El combate d'Ayacucho foi'l postreru gran enfrentamientu dientro de les campañes terrestres de les guerres d'independencia hispanoamericanes (1809-1826) y significó el final definitivu del dominiu alministrativu español n'América del sur. La batalla desenvolver na Pampa de Quinua o Ayacucho,[15] Perú, el 9 d'avientu de 1824.

Batalla d'Ayacucho
Parte de Guerra de Independencia de Perú (es) Traducir y guerres d'independencia hispanoamericanes
Fecha 9 avientu 1824
Llugar Ayacucho, Perú
Coordenaes 13°02′33″S 74°07′54″W / 13.0425°S 74.1317°O / -13.0425; -74.1317
Resultáu Decisiva victoria del Exércitu Xuníu Llibertador.
Consecuencies Robla de la Capitulación d'Ayacucho y fin de les grandes campañes n'América del Sur.
Belixerantes
Bandera de la Gran Colombia Gran Colombia
Bandera del Perú República Peruana
Imperiu español
Comandantes
Bandera de la Gran Colombia Antonio José de Sucre
Bandera del Perú José de La Mar
Bandera del Perú Agustín Gamarra
José de la Serna Plantía:WIA
José de Canterac
Unidaes militares
Bandera de la Gran ColombiaBandera del Perú Exércitu Xuníu Peruanu Colombianu llibertador de Perú
Bandera d'Arxentina Escuadrón propiu de les Provincies Xuníes del Río de la Plata[1]
[[Archivu:{{{bandera alies-colonia}}}|20x20px|border|link=|Bandera del Perú]] Exércitu Real de Perú
Fuercies en combate
Soldaos 5.780[2][3][4]-8.500[5]
1-2 pieces d'artillería y servidores[2][4][6]
Soldaos 6.906[7][8]-9.310[2][8][9]
14 pieces d'artillería y servidores[2][10]
Baxes
370 muertos y 609 mancaos[11] 1.800 muertos,[11][12] 700 mancaos[11][12] y 2.000-3.000 prisioneros[13][14]
[editar datos en Wikidata]
Mapa animáu de la revolución hispanoamericana (1808-1825):
     Territorios baxu control realista.     Territorios baxu control de movimientos independentistes.     Territorios baxu control de la Gran Colombia.     España baxu ocupación francesa.     España mientres la revolución lliberal.     Zones ensin un gobiernu claru.

La victoria de los independentistes supunxo la desapaición del contingente militar realista más importante que siguía de pies, sellando la independencia de Perú con una capitulación militar que punxo fin al Virreinatu de Perú. Sicasí, España nun arrenunció formalmente a la soberanía de les sos posesiones continentales americanes hasta 1836. El tratáu de paz, amistá y reconocencia col Perú foi robláu'l 14 d'agostu de 1879 en París.

Antecedentes editar

Nel añu 1820 España entró nuna crisis política pola suxeción del rei Fernando VII, y la restauración de la Constitución Lliberal, sofitada pol xeneral Rafael del Riego, quien sublevó la espedición de 20.000 soldaos destinaos al Ríu de la Plata para auxiliar a los realistes d'América. Esto acabó pa siempres coles espediciones de refuerzos d'España, que dende entós non se aprestaron pa nengún llugar d'América, y motivó que los dos grandes virreinatos, de Perú y de Nueva España, qu'hasta'l momentu contuvieren la meyora de la revolución hispanoamericana tomaren caminos opuestos.

En Méxicu los monárquicos, afitaos en destruyendo a los insurxentes, conclúin la so separación de la España Lliberal por aciu el Plan d'Iguala, los Trataos de Córdoba y el pactu trigarante. Nel Perú, otra manera, el virréi Pezuela taba desacreditado pola derrota de la espedición de Mariano Osorio en Chile y debilitáu pola espedición a Lima de José de San Martín. El virréi absolutista foi derrocáu finalmente pol xeneral José de la Serna el 29 de xineru de 1821 nel golpe militar de Aznapuquio, quien proclamó entós la so adhesión a la Constitución lliberal española.

Los independentistes empezaron en Cuetu de Pasco una prometedora campaña pa ganar al Exércitu Real de Perú mandáu pol virréi La Serna. Pero los realistes, so una sólida subordinación militar, destruyeron socesivos exércitos independientes. El primeru na batalla de Ica, comandado polos patriotes Domingo Tristán y Agustín Gamarra. Un añu dempués nes campañes de Torata y Moquegua aniquilaron la Espedición Llibertadora dirixida por Rudecindo Alvarado, retiráu José de San Martín tres la Entrevista de Guayaquil. L'añu 1823 terminaba cola inesperada destrucción d'otru exércitu patriota comandado por Andrés de Santa Cruz y Agustín Gamarra, n'otra campaña abierta sobre Puno, qu'empezó cola batalla de Zepita, qu'ocupó la ciudá de La Paz el 8 d'agostu, consiguiendo llegar a Oruro nel Alto Perú. El virréi La Serna terminó la campaña de Zepita desbandando les tropes aisllaes de Santa Cruz y recuperando Arequipa en batiendo a Antonio José de Sucre, quien reembarcó a los colombianos el 10 d'ochobre de 1823, salvándose coles sos tropes pero perdiendo la meyor parte de la so caballería.

Finalmente, lo que restaba d'optimismu apagar poles acusaciones de traición contra los presidentes peruanos José de la Riva Agüero y José Bernardo de Tagle. Riva Agüero deportó diputaos del Congresu de Perú y entamó un congresu paralelu en Trujillo, y depués de ser declaráu reu d'alta traición pol Congresu de Perú[16] foi desterráu a Chile. Sicasí Torre Tagle buscaba roblar una paz ensin batalles col virréi La Serna, polo cual foi entrevistase colos realistes. Esti actu foi consideráu por Simón Bolívar como traición. Tagle dispunxo que toles fuercies al so mandu sofitaren a Bolívar pa faer frente al enemigu, mientres ésti buscaba prindalo pa fusilalo.[17] José Bernardo de Tagle atopó abellugu colos realistes na asediada fortaleza del Callao.

