Los bariones (del griegu βαρύς, barys, “pesáu”) son una familia de partícules subatómiques formaes por trés quarks. Los más representativos, por formar el nucleu del átomu, son el neutrón y el protón; pero tamién esiste otru gran númberu de bariones, anque estos son toos inestables. El nome de barión deber a que se creyó, cuando foi descubiertu, que tenía una masa mayor qu'otres partícules.

Barión
tipu de partícula cuántica
hadrón, fermión y materia compuesta de quarks (es) Traducir
mesón Barión tetraquark (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata
Octeto bariónico.
Estrema ente los bariones y los mesones.
Nome y carga llétrica de los componentes de la materia.

Clasificación editar

Los bariones son fermiones afeutaos pola interacción nuclear fuerte, polo que tán sometíos al principiu d'esclusión de Pauli y pueden ser descritos por aciu la estadística de Fermi-Dirac. Al contrariu que los bosones, que nun satisfaen el principiu d'esclusión.

Los bariones pertenecen, xunto colos mesones, a la familia de partícules llamaes hadrones, esto ye, aquelles compuestes por quarks. Estremar de los mesones por tar compuestos por trés quarks, ente que los postreros tán compuestos por un quark y un antiquark.

Tipos editar

Xunto al protón y al neutrón, dientro de la familia de los bariones atópense tamién les partícules delta (Δ), lambda (Λ), sigma (Σ), xi (Ξ) y omega (Ω).

Los bariones delta++, Δ+, Δ0, Δ-) tán compuestos por quarks enriba y embaxo, de tal manera que'l spin total ye 3/2. Se desintegran nun pion y nun protón o un neutrón.

Los bariones lambda0) tán compuestos por un quark enriba, unu embaxo y un quark estrañu, colos quarks enriba y embaxo nun estáu de spin isotópicu 0 (sabor antisimétrico). La observación de la lambda neutru supunxo la primer evidencia del quark estrañu. El barión lambda cuasi siempres se desintegra nun protón y un pion con carga, o nun neutrón y un pion neutru.

Los bariones sigma+, Σ0, Σ-) tán compuestos tamién por un quark estrañu y la combinación d'un quark enriba y otru embaxo, pero nun estáu de spin isotópicu 1. El Σ0 tien la mesma estructura de quarks que'l Λ0 (enriba, embaxo y estrañu), polo que la so desintegración ye muncho más rápida que'l Σ+ (enriba, enriba, estrañu) y el Σ- (embaxo, embaxo, estrañu).

Los bariones xi0, Ξ-) tán compuestos de dos quarks estraños y un quark enriba o embaxo. Se desintegran xeneralmente nun pion y un barión lambda, que de la mesma se desintegra como tal. Por cuenta de esta secuencia en cascada de desintegraciones, a llámase-y tamién partícula en cascada (cascade particle).

El barión omega negativu (Ω-) ta compuestu de trés quarks estraños. El so descubrimientu supunxo una gran meyora nel estudiu de los procesos de los quarks, yá que solo dende entós pudo predicise la so masa y la so desintegración.

Los bariones compuestos por quarks pesaos cífrense añadiendo un subíndice, que indica qu'un quark estrañu pue ser sustituyíu por otru más pesáu (Ej.: Λ+c ta compuestu por quark encantáu, enriba y embaxo; en cuenta de enriba, embaxo y estrañu).

Materia bariónica editar

La materia bariónica ye aquella en que la so masa predominen los bariones, que puede tar formada por átomos de too tipu, y por tanto, ser cuasi cualquier tipu de materia. El so contrariu ye la materia non bariónica, que puede tar formada por neutrinos o electrones llibres, o inclusive por especies estrañes de materia escuro non bariónica, tales como partícules supersimétricas, axiones o furacos negros.

La distinción ente materia bariónica y non bariónica resulta d'especial importancia en cosmoloxía, una y bones la cantidá de materia bariónica presente nel universu primitivu determina en gran midida los modelos de nucleosíntesis producíos nel Big Bang.

La mera esistencia de bariones resulta yá un fechu cosmolóxicu significativu, yá que se presupon que'l Big Bang produció una cantidá igual de bariones y de antibariones. El procesu por aciu el cual el númberu de bariones supera al de los sos antipartícules ye llamáu bariogénesis (análogamente al procesu de leptogénesis, por aciu el cual la cantidá de materia formada por leptones supera a la so antimateria).

Referencies editar

Enllaces esternos editar

Ver tamién editar