Bóveda de crucería

La bóveda de crucería, tamién llamada bóveda nervada, ye un tipu de bóveda carauterística de l'arquiteutura gótica que recibe esti nome porque ta conformada pol encruz, o interseición, de dos bóvedes de cañón apuntáu. A diferencia de la bóveda d'aresta, la de crucería carauterizar por tar reforzada por dos o más nervios diagonales que se crucien na clave, xeneralmente. La bóveda de crucería considérase unu de los trés elementos distintivos de l'arquiteutura gótica, xunto col arcu apuntáu y el arbotante.

Bóvedes de crucería de la Catedral de Reims.
Bóveda de terceletes de la Concatedral de Santa María de Cáceres.

La bóveda de crucería consta de dos elementos: los arcos que constitúin el so armazón, o cadarma, y los paños o plementos que cubren los espacios entemedios ente los arcos. Primero llevántense los arcos, creando una estructura espodada, resistente y llixera, y darréu rellénense los paños entemedios conformando les bóvedes, quedando enmarcaes transversalmente polos arcos perpiaños, tamién llamaos arcos fajones, y llonxitudinalmente polos arcos formeros, paralelos a la exa de la nave que delimitan los tramos de la bóveda.

Historia editar

 
Bóveda de crucería gótica de la Catedral de Coutances, Francia.

Esisten distintes teoríes avera del orixe de la bóveda de crucería. Buscóse los sos antecedentes nes cúpules d'arcos entecruzaos de dellos edificios del arte islámico, según nes bóvedes de ciertes ilesies de Xeorxa y Armenia.

Paez, sicasí, que la bóveda de crucería gótica evolucionó a partir de la bóveda d'aresta yá utilizada nel románicu. Los antecedentes más direutos de les bóvedes de crucería del góticu atopar en construcciones tardorrománicas de dos rexones alloñaes ente sigo: Lombardía, per una parte, y Normandía-Inglaterra por otra.

En Lombardía, utilizar en siquier cinco templos: San Ambrosio de Milán, San Nazaro de Milán, San Miguel de Pavía, San Sabín de Piacenza y Rivolta d'Adda. Les feches nun son precises, pero créese que toes estes obres realizar ente 1100 y 1130.

N'Inglaterra, unu de los primeros exemplos del so usu atopar na Catedral de Durham anque estes bóvedes de crucería nun tienen arcos formeros, y los perpiaños son arcos de mediu puntu. En Normandía el so emplegu xeneralizar na primer metá del sieglu XII, anque los sistemes de soporte siguíen siendo los mesmos del románicu.

L'espardimientu d'esti tipu de bóveda producióse sobremanera a partir de mediaos del sieglu XII.

Anque hai distintos tipos de bóvedes de crucería, la más utilizada nel periodu clásicu del góticu foi la cuatripartita, n'edificios tan singulares como les Catedrales de Chartres, Reims o Amiens.

Sistema constructivu editar

 
Catedral de Astorga

La necesidá de crear amplios espacios cubiertos motivó topar un sistema constructivu que, calteniendo, ya inclusive amenorgando la grosez de murios y contrafuertes, consiguiera ampliar esti volume interior: ye l'arquiteutura gótica, que dexó allixerar el pesu de les cubiertes por aciu l'equilibriu de les fuercies vertical y horizontal por que se compensen ente sigo. El pesu de la bóveda va tresmitir a los cimientos al traviés de les pilastres, interviniendo malapenes los murios que solo van sirvir de zarramientu del espaciu arquiteutónicu.

L'usu del arcu ojival amenorga emburriar llaterales, pos ye más vertical que'l de mediu puntu. Esti arcu xenera un nuevu tipu de bóveda, la de ojiva o crucería, que yá s'utilizó na arquiteutura normanda, configurada por aciu l'encruz de dos arcos formeros, llamaos nervios, que tresmiten el pesu de la bóveda y les sos plementos a cuatro pilares; Asina, ente pilastres, el muriu apenes soporta pesu y puede ser sustituyíu por lluminosos ventanal vidraos.