Foi asina qu'al rematar l'añu de 1823, a pesar de los sos contundentes trunfos realistes nos anteriores fechos d'armes y mientres el recién llegáu Bolívar escribía solicitando refuerzos de Colombia, y preparaba viviegamente la que sería la campaña final contra l'Exércitu Real de Perú, la situación empezaba a tornase crítica pa los sostenedores de la causa del rei:

"..El virréi la Serna pela so parte, ensin comunicaciones direutes cola Península, coles más murnies noticies del estáu de la metrópolis... y amenorgáu polo tanto a los sos propios y esclusivos recursos pero confiando notablemente na decisión, na unión, na llealtá y na fortuna de los sos subordinaos, aceleraba tamién la reorganización de les sos tropes y se aprestaba a la llucha que miraba próxima col colosu de Mariña firme. Un trunfu más pa les armes españoles naquella situación, fadría ondear de nuevu'l pabellón castellanu con inmarcesible gloria hasta'l mesmu Ecuador; pero otra suerte bien distinta taba yá irrevocablemente escrita nos llibros del destín. .."
Gnrl. Andrés García Camba.[18]

Los sucesos de 1824 editar

Tregua en Buenos Aires y motín nel Callao editar

L'historiador Rufino Blanco Fombona diz que "Inda en 1824 Bernardino Rivadavia apauta colos españoles, estorbando asina la campaña d'Ayacucho":[19] el 4 de xunetu de 1823, Buenos Aires concluyó una tregua colos comisionados españoles (Convención Preliminar de Paz (1823)) que-y obligaba a mandar negociadores a los demás gobiernos suramericanos por que pueda tener efeutu la mesma.[20] Axustábase que les hostilidaes cesaríen 60 díes dempués de la so ratificación y subsistiría mientres un añu y mediu, mientres s'axustaría un tratáu definitivu de paz y amistá. Con esti motivu axuntar na ciudá de Salta Juan Gregorio de Las Heras col brigadier Baldomero Espartero, ensin algamar alcuerdu dalgunu. Ente otres midíes tomaes pol virréi pa contener la so inminente rebelión, el 10 de xineru de 1824 ordenóse-y a Olañeta:

Alvierto a V.E. que nun tien de disponer nenguna espedición en direición dalguna sobre les provincies de baxo ensin espresa orde mio pos amás de qu'en Salta tán axuntaos pa tratar d'axustar, el Xeneral Las Heras per parte del Gobiernu de Buenos Aires y el Brigadier Espartero pola d'esti cimeru Gobiernu (...)[21]

Rivadavia creía que'l proyeutu establecería la paz y paralizó l'esfuerciu de les autoridaes de Salta sobre l'Altu Perú, negando auxilios y retirando los puestos avanzaos,[22] estropiando la causa de Perú.

Al respeutu, l'historiador y militar d'orixe irlandés Daniel Florencio O'Leary cuntó que con esa tregua "Buenos Aires retiróse implícitamente de la guerra",[23] y que "el Gobiernu de Buenos Aires apauta colos españoles, con perxuiciu de la causa americana".[24]

El 1 de xineru de 1824 Bolívar cayó gravemente enfermu en Pativilca. Neses feches llegó a Lima Félix Álzaga, ministru plenipotenciario de les Provincies Xuníes del Río de la Plata pa solicitar al Perú la so adhesión a la tregua y que foi refugada pol Congresu Peruanu. Pero coles mesmes dende'l 4 de febreru de 1824 sublevóse'l acuartelamiento del Callao compuestu pol total de la infantería arxentina de la Espedición Llibertadora, xunto con dellos chilenos, peruanos y colombianos: cerca de 2000 homes, qu'amás se pasaron a los realistes,[25] enarbolando el pabellón español y apurriendo les fortaleces del Callao. El reximientu de granaderos a caballu de los Andes tamién se remontó en Lurín el 14 de febreru, dos escuadrones dirixir al Callao pa xunise a sulevaos, pero al saber que se pasaren a los realistes, un centenar d'ellos colos xefes del reximientu dirixir a Lima pa xunise a Bolívar. El cuerpu foi depués reorganizáu pol xeneral Mariano Necochea por orde de Simón Bolívar..

Ante tal sucesos,[26] el ministru de Colombia, Joaquín Mosquera, «tarreciendo la ruina del nuesu exércitu» preguntó:«¿Y qué piensa Ud. faer agora?», a lo que Bolívar, con tonu decidíu, respondiólu:

¡Trunfar!
Simón Bolívar, Pativilca, 1824.

El Sitiu d'El Callao enllargó la guerra hasta 1826, amás darréu desaguó na ocupación de Lima por Canterac, y afírmase qu'en mayu de 1824 con una aición militar contra Bolívar "daríen l'últimu golpe a la independencia d'esta parte d'América".[27]

Rebelión de Olañeta editar

Sorpresivamente, al empezar l'añu 1824, tol exércitu realista del Alto Perú sublevóse xunto al caudiellu absolutista español Pedro Antonio Olañeta contra'l Virréi de Perú, en sabiéndose que n'España cayera'l gobiernu Constitucional. Efeutivamente, el monarca Fernandu VII d'España y los sos partidarios absolutistes, recuperaben el gobiernu sofitaos por 132.000 soldaos franceses del exércitu de la Santa Alianza, que va ocupar España hasta 1830. Rafael del Riego morría aforcáu'l 7 de payares de 1823 y los propulsores del movimientu lliberal fueron axusticiaos, marxinaos o exiliaos d'España. El 1 d'ochobre de 1823 el monarca decretaba l'abolición de too aprobar mientres los trés años de gobiernu constitucional, lo qu'anulaba'l nomamientu de La Serna como Virréi de Perú. L'algame de la purga sobre los constitucionales de Virreinatu de Perú paecía infalible.

 
L'últimu virréi del Perú, José de la Serna y Hinojosa, Conde de los Andes.

