[[Ficheru:|border|200x150px|Bandera de Galicia]]

Datos xenerales
Territoriu Comunidá Autónoma
Usu
Proporción 2:3
Adopción 6 d'abril de 1981
Colores      Blancu      Azul
[editar datos en Wikidata]

Bandera de Galicia Bandera Institucional

Datos xenerales
Territoriu Comunidá autónoma
Usu
Proporción 2:3
Adopción 29 de mayu de 1984
Colores      Blancu      Azul
[editar datos en Wikidata]

La bandera de Galicia regular pola Llei 5/1984, de 29 de mayu de 1984, de la Xunta de Galicia. Nella llexisla que la bandera de Galicia hai de tener un llargor igual a trés medios del so anchu. Ye blanca, con una banda azul celeste d'un anchu equivalente a la cuarta parte del de la bandera, que la traviesa dende la parte cimera al estil escontra la parte inferior a la batiente. Esta versión, ensin escudu, denominar en vexiloloxía -la ciencia qu'estudia les banderes-, "Bandera Civil", y puede ser utilizada polos ciudadanos, pero non pola alministración pública, que debe, obligatoriamente, utilizar la "Bandera Institucional", con escudu. Esta versión, con escudu, tamién puede ser utilizada pola población civil.

La representación moderna y oficial del escudu gallegu foi afitada nel añu 1972 pola Real Academia Gallega (RAG). La RAG propunxo a la Xunta de Galicia incluyir les armes o escudu gallegu sobre la bandera civil, formando lo qu'en vexiloloxía denominar "Bandera Institucional". La bandera "d'estáu", "institucional" o "oficial" gallega ye la que tien de figurar nos actos oficiales del gobiernu ya instituciones gallegues. "La bandera de Galicia tendrá de llevar cargáu l'escudu oficial cuando ondee nos edificios públicos y nos actos oficiales de la Comunidá Autónoma", Llei 5/1984 de Símbolos de Galicia, Artículu 2.2.

Historia editar

Mientres el sieglu XIX hubo una gran arribación d'emigrantes gallegos escontra América. Unu de los principales puertos de salida de la emigración yera La Coruña. La bandera asignada a la provincia marítima de La Coruña en setiembre de 1845 consistía nuna cruz de San Andrés azul sobre fondu blancu, pero la Marina Imperial Rusa tenía un pabellón de guerra idénticu, lo que provocó les protestes ruses. El gobiernu español aceptó les demandes ruses y ordenó por decretu'l cambéu de la bandera'l 22 de xunu de 1891, suprimiendo unu de los dos brazos de la cruz «pa evitar les dificultaes que puedan amenase, confundiendo la bandera del imperiu rusu cola de la provincia marítima de La Coruña, modifíquese esta última suprimiéndo-y una de les aspes, quedando por tanto amenorgada a una bandera blanca con faxa diagonal azul pa evitar el tracamundiu que pueda dase ente enseñar del Imperiu de Rusia y la de la provincia marítima de La Coruña».[1]

Una de les teoríes que s'embaraxa sobre l'orixe de l'actual bandera de Galicia sería que los emigrantes gallegos al llegar al so destín adoptaríen la bandera de la provincia marítima de La Coruña, que ondeaba nel puertu y nos tresatlánticos, como bandera de Galicia. Sicasí, otra postura defende que la bandera sería creada polos galleguistes del Rexurdimento, y que la bandera blanca con franxa tresversal azul yá apaecería mientres el treslláu de los restos de Rosalía de Castro los díes 25, 26 y 27 de mayu 1891 (un mes primero que se decretara la nueva bandera marítima).[2] Autores como Adelardo Novo sofitaron esta postura.[3]

Los colores de la bandera de Galicia: campu blancu estremáu per ancha banda azul diagonal, de izquierda a derecha.
Gaceta de Galicia, Santiago de Compostela (1892)[4]
La Bandera Gallega namás tien dos colores: blancu y azul. El fondu ye blancu, y dende l'ángulu cimeru de la izquierda hasta l'ángulu inferior de la derecha, travesando'l centru, una franxa de color azul que tien de tener d'anchu la tercer parte del altu o anchu total de la bandera.
El Eco de Galicia, L'Habana, Cuba (1898)

