Automóvil llétricu

Un automóvil llétricu ye un automóvil propulsado por unu o más motores llétricos, usando enerxía llétrico almacenada en bateríes recargables. Los motores llétricos apurren a los automóviles llétricos un torque instantáneu, creando una aceleración fuerte y continuo. Son tamién hasta tres veces más eficientes qu'un motor de combustión interna.

Automóvil llétricu
vehículu llétricu de batería y automóvil
Información
Parte de electromobility (en) Traducir
Fuercia motora motor llétricu
Fonte d'enerxía lletricidá
Cambiar los datos en Wikidata
El Nissan Leaf ye l'automóvil llétricu aptu pa carretera más vendíu nel mundu[1]

Los primeros coches llétricos práuticos surdieron na década de 1880.[2][3] Ello ye que los coches llétricos fueron populares a finales del sieglu XIX y empiezos del sieglu XX, hasta que les meyores nos motores de combustión interna, sobremanera cola introducción del dispositivu d'arranque automáticos, y la producción en masa de coches de gasolina más baratu llevaron al cayente l'usu de coches llétricos.

Tres delles décades nel olvidu, la crisis del petroleu de 1973 produció una curtia renacencia nel interés polos vehículos llétricos mientres la década de 1970 y 1980, anque tampoco llegaron a algamar la comercialización en masa, como sí los vehículos llétricos por cuenta de les meyores nes bateríes y na xestión de la enerxía, la esmolición global avera del aumentu de precios del petroleu, y la necesidá d'amenorgar les emisiones de gases d'efeutu ivernaderu.[4][5] Dellos gobiernos nacionales y locales establecieron incentivos pa los vehículos llétricos o híbridos enchufables, exenciones d'impuestos y otres ayudes pa promover la introducción y l'adopción nel mercáu d'esti tipu de vehículos. Los vehículos llétricos son significativamente más silenciosos que los vehículos de combustión interna. Nun emiten contaminantes mientres la so circulación,[6] faciendo posible un gran amenorgamientu de la contaminación local y dependiendo del métodu usáu pa la xeneración de la lletricidá emplegada, pueden portar un significativu amenorgamientu de la emisión de gases d'efeutu ivernaderu[4][5]).

Tamién apurren independencia enerxética al respeutive de les importaciones de petroleu, lo qu'en ciertos países ye causa d'esmolición por cuenta de la so vulnerabilidá pola volatilidá del preciu del petroleu y el so posible efeutu na disrupción del suministru.[4][7][8]

Recargar d'un automóvil llétricu puede riquir delles hores. Pa percorríos de llarga distancia, munchos coches dexen una manera de carga rápida que puede apurrir un 80% de la carga en media hora, usando cargadores públicos.[9][10][11] Anque'l costu de les bateríes ta baxando rápido, inda ye alto, y por cuenta de ello la mayor parte de los modelos tienen inda una autonomía amenorgada y un mayor costu que los vehículos convencionales. Con estos modelos los conductores tamién pueden esperimentar ansiedá per falta d'autonomía: el mieu a que les bateríes gasten antes de llegar al so destín.[4][5] Tamién hai dellos modelos qu'ufierten una gran autonomía como por casu el Tesla Model S que tien más de 500 km d'autonomía.

En 2016, esisten más de 10.000 modelos d'automóviles llétricos y furgonetes pa venta al públicu, principalmente n'Estaos Xuníos, China, Xapón y los países europeos.[12] Les ventes globales atropaes de vehículos llétricos devasaron el millón d'unidaes en setiembre de 2016.[13] El modelu con mayor ventes ye'l Nissan Leaf, puestu nel mercáu n'avientu de 2010, con cerca de 240 000 unidaes vendíes en tol mundu hasta setiembre de 2016.[14] El Tesla Model S, puestu a la venta en xunu de 2012, ocupa'l segundu llugar en ventes globales con cerca de 150 000 unidaes hasta payares de 2016.[15]

Historia editar

 
Automóvil llétricu de Thomas Parker de 1895
 
La Jamais Contente, 1899
 
Thomas Edison xunto a un automóvil llétricu en 1913 (cortesía de National Museum of American History)
 
Henney Kilowatt de 1959
 
El General Motors EV1 tuvo en venta ente 1996 y 1999

El coche llétricu foi unu de los primeros automóviles que se desenvolvieron, hasta'l puntu qu'esistieron llétricos anteriores al motor de cuatro tiempos sobre'l que Diesel (motor diésel) y Otto (gasolina), basaron l'automóvil actual. Ente 1832 y 1839 (l'añu exactu ye inciertu), l'home de negocios escocés Robert Anderson, inventó'l primer vehículu llétricu puru. El profesor Sibrandus Stratingh de Groningen, nos Países Baxos, diseñó y construyó cola ayuda del so asistente Christopher Becker vehículos llétricos a escala amenorgada en 1835.

La meyora de la pila llétrica, per parte de los franceses Gaston Planté en 1859 y Camille Faure en 1881, allanó el camín pa los vehículos llétricos. Na Esposición Mundial de 1867 en París, l'inventor austriacu Franz Kravogl amosó un ciclu de dos ruedes con motor llétricu. Francia y Gran Bretaña fueron les primeres naciones que sofitaron el desarrollu xeneralizáu de vehículos llétricos. En payares de 1881 l'inventor francés Gustave Trouvé demostró un automóvil de trés ruedes na Esposición Internacional de la Lletricidá de París.

Xustu antes de 1900, antes de la preeminencia de los motores de combustión interna, los automóviles llétricos realizaron rexistros de velocidá y distancia notables, ente los que destaquen la rotura de la barrera de los 100 km/h, de Camille Jenatzy el 29 d'abril de 1899, qu'algamó una velocidá máxima de 105,88 km/h.

Los automóviles llétricos, producíos nos Estaos Xuníos por Anthony Electric, Baker, Detroit, Edison, Studebaker, y otros mientres los principios del sieglu XX tuvieron relativu ésitu comercial. Por cuenta de les llimitaciones teunolóxiques, la velocidá máxima d'estos primeros vehículos llétricos llindar a unos 32 km/h, por eso fueron vendíos como coche pa la clase alta y con frecuencia comercializábense como vehículos fayadizos pa les muyeres por cuenta de conducción llimpia, sele y de bon manexu, especialmente al nun riquir l'arranque manual con rabil que si precisaben los automóviles de gasolina de la dómina

N'España los primeros intentos remontar a la figura d'Emilio de la Corte. Tres una visita a la Esposición Internacional de la Lletricidá por motivos profesionales interesar por dichos motores n'habiendo quedáu sorprendíu poles carreres celebraes nel circuitu París-Burdeos-París en 1895. Al traviés de la compañía “Cia. Xeneral de coches automóviles Emilio de la Corte S. en C.” va construyir diversos prototipos de vehículos llétricos. Sicasí, la falta de teunoloxía y recursos materiales y económicos provocó que refugara tolos proyeutos y dedicara una docena d'automóviles con motor d'esplosión, sol nome de La Corte. La empresa cerró en 1901 por cuenta de la falta de dineru y una fuelga.

La introducción del sistema d'arranque llétricu del Cadillac en 1913 simplificó la xera d'arrincar el motor de combustión interna, qu'antes d'esta meyora resultaba difícil y dacuando peligrosu. Esta innovación, xunto col sistema de producción en cadenes de montaxe de forma masiva y relativamente barata enllantáu por Ford dende 1908 contribuyó a la cayida del vehículu llétricu. Amás les meyores asoceder a mayor velocidá nos vehículos de combustión interna que nos vehículos llétricos.

