Blitzkrieg (Tocante a esti soníu [ˈblɪʦˌkʀiːk] ; n'alemán, lliteralmente ‘guerra relámpago') ye'l nome popular que recibe una táctica militar d'ataque qu'implica un bombardéu inicial, siguíu del usu de fuercies móviles atacando con velocidá y sorpresa pa torgar qu'un enemigu pueda llevar a cabu una defensa coherente. Los principios básicos d'estos tipos d'operaciones desenvolver nel sieglu xx por delles naciones, y afixéronse años dempués de la Primer Guerra Mundial, principalmente pola Wehrmacht, pa incorporar armes y vehículos modernos como un métodu pa evitar la guerra de trincheres y la guerra en frentes fixos en futuros conflictos.

Tropes de la 2ª División SS Das Reich xunto a un carru de combate Tiger I mientres la batalla de Kursk (1943).

Etimoloxía y significáu modernu editar

Blitzkrieg ye una pallabra alemana que lliteralmente se puede traducir como "guerra relámpago", significando "una guerra tan rápida como un rescamplu". La pallabra nun entró na terminoloxía oficial de la Wehrmacht (l'Exércitu alemán de la dómina de 1935 a 1945) nin antes nin mientres la guerra, anque foi utilizada pola publicación militar Deutsche Wehr en 1935, nel contestu d'un artículu qu'esponía cómo Estaos con insuficiente comida y materies primes podíen ganar una guerra. Blitzkrieg apaeció de nuevu en 1938 nel "Militär-Wochenblatt", onde se definió como un "ataque estratéxicu" lleváu a cabu pol emplegu de carru de combate blindaos, fuercies aérees y fuercies aerotresportaes. Nel llibru Blitzkrieg Legende de Karl-Heinz Frieser, qu'investigó l'orixe del términu y atopó los exemplos antes mentaos, señala que l'usu de la pallabra antes de la guerra yera raru y que práuticamente nunca entró na terminoloxía oficial mientres la guerra.[1]

Nel mundu anglosaxón fíxose popular el términu por un periodista de la revista estauxunidense Time, al describir la invasión de Polonia en 1939. Publicáu'l 25 de setiembre de 1939, cuando la campaña yá taba desenvuelta, el rellatu del periodista menta:

«El frente de batalla perdióse, y con él la ilusión que siempres esistiera nun frente de batalla. Nesta nun hubo una guerra d'ocupación, sinón una guerra de penetración rápida y anulación —Blitzkrieg, guerra relámpago—. Les rápides columnes de tanques y camiones blindaos somorguiáronse dientro de Polonia mientres les bombes llovíen dende'l cielu anunciando la so llegada. Cortaron les comunicaciones, matáu los animales, esvalixáu la población, estendíu'l terror. Actuando delles vegaes a 50 km per delantre de la infantería y l'artillería, acabaron coles defenses polaques primero que tuvieren tiempu d'entamase. Depués, mientres la infantería llimpiaba, mover p'atacar de nuevu bien detrás de lo que se conocía como frente».[2]

Los historiadores definieron la Blitzkrieg como l'emplegu de conceutos de maniobres y guerra de fuercies combinaes desenvuelta n'Alemaña mientres el periodu d'enteguerres y la Segunda Guerra Mundial. Dende'l puntu de vista estratéxicu, la idea yera consiguir un esbarrumbamientu rápidu del adversariu con una campaña curtia llibrada por un exércitu pequeñu y profesional. Dende'l puntu de vista operacional, la so meta consiguir por medios indireutos, tales como la movilidá y la sorpresa, dexando los planes del adversariu impracticables o irrelevantes. P'algamar combináronse les fuercies de formaciones de Carru de combate blindaos, infantería motorizada, inxenieros, artillería y cazabombarderos.

El significáu de Blitzkrieg amplióse pa usos más populares. A partir del so significáu orixinal, Blitzkrieg emplegóse pa faer referencia a cualquier operación militar que enfatiza la sorpresa, la velocidá o la concentración. Mientres la guerra, los bombardeos a la ciudá de Londres de la Luftwaffe conociéronse como Blitz. Esiste tamién una modalidá de xuegu d'axedrez rápidu o rescamplu.

Primeros exemplos editar

Los primeros exemplos práuticos d'esti conceutu, xunto a la teunoloxía moderna, fueron los establecíos pola Wehrmacht alemana nes batalles iniciales de la Segunda Guerra Mundial. Ente que les operaciones en Polonia fueron abondo convencionales, les siguientes batalles (particularmente les invasiones de Francia, los Países Baxos y les primeres operaciones na Xunión Soviética) fueron efeutives por cuenta de les penetraciones por sorpresa, la falta de preparación xeneral del enemigu y l'incapacidá de reaccionar rápido a les ofensives alemanes. La victoria del exércitu alemán frente a un enemigu téunicamente cimeru y más numberosu en Francia llevó a munchos analistes a creer que s'inventara un nuevu sistema de guerra.

La definición xeneralmente aceptada de les operaciones en forma de Blitzkrieg inclúi l'usu de maniobres en llugar de folie pa ganar a un oponente, y traza operaciones utilizando la concentración de fuercies combinaes de recursos móviles nun puntu central, los carru de combate blindaos sofitaos estrechamente por activos d'infantería móvil, artillería y sofitu aereu. Estes táctiques precisaben el desarrollu de vehículos de sofitu especializaos, nuevos métodos de comunicación, nueves táctiques militares y una descentralización efeutiva de la estructura de mandos.

