Atarfe

conceyu de la provincia de Granada (España)

Atarfe ye un conceyu español, perteneciente a la provincia de Granada, n'Andalucía. Ta asitiáu na parte centro-norte de la Vega de Granada, a los pies de Sierra Elvira, na contorna de la Vega de Granada. Llenda colos conceyos de Moclín, Colomera, Albolote, Maracena, Granada, Santa Fe, y Pino Puente. Pol so conceyu escurren los ríos Colomera y Cubillas. Trátase d'unu de los 35 conceyos que componen el Área Metropolitana de Granada, atopar a 7 quilómetros de la capital, Granada. Nos últimos años, ta empezando a considerase como una pequeña ciudad dormitorio yá que gran parte de los sos habitantes treslladóse a Granada a estudiar o a trabayar.

Atarfe
Alministración
País España
Autonomíasimple Andalucía
Provincia provincia de Granada
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcaldesa d'Atarfe Yolanda Fernández Morales (es) Traducir (Partíu Socialista Obreru Español)
Nome oficial Atarfe (es)[1]
Códigu postal 18230
Xeografía
Coordenaes 37°13′22″N 3°41′11″W / 37.222777777778°N 3.6863888888889°O / 37.222777777778; -3.6863888888889
Atarfe alcuéntrase n'España
Atarfe
Atarfe
Atarfe (España)
Superficie 47 km²
Altitú 602 m
Llenda con Albolote, Maracena, Granada, Santa Fe, Pinos Puente, Moclín y Colomera
Demografía
Población 20 024 hab. (2023)
- 9320 homes (2019)

- 9386 muyeres (2019)
Porcentaxe 0% de provincia de Granada
0% de Andalucía
0.04% de España
Densidá 426,04 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
Llocalidaes hermaniaes Bir Ganduz (es) Traducir
atarfe.es
Cambiar los datos en Wikidata
Términu municipal de Atarfe al respective de la provincia de Granada.
Situación de Atarfe (en moráu) al respective de la Vega de Granada; La ciudá de Granada en moráu claru.

La so economía básase nel sector servicios como los demás conceyos de la zona, anque mientres el sieglu XX foi consideráu una gran nucleu de producción de caña d'azucre de remolacha gracies a les fértiles tierres de la Vega.

Tien como pedaníes los nucleos de Caparacena, Sierra Elvira y Hurpe. El so términu municipal engloba el Banzáu de Cubillas.

Historia editar

El diccionariu De toponimia granadina, del que son autores Amador Díaz García y Manuel Barrio Aguilera, considera que'l so nome vien del árabe al-taraf, que nel dialeutu granadín sería a-tarf, col significáu de puntal, probablemente en rellación colos sos picos Castillejo y Tajo Colorao. Esa opinión ye tamién compartida pol llingüista Jesús Martínez del Castillo. Otres opiniones asitien el so orixe nel vocablu árabe artarf, que significa llende, pos na so contorna atopaba la llende de la ciudá d'Elvira. Nun paez que se deba, como dalgunos pensaron, a la dinastía del moru Tarfe, pariente cercanu de los reis de Granada.

Les primeres civilizaciones que s'aposentaron nel so suelu daten del Neolíticu, siguéndoles íberos y romanos, so que la so dominación fundar la ciudá d'Ilíberis nes faldes de Sierra Elvira. Mientres el Califatu, la ciudá pasó a denominase Elvira, algamáu una enorme rellumanza como capital de la so Cora, una de les más importantes d'al-Ándalus.

A escasa distancia del nucleu principal del pueblu, precisamente nel anexu de Sierra Elvira, tuvo llugar la decisiva Batalla de la Higueruela ente les tropes de Xuan II y les del rei Muhammed IX de Granada. En xunetu de 1486, mientres la batalla de l'Acequia Gorda, morrió Martín Vázquez de Arce, más conocíu como'l Doncel de Sigüenza.

