Black Swan ye una película d'Estaos Xuníos de suspense psicolóxicu dirixida en 2010 por Darren Aronofsky. Ta protagonizada por Natalie Portman, Vincent Cassel, Mila Kunis, Barbara Hershey y Winona Ryder. Portman ganó'l Óscar, el Globu d'Oru y el Premiu de l'Asociación de Críticos y Guionistes estauxunidenses pola so actuación nesti filme. Amás, el filme llogró nominaciones a los BAFTA, a los Globos d'Oru y a los Premiu Óscar na categoría de meyor película.

Black Swan
Datos
Títulu orixinal Black Swan (en)
Xéneru Suspenso psicológico (es) Traducir, cine de suspense[1], terror psicológico (es) Traducir, cine dramáticu[2], cine d'horror y cine LGBT
País d'orixe Estaos Xuníos
Estrenu 1r setiembre 2010 (Festival Internacional de Cine de Venecia)
20 xineru 2011 (Alemaña)
3 avientu 2010 (Estaos Xuníos, Canadá)
17 avientu 2010 (Estaos Xuníos)
21 xineru 2011 (Reinu Xuníu, República d'Irlanda)
Idioma orixinal inglés, italianu y francés
Duración 108 min
Llugar de la narración Nueva York y Lincoln Center (es) Traducir
Rodaxe Nueva York
Formatu 2.35:1
Color en color
Ficha téunica
Direición Darren Aronofsky[1]
Producción Mike Medavoy y Brian Oliver[3]
Productor executivu Jon Avnet, David Thwaites[3], Ari Handel[3] y Rick Schwartz[3]
Guión Mark Heyman
John J. McLaughlin
Música Clint Mansell
Fotografía Matthew Libatique
Edición Andrew Weisblum
Repartu Natalie Portman[1], ‎Vincent Cassel‎[6], Mila Kunis[6], Barbara Hershey[7], Winona Ryder[6], Ksenia Solo[7], Kristina Anapau[7], Benjamin Millepied[8], Janet Montgomery[7], Sebastian Stan[7], Toby Hemingway[7], Mark Margolis[9] y Tina Sloan[9]
Ver llista completa
Compañíes
Productora Phoenix Pictures (en) Traducir y RatPac-Dune Entertainment (es) Traducir
Distribuidora Fox Searchlight Pictures y Netflix
Costu 13 000 000 $[10]
Recaldación 106 954 678 $ (Estaos Xuníos)
329 398 046 $ (mundial)
Premios y nominaciones
Premios
Nominaciones
Calificaciones
CNC tolos públicos[14] y avisu[14]
FSK FSK 16 (es) Traducir
JMK free from 16 years (en) Traducir[15]
Medierådet pa mayores de 15 años[16]
MPAA R (es) Traducir[17]
Enllaces esternos
Ficha n'IMDb
Ficha en FilmAffinity
Web oficial
Cambiar los datos en Wikidata

Aronofsky concibió la premisa al coneutar la so visión de El llagu de los cisnes con un guión atayo sobre actores reemplazantes y la noción de ser acesmáu por un doble. El direutor tamién consideró a Black Swan como una pieza compañera al so filme anterior The Wrestler, con dambes cintes envueltes en llograes interpretaciones de los distintos tipos d'arte. Portman y él aldericaron el proyeutu per primer vegada en 2000 y depués d'un curtiu compromisu con Universal Pictures, Black Swan foi producida en Nueva York en 2009 so Fox Searchlight Pictures. Portman y Kunis tuvieron entrenamientu de ballet mientres meses. Figures notables del mundu de la danza ayudaron a la producción a formar la presentación del ballet. La cinta presentóse como l'apertura del 67ᵘ Festival Internacional de Cine de Venecia el 1 de setiembre de 2010. La película tuvo un llanzamientu llindáu'l 1 d'avientu de 2010.

Argumentu editar

Nina Sayers (Natalie Portman), ye una nueva ya introvertida baillarina nuna prestixosa compañía de ballé de Nueva York. Vive cola so madre, Erica (Barbara Hershey), que ye una ex baillarina y quien la consentir y tratar como una neña. La compañía ta preparándose p'abrir la temporada con Llagu de los Cisnes. El direutor, Thomas Leroy (Vincent Cassel), tien qu'emitir una nueva baillarina principal dempués d'obligar a Beth Macintyre (Winona Ryder) a la xubilación. Thomas quier que la mesma baillarina retrate tanto al inocente y fráxil Cisne Blanco, como al ximielgu sensual escuru, Black Swan. Nina audiciona pa la obra, realizando a la perfeición el Cisne Blanco, pero non del tou capaz d'emular les carauterístiques del Black Swan. Anque Nina nun lo realiza bien mientres la so audición, averar a Thomas y píde-y que la reconsidere como'l papel principal. Él diz-y qu'ella ye la baillarina ideal pa interpretar el Cisne Blanco, pero escarez de la pasión necesaria pa representar correutamente'l Black Swan.