En términos xenerales, la Blitzkrieg precisaba la formación de la infantería mecanizada, l'artillería autopropulsada y cuerpos d'inxenieros que pudieren caltener en bones condiciones l'equipu y la movilidá de los carros. Les fuercies alemanes evitaben el combate direutu col fin d'atayar les comunicaciones, tomar de decisiones, la loxística y amenorgar l'estáu d'ánimu del enemigu. Nel combate, la Blitzkrieg dexaba poca eleición a les fuercies defensores, lentes, más allá de rompese en bolses aisllaes, que yeren arrodiaes y darréu destruyíes pola infantería alemana.

Periodu d'enteguerres editar

Guerra polacu-soviética editar

Per primer vegada utilizóse la estratexa mientres la guerra polacu-soviética (1919-1920).[3] La Fuercies Armaes polaques yeren menores a les soviétiques. Pa mover les tropes, utilizar por primer vegada la estratexa, que ganó la guerra y, arriendes d'ello, la independencia polaca enllargóse 19 años.

Reichswehr editar

L'inminente desarrollu de la Blitzkrieg empezó cola derrota alemana na Primer Guerra Mundial. Poco dempués del conflictu, la Reichswehr creó comités d'oficiales veteranos pa evaluar 57 cuestiones de la guerra.[4] Los informes d'estos comités dieron forma a publicaciones de doctrines y entrenamientos que seríen estándares na Segunda Guerra Mundial. La Reichswehr taba influyida pol so analís del pensamientu militar alemán de la preguerrasobremanera de les sos táctiques d'infiltración y la guerra de maniobres qu'apoderó'l Frente Oriental.

La historia militar alemana taba bien influyida por Carl von Clausewitz, Alfred von Schlieffen y Helmuth von Moltke, que yeren partidarios de la maniobra, la masa y la maniobra envolvente. Los sos conceutos fueron aplicaos con ésitu na Guerra franco-prusiana y nel intentu del Plan Schlieffen. Mientres la guerra, estos conceutos fueron modificaos pola Reichswehr. El so xefe d'Estáu Mayor, Hans von Seeckt, alloñar de la doctrina argumentando que se centraba demasiáu nel envolvimientu basáu na velocidá. La velocidá daba sorpresa, y ésta dexaba la so esplotación si les decisiones tomábense rápido y la movilidá daba flexibilidá y velocidá. Von Seeckt abogó por efeutuar rotures contra'l centru del enemigu cuando yera más rentable que los envolvimientos, o onde los envolvimientos nun yeren práuticos.

Sol mandu de Von Seeckt, l'actualización moderna del sistema doctrinal recibió'l nome de Bewegungskrieg, n'alemán guerra de movimientu, y el so sistema de táctiques denomináu Auftragstaktik, n'alemán Misión-tipu táctica, foi desenvueltu dando llugar al conocíu efeutu Blitzkrieg. Amás, refugó la noción de masa que defendieren Von Schlieffen y Von Moltke.

Ente que les reserves ocupaben cuatro décimes partes de les fuercies alemanes nes campañes de la preguerra, Von Seeckt buscó la creación d'una fuercia militar de voluntarios pequeña y profesional sofitada por una milicia defensiva. Na guerra moderna, sostenía qu'una fuercia pequeño yera más capaz de l'aición ofensiva, más rápida en tar preparada y menos cara de fornir con armes modernes. La Reichswehr taba forzada a adoptar un pequeñu exércitu profesional por cuenta de les condiciones del Tratáu de Versalles que llindaba l'exércitu alemán a un máximu de cien mil soldaos.

La Bewegungskrieg precisaba una nueva xerarquía de mandu que dexara que les decisiones militares fueren tomaes lo más próximes al nivel de la unidá militar. Esto dexaba a les unidaes reaccionar y faer efeutives les decisiones más rápido, que yera una ventaya crítica y una de les razones principales pal ésitu de la Blitzkrieg.

El lideralgu alemán tamién fuera criticáu por nun entender les meyores teunolóxiques de la Primer Guerra Mundial, dexando la producción de carros de combate como una prioridá mínima y nun realizando estudios de l'ametralladora antes de la guerra.[4] Como respuesta, los oficiales alemanes asistieron a escueles téuniques mientres el periodu de reconstrucción tres la guerra.

Les táctiques d'infiltración, creaes pol exércitu alemán mientres la Primer Guerra Mundial, convertir na base de les táctiques posteriores. La infantería alemana evolucionara a pequeños grupos descentralizaos, qu'evitaben la resistencia y trataben d'algamar los puntos débiles y atacar les comunicaciones de retaguardia. Ayudar d'artillería coordinada y bombardeos aéreos, siguíos por fuercies terrestres mayores con armes pesaes que destruyíen los puntos de resistencia. Estos conceutos formaron la base de les táctiques de la Wehrmacht mientres la Segunda Guerra Mundial.

El Frente Oriental de la guerra nun s'enllancó nuna guerra de trincheres. Los exércitos alemanes y rusos combatieron nuna guerra de maniobres sobre miles de quilómetros, dando a los líderes alemanes la esperiencia única que'l Frente Occidental nun tenía.[4] Los estudios de les operaciones nel este llevaron a la conclusión de que pequeñes fuercies coordinaes teníen más capacidá de combate que grandes fuercies descoordinadas.

Influencia estranxera editar

 
Charles de Gaulle publicó L'armée de metier, onde espunxo les sos teoríes sobre l'exércitu modernu y l'usu masivu d'aviación y vehículos blindaos.

