Boudica (circa 30Britania (es) Traducir – 61Britania (es) Traducir) foi una reina guerrera de los icenos, qu'empobinó a delles tribus britanes, incluyendo a los sos vecinos los trinovantes, mientres el mayor llevantamientu contra la ocupación romana ente los años 60 y 61 d. C., mientres el reináu del emperador Nerón. Estos fechos fueron narraos sobremanera por dos historiadores, Tácito (nos sos Añales y en La vida de Julio Agrícola) y Dión Casio (n' Historia romana).

Boudica
reina Icenos (es) Traducir

Vida
Nacimientu Britania (es) Traducircirca 30
Muerte Britania (es) Traducir61 (30/31 años)
Causa de la muerte envenenamiento (es) Traducir
Familia
Casada con Prasutago (es) Traducir
Fíos/es 2
Oficiu lideresa militar, gobernante, reinamilitante de la resistencia
Serviciu militar
Lluchó en revuelta de Boudica (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

El so nome significaba «victoria». Tamién ye conocida como Búdica, Buduica, Bonduca, o pol nome llatinizáu de Boadicea.

Datos biográficos editar

Tácito y Dión Casio coinciden en que Boudica provenía de familia d'aristócrates icenos. Dión Casio narra d'ella que tenía una intelixencia «más grande que la que xeneralmente tienen les muyeres», que yera alta, de voz aspra y mirada feroz, pelo pelirroxo hasta'l cadril, túnica de munchos colores y un mantu gruesu afechu con un broche. Siempres usaba un gruesu collar d'oru, posiblemente un torque, aditamento qu'ente los pueblos celtes siempres significaba nobleza.

El so maríu Prasutagus (probablemente llamáu Esuprastus) yera'l rei de los icenos, tribu qu'habitaba la zona del actual Norfolk (al este d'Inglaterra). De primeres nun fueron parte del territoriu invadíu polos romanos, porque tuvieron l'estatutu d'aliaos mientres la conquista romana de Britania llevada a cabu por Claudio y los sos xenerales nel añu 43.

Como tolos pueblos celtes, daben gran importancia a la so independencia, y hubo enfrentamientos ente los romanos y los icenos anteriores al llevantamientu del añu 60, el más importante de los cuál verificóse cuando l'entós gobernador de Britania Publio Ostorio Escápula amenaciaólos con desarmalos.[1]

Sicasí, Prasutagus vivió una llarga vida de riqueza. Pero había un problema y yera que nun tenía fíos varones y que, anque la realeza pudiera pasar a les sos fíes, sicasí nun podía asegurar la independencia formal frente al Imperiu Romanu; por eso asocedióse-y la idea de nomar al emperador romanu coheredero del so reinu, xunto colos sos dos fíes. Esti tipu de testamentos yeren habituales na dómina romana (recordemos la donación del enteru reinu de Pérgamo) pos se consiguía que, siquier mientres la vida del rei veceru, respetárase un estatus de semi-independencia.[2][3]

Por cuenta d'estos factores y a que la llei romana namái dexaba l'heriedu al traviés de la llinia paterna, cuando Prasutagus morrió, la so idea de caltener el so llinaxe foi inorada, y el so reinu foi amestáu como si fuera conquistáu. Les tierres y tolos bienes fueron confiscaos, y los nobles trataos como esclavos. Por cuenta de que Prasutagus viviera pidiendo emprestáu dineru a los romanos, al finar, tolos sos súbditos quedaron amestaos a esa delda, que Boudica, la entós reina, nun podía pagar.

Dión Casio diz que los publicanos romanos (incluyíu Séneca el Xoven), desencadenaron la violencia escalando les aldegues y tomando esclavos como pagu de la delda. Tácito paez sofitar esto al criticar —en referencia a esta tema— al procurador Cato Deciano pola so «avaricia». Acordies con Tácito, los romanos azotaron a Boudica y violaron a los sos dos fíes, lo que desamarró la roxura incontenible de la reina.

Nel añu 60 o 61, mientres el gobernador Cayo Suetonio Paulino taba nel norte de Gales llevando a cabu una campaña na islla de Mona, güei Anglesey, que yera un abellugu de los británicos rebalbos y un centru druídicu, los icenos conspiraron, ente otros colos sos vecinos, los trinovantes, pa llevantase contra los romanos y escoyeron a Boudica como'l so líder.