Olañeta ordena l'ataque de los realistes altoperuanos contra los constitucionales del virreinatu peruanu.[28] La Serna camudó los sos planes de baxar a la mariña pa bater a Bolívar, y mandó a Jerónimo Valdés con una fuercia de 5000 veteranos a cruciar el ríu Desaguadero, lo que se llevó a cabu'l 22 de xineru de 1824, pa dirixilo a Potosí contra'l so antiguu subordináu, "pos hai nicios que lu dirixe una meditada traición, xuniéndose a los disidentes de Buenos Aires". Les Memorias para la historia de las armas españolas en el Perú del oficial peninsular Andrés García Camba (1846) detallen el trestornu que los sucesos del Altu Perú producieron nos cálculos defensivos del virréi. Tres una enllargada campaña nes batalles de Tarabuquillo, Sala, Cotagaita, y finalmente la Llava el día 17 d'agostu de 1824, dambes fuercies realistes, del Virreinatu de Perú (lliberales) y de les provincies del Altu Perú (absolutistes), abrasáronse mutuamente.

Bolívar, en comunicación con Olañeta, aprovechó'l desmontaje del aparatu defensivu realista pa "movenos en tol mes de mayu contra Jauja", y enfrentase a José de Canterac aislláu en Junín el 6 d'agostu de 1824. Dio empiezu entós una incesante persecución cola consecuente deserción de 2.700 realistes, que darréu engrosaben les files independientes. Finalmente'l 7 d'ochobre de 1824, coles sos tropes a les puertes del Cuzco, Bolívar apurrió al xeneral Sucre el mandu del nuevu frente de batalla, que percorría los cursu del ríu Apurímac, y retiróse a Lima pa tomar de la capital más emprestos pa sostener la guerra nel Perú, y recibir una división colombiana de 4.000 homes espachada por Páez que nun llegaría sinón dempués d'Ayacucho.[29]

La Campaña d'Ayacucho editar

 
El Gran Mariscal d'Ayacucho Antonio José de Sucre.

La desintegración del cuerpu d'observación de Canterac obligó a La Serna a llevar dende Potosí a Jerónimo Valdés, quien allegó a estazón colos sos soldaos. Axuntaos los xenerales realistes, y a pesar de les muestres de sincera adhesión del Cusco, el virréi refugó un asaltu direutu pola falta d'instrucción de les sos milicies, aumentaes por aciu reclutes masives de llabradores unes selmanes antes. Pela cueta intentó cortar la retaguardia de Sucre al traviés de maniobres de marches y contramarchas, que s'asocedieron dende'l Cusco hasta l'alcuentru en Ayacucho, a lo llargo del cordal andín. D'esta forma, los realistes buscaron un golpe de mano que llograron el 3 d'avientu na batalla de Corpahuaico o Va Matar, onde a cuenta de tan solo 30 homes causaron al exércitu llibertador más de 500 baxes y la perda de bona parte del parque y l'artillería. Pero Sucre y el so estáu mayor llograron caltener la organización de la tropa y torgaron al virréi esplotar esi ésitu llocal. Entá a cuenta de sensibles perdes n'homes y material Sucre caltuvo al Exércitu Xuníu en repliegue ordenáu, y siempres asitiáu en posiciones aseguraes, de mal accesu como'l campu de Quinua.

Otru llibru de memories, In the service of the Republic of Peru del xeneral Guillermo Miller, ufierta la visión de los independentistes. Amás del talentu de Bolívar y el de Sucre, el Exércitu Xuníu nutrir de bona parte de la esperiencia militar del sieglu: el batallón Rifles del exércitu de Colombia, atopábase compuestu de tropes mercenaries europees, que na so mayoría yeren voluntarios británicos. Esta unidá sufrió considerables baxes en Corpahuico. Tamién s'atopaben ente les sos files veteranos de la Independencia española, norteamericana, y Guerres d'independencia hispanoamericanes hasta casos como'l mayor d'orixe alemán Carlos Sowersby, veteranu de la batalla de Borodino contra Napoleón Bonaparte en Rusia.

Los realistes consumieren los sos recursos nuna guerra de movimientos ensin llograr llograr una victoria decisiva sobre l'exércitu llibertador. Pola estrema durez de les condiciones d'una campaña nel cordal andín, dambos exércitos quedaron col númberu de les sos tropes seriamente amenorgaes por enfermedá y deserción, qu'afectó nel mesmu grau a los independientes, y qu'igualmente se focalizó en milicies carentes d'instrucción militar o la recluta formada de prisioneros enemigos. Los xefes realistes asitiárense nos altores del cuetu Condorcunca (en quechua: pescuezu de cóndor), una bona posición defensiva que nun podíen sostener yá qu'en menos de cinco díes veríense obligaos a retirase pola fame de la tropa, lo qu'equivalía a la dispersión del so exércitu y una segura derrota pola próxima llegada de refuerzos de Colombia, motivu pol cual viéronse impulsaos a tomar una decisión desesperada: la batalla d'Ayacucho daba empiezu.

Orde de batalla editar

Plantía:Orde de batalla

Esiste un alderique en redol a les cifres de combatientes una y bones la cifra de realistes del parte de batalla de Sucre tomar en realidá del llistáu militar español prindáu col númberu d'homes al salir del Cuzco. Pero hai que tener presente qu'unos y otros empezaron la campaña con un estáu inicial de fuercia d'exércitos (8500 independientes vs. 9310 realistes) que menguaron el so númberu nes selmanes siguientes de campaña, hasta'l mesmu día de la batalla (5780 independientes vs. 6906 lleales) poles razones espuestes enantes. Nel campu de batalla los realistes sumaben 5876 infantes y 1030 de caballería.

 
Batalla d'Ayacucho

Exércitu Llibertador editar

Antes del entamu de la batalla, el xeneral Sucre arengó a les sos tropes:

"¡Soldaos!, de los esfuercios de güei depende la suerte d'América del Sur; otru día de gloria va coronar vuesa almirable constancia. ¡Soldaos!: ¡Viva'l Llibertador! ¡Viva Bolívar, Salvador de Perú!."
Antonio José de Sucre
Nuesa llinia formaba un ángulu; la derecha, compuesta de los batallones Bogotá, Boltijeros, Pichincha y Caraques, de la primera division de Colombia, al mandu del señor xeneral Córdova. La izquierda de los batallones 1.° 2.° 3.° y legion peruana, colos húsares de Junin, sol ilustrisimo señor xeneral La Mar. Al centru, los granaderos y húsares de Colombia, col señor xeneral Miller; y en reserva los batallones Rifles, Vencedor y Bargas, de la primera division de Colombia, al mandu del señor xeneral Lara.
Parte de la batalla d'Ayacucho

Nótese que'l mariscal Sucre omite mentar nel parte a los Granaderos a caballu del Río de la Plata. El xeneral Miller nel so Memoirs of Xeneral Miller: in the service of the republic of Peru da la composición completa de les fuercies al mandu de Sucre:

División Cordova (na derecha): Bogota, Caraques, Voltigeros, Pichincha.