Pasó definitivamente a poder castellán, tres la yá indicada Batalla de la Higueruela. Na so ilesia axuntaron, hacia 1570, a los moriscos d'Albolote, Atarfe, Armilla, Belicena y Pino Puente, pa ser conducíos a Castiella.

Infraestructures editar

Educación editar

Atarfe cuenta con una de les más amplies ufiertes educatives de la provincia, solo por detrás de Granada y Motril.

Colexu Sagrada Familia - La nuesa Señora del Rosario]

  • Escuela d'adultos "Mariana Pineda": Ufierta enseñanza tantu non formal como inicial p'adultos. Amás, apurre la preparación de pruebes d'accesu a ciclos formativos de grau mediu y superior, y pruebes d'accesu a la universidá pa mayores de 25 años.

Zones verdes y parques editar

El conceyu cunta con una gran ufierta de zones verdes y parques municipales superando llargamente a otros pueblos del cinturón metropolitana.

  • Parque Arquitecto Ramón Gardón
  • Parque de la Higueruela
  • Corredor Verde Los Olivares de Elvira
  • Parque Pink Floyd
  • Parque del Ferial
  • Parque del Cantero
  • Parque Avda. del Mediterráneo

Sanidá y Servicios Sociales editar

Atarfe cunta con un Centru de Salú abiertu 24h con serviciu d'Urxencies y ambulancia na Cai de la Vega e/n, dependiente del Serviciu Andaluz de Salú.

Con respectu al cuidu de persones mayores, Atarfe tien un Centru de Día pa Persones Mayores na Cai San Pedro N° 26.

Demografía editar

Según l'Institutu Nacional d'Estadística d'España, nel añu 2017 Atarfe cuntaba con 18 392 habitantes censaos.[2]

Evolución de la población editar

Gráfica d'evolución demográfica d'Atarfe ente 1900 y 2017
Datos según el nomenclátor publicáu pol INE.

Nucleos de población pertenecientes a Atarfe editar

Les pedaníes de Atarfe son: Caparacena, Hurpe y Sierra Elvira.

Nucleu de población (Pedanía) Población (2017)[3]
Atarfe 18392
Caparacena 602
Hurpe 3
Sierra Elvira 267

Política editar

Resultaos en Atarfe de les postreres eleiciones municipales, celebraes el 24 de mayu de 2015:

Eleiciones Municipales - Atarfe (2015)
Partíu políticu Votos %Válidos Conceyales
Por Atarfe Sí (PASI)
2.583
34,71%
6
Partíu Socialista Obreru Español (PSOE)
2.035
27,35%
5
Partíu Popular (PP)
965
12,97%
2
Ciudadanos - Partíu de la Ciudadanía (C's)
907
12,19%
2
Ganemos Atarfe pa la Xente (PG)
853
11,46%
2

Resultaos en Atarfe de les eleiciones municipales de 2011:

Eleiciones Municipales - Atarfe (2011)
Partíu políticu Votos %Válidos Conceyales
Partíu Socialista Obreru Español (PSOE)
3.127
42,41%
7
Partíu Popular (PP)
2.445
33,16%
6
Izquierda Xunida (IX)
1.581
21,44%
4

