Bernardo Prudencio Berro

Bernardo Prudencio Berro Larrañaga (28 d'abril de 1803Montevidéu – 19 de febreru de 1868Montevidéu) foi un políticu y escritor uruguayu, miembru del Partíu Nacional, y presidente de la República ente 1860 y 1864.

Bernardo Prudencio Berro
7. Presidente d'Uruguái

1r marzu 1860 - 1r marzu 1864
Gabriel Antonio Pereira - Atanasio Cruz Aguirre
Vida
Nacimientu Montevidéu28 d'abril de 1803[1]
Nacionalidá Bandera de Uruguái Uruguái
Muerte Montevidéu19 de febreru de 1868[1] (64 años)
Causa de la muerte homicidiu
Familia
Padre Pedro Berro
Fíos/es Mariano B. Berro
Estudios
Llingües falaes castellanu
Oficiu políticuescritor
Creencies
Partíu políticu Partido Nacional (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

Vida y actividá política editar

Venceyáu pol so orixe a una familia de comerciantes españoles de temprana actuación política. El so padre, Pedro Francisco Berro, fuera integrante de la Xunta de Montevideo y d'Asamblea Constituyente de 1828 a 1829.

Exerció como diputáu pol departamentu de Maldonado ente 1837 y 1838, integrando la III Llexislatura de la Cámara de Representantes d'Uruguái.[2]

Foi ministru de Gobiernu (1845-1851) d'Oribe mientres el Gobiernu del Cerrito, miembru del so Tribunal Supremu y una de les figures más destacaes d'aquella alministración. Taba casáu con Práxedes Bustamante del Puertu.

Dende a lo menos 1847, manifestárase partidariu de lo que la historiografía uruguaya conoz col nome de Política de fusión, denominación que pertenez al proyeutu d'abolición de les divises y vixencia integral de la Constitución de 1830, como forma de mover a los caudiellos del poder políticu y la direición de los asuntos d'estáu, fechu bultable mientres la llamada Guerra Grande, daquella en cursu.

Mientres l'alministración de Juan Francisco Giró (1852 - 1853), de quien foi'l so estrechu collaborador, foi Ministru de Gobiernu nuevamente y tamién de Rellaciones Esteriores, y oxetu principal de los ataques de la oposición que terminaría derrocando a aquel gobiernu, en setiembre de 1853.

Foi electu presidente de la República el 1 de marzu de 1860 pola Asamblea Xeneral pal periodu constitucional 1860-1864, desempeñando íntegramente los sos cuatro años de mandatu, mientres los cualos hubo d'enfrentar nuevamente la oposición a aquellos principios políticos. Una de les sos primeres midíes foi, precisamente, la prohibición del usu públicu de les divises y la penalización severa de los infractores.

Influyíu pol modelu democráticu conservador d'Estaos Xuníos, el que encomió en dellos artículos de calter políticu, Berro foi quiciabes unu de los primeros presidentes del Uruguái qu'intentó llograr la viabilización alministrativa del estáu, pa lo cual dictó una serie de midíes qu'atoparon oposición inclusive nos elementos más allegaos a él dientro del so gobiernu.

D'orixe acomodáu y de costumes y vezos patricios, Bernardo Berro sicasí yera individuu d'una llamativa cencellez. Habitaba xeneralmente la so quinta nel partíu (güei barriu montevideano) de Manga, a unos 15 quilómetros del centru de Montevideo, y trabayaba él mesmu la tierra, lo que provocaba la sorpresa y el refugo d'una élite aristocratizante que nun concebía asemeyaes actitúes nun individuu del so cargu y de la so clase.

Hubo d'enfrentar, dende 1863, la insurrección antifusionista y depués, ello ye que colorada, de Venancio Flores, que, a la fin del so mandatu, el 1 de marzu de 1864, nun pudiera encalorar, ente otres coses, pola defección de dalgunos de los sos collaboradores más inmediatos, como Andrés Lamas, que se pasaron abiertamente del llau del rebalbu. Les desavenencies colos sos xenerales tamién fueron causa adicional de la inacción militar del so gobiernu.