Caballeria, Miller (al centru): Reximientos Hussares de Junin, Granaderos de Colombia, Hussares de Colombia, Granaderos a caballu de Buenos Aires.
Division La Mar (lladral esquierdu): Lexón, N° 1, N° 2, N° 3.

Division Lara (en reserva): Vargas, Vencedores, Cazadores.[30]

L'afirmación de Miller, respectu de que los Húsares de Junín taben na so división,[31] contradiz lo que Sucre diz nel parte.

Exércitu Real de Perú editar

Los españoles baxaron velozmente les sos columnes, pasando á les quebraes de la nuesa izquierda los batallones Cantabria, Centru, Capo, 1° Imperial y dos escuadrones de húsares con una batería de seis pieces, formando demasiadamente el so ataque per esa parte. Sobre'l centru formaben los batallones Burgos, Infante, Victoria, Guias y 2° del primer Reximientu, sofitando la izquierda d'ésti colos trés escuadrones de la Unión, el de San Carlos, los cuatro de los Granaderos de la Guardia y los cinco pieces d'artillería yá asitiaes; y nel altor de la nuesa izquierda los batallones 1 y 2 de Girona, 2° Imperial, 1° del primer Reximientu, el de Fernandinos, y l'escuadrón de Granaderos de Alabarderos del Virréi.[32]
Europeos nel exércitu del virréi La Serna editar

El númberu de soldaos naturales d'España que combatieron en Ayacucho foi acutáu polos mesmos testimonios posteriores a la guerra. Nel añu 1824 los europeos combatiendo en tol virreinatu xubíen a 1.500 según el brigadier García Camba, ente que según el comisariu regio Diego Cónsul Jove Lacomme el númberu total d'europeos yera de 1.200, y de los que solo 39 homes formaben na división del Altu Perú.[33]

Pal 9 d'avientu, día en que se llibró la batalla d'Ayacucho, y d'alcuerdu a publicaciones posteriores, los europeos nel exércitu del virréi aproximao yeren 500 homes según García Camba,[34] ente que Bulnes cita 900 "dende'l virréi al últimu corneta", sofitándose nel diariu del capitán Bernardo F. Escudero y Reguera, oficial del Estáu Mayor de Valdés.[35] Pero'l testimoniu del xeneral Jerónimo Valdés -y refuta acotando la cifra de 500 homes "de soldáu a xefe".[36]

Del númberu referíu de prisioneros realistes prindaos tres la batalla d'Ayacucho, 1.512 yeren americanos, ente que 751 yeren españoles, colo que se deduz que'l númberu de combatientes peninsulares al mandu del virréi La Serna puede tar en redol a esa cifra.[37][38]

Desarrollu de les aiciones editar

 
Croquis de la batalla d'Ayacucho.[39]
A. Posiciones realistes na nueche del 8 al 9
B. Maniobra preparatoria pal ataque realista
C. Marcha de los batallones al mandu del coronel Rubín de Celis
D. Maniobra y ataque de la división Monet
Y. Ataque de la vanguardia de Valdés sobre la casa ocupada polos independentistes
F. Carga de la caballería realista
M. Meyora y dispersión de los batallones de Girona parte de la reserva realista
K. Batallón Fernando VII, última reserva realista

El dispositivu entamáu polos planes de Canterac prevía que la división de vanguardia de Valdés arrodiara en solitariu l'agrupación enemiga, cruciando'l ríu Pampes p'afitar nel terrén a les unidaes de la izquierda de Sucre, lo que se realizaba na primer fase de la batalla. Mientres, el restu del exércitu realista baxaba frontalmente dende'l cuetu Condorcunca, abandonando les sos posiciones defensives y cargando contra'l gruesu del enemigu al qu'esperaba atopar desorganizado, quedaríen en reserva los batallones Girona y Fernando VII dispuestos en segunda llinia pa ser unviaos a onde fueren riquíos.

Sucre diose cuenta darréu de la venturera maniobra, que resultaba evidente na midida que los realistes atopar nuna rimada, imposibilitaos de camuflar los sos movimientos. El coronel español Joaquín Rubín de Celis, que mandaba'l Reximientu primeru del Cuzco, y que tenía de protexer l'allugamientu de l'artillería, qu'entá s'atopaba despiezada y cargada nes sos mules, adelantróse impetuosamente al llanu bien prematuramente, interpretando defectuosamente órdenes direutes del Virréi "refundióse solo y de la manera más temeraria al ataque" onde la so unidá foi estrozada y él mesmu muertu nel decisivu contraataque de la división de Córdova, qu'entós avanza en compactes formaciones de llinia, y que con un fueu eficaz tamién emburria tres a los esvalixaos tiradores de la división de Villalobos, acabaos de baxar en formaciones de Guerrilla. La división de Córdova, sofitada pola caballería de Miller, acometió direutamente a la masa desorganizada de tropes realistes qu'ensin poder formar pa la batalla baxaben en fileres de los montes, foi nesti ataque que'l xeneral José María Córdova pronunció la so famosa frase "División, armes a discreción, de frente, pasu de vencedores".

 
Carga de la caballería llanera venezolana na batalla d'Ayacucho.