Nina nun principiu a remolera acepta esto y decide abandonar cuando Thomas detener y -y regaña por arrenunciar con demasiada facilidá. Anque allaba la so téunica, critica la so actuación maquinal, diciendo que nin una sola vegada ver perdese a sigo mesma. Nina diz qu'ella quier ser perfecta, a la que Thomas retruca diciendo que la perfeición nun ye sobre'l control, tratar de "dexase dir". Cuando Thomas besa a encomalo a Nina, qu'amuesa un cambéu de calter y muérdelu, él convéncese de da-y el papel a ella como la Reina Cisne. Beth alcoholizada, enfrenta airadamente a Tomás y Nina. Más tarde ye pillada por un coche y queda gravemente mancada, a lo que Thomas abarrunta que foi un intentu de suicidiu. Nina empieza a ser testigu de sucesos estraños. Thomas, pela so parte, conviértese cada vez más críticu del so baille "frígido" y aconséya-y dexar de ser perfeccionista y perdese nel papel. Thomas pon-y d'exemplu a Lily (Mila Kunis), una baillarina recién llegada a la compañía, a quien describe como carente de la téunica impecable de Nina, pero que tien una calidá desinhibida que Nina nun demostró. La rellación ente los dos baillarines ye tirante por cuenta de les indiscreciones de Lily. Una nueche, Lily apaez nel apartamentu de Nina pa convidala a salir. Nina ye duldosu de primeres, pero como ta decidida a remontase contra la so madre, sale con Lily.

Nun chigre esa nueche, Lily ufierta a Nina una cápsula d'éxtasis p'ayudar a relaxase. Anque asegura que los sos efeutos namái duren unes poques hores, Nina refugar. Lily dempués esmuz la cápsula na so bébora mientres ella ta ausente, Nina llograr ver, pero decide tomar la bébora seya comoquier. Nina vuelve a casa tarde, engarrar cola so madre, traba la puerta de la so habitación, y tien rellaciones sexuales con Lily hasta qu'esta postrera aparentemente afogar con una almada. A la mañana siguiente, Nina espiértase sola y tarde pal ensayu. Cuando ella llega al estudiu, atopar col baille de Lily como la Reina Cisne. Furiosa, enfrentar a Lily y pregúnta-y por qué nun la espertó ella esa mañana. Dempués de que Lily almite que pasó la nueche con un home a quien conoció nel club, Nina dase cuenta de qu'ella suañaba col alcuentru. Les allucinaciones de Nina vuélvense más fuertes cuando ella ve a Thomas y Lily teniendo sexu nuna zona tres bambalinas y depués de visitar a Beth nel hospital, ella decida apuñalase a sigo mesma na cara con una llima d'uñes, la mesma qu'a Nina depués cáise-y de les manes ensangrecida nel ascensor.

Nina más tarde tien un violentu discutiniu cola so madre, dempués de la cual ella esmorecer. Esmolecida pol comportamientu erráticu de Nina, la so madre trata de torgar que faiga la so presentación na nueche d'apertura; enfurecida, Nina ponse de pies y vase del apartamentu. Thomas asigna a Lily pa faese cargu, una y bones la madre de Nina llamó pa dici-y qu'ésta s'atopaba enferma, pero de mala gana arrenuncia cuando Nina aportuna en llevar a cabu ella'l rol protagonista. El primer actu va bien, hasta que nel momentu que Nina ye llevantada pola so pareya de baille, ye distrayida por una allucinación, lo que fai que la so pareya facer cayer. Angustiada, ella torna al so camarín y atópase a Lily ellí. Lily infórmalu que va interpretar al Black Swan. Nina furiosa refundiar contra un espeyu, rompiéndolo. Lily, aparentemente muerta, de secute despierta, y la so cara camuda de forma, tresformándose n'otra Nina. El so doble empieza a esgañar a Nina, qu'entós garra un cachu d'espeyu y apuñala al so rival nel estómagu, aparentemente matándola. La cara del so doble revierte a la de Lily. Nina despinta'l cuerpu nel bañu. Esta aición fai que Nina sienta pasión y torna al escenariu pa baillar totalmente desinhibida.