A finales de 1930, la industria del automóvil llétricu sumió por completu, quedando apostrada a delles aplicaciones industriales bien concretes, como montacargas (introducíos en 1923 por Yale), toros elevadores de batería llétrica, o más apocayá carros de golf llétricos, colos primeros modelos de Lektra en 1954.

Ventayes y problemes (2013) editar

Desventaxes y problemes editar

  1. Carga de les bateríes y preciu. Les bateríes de más de 400 km d'autonomía son bien costoses y recárguense nunes 9 hores ensin amenorgar la so capacidá. Pa evitar esti problema sería necesariu camudar les bateríes descargaes por otres con carga de manera inmediata, de forma tal qu'al recargar nuna estación de serviciu'l vehículu ingresara cuasi ensin enerxía llétrico y saliera d'ellí total o parcialmente cargáu pocos minutos más tarde. Pa ello les bateríes tendríen d'afaese perfectamente de manera de poder camudase rápido y que esto pudiera faese tantu de forma total como fraccionada.
  2. En ciertos casos, la lletricidá utilizada pa recargar les bateríes producir por aciu materies primes contaminantes como'l carbón. N'España, por casu, la lletricidá utilizada pa les bateríes supón unes emisiones de dióxidu de carbonu de 0,276 kg/KWeh xeneráu.
  3. Menor autonomía qu'un coche convencional yá que precisa recargues frecuentes.
  4. El fuerte costu de compra inicial. En dellos casos el preciu d'un coche llétricu triplica al d'unu coche convencional. Exemplu: Un Toyota Corolla, gama alta de Toyota, puede costar en redol a 17 000 euros colo básico, un vehículu llétricu como'l THINK City algama nel mercáu los 30.114 euros. Esto podría solucionase si los fabricantes decidir pos yá se comprobó colos vehículos híbridos qu'estos tienden a baxar de preciu y ganar mercáu rápido.
  5. La poca accesibilidá qu'esiste tocantes a recargar. Problema que se va dir solucionando adulces, al suministrar los puntos de recarga "electrolineras" per parte del país. Pero pa ello quiciabes seya imprescindible que les estaciones de serviciu puedan camudar les bateríes descargaes (total o parcialmente) por otres con carga de manera inmediata. D'esta forma la empresa interesar pol nuevu negociu y l'usuariu veríase compensáu al pagar por un serviciu que lu aforraría enforma tiempu d'espera.

Ventayes editar

  1. Nun producen contaminación atmosférica in situ.
  2. Nun producen contaminación sonora.
  3. El so usu dexa prescindir de combustible y asina aforra petroleu, una materia primo llindada y puede dedicase a otres materies tamién necesaries.
  4. El so caltenimientu y costu del "combustible" ye enforma menor al d'unu convencional. El Tesla Model S, por casu, gasta 700 USD de lletricidá al añu; el Porsche Panamera Turbo gasta 3400$ de combustible al añu.
  5. Mayor eficiencia y pal motor a partir de 0 revoluciones y la total ausencia de marches (en casu de tener tresmisión la mesma puede aprovechar la potencia de manera más eficiente ensin retardo dalgunu), lo que se traduz en meyor respuesta n'aceleración.
  6. Nos deportivos, l'usu de potencia distribuyida nes ruedes y control del par motor de cada unu apurre una mayor estabilidá nes curves, y por tanto, en seguridá.
  7. Según Francisco Laverón, Miguel Ángel Muñoz y Gonzalo Sáenz de Miera, dos economistes y un inxenieru de la compañía Iberdrola, un coche consigue una eficacia d'un 77 % si la lletricidá vien de fontes anovables, ente que 42 % si procede d'enerxía llétrico basada en gas natural. Amás esti autores aseguren qu'un coche llétricu podría percorrer casi'l doble de quilómetros qu'unu de gasolina.[16]
  8. Pueden recargar la so batería por aciu el frenáu rexenerativu, enllargando asina la vida útil de les balatas del sistema de frenáu (lo cual aumenta la so autonomía de cierta forma anque la mesma solu presente un aumentu insignificante)
  9. Col pasar de los años la teunoloxía de les bateríes ameyoró pa ufiertar una autonomía cuasi similar a dellos vehículos de combustión interna d'amenorgada cilindrada.
  10. Prevese tamién que nun futuru los mesmos vehículos puedan suministrar enerxía suplementaria a la rede llétrica en casu necesariu o tamién aprovir suministru pa un llar permediu mientres ciertos periodos de tiempu como continxencies llétriques (pa esta modalidá desenvuélvense los sistemes "Vehicle 2Grid" o V2G).

Enerxía editar

A diferencia d'un vehículu con un motor de combustión interna (abreviadamente denomináu vehículu de combustión) que ta diseñáu específicamente pa funcionar quemando combustible, un vehículu llétricu llogra la traición de los motores llétricos, pero la enerxía puede ser suministrada de les maneres siguientes:

  • Alimentación esterno del vehículu mientres tol so percorríu, con un apurra constante d'enerxía, como ye común nel tren llétricu y el trolebús.
  • Enerxía proporcionada al vehículu en forma d'un productu químicu almacenáu nel vehículu que, por aciu una reaición química producida a bordu, produz la lletricidá pa los motores llétricos. Exemplu d'esto ye'l coche híbridu non enchufable, o cualquier vehículu con pila de combustible.
  • Enerxía xenerada a bordu usando enerxía solar xenerada con plaques fotovoltaiques, que ye un métodu non contaminante mientres la producción llétrica, ente que los otros métodos descritos dependen de si la enerxía que peracaben provién de fontes anovables pa poder dicir si son o non contaminantes.
  • Enerxía llétrico suministrada al vehículu cuando ta paráu, que ye almacenada a bordu con sistemes recargables, y que depués peracaben mientres el so desplazamientu. Les principales formes d'almacenamientu son:
  • Tamién ye posible disponer de vehículos llétricos híbridos, que la so enerxía provién de múltiples fontes, tales como:
    • Almacenamientu d'enerxía recargable y un sistema de conexón direuta permanente.
    • Almacenamientu d'enerxía recargable y un sistema basáu na quema de combustibles, inclúi la xeneración llétrica con un motor d'esplosión y la propulsión mista con motor llétricu y de combustión.

Fuentes d'enerxía editar

Ye importante estremar ente fonte d'enerxía y vector enerxéticu. Les fontes d'enerxía son convertibles en formes d'enerxía aprovechable y atópense de manera natural nel planeta, ente que los vectores enerxéticos tamién son convertibles n'enerxía aprovechable, nos que ye menester invertir enerxía proveniente d'una fonte enerxética pa fabricalos, pa darréu recuperala a voluntá.

Les fontes d'enerxía hai de cuatro clases:

  • Les fontes gratuites d'enerxía (enerxía anovable) son aquelles nes cualos la fuercia de conversión d'enerxía provién de la redolada. Esta fonte inclúi la enerxía solar, eólica, hidráulica, xeotérmica, mareomotriz, gradiente térmicu y enerxía azul, xeneralmente nun contaminen.
  • Les fontes d'enerxía anovable contaminante son aquelles que lliberen axentes tóxicos mientres el procesu de llogru d'enerxía, pero son axentes que fueren absorbíos de la redolada poles plantes y animales de los que se llogra la enerxía, polo qu'a la fin non s'añedieron sustancies tóxiques a la redolada. Exemplos d'esta fonte son l'aceite vexetal, el metanu de la composta, les fieces de los animales, la lleña o'l carbón de madera.
  • Les fontes d'enerxía atómica basar nel principiu de convertir materia en enerxía, proveniente del tresformamientu del nucleu atómicu; por aciu la fisión o la fusión atómiques. Pueden producise residuos peligroses, y enormes cantidaes d'enerxía, polo que se riquir una mayor conocencia científica pal so manexu apropiáu.
  • Les fontes d'enerxía fósil de combustión, estrayíes de xacimientos naturales finitos acumulaos mientres llargu tiempu, ye una forma d'enerxía química, productu de millones d'años de la vida terrestre, como son el petroleu, el gas natural y el carbón mineral, hasta agora la enerxía llogróse por pirólisis.

