Borís Fiódorovich Godunov (rusu: Борис Фёдорович Годунов) (c. 155113 d'abril de 1605) foi rexente de facto del Zarato rusu dende 1584 a 1598 y depués convirtióse nel primer zar non perteneciente a la dinastía Riúrik exerciendo'l poder como tal dende 1598 a 1605.

Borís Godunov
Zar de todas las Rusias (es) Traducir

17 febreru 1598 - 13 abril 1605
Teodoro I de Rusia (es) Traducir - Teodoro II de Rusia
Vida
Nacimientu Viazma (es) Traducir12 d'agostu de 1552[1]
Nacionalidá Zarato rusu
Muerte Moscú23 d'abril de 1605[2] (52 años)
Sepultura Monasterio de la Trinidad y San Sergio (es) Traducir
Causa de la muerte enfermedá
Familia
Padre Theodore Godunov
Casáu con Maria Skuratova-Belskaya (es) Traducir [3]
Fíos/es
Hermanos/es Irina Godunova (es) Traducir
Pueblu Godunow
Godunov (en) Traducir
Estudios
Llingües falaes rusu
Oficiu políticuOprichnik (es) Traducir
Creencies
Relixón Ilesia Ortodoxa Rusa
Cambiar los datos en Wikidata
Pa la ópera, vease Borís Godunov (ópera).
Pa la película, vease Boris Godunov (película).

Primeros años editar

Borís foi'l miembru más famosu d'una antigua —y agora estinguida— familia rusa d'orixe tártaru, qu'emigrara dende la Horda d'Oru a Kostromá a principios del sieglu XIV.

La carrera de servicios de Borís empezó na corte de Iván el Tarrecible. Ye mentáu en 1570 por haber tomáu parte na campaña de Serpeisk como arqueru de la guardia.

Al añu siguiente, 1571, convertir en miembru de la tarrecida Opríchnina y consolidó la so posición na corte por aciu el so matrimoniu con María, la fía del favoritu d'Iván IV, el tarrecíu Maliuta Skurátov.

En 1580 el zar escoyó a Irene Fiódorovna, la hermana de Borís, pa ser la esposa del so fíu, el zarévich Teodoro de 14 años d'edá, momentu nel cual Borís foi alzáu al rangu de boyardo.

Nel so llechu de muerte Iván designó un Conseyu formáu por Borís Godunov, Fiódor Nikítich Románov, y Vasili Shúiski xunto con otros Románov, como guardes y conseyeros del so fíu y socesor, Teodoro I, quien a pesar de los sos 27 años, nun yera bien intelixente y por demás enfermizu. «Él abellugábase na relixón pa protexese de los peligros palaciegos; y a pesar de que'l so pueblu llamar santu, al empar reconocíen que nun tenía los temple necesariu pa gobernar al so pueblu».[4]

Al finar Iván IV, tamién dexó otru fíu de trés años d'edá Dmitri Ivánovich (1581–1591), que naciera del so séptimu y últimu matrimoniu. Puesto que la Ilesia Ortodoxa rusa reconocía solo los sos trés primeros casorios, y los fíos habíos nellos como llexítimos, téunicamente Dmitri (y la familia de la so madre) nun teníen nengún derechu sobre'l tronu. Aun así, el Conseyu, poco tiempu dempués del fallecimientu d'Iván IV, unvió a Dmitri xunto cola so madre María Nagaya a Úglich a unos 190 quilómetros de Moscú. Dmitri finó ellí al cabu de dellos años, a la edá de 10 años (1591). Vasili Shúiski encabezó una misión oficial pa determinar les causes de la so muerte, y el veredictu oficial foi que'l neñu cortó la gargüelu mientres un ataque epilépticu. La vilba d'Iván IV denunció que'l so fíu fuera asesináu por axentes de Godunov. Nunca pudo establecese la culpabilidá de Godunov y pocu tiempu dempués la madre de Dmitri foi obligada a tomar los vezos.[5]

Rexente editar

El reináu de Teodoro I empezó con una rebelión en favor del infante zarévich Dmitri, el fíu de la séptima esposa d'Iván, María Nagaya, que terminó col destierru del zarévich y de la so madre y familiares, al so infantazgo en Úglich. Con ocasión de la coronación del zar, el 31 de mayu de 1584, Borís llogró honores como parte del Conseyu de cinco homes. Con tou, Godunov llevó a cabu'l segundu llugar mientres el cursu de la vida del tíu (políticu) del zar Teodoro I, Nikita Románovich Zajarin-Yúriev (en:Nikita Romanovich), quien al finar, el 23 d'abril de 1585, dexar ensin un rival seriu.

Una combalechadura na so contra per parte de tolos otros boyardos importantes y el metropolitanu Dionisio II, que buscaba quebrar el poder de Borís por aciu el divorciu del zar de la hermana de Godunov, terminó nel castigu o cayida en desgracia de los complotados. Polo que'l poder de Godunov creció hasta ser omnipotente. La direición de los asuntos del reinu pasó dafechu al so control qu'exerció mientres 13 de los 14 años que reinó Teodoro I, rellacionándose colos príncipes estranxeros como un par.

Les sos polítiques fueron polo xeneral pacífiques, y bien prudentes. En 1590 ganó a los tártaros, que realizaren una incursión sobre Moscú, motivu pol cual foi-y conferíu'l títulu de konyushi (condestable), un títulu antiguu con mayor dignidá que'l de boyardo. En 1595 llogró recuperar los pueblos que prindara Suecia mientres el reináu previu. Caltuvo una posición independiente respectu de Turquía, brindando sofitu a una facción anti-turca en Crimea, y sofitando al emperador con subsidios na so guerra contra'l sultán.