Nina empieza a ver el so cuerpu brotar plumes negres, los deos de los sos pies empiecen a xuntase como nes aves, los sos brazos convertir en ales negres, y ella finalmente piérdese a sigo mesma y tresfórmase nun cisne negru. A la fin del actu, ella recibe una ovación de pies. Fora del escenariu, Thomas y el restu del repartu felicitar pol so impresionante rendimientu. Nina garra a Thomas por sorpresa y besar. De vuelta nel so camarín antes del actu final, Nina ye felicitada por Lily, revelando que la so llucha yera, de nuevu, imaxinaria. L'espeyu, sicasí, siguía fechu cachos. Nina estrayi una pequeña esquirla del so propiu cuerpu y dase cuenta de que s'apuñalara a sigo mesma. Baillando la última escena, na que'l Cisne Blanco llanzar por un derribadoriu, Nina afaya'l lloru de la so madre na audiencia. Cuando Nina cai de llombu sobre un colchón ocultu, el teatru españa n'aplausos. Thomas y el repartu axuntar pa felicitala, namái p'afayar qu'ella ta sangrando. Cuando les lluces de techu blanques envolúbren-y, bisbisa, "Sentir. Perfectu. Foi perfectu." Mientres Thomas diz a los demás que llamen a una ambulancia, pidiendo que salven a Nina.

Repartu editar

Evolución editar

Aronofsky faló con Portman sobre la posibilidá d'una película sobre ballet nel añu 2000 y atopóse con qu'ella taba interesada n'interpretar a una baillarina de ballet.[18] Portman esplicó'l ser parte de Black Swan, "Toi tratando d'atopar papeles que demanden más adultez del mio parte porque te puedes quedar atorada nun espantible estereotipu como una guapa muyer nel cine, especialmente siendo una persona tan pequeña."[19] Ella tamién presentó a Aronofsky y Kunis, a quien conocía dende la película de 2008 Forgetting Sarah Marshall.[18] Kunis comparó a Lily con Nina, "El mio personaxe ye bien sueltu... nun ye tan bona téunicamente como'l personaxe de Natalie, pero tien más pasión, naturalmente. Eso ye lo que-y falta a Nina."[20] Los personaxes femeninos son dirixíos en El llagu de los cisnes por Thomas Leroy, interpretáu por Cassel. Él comparó'l so personaxe con George Balanchine, quien co-fundó'l Ballet de la Ciudá de Nueva York y yera "un obsesivu del control, un verdaderu artista usando la sexualidá pa dirixir a los sos baillarinos".[21]

Portman y Kunis empezaron un entrenamientu de seis meses antes d'empezar a filmar pa dar una imaxe física de baillarines.[22] Portman facer por cinco hores diaries faciendo ballet, exerciciu físicu y natación. Unos meses cerca del rodaxe, empezó entrenamientu coreográficu.[23] Kunis fixo lo propio con exercicios aeróbicos y Pilates. Dixo, "Fixi ballet cuando yera neña como cualesquier facer. Uses un tutú y xubes a escena lluciendo bien llenda y simpática. Pero esto ye bien distintu porque nun puedes asemeyalo. Nun puedes a cencielles parate ellí y asemeyar que sabes lo que fexes. Tol to cuerpu tien de tener una estructura distinta."[24] Georgina Parkinson, una profesora de balé del American Ballet Theatre, entrenó a los actores nesta disciplina.[25] Pa escenes específiques, les baillarines profesionales del American Ballet Theatre Sarah Lane y María Noel Riccetto fueron les "dobles de baille" de Portman y Kunis respeutivamente.[26] Aronofsky dixo, mientres la filmación, de l'actuación de Portman, "foi capaz de llogralo. Sacante tomar nes que tenía que tar "en punta" por enforma tiempu, siempres ye ella na pantalla. Nun usé enforma al so doble."[22]

Benjamin Millepied, un baillarín principal del New York City Ballet debutó en Black Swan tanto como actor como coreógrafu.[22][27] Amás de les interpretaciones de solista, miembros del Pennsylvania Ballet fueron escoyíos como'l cuerpu de baille.[22] Tamién apaecen Kristina Anapau,[28] Toby Hemingway,[29] Sebastian Stan[30] y Janet Montgomery.[31]

