L'anteiglesia de Berriz ye un conceyu de la provincia de Vizcaya, País Vascu, España, perteneciente a la contorna del Duranguesado, con una población de 4695 habitantes, según los datos del INE correspondientes al añu 2017. La estensión del conceyu ye de 29.95 km².

Berriz
Alministración
País España
AutonomíaIkurrina País Vascu
Provincia Vizcaya
Comarcas (es) Traducir Duranguesado (es) Traducir
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Berriz Roland Isoird Refoyo
Nome oficial Berriz (eu)[1]
Códigu postal 48240
Xeografía
Coordenaes 43°10′33″N 2°34′32″W / 43.175833333333°N 2.5755555555556°O / 43.175833333333; -2.5755555555556
Berriz alcuéntrase n'España
Berriz
Berriz
Berriz (España)
Superficie 29.9 km²
Altitú 192 m
Llenda con Abadiño, Garai, Iurreta, Zaldívar, Muxika, Munitibar, Ziortza-Bolibar, Mallabia y Elorrio
Demografía
Población 4543 hab. (2023)
- 2295 homes (2019)

- 2328 muyeres (2019)
Porcentaxe 100% de Duranguesado (es) Traducir
0.39% de Vizcaya
0.21% de País Vascu
0.01% de España
Densidá 151,94 hab/km²
Más información
Fundación 1236
Estaya horaria UTC+01:00
berriz.org…
Cambiar los datos en Wikidata

Topónimu editar

Berriz pertenez a la serie de topónimos vascos que tienen una terminación en -iz. Julio Caro Baroja defendía que la mayor parte d'estos topónimos proveníen d'un nome propiu xuníu al sufixu llatín -icus tornáu.

Na zona vasconavarra Caro Baroja consideraba que los sufixos -oz, -ez y -iz aplicaos a la toponimia indicaben que na antigüedá el llugar fuera propiedá de la persona que'l so nome apaecía xuníu al sufixu, pudiéndose remontar el so orixe dende la Edá Media hasta la dómina del Imperiu romanu.

Nel casu de Berriz, Julio Caro Baroja propunxo qu'esi nome podría provenir de Verrius, un nome llatín documentáu. Asina si al nome Verrius si añader el sufixu llatín -icus qu'indica lo que ye perteneciente a este, podría llograse Verricus.[2] A partir d'esi nome podría reconstruyise l'orixe de Berriz. Verricus podría ser tamién un fíu de Verrius. Lo propio de Verricus y de los sos descendientes sería Verrici (xenitivu de singular y nominativu de plural).

D'esi Verrici podríase derivar el topónimu Verriz: Verrici->Verriz. D'una evolución similar a la d'esi sufixu llatín -icus daríense orixe tamién los patronímicos utilizaos nos idiomes llatinos de la Península Ibérica.

Otra posible etimoloxía del topónimu lo desliga d'un orixe llatín y facer venir del eusquera: Berriz podría venir de Be(h)y (baxu) y Oiz, en referencia al monte Oiz; esto ye, "so Oiz" (nel sentíu de "al pie de"), por cuenta del allugamientu xeográficu del conceyu.

Nos censos del sieglu XIX el nome de la llocalidá apaez principalmente como Verriz, anque yá empezó a apaecer trescritu el nome del pueblu d'otres formes. N'estableciendo la Real Academia Española en 1763 l'usu del acentu gráficu, empezó a trescribise'l nome del pueblu con tilde como Vérriz. Tamién empezó'l costume d'escribir el nome del pueblu con b, como Berriz. Nos censos de 1857 y 1860 apaez el nome del pueblu como Vérriz o Berriz. Nun ye hasta'l censu de 1930 cuando'l nome del conceyu escríbese yá de forma definitiva con b, como Berriz, consideráu anguaño'l so nome formal en castellán.