Mientres esti periodu, los combatientes principales de la guerra desenvolvieron teoríes mesmos sobre les fuercies mecanizadas, siendo les de los Aliaos occidentales sustancialmente distintes de les del Reichswehr. Les doctrines britániques, franceses y estauxunidenses de primeres de la Primer Guerra Mundial plantegaben un papel de los carros blindaos amenorgáu a la función de meros sofitos a fuercies d'infantería y supeditaos a les mesmes, con escasu enfoque en grupos combinaos y la concentración de fuercies blindaes. Eso influyó de forma decisiva nel diseñu de los modelos de carru aliaos en serviciu: lentos y pesaos, con fuerte blindaxe y un armamentu pensáu pal fueu de sofitu. Los alemanes tendríen, otra manera, menor blindaxe y potencia de fueu en cuenta de una velocidá y maniobrabilidad enforma mayores, a lo menos nes fases iniciales de la guerra y hasta l'apaición de los modelos de panzer más pesaos.

Les primeres publicaciones del Reichswehr conteníen munchos artículos traducíos procedentes de los países aliaos, anque cuanto más diferíen les llinies doctrinales, menos interés recibíen per parte del Estáu Mayor alemán. Les meyores téuniques de los países estranxeros fueron, sicasí, xixilaos y utilizaos en parte pola Oficina d'Armamentu. Polo xeneral, les doctrines esternes tuvieron poca influyencia,[5] con cuatro posibles esceiciones: el francés Charles de Gaulle, el soviéticu Mijaíl Tujachevski y los británicos J.F.C. Fuller y Basil Liddell Hart.

De Gaulle, que daquella yera coronel nel exércitu francés, yera un conocíu defensor de la concentración de blindaos y aviones, opinión facer# de menos pol so altu mandu, pero que dalgunos afirmen qu'influyó a Heinz Guderian. En 1934 De Gaulle escribiera nel so llibru L'armée de metier unes teoríes onde defendía l'usu combináu de carros ya infantería, en collaboración cola aviación. Los mandos cimeros del exércitu francés refugaron tales idees, pero munchos estractos del testu de De Gaulle fueron citaos lliteralmente como teoría útil nos manuales militares alemanes d'esa dómina.[6]

Acomuñar a Fuller y Liddell Hart col desarrollu de la Blitzkrieg pol mesmu Guderian nel so llibru de memories. A propuesta de dambos, la Oficina de Guerra británica dexó una Fuercia Mecanizada Esperimental, formada'l 1 de mayu de 1927, que taba dafechu motorizada ya incluyía artillería autopropulsada ya inxenieros motorizados. Los sos artículos coles conclusiones estrayíes tuvieron un ampliu espardimientu n'Alemaña, ya inclusive foi'l mesmu Guderian l'encargáu de traducilos. Dambos autores yeren llargamente conocíos pol cuerpu d'oficiales alemán anterior al rearmamientu (Erwin Rommel, por casu, tenía na so casa exemplares orixinales y dalgunes de les traducciones de Guderian[7]). Sicasí, los Aliaos (y especialmente Gran Bretaña) refugaron esos estudios iniciales y adoptaron dafechu la doctrina del carru como sofitu de la infantería.

De lo que nun hai dulda, por tanto, ye de que fueron Guderian y otros xenerales alemanes los primeres en diseñar y poner en práutica esta doctrina nuna amplia y esitosa gama d'escenarios mientres la Segunda Guerra Mundial. Dende les cruces de ríos poles primeres fuercies combinaes y l'esplotación de la penetración mientres la meyora en Francia en 1940 a les masives meyores envolventes en Rusia en 1942, l'exércitu alemán amosó una maestría ya innovación que-y dexó superar la so inferioridá numbérico y material. En gran parte deber al decidíu llabor de Guderian como impulsor incansable de l'arma acorazada; el so lideralgu foi sofitáu y fomentáu pol Estáu Mayor del Reichswehr, promoviendo tanto'l diseñu de l'arma como la meyora nel so usu al traviés de xuegos de guerra mientres los años 1930.

Per otra parte, el Reichswehr y l'Exércitu Colorado collaboraron n'exercicios militares y pruebes en Kazán y Lípetsk a empiezos de 1926. Mientres esti periodu, l'Exércitu Colorado taba desenvolviendo la teoría de Operaciones de Fondura, qu'empondría la doctrina del Exércitu Colorado mientres la Segunda Guerra Mundial. Asitiaos dientro de la Xunión Soviética, estos dos centros fueron usaos pa pruebes d'aviación y vehículos blindaos hasta un nivel de batallón, según p'agospiar escueles de blindaos y aérees. Estes pruebes iniciales realizáronse de callao en territoriu de la Xunión Soviética como parte d'un programa d'intercambiu por aciu el cual los alemanes pretendíen evitar les imposiciones del Tratáu de Versalles en materia d'investigación bélica. Magar ello, la Gran Purga llanzada por Stalin en 1935 significó que munchos xefes militares soviéticos defensores de la "guerra en fondura" fueren arrestaos y depués fusilaos, cola consecuente prohibición gubernamental de siguir estudiando conceutos bélicos que los sos autores perdieren el favor del réxime.[8] Irónicamente, seríen precisamente los soviéticos los que más sufriríen la maestría téunica consiguida poles fuercies alemanes gracies a esta collaboración inicial tapada.

