Bólidu de Tunguska

El bólidu de Tunguska (Тунгускы метеорит, Tungusky meteórit) foi una esplosión aérea de bien alta potencia asocedida sobre les proximidaes del ríu Podkamennaya en Tunguska (Evenkía, Siberia, Rusia), na posición 60°55′N 101°57′E / 60.917°N 101.950°E / 60.917; 101.950 a les 7:17 del día 30 de xunu de 1908.[1][2]

Bólidu de Tunguska
Llocalización del bólidu de Tunguska
Fotografia sobre los campos de Tunguska, dempués del eventu meteorítico.
Leonid Alekseyevich Kulik, espertu en mineraloxía, principal investigador del bólidu de Tunguska

El fenómenu de Tunguska afaló más de 30 hipótesis y teoríes sobre lo asocedío. La detonación, similar a la d'un arma termonuclear d'elevada potencia, foi atribuyida a un cometa[3] o a un asteroide. Por cuenta de que nun se recuperó nengún fragmentu, remanar la teoría de que foi una cometa formáu por xelu. Al nun algamar la superficie, nun se produció cráter o astroblema.

Historia del socesu editar

El bólidu, d'un diámetru envaloráu entendíu ente 40 y 190 m en función de la so densidá,[4] españó nel aire. La esplosión foi detectada por numberoses estaciones sismográfiques y hasta por una estación barográfica nel Reinu Xuníu por cuenta de les fluctuaciones na presión atmosférica que produció. Amburó y baltó árboles nun área de 2.150 km², rompiendo ventanes y faciendo cayer a la xente al suelu a 400 km de distancia. Mientres dellos díes, les nueches yeren tan brilloses en zones de Rusia y Europa que podía lleese tres la puesta de sol ensin necesidá de lluz artificial. Nos Estaos Xuníos, los observatorios del Monte Wilson y l'Astrofísico del Smithsonian repararon un amenorgamientu na tresparencia atmosférica de dellos meses de duración, no que se considera'l primer niciu d'esti tipu acomuñáu a esplosiones d'alta potencia.

La enerxía lliberada establecióse, por aciu l'estudiu del área d'aniquilación, n'aprosimao 30 megatones.[3] Si esplotara sobre una zona habitada, produciríase una masacre d'enormes dimensiones. Según testimonios de la población tungus —la etnia local nómada d'orixe mongol dedicada al llendo de renos que lu vio cayer, «rellumaba como'l Sol». Informes del distritu de Kansk (a 600 km del impautu), describieron socesos tales como barqueros precipitaos a l'agua y caballos baltaos pola onda de choque, mientres les cases tremecíen y nos estantes los oxetos de lloza rompíense. El maquinista del ferrocarril Transiberianu detuvo'l so tren tarreciendo un escarrilamientu, al notar que cimblaben tantu los vagones como los raíles.[5]

Estudiu del socesu editar

L'estudiu del socesu de Tunguska foi tardíu y confusu. El gobiernu zarista nun lo consideró prioritariu —delles fontes indiquen que teníen enforma interés en faelo pasar por una alvertencia divina» contra'l baturiciu revolucionariu en cursu—, y nun sería hasta 1921, yá mientres el gobiernu de Lenin, cuando l'Academia Soviética de Ciencies unvió una espedición a la zona empobinada pol minerólogo Leonid Kulik. El clima dexó que l'alteración de les buelgues del impautu fuera bien poca. Toparía una área de devastación de 60 km de diámetru,[3] pero nengún niciu de cráter, lo que-y resultó sorprendente. Nos años siguientes hubo delles espediciones más; en 1938 Kulik realizó fotografíes aérees de la zona, lo que punxo n'evidencia una estructura del área de devastación en forma de «ales de caparina». Esto indicaría que se producieron dos españes socesives en llinia recta. Nos años 50 y 60 otres espediciones toparon microlitos cristalinos bien ricos en níquel y iridiu soterraos por tola zona, lo que refuerza la teoría de que pudo tratase d'un oxetu natural d'orixe estraterrestre. Tamién s'atoparon pequeñes partícules de magnetita.

