La Banda Oriental foi un territoriu allugáu al este del ríu Uruguái y al norte del Río de la Plata, sobre la mariña atlántica de Suramérica. Tomaba una zona que se correspuende en forma averada cola actual República Oriental del Uruguái y l'actual estáu brasilanu de Rio Grande do Sul. Yera la tierra más oriental del Virreinatu del Río de la Plata y la so estensión menguó a midida que partes del so territoriu fueron incorporaos a Portugal como parte de la Capitanía de Ríu Grande de San Pedro.

La Banda Oriental por Alonso de Santa Cruz, nel sieglu XVI.

Nun constituyó una unidá alministrativa hasta la creación de facto por José Artigas de la Provincia Oriental en 1813 y el posterior decretu del Direutor Supremu de les Provincies Xuníes del Río de la Plata del 7 de marzu de 1814, que creó formalmente la Gobernación Intendencia Oriental del Río de la Plata.

Antecedentes editar

Dientro de les llendes del inmensu Virreinatu de Perú, a principios del sieglu XVII los habitantes d'Asunción del Paraguay falaben de La Banda Oriental o Banda de los charrúas (esta última denominación yera aplicada tamién a Entre Ríos) pa significar los territorios que neses llatitúes daben a "La Mar del Nord" (nome que se daba entós al océanu Atlánticu). L'área norte de la Banda Oriental yera'l territoriu llamáu cola pallabra d'orixe guaraní Mbiaza, Mbiaça, Ybiazá o Ibiazá que, al paecer, por una perllonxana parofonía foi "acastellanada" col nome de La Vera. Al norte d'estos territorios estendía'l territoriu de La Guayrá o La Pinería que se correspuende col actual estáu sudbrasileño de Paraná, territoriu que s'atopaba tamién so xurisdicción d'Asunción del Paraguay.

A fines del sieglu XVII La Vera o Ibazá corresponder coles costes de Santa Catarina y del actual Estáu de Paraná, ente qu'al sur falábase direutamente de la Banda Oriental (incluyendo la llamada Campaña del Ríu Grande de San Pedro –na versión portuguesa, Região da Campanha do Rio Grande do Sul–. En 1618 la Banda Oriental quedó integrada na Gobernación del Río de la Plata. En 1750 creóse la Gobernación de Montevideo con xurisdicción nos departamentos del sur del actual Uruguái. Los territorios del restu del actual Uruguái xunto con parte del actual estáu brasilanu de Rio Grande do Sul siguieron formando parte de la Intendencia de Buenos Aires. En 1777, pol Tratáu de San Ildefonso España delimitó esta rexón con Portugal y foi integrada más dafechu al Virreinatu del Río de la Plata.

Llendes al concluyir la Guerra de los Siete Años editar

Al concluyir la Guerra de los Siete Años, les llendes colos territorios ocupaos polos lusobrasileños fluctuaron cuasi constantemente. En llinies xenerales la llende de la Banda Oriental nesa dómina foi al noroeste'l ríu Piratiní hasta la so desaguada nel Océanu Atlánticu y al norte la cuchiella de Santa Ana (non como apaez na cartografía del s. XX y entamos de s. XXI, sinón como la llinia d'altos cumes que faen parte del divortium aquarum ente la Cuenca de la Plata y les cuenques direutamente afluentes al océanu Atlánticu). D'esta miente, el Fuerte de Santa Tecla, pocos quilómetros al noroeste de l'actual ciudá de Bagé (llamada polos españoles, arxentinos y uruguayos nel s. XIX "Valles"), práuticamente nes nacientes del ríu Negru, yera unu de les llendes precises de la Banda Oriental. Depués, al norte, yá integrada la Banda Oriental nel Virreinatu del Río de la Plata, la llinia fronteriza coles posesiones portugueses de Brasil siguía pol mentáu divortium aquarum que la so cumbrera recibía'l nome de Sierra de Tapar o Monte Grande (talo como se grafica nel minuciosu mapa realizáu por Joseph Varela y Ulloa en 1777), de cuenta que la metá occidental del actual estáu de Rio Grande do Sul yera parte de la Banda Oriental o de la Provincia de les Misiones Orientales, siendo dalgunes de les fortificaes poblaciones fronterices en dicha rexón: Batovy, Santa María, Cruz Alta y la Guardia de San Martín.

