Benjamin Franklin (17 de xineru de 1706Boston – 17 d'abril de 1790Filadelfia)[Nota 1] foi un políticu, científicu y inventor d'Estaos Xuníos. Ye consideráu unu de los Padres Fundadores de los Estaos Xuníos.[12]

Benjamin Franklin
President of the Supreme Executive Council of Pennsylvania (en) Traducir

18 ochobre 1785 - 5 payares 1788
John Dickinson - Thomas Mifflin
United States Ambassador to Sweden (en) Traducir

28 setiembre 1782 - 3 abril 1783
← ensin valor - Jonathan Russell
Embaxador d'Estaos Xuníos en Francia

14 setiembre 1778 - 17 mayu 1785
← ensin valor - Thomas Jefferson
1. Director General del Servicio Postal de los Estados Unidos de América (es) Traducir

26 xunetu 1775 - 7 payares 1776
← ensin valor - Richard Bache
Speaker of the Pennsylvania House of Representatives (en) Traducir

mayu 1764 - ochobre 1764
Isaac Norris - Isaac Norris
miembro de la Cámara de Representantes de Pensilvania (es) Traducir

Vida
Nacimientu Boston[1]17 de xineru de 1706[2]
Nacionalidá América británica
Bandera de Estaos Xuníos d'América Estaos Xuníos
Muerte Filadelfia[1]17 d'abril de 1790[2] (84 años)
Sepultura Christ Church, Philadelphia (en) Traducir
Causa de la muerte pleuritis (es) Traducir
Familia
Padre Josiah Franklin
Madre Abiah Folger
Casáu con Deborah Read (es) Traducir
Fíos/es
Hermanos/es
Familia
Estudios
Estudios educación en el hogar (es) Traducir
Boston Latin School (en) Traducir
Llingües falaes inglés[3]
Oficiu
Oficiu políticu, diplomáticu, escritor, editor, imprentador, teóricu políticu, maestru de postes, inventor, activista políticu, estadista, diletante, polímata, axedrecista, diseñador, músicu, filósofu políticu, autobiógrafu, bibliotecariu, periodista, economista, físicueditor
Emplegadores Universidá de Pennsylvania
Premios
Miembru de Royal Society
Sociedá Filosófica Americana
Academia de Ciencies de San Petersburgu
Academia Francesa de les Ciencies
Academia de les Artes y les Ciencies d'Estaos Xuníos
Pennsylvania Abolition Society (es) Traducir[6]
Sociedad de agricultura de París (es) Traducir[7]
Accademia Nazionale delle Scienze detta dei XL[8]
Accademia delle Scienze di Torino[9]
masonería[10]
Seudónimos Silence Dogood
Creencies
Relixón deísmu[11]
Partíu políticu ensin valor
Cambiar los datos en Wikidata

Biografía editar

Benjamin foi'l decimoquintu fíu d'un total de diecisiete hermanos (cuatro medios hermanos de padre y el restu hermanos de padre y madre).[13] Fíu de Josiah Franklin (1656-1744) y de la so segunda esposa Abiah Folger. La so formación llindar a estudios básicos na South Grammar School, y apenes hasta los diez años d'edá. Primero trabayó ayudando al so padre na fábrica de veles y xabones de la so propiedá. En buscando prestu n'otros oficios (marín, carpinteru, arbañil, torneru), a los dolce años empezó a trabayar como aprendiz na imprenta del so hermanu, James Franklin. Por indicación d'ésti, escribe los sos dos úniques poesíes, "La traxedia del faru" y "Cantar d'un marín" cuando se prindó al famosu pirata Edward Teach, tamién conocíu como "Barbanegra".

 
Portada del Almanaque del probe Richard de 1739.

Abandonó esti xéneru poles crítiques del so padre. Cuando tenía 15 años, el so hermanu fundó'l New England Courant, consideráu como'l primer periódicu realmente independiente de les colonies britániques. En dichu diariu, Benjamin escribió les sos primeres obres, col pseudónimu de Silence Dogood (caciplador silenciosu). Con él escribe los sos primeros artículos periodísticos, de tonu críticu coles autoridaes de la dómina.

En 1723 establecer en Filadelfia, pero en 1725 viaxó a Inglaterra pa completar y acabar la so formación como imprentador na imprenta de Palmer. Ellí publicó Disertación sobre la llibertá y la necesidá, sobre'l placer y el dolor. Tornó a Filadelfia el 11 d'ochobre de 1726. Primeramente trabayó como alministrativu pa Denham. En 1727, en recuperándose d'una pleuritis, cofundó el club intelectual Xuntu, y al añu siguiente estableció col so sociu Hugh Meredith la so primer imprenta propia. En setiembre de 1729 mercó'l periódicu Pennsylvania Gazette, que publicó hasta 1748.