Como productos de la descomposición de los compuestos orgánicos al quemar, llógrase dióxidu de carbonu en combustión completa; o monóxidu de carbonu si ye incompleta, amás d'óxidos de nitróxenu y azufre, ente otros. Los cualos pueden algamar dosis letales na atmósfera.

Estes fontes d'enerxía tán ordenaes de menos a más contaminantes mientres el procesu de llogru d'enerxía, pero hai que puntualizar qu'absolutamente toles fontes producen dalguna contaminación, dalgunes solo na fabricación del mecanismu de llogru de la enerxía, y otres mientres tol procesu de llogru, de cuenta que un vehículu llétricu va ser más o menos contaminante en función de cual d'estes fuera la so fonte última d'enerxía.

Nel casu de vehículos qu'utilicen un vector enerxéticu, como ye por casu l'hidróxenu, el so grau de contaminación va depender de cómo se llograra esi hidróxenu, porque n'estáu natural solo atópase combináu con otros elementos, y p'aisllalo hai qu'invertir muncha enerxía. Los métodos actuales de producción son la hidrólisis de l'agua, por aciu lletricidá, el refináu del gas natural p'aisllar l'hidróxenu, procesu que llibera'l CO2 del gas. Amás, delles compañíes investiguen otros métodos pa llograr l'hidróxenu, como la fotosíntesis d'algues especiales que lo lliberar de l'agua o al traviés de plaques solares, como investiga'l fabricante d'automóviles xaponés Honda, la única firma que llogró la homologación de mano a comercializar el so vehículu llétricu de pila de combustible d'hidróxenu, el FCX Clarity, en Xapón y Estaos Xuníos en 2008.

Les electrineras (o QuickDrop) son estaciones de serviciu onde los coches o otros vehículos llétricos pueden camudar les bateríes y el conductor nun tien nin siquier que baxase del vehículu, tou esti procesu en menos de dos minutos. Pretenden completar les necesidaes d'autonomía de los coches llétricos pa distancies llargues, principalmente interurbanes.

Contaminación y lletricidá editar

Nel añu 2009, el sector del tresporte foi responsabilizáu del 39 per cientu del consumu d'enerxía final n'España, con una intensidá enerxética que supera en más d'un 40 per cientu la media europea (EU-27). El sector del tresporte sigue siendo descomanadamente dependiente de los productos petrolíferos (nun 98 per cientu). Nel casu del tresporte per carretera, este representa más de la cuarta parte de les emisiones totales de CO2 n'España —el 25,4 per cientu—, correspondiéndo-y del orde del 80 per cientu del consumu enerxéticu del sector tresporte y el 90 per cientu de les sos emisiones de CO2.

Dende la perspeutiva medioambiental, non cabo dulda de la eficacia del vehículu llétricu, tantu p'amenorgar la emisión de los gases d'efeutu ivernaderu como pal amenorgamientu de la contaminación local tanto atmosférica como sonora.[17]

La contaminación de too vehículu (llétricu o non) tien de contabilizase sumando les emisiones direutes, que son les emisiones que produz el mesmu motor del vehículu, y les emisiones indireutes, que son les emisiones producíes en sistemes esternos al vehículu pero fundamentales pa este por apurri-y la enerxía necesaria pa funcionar. Anque un vehículu llétricu nun produz emisiones contaminantes mientres el so funcionamientu, la xeneración d'enerxía llétrico necesaria pa mover el vehículu llétricu da llugar a emisiones contaminantes y al consumu de recursos non anovables en mayor o menor midida, dependiendo de cómo se xenerara esa enerxía llétrico, como queda vistu enriba. Un casu particular ye'l de los vehículos qu'utilicen lletricidá anovable como fonte d'enerxía primaria (este ye'l casu de los vehículos recargaos por lletricidá solar, tamién conocíos como solar-charged vehicle). Coles mesmes, mientres la xeneración, el tresporte y el tresformamientu d'enerxía llétrico piérdese parte de la enerxía, polo que la enerxía útil ye inferior a la enerxía primaria, como se vio antes. Lo mesmo asocede col petroleu, qu'amás de los gastos de tresporte debíos a la diferencia xeográfica de los llugares de producción y de consumu, ye necesariu tresformar en refineríes nos distintos productos derivaos del petroleu, incluyendo los carburantes.

Na siguiente tabla amuésase la cantidá d'enerxía que produz cada tipu de central de la Rede Llétrica Española, la so relevancia, los kg de CO2 que s'emiten por cada kWh producíu en cada tipu de central y los kg de CO2 que ye necesariu emitir na central por que un vehículu llétricu percuerra 100 km, acordies con que (como figura en tables anteriores) por que un vehículu llétricu percuerra 100 km ye necesariu producir 15,35 kWh na central llétrica.

Balance llétricu y emisiones d'España 2010 (hasta'l 20 d'abril)[18]
Centrales REE Enerxía (MWh) Enerxía (%) kgCO2/kWh kgCO2/100km
Hidráulica |

17.360.755 || 19,93 || 0,000 || 0,000

Nuclear 18.055.812 20,72 0,000 0,000
Carbón 4.551.776 5,22 0,950 0,762
Fuel + Gas 414.844 0,48 0,700 0,051
Ciclu Combináu |

17.158.538 || 19,69 || 0,370 || 1,118

Eólica |

15.316.833 || 17,58|| 0,000 || 0,000

Resto Réxime Especial 14.271.036 16,38 0,270 0,679
TOTAL 87.129.594 100,00 0,170 2,610

Nel casu d'España, l'aprovechamientu de les fontes d'enerxíes anovables, llibres d'emisiones de CO2), representen en 2011 el 20 per cientu de la xeneración llétrica y pretende llegase en 2020 a solo'l 40 per cientu.[17]

Siendo les emisiones de la rede llétrica d'España en 2010 (del 1 de xineru al 20 d'abril) de 0,17 kgCO2/kWh, un vehículu llétricu va tener unes emisiones indireutes (y totales) de 2,61 kgCO2/100km. Per otru llau, n'Europa envalórase que la media d'emisiones de la rede llétrica ye anguaño (2009) d'unos 0,43 kgCO2/kWh[19] lo que trai unes emisiones del vehículu llétricu n'Europa d'unos 6,6 kgCO2/100km. Sicasí, calcúlase que dende agora estes cifres baxen gradualmente, de forma qu'en 2030 les emisiones medies de la rede llétrica n'Europa sían de 0,13 kgCO2/kWh[20] (frente a los 0,43 actuales), lo que, xuníu al mayor rendimientu de los motores nesa dómina (unos 11 kWhC/100km en 2030[21]), va consiguir qu'en 2030 les emisiones medies europees del vehículu llétricu sían d'unos 1,43 kgCO2/100km (frente a los 6,6 actuales).