Guderian na Wehrmacht editar

Siguiendo les reformes militares d'Alemaña nos años 1920, Heinz Guderian apaeció como un decidíu partidariu de les fuercies mecanizadas. Dientro de la Inspeición de Tresporte de Tropes, Guderian y los sos colegues realicen trabayos teóricos y d'exerciciu nel campu. Había una oposición por munchos oficiales que daben primicia a la infantería o a cencielles duldaben de la utilidá del blindáu. Ente ellos taba'l xefe del Estáu Mayor Ludwig Beck (1935-1938), que resabiaba de que les fuercies blindaes pudieres ser decisives. Sicasí, mientres el so mandatu creáronse les divisiones panzer.

Guderian defendió que'l carru yera l'arma decisiva de la guerra. Afirmó n'unu de los sos escritos que "si los carros tienen ésitu, entós consíguese la victoria". Nun artículu empobináu a los críticos de la guerra blindada, Guderian escribió "hasta que los nuesos críticos puedan apurrir un nuevu y meyor métodu pa realizar un ataque terrestre con ésitu distinta d'una matanza indiscriminada, vamos siguir calteniendo les nueses creencies en que los blindaos —emplegaos apropiadamente, nun fai falta dicilo— son agora'l meyor mediu disponible pa un ataque per tierra".

Tratando sobre'l mayor ritmu nel que los defensores podríen reforzar una zona en que los atacantes enfusaren mientres la Primer Guerra Mundial, Guderian escribió que "una y bones les fuercies de reserva van tar agora motorizadas, la creación de nuevos frentes defensivos ye más fácil de lo que solía ser; les posibilidaes d'una ofensiva basaes na cooperación de l'artillería ya infantería son, consecuentemente, más sencielles de lo que fueron na última guerra". Siguió con que "creemos qu'atacando con blindaos podemos algamar un índiz de movimientu mayor que'l posible hasta agora, y —lo que ye quiciabes inclusive más importante— podemos caltenelo una vegada que s'abrir una fienda nel frente".[9] Amás, Guderian pidió que la radio fora utilizada de forma xeneralizada pa facilitar la coordinación y mandu.

Les Panzertruppen y la Luftwaffe editar

La Blitzkrieg nun sería posible ensin el cambéu del exércitu permanente d'Alemaña, que taba llindáu pol Tratáu de Versalles a 100 000 homes, la so fuercia aérea disuelta y el desarrollu del tanque prohibíu. En convirtiéndose en xefe d'estáu, Adolf Hitler ignoró estes obligaciones.

Creóse un mandu de tropes blindaes dientro del Heer (Exércitu) alemán, les Panzertruppen. La Luftwaffe, o Fuercia Aérea, foi restablecida, y empezó el desarrollu de cazabombarderos y doctrines. Hitler yera un fuerte partidariu d'esta nueva estratexa. Lleó'l llibru de Guderian Achtung! Panzer! y reparó los exercicios de campu de los blindaos en Kummersdorf, onde comentó "Esto ye lo que quiero: y esto ye lo que voi tener".[10]

La Guerra Civil Española editar

Los voluntarios alemanes utilizaron per primer vegada los blindaos en campos de batalla reales mientres la Guerra Civil Española de 1936. Los cuerpos blindaos consistíen nel Batallón 88, una fuercia creada con tres compañíes de carros Panzer I que funcionaron como cuadru d'entrenamientu pal exércitu nacional. La Luftwaffe esplegó escuadrones de caces, bombarderos en picáu y tresportes sol nome de la Legión Cóndor.[8]

Guderian dixo que l'esplegue de carros foi "nuna escala demasiáu pequeña pa dexar realizar valoraciones exactes".[8] La verdadera prueba pa la so "idea blindada" tendría d'esperar hasta la Segunda Guerra Mundial. Sicasí, la Fuercia Aérea alemana tamién apurrió voluntarios pa probar táctiques y aviones en combate, incluyendo'l primer usu del Stuka.

Métodu de maniobres editar

Schwerpunkt editar

 
Entrada principal al fuerte Eben Emael, en Bélxica.

La Blitzkrieg siempres escorría aiciones decisives. Con esti fin, desenvolvióse la teoría del Schwerpunkt o puntu focal: tratar del puntu de máximu esfuerciu. Les fuercies panzer y la Luftwaffe yeren utilizaes namái nesti puntu de máximu esfuerciu siempres que fuera posible. Por aciu l'ésitu llocal nel Schwerpunkt, una pequeña fuercia llograba un frayatu de la llinia y consiguía ventayes al lluchar na retarguardia del enemigu. Foi resumíu por Guderian como «Nicht kleckern, klotzen!» (¡Ensin faer rebelgos, cutiendo!).

Pa consiguir un frayatu del frente, la infantería, y con menor frecuencia, les mesmes fuercies blindaes, atacaríen la llinia defensiva del enemigu, sofitada por fueu d'artillería y bombardeos pa crear una fienda na llinia enemiga pola que pasaría la totalidá de les fuercies mecanizadas. Forzar atacante abre los lladrales p'aumentar la seguridá cola distancia. Esti momentu del frayatu foi etiquetáu de "gonciu", porque les fuercies mecanizadas maniobraben escontra l'interior y creaben un efeutu de palanca contra les fuercies defensores.

Nesto, la fase inicial de la operación, les fuercies aérees intentaben ganar la superioridá aérea sobre les fuercies enemigues atacando los aviones asitiaos en tierra, bombardeando les sos aeródromo ya intentando destruyilos en combates aéreos.

Un últimu elementu yera l'usu de fuercies aerotresportaes más allá de les llinies enemigues p'atayar les actividaes enemigues y tomar posiciones importantes, como asocedió en Eben Emael.

