Càrcer

(Redirixío dende Cárcer)

Cárcer (oficialmente y en valencianu Càrcer) ye un conceyu de la Comunidá Valenciana, España. Perteneciente a la provincia de Valencia, na comarca de la Ribera Alta. Atópase allugáu, asina mesmu, nel Valle de Cárcer.

Càrcer
escudo de Càrcer (es) Traducir
Alministración
País España
Autonomía Comunidá Valenciana
Provincia provincia de Valencia
Comarques Ribera Alta
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcaldesa de Cárcer (es) Traducir Marta Hernandis Martinez (es) Traducir
Nome oficial Càrcer (ca)[1]
Códigu postal 46294
Xeografía
Coordenaes 39°04′08″N 0°33′59″W / 39.0689°N 0.5663°O / 39.0689; -0.5663
Càrcer alcuéntrase n'España
Càrcer
Càrcer
Càrcer (España)
Superficie 8 km²
Altitú 39 m
Llenda con
Demografía
Población 1826 hab. (2023)
- 885 homes (2019)

- 977 muyeres (2019)
Porcentaxe 100% de Ribera Alta
0.07% de provincia de Valencia
0.04% de Comunidá Valenciana
0% de España
Densidá 228,25 hab/km²
carcer.es
Cambiar los datos en Wikidata

Debíu al desenvolvimientu demográfico y urbanístico del últimu sieglu, el cascu urbanu d'Alcàntera de Xúquer atópase na actualidá xuníu col de Cárcer, formando una conurbación con cerca de 3.400 habitantes.

Xeografía editar

El términu municipal de Cárcer atopar ente los 31 y 99 metros sobre'l nivel del mar, ente los meridianos 0º35' y 0º39' de longitud oeste y los paralelos 39º2' y 39º5'. La so estensión ye de 7,4 quilómetros cuadraos. La distancia cola capital ye de 50 km.

Les sos tierres atópense regaes pelos ríos Júcar al norte del , y el ríu Sellent al oeste del pueblu. Atópase agües embaxo de la Presa de Tous, enclaváu ente tres montes que, formando una barrera natural, dixebren les contornes de la Canal de Navarrés y la Costera. La superficie del términu ye mayormente llana, quitando l'estremu sur, onde s'atopa'l pequeñu monte de la Serratella y depués el monte del Terrafort del términu de Xàtiva. Asitiar nel mesmu centru del Valle de Cárcer.

Dende Valencia, aportar a esta llocalidá al traviés de l'A-7 y depués tomando la CV-560, que comunica'l pueblu colos otros del valle del mesmu nome. La estación de metro más cercana asitiar a 5km en Castelló y la de tren a 8km en La Pobla Llarga. Al respective de les llinies d'autobús, cuenta coles empreses La Antellense y TOGSA. El pueblu cunta con centros d'enseñanza y centru de salú.

Barrios y pedaníes editar

Nel pueblu atopamos el barriu de San Roque que conforma la parte vieya del pueblu, el restu del pueblu nun tien barrios asignaos anque d'antiguo, a la parte oeste llamar Barriu de Alcántera pola so cercanía a dichu pueblo.

Llocalidaes estremeres editar

  Antella Norte: Gabarda  
Oeste: Cotes   Este: Alcàntera de Xúquer
  Sellent Sur: Venta de Carbonell (Xàtiva)  

Clima editar

El clima ye de tipu mediterraneu, con una sópita transición del estiaje branizu a les abondoses agües serondiegues de tipu enchente, que producen frecuentes hinchentes. Cárcer asitiar nuna de les zones más caloroses del este español.

Medies[2] ENE FEB MAR ABR MAY JUN JUL AGO SEP OCT NOV DIC Mensual Añal
Temperatures, ºС 11,1 11,6 13,9 16,7 20,7 24,5 27,4 27,4 24 20,3 14,7 11,6 18,6 -
Agua, mm 40,1 40,3 73,3 41,1 47,3 24,3 7,5 15,6 88,0 90,4 78,5 63,2 50,8 609,5

Historia editar

"Carzre", como pronunciaben los antiguos valencianos, tópase emplazado nel centru del valle del que tomó'l so nome. Esti valle foi conocíu colos nomes de Broto y de les Flores. El botánicu Antonio José de Cavanilles denominar pol so ubérrima producción, Cárcer, y Pascual Madoz, allá pel añu 1846, llamó-y valle de la Muerte por cuenta de unes fiebres que coyó al beber d'una fonte que taba contaminada. Los árabes llamar el Valle de les Flores. Estes denominaciones respondíen a un auténticu sentíu de la realidá. Primero que s'introduxera nél el cultivu del arroz yera formosu, sanu, frescu allegre y apacible, convidando a esfrutar d'una vida plácida y tranquila.

