Benazir Bhutto

política paquistanina

Benazir Bhutto (n'urdú: بینظیر بھٹو, IPA: [beːnəziːɾ bɦʊʈːoː]; en sindhi: بينظير ڀٽو; ) (21 de xunu de 1953Karachi – 27 d'avientu de 2007Rawalpindi) foi una política paquistanina que dirixó'l Partíu Popular de Paquistán (urdú: پاکستان پیپلز پارٹی) o PPP, un partíu políticu de centroizquierda afiliáu a la Internacional Socialista.

Benazir Bhutto
Leader of the Opposition (en) Traducir

17 febreru 1997 - 12 ochobre 1999
Nawaz Sharif - Fazal-ur-Rehman
Ministro de Finanzas de Pakistán (es) Traducir

26 xineru 1994 - 10 ochobre 1996
Primera Ministra de Paquistán

19 ochobre 1993 - 5 payares 1996
Moeenuddin Ahmad Qureshi - Malik Meraj Khalid (es) Traducir
Leader of the Opposition (en) Traducir

6 payares 1990 - 18 abril 1993
Khan Abdul Wali Khan - Nawaz Sharif
Ministru de Defensa de Paquistán

4 avientu 1988 - 6 agostu 1990
Primera Ministra de Paquistán

2 avientu 1988 - 6 agostu 1990
Muhammad Khan Junejo - Ghulam Mustafa Jatoi
Vida
Nacimientu Karachi21 de xunu de 1953[1]
Nacionalidá Bandera de Paquistán Paquistán [2]
Muerte Rawalpindi[3]27 d'avientu de 2007[4] (54 años)
Sepultura Mausoleo de Zulfikar Ali Bhutto (es) Traducir
Causa de la muerte atentáu terrorista
Familia
Padre Zulfikar Ali Bhutto
Madre Nusrat Bhutto
Casada con Asif Ali Zardari
Fíos/es
Hermanos/es
Pueblu Bhutto family (en) Traducir
Estudios
Estudios Radcliffe College (es) Traducir
Karachi Grammar School (en) Traducir
Convent of Jesus and Mary, Murree (en) Traducir
Presentation Convent Girls High School (en) Traducir
Convent of Jesus and Mary, Karachi (en) Traducir
Universidá de Harvard
St Catherine's College (es) Traducir
Lady Margaret Hall (es) Traducir
Eliot House (en) Traducir
Nivel d'estudios doctor en ciencies
Llingües falaes urdú
inglés[5]
Oficiu política
Premios
Miembru de Phi Beta Kappa (es) Traducir
Creencies
Relixón islam
Partíu políticu Partido del Pueblo Pakistaní (es) Traducir
IMDb nm1567097
benazirbhutto.com
Cambiar los datos en Wikidata

Foi la primer muyer qu'ocupó'l cargu de Primer Ministru d'un país musulmán y dirixó a Paquistán en dos causes ente los años 1988-90 y 1993-96. Nel so primer mandatu foi destituyida del so cargu 20 meses dempués del so toma de posesión per orde del entós presidente Ghulam Ishaq Khan baxu cargos de corrupción. En 1993 foi reelixida, pero en 1996 foi cesada del so cargu so la mesma acusación, esta vegada pol Presidente Farooq Leghari.

Bhutto se autoexilió en Dubái en 1998, onde permaneció hasta'l so regresu a Paquistán el 18 d'ochobre de 2007, dempués d'un alcuerdu col presidente d'esi entós, Pervez Musharraf, quien-y garantizó'l so amnistía esaniciando tolos cargos de corrupción.[6]

Benazir yera la fía mayor del ex-presidente y ex primer ministru Zulfikar Ali Bhutto, un paquistanín d'ascendencia sindhi y de Nusrat Bhutto, una paquistanín d'ascendencia curdo-iranín. El so güelu paternu foi Sir Shah Nawaz Bhutto, quien viaxó a Larkana Sindh antes de la partición dende la so ciudá natal Bhatto Kalan, que ta asitiada nel estáu hindú de Haryana.