N'eusquera el nome del conceyu trescríbese como Berriz, ensin tilde, por cuenta de que esti signu gráficu nun s'utiliza n'eusquera. Na década de 1990 el conceyu decidió oficializar la forma vasca del nome, y dende entós ye oficialmente Berriz.

El xentiliciu ye berriztarra.

Allugamientu y accesos editar

Asitiada nel centru de la contorna del Duranguesado, ta allugada nel valle del Ibaizábal. Bilbao, la capital de la provincia, queda a 36 km y Durango a 4. Asitiar na cuenca del ríu Zaldua erreka, que ye un afluente del ríu Ibaizábal. Los terrenes del conceyu van xubiendo pela fastera sur del monte Oiz, dende les veres del ríu onde s'asitia'l nucleu urbanu principal. Los numberosos regatos y regatos que baxen del Oiz y van desaguar al Zaldua crean pequeños valles onde s'asitiaron pequeños barrios de caseríos, baserriak n'eusquera.

Xeografía editar

 
Barriu de Andikona.

Conceyu vizcaín asitiáu nel cursu altu del ríu Ibaizábal, a entrambos llaos. La zona norte de Berriz presenta un terrén accidentáu, con fuertes pendientes que correspuenden a la fastera sur del monte Oiz (1.026 msnm), cumal del Sinclinorio de Bizkaia. Destaca tamién el monte Artiezu (484 msnm). Al sur del ríu Ibaizábal ocupa una zona de pequeñes llombes que preludian les alliniaciones caliares del Duranguesado. Destaca, como máximu altor dientro del conceyu, el Gaztelumendi (305 msnm). El ríu Ibaizábal recibe al so pasu por Berriz numberosos afluentes que baxen de les fasteres del monte Oiz, destacando ente ellos, Magunas y Akelkorta.

Berriz llenda colos siguientes conceyos: al norte con Garay y Cenarruza; al sur, Elorrio; al este con Mallavia y Zaldívar y al oeste con Abadiano.

Comunicaciones editar

Les comunicaciones tán centraes na carretera nacional N-634 que percuerre'l conceyu d'este a oeste al igual que l'autopista AP-8, que lo enllaza coles capitales de Vizcaya y Guipuzcoa, según la cercana ciudá d'Éibar y con Durango, que ye la cabeza comarcal. La carretera BI-633, que xune Durango cola contorna de Lea Artibai, pasa pol conceyu. La BI-3321 xune Berriz con Elorrio.

La llinia de ferrocarril de vía estrecha de Euskotren tien estación, xuniéndola coles capitales de Guipúzcoa y Vizcaya (San Sebastián y Bilbao).

Composición editar

El conceyu de Berriz conformar dellos barrios que s'alluguen nos pequeños valles que se formen na falda sur del Oiz. El nucleu principal ye Olakueta, de 3972 habitantes,[3] asitiáu en cantu de la carretera nacional que percuerre'l valle del Ibaizábal y nesti puntu, pol valle del so afluente, el Zaldu, va en busca del pasu a Guipúzcoa. Los otros pequeños nucleos (antigües cofraderíes) que componen el conceyu son: Andikona, Eitua, Murgoitio, Okango, Sallobente y Sarria.

Hidrografía y orografía editar

Hidrografía editar

El ríu importante ye'l Zaldu erreka, que vien de la vecina Zaldibar. Esti ríu, qu'en Matiena desagua nel Ibaizábal, recibe al so pasu por Berriz numberosos afluentes, más o menos importantes, que baxen del Oiz. Estos ríos, relativamente caudalosos, viniéronse esplotando como fuercia motriz. Nellos hanse construyíu pequeñes preses que movieron molinos y ferrerías que col tiempu fueron convertíos en centrales llétriques. Ye destacable el complexu sistema de captación horizontal d'agües que se realiza na cuenca del Arrierreka, que por aciu una serie de canales horizontales dispuestos na parte alta de la mesma recueye l'agua que conduz nunos tubos de presión hasta les centrales, pequeñes, dispuestes nel valle.