Paralís editar

Abriendo una fienda escontra les zones de retaguardia adversaries, les fuercies alemanes intentaben paralizar el procesu de toma de decisiones y de puesta en práutica del enemigu. Moviéndose más rápido que los sos oponentes, los elementos mecanizados esplotaben esta debilidá y actuaben antemanando cualquier respuesta contraria. Guderían escribió que «l'ésitu tien de ser esplotáu ensin respiru y con cada plizca de fuercia disponible, inclusive de nueche. L'enemigu derrotáu nun tien de tar sele».

Un puntu principal pa esto yera'l ciclu de decisiones. Cada decisión tomada polos alemanes o les fuercies enemigues precisaba de tiempu p'arrexuntar información, tomar una decisión, partir les órdenes ente los subordinaos, y depués poner en práutica la decisión al traviés de l'aición. Gracies a la movilidá cimera y los ciclos más rápidos de toma de decisiones, les fuercies mecanizadas podíen realizar aiciones nuna situación primero que los sos oponentes.

El control direutu (Auftragstaktik) foi un métodu de mandu rápidu y flexible. En llugar de recibir una orde esplícita, un comandante sería informáu de la intención del so superior y el papel que tendría la so unidá dientro d'esi conceutu. El métodu exactu d'execución sería entós un asuntu que'l comandante determinaría como meyor afacer a la situación. La carga del personal amenorgar a partir y estender xunto coles órdenes más información sobre la so propia situación. Amás, fomentar la iniciativa a tolos niveles ayudaba a la so puesta en práutica. Consecuentemente, les decisiones importantes podíen ser executaes rápido bien de forma verbal, bien con órdenes escrites de poco llargor.

Kesselschlacht editar

La fase final d'una operación denominar Kesselschlacht o batalla de la caldera. Consistía nun ataque concéntricu a una fuercia abarganada. Yera onde se infligía la mayor parte de les perdes al enemigu, sobremanera cola captura de prisioneros y armamentu.

Operaciones históriques editar

Polonia, 1939 editar

A pesar de que'l términu Blitzkrieg foi acuñáu mientres la invasión de Polonia de 1939, los historiadores caltienen xeneralmente que les operaciones alemanes fueron más coherentes con métodos más tradicionales. La estratexa de la Wehrmacht taba más en llinia col Vernichtungsgedanke, centrase n'envolvimientos pa crear bolses. Les fuercies Panzer fueron esplegaes partíes ente los trés concentraciones alemanes ensin un fuerte énfasis nel so usu independiente, siendo usaes pa crear o destruyir bolses de fuercies polaques y prindar puntos estratéxicos pa sofitar a la infantería a cuerpu que lu siguía.

La Luftwaffe ganó la superioridá aérea con una combinación de teunoloxía cimera y cantidá. Afírmase equivocadamente que la Fuercia Aérea polaca foi destruyida al entamu de la campaña mientres taba en tierra. Los aviones polacos fueron treslladaos a aeródromos ocultos aproximao 48 hores dempués del empiezu de les hostilidaes.

La comprensión de les operaciones en Polonia camudaron considerablemente dende la Segunda Guerra Mundial. Munches de les primeres cróniques de la posguerra atribuyíen incorreutamente la victoria alemana a «un desarrollu enorme na téunica militar qu'asocedió ente 1918 y 1940», citando incorreutamente que «Alemaña, que tradució teoríes a la práutica... llamando al resultáu Blitzkrieg».[11] Hestories más recién identifiquen les operaciones alemanes en Polonia como relativamente cauteloses y tradicionales. Matthew Cooper escribió:

«Mientres tola campaña polaca, l'emplegu de les unidaes mecanizadas reveló la idea de que seríen utilizaos solamente pa facilitar la meyora y sofitar les actividaes de la infantería... Asina, cualquier esplotación estratéxica de la idea blindada taba muerta. El paralís del mandu y el frayatu del estáu d'ánimu nun fueron el propósitu final de les... fuercies de tierra y aire alemán, y namái fueron productos derivaos secundarios de les maniobres tradicionales del envolvimientu rápidu y de les actividaes de sofitu de l'artillería volante de la Luftwaffe, teniendo dambos como intención la destrucción física del enemigu. Asina foi'l Vernichtungsgedanke de la campaña polaca».[12]

Cooper llegó a dicir que l'usu de los tanques «dexó enforma que deseyar... El mieu de l'aición enemiga contra los lladrales de la meyora, el mieu que foi comprobáu tan desastrosu a les posibilidaes alemanes nel frente occidental en 1940 y na Xunión Soviética en 1941, taba presente dende'l principiu de la guerra».[12] John Ellis afirmó que «hai una considerable xusticia na afirmación de Matthew Cooper que les divisiones Panzer nun tuvieron el tipu de misión estratéxica que yera carauterísticu na auténtica Blitzkrieg de blindaos, y que taben subordinaes cuasi siempres a dellos exércitos d'infantería».[13]

Ello ye que «ente que los informes occidentales de la campaña polaca faíen fincapié nel poder de choque de los tanques y los ataques de los Stuka, tendíen a subestimar l'efeutu castigador de l'artillería alemano nes unidaes polaques. Móvil y disponible en cantidaes significatives, l'artillería destruyó tantes unidaes como les otres cañes de la Wehrmacht».[14]

Francia, 1940 editar

La invasión de Francia constó de dos fases: el Plan Mariellu (Fall Gelb) y el Plan Colorado (Fall Rot). Fall Gelb empezó con una finta empobinada contra los Países Baxos y Bélxica con dos cuerpos blindaos y paracaidistes. Tres díes más tarde el Panzergruppe von Kleist atacó a traviés de les Ardenas y consiguió un frayatu del frente col sofitu aereu. El grupu movióse rápido pola mariña de la canal de la Mancha, acopando a la Fuercia Espedicionario Británica (British Expeditionary Force, BEF), l'Exércitu belga y delles divisiones del Exércitu francés.