Bhutto foi asesinada'l 27 d'avientu de 2007, dempués d'una manifestación del PPP na ciudá paquistanín de Rawalpindi, dos selmanes antes de la fecha d'eleiciones onde lideraba la candidatura de la oposición. El so fíu Bilawal Bhutto asocedió-y como líder del PPP.

Educación y vida personal editar

Benazir Bhutto nació en Karachi, Dominiu de Paquistán el 21 de xunu de 1953. Asistió a la Escuela d'Enfermería Lady Jennings y al Conventu de Jesús y María en Karachi.[7] Dempués de dos años na escuela nel Conventu de la Presentación de Rawalpindi, foi unviada al Conventu de Jesús y María en Murree. Pasó'l so exame d'O-level a la edá de 15 años.[8] Depués completó'l so Nivel A na Escuela de Gramática de Karachi.

Dempués de la so educación primaria en Paquistán, realizó los sos estudios cimeros nos Estaos Xuníos. De 1969 a 1973 asistió al Radcliffe College y depués a la Universidá de Harvard, onde llogró'l títulu en gobiernu comparativu.[9] Foi escoyida Phi Beta Kappa.[8]

Los sos estudios posteriores tuvieron llugar nel Reinu Xuníu. Ente 1973 y 1977, Bhutto estudió Filosofía, Ciencies Polítiques y Economía nel Lady Margaret Hall na Universidá d'Oxford. Asina mesmu, completó ellí un cursu en Derechu Internacional y Diplomacia.[10] N'avientu de 1976 foi escoyida presidenta del Oxford Union, siendo la primer muyer asiática en liderar esta prestixosa asociación d'alderique.[8]

Dempués del so regresu al so país en 1977, el so padre foi derrocáu por un golpe militar y executáu en setiembre de 1979. Ella empezó a sufrir numberoses persecuciones per parte del dictador Mohamed Zia ul-Haq, la so llucha política representando al Partíu Popular de Paquistán (PPP) llevar a la cárcel en numberoses ocasiones. Tuvo cinco años y mediu ente rexes, y n'abril de 1984 tornó a Londres.

A finales de 1985 aprovechó'l llevantamientu de la llei marcial pa volver a Paquistán. En 1987, al celebrase'l décimu aniversariu del derrocamientu del so padre, volvió ser arrestada; pero esta vegada'l Partíu Popular de Paquistán (PPP), impunxo al dictador la fixación de fecha pa la celebración d'eleiciones democrátiques. N'agostu de 1988, la muerte del home fuerte de Paquistán, Muhammad Zia-ul-Haq, nun accidente aereu facilitó la realización de los comicios, nos cualos, amás del PPP, participaba l'Alianza Islámica Democrática, pro-gubernamental.

El 18 d'avientu de 1987 casóse con Asif Ali Zardari en Karachi. La pareya tuvo trés fíos: Bilawal, Bakhtwar y Aseefa.

Primer Ministra editar

 
Bhutto mientres una visita a Washington DC en 1988.

Bhutto, quien retornara a Paquistán dempués de completar los sos estudios, foi sentenciada a un arrestu domiciliariu xunto al arrestu del so padre y la so posterior execución. Ella convirtióse nuna líder nel exiliu dempués del so regresu al Reinu Xuníu, reemplazando a la so madre como líder del PPP y l'oposición pro democrática al réxime de Ziaul-Haq.

Nes que fueron les primeres eleiciones democrátiques en Paquistán en más d'una década, el 16 de payares de 1988, el PPP de Bhutto ganó la mayoría de los escaños na Asamblea Nacional. El 2 d'avientu de 1988, tres la victoria del so partíu, d'enclín socialdemócrata, foi escoyida Primer Ministra del so país, pasando a ser la primer muyer —y el mandatariu más nuevu a la edá de 35 años— en conducir los designios d'un país musulmán. Esi mesmu añu, la revista "People" incluyó a Benazir Bhutto na so llista de les "50 personalidaes más belles". En 1989 recibió'l Premiu pola Llibertá de la Internacional Lliberal.