Son destacables los ríos Magunas, Ereña, Lariz, Oca, Oiz, Zaldibar y Akelkorta.

Orografía editar

Frente a la impresionante paré de los montes del Duranguesado, con Anboto como máxima cota, álzase'l Oiz (1.026 msnm), que la so falda sur ta ocupada pol conceyu. Conforme les rimaes del Oiz anídiense, van produciéndose pequeñes llombes qu'enllenen el valle na so transición escontra les moles caliares de la sierra de Anboto. Ente esta pequeñes elevaciones destaquen el monte Artiezu (484 msnm) y el Gaztelumendi (305 msnm).

Economía editar

La economía de Berriz ta basada nel sector industrial. L'allugamientu del conceyu, cercanu a la ciudá d'Éibar, que nos años 1950 y 60 realizó una enorme crecedera industrial qu'acabó col allugamientu de munches de les sos industries nel Duranguesado al precisar ampliaciones que los escasos terrenes eibarreses nun podíen apurrir, según la cercanía a la capital comarcal, fixeron de Berriz un asentamientu de munches fábriques, que camudaron el so calter rural pol industrial.

El sector primariu ta establecíu nos barrios periféricos que componen el conceyu. La so esplotación realizar en réxime familiar y anguaño tien un calter secundariu al combinase ésta col trabayu nes fábriques, bien allugaes n'el mesmu conceyu o na contorna. Hai una importante actividá forestal centrada na esplotación del pinu insignis, según dalguna actividá minera, con mines de cuarzu n'esplotación, denominaes Asunción I y II.

En cuanto al sector secundariu, la esistencia de los numberosos ríos siempres apurrió una cierta actividá industrial, pola esplotación de los molinos o de ferrerías qu'abondaron nesta tierres. Munches d'elles reconvirtiéronse en pequeñes plantes de xeneración llétrica ya inclusive en molinos de papel, avanzando la industria papelero que depués s'instalaría na contorna. Como s'espunxo enriba, la industria de tresformamientu metálicu ye bien importante nel conceyu. Na parte baxa del valle allugóse un bon númberu de fábriques d'estampación, ferramientes, muelles, elementos de la industria auxiliar del automóvil, etc., lo que-y da a la anteiglesia un calter netamente industrial, perfectamente acorde col de la so contorna y les vecines.

El sector servicios tien ciertu desenvuelvo pero escarez de cualquier especialización. Centrar en cubrir la necesidaes básiques, una y bones la cercanía de Éibar y Durango, lo mesmo que de Bilbao, faen que pa cualesquier cosa más especializada los sos habitantes mover a elles.

Historia editar

 
Ilesia parroquial de San Xuan Evanxelista.

Como col restu de les anteiglesias de Vizcaya los oríxenes de Berriz perder nel tiempu. Los restos megalíticos que s'estienden peles falda del Oiz (los dólmenes de Iturzuriaga y Ama Birjiñen Baso y el túmulu de Ipinarrieta) son testimoniu de la presencia humana nesta tierres en tiempos prehistóricos. Según vanse asitiando estes poblaciones van creándose pequeños nucleos, que, cola llegada del cristianismu, van realizar pequeñes ermites que s'instalen nos llugares de cultu anteriores, lo que formaría la denomada Tierra Llana de Bizkaia. Nel sieglu XVIII habría a lo menos quince. La presencia de cultos precristianos nestos allugamientos queda respondida por pol descubrimientu de cercos con representaciones de símbolos astrales en Murgoitio y Andikona (Berriz).

La construcción de la ilesia parroquial nel sieglu XII fai que'l nucleu onde s'atopa adquiera autoridá sobre la periferia. D'esta forma pal sieglu XV yá namái hai seis cofradía o barrios formando parte de la anteiglesia: Sarria, Andikoa, Mendibil, Okango, Eitua y Murgoitio.