Una espedición italiana que viaxó a la zona en 1999 anunció en 2007 qu'atopó un cráter (el llagu Cheko) acomuñáu al socesu.[6][7][8] Trátase d'un cráter d'unos 50 metros de fondura y 450 de diámetru alcontráu a 5 km del epicentru de la esplosión. Los científicos afirmen qu'estudiaron anomalíes gravitatories y muestres del fondu del llagu que revelen esti orixe. Amás, nun hai testimonios nin mapes que respuendan por la esistencia d'esti llagu con anterioridá a 1908. Creen que se trataría d'un fragmentu menor del cuerpu atanante (cometa o asteroide) y que topetó a velocidá amenorgada. Sicasí, los resultaos d'esta espedición nun son definitivos, yá que habría que llograr muestres más fondes. Dellos científicos punxeron en dulda esta hipótesis, yá que consideren estrañu que se xenerara solo un cráter menor, en cuenta d'un gran cráter (como'l Cráter del Meteoritu, en Arizona) o un rosariu de pequeños cráteres (como'l Meteoritu de Sijoté-Alín, en Rusia, o Campu del Cielu n'Arxentina). Amás, esisten árboles nel llagu qu'aparenten tener más de cien años.

Cróniques de los sobrevivientes editar

Los sobrevivientes de la zona afeutada pola esplosión describir como un fungu xigante que s'alzaba pel aire.[3] Los animales fuxeron, y les tiendes de los tunguses allugaes a más de 50 km de distancia[3] volaron pel aire.

Delles teoríes ya hipótesis editar

Cometa editar

Ye la teoría más aceptada anguaño polos científicos. Un cuerpu celeste —una cometa pequeñu o quiciabes solo un fragmentu compuestu de xelu y polvu qu'españó y darréu quedó dafechu vaporizado pola fregadura cola atmósfera terrestre, dexando que tol xelu se sublimara direutamente a gas, que s'esvalixó pola atmósfera esaniciando tou rastru de la esplosión. Al reparar los sismogramas del fenómenu Tunguska, estos correspuenden a una esplosión con una potencia de 30 megatones a 8 km d'altor al ser comparaos colos d'esplosiones nucleares aérees. Según una hipótesis formulada na década de 1930 pol astrónomu I. Astapovich y el meteorólogu F. J. Whipple, tratar del impautu d'un pequeñu fragmentu de cometa[3] que'l so nucleu, dada la masa envalorada, debería tener un diámetru de dellos centenares de metros. La cohesión del conglomeráu que constitúi'l nucleu d'una cometa ye bien débil como pa dexar la so desintegración rápida na atmósfera, causando una gran esplosión de gran magnitú al impautar contra'l suelu y vaporizándose. La destrucción causada deberíase, fundamentalmente, a la onda de choque atmosférica y, secundariamente, a la onda térmica. La trayeutoria de cayida indica que la cometa venía d'una direición bien próxima a la del Sol, enzancando la so observación —como cuando asoceden los tránsitos de planetes interiores— y menos si escosara les sos sustancies volátiles que producen la so melota o cola, amenorgándose a un agregáu inerte tal como un minúsculu asteroide. El día anterior a la esplosión hubo una nutrida agua meteórico llamada táuridas, y el cometa 2P/Encke, fonte de la mesma, atopábase mui cerca de la Tierra.[3]

Lo que vemos güei del citáu cometa ye solo un fragmentu d'una cometa mayor qu'empezó a desintegrarse hai unos 30.000 años,[3] polo que ye bien probable qu'un cachu del mesmu impactara en Tunguska.

Bomba d'hidróxenu natural editar

En 1989, los astrónomos D'Alessio y Harms[9] suxurieron que parte del deuteriu d'una cometa qu'enfusó na Tierra podría fundise nuclearmente, dexando una firma estremable en forma de Carbonu-14 na atmósfera. Concluyeron que la cantidá d'enerxía nuclear lliberada sería cuasi despreciable.

Independientemente, en 1990, César Sirvent propunxo qu'una cometa de deuteriu, esto ye, una cometa con una concentración de deuteriu anormalmente alta na so composición, podría esplotar como una bomba d'hidróxenu natural, xenerando la mayor parte de la enerxía lliberada na esplosión. La secuencia sería, primero una esplosión mecánica o cinética, ya intres dempués una esplosión termonuclear xenerada pola primer esplosión.[10]

Nenguna prueba o suxerencia respuende por esta teoría.