En 1730 casóse con Deborah Read, cola que tuvo tres fíos, William (1731), Francis (1733) y Sarah (1743). Publicó amás el Almanaque del probe Richard (1733-1757) y foi l'encargáu de la emisión de papel moneda nes colonies britániques d'América (1727).

En 1731 participó na fundación de la primera biblioteca pública de Filadelfia, y esi mesmu añu xuntar a la masonería. En 1736 fundó la Union Fire Company, el primer cuerpu de bomberos de Filadelfia. Tamién participó na fundación de la Universidá de Pennsylvania (1749) y el primer hospital de la ciudá. En 1763 dedicar a realizar viaxes a Nueva Jersey, Nueva York y Nueva Inglaterra pa estudiar y ameyorar el Serviciu Postal de los Estaos Xuníos. Pasó cuasi tol so últimu añu de vida encamáu, careció nuevamente de pleuritis. Sicasí, nun cesó nes sos actividaes polítiques mientres esi periodu. Finalmente, morrió por agravamientu de la so enfermedá en 1790, a la edá de 84 años.

Afortunadamente, esiste muncha información sobre la vida y los puntos de vista de Franklin, por cuenta de que a los 40 años empezó a escribir el so autobiografía (supuestamente pal so fíu). Esta foi publicada póstumamente col títulu de La vida privada de Benjamin Franklin. La primer edición vio la lluz en París en marzu de 1791 (Memoires de la vie privée), menos d'un añu dempués de la so muerte, y en 1793 taba disponible la traducción al inglés, The Private Life of the Late Benjamin Franklin.

Vida personal editar

En 1723, con 17 años, prometer en matrimoniu con Deborah Read, de 15 años. Finalmente, casóse en 1730. A los 24 años, Franklin reconoció la paternidá d'un fíu illexítimu llamáu William, acoyéndolo na so casa.[14] La pareya tuvo amás dos fíos llexítimos, Francis Folger Franklin, que morrió a los 4 años víctima de viruela y Sarah Franklin, nacida en 1743, quien procreó de la mesma siete neños. Franklin yera un xugador espertu d'axedrez, llegando a escribir ensayos sobre'l xuegu. Nos sos últimos años de vida, Franklin careció d'obesidá, un mal que lu causó numberosos problemes de salú y agravóse la psoriasis que careciera mientres tola so vida.[15]

Obra científica editar

 
Esperimentu de la cometa, que lo llevó a inventar el pararrayos.

La so afición por temes científiques empezó a mediaos del sieglu XVIII, y coincidió col empiezu de la so actividá política. Tuvo claramente influyíu por científicos coetaneos como Isaac Newton, o Joseph Addison (especialmente les sos obres Ensayu sobre l'entendimientu de Locke y L'espectador). En 1743 ye escoyíu presidente de la Sociedá Filosófica d'Estaos Xuníos.

A partir de 1747 dedicóse principalmente al estudiu de los fenómenos llétricos. Enunció'l Principiu de caltenimientu de la lletricidá. De los sos esfuercios naz la so obra científica más destacada, Esperimentos y observaciones sobre lletricidá. En 1752 llevó a cabu en Filadelfia el so famosu esperimentu cola cometa. Arreyó una cometa con cadarma de metal a un filo de seda, en que'l so estremu llevaba una llave tamién metálica. Faciéndola volar un día de nube , confirmó que la llave cargar de lletricidá, demostrando asina que les nubes tán cargaes de lletricidá y los rayos son descargues llétriques. Gracies a esti esperimentu creó'l so más famosu inventu, el pararrayos. A partir d'ende, instalar por tol estáu (había yá 400 en 1782), llegando a Europa nos años 1760. Presentó la teoría del fluyíu únicu (esta afirmaba que cualquier fenómenu llétricu yera causáu por un fluyíu llétricu, la "lletricidá positiva", ente que l'ausencia del mesmu podía considerase "lletricidá negativa") pa esplicar los dos tipos de lletricidá atmosférica a partir de la observación del comportamientu de les banielles d'ámbare, o del conductor llétricu, ente otros.