Producción editar

Concepción editar

Darren Aronofsky interesar nel ballet per primer vegada cuando la so hermana estudiaba danza na High School of Performing Arts en Nueva York. La idea básica pa él empezó cuando contrató guionistes pa rearmar un guión llamáu The Understudy (L'actor suplente), que trataba sobre actores d'off-Broadway y esploró la noción de ser acesmáu por un doble. Aronofsky dixo que'l guión tenía elementos de los films All About Eve de Joseph L. Mankiewicz y L'inquilín de Roman Polanski y la novela El doble de Fiodor Dostoevski. El direutor tamién había vistu numberoses producciones de El llagu de los cisnes y conectó nel so guión la dualidá del Cisne Blanco y del Black Swan.[22] Al investigar pa la producción de Black Swan atopar con que'l ballet ye un "mundu bien aislláu" nel que los baillarinos non "impresionar con películes". Sicasí, atopó baillarinos activos ya inactivos que compartieren con él les sos esperiencies. Amás tuvo tres bambalinas pa ver al ballet del Teatru Bolshói nuna presentación nel Lincoln Center.[18]

Aronofsky llamó a Black Swan una pieza compañera del so filme anterior The Wrestler, recordando unu de los sos tempranos proyeutos avera del romance ente un lluchador y una baillarina. Eventualmente dixebró dambos mundos al ser "demasiáu pa una sola película". Comparó a los dos films: "Dalgunos consideren a la llucha como l'arte más baxo -si ye que lo llamen arte- y al balé dalgunos considerar l'arte más elevao. Pero yera estelante pa mi la semeyanza que tienen los intérpretes en cada unu d'esos mundos. Dambos faen un usu increíble de los sos cuerpos pa espresase."[18] L'actriz Natalie Portman comparó la naturaleza de thriller psicolóxicu col filme Rosemary's Baby (1968) de Polanski[32] ente que Aronofsky dixo que Repulsión (1965) y L'inquilín (1976) (dambes de Polanski) fueron "grandes influyencies" na cinta.[18] Vincent Cassel tamién comparó a Black Swan colos primeros trabayos de Polanski y amás colos de David Cronenberg.[33] Al igual, el filme tien munches semeyances cola película d'animación xaponesa Perfect Blue de Satoshi Kon. Aronofsky mercó los derechos de la película xaponesa pa poder tomala d'inspiración pa les sos obres, como Requiem for a Dream[34]

Desarrollu y rodaxe editar

Aronofsky y Portman aldericaron alrodiu de un filme de ballet en 2000, anque'l guión nun taba entá escritu.[18] Él cuntólu alrodiu de la escena d'amor ente les baillarines competidores y Portman recuerda, "Pensé qu'eso yera bien interesante porque esta película ye, en munches formes, una esploración del ego d'un artista y esa especie d'atraición narcisista pa consigo mesmu que ye coles mesmes repulsión."[35] Na década na cual la producción esperaba, ella dixo que "El fechu de qu'esperara tanto tiempu con esta idea... dexó maurecémela un poco primero de filmar."[36] Black Swan empezó a desenvolvese en 2007 cuando Aronofsky propúnxo-y daqué detalláu a Universal Studios depués d'haber llanzáu The Fountain y entamaron forfugar el proyeutu.[37] Cuando terminó con The Wrestler en 2008, propúnxo-y a Mark Heyman, con quien trabayara nel filme, si podía escribir Black Swan.[18] En xunu de 2009, Universal punxera en venta los derechos xenerando l'atención d'otros estudios y divisiones especiales, particularmente con Portman arreyada.[38] Black Swan empezó, entós, a desenvolvese so Protozoa Pictures y Overnight Productions, siendo la postrera la financiadora. En xunetu de 2009, Mila Kunis foi contratada nel papel principal de la rival de Portman.[39]

En payares de 2009, cuando Overnight Productions yá nun taba envolubrada, Fox Searchlight Pictures ingresó como la co-financiadora y distribuidora de Black Swan. El filme llogró l'aprobación d'un presupuestu d'O$S10-12 millones y la filmación empezó en Nueva York escontra'l final de 2009.[40] Aronofsky filmó Black Swan con pocos recursos y estilu granulientu por que seya similar a The Wrestler.[41] Parte del rodaxe desenvolver nel Centru Artísticu de la Universidá Estatal de Nueva York en Puchase.[22] La banda sonora foi compuesta por Clint Mansell, collaborador mientres años de Aronofsky, que la armó usando elementos de El llagu de los cisnes[42]