Escudu editar

El mota apaez documentáu como motivu principal del escudu d'armes del Reinu de Galicia dende finales del sieglu XIII. Asina apaez documentáu como armes los reis de Galyce nel armorial Segar d'Inglaterra del añu 1282. La representación gráfica de les armes del Reinu de Galicia foi evolucionando de cutio al traviés de los sieglos; de la orixinaria mota zarrada nun relicariu (armoriales Bergshammar, Suecia, 1436, y Gymnich, Flandes, 1445) pasar a la so representación en forma abierta; l'orixinal campu azul de la bandera diversificóse tamién en colloráu y blancu; y l'orixinal mota en campu lliso ensin nengún agregu pasó a contener decoración diversa como ánxeles y un númberu variable de cruces, ente una, seis, siete, o en campu semáu. Los siete crucies representen a los siete antigües provincies de Galicia.[5]

Otres banderes históriques editar

 
Pómpares aciages del emperador Carlos V, de Jean y Lucas Doetecum, sieglu XVI. Muséu Plantin-Moretus-Stedelijk Prentenkabinet.
  • Na obra Pómpares aciages del emperador Carlos V de Jean y Lucas Doetecum, del sieglu XVI, represéntase l'estandarte del escudu d'armes del Reinu de Galicia dientro del desfile nel que figuren tolos estandartes de los distintos reinos que pertenecieron en vida al monarca.
  • Nel sieglu XVIII, los buques de la escuadra de Galicia emplegaben como pabellón nacional una bandera blanca con una mota dorada y dos grupos de trés crucies coloraes cada unu allugaos a entrambos llaos,[6] tal que se recueye na obra La Connoissance des Pavillons ou Bannieres, que la plûpart des nations arborent en mer, publicada n'Ámsterdam en 1737.
  • El nacionalismu d'izquierdes y dellos grupos comunistes adopten la estreleira, bandera gallega cola estrella colorada como símbolu de lliberación nacional y social. Esti símbolu ye'l más usáu en manifestaciones nacionalistes. Ye la bandera emplegada pola Confederación Intersindical Galega y polos partíos d'izquierda nacionalista gallega.
  • Mientres la marea negra provocada pol desastre del Prestige tamién s'usó la bandera gallega pero con fondu negru col testu de Nunca Máis.
  • Mientres la fola de quemes del branu de 2006 modificóse la bandera de Nunca Máis sustituyendo la franxa azul por una verde y añadiendo la pallabra "Lumes" ("Fueos") al lema.

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. «Crónica rexonal». El Rexonal: Diariu de Lugo nᵘ 2.583 páx. 2 (8 de xunetu de 1891). Consultáu'l 28 de febreru de 2014.
  2. Consello da Cultura Galega. «Vos Símbolos de Galicia» (gallegu) páxs. 81-88.
  3. Adelardo Novo (9 d'ochobre de 1935). «La bandera gallega blanca y azul». El Pueblu Gallego nᵘ 3.590 páx. 14. Consultáu'l 27 de febreru de 2014. «Hubo que modificar la matrícula de La Coruña y modificóse esaniciando una de les aspes de la Cruz de San Andrés. Y la matrícula de La Coruña quedó igual a la bandera gallega. Los que tachen a la bandera actual de ser igual a la matrícula de La Coruña nun se dan cuenta de que ye la matrícula de La Coruña la que ye igual a la bandera gallega.»
  4. «Estandarte pal Centru Gallego de La Habana». Gaceta de Galicia nᵘ 87 páx. 1 (19 d'abril de 1892). Consultáu'l 27 de febreru de 2014.
  5. Ramón Armada Teijeiro (27 d'abril de 1919). «Boletín nᵘ 135 de la Real Academia Gallega» (castellanu) páxs. 87.
  6. «La Connoissance des Pavillons ou Bannieres, que la plûpart des nations arborent en mer. Amsterdam» (1737).
  7. Denis Landry (5 de payares de 1701). «La ceremonie du mariage du roy d'Espagne avec la Princesse Marie Louise Gabrielle de Savoye seconde fille du Duc de Savoye». Consultáu'l 3 de marzu de 2014.(en francés)
  8. Nicolaas Witsen, Cornelis van Eyk, Carel Allard (1718). chez David Mortier, Libraire (ed.): «Pavillon de Galice». Les pavillons, ou banniéres, que la plûpart des nations arborent en mer páx. 56. Consultáu'l 28 de febreru de 2014.(en francés)

Enllaces esternos editar