La banquisa o xelu marino ye una capa de xelu flotante que se forma nes rexones oceániques polares. La so espesura típica asitiar ente un metro cuando s'anueva cada añu y 4 o 5 metros cuando persiste nel tiempu, como asocede na rexón ártica más próxima al polu. Escepcionalmente fórmense engrosamientos locales d'hasta 20 metros d'espesura. En munches ocasiones ta constituyida por bloques de xelu quebraos que fueron nuevamente soldaos.

Banquisa
espacio natural (es) Traducir y ice cover (en) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata
Fusión de la banquisa.
Oscilación añal de la estensión de la banquisa (blancu).
Osos polares caciplando un submarín nuclear.
Vista de satélite de Fenoscandia con banquisa na badea de Botnia.

Formación editar

La causa primaria ye'l conxelamientu dende la superficie, pero tamién puede contribuyir la precipitación en forma de nieve, precipitación que siempres ye escasa nes rexones polares, sometíes permanentemente a la influyencia de les altes presiones debíes al vórtice polar. Tamién resulta bien importante la formación d'escarcha pola baxa temperatura que fai entestar direutamente la mugor atmosférico na zona polar. L'agua conxelar na superficie, porque l'agua del fondu nun s'esfrez lo necesario, dau l'enorme calor específico de l'agua y la so correlativa resistencia al cambéu de temperatura. Por que la solidificación empiece ríquense –1,8 °C, pola mor del descensu crioscópico, que ye l'amenorgamientu del punto de fusión/solidificación qu'acompaña a la salín. Fórmense primeru pequeños cristales lenticulares d'agua puro, que van depués axuntándose. A la fin la banquisa queda formada por un agregáu de xelu d'agua con un rellenu de salmoria nos resquiebros.

Dos banquisas editar

Esisten dos banquisas qu'ocupen una parte variable del océanu: una nel Árticu y otra alredor del continente antárticu:

  • La banquisa antártica sume na so mayor parte mientres avientu y vuélvese a formar nel iviernu austral, algamando una estensión equivalente a la del continente. En setiembre algama los 18,8 millones de km², ente qu'en marzu ye de namái 2,6 millones de km².
  • La banquisa ártica vieno siendo permanente, fundiéndose cada añu les partes más próximes a los continentes circundantes, dómina aprovechada pa la circunnavegación del océanu Árticu. En marzu algama los 15 millones de km² y en setiembre los 6,5 millones de km².

Mientres los varios sieglos que los navegantes trataron de buscar el llamáu pasu del Noroeste (Northwest Passage n'inglés) al norte del Canadá, púdose comprobar distintes fluctuaciones de la cantidá de xelu, algamando en dellos años niveles mínimos y recuperándose dempués. Nun ta claru si esiste un procesu de derretimiento continuu del xelu ártico o solo correspuende a niveles fluctuantes mientres ciclos cada vez más llargos. Esti pasu del Atlánticu al Pacíficu y viceversa queda dellos años llibre de xelu lo que dexa abrir, por curtiu tiempu, la navegación marítima. Sicasí, la mayoría de les vegaes rique barcos ruempexelos. Anque'l satélite Cryo Sat, de la ESA (European Space Administration), que mide la espesura de la banquisa, amosó a fines de 2013 una recuperación del volume del xelu oceánico árticu d'un 30% al respective de los años darréu anteriores,[1][2] la NASA, que mide la estensión superficial del xelu ártico, atopó un enclín consistente d'amenorgamientu dende va décades.[3] L'enclín ye a una estensión menor cada añu, a la fin de la dómina braniza, que s'envalora que se va traducir nuna ausencia total de banquisa neses feches dientro de poques décades,[4] lo que tendría de tener importantes consecuencies pal clima global, principalmente pol amenorgamientu del albedu nel branu boreal.[5]

Ecoloxía editar

Munchos organismos apaecen venceyaos a la banquisa. Los osos polares analayen sobre la banquisa ártica, y munchos pexes, foques y crustáceos (krill) formen una cadena trófica qu'arrinca de les algues que crecen sol xelu, nun ambiente bien constante y arriquecíu en nutrientes especialmente favorable pa la vida marina.

Climatoloxía editar

Les consecuencies ambientales de la evolución de les banquisas nun s'acuten a los sos efeutos sobre la biota marina. Afecta al réxime climáticu global de dos maneres. De primeres, la capa de xelu abriga al océanu, actuando como un aislante qu'acuta'l fluxu de calor del mar a l'atmósfera: océanu y atmósfera formen un sistema acopláu que regula la distribución de calor nel planeta. De segundes, el blancu xelu de la banquisa, anque delgáu, ye altamente reflectante, contribuyendo significativamente al albedu planetariu (la proporción de radiación solar devuelta al espaciu por reflexón), unu de los parámetros que más inflúin na evolución del clima global. L'actual amenorgamientu estacional del albedu nos polos tendría de contribuyir asina al calentamientu global, nun casu de retroalimentación positiva simétricu al que se produz nos periodos climáticos glaciales, cuando la estensión de los casquetes y de la banquisa acentúa precisamente l'enfriamientu.

Hai razones pa suponer que nun periodu de la historia del planeta, hai unos 700 millones d'años, el clima foi tan fríu como por que una gruesa banquisa permanente cubriera una parte importante de los océanos, escluyendo los mares y océanos de la zona intertropical (recordemos que l'apaición de la vida sobre la Tierra asocedió en zones de clima templáu correspondientes a los continentes y mares allugaos nes baxes llatitúes, polo que plantes asemeyaes a aquelles, como los felechos arbóreos, inda crecen nes mesmes árees). El casu de les mines de carbón nes islles Spitzberg (o Svalbard) ye distintu porque eses mines de carbón formar a partir d'árboles qu'agora nun esisten na zona. La razón ta nel movimientu de les plaques tectóniques que movieron a diches islles muncho más al norte d'onde taben mientres el periodu carboníferu. Tampoco ye señal de que'l clima na zona onde s'alluguen diches islles volviérase más fríu col tiempu, una y bones los datos que tenemos alrodiu de ello indíquennos un procesu opuestu: el clima nes islles Spitzberg viénose faciendo más templáu dende finales de la Era Terciaria, cola influyencia beneficiosa de la corriente del Golfu, cuando hai unos 50.000 años l'istmu centroamericanu llevantar pa dixebrar el mar Caribe del océanu Pacíficu y de resultes d'ello, felicidá corriente, qu'antes s'escapaba escontra l'océanu Pacíficu al traviés de los pasos qu'esistíen na zona (principalmente en Panamá y ente Costa Rica, Nicaragua y Méxicu) dirixir escontra'l golfu de Méxicu pa tornar escontra l'Atlánticu al traviés del estrechu de La Florida.

Referencies editar

  1. Arctic sea ice up from record low [1]
  2. «Increased Arctic sea ice volume after anomalously low melting in 2013». Nature Geoscience 8 (8):  páxs. 643-646. 2015. doi:10.1038/NGEO2489. 
  3. Arctic Sea Ice Maximum 2014. April 10, 2014. [2]
  4. «When will the summer Arctic be nearly sea ice free?». Geophysical Research Letters 40 (10):  páxs. 2097–2101. 2013. doi:10.1002/grl.50316. 
  5. «Observational determination of albedu decrease caused by vanishing Arctic sea ice». P.N.A.S. 111 (9):  páxs. 3322–3326. 2014. doi:10.1073/pnas.1318201111.