Banda sonora editar

Llanzamientu editar

Black Swan tuvo'l so estrenu mundial na apertura del 67ᵘ Festival Internacional de Cine de Venecia el 1ᵘ de setiembre de 2010. Recibió una ovación de pies que, según la revista Variety foi "una de les más fuertes de les que se recuerden en Venecia".[43] El direutor artísticu del festival, Marco Mueller escoyera Black Swan por sobre The American (protagonizada por George Clooney) como filme d'apertura diciendo, "yera la meyor opción... Clooney ye un maraviyosu actor y siempres va ser bienveníu en Venecia. Pero foi tan simple como eso".[44] Black Swan exhibir na competencia y ye el tercer filme consecutivu de Aronofsky nel festival, depués de The Fountain y The Wrestler.[45] Amás, Black Swan foi una de los siete cintes nomaes pal premiu Queer Lion que s'apurre al meyor filme con "temática y cultura homosexuales".[46]

Black Swan foi presentada como adelantu nel Festival de Cine de Telluride, Colorado, el 5 de setiembre de 2010.[47] Tamién tuvo una proyeición de gala nel 35ᵘ Festival Internacional de Cine de Toronto más tarde esi mes.[48] N'ochobre de 2010, Black Swan va ser parte de la seleición pal Festival de Cine de Nueva Orleans.[49] Mientres el mesmu mes el filme va ser proyeutáu nel Festival de Cine d'Austin.[50]

La película va tener un llanzamientu llindáu en ciudaes selectes d'Estaos Xuníos y Canadá el 1ᵘ d'avientu de 2010.[51] Va Faer lo propio nel Reinu Xuníu el 11 de febreru de 2011. Acordies con el periódicu The Independent, el filme ye unu de los "más antemanaos" de finales de 2010. Comparar cola cinta de ballet de 1948 Les zapatielles coloraes al tener "una calidá apolmonante... d'una baillarina consumida polos sos deseos de baillar".[52]

Respuesta de la crítica editar

Nel sitiu Rotten Tomatoes tien un 87% d'aceptación per parte de los críticos, basáu en 266 comentarios.[53] Mientres nel sitiu Metacritic, la so aprobación llega al 79%, basáu en 42 comentarios.[54] Entertainment Weekly escribió que basaos nes crítiques de la proyeición nel Festival de Venecia, "Black Swan yá ye una de les películes del añu que más va causar amor/odio".[55] Reuters describió la temprana respuesta al filme como "altamente positiva" y l'actuación de Portman bien emponderada.[56]

Mike Goodridge de Screen Daily llamó a Black Swan "alternativamente perturbadora y escitante" y describir como un híbridu ente The Turning Point y les películes de Polanski Repulsión y Rosemary's Baby. Goodridge calificó l'actuación de Portman, "Ella ye engañadora como Nina... prinda'l tracamundiu d'una mocina reprimida al ser tirada a un mundu de peligros y tentaciones, con una veracidá estremecedora". El críticu tamién emponderó a Cassel, Kunis y Hershey nos sos roles secundarios, particularmente comparando a Hershey con Ruth Gordon nel papel de la "madre celosa y desesperada". Goodridge allabó la fotografía de Libatique nes escenes de danza y nes psicolóxicamente "alteriadores": "Ye un viaxe psicolóxicu hiptónico que s'irgue a llugares gloriosos col intentu de Nina por dar una performance perfecta."[57]

Kirk Honeycutt de The Hollywood Reporter tuvo menos aponderamientos pal filme. Escribió, "Black Swan ye un instantáneu prestar, formosamente filmada, una película visualmente complexa que la so parte mala ye xustamente lo que la fai bona. L'espectador puede allabar la fina audacia d'entemecer enfermedaes mentales col desgastante rigor físico y mental del ballet, pero los sos morbosas imáxenes y l'agresiva competencia ente dos baillarines rivales son abondo irresistibles". Honeycutt comentó alrodiu de la suntuosa coreografía de Millepied y el "agudu y texíu" trabayu de cámara de Libatique. El críticu dixo del amiestu temático, "Aronofsky... nunca llogra maridar los elementos del xéneru al mundu del ballet... La dinámica de Cisne Blancu/Cisne Negru cuasi funciona, pero la xirigonza de película de terror abasna tou al pozu de lo risible."[58]