Según el padre Lerchundi, Carzre significa n'árabe sitiu de reposu, apaciguadura y tranquilidá. Sicasí, el nome ye, al paecer, llatín y deriva de la situación xeográfica del valle, asemeyáu a la d'una cárcel, que los sos murios tán constituyíos, nesti casu poles sierres de Gabarda, Antella, Montot y Realeng, que lo arrodien pelos llaos norte, oeste y sur; la puerta d'entrada queda al este, nel espaciu esistente ente l'espolón de la sierra de Gabarda y el del Castellet de Señera.

Cárcer debió de nacer arriendes de la ocupación del valle polos árabes, allá pelos años 713 o 714. Asina paecen indicalo los restos atopaos. Pruebes d'esti aserto constitúin tamién la sumida ilesia, qu'antes foi mezquita; les fábriques de cerámica y azulexos; el nun habese atopáu, hasta agora, restos d'instrumentos o habitaciones de dómines anteriores a los musulmanes; y, a lo último, los nomes de delles partides, como la del Ravalet, derivada de la pallabra árabe rahal, que significa arrabalde, y la del Socá, corrupción de Xocá, nome d'un pobláu desapaecíu que va tiempu topábase asitiáu en felicidá partida.

Nominalmente siquier, el primer señor de Cárcer foi don Pedro Fernández, señor d'Albarracín y d'Azagra, a quien el rei don Xaime I conceder en 5 d'agostu de 1237, esto ye, cinco años antes de reconquístalo del valle y mientres el soberanu topábase sitiando per segunda vegada la ciudá de Valencia. Ye posible qu'esta donación fora revocada, o que don Pedro Fernández nun tomara posesión del pueblu, yá qu'en 1242 Xaime I vuelve conceder la alquería llamada Cárcer, coles sos pertenencies -sacante molinos y fornos-, a Gonzalbo Juan Domínguez, a Sebastián, consobrino de Martín de Sicilia y a otros cuarenta y siete pobladores. Nel mesmu añu'l rei fixo donación de tierres del valle a otros venti persones.

Escolano fala de Cárcer nos siguientes términos: "Ras de Sumacárcer se recuesta sobre la ribera del Júcar el llugar de Cárcer o Carzre, como pronunciaben los primeros valencianos de la conquista. Les sos cases, cerca de doscientes de moriscos y a nivel llabraes, que coles acequias y toes elles y les sos cais tan curiosamente d'agua claro que crucien por elles y los munchos parrales qu'en forma de portalaes cubren les puertes de les cases, faen el llugar unu de los apacibles y graciosos del reinu".

Otros antecedentes dexen entever la esistencia, en tiempos remotos, d'una cai na qu'habiten cien doncelles simbolizaes nos cien parres que la sombreaban y afataben. Esta gran cai de los cien parres debía d'ocupar los terrenes que güei formen les partíes de la Señoría y Ravalet. El so trazáu foi de xuru abondo irregular, con trayectos rectos y otros formaos por curva más o menos zarraes. A lo llargo de toa ella debieron d'escurrir, a cielu abiertu, les acequias del Racó y de la Señoría, que, como ye característicu nos poblaos árabes, formaríen una especie de canal de circunvalación destináu al riego y a los desaguadorios. Años dempués, sumiríen les parres, la formosa cai llamar de la olivar pola mor del que creció nella.

Según l'historiador Francisco Diago, documentos anteriores a 1384 acrediten la esistencia de fábriques de cerámica en Cárcer y hasta citen dellos nomes de ceramistes que vivieron ente los años 1317 y 1326. Pero según les fábriques de cerámica de Paterna fueron absorbíes poles creaes nel vecín pueblu de Manises, les de Cárcer sumieron cola despoblación causada poles frecuentes epidemia, despoblación terriblemente agravada pola espulsión de los moriscos, quien al colar lleváronse consigo l'arte de la fabricación, una y bones los cristianos que quedaron, por falta de manes o de téunicos, sintiéronse incapaces de caltener estes industries.

Que Cárcer foi ricu ya importante atestiguar tamién el fechu de que al afitar el rei don Xaime'l Conquistador la primer contribución qu'impunxo a los moros dempués de Reconquistar, en 24 de setiembre de 1257, esixera a los de Cárcer y Sumacárcer (yá que esta población dependía de la primera) el pagu de cien besantes, cantidá igual a la qu'esixía a los moros d'Alzira, y metá de la que solicitó de los de Valencia, que la so contribución afitó en 200 besantes.

Mientres reconquistar, producida nel añu 1237, méntase la donación per parte del rei Xaime I a don Pedro Fernández de Azagra (Señor de Albarracín) de los castiellos y villes d'Altor y Chelva, según les alquerías de Cárcer y Gátova.