Viendo l'escalabru que sufriera la so izquierda, el xeneral Monet, ensin esperar que la so caballería formara nel llanu, crució'l ribayu y a la cabeza de la so división llanzóse sobre la de Córdova llogrando formar en batalla a dos de los sos batallones pero prontamente atacáu pola división independentista foi envolubráu primero que'l restu de les sos tropes pudieren formar tamién en batalla. Mientres estes aiciones Monet foi mancáu y trés de los sos xefes muertos. Los esvalixaos de la so llinia abasnaron na so retirada a les mases de milicianos. La caballería realista al mandu de Ferraz cargó sobre los escuadrones enemigos qu'acosaben la izquierda de Monet, pero que sofitaos pol vivu fueu de la so infantería causaron una enorme cantidá de baxes nos caballeros de Ferraz que los sos sobrevivientes fueron obligaos a volver grupes y retirase del campu de batalla.

Nel otru estremu de la llinia, la segunda división de José de La Mar sofitada pol batallón Vargas de la tercer división de Jacinto Lara detuvieron xuntes l'acometida de los veteranos de la vanguardia de Valdés que se llanzaren a tomar la solitaria casa ocupada por delles compañíes independentistes, que fueron arollaes en principiu y obligaes a recular, y seríen reforzaes pola carga de los Húsares de Junín so la direición de Miller y depués polos granaderos a caballu volvieron al ataque,[40] al que se sumaría depués la victoriosa división de Córdova.

El Virréi La Serna y demás oficiales intentaron restablecer la batalla y reorganizar a los esvalixaos que fuxíen y el mesmu xeneral Canterac dirixó la división de reserva sobre la llanura. Sicasí los reclutados de los batallones Girona nun yeren los mesmos que vencieren nes batalles de Torata y Moquegua, pos mientres la rebelión de Olañeta perdieren a cuasi tolos sos veteranos ya inclusive al so antiguu comandante Cayetano Ameller. Esta tropa compuesta por soldaos forzaos a combatir esvalixóse antes d'enfrentar al enemigu siguiéndo-y depués tres una débil resistencia'l menguáu batallón Fernando VII. A la una de la tarde'l virréi fuera mancáu y fechu prisioneru xunto a gran númberu de los sos oficiales, y anque la división de Valdés siguía combatiendo na derecha de la so llinia, la batalla taba ganada pa los independentistes. Les baxes confesaes por Sucre fueron 370 muertos y 609 mancaos ente que les realistes fueron envaloraes en 1.800 muertos y 700 mancaos, lo que representa una elevada morrina en combate.

 
Denis Auguste Marie Raffet - Memorable y decisiva batalla d'Ayacucho nel Perú. 1926

Colos abrasaos restos de la so división Valdés llogró retirase a los altores de la so retaguardia onde se xunió a 200 caballeru que s'arrexuntaren en redol al xeneral Canterac y a dellos pocos esvalixaos de les derrotaes divisiones realistes que los sos desmoralizados soldaos en fuga llegaron inclusive a disparar contra los oficiales qu'intentaben reagrupalos. Col gruesu del exércitu real destruyíu, el mesmu virréi en poder de los patriotes, y el so enemigu Pedro Antonio Olañeta ocupando la retaguardia, los xefes realistes optaron pola capitulación tres la batalla.

La capitulación d'Ayacucho editar

 
Capitulación d'Ayacucho (oleu de Daniel Hernández).
"Don José Canterac, teniente xeneral de los reales exércitos de S. M. C., encargáu del mandu cimeru de Perú por ser mancáu y prisioneru na batalla d'esti día los excelentísimo señor virréi don José de La Serna, oyendo a los señores xenerales y xefes que s'axuntaron dempués que, l'exércitu español, enllenando en toos sentíos cuanto esixó la reputación de les sos armes na sangrienta xornada d'Ayacucho y en tola guerra de Perú, tuvo que dexar el campu a les tropes independientes; y teniendo de conciliar a un tiempu l'honor a los restos d'estes fuercies, col amenorgamientu de los males del país, creyí conveniente proponer y afaer col señor xeneral de división de la República de Colombia, Antonio José de Sucre, comandante en xefe del exércitu xuníu llibertador de Perú".

Ye'l tratáu robláu pol xefe d'estáu mayor realista, Canterac, y el xeneral Sucre al concluyir la batalla d'Ayacucho, el mesmu 9 d'avientu de 1824. Les sos principales consecuencies fueron varies:

  • L'exércitu realista sol mandu del virréi La Serna arrenunciaba a siguir la llucha.
  • La permanencia de los postreros soldaos realistes nes fortaleces del Callao.
  • La República de Perú tuvo de saldar la delda económica y política a los países que contribuyeron militarmente a la so independencia.

Bolívar convocó dende Lima al Congresu de Panamá, el 7 d'avientu, pa la unidá de los nuevos países independientes. El proyeutu foi ratificáu namái pola Gran Colombia. Cuatro años más tarde la Gran Colombia, pola mor del deséu personal de munchos de los sos xenerales y de l'ausencia d'una visión unitaria, terminaría estremándose nes naciones que formen anguaño.

Rindíense los tenientes xenerales, virréi José de la Serna y José de Canterac, mariscales Gerónimo Valdés, José Carratalá, Juan Antonio Monet y Alejandro González Villalobos, brigadieres Ramón Gómez de Bedoya, Valentín Ferraz, Andrés García Camba, Martín de Somocurcio, Fernando Cachu, Miguel María Atero, Ignacio Landazuri, Antonio Vigil, Juan Pardo de Zela y Antonio Tur y Berrueta, 16 coroneles, 68 tenientes coroneles, 484 mayores o otros oficiales y 2.000 soldaos.[12]

Teoríes conspirativas sobre la batalla d'Ayacucho editar

 
Escudo honoríficu dau a los oficiales que participaron na Campaña de Perú en 1823-24.

La capitulación foi llamada pol historiador español Juan Carlos Losada como "la traición d'Ayacucho" y na so obra Batalles decisives de la Historia d'España (Ed. Aguilar, 2004), afirma que el resultáu de la batalla taba apautáu de mano. L'historiador señala a Juan Antonio Monet como l'encargáu del alcuerdu: “los protagonistes guardaron siempres un escrupulosu pactu de silenciu y, por tanto, solo podemos especular, anque con poco riesgu d'equivocar” (Páx. 254). Una capitulación ensin batalla xulgaríase de xuru como traición. Los xefes españoles, d'idees lliberales, y acusaos de pertenecer a la masonería al igual qu'otros líderes militares independentistes, non siempres compartíen les idees del rei español Fernandu VII, un monarca firme sostenedor del absolutismu.