Reaiciones al Oscar de Natalie Portman editar

Sarah Lane, la baillarina qu'exerció como doble de cuerpu de Portman, resta importancia al Oscar de l'actriz porque diz que tan solo el 5% de les escenes de baille yeren de Portman: «Ye imposible que nun añu apriéndase lo que yo fixi mientres ventiún».[59] Especúlase que diches declaraciones de Lane nun son más que pa captar atención mediática, y el direutor de la película, Darren Aronofsky, non yá defende a Portman, sinón tamién apurre pruebes bultables: cuntó les vegaes que l'actriz vese baillando na película. A la fin, la so conclusión ye que l'actriz fixo ente'l 80 y el 90 per cientu de les rutines de baille, y el restu, los movimientos más complicaos, fueron realizaos por Lane. «Esta ye la realidá. Cisqué al mio editor que cuntara tomar. Hai 139 tomes de baille na película; 111 son solo de Natalie Portman; 28 son el so doble de baille Sarah Lane. Si faes un cálculu, el 80% ye de Natalie Portman», diz Aronofsky nuna declaración pa EW. «Con al respective de la duración: tomar que cunten col doble son tomes amplies y escasamente apaecen más d'un segundu. Hai dos secuencies más llargues de baille complexu na que reemplazamos la cara. Aun así, dende puntu de vista de la duración, más del 90% del tiempu sería Natalie Portman», esplica.

El direutor tamién contradiz les afirmaciones de Lane, que diz que Portman nun yera una baillarina porque ella nun podía baillar nos zapatos de punta. «Toi respondiendo a esto pa esclariar les coses y defender a la mio actriz. Natalie fixo bien de esfuercios pa ufiertar una interpretación espectacular, tantu dende'l puntu de vista emocional como físicu. Y quiero que naide piense que nun ye ella a quien tán viendo. Amás les escenes dramátiques y de suspensu col estilu, tenrura, llerza, murnia ya interpretación de Natalie, fueron les que dieron orixe a la nominación ya impautu de la película, non tantu les escenes de baille, una y bones el doble, nun foi la que tuvo que besar a otra muyer, nin enfrentase al dilema de ser reemplazada, apoderada pola so madre y toos esos dilemes que'l personaxe riquía, esa maxa nun podía dala más que la talentosa Natalie Portman, non mas recuerden el papel nel Profesional, los sos xestos y guapura son los que cautiven al públicu. Ye ella», añade.[60]

Premios y nominaciones editar

La película tuvo nomada a cinco Premios Óscar, llogrando Natalie Portman el de Meyor actriz. Asina mesmu, Portman llevóse un Globu d'Oru y un BAFTA na máxima distinción interpretativa femenina. Black Swan collechó un total de 189 nominaciones y 63 premios ganaos.