Antimateria editar

L'antimateria se desintegra al topetar cola materia. Con éses tendríase un rayu d'enerxía mientres tol percorríu hasta'l puntu onde tola antimateria hubiérase desintegráu. La única posibilidá de que se diera una formación similar sería que la antimateria cayera en vertical, escontra'l centru de la Tierra y se desintegrara por completu antes de llegar al suelu. Nun se conoz nengún procesu pol cual pueda formase antimateria en mediu del espaciu. L'espaciu del sistema estelar nun ta por completu vacíu —tien una mínima densidá d'hidróxenu—, asina que tendría qu'haber una gran cantidá d'antimateria p'aguantar el so viaxe hasta la Tierra. Ye pocu probable qu'esistan oxetos asina, yá que'l so choque col hidróxenu espacial, entá na so pequeña proporción, emitiría cantidaes d'enerxía significativamente perceptibles.

Nube magnética editar

Anque'l fenómenu foi reparáu munches vegaes, les nubes magnétiques solo prodúcense nel senu d'esplosiones nucleares enforma mayores qu'elles mesmes. Nun hai rastros d'elles en Tunguska.

Conclusiones editar

La conclusión más aceptada güei, pola mayoría de los astrónomos,[3] ye que'l bólidu de Tunguska deber al choque d'un fragmentu del cometa Encke, que se volatilizó antes de tocar el suelu.

El bólidu Tunguska na cultura popular editar

  • Na película Ghostbusters, tres l'españíu interdimensional que torga l'ingresu de Gozer a Nueva York, Ray Stantz diz-y al abogáu Tully: «¡Guardó'l mayor choque interdimensional dende l'eventu Tunguska en 1909!»
  • En Hellboy, Grigori Rasputín utiliza un monolitu que foi estrayíu tres el so colapsu en Tunguska y que, según Rasputín, foi unviáu polos Ogdru Jahad (los siete demonios del Caos) pa facilitar el so ingresu a la Tierra.
  • En Star Trek: The Original Series, capítulu "That Which Survives", el Sr. Sulu recuerda'l Bólidu Tunguska como una esplicación pa un eventu similar qu'acaben de vivir, a lo que Kirk respuende: «Si quixera una lleición d'historia rusa traxera a Chekov».
  • Na serie The X-Files los rusos afayaron la esistencia y planes de los Colonizadores tres el choque d'una de les sos naves en Tunguska, por aciu la cual tamién llograron el "aceite negro".
  • Nel videu musical del grupu Metallica, All Nightmare Long estrayíu del álbum Death Magnetic (2008) la URSS utiliza una de les espores d'un organismu atopáu en Tunguska p'alicar texíos o organismos, convirtiéndolos en zombis, dacuando con mutaciones.
  • Nel videoxuegu Call of Duty World at War nel mapa Shi Non Numa de la manera Nazi Zombies pueden atopase unes grabaciones con coordenaes al sitiu de la esplosión del bólidu de Tunguska y nuna cabaña atópase escrita la pallabra TUNGUSKA.
  • Nel videoxuegu Assassin's Creed suxurir nun corréu electrónicu que l'eventu foi provocáu por una célula de los Assassin al intentar destruyir unu de los artefautos. Na secuela vuelve mentase l'eventu n'unu de los glifos; y mentar per última vegada nel cómic Assassin's Creed: The Fall, onde l'asesín rusu Nikolai Orelov participa direutamente nel eventu meteorolóxicu de Tunguska.
  • Nel videoxuegu Destroy all Human 2 la tercer ciudá a visitar ye Tunguska onde se va afayar que los enemigos principales del xuegu son una raza estraterrestre que llegó a la tierra estrellándose en Tunguska en 1908, faciendo clara referencia a esti fechu.
  • Nel cómic RASL de Jeff Smith, el bólidu Tunguska acomúñase direutamente al científicu Nikola Tesla, como parte de la teoría de fluxos enerxéticos qu'apaez nel cómic.
  • Nel videoxuegu Secret Files of Tunguska.
  • Nos videoxuegos Crysis y Crysis 2, amás de la novela Crysis Legion, se documenta una espedición a Tunguska coles mires d'investigar dichu eventu acaba nel descubrimientu de teunoloxíes alienígenas (denominaes "Nanosystems") y col posterior desenvolvimientu de la fibra sintética "CryFibril NanoWeave" y el "CryNet NanoSuit", compuestu de dicha fibra.
  • Nel tráiler del videoxuegu Resistance 2 llamáu: historia, menten el bólidu de Tunguska pola mor del cual el virus Quimera llega a la tierra.
  • Na novela Operación Hagen, el so autor Felipe Botaya, cunta una historia ambientada nel proyeutu nuclear nazi, y describe la esplosión de Tunguska como la prueba d'un españíu nuclear, que'l so fin yera llanzar un avión con una bomba que cruciara l'Atlánticu, y facer cayer na ciudá de Nueva York.
  • Na novela Astronautes de Stanisław Lem, na introducción del llibru describe l'acontecimientu del meteoritu de Tunguska y la subsiguiente espedición de Leonid Kulik, y embaráxase la hipótesis de que fuera aniciáu pol choque d'una astronave.
  • En Ultimate Nightmare, una tresmisión alteria los sistemes de comunicación mundiales, enllenando les televisiones y ordenadores d'imáxenes de muerte y destrucción, que lleven a miles de persones a suicidase. Dicha tresmisión espublizar pol planu psíquicu, lo cual atrai l'atención de SHIELD y Charles Xavier. Dambos rastrexen la fonte hasta'l pandorial de Tunguska, en Rusia, llugar onde asocedió una gran esplosión va un sieglu.
  • Nel cómic Invincible Iron Man Vol 1 #13, Tony Stark viaxa a una base que tien en Tunguska, que mercó dempués de la Guerra Fría. Según J.A.R.V.I.S., «El Sr. Stark siempres se sintió seducíu por eso», en referencia al bólidu de Tunguska.
  • Nel videoxuegu Empires Dawn of the Modern World Rusia, o la URSS tien el poder especial pa llanzar el meteoru de Tunguska sobre l'enemigu.
  • Nel cómic Uncanny Inhumans #0, Black Bolt llega a la fortaleza de Kang el Conquistador, y llanza un berru sonico, que ye movíu nel tiempu por Kang escontra Tunguska, suxuriendo que'l berru ye'l responsable del fenómenu asocedíu.
  • Nel décimu episodiu de la octava temporada moderna de la serie británica Doctor Who, tituláu "Nel monte nocherniegu", un monte xigante cubre tola superficie de la Tierra nuna sola nueche salvando al planeta d'una nube solar que s'avera. El Doctor suxure qu'esto foi lo que salvó'l planeta cuando se produció la esplosión de Tunguska.
  • Na segunda estrofa del cantar «Yo nun quiero volver» del discu Conducción, de la banda chilena Garres Falsos.[11]