Ye posible que s'inspiraren nel exemplu d'Arminio, el príncipe de los Queruscos, que nel añu 9 había masacrado tres lexiones romanes na Batalla de la viesca de Teutoburgu o que recordaren a los sos propios ancestros, que llucharen contra Xuliu César cuando ésti desembarcó por dos vegaes en Britania.[4]

Lo cierto ye que Dión Casio diz que Boudica emplegó un métodu d'aldovinación lliberando a una llebre de les plegues de la so ropa ya interpretando la direición en que corría, ya invocó a Andraste, la diosa britana de la victoria.

El primer blancu de los rebeldes foi Camulodunum (Colchester), l'antigua capital de Trinovantia, que se volviera una colonia romana. Los soldaos veteranos romanos estableciérense ellí siguiendo'l costume romana, y alzárase un templu al emperador Claudio por cuenta de los trinovantes. Esto fizo que la ciudá convertiérase nun focu de rensía.

Los romanos pidieron refuerzo pero'l procurador Cato Deciano, namái unviara 200 auxiliares. L'exércitu de Boudica cayó sobre una ciudá mal defendida y destruyóla. Sitiaron a los postreros defensores nel templu mientres dos díes hasta que cayeron, matando a muyeres, neños y vieyos. Dempués amburáronla.

El futuru gobernador, Quintu Petilio Cerial, entós legáu de la Lexón IX Hispana, intentó socorrer a la ciudá con un destacamentu d'esa lexón, pero les sos fuercies fueron ganaes. La so infantería foi emboscada nuna zona montiega y namái el comandante y parte de la so caballería consiguió escapar. Deciano Cato, el prevocador de los acontecimientos pola so cobicia, consideró más prudente poner tierra por mediu y fuxó escontra la Galia.

Cuando les noticies llegaron a Cayo Suetonio Paulino (gobernador de Britania), ésti ordenó dirixise a Londinium, el próximu oxetivu de Boudica; pero ante la imposibilidá de defendela, retiróse de la mesma, pudiendo asina Boudica amburar la ciudá y masacrar a los sos habitantes. Suetonio Paulino nun llegó a tiempu pa defender Verulamium, y la ciudá tamién foi afarada.

Finalmente, Suetonio y Boudica entablaron combate na Batalla de Watling Street, nun sitiu inda non determináu, na ruta anguaño llamada Watling Street, ente l'antigua Londinium y Viroconium (anguaño Wroxeter en Shropshire).

Los romanos taben en gran inferioridá numbérica, 5 a 1 aproximao, pero allugaron nun terrén arrodiáu de viesques, onde nun podían ser flanqueaos, degolaos nin emboscaos. L'exércitu romanu taba bien disciplináu y armáu; el de Boudica yera bien numberosu pero pocu uniforme tocante a les armes que portaben y a la edá de los guerreros (dende neños de 10 años hasta vieyos). La nueche anterior a la batalla, dempués d'ordenar llevantar el campamentu, Suetonio solicitó ser espertáu tan llueu l'exércitu rebalbu se presentase nel campu de batalla. Cuando ello asocedió, les lexones formaron en files de siete en fondu, colos sos escudos, espaes y llances (dos per cada soldáu). Cuando Suetonio vio que nel campu enemigo los carros de tresporte y les families de los guerreros fueren asitiaos detrás de los combatientes, entendió que ganaría la batalla. Cuando la infantería britana atacó, les muncho más disciplinaes formaciones romanes fixeron cayer sobre ellos una agua de llances qu'abrasó les sos primeres llinies. Eso sumió nel tracamundiu a los britanos y facer recular, dexando nel campu un tendal de muertos. Suetonio ordenó a los sos soldaos avanzar a pasu lentu pero sosteníu, nuna llinia en forma de sierra dentada, cubriendo los sos lladrales colos sos escudos. Al velos venir, los guerreros de Boudica volvieron cargar, encajonándose ente los dientes" de les files romanes. Los lexonarios de la primer filera, defendíos polos escudos, travesaron coles sos espaes a mamplén d'atacantes, cuasi ensin recibir daños. Al cabu de cuatro o cinco minutos de combate, a una señal de los sos oficiales, dexaben el puestu al que formaba detrás, asitiándose na última posición. Eso dexaba entrar en combate a soldaos frescos y recuperar fuercies a los qu'engarraren. La masacre foi total y al nun poder furar la formación enemiga, los britanos sintieron llerza y empezaron a recular, entartallándose unos a otros mientres los romanos siguíen el so avance implacablemente.

Na so desesperación por fuxir, los britanos non yá emburriaron a los guerreros qu'avanzaben detrás sinón a les muyeres, neños y vieyos qu'aguardaben el desenllaz de la batalla en cercaníes de los carros. L'ábanu que producieron foi tal, que cerca de 40&nsbsp;000 morrieron entartallaos ente los combatientes n'escorribanda y los vehículos que torgaben la retirada.

