La aviónica ye l'aplicación de la electrónica a l'aviación.[1] Ye un términu procedente de la pallabra inglesa avionics,[2] formada cola contraición de aviation (aviación) y de electronics (electrónica).[3] Fai referencia a los sistemes electrónicos usaos en aeronaves, satélites artificiales y naves espaciales, tanto sistemes de comunicación y navegación como los sos indicadores y elementos de manexu. Tamién inclúi un ingente númberu de sistemes que s'apliquen a los aviones pa realizar xeres individuales, tan senciellos como un focu de lluz nun helicópteru de policía o tan complexos como'l sistema tácticu d'una plataforma d'alerta temprano y control aerotresportáu.

Radar y otros equipos de aviónica d'un Cessna Citation.
Téunicu realizando llabores de caltenimientu de la aviónica d'un B-1 Lancer.

Historia editar

El términu aviónica empezó a estendese a principiu de los años 1970. Hasta entós, los preseos, radios, radares, sistemes de combustible, controles de motor y los sistemes de navegación per radio fueren sistemes independientes, de normal mecánicos.

Nos años 1970, la aviónica apaeció de mano de la necesidá militar más que de la necesidá d'ameyorar l'aviación civil. Los aviones militares convirtiérense en plataformes sensoras del aire, y apigurar una gran cantidá d'equipamientu electrónicu convertir nun retu. Anguaño, la aviónica usada nos aviones militares supón práuticamente la mayor parte de les inversiones en desarrollu. Pa la construcción d'aviones como'l F-15Y y l'agora retiráu F-14, aproximao'l 80% del costu destinar a la aviónica. Pa la mayoría de los helicópteros modernos destínase aproximao'l 60%.

El mercáu civil tamién amontó'l so gastu en aviónica. Los sistemes de control de vuelu electrónicos (fly-by-wire) y les nueves necesidaes de navegación que trai un espaciu de navegación más congestionado impulsaron notablemente los costos destinaos al desarrollu d'estes teunoloxíes. El cambéu más importante foi'l recién espertar del vuelu comercial. Como más xente utiliza l'avión como mediu principal de tresporte, inventáronse métodos más seguros y complexos pa controlar los aviones de manera segura nesti espaciu aereu más acutáu. Col continuu refinamientu de los elementos de construcción aeroespacial, los sistemes de guía y navegación volviéronse más exactos.

Equipos modernos editar

El xiroscopiu d'aníu láser, el MEMS, el xiroscopiu de fibra óptica, y otros munches meyores fixeron que les cabines de mandu vuélvanse muncho más complexes, robustes ya integraes. Munchos d'estes meyores conócense como sistema de control de vuelu o FMS (del inglés Flight Management System). Estos integren radios de comunicación, radios de navegación, sensores GNSS, Equipos telemétricos, transpondedor, etc. El Garmin G1000 ye un exemplu d'esti tipu de sistema d'usu corriente nos nuesos díes. Los Sistemes de control de vuelu pueden tar basaos nuna unidá de midida inercial o IMS (del inglés Inertial Measurement System) pa dar una referencia de navegación autónomu. Dalgunes d'estes unidaes usen xiroscopios resonantes hemisféricos o xiroscopios de la copa de vinu, xunto con receptores GNSS p'apurrir datos de navegación precisos a la tripulación y a los sistemes de vuelu automáticu.

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Diccionario de la lengua española - Ventena segunda edición. «aviónica». Real Academia Española.
  2. García de la Cuesta, Jorge (2003). Aviation Terminology: Terminoloxía Aeronáutica (n'inglés / español). Edición Díaz de Santos. ISBN 8479785799.
  3. American Heritage Dictionary. «avionics» (inglés). Answers.com.

Enllaces esternos editar