Les unidaes motorizadas avanzaron primeramente muncho más lloñe que les divisiones que los siguíen. Cuando les fuercies mecanizadas alemanes atopar col contraataque na Batalla d'Arres, los tanques pesaos británicos crearon una curtia llerza nel Altu Mandu alemán. Más tarde, les fuercies motorizadas fueron deteníes a les puertes de la ciudá portuaria de Dunkerque, que taba siendo utilizada pa sacupar les fuercies aliaes. Hermann Göring prometiera que'l so Luftwaffe terminaría los trabayu pero les operaciones aérees nun detuvieron la evacuación de la mayoría de les tropes aliaes,[15] unos 300 000 franceses y británicos, nuna operación llamada Dynamo.

El Plan Colorado empezó col XV Cuerpu Panzer atacando escontra Brest y el XIV Cuerpu Panzer atacando'l sureste de París, escontra Lyon y el XIX Cuerpu Panzer completando l'envolvimientu de la Llinia Maginot. Les fuercies defensores taben demasiáu primíes como pa entamar cualquier tipu de contraataque. Ordenóse de cutio a les fuercies franceses formar nueves llinies de defensa xunto a los ríos, atopándose de cutiu que les fuercies alemanes yá pasaren.

Frente Oriental, 1941-45 editar

 
Meyora alemana dende'l 22 de xunu hasta'l 5 d'avientu de 1941.

L'usu de fuercies blindaes foi crucial pa dambes partes del Frente Oriental. La Operación Barbarossa, la invasión alemana de la Xunión Soviética en 1941, implicó una cantidá de frayatos de frentes y envolvimientos per parte de fuercies motorizadas. El so oxetivu yera "destruyir les fuercies ruses esplegaes nel Oeste y evitar la so fuxida escontra los espacios abiertos de Rusia".[16] Esto consiguióse con cuatro ejército Panzer qu'abarganaron a les sorprendíes y desorganizadas fuercies soviétiques, siguíos pola infantería a cuerpu que completaba los envolvimientos y ganaba les fuercies atrapaes. El primer añu de la ofensiva nel Frente Oriental pue ser considerada como la postrera Blitzkrieg importante con ésitu.

Tres nun consiguir destruyir a los soviéticos antes del iviernu de 1941, les llendes de la superioridá táctica alemana aportaron a evidentes. Anque la invasión alemana conquistó con ésitu estenses zones del territoriu soviéticu, los efeutos estratéxicos xenerales fueron más llindaos. El Exércitu Colorado pudo reagrupase más allá de la llinia principal de batalla, y finalmente ganar a les fuercies alemanes per primer vegada na Batalla de Moscú. A ello xunióse que les táctiques alemanes enzancar pol clima y por cuenta de que el frente de combate alloñábase cada vez más de los centros industriales d'Alemaña y tal traza nun fuera afechiscamente previstu.

Nel branu de 1942, cuando Alemaña llanzó otra ofensiva contra'l sur de la Xunión Soviética sobre Stalingráu y el Cáucasu, los soviéticos perdieron una cantidá importante de territoriu, namái contraatacando una vegada más mientres l'iviernu. Los trunfos alemanes fueron llindaos pola esviadura per parte de Hitler de fuercies pal ataque de Stalingráu ya intentar algamar los campos petrolíferos d'El Cáucasu simultáneamente en llugar de darréu como se considerara nel plan orixinal. El frente taba más sobreextendido que nunca y ello enzancaba'l suministru. L'Exércitu Colorado, pela so parte, tenía una peramplia retaguardia que-y dexaba planiar maniobres y movimientos que nun pudieron intentar franceses o polacos contra la Wehrmacht.

Frente Occidental, 1944-45 editar

 
Progresu de la llinia del frente na Batalla de les Ardenas.

Col intre de la guerra, los exércitos aliaos empezaron a utilizar formaciones de fuercies combinaes y estratexes de penetración en fondura qu'Alemaña intentara usar nos primeros años de la guerra. Munches operaciones aliaes nel Desiertu Occidental y nel Frente Oriental confiaron nes concentraciones masives de potencia de fueu pa llograr frayatos del frente por unidaes blindaes móviles. Estes táctiques basaes na artillería fueron tamién decisives nes operaciones del Frente Occidental tres la Operación Overlord y tantu los exércitos de la Commonwealth como d'Estaos Xuníos desenvolvieron sistemes flexibles y fuertes utilizando sofitu d'artillería.

Tres los desembarcos aliaos de Normandía, Alemaña fixo intentos d'entartallar la fuercia del desembarque con ataques de blindaos pero nun llogró'l so oxetivu pola falta de coordinación y la superioridá aérea aliada. La tentativa más significativa del usu d'operaciones en fondura en Normandía foi en Mortain, qu'acabó cola creación de la Bolsa de Falaise y la destrucción final de les fuercies alemanes de Normandía. El contraataque de Mortain foi llanzáu contra les fuercies aliaes qu'actuaron na Operación Cobra, el XII Grupu d'Exércitos d'Estaos Xuníos. El VII Exércitu alemán atacó escontra les costes de Saint-Lô, intentando cortar al III Exércitu d'Estaos Xuníos, comandado por George S. Patton na Operación Lüttich. Nun pudo algamar el frayatu de la llinia contra la infantería defensora y, apexáu, foi abarganáu y destruyíu pol XII Grupu d'Exércitos.