Pela cueta el comandante español Andrés García Camba refier nes sos memories como, los oficiales españoles moteyaos más tarde "ayacuchos", fueron inxustamente acusaos a la so llegada a España: "señores, con aquello perdióse masónicamente" díxose-yos acusatoriamente, -"Aquello perdióse, el mio xeneral, como se pierden les batalles", respondieron los veteranos de la batalla.

L'Altu Perú tres la batalla d'Ayacucho editar

 
Vista del Palaciu de Congresos de Bolivia.

Depués del trunfu d'Ayacucho, y siguiendo precises instrucciones de Bolívar, el xeneral Sucre entró en territoriu del Alto Perú el 25 de febreru de 1825. La so campaña militar sirvió pa dar visos de llegalidá a un procesu d'independencia que los mesmos insurxentes altoperuanos yá punxeren en marcha cola guerra de guerrilles del Altu Perú. Sucre amás de caltener l'orde civil nel país y restableció l'alministración del gobiernu en La Paz. El xeneral realista Pedro Antonio Olañeta permaneció en Potosí, onde en xineru recibió al batallón "Unión" procedente de Puno al mandu del coronel José María Valdez, y depués convocó a un Conseyu de Guerra qu'alcordó siguir la resistencia en nome de Fernando VII. Olañeta distribuyó les sos tropes ente la fortaleza de Cotagaita col batallón "Chichas" al mandu del coronel Medinacelli, mientres Valdez col "Unión" foi unviáu a Chuquisaca y el mesmu Olañeta coló a Vitichi, con 60.000 pesos d'oru de la Casa de la Moneda de Potosí.

Sicasí ello, en Cochabamba sublevóse, col Primer Batallón "Fernando VII" el coronel José Martínez; siguíu en Vallegrande, pol Segundu Batallón "Fernando VII", deponiendo al brigadier Francisco Aguilera el 12 de febreru. El coronel realista José Manuel Mercado ocupó entós Santa Cruz de la Sierra el 14 de febreru, mientres Chayanta quedó en manes del teniente coronel Pedro Arraya, colos escuadrones "Santa Victoria" y "Dragones Americanos" y en Chuquisaca el batallón "Dragones de la Frontera" del coronel Francisco López pronunciar polos independentistes el 22 de febreru, colo cual la mayoría de les tropes realistes del Altu Perú arrenunciaben a siguir lluchar frente al poderosu exércitu de Sucre. El coronel Medinaceli con trescientos soldaos sublevóse tamién en contra de Olañeta y el 1 d'abril de 1825 enfrentar nel combate de Tumusla que remató cola derrota de Olañeta y la so muerte a otru día. Pocos díes dempués, el 7 d'abril, el xeneral José María Valdez rindir en Chequelte ante'l xeneral patriota Urdininea, poniendo fin a la guerra nel Alto Perú.

La nacencia de Bolivia editar

Simón Bolívar, cola aprobación del congresu peruanu'l 23 de febreru de 1825 y del congresu arxentín el 9 de mayu de 1825, ratificó la decisión d'Antonio José de Sucre de convocar un congresu soberanu del Altu Perú que manifestó en la so declaración d'independencia el so deséu de nun xunise al Perú o a les Provincies Xuníes de Ríu de la Plata.

Por aciu un decretu l'Asamblea determinó que'l nuevu estáu nacíu nel Altu Perú llevaría los nome de «República Bolívar», n'homenaxe al Llibertador, designáu «Padre de la República». Concédese-y tamién el supremu poder executivu en forma vitalicia, colos honores de Proteutor y Presidente.[41] Bolívar estimó estos honores, pero tornó l'aceptación del cargu, designando al mariscal d'Ayacucho Antonio José de Sucre.

Declaración de la independencia de Bolivia editar

 
Acta de la Independencia de Bolivia na Casa de la Llibertá, Sucre.

Convocada nuevamente l'Asamblea Deliberante en Chuquisaca pol mariscal Sucre, el 9 de xunetu de 1825, y concluyida determinóse la completa independencia del Altu Perú, so la forma republicana. Finalmente, el presidente de l'Asamblea José Mariano Serrano, xunto a una comisión, redactó'l "Acta de la Independencia" que lleva fecha del 6 d'agostu de 1825, n'honor a la Batalla de Junín ganada por Bolívar. La independencia foi declarada por 7 representantes de Llamargues, 14 de Potosí, 12 por La Paz, 13 por Cochabamba y 2 por Santa Cruz. L'acta d'independencia, redactada pol presidente del Congresu, Serrano, na so parte espositiva diz:

El mundu sabe que l'Altu Perú foi nel continente d'América, l'ara onde virtió la primer sangre de los llibres y la tierra onde esiste la tumba del postreru de los tiranos. Los departamentos del Altu Perú, añade na so parte escuédiga, protesten a la cara de la tierra entera, que los sos resolución irrevocable ye gobernase por sigo mesmos.

Reconocencia a los combatientes editar

N'honor y reconocencia a los combatientes independentistes de la batalla, construyir en 1974, nel llugar de los fechos, un obeliscu en conmemoración a la batalla, obra del artista español Aurelio Bernandino Arias.

D'estructura de formigón y revistíu en mármol travertino blancu, esti monumentu atópase allugáu nel Santuariu históricu de la Pampa d'Ayacucho, nel distritu de Quinua, Provincia de Huamanga. A 37 km. al nordeste de la ciudá d'Ayacucho, a 3300 msnm.

 
Obeliscu de la Quinua, nes pampes de la Quinua, Ayacucho, Perú

Reconocencies a Sucre editar

 
Monumentu de la Nación a los sos Próceres. Nel Paséu Los Próceres (Caraques, Venezuela).