L'edificiu góticu asemeyar a un "cadarma" recubiertu d'una piel "inmaterial", les vidreres, que dexen anubrir l'interior de lluz. Los planteamientos de l'arquiteutura románica, colos sos gruesos y pesaos murios, habíen quedáu obsoletos.

Con al respective de la bóveda de cañón, predominante na arquiteutura románica, la principal ventaya de la de crucería ye que tresmite'l pesu solu a les pilastres. Estos refuércense con contrafuertes (yá utilizaos nel románicu), o con arbotantes, otru elementu carauterísticu del góticu. Los murios yá nun precisen ser tan gruesos como nel románicu, y pueden ser fácilmente furaos con grandes baldíos. D'esta miente podía construyise grandes edificios con economía de materiales, al empar que s'algamar grandes lluces y altores.

Variantes editar

Bóveda cuatripartita o de crucería simple editar

La bóveda cuatripartita, o bóveda de crucería simple, ye'l diseñu más senciellu de bóveda de crucería. Ta formada pol encruz de dos arcos diagonales o cruceros, qu'estremen la plementería en cuatro segmento: d'ende'l nome de cuatripartita. Esisten distintos tipos de bóveda de crucería simple. Una de les más utilizaes ye la propuesta por Vicente Lampérez,[1] quien estrema ente les escueles francesa, aquitana, normanda y angevina, según la disposición de los arcos y de los plementos. La bóveda cuatripartita ye la más común na arquiteutura gótica clásica, y resulta la más fayadiza pa cubrir tramos cuadraos o rectangulares.

Bóveda sexpartita editar

Esquema bóveda de crucería sexpartita
Bóveda de crucería sexpartita de la catedral de Lyon

La denominada bóveda sexpartita ye similar al modelu anterior pero amontándo-y un tercer nerviu tresversal, colo que la plementería queda estremada en seis partes.

Los principales exemplos atopar na Abbaye-aux-Hommes y l'Abbaye-aux-Dames de Caen, y nes catedrales de París, Bourges, Laon, Noyon, Senlis y Sens.

Bóveda de lligadura o reticulada editar

Na bóveda de lligadura o bóveda reticulada o reticular (n'inglés llamada lierne vault, "bóveda de lligadures"), los nervios formen una especie de retícula, y la bóveda escarez d'arcos perpiaños, polo que nun ta marcada la división en tramos. Un exemplu puede atopase nel Monesteriu de Maulbronn (Alemaña).

Bóveda estrellada editar

Na última fase del góticu, denominada góticu tardíu, los arcos de la bóveda multiplicar hasta constituyir una trama espacial, que sirve pa cubrir espacios más amplios, con un mayor númberu de nervios de refuerzos que s'enxareyen ente sigo pa una meyor tresmisión de les cargues, que dan llugar a les denominaes bóvedes estrellaes, nes qu'apaecen nervaduras de trazáu curvu en forma de llazos y ondes, que cumplen una doble misión per una parte la espresiva y artística y per otra parte constructiva, constituyendo al empar una manifestación manieriesta de la evolución d'estilu y un soporte constructivu eficaz. La más antigua bóveda estrellada ye la del cruceru de la Catedral de Amiens. N'España utilizóse, por casu, na Catedral de Toledo o na Catedral de Sevilla.

Bóveda d'abanicu editar

 
Bóvedes d'abanicu na Abadía de Bath, Inglaterra.

La bóveda d'abanicu, tamién llamada bóveda palmotiada, que tien los nervios en forma d'abanicu o palma, utilizar nel góticu tardíu, especialmente n'Inglaterra (Góticu perpendicular, nel sieglu XV).

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Lampérez y Romea, Vicente. Historia de l'arquiteutura cristiana española. Madrid: Espasa Calpe, 1930. Tomu II.