Gabinete de gobiernu editar

Ministeriu Nome Periodu
Gobierno Carlos San Vicente 1860 - 1862
Juan P. Caravia 1862 - 1864
Rellaciones Esteriores Eduardo Acevedo Maturana 1860 - 1861
Enrique de Arrascaeta 1861 - 1862
Jaime Estrázulas 1862 - 1863
Juan José de Herrera 1863 - 1864
Facienda Tomás Villalba 1860 - 1861
Antonio Pérez 1861 - 1864
Guerra y Marina Salvador García 1860
Diego Eugenio Lamas 1860 - 1862
Joaquín Teodoro Engaña 1862 - 1863
Cipriano Miró 1863
Luis Rufino de Herrera 1863 - 1864

[3]

Dómina y obra del so gobiernu editar

 
Bernardo Berro.

Mientres el so gobiernu produció una gran recuperación económica del país, fechu que s'esplica fundamentalmente por trés factores: la crecedera del comerciu y de los comerciantes como grupu sociu-económicu dominante na ciudá; la revolución del lanar y el reforzamientu económicu y políticu de los estancieros; y l'ingresu de capital estranxeru, fundamentalmente británicu.

L'aumentu del comerciu esterior, tantu d'importaciones como d'esportaciones producir por una serie de causes. De primeres, la crecedera de la población nacional, produció un aumentu de la demanda y polo tanto amplió la importación. De segundes, pola incorporación de la llana como productu exportable del país. En tercer términu, tien de señalase la enorme incidencia que tuvo la guerra del Paraguái (vease Guerra de la Triple Alianza) (fechu qu'asocede una vegada fuera del poder Berro) na multiplicación de les actividaes comerciales y financieres. Tou esto, sumáu al establecimientu nel país de paz interna, condució a la prosperidá y a la crecedera económica.

La revolución del lanar (nome que da la historiografía uruguaya a la introducción del capitalismu agrariu dende 1850), que significó'l primer cambéu de la producción del Uruguái dende los tiempos de la colonia, foi una forma de modernización, pos dexó al país ingresar a meyores niveles d'esportación económica.

L'ovín impulsó la tecnificación del agru (baños, bretes, alambraos) y demandó mano d'obra especializada. La bona calidá de la llana amplió los mercaos esteriores del país. Acentuó la so dependencia pero diversificó los productos exportables y los mercaos de consumu, distribuyendo esa dependencia ente dellos centros económicos mundiales.

La primer causa de la espansión de la llana foi la fuerte demanda europea, a partir sobremanera del cambéu de fibra que les industries testiles ingleses empezaren dende diba unos años. Los países europeos nun podíen cubrir tola demanda de la industria testil polo que recurrir a los llugares onde se producía llana de bona calidá y barata foi una prioridá pa los industriales europeos.

Mientres la década de 1860 otru fechu que favoreció al Uruguái foi la Guerra de Secesión d'Estaos Xuníos qu'anuló la unviada d'algodón estauxunidense a Europa. Desprovista d'una de los dos fibres testiles qu'alimentaben a la so industria, Europa tuvo qu'entornase necesariamente a la compra de llana n'enforma mayor cantidá qu'hasta esi momentu.

En tercer llugar una causa interna llevó a los estancieros criollos a averase a la llana y foi que la bayura del ganáu vacuno llevara a que d'él namái se valorara'l cueru. La crisis vacuna per un sitiu y el fechu de que l'ovín complementara, ensin sustituyilo, al vacunu, tantu nel consumu de les camperes como nes eventualidaes comerciales, fizo que la so esplotación xeneralizar en tola República.

Les consecuencies del procesu de diversificación, dende un puntu de vista social fueron: la repoblación del campu y de la estancia yá que pal cuidu de la oveya precisa muncha más mano d'obra que pal vacunu. Amás, se sedentarizó a la población rural, yá que el pastor tenía de permanecer nun puestu fixu. D'esta manera restó xente dispuesta a acompañar les incesantes revoluciones; fortaleciendo una clase media rural y facilitando l'ascensu social.