Referencies editar

  1. 1,0 1,1 1,2 URL de la referencia: https://www.filmaffinity.com/en/film458406.html. Data de consulta: 9 abril 2016.
  2. URL de la referencia: http://www.nytimes.com/2010/12/03/movies/03black.html?_r=0. Data de consulta: 9 abril 2016.
  3. 3,0 3,1 3,2 3,3 3,4 Afirmao en: Google Freebase Data Dump. Editorial: Google.
  4. «Internet Movie Database» (inglés). Consultáu'l 20 agostu 2016.
  5. 5,0 5,1 5,2 «Internet Movie Database» (inglés). Consultáu'l 10 mayu 2023.
  6. 6,0 6,1 6,2 URL de la referencia: http://www.allocine.fr/film/fichefilm_gen_cfilm=125828.html. Data de consulta: 9 abril 2016.
  7. 7,0 7,1 7,2 7,3 7,4 7,5 URL de la referencia: http://www.ofdb.de/film/197900,Black-Swan. Data de consulta: 9 abril 2016.
  8. URL de la referencia: http://www.bbfc.co.uk/releases/black-swan-2010. Data de consulta: 9 abril 2016.
  9. 9,0 9,1 URL de la referencia: http://www.imdb.com/title/tt0947798/fullcredits. Data de consulta: 9 abril 2016.
  10. «Box Office Mueyo» (inglés). Consultáu'l 10 mayu 2023.
  11. «Internet Movie Database» (inglés). Consultáu'l 10 mayu 2023.
  12. Afirmao en: Box Office Mueyo. Data de consulta: 7 marzu 2019. Llingua de la obra o nome: inglés.
  13. URL de la referencia: http://tiff.no/en/awards/troms-audience-award.
  14. 14,0 14,1 Afirmao en: film distribution certificate database. Certificado de distribución cinematográfica: 128183.
  15. URL de la referencia: https://jmkextern.bmb.gv.at/app/detail.aspx?FILID=14920.
  16. Afirmao en: Filmografía Nacional Danesa.
  17. «Internet Movie Database» (inglés). Consultáu'l 10 mayu 2023.
  18. 18,0 18,1 18,2 18,3 18,4 18,5 18,6 Ditzian, Eric (August 30, 2010). «'Black Swan' Direutor Darren Aronofsky On Ballet, Natalie Portman And Lesbian Kisses». MTV Movies Blogue (MTV). http://www.mtv.com/news/articles/1646763/20100830/story.jhtml. 
  19. Wigler, Josh (December 8, 2009). «Natalie Portman Joined Darren Aronofsky's 'Black Swan' To Explore Her Adulthood». MTV Movies Blogue (MTV). http://moviesblog.mtv.com/2009/12/08/natalie-portman-joined-darren-aronofskys-black-swan-to-esquice-her-adulthood/. Consultáu'l December 11, 2009. 
  20. Lesnick, Silas (December 13, 2009). «Mila Kunis Talks Black Swan». ComingSoon.net. http://www.comingsoon.net/news/movienews.php?id=61596. Consultáu'l December 23, 2009. 
  21. Douglas, Edward (August 7, 2010). «Exclusive: Vincent Cassel Back for Eastern Promises 2». ComingSoon.net (CraveOnline). http://www.comingsoon.net/news/movienews.php?id=68570. 
  22. 22,0 22,1 22,2 22,3 22,4 22,5 Wloszczyna, Susan (July 22, 2010). «'Black Swan' stars step deftly into roles». USA Today. http://www.usatoday.com/life/movies/news/2010-07-22-blackswaninside22_ST_N.htm. 
  23. Portman's 'hyper' ballet training. Press Association. September 1, 2010. http://web.archive.org/web/https://www.google.com/hostednews/ukpress/article/ALeqM5hUfd9gtRDupGxtcodelz8ZG_MfsA. 
  24. Wolf, Jeanne (September 3, 2009). «Mila Kunis: 'Who Wants To Be Normal?'». Parade. http://www.parade.com/celebrity/celebrity-parade/2009/0903-mila-kunis-extract.html. 
  25. Kisselgoff, Anna (December 19, 2009). «Georgina Parkinson, Star At Royal Ballet, Dies at 71». The New York Times. http://www.nytimes.com/2009/12/19/arts/dance/19parkinson.html. 
  26. Fuhrer, Margaret (abril/May de 2010). «Ballet All Over: Big Names in Black Swan». Pointe Magacín (Macfadden Performing Arts Media). http://pointemagazine.com/issues/aprilmay-2010/call-board. Consultáu'l April 16, 2010. 
  27. Kourlas, Gia (avientu de 2009). «On The Rise». Vogue. OCLC 320236642. http://www.vogue.com/feature/2009_December_On_The_Rise/. 
  28. McCabe, Joseph (December 10, 2009). «Behold the Latest 'Swan'». FEARnet (Horror Entertainment, LLC). http://www.fearnet.com/news/b17636_behold_latest_swan.html. Consultáu'l December 11, 2009. 
  29. Vena, Jocelyn (July 23, 2010). «Taylor Swift Dishes On 'Mine' Videu Love Interest». MTV News (MTV). http://www.mtv.com/news/articles/1644288/20100723/swift__taylor.jhtml. Consultáu'l August 1, 2010. 
  30. Kroll, Justin (December 3, 2009). «Sebastian Stan». Variety. http://www.variety.com/article/VR1118012196.html?categoryid=28&cs=1. Consultáu'l December 11, 2009. 
  31. «EXCL: Montgomery Dances to Groove of Black Swan». ShockTillYouDrop.com (CraveOnline). December 11, 2009. http://www.shocktillyoudrop.com/news/topnews.php?id=13246. Consultáu'l January 3, 2010. 
  32. Wigler, Josh (August 5, 2010). «Natalie Portman Likens 'Black Swan' To 'Rosemary's Baby' In Terms Of Tone». MTV Movies Blogue (MTV). http://moviesblog.mtv.com/2010/08/05/natalie-portman-likens-black-swan-to-rosemarys-baby-in-terms-of-tone/. Consultáu'l August 6, 2010. 