Monumentos editar

  • Ilesia Parroquial de la Encarnación. Alzada conforme a bulda de la Ilesia Metropolitana de Granada emitida en 1501, llevántase sobre la cortil de l'antigua mezquita Xini, como figura nel Llibru de Hábices.En 1617 constaba d'una sola nave, qu'entá güei caltién la so artesonado mudéxar de lacería, realizáu por Antonio Bermúdez y Cristóbal Calvo, de la escuela granadina. Escontra 1642, ampliar a tres naves de mediu puntu, con arcos triunfales, construyíes con lladriyu y mampostería, al igual que los trés puertes d'entrada, en mediu puntu.Nel so interior atópense 12 cuadros de la escuela barroca granadina, denominaos "serie apostolada", que pueden fechase sobre 1700. Merecen tamién contemplase'l so tabernáculo y el púlpitu, rematáu esti postreru con una escultura de la Fe.
  • Ermita de Santa Ana. Patrona de Atarfe, la so ermita asitiar no qu'antes foi Conventu de la Orde de San Pablo de la Cruz, al noroeste del casu urbanu. Tres l'abandonu del Conventu, la zona pasó a ser campusantu municipal y, una vegada treslladáu ésti al so actual allugamientu, la Capiya del Conventu convertir n'ermita de la Patrona, Santa Ana.
  • Monumentu al Sagráu Corazón de Jesús, asitiáu delantre de la Ermita de Santa Ana, realizáu en piedra de Sierra Elvira, pol escultor Granadín, Antonio Cano Correa en 1940.
  • Ermita de los Trés Juanes. Un devotu atarfeño de los Trés Juanes (San Xuan Bautista, San Xuan Evanxelista y San Juan de Dios), alzó la ermita na primer metá del sieglu XX, sobre los restos d'un antiguu castiellu árabe, nel Cuetu del Castillejo. Tres la muerte de la so impulsor, la construcción quedó paralizada y nun llegó a tener usu relixosu. A finales de sieglu, el conceyu terminó la obra pa destinala a usos cívicos a tonu col so enclave, dende onde puede almirase una formosa panorámica de la Vega. Pela redolada atópense xardinos y zones con animales exóticos, como pavos reales.
  • Ermita de la Inmaculada. La ermita de la Inmaculada asítiase na parte alta del pueblu y ta destinada a la celebración de mises p'aquelles persones que nun pueden movese a la parroquia. El Domingu de Ramos realiza una procesión dende la ermita de la Inmaculada hasta la ilesia de la Encarnación.

Cultura editar

Centru cultural "Medina Elvira" editar

El "Centru Cultural Medina Elvira" ye un gran edificiu destináu a un usu cultural, d'ociu y cívicu con una arquiteutura moderna qu'oldea cola del conceyu, más tradicional. Cuenta con un teatru-auditoriu d'amplies dimensiones, unu de los más grandes de la zona. Al pie de él hai camarinos y oficines. Nel mesmu edificiu atópase la Biblioteca municipal y una casa de la cultura con sales d'ordenadores, aules polivalentes y sales d'esposiciones. A lo último, cunta con un aparcamientu soterrañu p'aquellos que quieran aportar al centru urbanu comercial.

Ye un referente cultural en tola aglomeración urbana de Granada, al qu'allegaron artistes como Montserrat Caballé, lo que-y dexó nun depender de la capital no qu'a ufierta cultural refierse.

El Centru Cultural Medina Elvira estremar en trés grandes árees:

  • Área d'urbanismu comercial. Dotación d'aparcamientos en rotación pal centru urbanu comercial y de servicios de Atarfe. Inclúyese tamién la urbanización de la redolada (3.667 m²)
  • Área cívica. Teatru. Qu'abarca'l teatru-auditoriu y toes aquelles dependencies amiestes a dichu uso (5.139 m²)
  • Área cultural. Biblioteca y Casa de la Cultura. Dependencies amiestes a dichu usu tales como aules d'Internet, videoteca, sales d'esposiciones, aules polivalentes, alministración … (2.248 m²).

Tola actividá cultural y d'eventos de la ciudá de Atarfe y de gran parte de los conceyos colindantes xira en redol a esti centru.

Coliseo Ciudad Atarfe editar

El Coliséu de la ciudá de Atarfe ye una plaza de toros cubierta y afecha a cualquier tipu d'eventu. La so bona comunicación y escelente aforu dexaron que los músicos más granaos del paronama nacional ya internacional pasaren pequí. Dellos exemplos son Mark Knopfler, Bunbury, Miguel Bose, Vetusta Morla, Alejandro Sanz David Bisbal y hasta'l mesmu Leonard Cohen.