Cabo apuntar que les emisiones de CO2/kWh de la Rede Llétrica Española tán teniendo un rápidu y repentín descensu dende 2007, añu nel que s'emitieron 0,368 kgCO2/kWh, que comparáu colos 0,170 kgCO2/kWh de 2010, supón un amenorgamientu del 53,8% de les emisiones por kWh en solu 3 años. En 2007 un vehículu llétricu n'España emitiría 5,64 kgCO2/100km, frente a los 2,61 de 2010. Esti rápidu descensu nes emisiones de CO2/kWh n'España débese principalmente al desusu de les centrales de carbón (les más contaminantes), que de 1995 al 2007 pasaron de suponer el 41,6% a suponer solo'l 25,6% de la producción total d'enerxía llétrico, pa depués amenorgar drásticamente esti porcentaxe dende entós hasta'l 2010, quedando na so relevancia anguaño (2010) nel 5,2%. Les centrales nucleares caltienen una relevancia constante en redol al 20%, les eóliques caltienen un ascensu cuasi llinial y les de ciclu combináu modifiquen la so producción según abonde o arraleza la enerxía procedente de les centrales hidráuliques (que la so producción depende de factores climáticos non controlables).

Convien comparar les cifres anteriores de contaminación del vehículu llétricu coles del vehículu de motor de gasolina pa faenos una idea de la rellación ente unos y otros en términos d'emisiones. Tal que se calculó col vehículu llétricu (solo qu'esti nun tien emisiones direutes, solo indireutes), les emisiones que s'esponen de siguío son les emisiones totales del vehículu de motor de combustión, esto ye, les direutes (les qu'apurre'l fabricante) más les indireutes (que son aproximao una adición d'un 15%, por cuenta d'emisiones nel refinamientu del petroleu, tresporte, etc.[20]). Asina, les emisiones totales d'un utilitariu pequeñu de motor diésel (Renault Clio dci) son de 13,8 kgCO2/100km (12 d'emisiones direutes),[22] les de les nueves matriculaciones n'España en 2009 son d'unos 16,0 kgCO2/100km (13,9[23] d'emisiones direutes) y les emisiones del parque automóvilístico mediu actual (2009) d'Europa son d'unos 18,4 kgCO2/100km (16,0 d'emisiones direutes).[20]
Esiste discutiniu respeuto al usu de vehículos llétricos y la fonte de xeneración de la lletricidá. Pa Jeff Guyton, “un motor de combustión combináu con un motor llétricu ye más sostenible qu'un vehículu llétricu puru”. Asina, un coche llétricu recargáu con enerxía procedente del carbón emite 200 g de contaminantes per km percorríu, 165 g si ésta procede del petroleu y 100 si procede de gas llicuao de petroleu (GNL); ente que un coche híbridu emite la mesma cantidá de CO2 qu'un coche qu'utilice enerxía xenerada por GNL. Poro, habría que faer una verdadera reconversión escontra les enerxíes anovables primero que sustituyir tol parque móvil.[24]

Enerxía llimpia, lletricidá anovable editar

Sía que non, los particulares y empreses tán instalando plaques solares y microturbinas eóliques[25] y contratando con comercializadores de lletricidá anovable pa recargar con esti tipu d'enerxía los sos vehículos llétricos (n'especial los tou llétricos) polo que la contaminación que producen ye nula.[26][27][28]

Consumu editar

Los vehículos llétricos destaquen pol so altu rendimientu nel tresformamientu de la enerxía llétrico de la batería na enerxía mecánica cola que se va mover el vehículu (60-85%), frente al rendimientu del tresformamientu de la enerxía del depósitu de gasolina na enerxía mecánica que mueve un vehículu de gasolina (15-20%).[29] El presente y futuru de les bateríes del vehículu llétricu paez pasar pola batería de ion de litiu, que cada vez se fabrica con mayor densidá de carga y llonxevidá dexando mover motores más potentes, anque dica agora l'autonomía media d'un utilitariu llétricu atópase en redol a los 150 km. Sicasí, deportivos llétricos más caros consiguieron aumentar esa autonomía hasta los 483 km, como'l modelu de 70 kWh del Tesla Roadster. , Coles mires de saber el consumu que supón el vehículu llétricu, esisten distintes ferramientes, como'l programa CEVNE[30] o l'usar tables de consumu cada 100 km de los principales vehículos llétricos salíos y por salir nun curtiu plazu de tiempu y el consumu de kWh de la batería por cada 100 km de cada unu d'ellos y de la media.

kWhB/100km que peracaben los principales vehículos llétricos
Modelu (kWh) Autonomía (km) kWhBatería/100km
Mega y-City[31] 9 100 9
Reva L-ion[32] 11 120 9,17
Think City[33] 25 200 12,50
Mitsubishi i-Miev[34] 16 130 12,31
Citroën C-Zero[35][36] 16 130 12,31
Renault Fluence ZE[37] 24 175 13,71
Nissan Leaf[38] 24 160 15,00
Tesla Roadster 42 42 257 16,34
Tesla Roadster 70[39] 70 483 14,49
MEDIA |

26,11 || 193 || 12,76

Entendemos con esto (ensin tomar en cuenta'l Mega y-City que foi añadíu a la tabla dempués), que'l consumu mediu cada 100 km d'un vehículu llétricu anguaño ye de 13,78 kWh. Sicasí, solo ye'l consumu de los kWh que contién la batería. Como'l procesu de carga de la batería o'l tresporte y distribución de la lletricidá tienen perdes causaes por non tener un rendimientu perfectu, la cantidá de kWh que precisen estrayese d'una toma de corriente o que se fabriquen na central llétrica son daqué cimeres. Pa llogralos tenemos d'atender a la siguiente tabla de rendimientu del pasu de la lletricidá per cada elementu del sistema que va dende la enegría del mediu hasta la enerxía mecánica que mueve'l vehículu.

Rendimiento/Eficiencia del Vehículu llétricu n'España[40]
Sistema Notación Rend. (%)
Central (Ponderación) ηg 48,47
Tresporte y Distrib. ηt 93,70
Convertidor llétricu |

style="background:PowderBlue" align="center" | ηc || 97,00

Batería |

style="background:PowderBlue" align="center" | ηb || 98,80

Rend. Enchufe-Batería |

ηc·ηb || 95,84

Rend. Central-Batería |

ηt·ηc·ηb || 89,80

Sist. Mec. Vehículu |

style="background:PowderBlue" align="center" | ηmec || 80,00

Motor y Sist. Eléc. ηm 88,30
Rend. Batería-YMec ηmec·ηm 70,64
Rend. Central-YMec ηt·ηc·ηb·ηmec·ηm 63,43
TOTAL (Mediu-YMec) η = ηg·ηt·ηc·ηb·ηmec·ηm 30,75

Cabo apuntar que ηg fai referencia al rendimientu mediu de la Rede Llétrica Española, que foi correxida siguiendo datos estrayíos la mesma web, yá que apocayá asitióse sobre la media europea, que ta redolada al 38%.[29] Con esto podemos calcular la enerxía real que tien de pasar per cada elementu del sistema por que lleguen esos 13,78 kWh a la batería d'un coche llétricu cada 100km.