Borís fomentó'l comerciu de los mercaderes ingleses con Rusia, al eximirlos del pagu d'impuestos. Civilizó les fronteres del nordés y sureste de Rusia al construyir numberoses ciudaes y fortaleces pa caltener so control a les tribus tártaru y finés. Ente estos pueblos atopábense Samara, Sarátov, Vorónezh, Tsaritsyn, y otros poblaos más pequeños. Tamién fomentó la recolonización de Siberia, que saliera de la esfera d'influyencia de Rusia, y ordenó la fundación de numberosos asentamientos, incluyíu Tobolsk ente otros.

Mientres el so rexencia constituyóse'l Patriarcáu de Moscú de la Ilesia Ortodoxa Rusa. El metropolitanu Job de Moscú convertir en 1589 nel primer Patriarca de Moscú y Toa Rusia. Con ello la Ilesia rusa convertir n'autocéfala y desafióse de la influyencia del patriarca de Constantinopla. Esta reforma satisfixo les aspiraciones del zar, yá que Teodoro vivía con un fondu interés tolos asuntos de la Ilesia.

La so reforma interior más importante foi'l decretu de 1587 pol que se prohibía a los llabradores romper la rellación de servidume con un señor pa pasase a otru, de manera que quedaron xuníos a la tierra. L'oxetu d'esta ordenanza yera asegurar ingresos de los grandes señores, pero esto condució a la institución de la servidume na so forma más opresiva.

Zar de Rusia editar

Al morrer el zar Teodoro I (7 de xineru de 1598) ensin dexar descendencia, l'ambición y l'instintu de sobrevivencia emburriaron a Borís a apoderase del tronu. De nun haber tomáu dicha iniciativa, ye probable que nel meyor de los casos el so destín fuera quedar confináu nun monesteriu. La so eleición foi propuesta pol Patriarca Job de Moscú, quien tenía los convencimientu que Borís tenía les cualidaes apropiaes pa poder gobernar metanes les estremes dificultaes de la situación esistente. Sicasí, Borís solo aceptó'l tronu cuando-y lo ufiertó la Zemsky Sobor, o asamblea nacional, que s'axuntó'l 17 de febreru, y escoyer por decisión unánime'l 21 de febreru. El 1 de setiembre Borís foi coronáu zar nuna ceremonia solemne.

Mientres los primeros años del so reináu goció de muncha popularidá, gobernó sabiamente y estableció un clima de prosperidá. Borís entendió la necesidá que tenía Rusia de crecer y algamar el progresu intelectual esistente n'Europa, y por ello fomentó numberoses reformes sociales y educatives. Foi'l primer zar qu'importó gran cantidá de maestros estranxeros, el primeru n'unviar mozos rusos a recibir educación n'otros países, y el primeru en dexar que se construyeren ilesies luteranes en Rusia. En ganando la Guerra rusu-sueca (1590-1595), vio la necesidá de crear un alcuerdu sobre'l mar Bálticu, ya intentó anexonase Livonia por aciu xestiones diplomátiques. Cultivó bones rellaciones colos países escandinavos, coles mires de fomentar llazos de sangre coles cases reales d'estos, y asina aumentar la dignidá de la so propia dinastía.

 
Tumbes de la familia de los Godunov nel Monesteriu de la Trinidá y San Sergio de Sérguiev Posái.

De xuru Borís foi unu de los más grandes zares de Rusia. Pero les sos enormes cualidaes viéronse avafaes pola so personalidá desconfiable, que faía que-y fuera imposible tratar en forma cordial a aquellos que lo arrodiaben. El so mieu a posibles pretendientes al tronu inducir a prohibir que dalgunos de los más importantes boyardos contraxeren matrimoniu. Tamién promovió la esistencia d'informantes y escorrió a los sospechosos basáu na supuesta "información" llograda por dichos medios. La familia Románov sufrió especialmente por causa de esti comportamientu. Tampoco aceptó una unión personal que-y propunxo en 1600 una misión diplomática encabezada por Lew Sapieha de la Mancomunidá de Polonia-Lituania.

Borís finó'l 13 d'abril/23 de 1605 por cuenta de un paru cardiaco, dempués d'una enllargada enfermedá. El so fíu Teodoro II asoceder mientres unos pocos meses y depués foi asesináu, al igual que la so vilba, por enemigos de los Godunov en Moscú el 10 de xunu/20 de xunetu de 1605. El so fíu primoxénitu Iván naciera en 1587 y finó en 1588, y la so fía Ksenia, nacida en 1582/1591, foi comprometida con Johann de Schleswig-Holstein, nacíu'l 9 de xunetu, de 1583 pero él finó'l 28 d'ochobre de 1602 pocu tiempu antes d'anunciar el so casoriu y ella morrió soltera'l 30 de mayu, de 1622 siendo soterrada nel Monesteriu de la Trinidá y de San Sergio.

Referencies editar

  1. URL de la referencia: https://oaj.fupress.net/index.php/ss/article/view/10605/10072.
  2. Afirmao en: SNAC. Identificador SNAC Ark: w6p01kmh. Apaez como: Boris Godunov. Data de consulta: 9 ochobre 2017. Llingua de la obra o nome: inglés.
  3. Identificador de persona en The Peerage: p11491.htm#i114906. Data de consulta: 7 agostu 2020.
  4. Durant,Will, Story of Civilation: Vol. VII The Age of Reason Begins (Simon & Schuster, 1961) ch.13, p. 513
  5. Ibid.#1

Ver tamién editar

Enllaces esternos editar



Predecesor:
Teodoro I
 
Zar de Rusia

1598 - 1605
Socesor:
Teodoro II