Anguaño dada la mala situación económica del Conceyu de Atarfe poles falcatrúes urbanísticos ya inmobiliarios acaecíos na dómina del llamáu boom inmobiliariu y posterior crisis, el coliséu ciudá de Atarfe, paradigma de la crecedera del "lladriyu" nesta ciudá-cuartu granadina, foi embargáu por incumplimientu nel pagu de los vencimientos de creitos del Conceyu.

Camín de Santiago editar

Pol conceyu escurre'l llamáu camín Mozárabe, una de les rutes pa llegar a Santiago. Los pelegrinos traviesen la vega de Atarfe procedentes del conceyu vecín de Maracena, pela zona de la acequia gorda, testigu d'una de los enfrentamientos más famosos de la etapa nazarí del Reinu de Granada, la batalla de la Higueruela. Darréu'l camín dirixir escontra Pino Puente.

Alministración editar

Evolución de la delda viva editar

El conceutu de delda viva contempla solo les deldes con caxes y bancos relatives a creitos financieros, valores de renta fixa y préstamos o creitos tresferíos a terceros, escluyéndose, poro, la delda comercial.

Gráfica d'evolución de la delda viva del conceyu ente 2008 y 2016

     Delda viva del conceyu en miles d'Euros según datos del Ministeriu de Facienda y Ad. Públiques.[4]

La delda viva municipal per habitante en 2016 xubía a 986,84 €.[5]

Tresporte y comunicaciones editar

Hai que destacar les bones comunicaciones qu'arrodien al conceyu. Especial mención tien la futura segunda circunvalación (GR-30) qu'empieza nel Chaparral y pasa nun puntu ente Albolote y Atarfe. Anguaño abrióse un ramal de dicha circunvalación que coneuta cola A-92 y darréu cola salida a l'autovía A-44 direición Xaén-Madrid y Granada-Motril. En plena construcción atópase l'autovía GR-43 que va xunir a Granada con Córdoba y que va tener un ramal que va nacer de la segunda circunvalación al so pasu por Atarfe. Anguaño, la llinia 1 del metro llixeru de Granada llega hasta la vecina llocalidá de Albolote, a escasos 2km de Atarfe. En futures llinies del metropolitanu, plantegóse la posibilidá d'ampliar el vial hasta Atarfe y dar serviciu a un conceyu clave na petrina norte.[6]

Les siguientes víes de comunicación escurren pol términu municipal de Atarfe:

Identificador Denominación ----  A-92  ||align="left" | Autovía A-92||Sevilla - Granada - Almería
 GR-30  ||align="left" | Segunda circunvalación de Granada||Albolote - Alhendín
 N-323a  ||align="left" | Carretera de Sierra Nevada||Bailén - Motril
 N-432  ||align="left" | Carretera Nacional N-432||Badayoz - Granada
 GR-3412  ||align="left" | Carretera de Caparacena[7]||Banzáu del Cubillas - Pino Puente
 GR-3417  ||align="left" | De Maracena a Santa Fe por Albolote y Atarfe[7]||Maracena - Santa Fe
 A-4076  ||align="left" | Carretera de Colomera||Parque del Cubillas - Colomera

Víes en construcción:

Identificador Denominación ----  GR-43  || align="left" | Autovía GR-43 || Pino Puente - Granada

Accesu per carretera editar

Esisten delles víes p'aportar al conceyu, tanto autovíes como carreteres secundaries.

Autobús editar

Por cuenta de que gran parte de la creciente población atarfeña trabaya o estudia en Granada, el conceyu cunta con una variada rede d'autobuses interurbanos que conecten los distintos barrios del pueblu cola capital granadina:

  • Llinia 122: Granada - Maracena - Albolote - Atarfe (centro-norte) (Llunes-Vienres)
  • Llinia 124: Granada - Atarfe (Avd. de la Cañada) (centro-norte) (Lunes-Domingo)
  • Llinia 125: Granada - Atarfe (Plaza Toro) (centro-sur) (Llunes-Vienres)
  • Llinia 126: Granada - Atarfe - Los Cortixos - Caparacena (Llunes-Vienres)
  • Llinia 127: Atarfe - Albolote (Danzadera col metro) (Vienres nueche, Sabado y Domingo)
  • Llinies 225 y 226 :Granada - Pino Puente (Lunes-Domingo) (Paraes en N-432 en Atarfe)

Metropolitanu de Granada editar

Na actualidá'l sistema consta d'una única llinia que traviesa la ciudá de Granada y al empar coneutar colos conceyos d'Albolote, Maracena y Armilla. Con 16 km de llargor y 26 paraes, tratar d'una de les llinies de metro de mayor estensión d'Andalucía, cuntando con tramos tantu en superficie como soterraños.

Nel plenu ordinariu celebráu'l día 28 de setiembre de 2017, tolos grupos municipales de Atarfe (Por Atarfe Sí, PSOE, PP, Ciudadanos y Ganemos) aprobaron por unanimidá una declaración institucional dirixida a la Conseyería de Fomentu y Vivienda de la Xunta d'Andalucía por que ente les sos prioridaes inmediates figure l'ampliación del metro a Atarfe y aprovéchese el trazáu del históricu tranvía pa buscar de la mesma conexón con Pino Puente.[8]

La corporación municipal tamién solicitó al Consorciu de Tresportes Metropolitanu de Granada qu'hasta que'l proyeutu del trazáu del metropolitanu seya una realidá, instálese un sistema de danzaderes que conecte Atarfe con Albolote, últimu conceyu conectáu a la llinia 1 de dichu metro, a tan solo 2 quilómetros del conceyu. Esta conexón podría beneficiar a más de 18000 usuarios potenciales y a unu de los conceyos del cinturón con mayor proyeición.

Fiestes y costumes editar

  • Fiestes patronales: Celébrense en redol al día 26 de xunetu, festividá de Santa Ana, con ensame d'actividaes culturales y recreatives pa mayores y neños.

Mientres elles celébrense corríes de toros nel Coliseo Ciudad Atarfe, plaza cubierta de les poques que s'atopen na zona.

  • Gastronomía: Anque güei la cocina fíxose común a tolos pueblos da la zona, merez destacar, cuando s'atopa, la carne de marmiellu, la ensaladilla de la Sierra, según la pipirrana, los productos de la matanza casera y les farrapes de "cuscurrones".

Ciudaes hermaniaes editar

Atarfeños pernomaos editar

Dellos atarfeños pernomaos son:

  • Miguel Morilla Espinar, "Atarfeño" (Toreru).
  • Cecilio Jiménez Rueda (Físicu y matemáticu).

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. ine.es (1 de xineru de 2017). «Población de Atarfe».
  3. Institutu Nacional d'Estadística. «Nomenclátor: Población del Padrón Continuo por Unidad Poblacional». Consultáu'l 24 de xineru de 2018.
  4. Delda Viva de les Entidaes Llocales
  5. División de la delda viva de 2016 (datu del Facienda y Alministraciones Públiques, Delda Viva de les Entidaes Llocales) ente'l númberu d'habitantes del conceyu d'esi mesmu añu (datu del Institutu Nacional d'Estadística, Nomenclátor: Población del Padrón Continuo por Unidad Poblacional).
  6. «El Mileniu y l'ampliación del metro entren nel presupuestu. Ideal». Consultáu'l 7 de xineru de 2017.
  7. 7,0 7,1 dipgra.es. «Red Provincial de Carreteres de Granada».
  8. www.ideal.es (29 de setiembre de 2017). «Ampliación llinia 1 del metropolitanu a Atarfe». Consultáu'l 30 d'ochobre de 2017.
  9. Asociación Granadina d'Amistá cola RASD (2010). «Llista de hermanamientos de conceyos granadinos con dairas saharagüis». Archiváu dende l'orixinal, el 23 de xunetu de 2011.

Enllaces esternos editar