Llendes mientres el Virreinatu del Río de la Plata editar

Dientro del Virreinatu del Río de la Plata les llendes septentrionales de la Banda Oriental tamién variaben según les circunstancies: en ciertu momentu'l ríu Negru yera'l llende sur de la provincia militarizada de les Misiones, anque no fáctico el gobiernu de Montevidéu –y de la Banda Oriental– estender hasta la vaguada o talweg del ríu Ibicuy y el so cursu altu, llamáu ríu Santa María. Al norte d'esti llende atopaben les Misiones Orientales, llamaes tamién Los Siete Pueblos, Los Once Estancies o El Tapé.

Poblaciones de la Banda Oriental editar

Antes de la llegada de los españoles había pueblos orixinarios na Banda Oriental dende faía dellos miles d'años, como lo atestigüen los cerritos d'indios atopaos nel este.[1][2]

Les primeres poblaciones españoles de la Banda Oriental, que daten del sieglu XVI, fueron efímeres:

En 1624 el gobernador de Buenos Aires Francisco de Verdes ordenó fundar na confluencia del ríu Negru col Uruguái les amenorgamientos d'indios de San Francisco d'Olivares -de charrúes- y San Juan de Verdes -de chanáes-. Dambos amenorgamientos taben al cargu de franciscanos y sumieron escontra 1631.

Al momentu de la Revolución de mayu de 1810, la Banda Oriental pertenecía a la Intendencia de Buenos Aires, subdividiéndose en tres sectores, ensin considerar la rexón de Ríu Grande que pasara a Portugal, al este del ríu Yaguarón, la llaguna Merín y el regueru Chuy, onde se topa Ríu Grande que fuera fundada'l 17 de febreru por José da Silva Paes como colonia militar llamada Fuerte de Jesús, María, José de Ríu Grande y dende mayu como colonia civil, pobláu que permaneció so ocupación española ente'l 12 de mayu de 1763 y 1º d'abril de 1776 cuando la recuperaron los portugueses, lo mesmo qu'un curtiu tiempu en 1767.

Sector dependiente del Gobiernu de les Misiones Guaraníes editar

Al norte de la llinia de los ríos Queguay y Negru afitada pol virréi Vértiz, el territoriu taba so la xurisdicción de la Gobernación de los Trenta Pueblos de les Misiones Guaraníes, esistiendo les poblaciones de:

Como los ganaos del territoriu de les Misiones Orientales confundir colos allugaos al sur del ríu Negru, producióse un pleitu sobre la xurisdicción de los terrenes asitiaos ente los ríos y Negru, resultando desfavorable a los misioneros, quien al envís d'afirmar la so xurisdicción unviaron, a fines de 1772, al correxidor Gregorio Sotu con 12 families y al padre Policarpo Sandú, fundándose Paysandú.[3]

En 1801 fuercies portugueses ocuparon los siete pueblos de les Misiones Orientales hasta'l ríu Ibicuy y destruyeron Santa Tecla y Batoví.

Gobiernu de Montevideo editar

El Gobiernu Políticu y Militar de Montevideo entendía'l sector ente'l regueru Cufré, el cuetu Pan d'Azucre, la Cuchiella Grande hasta'l cuetu Ojosmín y el Río de la Plata, esistiendo ellí les poblaciones de:

Restu del territoriu editar

Topar so dependencia direuta de Buenos Aires, nos aspeutos políticos el gobiernu yera exercíu polos cabildros nes villes onde los hubiera. Pa la dependencia militar el so gobiernu se delegaba a los comandantes de:

Víbores, fundáu en 1780, güei cuasi inesistente **Les Vaques (ex estancia xesuítica), la so población foi treslladada por José Gervasio Artigas en 1816 a Carmelo

(Uruguái)|Dolores de San Salvador]] (fundada'l 22 de setiembre de 1801, al treslladala dende San Juan o El Espinillo, sitiu que tuvo pobláu ente 1780 y 1800), tenía un alcalde d'hermandá.

Curatos editar

Los primeres fueron los de Montevideo, San Fernando de Maldonado, San Carlos, Canelones, Colonia y Santo Domingo Soriano con ayudar parroquia de Mercedes.

En febreru de 1805 fueron creaos los curatos de: Santísima Trinidad de los Porongos, San Benito de Paysandú, San Rafael del Cerro Largo, San José, Concepción de Minas, el Pintado, Carmen del Yí.

N'otros momentos fueron creaos: San Isidro de las Piedras, Vívoras y Espinillo.