Los romanos nun tuvieron piedá, nin siquier de muyeres encinta y neños y mientres hores dedicáronse a asesinar a los mancaos y a escorrer a los que llograren trespasar los carromatos.

Boudica acabó suicidándose con venenu pa evitar que los romanos la atraparar, según Tácito, anque Dión Casio da otra versión de los fechos.[5] Tal foi'l grau de violencia que los romanos aplicaron, que mientres los cuatro sieglos siguientes, la provincia caltenióse en paz. Inclusive l'emperador Nerón calificó de «bien duru» el castigu infligíu a los celtas que llucharon nesa batalla.

¿Boudica o Boadicea? editar

Hasta fines del sieglu XX, Boudica yera más conocida como Boadicea, un nome que probablemente se deba a un error de trescripción cuando'l manuscritu de Tácito foi copiáu na Edá Media.

El so nome adopta delles formes nos manuscritos: Boadicea y Boudicea en Tácito; Βουδουικα, Βουνδουικα y Βοδουικα en Dión Casio, pero ye cuasi seguro que orixinalmente yera Boudica, derivada de la pallabra céltica bouda: «victoria» (del protocelta boudīko: «victoriosu»); n'irlandés bua, buaidheach , y en galés buddug.

 
Estatua de Boudica nel Westminster Millennium Pier.

El nome puede topase n'inscripciones como «Boudica» en Lusitania, «Boudiga» en Burdeos y «Bodicca» en Bretaña.

Basándose nel desenvolvimientu posterior del galés y l'irlandés, determinóse que la ortografía correuta del nome ye Boudica, pronunciáu boudíka /bəʊˈdiːka:/, anque munchos pronuncien equivocadamente búdika /ˈbuːdɪkə/.

Historia editar

Boudica foi escaecida mientres la Edá Media. Nun apaez na Historia eclesiástica gentis Anglorum de Beda el Venerable, o na Historia Regum Britanniae de Godofredo de Monmouth.

Pero'l redescubrimientu de les obres de Tácito y Dión Casio mientres la Renacencia dexó-y a Polidoro Virgilio reintroducila na historia británica en 1534. Sicasí, malinterpretó que la «Voadicea» qu'atopó en Tácito yera distinta que la «Bunduica» de Dión Casio.

La historia de Boudica tamién ta incluyida en The Chronicles of England, Scotlande, and Irelande o «Cróniques d'Inglaterra, Escocia ya Irlanda» de Raphael Holinshed ya inspiró a Francis Beaumont y a John Fletcher —dos contemporáneos de Shakespeare (más nuevos qu'él)— a escribir la obra de teatru Bonduca en 1610.

En 1782, William Cowper escribió un popular poema: Boadicea, an ode.

Na era victoriana, la fama de Boudica tomó proporciones llexendaries. La reina Victoria foi considerada la so epónima por Alfred Lord Tennyson, el poeta laureáu de la reina, que nel so honor escribió'l poema Boadicea.

Tamién se punxo'l so nome a un buque de guerra, l'Her Majesty Ship Boadicea.

El príncipe Alberto de Saxonia-Coburgu-Gotha financió una gran estatua de bronce de Boudica nel so carru de guerra (anacrónicamente afatáu con gadañes al estilu del imperiu persa), xunto coles sos fíes; el conxuntu foi creáu por Thomas Thornycroft. Instaláronlo en 1905 cerca de la ponte de Westminster y el Palaciu de Westminster sede del Parllamentu británicu, en Londres, con dos versos del poema de Cowper dedicáu a ella, que se refieren al imperiu británicu: «Rexones que'l César nunca conoció / los tos herederos van apoderar».

Irónicamente, la gran rebelde lluchadora contra un imperiu agora yera identificada cola emperatriz del nuevu.[6]

Produciéronse dos películes alrodiu de la so historia, en 1928 y más apocayá en 2003.

Referencies editar

  1. Tácito, Anales 12:31-32
  2. H. H. Scullard: From the Gracchi to Nero (Dende los Gracos a Nerón), 1982, páx. 90.
  3. John Morris: Londinium: London in the Roman Empire, 1982, páxs. 107-108.
  4. Tácito: Agrícola, 15.
  5. Dión Casio, Historia romana (62.12.6).
  6. Graham Webster, Boudica: The British Revolt against Rome AD 60, 1978.

Bibliografía clásica editar

Bibliografía moderna editar

N'español:

N'inglés:

Enllaces esternos editar