La so pertenencia a la Merindad de Durango, onde tenía asientu y derechu de votu na Xunta Xenerales de Gerediaga col númberu X, establez la so pertenencia al reinu de Navarra hasta la ocupación, en 1076, por rei Alfonsu VII de Castiella y darréu en 1200 por Alfonsu VIII, que, en 1212, vencer al Señor de Vizcaya, Don Diego López II de Haro, como compensa polos servicios emprestaos na Batalla de Las Navas de Tolosa.

La familia de los Berriz apoderaron la zona yá en tiempos de la so pertenencia a Navarra. Hai documentación sobre Aznar Sánchez de Berriz que sirvió a los Condes de Durango nel sieglu XI. La cesión per parte del rei castellanu del Duranguesado a los Señores de Bizkaia, fai que los caballeros de la casa Berriz pasen a sirvir a los Señores del Señoríu, los Haro.

Del añu 1000 al sieglu XIII ábrese una dómina de bonanza económica que trai consigo una crecedera demográfica notable. La posterior recesión fai que se produzan les condiciones por qu'españe la Guerra de Bandos ente los distintos señores feudales del Señoríu, ye la guerra ente los oñacinos y gamboínos. En 1353 Rodrigo de Berriz figura ente los principales esponentes del bandu gamboíno, participación que se va estender a les sos descendencia. Los de Berriz tamién participaron viviegamente na llucha contra los musulmanes y tuvieron un papel relevante en tomar d'Antequera en 1410 que dio llugar a que, darréu, munchos descendientes d'estos ocuparen cargos en distintes ciudaes andaluces.

L'alianza del pueblu llanu cola monarquía contra'l poder de los señores feudales pon fin a la guerra que se visualiza col valtamientu, total o parcial, de casar torres banderizas. D'esta crisis los señores feudales vense obligaos a camudar les sos bases económiques y pasen sirvir a la monarquía ente que'l pueblu llogra la fidalguía universal (igualdá colos antiguos xefes feudales y ciertu estatus nobiliariu) que-y garantiza'l fueru, esto abriría les puertes pa la participación activa en tou lo referente a l'alministración y relixón nos territorios castellanos, que yeren munchos.

En Berriz se documentan trés cases torres banderizas, la de Berriz, la de Lariz y la de Arria que son reconvertíos en palacios renacentistes (sieglu XVI). Nel sieglu XVI los vecinos acometen obres de remodelación de la ilesia, que lo camuden totalmente, la vieya construcción románica pasa a una moderna construcción renacentista. Esta dómina, que debía de ser próspera, da pasu a una renovación d'un bon númberu d'ermites de les munches que tien la anteiglesia. Ente elles constrúyese, en 1560 el templu Andikona, inmensu y desproporcionáu pa un pequeñu nucleu rural. El desarrollu de la contorna amosar con una crecedera industrial, molinos y ferrerías nel que Berriz ye protagonista privilexáu.

Los antiguos señores de Berriz, que siguen presentes na vida del conceyu van conectándose más col nucleu urbanu y en socesivos cruces matrimoniales adopten l'apellíu Gamboa nel sieglu XVI y Villarreal nel XVII camudando de residencia, dir a Lequeitio, en 1650. Los Lariz fadríen lo propio ente que los de Arria premanecen nél.

Nel sieglu XVIII produzse una crisis nel réxime foral y la clase pudiente empieza a realizar inversiones nel esterior, esto fai que se produza una crisis económica na anteiglesia onde la xente ve cómo se deterioren les sos condiciones de vida. Esta crisis apinar a lo llargo del sieglu XIX coles distintes guerres que se producen n'España. Nesta crisis les cofraderíes vense obligaes a vender tierres comunales que pasen a les clases más acomodaes. Estes circunstancies emponen a la emigración de la población de la anteiglesia.