Peracabo Coche llétricu por cada 100km en cada parte del Sistema
kWhYMec/100km kWhB/100km kWhY/100km kWhC/100km kWhM/100km
Son los kWh que cada 100km tresformar en enerxía mecánica aprovechable, a partir de los 13,78 kWh de la batería Son los kWh que cada 100km peracabar de la batería Son los kWh que cada 100km ye necesariu estrayer del enchufe de carga p'apurrir los 13,78 kWh a la batería. Son los kWh que pagamos cada 100 km Son los kWh que cada 100km produciéronse na central p'apurrir los 13,78 kWh a la batería. Son los kWh emplegaos pa los cálculos de contaminación de kgCO2/kWh de les centrales Son los kWh que cada 100km ye necesariu estrayer del mediu p'apurrir los 13,78 kWh a la batería
9,73 13,78 14,38 15,35 31,66

Asina, d'esos 13,78 kWh consumíos de la batería d'un coche llétricu cada 100 km: tresformar n'enerxía mecánica pa mover el vehículu 9,73 kWh, va ser necesariu estrayer d'una toma de corriente 14,38 kWh, va ser necesariu producir nuna central llétrica 15,35 kWh y va ser necesariu estrayer del mediu 31,66 kWh. Polos motivos antes apuntaos (distintu ηg respectu d'Europa) el datu de los 31,66 kWh ye solu válidu pa España, ente que como media Europea sería daqué cimera, en redol a 40 kWh.

Por cuenta de que precísase extraerer de tomar de corriente 14,38 kWh pa percorrer 100km nun vehículu llétricu, este va ser el númberu de kWh que va apaecer na factura por cada 100km percorríos. Y, tando n'España'l costu por kWh pa pequeños consumidores n'aprosimao 0,115 €.[41] El costu que supón apurrir la enerxía necesaria a un vehículu llétricu n'España ye d'unos 1,65€/100km.

Esti datu ye unu de los puntos fuertes de los vehículos llétricos a bateríes. Comparándolo col consumu d'un vehículu forníu con un motor de combustión interna, ye verdaderamente ventaxosu. Por casu: un pequeñu utilitariu con un motor diésel (Renault Clío dci), combinando percorríu urbanu y extra-urbanu consume 4,7 L/100 km.[22] Lo cual, col costu actual del gasóil (unos 1,35 €/L[42]), supón 6,35 €/100 km.

Inclusive ye un gastu per quilómetru bien pequeñu comparándolo con un vehículu híbridu. El Toyota Prius tien un consumu mediu homologado en circuitu combináu de 3,9 L/100km,[43] un pocu inferior al del utilitariu convencional. N'euros supondría un costu de 5,27 €/100km.

Integración na rede llétrica editar

 
Dos Smart ED cargando bateríes n'Ámsterdam.
 
Autu llétricu cargando nuna estación de carga pública na Colonia Condesa de la Ciudá de Méxicu

Recargar masiva de vehículos llétricos va xenerar una demanda importante sobre'l sistema llétricu. Por que el balance ambiental de la introducción del vehículu llétricu seya beneficiosu, ríquese un ciertu grau de flexibilidá nes maneres de recarga, según una xestión intelixente de les cargues en función de la disponibilidad de xeneración anovable. Un pasu más allá sería l'usu de les bateríes de los vehículos llétricos como mediu d'almacenamientu remotu que pueda inyectar enerxía a la rede cuando fuera necesariu y el grau de carga y plan d'usu del vehículu dexar.[44]

Los híbridos editar

Llamáronse “híbridos” a los automóviles qu'utilicen un motor llétricu, y un motor de combustión interna pa realizar el so trabayu. A diferencia de los automóviles solu llétricos, hai vehículos híbridos que nun ye necesariu coneutar a una toma de corriente pa recargar les bateríes, el xenerador y el sistema de "frenos rexenerativos" encargar de caltener la carga de les mesmes.

Al utilizar el motor térmicu pa recargar les bateríes, precísense menor númberu d'estes polo que'l pesu total del vehículu ye menor una y bones el motor térmicu suel ser pequeñu. Tradicionalmente, los motores qu'han propulsado a los automóviles convencionales fueron sobredimensionados con al respeutive de lo puramente necesario pa un usu habitual. La nota dominante foi, y ye entá, fornir con motores capaces de dar una potencia bastante grande, pero que solo ye riquida mientres un mínimu tiempu na vida útil d'un vehículu. Los híbridos fornir con motores de combustión interna, diseñaos pa funcionar cola so máxima eficiencia. Si xenérase más enerxía de la necesaria, el motor llétricu úsase como xenerador y carga la bateríes del sistema. N'otres situaciones, funciona solo'l motor llétricu, alimentándose de la enerxía guardada na batería. En dellos híbridos ye posible recuperar la enerxía cinética al frenar, que suel estenase en forma de calor nos frenos, convirtiéndola n'enerxía llétrico. Esti tipu de frenos suelse llamar "rexenerativu". Exemplu de vehículu con motor híbridu (BMW X5 'Efficient Dynamics')

Promoción editar

Diverses entidaes públiques conceden subvenciones, exenciones d'impuestos y rebaxes fiscales a los vehículos llétricos.

Reconociendo la necesidá de reinventar l'automóvil, el presidente d'Estaos Xuníos, Bill Clinton, anunció en 1993 un proyeutu conxuntu del gobiernu y la industria automóvilística estauxunidenses pa diseñar l'autu del futuru. Dixo: “Vamos Trátase de poner en marcha'l programa teunolóxicu más ambiciosu qu'enxamás tuviera la nuesa nación”. Queda por ver si llógrase “crear el vehículu ecolóxicu d'eficiencia perfecta pal sieglu XXI”. Anque a un costu enorme, esperábase fabricar un prototipu nel ralu d'una década. Dellos fabricantes tán trabayando en modelos que combinen l'usu de gasolina y lletricidá. N'Alemaña nos años 90 yá esistíen costosos automóviles deportivos llétricos capaces d'algamar la velocidá de 100 km per hora en nueve segundos, y espérase llegar a 180 km per hora; sicasí, cuando percorrieron 200 km hai que recargar les bateríes siquier mientres tres hores. Espérase que la investigación progrese muncho más nesti campu.

OCDE editar

La práutica totalidá de los países desenvueltos y de la OCDE tán implementando polítiques de sofitu al vehículu llétricu, coles mires de contribuyir a la meyora de la eficiencia enerxética y l'amenorgamientu de les emisiones de CO2 y de contaminantes nes ciudaes, de la que s'amenorga la dependencia del petroleu y favorezse l'usu de fontes d'enerxía anovables.[17]

Xunión Europea editar

Nel Papel Blancu sobre Tresporte 2050, la Xunión Europea establez que:[45]

  • Nun va haber coches de combustión nel centru de les ciudaes pa 2050, col oxetivu entemediu de qu'en 2030 la metá de los vehículos sían llétricos
  • Un 40% de corte d'emisiones de barcos y un usu del 40% de combustibles de baxu carbonu n'aviación
  • Y un cambéu d'un 50% de viaxes de media distancia, tantu de pasaxeros como de mercancíes, dende la carretera al tren y otres maneres de tresporte

Prevese la creación d'una Área Única de Tresporte Européu.

España editar

 
Turismos y furgonetes llétriques ya híbridos enchufables matriculaos n'España ente 2010 y 2014

Los vehículos tou-llétricos tán exentos del impuestu de matriculación. Na Rexón de Murcia conceden ayudes dientro de la Estratexa d'Aforru y Eficiencia Enerxética n'España[46](Y4), Plan de movilidá sostenible, a les corporaciones locales y otres alministraciones públiques, y les empreses, pero non a los particulares,[47] como asocede n'otros llugares.