Dende la independencia editar

En 1811, ante la invasión lusobrasileña d'esi añu dirixida por Diogo de Souza, roblóse'l Tratáu Herrera-Rademaker ente'l representante oriental de les Provincies Xuníes del Río de la Plata, Nicolás Herrera y el teniente coronel del Reinu Xuníu de Portugal, Brasil y Algarve d'orixe inglés Juan Rademaker; en tal tratáu axustóse una tregua pola cual los lusobrasileños retirar al norte del Cuareim, estableciendo los invasores lusobrasileños un campamentu militar en San Diego -a pocu más de 24 km al sureste de l'actual Alegrete- y un Distritu d'Entre Ríos delimitado al norte pol ríu Ibicuy, al este pel ríu Santa María, al oeste pel ríu Uruguái y al sur pol yá citáu Cuareim (escritu Quaraí polos lusu-brasilanos); el nome dau por portugueses y brasilanos a tal distritu suxure que -al igual que "Provincia Cisplatina"- yera denominación pa sentar precedentes sobre posibles territorios a ocupar al oeste del ríu Uruguái, nel casu del "Distritu d'Entre Ríos" paez ser una denominación pa depués aducir derechos sobre la mesopotámica Provincia d'Entre Ríos.

Los lusobrasileños partieron en sesmaríes los territorios ocupaos. Estes sesmarías fueron apurríes a terratenientes portugueses y brasilanos o a individuos que taben cooptados pol Reinu Xuníu de Portugal, Brasil y Algarve, una plaza fuerte de los mesmos foi establecida a veres del aroyo Iñanduy primero col nome d'Iñanduy (o en portugués Inhanduí) actual Estancia Santa Jovita a unos 24,5 km al E.N.E. de l'actual Alegrete y depués na vera izquierda del ríu Ibirapuitá (aproximao nel sitiu de l'actual Alegrete). El territoriu taba pobláu mayoritariamente por xente d'oríxenes guaraníes, minuanes y charrúas munchos d'ellos favorables a José Gervasio Artigas polo que'l pobláu rexíu polos lusobrasileños col nome de Nossa Senhora da Conceiço dos Apaecíos (Nuesa Señora de la Concepción de los Apaecíos) allugáu na marxe izquierda del Ibirapuitá foi amburáu y abandonáu en 1814 polos sos mesmos pobladores favorables a Artigas cuando se presentó'l xefe oriental y artiguista José Antonio Berdún. Por eso'l sitiu d'esi antiguu pobláu güei conozse en portugués como "Capela Queimada" a 24 km de l'actual Alegrete.

En 1813, a instancies de José Gervasio Artigas, a la Banda Oriental dióse-y la denominación de Provincia Oriental, pasando a ser una más de les Provincies Xuníes del Río de la Plata. Los patriotes reclamaben los territorios del Gobiernu Políticu y Militar de Montevideo y les árees al norte del Río de la Plata y al oeste del ríu Uruguái hasta les llendes colos dominios portugueses, que pertenecieren a la Gobernación Intendencia de Buenos Aires y parte del Gobiernu de los Trenta Pueblos de les Misiones Guaraníes.

El 7 de marzu de 1814 el Direutor Supremu de les Provincies Xuníes del Río de la Plata, Gervasio Antonio de Posadas, creó la Gobernación Intendencia Oriental del Río de la Plata, que nos fechos yá esistía por obra de Artigas. La Provincia Oriental quedó definitivamente consolidada'l 23 de xunu de 1814 cuando les tropes unviaes pol Gobiernu de Buenos Aires al mandu de Carlos María de Alvear entraron en Montevidéu, poniendo fin a la dominación española na ciudá. Entós, el Direutoriu designó como gobernador a Nicolás Rodríguez Peña.

Ye de notar que, magar que'l mesmu Artigas reclamaba les Misiones Orientales que fueren ocupaes polos lusobrasileños, aun así con tal territoriu, nun se tomaba tola estensión orixinal dada a la Banda Oriental, qu'incluyía tou Rio Grande do Sul y Santa Catarina y, inclusive, la Guayrá o Pinería (aproximao l'actual Estáu brasilanu de Paraná).

Ver tamién editar

Enllaces esternos editar

Referencies editar

  1. «Los cerritos d'indios». Archiváu dende l'orixinal, el 6 de payares de 2011. Consultáu'l 4 de payares de 2011.
  2. Distribución de los cerritos d'indios
  3. Esquisa de la nuesa propiedá territorial. Páx. 80. Escritu por Alberto A. Márquez. Edición: 2. Publicáu por Talleres d'A. Barreiro y Ramos, 1904
  4. Xefatura de Policía de Maldonado (enllaz rotu disponible n'Internet Archive; ver l'historial y la última versión).