Franklin foi un prolíficu científicu y inventor. Amás del pararrayos, inventó tamién el llamáu fornu de Franklin o chimenea de Pennsylvania (1744), artiluxu metálicu y más seguru que les tradicionales chimenees; les lentes bifocales, pal so propiu usu; un humidificador pa estufes y chimenees; unu de los primeros catéteres urinarios flexibles, pa tratar los cálculos urinarios del so hermanu John; el cuentaquilómetros, na so etapa de trabayu na Oficina Postal; les aletes de nadador, l'harmónica de cristal, etc. Foi del so interés investigativo, tamién les corrientes oceániques calientes de la mariña este d'América del Norte; foi'l primeru en describir la corriente del Golfu.[16]

En 1756 foi escoyíu miembru de la prestixosa Royal Society, y en 1772 l'Academia de les Ciencies de París designó-y como unu de los más insignes científicos vivos non franceses.

Foi miembru esporádicu de la Sociedá Llunar.

Llabor políticu editar

 
Firma de Benjamin Franklin.
 
Estatua de Benjamin Franklin en Old City Hall de Boston

La so primer incursión na política tuvo llugar en 1736, añu nel que foi escoyíu miembru de l'Asamblea Xeneral de Filadelfia. En 1747 entamó la primer milicia de voluntarios pa defender Pennsylvania, siendo nomáu miembru de la comisión de negociación colos indios nativos en 1749.

Participó viviegamente nel procesu d'independencia de los Estaos Xuníos. Empezó realizando diversos viaxes a Londres, ente 1757 y 1775, como representante encargáu d'abogar polos intereses de Pennsylvania. Llegó a intervenir ante la Cámara de los Comunes en 1766.

 
Cara de Benjamin Franklin nos billetes de 100 dólares.

Participó de forma bien intensa nesti procesu. Influyó na redaición de la Declaración d'Independencia (1776), ayudando a Thomas Jefferson y John Adams, y foi a Francia en busca de sofitu pa siguir la campaña contra les tropes britániques. Ellí foi nomáu representante oficial d'Estaos Xuníos en 1775, robló un tratáu de comerciu y cooperación (1778) y algamó el cargu de Ministru pa Francia.

Contribúi a la fin de la Guerra d'Independencia, cola firma del Tratáu de París (1783). A partir d'ende, contribuyó a la redaición de la Constitución d'Estaos Xuníos (1787). En 1785 foi escoyíu gobernador de Pennsylvania, y dedicóse de plenu a la construcción de la nación norteamericana. En 1787 empezó a destacar la so carrera como abolicionista, siendo escoyíu presidente de la Sociedá pa Promover l'Abolición de la Esclavitú, nel entamu más precoz d'un llargu procesu que desaguaría décades dempués na Guerra de Secesión.

Bagaxe espiritual editar

 
Franklin lleendo

Franklin buscaba cultivar el so calter por aciu un plan de trece virtud que desenvolvió cuando tenía 20 años (en 1726) y que siguió practicando d'una forma o otra pol restu de la so vida. Nel so autobiografía llista los sos trelce virtúes[17] como:

  1. Templanza: Non comes hasta'l fadiu; nunca bebas hasta la esaltación.
  2. Silenciu: Solo fala lo que pueda beneficiar a otros o a ti mesmu; evita les conversaciones insignificantes.
  3. Orde: Que toles tos coses tengan el so sitiu; que tolos tos asuntos tengan el so momentu.
  4. Determinación: Resuélvite a realizar lo que tendríes de faer; realiza ensin falles lo que resolvisti.
  5. Frugalidad: Solo gasta no que traiga un bien para otros o pa ti; Ej.: non desperdicies nada.
  6. Dilixencia: Nun pierdas tiempu; ocúpate siempres en daqué útil; corta toles aiciones innecesaries.
  7. Sinceridá: Nun uses engaños que puedan mancar, piensa inocente y xustamente, y, si fales, fala en concordanza.
  8. Xusticia: Nun manques a naide con inxuries o omitiendo apurrir los beneficios que son el to deber.
  9. Moderación: Evita los estremos; abstente d'inxuries por rensía tanto como creas que les merecen.
  10. Llimpieza: Nun toleres la falta de llimpieza nel cuerpu, vistíu o habitación.
  11. Tranquilidá: Non te fadies por nimiedades o por accidentes comunes o inevitables.
  12. Castidá: Frecuenta raramente el placer sexual; solo failo por salú o descendencia, nunca por fadiu, debilidá o pa injuriar la paz o reputación propia o d'otra persona.
  13. Humildá: Asonsaña a Xesús y a Sócrates.