Bolívar, quien redactó y publicó en 1825 el so resume sucinto de la vida del xeneral Sucre, únicu trabayu nel so xéneru realizáu por él, nun remacarió elogio ante la fazaña culminante del so fiel llugarteniente:

"La batalla d'Ayacucho ye'l cume de la gloria americana, y l'obra del xeneral Sucre. La disposición d'ella foi perfecta, y la so execución divina". Les xeneraciones vinientes esperen la victoria d'Ayacucho pa bendicila y contemplala sentada nel tronu de la llibertá, dictando a los americanos l'exerciciu de los sos derechos, y l'imperiu sagráu de la naturaleza".
"Usté. ta llamáu a los más altos destinos, y yo preveo qu'Usté. ye'l rival de la mio Gloria. (Bolíivar, Carta a Sucre, Naza, 26 d'abril de 1825) ".
"El Congresu de Colombia fixo entós a Sucre Xeneral en Xefe, y el Congresu de Perú dio-y el grau de Gran Mariscal d'Ayacucho,".

Referencies editar

  1. Provincies Xuníes del Río de la Plata: un escuadrón del Reximientu de Granaderos a caballu de Buenos Aires (mentáu tamién como Granaderos montaos de los Andes), foi mandáu reorganizar por Bolívar colos caballeros que, remontaos en Lurín y prindando a los sos xefes, nun se xunieron a los sulevaos del Callao (Memories del xeneral O'Leary. páx. 139. Publ. por S.B. O'Leary en 1883. Escritu por Daniel Florencio O'Leary).
  2. 2,0 2,1 2,2 2,3 Diego Barros Arana (1999). Historia xeneral de Chile: Parte novena : Organización de la república 1820 a 1833. Tomu XIV. Santiago de Chile: Editorial Universitaria, páxs. 359. ISBN 956-11-1786-X.
  3. Gonzalo Bulnes. Peracabes campañes de la independencia de Perú (1822-1826). Santiago de Chile: Imprenta Barcelona, 1897, páxs. 599.
    El Virréi mandaba, segun cálculos mui creíbles 6906 homes i Sucre 5780 (16). La desproporción numbérica compensar la (...)
  4. 4,0 4,1 Robert L. Scheina (2003). Latin America's Wars: The Age of the Caudiellu, 1791-1899. Tomu I.. United States: Brassey's Inc., páxs. 68.. ISBN 1-57488-499-2. Presentes na Batalla. cifra citada por Sucre nel parte de batalla.
    "Sucre commanded 5.780 men (4.500 men from Gran Colombia, 1.200 from Peru, and 80 from Ríu de la Plata) and 2 cannon."
  5. Torata (Fernando Valdés Héctor Sierra y Guerrero, conde de), José Sepúlveda, Bernardo F. Escudero y Reguera, Torata (Jerónimo Valdés Noriegay Sierra, vizconde de). Valle+de+Jauja,+de+los+que+en+estos+d%C3%ADas+calteníen+a%C3%BAn+8.500.&dq=el Valle+de+Jauja,+de+los+que+en+estos+d%C3%ADas+calteníen+a%C3%BAn+8.500.&pgis=1 Documentos pa la hestoria de la guerra separatista de Perú. Tomu III. Madrid: Impr. de la vilba de M. Minuesa de los Ríos, 1896. Al empezar la Campaña d'Ayacucho: estáu de Fuercia tomao colos equipaxes de Sucre, cuando ye fechu prisioneru Althaus.
    Según los estaos de fuercia interceptaos xubíen á 11.000 homes al principiar la campaña contra'l Valle de Jauja, de los que nestos díes calteníen entá 8.500. Ye falsu que'l Capitán Plasencia, español, Coronel ente los (...)
  6. Hooker, Terry (1991). The Armies of Bolivar and San Martin. Londres: Osprey Publishing. ISBN 1-85532-128-9.
  7. Jorge Basadre & José Manuel Valega. El Perú Republicanu y los fundamentos de la so emancipación. Madrid: Sociedá Académica d'Estudios Americanos, 1960. Soldaos na batalla'l 9 d'avientu.
  8. 8,0 8,1 Federico Kauffmann Doig, Raúl Porres Barrenechea, Rubén Vargas Ugarte. Historia xeneral de los peruanos dende los sos oríxenes hasta'l presente. Tomu III. Madrid: Sociedá Académica d'Estudios Americanos; Distribuidora Inca, 1969.
    Nesti corgo llogró un definitivu trunfu na batalla d'Ayacucho, el 9 d'avientu de 1824, (...) del monte del Con- dorcunca, en númberu de 6906 places, según los partes oficiales hispanos, 9310, según el xeneral Sucre.
  9. Soldaos que'l 22 d'ochobre cruciaben el ríu Apurimac por Accha, al empezar la Campaña d'Ayacucho: cifra citada por Sucre nel parte de batalla, Luqui-Lagleyze (2006). Pol rei, la Fe y la Patria.1810-1825. Madrid: Coleición Adalid. ISBN 84-9781-222-0.
  10. Combatieron namái los 6 cañones de Valdés y el restu taben desmontaos, pero presentes, hasta un total de 14 pieces d'artillería.
  11. 11,0 11,1 11,2 Rufino Blanco-Fombona & Andrés García Camba (1825). Memories del Xeneral García Camba pa la hestoria de les armes españoles nel Perú (1822-1825). Tomu II. Madrid: Editorial-América, páxs. 336.
  12. 12,0 12,1 12,2 Yáñez, Germán G. (1924). Última campaña de la independencia de Perú: Junín y Ayacucho, xineru a avientu de 1824. Lima: Intendencia Xeneral de Guerra, páxs. 51.
  13. Barros Arana, 2000: 360
  14. María Lourdes Díaz-Trechuelo Spínola (1999). Bolívar, Miranda, O'Higgins, San Martín: Cuatro Vides Cruciaes. Madrid: Ediciones Encuentro, páxs. 165. ISBN 84-7490-533-8.
  15. batalla-de-ayacucho Historia en "La Guía 2000": Batalla d'Ayacucho
  16. El congresu constituyente de Perú, decretu declarando reu d'alta traición a José de la Riva Aguero, 8 d'agostu de 1823
  17. Manifiestu del Presidente de Perú, Gran Mariscal José Bernardo Tagle, 6 de mayu de 1824
  18. Memorias para la historia de las armas españolas en el Perú 1809-1825. Tomu II, Páxina 98. Gnrl. Andrés Garcia Camba [1]
  19. Biblioteca Ayacucho.Rufino Blanco-Fombona victoria+diplom%C3%A1tica,+%22un+Ayacucho+incruento%22&dq=Rivadavia,+diciendo+que+deseyaba+llograr+una victoria+diplom%C3%A1tica,+%22un+Ayacucho+incruento%22&lr=&pgis=1
  20. [2]
  21. La guerra de la independencia nel altu Perú. Páx. 161. Escritu por Emilio A. Bidondo. Publicáu per Círculu Militar, 1979
  22. [3]
  23. Memories del xeneral O'Leary. Páx. 235. Escritu por Daniel Florencio O'Leary. Publicáu en 1883.
  24. resaltáu como un subtítulu nel Llibru Junin y Ayacucho. Xeneral O'Leary
  25. [4]
  26. [5] (enllaz rotu disponible n'Internet Archive; ver l'historial y la última versión).
  27. Ocho años de la Serna nel Perú (De la "Vengación" a la "Ernestine")[6]
  28. Jaime Y. Rodríguez O. guerres+de+los+absolutistes+y+lliberales+en+am%C3%A9rica%22&source=web&ots=CT8C2y3q7z&sig=fA6S3RXyqSWYdm2D-qmWuNiOCEg The Independence of Spanish America (1998) ISBN 0521626730
  29. Bolívar
  30. Memoirs of Xeneral Miller: in the service of the republic of Peru. Escritu por John Miller. Publicáu por Longman, Rees, Orme, Brown, and Green, 1829. Páx. 194 - 195
  31. Los Peruanos y la so Independencia. páxs. 88. Autor: Jose Augusto de Izcue. Editor: BiblioBazaar, LLC, 2008. ISBN 0-559-43533-9, 9780559435331
  32. [Parte de la batalla d'Ayacucho, Antonio José de Sucre]
  33. [7] Bulnes Gonzalo, "Peracabes campañes de la independencia de Perú (1822-1826)", 1897,páx. 545
  34. García Camba
  35. Bulnes Gonzalo, "Peracabes campañes de la independencia de Perú (1822-1826)", 1897,páx. 545
  36. Coleición documental de la independencia de Perú;Torata
  37. Comisión Permanente d'Historia del Exércitu de Perú (CPDHEP), Historia Xeneral del Exércitu Peruanu, Volume 4, páxina 1185
  38. Robert L. Scheina, "Latin America's Wars: The age of the caudiellu, 1791-1899", páx. 70
  39. Mariano Torrente "Historia de la revolución hispano-americana", Volume 3, páx. 490
  40. John Miller (brother of W. Miller.) "Memoirs of xeneral Miller, in the service of the republic of Peru", Volume 2, páx. 170
  41. Asamblea Xeneral del Altu Perú (11 d'agostu de 1825). escritu en Chuquisaca. Independencia de les Provincies del Altu Perú. https://books.google.com/books?id=tM0bAQAAMAAJ&pg=PA215-IA2&hl=es#v=onepage&q&f=false.  Publicáu na Gaceta de Colombia, númberu 215, del 27 de payares de 1825.