El sieglu XX empecipiar cola reconversión de los vieyos molinos y ferrerías en fábriques fariñeres y papeleres, dalgunos pasen a ser centrales llétriques y vase allugando industria nes tierres llanes del valle. El procesu industrializador traxo la llegada al conceyu de población procedente d'otros llugares y collo la vuelta a una estabilidá y crecedera económica que foi pasando poles crisis industriales que se producieron a lo llargo del sieglu XX.

Bandera editar

Hasta 1937 calteníase una bandera del sieglu XVIII. En 1952 iguóse, por iniciativa de la entós marquesa de Berriz, María Teresa Aznar y González de Salazar, una nueva bandera a semeyanza de la sumida pero sustituyendo los símbolos de San Pedro, patrón de Berriz, que la vieya bandera llevaba nel centru, por unos referentes al folclor vascu, una y bones esa bandera taba destinada al grupu de dances de la anteiglesia. En 1994, por orde del conceyu, iguóse una nueva. Realizáronse delles copies pa otros grupos de dances de la llocalidá.

La bandera ta configurada por cuadraos compuestos de triángulos, cuatro per cada cuadráu, siendo'l triángulu de la izquierda de color verde, el superior de color azul, el de la derecha rosa y el de baxo mariellu. Nel centru nun cuadráu blancu apaecen l'escudu de Bizkaia y el de Berriz sosteníos por un lleón y l'inscripción Anteiglesia de Berriz; al otru llau figuren un txistu, un tambor, un atabal, una espada y una makila, en llugar de les llaves de San Pedro que figuraben na orixinal.[4]

Política y alministración editar

Eleiciones municipales en Berriz
Partíu políticu 2015[5] 2011[6] 2007[7] 2003[8] 1999[9] 1995[10] 1991[11]
Partíu Nacionalista Vascu (EAJ-PNV) 50,98% 6 41,51% 5 35,77% 5 - - - - 44,87% 6 46,92% 5
Euskal Herria Bildu (EH Bildu) / Bildu 33,93% 4 38,56% 5 - - - - - - - - - -
Partíu Socialista d'Euskadi-Euskadiko Ezkerra (PSE-EE) 10,74% 1 11,96% 1 13,53% 1 14,86% 2 10,55% 1 9,03% 1 10,81% 1
Partíu Popular (PP) 2,13% 0 5,82% 0 6,58% 0 12,67% 1 7,22% 0 - - - -
Eusko Abertzale Ekintza - Aición Nacionalista Vasca (EAE-ANV) - - - - 29,35% 4 - - - - - - - -
Eusko Alkartasuna (EA) - - - - 6,99% 1 - - - - 6,62% 0 8,25% 1
Ezker Batua-Berdeak (EB-B) - - - - 5,68% 0 6,47% 0 - - 4,12% 0 - -
Partíu Nacionalista Vascu/Eusko Alkartasuna (PNV/EA) - - - - - - 64,17% 8 40,93% 5 - - - -
Euskal Herritarrok (EH) - - - - - - - - 22,79% 3 - - - -
Berrizko Indepeienteak (BI) - - - - - - - - 17,22% 2 18,55% 2 - -
Herri Batasuna (HB) - - - - - - - - - - 14,74% 2 17,19% 2
Euskadiko Ezkerra (EE) - - - - - - - - - - - - 15,71% 2

Monumentos editar

El patrimoniu monumental de Berriz tien exemplares dignos de mención tantu dientro de l'arquiteutura civil como relixosa.

 
Casa torre de Berriz, güei conceyu.

No civil destaquen casar torre y caseríos:

  • Palaciu de Berriz, que los sos oríxenes como casa-torre remontar al sieglu IX. Perteneció a los Marqueses de Berriz hasta ser propiedá municipal. Güei ye sede del conceyu.
  • Casa torre de Lariz, asitiada nel barriu del mesmu nome ye una bella construcción renacentista del sieglu XVIII. De planta cuadrada con un pimpanu escudu d'armes na so fachada principal y ventanes llabraes nes otres.
  • Casa torre Arria, asitiada nel barriu de Sarria, tien aspeutu d'una fortaleza con parés altes de piedra llabrada.