Referencies editar

  1. «Probable asteroidal origin of the Tunguska Cosmic Body». Astronomy & Astrophysics 377 (3):  páxs. 1081–1097. 2001. doi:10.1051/0004-6361:20011054. Bibcode2001A&A...377.1081F. http://www-th.bo.infn.it/tunguska/aah2886.pdf. Consultáu'l setiembre de 2015. 
  2. «Perplexities of the Tunguska meteorite». The Observatory 114:  p. 227–231. 1994. Bibcode1994Obs...114..227T. 
  3. 3,0 3,1 3,2 3,3 3,4 3,5 3,6 3,7 3,8 Axxón: Tunguska, por Marcelo Do Santos
  4. «Origin of the Tunguska Event». Nature 375:  páxs. 638–639. 1995. doi:10.1038/375638a0. Bibcode1995Natur.375..638L. 
  5. El fueu llegó (llibru entestáu), Reader's Digest, Méxicu, xineru 1973
  6. ¿Esplicación pa Tunguska?
  7. La investigación en space.com
  8. posible_crater_del oxetu_d#comments Comentarios en referencia al descubrimientu
  9. Harvard.edu "The nuclear and aerial dynamics of the Tunguska Event". "D'Alessio, S. J. D.; Harms, A. A."
  10. John Engledew The Tungus Event, Or, The Great Siberian Meteorite. Algora Publishing, 2010, páx. 166. ISBN 9780875867816.
  11. «LETRA 'YO NUN QUIERO VOLVER'» (castellanu). Consultáu'l 6 de payares de 2016.

Referencies editar

Ver tamién editar

Enllaces esternos editar