Cájar

conceyu de la provincia de Granada (España)

Cájar ye una llocalidá y conceyu español asitiáu na parte central de la contorna de la Vega de Granada, na provincia de Granada, comunidá autónoma d'Andalucía. Llenda colos conceyos de Huétor Vega, Monachil y La Zubia, que los sos cuatro nucleos tán práuticamente xuníos por edificaciones —nel casu monachileño, pol Barriu de la Vega—, formando la denomada Mancomunidá del Ríu Monachil. Otres llocalidaes cercanes son El Barrichuelo, Granada capital pol barriu del Zaidín-Vergeles y Cumes Verdes. Cájar ye una de los cincuenta y dos entidaes que componen el Área Metropolitana de Granada.

Cájar
Alministración
País España
Autonomíasimple Andalucía
Provincia provincia de Granada
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Cájar (es) Traducir Fidel Prieto Cabello
Nome oficial Cájar (es)[1]
Códigu postal 18199
Xeografía
Coordenaes 37°08′03″N 3°34′15″W / 37.134166666667°N 3.5708333333333°O / 37.134166666667; -3.5708333333333
Cájar alcuéntrase n'España
Cájar
Cájar
Cájar (España)
Superficie 2 km²
Altitú 729 m
Llenda con Monachil, La Zubia, Granada y Huétor Vega
Demografía
Población 5447 hab. (2023)
- 2468 homes (2019)

- 2661 muyeres (2019)
Porcentaxe 0% de provincia de Granada
0% de Andalucía
0.01% de España
Densidá 2723,5 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
cajar.es
Cambiar los datos en Wikidata
Situación de Cájar (en moráu) al respective de la Vega de Granada; La ciudá de Granada en moráu claru.

Xeografía editar

Tien un altor mediu de 732 m sobre'l nivel del mar. Escarez de montes y ta asitiáu xunto a Sierra Nevada.

Cájar ye, col so 1,65 km², el conceyu más pequeñu en superficie de la provincia de Granada y de tola comunidá. Igualmente ye unu de los conceyos con mayor densidá de población de toa de la provincia granadina.

Demografía editar

Yera una zona eminentemente agrícola. Na década de 1920 construyéronse delles cases residenciales con xardín y güertu (villes o chalés) xunto al pequeñu nucleu urbanu, magar el gran desenvolvimientu d'estes construcciones tendría llugar nos años 70.

El conceyu de Cájar beneficiar de la llinia de tranvía que xunía Granada con Huétor Vega, la mesma Cájar y La Zubia, que funcionó hasta los años 70 del sieglu XX.

En 2005, más de los trés cuartes partes del so términu municipal yá taba ocupáu por nueves urbanizaciones. Ello ye que yá perdió práuticamente'l so calter agrícola pa convertise nuna zona residencial, con una población flotante significativa por cuenta del so usu como "ciudad dormitorio" o como segunda residencia.

Según l'Institutu Nacional d'Estadística d'España, nel añu 2017 Cájar cuntaba con 5054 habitantes censaos.[2]

Evolución de la población editar

Gráfica d'evolución demográfica de Cájar ente 1900 y 2016
Datos según el nomenclátor publicáu pol INE.

Política editar

Los resultaos en Cájar de les postreres eleiciones municipales, celebraes en mayu de 2015, son:[3]

Eleiciones Municipales - Cájar (2015)
Partíu políticu Votos %Válidos Conceyales
Partíu Popular (PP)
994
43,56%
5
Partíu Socialista Obreru Español (PSOE)
671
29,4%
3
Ganemos Cájar pa la xente (PG)
564
24,72%
3

Cultura editar

Fiestes editar

La fiesta más importante ye la de San Francisco, patrón del pueblu. Celébrase'l 4 d'ochobre de cada añu, na que se realicen los actos relixosos n'honor del patrón y actividaes lúdiques: competiciones deportives, esposiciones, actuaciones musicales y la popular verbena.

Otra fiesta destacada ye la de la Virxe de los Dolores. Celébrase'l Vienres de Dolores, que ye'l vienres anterior al Vienres Santu, polo que ye una fiesta movible nel calendariu eclesiásticu. El so orixe data del 1 d'abril de 1781, cuando la imaxe de la Virxe ye llevada a Cájar. Dende entós celébrase pela tarde una procesión pol pueblu con esa imaxe y la del Señor de la Salú.

El día de Tomar, celébrase'l día 2 de xineru que recuerda la Reconquista de Granada polos Reis Católicos. En Cájar llamóse siempres el "Día de Tomar" y celébrase con una xornada de convivencia ente los vecinos con un potaxe de garbanzos, pataques a lo probe y mostiu de la tierra.

Gastronomía editar

Pa falar de gastronomía de Cájar tenemos que treslladanos a la cocina nazarí, esto ye, la cocina que los árabes y moriscos dexaron n'heriedu, yá que constitúin les bases de la gastronomía d'esti pueblu. Estes son: l'aceite, el trigu y otres ceberes, que dieron el productu del pan y la farina que na mesa convertir en: farrapes, sopes y fidéos.

Dalgunos de los platos típicos de la cocina de Cájar son:

  • La sopa de maimones o la sopa d'ayu: ye de los clásicos platos cajareños, que consiste nuna sopa d'ayos fritos, con pan y güevu cuayáu. Ye de les recetes más antigües del pueblu.
  • Les manes de ternerillo y de gochu n'ayu pollu: había un costume, bien xeneralizada, de faer el guisu de les manes de ternerillo y de gochu al folio pollu, cola almendra frita, pimientu coloráu secu, pan frito y un mayáu d'ayu, perexil y azafrán, con vinu blanco y l'agua correspondiente. A lo que-y añades una pataques, según recen los antiguos guisos de Cájar.
  • Salchicha de Cájar: esti productu tan esquisitu, que se pasió llargu tiempu poles meyores cases comerciales de Granada capital y por delles confiteríes como "Bernina" y "Casa Brieva", ellaborar en Cájar, siendo'l so fundador, l'añu 1886, Don Juan Sánchez Muñoz. Esta salchicha faíase a base de xamón, llombu y especies. Anguaño volvió apaecer, ellaborada por Francisco Díaz Valdivia, propietariu de la empresa Industries Cárnicas Sierra Nevada, asitiada en Bellavista, barriu altu de Cájar.
  • Sopa de pimentón: la más típica de Cájar, yá que cunten los mayores que nun sabíen guisarla nos pueblos vecinos. Trátase de pimientu coloráu secu, fervíu y ralláu. Faise un mayáu con ésti, más pan, vinagre, aceite y l'ayu crudu; y tou esto revueltu, echar a l'agua de la sopa, con unes sardines llimpies y sal.

Referencies editar

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. ine.es (1 de xineru de 2017). «Población de Cájar» (castellanu).
  3. «Consulta de resultaos eleutorales. Ministeriu del Interior». Consultáu'l 19 de xunu de 2016.

Enllaces esternos editar


Noroeste: La Zubia y Huétor Vega Norte: Huétor Vega Nordeste: Huétor Vega y Monachil
Oeste: La Zubia   Este: Monachil
Suroeste: La Zubia Sur: La Zubia Sureste: Monachil


El conteníu d'esti artículu incorpora material d'una entrada de Granadapedia, publicada en castellanu so la llicencia GFDL.