  33. Buchanan, Kyle (August 26, 2010). «Vincent Cassel on Mesrine, Black Swan, and Acting». Movieline. http://www.movieline.com/2010/08/vincent-cassel-on-mesrine-black-swan-and-acting-you-need-a-hard-on-perpetually.php?páxina=3. 
  34. Black Swan and Perfect Blue
  35. Collett-White, Mike (September 1, 2010). «Natalie Portman takes a dark turn in Venice filme». reuters.com (Reuters). http://www.reuters.com/article/idUSTRE67O5OA20100901. 
  36. Wloszczyna, Susan (July 22, 2010). «First look: Ballet thriller 'Black Swan' from Darren Aronofsky». USA Today. http://www.usatoday.com/life/movies/news/2010-07-22-blackswan22_ST_N.htm. 
  37. Fleming, Michael (January 19, 2007). «O springs for 'Swan'». Variety. http://www.variety.com/article/VR1117957718.html?categoryid=13&cs=1. Consultáu'l December 11, 2009. 
  38. Zeitchik, Steven (June 15, 2009). «Natalie Portman to sing 'Swan' song». The Hollywood Reporter. 
  39. Zeitchik, Steven (July 26, 2009). «Mila Kunis hunts 'Black Swan'». The Hollywood Reporter. 
  40. Zeitchik, Steven (November 9, 2009). «Searchlight could sing 'Swan's' song». The Hollywood Reporter. 
  41. Barry, Colleen (September 1, 2010). «'Black Swan' opens Venice Film Festival». The Huffington Post. http://www.huffingtonpost.com/huff-wires/20100901/eu-italy-venice-film-festival/. 
  42. Wright, James. «Clint Mansell». Little White Lies. http://www.littlewhitelies.co.uk/interviews/clint-mansell/. Consultáu'l December 28, 2009. 
  43. Vivarelli, Nick (September 1, 2010). «Aronofsky flies 'Swan' at Venice». Variety. http://www.variety.com/article/VR1118023600.html?categoryId=13&cs=1. 
  44. Lyman, Eric J. (August 25, 2010). «Venice Fest looks to re-energize». The Hollywood Reporter. http://www.hollywoodreporter.com/hr/content_display/world/news/y3i7666b0f98579502179be93baa1cf8ca7. 
  45. Lyman, Eric J. (July 22, 2010). «Aronofsky's 'Black Swan' to open Venice fest». The Hollywood Reporter. http://www.hollywoodreporter.com/hr/content_display/film/news/y3i4c15c030a696fa142f87203f980fdbe3. 
  46. Lyman, Eric J. (August 23, 2010). «'Black Swan' vying for Venice Fest's Queer Lion». The Hollywood Reporter. http://www.hollywoodreporter.com/hr/content_display/world/news/y3i3b619fdcfedcfc79428589ecb5a78ee7. 
  47. Scott, A. O. (September 6, 2010). «Movies, Mountains and High Hopes». The New York Times. http://www.nytimes.com/2010/09/07/movies/07telluride.html. Consultáu'l September 6, 2010. 
  48. Knegt, Peter (July 27, 2010). «Toronto Sets Over 50 Titles For 2010 Fest». indiewire.com (Moviefone). http://www.indiewire.com/article/toronto_announces_2010_titles/. 
  49. Scott, Mike (August 30, 2010). «'Welcome to the Rileys' to open 2010 New Orleans Film Festival». The Times-Picayune. http://www.nola.com/movies/index.ssf/2010/08/welcome_to_the_rileys_to_open.html. 
  50. «'Black Swan,' '127 Hours' to Austin Fest». The Hollywood Reporter. September 21, 2010. http://www.hollywoodreporter.com/hr/content_display/film/news/y3i430y0ec60c443f0952c90hala3cf7941eb. 
  51. «Aronofsky's Black Swan Gets a Release Date». ComingSoon.net (CraveOnline). July 30, 2010. http://www.comingsoon.net/news/movienews.php?id=68402. Consultáu'l July 30, 2010. 
  52. Hughes, Sarah (August 27, 2010). «Darkness and despair: that's dance on screen». The Independent. http://www.independent.co.uk/arts-entertainment/films/features/darkness-and-despair-thats-dance-on-screen-2062957.html. 
  53. «Black Swan en Rotten Tomatoes».
  54. «Black Swan en Metacritic».
  55. Markovitz, Adam (September 2, 2010). Is Darren Aronofsky's 'Black Swan' a masterpiece? Early buzz from the Venice Film Festival. http://popwatch.ew.com/2010/09/02/black-swan/. 
  56. Collett-White, Mike (September 2, 2010). «Natalie Portman Earns Early Awards Buzz for Ballet Drama». abcnews.go.com (Reuters). http://web.archive.org/web/http://abcnews.go.com/print?id=11543983. 
  57. Goodridge, Mike (September 1, 2010). «Black Swan». Screen Daily. http://www.screendaily.com/reviews/latest-reviews/-black-swan/5017589.article. Consultáu'l September 1, 2010. 
  58. Honeycutt, Kirk (September 1, 2010). «Black Swan -- Film Review». The Hollywood Reporter. http://www.hollywoodreporter.com/hr/film-reviews/black-swan-film-review-1004112184.story. 
  59. baillarina-de cisne negru-desatapa-a-natalie-portman La baillarina de Cisne Negru delata a Natalie Portman
  60. baille-191909.html Aronofsky sobre'l discutiniu

Enllaces esternos editar