En Berriz caltiénense cases solariegas y caseríos que caltienen la estructura orixinal. Tamién hai una bona muestra de molinos y ferrerías, dalgunes d'elles reconvertíes en plantes de xeneración llétrica y con una hestoria de distintos usos, dende molín a planta xeneradora pasando por fábrica de papel como ye'l casu de Erroteta o la central hidroeléctrica, entá en funcionamientu, de Patala.[12]

No relixoso:

  • Ilesia de santa María de Andikona, tamién llamada Andra Mari de Andikoa, construyida en 1560 ye d'estilu ojival decadente. Consta d'una sola nave abovedada en crucería sofitada en ménsulas historiaes. L'accesu realizar por un pórticu sobre toscanes pel llau sur. La puerta abrir so un arcu encontiáu de grandes dovelas, geminado y con detalle de tracería tardogótica. Sobre él alza una espadaña de finales del sieglu XVIII na que figura a la fecha de construcción. La sacristía ta adosada al ábside. Tien un magníficu retablu barrocu con una virxe del sieglu XV na que topen tamién les imáxenes de San Martín y Santa Lucía.[13]
  • Ilesia de San Xuan Evanxelista, data del sieglu XII anque foi totalmente reformada nel añu 1550 dándo-y l'aspeutu renacentista actual. Cuenta con una espectacular pintura fechable nel sieglu XVII y que puede rellacionase con Luca Giordano.

Hai doce ermites partíes por que conformen el conceyu, ente elles destaquen les ruines de San Pedro de Legaño onde se topó una necrópolis altomedieval y la de San Xuan Evanxelista Zengotita con una llábana funeraria fechada nel sieglu VII o VIII,[14] les otres diez son, los Santos Antonios de Olacueta, San Xuan Bautista de Murgoitio, San Llorienzo de Mendíbil-Sallobente, Ascensión de Urdaya, San Cristóbal de Górliz, San Jorge de Ametzu, San Pedro de Isuntza, San Martín de Lasuen y San Fausto de Aranguren.

Muséu de Margarita María editar

Nel conventu de la Vera Cruz de les Madres Mercedarias allúgase'l muséu de Margarita María (María Pilar López de Maturana (1884-1934) fundadora del Institutu Misioneru. esti muséu ta dedicáu a la vida y obra de Margarita María según al so legáu. Tamién tien presencia significativa la evolución de les Mercedarias Misioneres de Berriz.

Un oxetivu del muséu ye amosar l'actual realidá económicu-social del mundu entorno de la xente que precisa ayuda pa crear una conciencia social más participativa y solidaria.

El muséu consta de siete sales dedicaes a distintes temes:

  • Sala 1: Orde de la Mercé. Onde s'espón la hestoria y finalidá de la Orde de la Mercé, dende la so creación a al presente.
  • Sala 2: Los oríxenes del conventu. Esposición de la fundación en 1540 del conventu de la Vera Cruz de Berriz y la so posterior evolución.
  • Sala 3: L'arte nel conventu. Espón les obres d'arte que tien el conventu y la historia del arte nel conventu.
  • Sala 4: Margarita María: Un corazón misioneru. Sala dedicada a Margarita María y el so llabor.
  • Sala 5: Margarita María: Semblanza. Sala dedicada a la biografía de Margarita María.
  • Sala 6: Margarita María: El tresformamientu del conventu. El llabor de Margarita María p'abrir la orde de la Por cuenta de les misiones.
  • Sala 7: El mundu de les misiones. Esposición del mundu misioneru y los sos oxetivos según l'actividá realizada pol conventu de Berriz.[15]

Fiestes editar

Berriz celebra les sos fiestes el 29 de xunu y el 2 de xunetu.