El Ministeriu de Ciencia ya Innovación quier asumir l'oxetivu fitu pol Gobiernu d'España de tresformar el modelu granible de la nación nuna economía sostenible, basada na conocencia, en llinia cola política d'innovación prevista nel Alcuerdu Social y Económico pa la crecedera, l'emplegu y la garantía de les pensiones (GARRA). Por ello, el MICINN y Serviciu Públicu d'Emplegu Estatal (SPEE) roblaron un conveniu de collaboración, col fin de facilitar ya impulsar el cumplimientu de los fines y oxetivos que tienen dambes alministraciones, en materia d'emplegu y de formación profesional pal emplegu y en materia d'investigación, desarrollu esperimental ya innovación y en particular, pa desenvolver les actividaes de formación del Programa INNCORPORA, y xenerar emplegu calidable.

El Plan Integral de Automoción, compuestu pol Plan de Competitividá, dotáu con 800 millones d'euros, el Plan VIVE II y l'apueste pol vehículu híbridu llétricu, coles mires de qu'en 2014 circulen poles carretes españoles un millón de coches llétricos. Pa ello, proponíase poner en marcha un programa piloto denomináu Proyeutu Movele,[48] consistente na introducción en 2009 y 2010, y dientro de redolaes urbanes, de 2000 vehículos llétricos que sustituyan a coches de gasolina y gasóil.[49]

Dientro del Proyeutu Movele, n'España instaláronse 500 puntos de recarga o electrineras hasta 2011[17] y en Barcelona instalar mientres l'añu 2009 dieciocho puntos, que s'allugaron en diversos aparcamientos municipales.[50][51] Coles mesmes, na ciudá condal celébrase la Fórmula-y.[52][53]

Tres l'aprobación per parte del Conseyu de Ministros del Plan PIVE, que dexa atropar dos ayudes pa l'adquisición de vehículos llétricos. Pudiendo tener subvenciones hasta de 8000 euros. Na acumuladura del Plan Integral d'Impulsu del Vehículu Llétricu n'España 2010-2014 (Plan MOVELE) y el Plan PIVE.[54]

Per otru llau, la Llei 19/2009, de 23 de payares, de midíes de la eficiencia enerxética de los edificios, establez que pa instalar nel estacionamiento d'un edificiu dalgún puntu de recarga pa vehículos llétricos d'usu priváu, siempres qu'esti allugar nun caxón individual, solo va riquise la comunicación previa a la comunidá de que se va dar# en la so instalación. El costu de dicha instalación va ser asumíu íntegramente pol comenenciudu direutu na mesma.

Dientro del Plan Avanza, Subprograma Avanza Competitividá (I+D+I), pa la realización de proyeutos y actuaciones d'investigación, desarrollu ya innovación, recuéyese la finalidá de contribuyir a la consecución, dientro de les TIC verdes, d'aplicaciones y sistemes pal vehículu llétricu.[55]

El Real Decreto-llei 6/2010, de 9 d'abril, de midíes pal impulsu de la recuperación económica y l'emplegu[56] contempla nel capítulu V, nel ámbitu del sector enerxéticu, midíes que tienen como oxetivu crear les condiciones pa impulsar nueves actividaes, bien relevantes pa la modernización del sector, como son les empreses de servicios enerxéticos y el vehículu llétricu, que pol so papel dinamizador de la demanda interna y, a última hora, de la recuperación económica. Al traviés del artículu 23, incluyir nel marcu normativu del sector llétricu un nuevu axente del sector, los xestores de cargues del sistema, que van emprestar servicios de recarga de lletricidá, necesarios pa un rápidu desarrollu del vehículu llétricu como elementu qu'una de nuevu, les carauterístiques de nuevu sector en crecedera y de preséu de aforru y eficiencia enerxética y medioambiental. Per otra parte, nel artículu 24, y coles mires de promover l'aforru y l'eficiencia enerxética, establezse que l'Alministración va poder adoptar programes específicos d'aforru y eficiencia enerxética en rellación col desarrollu del vehículu llétricu.

El Gobiernu presentó la Estratexa Integral pal Impulsu del Vehículu llétricu, col horizonte 2014, y el Plan d'Aición 2010-2012.[57] En dichu plan d'aición y el Plan integral del impulsu del vehículu llétricu, incorporóse la novedá de los autobuses llétricos (pero nun s'incluyeron los barcos non deportivos o la maquinaria agrícola, como los tractores).[17]

En Canaries, la entidá Y-MOVE (http://e-move.es), consolidóse como la pionera'l desarrollu de los vehículos llétricos, siendo la promotora d'instalaciones de Puntos de Recarga, y fomentu del usu de la Movilidá Sostenible.

Enseñances editar

Indicar nel Real Decretu 1796/2008, de 3 de payares, pol que s'establez el títulu de Téunicu Cimeru en Automoción y afítense les sos enseñances mínimes que'l sector granible nel área d'electromecánica señala una evolución na actividá escontra l'aplicación de nueves teunoloxíes en detección, diagnosis y arreglu d'averíes, l'apaición de nuevos motores tanto llétricos como los denominaos híbridos, onde los dispositivos de cambéu de velocidá van ser sustituyíos por variadores de velocidá y l'usu de nuevos combustibles non derivaos del petroleu.[58]

Modelos editar

 
Tabla comparativa d'autonomía según ciclu EPA de modelos de 2016 y 2017 disponibles nel mercáu estauxunidense hasta xunetu de 2017. Les distancies tán en milles (1 milla = 1,60934 km)

Vease: Automóviles llétricos

Comercialización editar

Vehículos enchufables incluyíos nel Plan Movele:[59]

Ventes editar

 
Matriculación d'automóviles llétricos llixeros enchufables nos principales mercaos mundiales ente 2011 y 2017

Los turismos llétricos más vendíos n'Europa en 2017 fueron:[73]

Modelu Europa 2017
Renault ZOE 31.410
BMW i3 20.855
Nissan Leaf 17.454
Tesla Model S 15.553
Volkswagen y-Golf 12.895
Tesla Model X 12.630
Hyundai Ioniq 6.117
Kia Soul EV 5.551
Smart ED 5.191

Na Xunión Europea en 2011 vendiéronse diez veces más vehículos llétricos qu'en 2010. Mitsubishi col so i-MiEV ye'l líder del Mercáu n'Europa. Peugeot, col so coche-electrico.html gama de llétricos, y Citroën tán nel visu de trés con aproximao'l 18 % del Mercáu cada unu (Peugeot iOn y Citroën C-Zero). Depués vien el Nissan Leaf (11 %) y el Smart Electric Drive (9 %).[74]

N'España en 2012, según el diariu El País, el Renault Twizy tien el lideralgu ente los vehículos llétricos más vendíos. Nos turismos llétricos, fueron el Nissan Leaf, el Mitsubishi i-Miev, Renault Fluence ZE, Peugeot iOn y Citroën C-Zero.[75] En total vendiéronse 484[76] vehículos llétricos en 2012, frente a los 377 de 2011.

Les ventes de coches llétricos n'Estaos Xuníos xubieron un 82 % en 2013.[77]

El mercáu británicu de coches llétricos esplotó en setiembre de 2014, con más de 3000 unidaes vendíes. Trés modelos son los máximos responsables: de primeres, al Mitsubishi Outlander PHEV, con unes 1200 unidaes matriculaes; al Nissan Leaf, que sentó un nuevu récor n'Europa con 851 unidaes vendíes; y en menor midida al BMW i3, del que s'apurrieron aproximao 400 unidaes.[78]En 2019, Volvo fabrica'l so primer coche totalmente llétricu lo que supón un aumentu de les marques dientro del mercáu mundial de coches llétricos.[79]

Xestores de cargues editar

Un xestor de cargues del sistema pa la realización de servicios de recarga enerxética ye aquella sociedá mercantil que desenvuelve l'actividá destinada al suministru d'enerxía llétrico para recargar de los vehículos llétricos.[80]

Tienen De informar a los sos veceros avera del orixe de la enerxía suministrada, lo mesmo que de los impautos ambientales de les distintes fontes d'enerxía.