La ofensiva aliada nel centru de Francia, encabezada poles unidaes blindaes del III Exércitu de Patton, utilizó téuniques de frayatu y penetración que yeren esencialmente idéntiques a la "idea de blindaos" de la preguerra de Guderian. Patton reconoció que lleera a Guderian y a Rommel antes de la guerra, y les sos táctiques compartíen les sos idees de velocidá y ataque.

La postrera ofensiva alemana nel Frente Occidental, la Batalla de les Ardenas, denominada Operación Wacht Am Rhein polos alemanes, foi una ofensiva llanzada escontra'l puertu vital d'Amberes n'avientu de 1944. Llanzada con mal tiempu atmosféricu contra un sector débil aliáu, foi una sorpresa y un ésitu inicial mientres les fuercies aérees aliaes tuvieron bloquiaes pola nubosidad. Sicasí, les bolses defensives en llugares clave al traviés de les Ardenas, la escasez de carreteres útiles y un mal plan loxísticu provocaron retrasos a los alemanes. Les fuercies aliaes esplegaes nos lladrales de la penetración alemana y l'aviación aliada pudieron atacar de nuevu a les columnes blindaes. Ente que la estratexa fuera sólida, la capacidá de les tropes alemanes amenorgárase hasta'l puntu de nun poder esplotar los beneficios iniciales.

Contramedidas y llimitaciones editar

La redolada editar

Los conceutos acomuñaos cola denominación Blitzkrieg, penetraciones en fondura por blindaos, grandes envolvimientos y ataques de fuercies combinaes, teníen una dependencia importante del terrén y les condiciones meteorolóxiques. Onde nun había capacidá pal movimientu rápidu, la penetraciones de blindaos fueron evitaes de cutiu o resultaron un fracasu.

El terrén tenía de ser idealmente planu, firme, ensin torgues naturales o fortificaciones y entrepoláu de carreteres y víes de ferrocarril. Si nel so llugar yera accidentáu, arboláu, con banzaos o zones urbanes, los blindaos seríen vulnerables a la infantería en combate próximu y ensin posibilidá de salir a toa velocidá. Amás, les unidaes podíen detenese pol fango o la nieve. L'artillería y el sofitu aereu tamién dependíen del tiempu atmosféricu.

Superioridá aérea editar

La superioridá aérea aliada convertir nuna torga significativa nes operaciones alemanes mientres los últimos años de la guerra. Los primeros ésitos alemanes esfrutaron de superioridá aérea, sofitu aereu cercanu y reconocencia aérea. Sicasí, los cazabombaderos aliaos fueron tarrecíos polos sos ésitos tácticos, de manera que tres la Operación Overlord, les tripulaciones de los vehículos alemanes amosaben reticencia a movese en masa pel sol.

Ello ye que la última operación Blitzkrieg alemana, la Batalla de les Ardenas, foi entamada por que tuviera llugar con mal tiempu y l'aviación aliada en tierra. So eses condiciones, foi difícil pa los comandantes alemanes emplegar la "idea de blindaos" al so potencial previstu.

Táctiques anti-Blitzkrieg editar

La Blitzkrieg yera bien efeutiva contra les doctrines de defensa estática que la mayoría de los países desenvolvieron a la fin de la Primer Guerra Mundial. Los primeros intentos de ganar a la Blitzkrieg pueden ser fechaos mientres la invasión de Polonia en 1939, onde'l xeneral polacu Stanisław Maczek, comandante de la 10ª Brigada de Caballería Motorizada, preparó un informe detalláu de les táctiques alemanes, el so usu, efeutividá y posibles procuros pal Exércitu francés. Sicasí, el personal francés fixo casu omiso d'esti informe, que foi prindáu polos alemanes, ensin abrir.

Mientres la Batalla de Francia en 1940, la 4ª División Blindada de De Gaulle y elementos de la Brigada Blindada de la Fuercia Espedicionario Británica realizaron ataques contra'l lladral alemán, llegando a emburriar faía tras a les columnes blindaes avanzaes mientres la Batalla d'Arres. Ésta pudo ser la razón por qu'Hitler ordenara la detención de la meyora alemana.

Esos ataques, combinaos cola defensa de corcuspín de Maxime Weygand, convertir na base principal pa responder a la Blitzkrieg nel futuru: esplegue en fondura, dexar a les fuercies enemigues circunvalar les concentraciones defensives, dependencia de l'artillería anticarro, emplegu de la mayor fuercia nos lladrales del ataque enemigu, siguíu de contraataques na base pa destruyir la meyora enemiga. Caltener los lladrales yera esencial pa encauzar l'ataque enemigu, y l'artillería, emplegada apropiadamente, causaría un númberu mayor de baxes a los atacantes.

Ente que les fuercies aliaes en 1940 escarecíen de la esperiencia pa desenvolver con ésitu eses estratexes, teniendo como resultáu la capitulación de Francia con munches perdes, fueron carauterístiques nes operaciones aliaes posteriores. Na Batalla de Kursk, l'Exércitu Colorado emplegó una combinación de defensa en gran fondura, campos de mines estensos y una defensa aportunante nos lladrales del frayatu de la llinia. D'esta forma, amenorgaron la capacidá de combate de los alemanes inclusive mientres les fuercies alemanes avanzaben.