N'agostu de 1990 foi destituyida pol presidente de la República Ghulam Ishaq Khan, so acusaciones de corrupción y violación de la Constitución. El protexíu de Zia, Nawaz Sharif asoceder nel poder. Nes eleiciones celebraes n'ochobre de 1993 el PPP ganó por mayoría simple, y Bhutto convirtióse otra vegada en xefa d'un gobiernu en coalición. So nueves acusaciones de corrupción, de mala xestión económica, y de deterioru de la seguridá pública, el so gobiernu foi derrocáu en payares de 1996 pol presidente Farooq Leghari. En 2006, la Interpol llanzó una solicitú d'arrestu de Bhutto y el so maríu.[11]

Les crítiques en contra de Bhutto veníen principalmente de les élites Punjabi y families poderoses de terratenientes, quien s'oponíen a Bhutto y les sos reformes nacionalistes opuestes al feudalismu, que consideraben la causa de la desestabilización de Paquistán[ensin referencies].

Polítiques escontra la muyer editar

Mientres les campañes eleutorales, el partíu de Bhutto manifestó la so esmolición por asuntos sociales y de salú de les muyeres. Bhutto anunció planes pa establecer comisaríes de policía, bancos, xulgaos y programes de desarrollu destinaos a les muyeres de Paquistán. Magar estes promeses, una vegada nel poder Bhutto nun propunxo nenguna llexislación concreta p'ameyorar les condiciones de vida de les muyeres o los servicios que l'estáu podía brinda-yos. Mientres los comicios, Bhutto prometió l'abolición de lleis revesoses (como les órdenes Hudood y Zina) que coartaban los derechos de les muyeres en Paquistán. El so partíu nunca pudo llevar a cabu estes promeses mientres los sos periodos como Primer Ministra, por cuenta de la gran presión exercida polos partíos de la oposición.

El so partíu promovió reformes llexislatives p'abolir la orde Zina namái mientres el réxime del Xeneral Musharraf. Estos esfuercios fueron en devanéu, por cuenta de que los partíos relixosos de derecha apoderaben el parllamentu nesi momentu.

Polítiques escontra los talibán editar

Los talibán tomaron el poder en Kabul en setiembre de 1996. Mientres el gobiernu de Bhutto foi unu de los momentos en que los talibán adquirieron mayor influyencia na so carrera escontra'l poder n'Afganistán. Bhutto vía a esti grupu políticu-relixosu como un movimientu capaz d'estabilizar Afganistán y que dexaría l'accesu comercial a les repúbliques del Asia Central, acordies con l'autor Stephen Coll.[12] Coll sostién que'l gobiernu de Bhutto brindó sofitu militar y financieru a los talibán, unviando delles unidaes del exércitu paquistanín al país vecín. A pesar d'esti sofitu inicial y quiciabes pa consiguir el sofitu d'Estaos Xuníos nel so bracéu por volver a la presidencia de Paquistán, Bhutto alloñar de los talibán, condergando los actos terroristes cometíos por grupos islámicos como Al Qaeda.

Exiliu editar

Dempués de ser sustituyida como presidenta de Paquistán ente acusaciones de corrupción, el so partíu perdió les eleiciones d'ochobre. Exerció como líder de la oposición mientres Nawaz Sharif yera Primer Ministru mientres los siguientes trés años. N'ochobre de 1993 convocáronse nueves eleiciones, la coalición del PPP ganó, y Bhutto volvió al so cargu. En 1996 el so gobiernu foi otra vegada destituyíu y nuevamente volvió ser acusada de corrupción.

Acusaciones de corrupción editar

Documento franceses, polacos, españoles y suizos sofitaben les acusaciones de corrupción en contra de Bhutto y el so maríu. Los dos hubieron de faer frente a un bon númberu de procedimientos llegales, incluyendo los cargos por llavadura de dineru al traviés de bancos suizos. El so maríu, Asif Ali Zardari pasó ocho años en prisión condergáu por cargos similares de corrupción. Zardari, lliberáu en 2004, denunció tortures en prisión, lo que darréu foi acotáu por grupos en defensa de los derechos humanos.[13]