Estes sociedaes tendrán d'acreditar nos sos estatutos el cumplimientu de les esixencies de separación d'actividaes y de cuentes.

Mediu ambiente editar

 
Estación de carga alimentada por enerxía solar por aciu paneles instalaos na cubierta

Los automóviles llétricos nun producen contaminación atmosférica nin contaminación sonora nel llugar d'usu.

Tamién tienen el potencial d'amenorgar la dependencia del petroleu si la lletricidá que peracaben ye xenerada por fontes anovables como centrales hidroeléctriques, enerxía eólica o paneles solares.

Amás los motores llétricos son muncho más eficientes que los de gasolina yá que tienen un rendimientu cimeru al 75%, redolada al 90% la mayoría de motores montaos en coches llétricos ente que un motor de gasolina de ciclu Otto vien tener una eficiencia d'ente'l 20 y el 30%, nel meyor de los casos y un motor de gasóil de ciclu Diésel suel tener una eficiencia d'ente'l 30 y el 45%, nel meyor de los casos (pa llograr esi 45% suel ser un motor diésel hibridáu, o un motor diésel naval).[81]

Organizaciones editar

Ente les organizaciones que fomenten el vehículu llétricu, atópense:

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Guinness World Records (2012). «Best-selling electric car». Guinness World Records. http://www.guinnessworldrecords.com/records-10000/best-selling-electric-car/. Consultáu'l 22 de xineru de 2013. 
  2. Roth, Hans (marzu de 2011). Das erste vierrädrige Elektroauto der Welt (n'alemán), páx. 2-3.
  3. Guarnieri, M. (2012). «Looking back to electric cars». Proc. HISTELCON 2012 - 3rd Region-8 IEEE HISTory of Electro - Technology CONference: The Origins of Electrotechnologies:  páxs. #6487583. doi:10.1109/HISTELCON.2012.6487583. 
  4. 4,0 4,1 4,2 4,3 Sperling, Daniel; Gordon, Deborah (2009). Two billion cars: driving toward sustainability. Oxford University Press, páx. 22-26. ISBN 978-0-19-537664-7.
  5. 5,0 5,1 5,2 (2009) David B. Sandalow: Plug-In Electric Vehicles: What Role for Washington?, 1st., The Brookings Institution, páx. 1-6. ISBN 978-0-8157-0305-1.See Introduction
  6. «Electro Automotive: FAQ on Electric Car Efficiency & Pollution». Electroauto.com. Consultáu'l 18 d'abril de 2010.
  7. Mitchell, William J.; Borroni-Bird, Christopher; Burns, Lawrence D. (2010) Reinventing the Automobile: Personal Urban Mobility for the 21st Century, 1ª, [[The MIT Press]], páx. 85-95. ISBN 978-0-262-01382-6. Consultáu'l 21 de xunetu de 2013. capítulu 5: Clean Smart Energy Supply
  8. R. James Woolsey y Chelsea Sexton (2009). David B. Sandalow: Chapter 1: Geopolitical Implications of Plug-in Vehicles, 1st, The Brookings Institution, páx. 11-21. ISBN 978-0-8157-0305-1. en "Plug-in Electric Vehicles: What Role for Washington?"
  9. «DC Fast Charger». Archiváu dende l'orixinal, el 27 d'ochobre de 2010.
  10. «13 Key Questions and Answers about Nissan Leaf Battery Pack and Ordering». Archiváu dende l'orixinal, el 30 de mayu de 2010.
  11. Speedy charging driving a global boom in electric cars
  12. International Energy Agency (IEA), Clean Energy Ministerial, and Electric Vehicles Initiative (EVI) (mayu de 2016). «Global EV Outlook 2016: Beyond one million electric cars». IEA Publications. Consultáu'l 31 de mayor de 2016. Ver p. 4–5, 24–25 y anexu estadísticu, páxs. 34–37.
  13. Shahan, Zachary (22 de payares de 2016). «1 Million Pure EVs Worldwide: EV Revolution Begins!». Clean Technica. Consultáu'l 23 de payares de 2016.
  14. Nissan reveals stylish new LEAF Black Edition. Nissan GB. 8 de payares de 2016. http://newsroom.nissan-europe.com/uk/en-gb/media/pressreleases/426160813/nissan-reveals-stylish-new-leaf-black-edition. Consultáu'l 10 de payares de 2016. «Since the Nissan LEAF first went on sale in 2010, almost 240,000 units have been sold globally, with 64,000 of these on Europe's roads; making it the world's best-selling electric vehicle.». 
  15. Cobb, Jeff (5 d'avientu de 2016). «Tesla Model S Is Second Plug-in Car To Cross 150,000 Sales Milestone». HybridCars.com. http://www.hybridcars.com/tesla-model-s-is-second-plug-in-car-to-cross-150000-sales-milestone/. Consultáu'l 5 d'avientu de 2016. 
  16. Ibáñez. «Autonomía de coche llétricu frente a coche gasolina». Consultáu'l 30 de setiembre de 2014.
  17. 17,0 17,1 17,2 17,3 17,4 boe.es (ed.): «DISPOSICIONES XENERALES MINISTERIU D'INDUSTRIA, TURISMU Y COMERCIU» (castellanu) (martes 10 de mayu de 2011).
  18. «Balance llétricu y emisiones d'España 2010 (hasta'l 20 d'abril) según la REE». Archiváu dende l'orixinal, el 5 d'ochobre de 2013. Consultáu'l 20 d'abril de 2010.
  19. Bettina Kampman, etc. (xineru de 2010). «Green Power for Electric Cars» páx. 86. páxina 18 (cuntando la portada)
  20. 20,0 20,1 20,2 Bettina Kampman, etc (xineru de 2010). «Green Power for Electric Cars» páx. 86. Páxina 19 (cuntando la portada)
  21. Bettina Kampman, etc (xineru de 2010). «Green Power for Electric Cars» páx. 86. Páxina 17 (cuntando la portada)
  22. 22,0 22,1 «Ficha téunica del Renault Clio Expression dci 70 5p ecu2». Archiváu dende l'orixinal, el 18 d'abril de 2010. Consultáu'l 20 d'abril de 2010.
  23. «Les emisiones medies de los coches vendíos en 2009 baxaron un 4%». Consultáu'l 20 d'abril de 2010.
  24. ABC (ed.): «El coche llétricu ye caru y la so rentabilidá ye cuestionable» (castellanu) (21 de setiembre de 2017).
  25. Mark Hanson (4 de payares de 2010). «Welcome to REEVA» (inglés).
  26. Chip Gribben. «Debunking the Myth of EVs and Smokestacks». Consultáu'l 15 d'ochobre de 2010.
  27. «Health and environmental benefits related to electric vehicle introduction in EU countries». Transportation Research Part D Transport and Environment 33:  páxs. 26–38. 2014. doi:10.1016/j.trd.2014.09.002. https://www.researchgate.net/publication/266450977_Health_and_environmental_benefits_related_to_electric_vehicle_introduction_in_EU_countries. 
  28. «Seminar on EVs-ClimateChange» (inglés). Consultáu'l 29 de setiembre de 2016.
  29. 29,0 29,1 Bettina Kampman, etc (xineru de 2010). «Green Power for Electric Cars» páx. 86. páxina 21 (cuntando la portada)