Bibliografía editar

  • Liévano Aguirre, Indalecio (1983). Bolívar. Madrid: Cultura Hispánica del Institutu de Cooperación Iberoamericana. ISBN 84-7232-311-0..
  • Basadre Grohmann, Jorge (?). Historia de la República de Perú. Lima: Diariu La República. Octava edición ISBN 9972-205-62-2.
  • ANDRADE REIMERS, LUIS (1995). “Sucre Soldáu y Patriota”: Homenaxe de la Presidencia de la República. Caraques.
  • BENCOMO BARRIS, HECTOR (1995). “Diccionariu Multimedia d'Historia de Venezuela”, “Batalla de Ayucho”.. Caraques, Fundación Polar.
  • (1995). “Sucre dómina épica 1795 – 1995”. Biblioteca Nacional de Venezuela, Caraques.
  • BOULTON, ALFREDO. 1980: “Miranda, Bolívar y Sucre. Tres estudio iconográficos”. Biblioteca d'Autores y Temes Mirandinos. Caraques – Venezuela.
  • COVA, J. A. 1995: “Sucre ciudadanu d'América”. Homenaxe de la Presidencia de la República. Caraques - Venezuela.
  • PRESIDENCIA DE LA REPÚBLICA Y BANCU PROVINCIAL. 1995: “Documentos n'honor del Gran Mariscal d'Ayacucho Antonio José de Sucre”. Marvin Klein Editor. Caraques - Venezuela.
  • Larrea Alba, L. 1995: “Sucre altu conductor políticu militar”. Homenaxe de la Presidencia de la República. Caraques - Venezuela.
  • Lecuna, Vicente. 1995: “Documentos referentes a la creación de Bolivia”. Comisión Nacional del Bicentenariu del Gran Mariscal Sucre. (1795-1995). Caraques – Venezuela.
  • MANGIN, CHARLES. 1982: “La independencia de l'América del Sur y la batalla d'Ayacucho”. Revista Bolivar. 1(1):29-45.
  • MÉNDEZ SALCEDO, ILDEFONSO. 1995: “Asesinatu d'Antonio José de Sucre”. En: “Diccionario Multimedia d'Historia de Venezuela”. Fundación Polar. Caraques – Venezuela.
  • OROPESA, JUAN. 1995: “Sucre”. Homenaxe de la Presidencia de la República. Caraques - Venezuela.
  • PINILLA, SABÍN. 1995: “La cremación de Bolivia”. Comisión Nacional Bicentenariu del Gran mariscal Sucre. Caraques - Venezuela.
  • Romero Martínez, Vinicio. 1987: “Los mios meyores amigos 110 biografíes de venezolanos pernomaos”. Editorial Larense, C. A. Caraques-Venezuela.
  • Corsi Otálora, Luis (2006). Bolívar: la fuercia de la esraizadura. Arxentina: Nueva Hispanidá, Col patrociniu de la Fundación Francisco Elías de Tejada /Madrid. Primer edición ISBN 987-1036-37-X.

Enllaces esternos editar