Un informe del New York Times[14] indica qu'investigadores pakistaníes tienen documentos qu'amosaben una rede de cuentes bancaries, toes venceyaes al abogáu de la familia en Suiza, con Asif Zardari como'l principal usuariu. D'alcuerdu al artículu, dellos documentos aniciaos por autoridaes franceses indicaben que Zardari ufiertó derechos esclusivos a Dassault, una empresa francesa de fabricación d'aeronaves, pa reemplazar la fuercia aérea en cuenta de una comisión del 5% pa ser pagada a una compañía suiza controlada por Zardari. L'artículu tamién diz qu'una compañía de Dubái recibió una llicencia esclusiva pa importar oru en Paquistán pa la cual Asif Zardari recibía pagos de más de $10 millones de dólares nes sos cuentes de Citibank en Dubái. El propietariu de la compañía negó faer pagos a Zardari y reclamó que los documentos fueron alteriaos.

Según Bhutto los cargos contra ella y el so home yeren de naturaleza puramente política:[15][16] "La mayoría d'estos documentos tán alteriaos...", "... les hestories que tuvieron circulando son absolutamente errónees", afirmó. L'informe d'un Auditor Xeneral de Paquistán (AGP) sostuvo lo dicho por Bhutto. El reporte del AGP diz que Khan pagó illegalmente hasta 28 millones de rupies n'asesores llegales p'archivar 19 casos de corrupción en contra de Bhutto y el so maríu de 1990 a 1992.[17]

Escribió dellos llibros. En 1978 publicó Foreign Policy in Perspective ("Política esterior en perspeutiva") y en 1989 la so autobiografía Daughter of Destiny ("Fía del destín").

En 1988 recibió'l premiu Bruno Kreisky de Derechos Humanos y en 1989 el Premiu Honorariu Phi Beta Kappa Award de Radcliffe.

La reforma constitucional del añu 2002 prohibe qu'un Primer Ministru ocupe'l cargu dos legislatura. Esto torgaba a Bhutto volver aportar al cargu, al igual qu'al ex Primer Ministru Nawaz Sharif.

Bhutto abandonó Paquistán ante l'amenaza d'una investigación xudicial por corrupción pocu dempués de que'l xeneral Pervez Musharraf, tamién xefe del exércitu, tomara'l poder nun golpe d'Estáu en 1999. Hasta 2007, Bhutto vivió en Dubái, Emiratos Árabes Xuníos, dende onde caltuvo contactos col PPP y los sos siguidores. De cutio viaxaba al estranxeru pa dar conferencies.

Regresu a Paquistán y muerte editar

El 18 d'ochobre de 2007, la ex primer ministra pakistaní retornó a Karachi, dempués d'ocho años d'exiliu en Dubái y Londres. El so regresu a Paquistán tuvo enmarcáu nun alcuerdu col presidente Pervez Musharraf, quien promulgó una ordenanza qu'anulaba los casos de corrupción abiertos na so contra. Esi pactu concluyóse antes de les eleiciones presidenciales del 6 d'ochobre de 2007, nes cualos Pervez Musharraf llogró la mayoría.

El mesmu día del so regresu a Paquistán, la comitiva qu'acompañaba a Bhutto sufrió una serie d'atentaos en Karachi, y morrieron siquier 139 persones y más de 400 resultaron mancaes.[18][19]

Bhutto tarrecía más ataques per parte d'Al Qaeda y los talibán. La ex primer ministra pakistaní siguía bien descontenta ante la política dictatorial de Musharraf, y esperaba ganar les eleiciones pa establecer una democracia en Paquistán. Pudo volver gracies a la mediación d'Estaos Xuníos y Gran Bretaña col presidente paquistanín, lideralgu que se punxo n'entredichu pola llegada de Bhutto; precisamente esta asociación colos países mentaos encendieron la mecha de grupos ultraislámicos como Al-Qaeda.

Nun se fixeron esperar les dures crítiques de Bhutto a la declaración del Presidente Pervez de suspender al Presidente del Tribunal Cimeru de Xusticia y l'abolición de les garantíes individuales el día 4 de payares del 2007. La ex Primer Ministra llamó a les protestes xeneralizaes, encabezaes pol Partíu Popular Pakistaní (PPP).