  30. Ferramienta CEVNE, pa comparar un vehículu llétrico y uno de combustión
  31. «Información sobre'l AIXAM Mega y-City (Litiu)». Consultáu'l 17 d'avientu de 2011.
  32. «Información sobre'l Reva». Archiváu dende l'orixinal, el 4 de mayu de 2010. Consultáu'l 20 d'abril de 2010.
  33. «Información sobre'l Think City». Consultáu'l 20 d'abril de 2010.
  34. «Información sobre'l Mitsubishi i-Miev». Archiváu dende l'orixinal, el 21 de payares de 2008. Consultáu'l 20 d'abril de 2010.
  35. «Información sobre'l Citroën C-Zero». Consultáu'l 20 d'abril de 2010.
  36. «Información(2) sobre'l Citroën C-Zero». Archiváu dende l'orixinal, el 8 de marzu de 2010. Consultáu'l 20 d'abril de 2010.
  37. «Información sobre'l Renault Fluence ZE». Archiváu dende l'orixinal, el 19 d'abril de 2010. Consultáu'l 20 d'abril de 2010.
  38. «Información sobre'l Nissan Leaf». Consultáu'l 20 d'abril de 2010.
  39. «Información sobre'l Tesla Roadster de 42kWh y de 70kWh». Consultáu'l 20 d'abril de 2010.
  40. R. Bargalló, J. Llaverías, H. Martín. «El vehículu llétricu y l'eficiencia enerxética global» páx. 3. Páxina 2
  41. «Evolución de precio mercado llétricu periodu 2008 a 2010» páx. 2. Consultáu'l 20 d'abril de 2010. Páxina 2
  42. «Costu del L de gasolina actual». Consultáu'l 20 d'abril de 2010.
  43. «Ficha téunica del Toyota Prius». Consultáu'l 20 d'abril de 2010.
  44. «Integración a la rede llétrica del vehículu llétricu». Archiváu dende l'orixinal, el 17 de xunetu de 2010. Consultáu'l 2010.
  45. «Press conference on the adoption of the White paper on Transport 2050» (inglés) (28 de marzu de 2011).
  46. https://web.archive.org/web/20120212030556/http://www.mityc.es/energia/desenvuelvo/EficienciaEnergetica/Estratexa/Paginas/EstrategiaEficiencia.aspx
  47. «MOVILIDÁ SOSTENIBLE.pdf Peracabo y producción de la enerxía» (29 de xineru de 2018). Archiváu dende l'MOVILIDÁ SOSTENIBLE.pdf orixinal, el 3 d'abril de 2010.
  48. «MOVELE. Proyeutu Pilotu de Movilidá ELEctrica - IDAE, Institutu pa la Diversificacion y Aforru de la Enerxía». Archiváu dende l'orixinal, el 5 de mayu de 2010.
  49. «plan integral-que-inclúi-un programa-piloto-pa-la-implantacion-del coche-electrico.html Industria preve aprobar un Plan Integral qu'inclúi un programa piloto pa la implantación del coche llétricu». Consultáu'l 2009.
  50. «Barcelona tindrà divuit punts per carregar vehicles elèctrics - Notícies - CETIB». Consultáu'l 2009.
  51. «:B:SM:.: Entamu». Consultáu'l 2009.
  52. «primera-edicio-de-la xornada-formula-y-aplega-mes-dun-centenar-de-persones La primera edició de la xornada Fórmula-y aplega més d'un centenar de persones - Notícies - CETIB». Consultáu'l 2009.
  53. «Circuit de Catalunya». Archiváu dende l'orixinal, el 20 de xunetu de 2009. Consultáu'l 2009.
  54. sobre-el plan-pive/, Información sobre'l Plan PIVE.
  55. http://www.boe.es/aeboe/consultas/bases_datos/doc.php?id=BOE-A-2010-7239
  56. http://www.boe.es/aeboe/consultas/bases_datos/doc.php?id=BOE-A-2010-5879
  57. residencia del Gobiernu (2009). «14. PLAN INTEGRAL DEL VEHÍCULO ELÉCTRICO» (castellanu). Archiváu dende l'orixinal, el 7 de xunu de 2011.
  58. «MINISTERIU D'EDUCACIÓN, POLÍTICA SOCIAL Y DEPORTE, títulu de Téunicu Cimeru en Automoción y afítense les sos enseñances mínimes» (martes 25 de payares de 2008).
  59. «Catálogu Movele». Archiváu dende l'orixinal, el 22 d'agostu de 2014.
  60. «feria internacional-del-autobus-y-l'autocar-de-madrid-con-los-zeus-y-avancity-0-emisiones-contaminantes.html DILIXI trunfa na Feria Internacional del Autobús y l'Autocar de Madrid colos Zeus y Avancity 0 Emisiones Contaminantes» (castellanu). Consultáu'l 2009.
  61. «Ecoscooter - Vehículos llétricos Llixeros».
  62. «Faam SpA».
  63. «Global Electric Motorcars».
  64. «GOELIX».
  65. «Utility electric vehicle - Goupil industrie».
  66. «Kyoto - Motocicletes llétriques - Granada, España».
  67. «Coches ensin carné».
  68. «Quantya SA - Suiza».
  69. «Trams, energy saving, private cars, trolley buses, diesel buses | Claverton Group». Claverton-energy.com (28 de mayu de 2009). Consultáu'l 19 de setiembre de 2009.
  70. «Think Electric Car - the all electric and highway safe Think City». Archiváu dende l'orixinal, el 5 d'avientu de 2004.
  71. «TOHQI - Light Electric Vehicles». Archiváu dende l'orixinal, el 18 d'ochobre de 2016.
  72. «Zytel EV Car». (enllaz rotu disponible n'Internet Archive; ver l'historial y la última versión).
  73. «sos-ventes-pero-ye-el-renault-zoe-el-que se corona-como-el coche-electrico-mas-vendíu-de-europa-en-2017.html Ventes automóviles llétricos n'Europa en 2017».
  74. Michaël Torregrossa (4 d'ochobre de 2011). «[Voitures électriques - les ventes en Europe au premier semestre 2011» (francés).
  75. Manuel Gómez Blanco (13 d'avientu de 2012). «lideralgu-de-ventes-en-payares.html El Renault Twizy recupera'l lideralgu de ventes en payares» (castellanu).
  76. «Ventes n'España de coches llétricos en 2012» (castellanu) (2012).
  77. Carlos Noya (7 de xineru de 2014). «ventes-de-coches-electricos-n'estaos xuníos-xube-un-82-en-2013.html «Les ventes de coches llétricos n'Estaos Xuníos xuben un 82% en 2013.»» (castellanu).
  78. Jaime Ramos (7 d'ochobre de 2014). «mercáu-britanico-de-coche-electricos-esplota-en-setiembre-mas-de-3-000-unidaes-vendíes «El mercáu británicu de coche llétricos esplota en setiembre: más de 3.000 unidaes vendíes.»» (castellanu).
  79. «El primer coche totalmente llétricu de Volvo va ser comercializáu en 2019» (castellanu) (20 d'abril de 2017).
  80. «I. DISPOSICIONES XENERALES MINISTERIU D'INDUSTRIA, TURISMU Y COMERCIU» páx. Sec. I. 51098 (llunes 23 de mayu de 2011).
  81. motorpasion.com (ed.): «motor-de-combustion-ye-el-mas-eficiente-güei-falsu "El motor de combustión ye'l más eficiente güei": FALSU» (castellanu). Consultáu'l 6 de xineru de 2012.

Bibliografía editar

  • Michael H. Westbrook: 'The electric and hybrid electric car', SAE, 2001. ISBN 0 7680 0897 2

Enllaces esternos editar