Franklin nun trataba de trabayar en toes elles coles mesmes. Más bien, trabayaba nuna y solo una cada selmana, «dexando toles demás a la so suerte ordinaria». Anque Franklin nun vivió dafechu según les sos virtúes y, según él mesmu almitía, incumplió los sos preceptos munches vegaes, creía qu'intentalo facer una meyor persona y contribuyó descomanadamente al so ésitu y felicidá, polo cual, na so autobiografía, dedicó más páxines a esti plan qu'a cualesquier otru puntu. Ellí escribió: "Yo espero, poro, que dalgún de los mios descendientes pueda siguir l'exemplu y collechar el beneficiu".[17]

Ancestros editar

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
8. Henry Franklin
b. 1573, Ecton, Northamptonshire, Ingl.[18]
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
4. Thomas Franklin
n. 1598, Ecton, Northamptonshire, Ingl.[18]
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
9. Agnes Joanes
n. Ecton, Northamptonshire, Ingl.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
2. Josiah Franklin
n. 23 d'avientu 1657, Ecton, Northamptonshire, Ingl.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
5. Jane White
n. Ingl.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
1. Benjamin Franklin[19]
n. 1705, Boston
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
12. John Folger Jr.
n. abt. 1594, Norwich, Ingl.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
6. Peter Folger
n. 1617, Norwich, Norfolk, Ingl.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
13. Meribah Gibbs
n. Ingl.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
3. Abiah Folger
n. 15 d'agostu 1667, Nantucket, Massachusetts
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
7. Mary Morrill
n. ca. 1619, Ingl.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. 1,0 1,1 Afirmao en: Gran Enciclopedia Soviética (1969–1978). Sección, versículu o párrafu: Франклин Бенджамин. Data de consulta: 28 setiembre 2015. Editorial: Большая Российская энциклопедия. Llingua de la obra o nome: rusu. Data d'espublización: 1969.
  2. 2,0 2,1 Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Data de consulta: 9 abril 2014. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  3. Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.
  4. «Members of the American Academy Listed by election year, 1780-1799» (inglés). Academia de les Artes y les Ciencies d'Estaos Xuníos.
  5. «Award winners : Copley Medal» (inglés). Royal Society. Consultáu'l 30 avientu 2018.
  6. Afirmao en: Memoir of Isaac Parrish, M.D.. Autor: Samuel Jackson. Editorial: J. B. Lippincott & Co.. Data d'espublización: 1853.
  7. Afirmao en: catálogo general de la Biblioteca Nacional de Francia. Autor: Biblioteca Nacional de Francia. Editorial: Biblioteca Nacional de Francia. Llingua de la obra o nome: francés.
  8. «Elenco cronologico Soci Stranieri» (italianu). Accademia Nazionale delle Scienze detta dei XL. Consultáu'l 2 marzu 2018.
  9. Afirmao en: www.accademiadellescienze.it. Accademia delle Scienze di Torino ID: benjamin-franklin. Data de consulta: 1r avientu 2020. Llingua de la obra o nome: italianu.
  10. «Benjamin Franklin» (inglés). Consultáu'l 6 mayu 2020.
  11. Identificador Stanford Encyclopedia of Philosophy: enlightenment. Cita: Deism plays a role in the founding of the American republic as well. Many of the founding fathers (Jefferson, Franklin, Madison, Paine) author statements or tracts that are sympathetic to deism; and their deistic sympathies influence the place given (or not given) to religion in the new American state that they found..
  12. Brands, H. W. The First American: The Life and Times of Benjamin Franklin (2010).
  13. Franklin, Benjamin (1901). Autobiography of Benjamin Franklin, páx. vi. Consultáu'l 1 de febreru de 2011.
  14. Skemp SL. William Franklin: Son of a Patriot, Servant of a King, Oxford University Press US, 1990, ISBN 0-19-505745-7, p. 4.
  15. psoriasis.html psoriasis. «Persones célebres con psoriasis».
  16. 1785: Benjamin Franklin's Sundry Maritime Observations, NOAA Ocean Explorer
  17. 17,0 17,1 Autobiography of Benjamin Franklin páxina 38 y siguientes, por Benjamin Franklin.
  18. 18,0 18,1 Salzman, Rob. «Thomas Franklin / Jane White». y-familytree.net. Consultáu'l 20 de xineru de 2011.
  19. Salzman, Rob. «Benjamin Franklin / Deborah Read». y-familytree.net. Consultáu'l 20 de xineru de 2011.

Notes editar

  1. Engber, Daniel (2006). What's Benjamin Franklin's Birthday? vistu 17 de xunu 2009. Esplica les feches de nacencia confuses, de Franklin. Los rexistros contemporáneos, qu'utilicen el calendariu xulianu, anoten la so nacencia'l 6 de xineru 1705. La nueva llei fixo efeutu en 1752 camudando al Calendariu Gregorianu, col entamu del añu: el 1 de xineru en llugar del 25 de marzu. Toles feches adelantráronse 11 díes, y pa los ente'l 1 de xineru y el 25 de marzu, la meyora d'un añu.

Bibliografía editar

Enllaces esternos editar