Loxística editar

Anque efeutiva nes campañes rápides contra Polonia y Francia, Alemaña nun podía caltener la Blitzkrieg nos últimos años de la guerra. La Blitzkrieg tien el peligru inherente d'estender demasiáu les sos llinies de suministru, y l'estratexa podía ser ganada por un enemigu determináu, que tea dispuestu a sacrificar territoriu mientres el tiempu necesariu pa reagrupase y rearmarse, como fixeron los soviéticos nel Frente Oriental, la conocida estratexa de vencer terrenal en cuenta de ganar tiempu.

La producción de tanques y vehículos yera un problema constante p'Alemaña. Ello ye que a final de la guerra, munches divisiones panzer nun teníen más que delles docenes de carros.[17] Conforme averábase'l final de la guerra, Alemaña tamién tuvo una escasez crítica de combustible y munición por cuenta de los bombardeos estratéxicos aliaos [ensin referencies]. Anque la producción d'aviones de combate siguía, nun podíen volar por cuenta de la falta de combustible. El combustible yera unviáu a les divisiones Panzer, qu'inclusive asina nun podíen operar de forma normal. De los Tiger I que se perdieron contra'l Exércitu de los Estaos Xuníos, cuasi la metá d'ellos fueron abandonaos por falta de combustible.[18]

Influencia editar

La influyencia más amplia de la Blitzkrieg tuvo dientro de la direición aliada occidental de la guerra, dalgunos de los que tomaron inspiración de la propuesta alemana. El xeneral estauxunidense Patton resaltaba la persecución rápida, l'usu d'una punta de llanza de blindaos pa realizar un frayatu del frente, y aisllar y esbaratar les fuercies enemigues primero que se dieren a la fuga. Tamién punxo en práutica la idea atribuyida al líder de caballería Nathan Bedford Forrest de "llegar ellí más rápidu, cola mayoría de les fuercies".

La Blitzkrieg tamién influyó sobre otros militares y doctrines. El Exércitu de Defensa d'Israel pue ser influyíu pola Blitzkrieg al crear puntes de llanza flexibles y sofitu cercanu aereu.[19] Nos años 1990, los teóricos estauxunidenses del Shock y medrana afirmaron que la Blitzkrieg yera un subconxuntu d'estratexes que denominaron "dominiu rápidu".

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Karl-Heinz Frieser. The Blitzkrieg Legend: The 1940 Campaign in the West
  2. "Blitzkrieger" en TIME Vol. XXXIV Non. 13, 25 de setiembre de 1939. [1]
  3. (en polacu) Wojnę błyskawiczną wymyślili Polacy!. Interia Nova Historia. http://nowahistoria.interia.pl/ii-rzeczpospolita/news-wojne-blyskawiczna-wymyslili-polacy,nId,1061696. Consultáu'l 21 de xineru de 2017. 
  4. 4,0 4,1 4,2 James S. Corum, The Roots of Blitzkrieg: Hans von Seeckt and German Military Reform (Lawrence, KS: University Press of Kansas, 1994)
  5. Defendíu por Corum, Edwards, y House, según el mesmu Guderian nes sos memories.
  6. Charles de Gaulle | 1925-1940 : un officier anticonformiste.
  7. Young, Desmond; The Desert Fox, 1955.
  8. 8,0 8,1 8,2 Roger Edwards, Panzer: A Revolution in Warfare, 1939-1945 (Londres: Brockhampton Press, 1998).
  9. Comentarios de Guderian a un artículu anónimu publicáu pola Unión Nacional d'Oficiales Alemanes el 15 d'ochobre de 1937, y citáu en Panzer Leader, páxs. 39-46.
  10. Heinz Guderian, Panzer Leader (Nueva York: De Capo Press, 2002).
  11. Pitt, Barrie. The Second World War. (BPC Publishing 1966).
  12. 12,0 12,1 Cooper, Matthew. The German Army 1939-1945: Its Political and Military Failure 1976.
  13. Ellis, John. Brute Force (Viking Penguin, 1990).
  14. Zaloga, Steven and Majej. The Polish Campaign 1939 (Hippocrene Books, 1985).
  15. Dellos autores señalen la posibilidá de que l'aparente "pasividá" alemana en Dunkerque deber a les esperances de Hitler d'axustar un alcuerdu pacíficu con Inglaterra tres la conquista de Francia.
  16. Alan Clark, Barbarossa: The Russian-German Conflict, 1941-45 (Nueva York: Quill, 1965).
  17. Richard Simpkin, Race to the Swift: Thoughts on Twenty-First Century Warfare (Londres: Brassey's, 2000).
  18. Charles Winchester, "The Demodernization of the German Army in World War 2", Osprey Publishing. [2]
  19. Jonathan M. House, Toward Combined Arms Warfare: A Survey of 20th-Century Tactics, Doctrine, and Organization. (University Press of the Pacific, 2002). [3]

Bibliografía adicional editar

  • Karl-Heinz Frieser. El Mitu de la Blitzkrieg: La Campaña de 1940 nel Oeste Edición n'Español. Ediciones Platea 2013. ISBN 9788493886363
  • Peter Chrisp. Blitzkrieg! 1990.
  • Len Deighton. Blitzkrieg: From the rise of Hitler to the fall of Dunkirk. 1981.
  • James S. Corum. The Roots of Blitzkrieg: Hans von Seeckt and German Military Reform. 1994.
  • Roger Edwards. Panzer: A Revolution in Warfare, 1939-1945. Londres: Brockhampton Press, 1998.
  • Heinz Guderian (1952). Panzer Leader Nueva York, 2001.
  • Erich von Manstein. Lost Victories Presidiu, 1994.