Sicasí, sufrió otru atentáu'l 27 d'avientu de 2007 a les 17:00 hs. nel que finó. Namái 70 díes dempués de la llegada al país. Primeramente pensóse que foi direutamente por un ataque suicida con armes de fueu mientres una manifestación política del Partíu Popular de Paquistán en Rawalpindi.[20] Testigos del asesinatu dixeron que Bhutto llevantárase al traviés del techu corredizu del Toyota Land Cruiser blindáu blancu que la tresportaba minutos dempués de terminada la manifestación[21] pa saludar a los sos siguidores. Una primer información dicía qu'un home nuna motocicleta disparó contra ella y mancar nel pescuezu faciendo que cayera dientro del vehículu.[21] Dempués d'esto, l'asaltante españó un esplosivu que causó la so muerte, la de 22 persones más, y dellos mancaos. Bhutto foi llevada al Hospital Xeneral de Rawalpindi, onde morrió a les 18:16 pm PST. Acordies con el Ministeriu del Interior pakistaní el tiru nel pescuezu foi la causa de la muerte; sicasí dende'l Gobiernu díxose entós que nun había mancaes de bala, y que s'atopó una fatal mancada nel craniu producida al cayer, impulsada pola onda espansiva, sobre una palanca del vehículu que lu tresportaba, y que ésa foi la verdadera causa de la so muerte. La so familia nun autorizó l'autopsia.

Referencies editar

  1. Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Data de consulta: 9 abril 2014. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  2. «LIBRIS» (13 payares 2012). Consultáu'l 24 agostu 2018.
  3. Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Data de consulta: 30 avientu 2014. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  4. URL de la referencia: http://www.time.com/time/world/article/0,8599,1698466,00.html. Direición web d'archivu: https://web.archive.org/web/20080209132427/http://www.time.com:80/time/world/article/0,8599,1698466,00.html.
  5. Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.
  6. «Bhutto returns to Pakistan after 8 years» (18 d'ochobre de 2007). Archiváu dende l'orixinal, el 13 d'ochobre de 2008.
  7. «Story of Pakistan — Benazir Bhutto» (1 de xunu de 2003).
  8. 8,0 8,1 8,2 «Bookrags Encyclopedia of World Biography entry».
  9. Encyclopædia Britannica entry via about.com
  10. «WIC Biography - Benazir Bhutto».
  11. «Pakistan seeks arrest of Bhutto, BBC News, 26 January 2006».
  12. S. Coll, "Ghost Wars: The Secret History of the CIA, Afghanistan, and bin Laden, from the Soviet Invasion to September 10, 2001", Penguin Press HC, U.S. 2004
  13. «C'wealth apprised of Asif's ‘illegal' detention». Dawn.
  14. Bhutto Cla Leaves Trail of Corruption in Pakistan, by John F. Burns, The New York Times, 1998-01-09
  15. Bhutto's Husband Appeals May 11, 1999
  16. World News Briefs; Bhutto's Jailed Husband Sworn In as Senator December 30, 1997
  17. «The Bhutto saga takes a new turn».
  18. EFE (19 d'ochobre de 2007). Benazir Bhutto torna nueve años dempués a Paquistán "allegre y acorviada". 20 Minutos. http://www.20minutos.es/noticia/292536/0/bhutto/torno/pakistan/. Consultáu'l 19 d'ochobre de 2007. 
  19. Siquier 139 muertos tres una esplosión al pasu de la comitiva de Bhutto. El Mundo. 19 d'ochobre de 2007. https://www.elmundo.es/elmundo/2007/10/18/internacional/1192737563.html. Consultáu'l 19 d'ochobre de 2007. 
  20. Benazir Bhutto killed in blast. BBC News. 27 d'avientu de 2007. http://news.bbc.co.uk/1/hi/world/south_asia/7161590.stm. 
  21. 21,0 21,1 Bhutto's body flown home - CNN.com Archiváu el 22 de mayu de 2009 na Wayback Machine.

Enllaces esternos editar


Predecesor:
Muhammad Khan Junejo
 
Primer ministra de Paquistán

1988-1990
Socesor:
Ghulam Mustafa Jatoi
Predecesor:
Moeenuddin Ahmad Qureshi
Primer ministra de Paquistán
1993-1996
Socesor:
Malik Meraj Khalid