Dende'l puntu de vista económicu, l'ovín significó'l quebre de la edá del cueru, lo cual representó la diversificación de los rubros exportables uruguayos. Al tasajo y a los cueros, había que sumar la llana. Lo que de la mesma produció la diversificación de los mercaos compradores. Nesta diversificación y menor dependencia relativa de los centros industriales europeos, tuvieron los motivos d'aquel periodu de prosperidá.

Los últimos díes de Berro editar

El Partíu Nacional nun allegó a les eleiciones de payares de 1867 porque entendió que nun había garantíes. L'astención eleutoral foi'l preludiu d'una revuelta. Como resultáu de dicha eleición, les cámares instaláronse'l 15 de febreru de 1868 y Venancio Flores apurrió'l gobiernu a Pedro Varela, presidente del Senáu.

El 19 de febreru los blancos llevantar contra'l gobiernu. A primeres hores de la tarde, el Fuerte (casa de gobiernu) foi tomáu por un contingente de 25 homes al mandu de Bernardo Berro, al berru de "embaxo'l Brasil" y "viva la independencia Oriental y la del Paraguay". El Presidente interín Varela y l'encargáu de negocios de Brasil fuxeron pela puerta del fondu.

Berro proclamó la revolución y tomar del gobiernu nel Fuerte cuando, alvertíu de la meyora del "batallón Constitucional", escapó pela puerta del fondu. Consciente del fracasu, el ex-presidente dirixir a la mariña en procura d'una llancha que taba previstu rescatar en casu de derrota, pero que faltó a la cita. Venancio Flores y los sos amigos tomaron delles pistoles y dispunxéronse a colar en carruaxe escontra'l llugar de los acontecimientos. Al llegar el coche de Flores a callar Rincón, nes de Ciudadela y Xuncal, viose interceptáu por una carreta cargada de campera, frente al almacén de Quintín Correa.

Por callar Mercedes apaecieron entós dellos individuos emponchonados y cubiertos les cares por grandes sombreros faciendo fueu sobre'l carruaxe. Flores trató de safase del coche apexáu pol carru de campera, pero la puerta del so llau dexaba apenes un pequeñu espaciu y por él procuró esmucir, circunstancies qu'aprovecharon los asesinos pa peracabalo a puñalaes. Al quedar agonizante'l xeneral, los atacantes se desbandaron.

Bernardo Berro foi prindáu y lleváu al Cabildru. Inoraba la muerte de Flores polo que, increpado pol presidente Varela, respondió altivamente. Foi sometíu a vejámenes hasta que, al traviés de les rexes de la cárcel, dispáren-y un tiru que terminó cola so vida. El so cadabre foi degolláu y pasiáu peles cais de Montevideo. Munchos personaxes de relieve llograron escapar al raxón popular abellugándose nes embaxaes, ente ellos el coronel Maza, xenru de Manuel Oribe, Emilio Berro, sobrín de Bernardo, y Brizuela, ex axente del Paraguay qu'intervendría nel ataque al Fuerte. Adulces empezó a recapacitarse alrodiu de les responsabilidaes que podíen caber a los blancos na muerte de Flores.[4]

Referencies editar

  1. 1,0 1,1 Afirmao en: autoridaes BNF. Identificador BnF: 177710063. Apaez como: Bernardo Prudencio Berro. Autor: Biblioteca Nacional de Francia. Llingua de la obra o nome: francés.
  2. (1971) Cámara de Representantes: Tables Cronolóxiques 1830-1971, páx. 13.
  3. Cronoloxía Histórica del Prof. Walter Rela
  4. La muerte de Venancio Flores Mundu Matero. Consultáu'l 24 de xineru de 2012.

Enllaces esternos editar


Predecesor:
Joaquín Suárez
Presidente d'Uruguái
1852
Socesor:
Juan Francisco Giró
Predecesor:
Gabriel Antonio Pereira
Presidente d'Uruguái
1860-1864
Socesor:
Atanasio Cruz Aguirre