Los distintos barrios celebren les suyes en:

  • Olakueta, 17 de xineru, San Antonio.
  • Andikoa, 2 de febreru, Candelaria y el domingu siguiente a l'Ascensión.
  • Murgoitio, 24 de xunu, San Juan.
  • Eitua, 13 d'ochobre, San Fausto y el domingu siguiente a San Pedro, San Pedro txiki.
  • Okango, 29 de setiembre, San Miguel.
  • Mendibil-Sallobente, 10 d'agostu, San Llorienzo y el 10 de xunetu "San Cristóbal txiki".
  • Sarria, el domingu siguiente a la de Andikona, fiesta de Urdaiaga.

Personaxes pernomaos editar

  • Marino Lejarreta, ciclista (1957)
  • Iñaki Lejarreta Errasti (1983-2012), ciclista y sobrín del anterior, fináu en Iurreta el 16 d'avientu de 2012, víctima d'accidente mientres entrenaba.
  • Margarita de Maturana, (Bilbao 1884 - San Sebastián 1934), relixosa beatificada (22/10/2006) fundadora de les Mercedarias Misioneres de Berriz.
  • Otxoa López de Berriz.[16]
  • Juan Bautista de Zuaza y Gomendio (1633-1679), Catedráticu de Cánones na Universidá de Salamanca.[16]
  • Juan Bautista Iturriozaga y Asategui, asistente del rei Felipe V.[16]
  • Pedro Bernardo de Villarreal de Berriz y Sáez de Andikona.[16]
  • Juan Vicente de Cengotitabengoa y Ariño, obispu de San Juan de Puertu Ricu.[16]
  • Martín de Uribe y Abedibar de Mallagaray.[16]
  • Juan Ramón de Iturriza y Gárate-Zabala, escritor, nacíu en 1741.
  • Bernardo Gabiola y Lazpita, nació en 1880. Músicu organista.[16]
  • Pablo Berasaluze (1977), xugador de pelota vasca.

Referencies editar

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. Caro Baroja, Julio (1945-6). Materiales pa una hestoria de la llingua vasca na so rellación cola llatina. Acta Salmanticensia, tomu I, númberu 3.
  3. «Población del Padrón Continuu por Unidá Poblacional en 2015». Consultáu'l 10 de xineru de 2017.
  4. *Irazabal Aguirre, Jon (2007). Banderes del Duranguesado. Abadiño Bizkaia (España): EDITORIAL. ISBN.
  5. ara.cat (ed.): «Resultaos eleiciones municipales Berriz 2015». Consultáu'l 23 d'agostu de 2015.
  6. Ministeriu del Interior (ed.): «Resultaos eleiciones municipales Berriz 2011». Consultáu'l 23 d'agostu de 2015.
  7. Ministeriu del Interior (ed.): «Resultaos eleiciones municipales Berriz 2007». Consultáu'l 23 d'agostu de 2015.
  8. Ministeriu del Interior (ed.): «Resultaos eleiciones municipales Berriz 2003». Consultáu'l 23 d'agostu de 2015.
  9. Ministeriu del Interior (ed.): «Resultaos eleiciones municipales Berriz 1999». Consultáu'l 23 d'agostu de 2015.
  10. Ministeriu del Interior (ed.): «Resultaos eleiciones municipales Berriz 1995». Consultáu'l 23 d'agostu de 2015.
  11. Ministeriu del Interior (ed.): «Resultaos eleiciones municipales Berriz 1991». Consultáu'l 23 d'agostu de 2015.
  12. Arrierreka la enerxía d'un ríu. Autor: Maite Ibañez
  13. Hasiera > Enciclopedia Auñamendi > ANDIKOA
  14. Llábana de Zengotita
  15. museo margarita María
  16. 16,0 16,1 16,2 16,3 16,4 16,5 16,6 «Conceyu de Berriz. Fíos pernomaos». Consultáu'l 31 de xineru de 2016.

Ver tamién editar

Enllaces esternos editar