Nesta primer contribución impuesta pol rei don Jaime al reinu de Valencia, figuren namái ventiséis pueblos, siendo de suponer que seríen los más importantes, y ente tolos del valle namái Cárcer apaez na rellación.

Ta documentada estensamente la guapura y tranquilidá del valle, nel que debía d'abondar la caza, como lo prueba una provisión de 1526 esistente nel Archivu Municipal de Xàtiva, na que se dispón que vaigan cazadores al valle de Cárcer a cazar francolíns (especie de perdiz, escastada anguaño n'Europa) pal duque de Calabria.

Nel añu 1427, Cárcer ye adquiríu previa facultá real del rei d'Aragón Alfonsu V, por Pedro Martínez de Eslaba, cola denominación d'I barón de Cárcer. En 1837 fueron abolíos definitivamente los señoríos n'España. En 1916, el rei Alfonsu XIII, rehabilitó'l títulu nobiliariu, pero yá ensin nengún tipu de señoríu nin xurisdiccional nin territorial sobre la población de Càrcer, a Joaquín Manglano y Cucaló de Montull, como XV barón de Cárcer.

Alministración editar

Represéntense de siguío el día de tomar de posesión siguíu del nome del alcalde:

  • 1/6/1871 - Vicente Moragues Sales
  • 1/2/1872 - Agustín Molla Conca
  • 27/9/1872 - Salvador Aliaga Vea
  • 4/2/1873 - Juan Bautista Pascual Martínez
  • 11/7/1873 - Juan Bautista Ayuso Cueves
  • 26/9/1873 - Antonio Pla Penaba
  • 26/3/1874 - Juan Bautista Ayuso Cueves
  • 26/4/1874 - Máximo Daries Borja
  • 11/6/1874 - Salvador Carbonell Pavía
  • 16/11/1875 - José Carbonell Peris
  • 22/9/1876 - Bautista Pascual Martinez
  • 26/11/1876 - Antonio Pla Penalba
  • 22/8/1878 - José Carpí Bosca
  • 1/7/1881 - Andrés Cueves Garulo
  • 1/7/1885 - Francisco Botella Suñer
  • 1/7/1887 - José Pascual Daries
  • 18/4/1891 - Agustín Bono Mollá
  • 1/7/1891 - Francisco Cueves García
  • 13/7/1893 - Agustín Bono Mollá
  • 1/1/1894 - Miguel Lorente Estarelles
  • 1/7/1895 - Aurelio Suñer Martí
  • 15/12/1897 - Tomás Pascual Daries
  • 1/7/1899 - Laureano Momblanch Vidal
  • 10/4/1902 - Miguel Borja Abad
  • 13/7/1902 - Vicente Ribelles Pascual
  • 14/10/1903 - Felipe Carbonell Momblanch
  • 1/1/1906 - Laopoldo Momblanch Fuentes
  • 1/7/1909 - Miguel Lorente Estarelles
  • 1/1/1912 - Casimiro García Mollá
  • 1/1/1914 - Aurelio Suñer Martí
  • 1/1/1916 - Blas Mañez Bru
  • 1/1/1918 - Miguel Lorente Estarelles
  • 2/9/1919 - José Pascual Bru
  • 1/4/1920 - Antonio Hernández Mollá
  • 1/4/1922 - José Borja Perales
  • 2/10/1923 - Casto Momblanch Fuentes
  • 4/10/1923 - Bautista Monar Pavía
  • 24/3/1924 - Francisco Pla Micó
  • 26/2/1930 - Bautista Monar Pavía
  • 10/6/1930 - Aurelio Suñer Martí
  • 14/4/1931 - José Borja Perales
  • 16/10/1931 - José Daries Cuenca
  • 22/2/1936 - Rafael Gozalbo Moragues
  • 1/2/1937 - José Varoch García
  • 24/4/1938 - Rafael Gozalbo Moragues
  • 29/1/1939 - Juan Bautista Lloret Verdú
  • 13/3/1939 - Evaristo Guillem Boluda
  • 29/3/1939 - Enrique Mateu Zorraquino
  • 8/6/1941 - Aurelio Suñer Monar
  • 2/11/1943 - Federico Barberá García
  • 8/11/1948 - Francisco Pla Sanz
  • 12/2/1951 - Leopoldo Carbonell Benavent
  • 16/9/1955 - José Monar Gozalbo
  • 4/12/1961 - José Garcés Lloret
Periodu democráticu
Alcaldes dende les eleiciones de 1979
Llexislatura Nome Partíu
1979-1983 Miguel Daries Gomis Independiente, AEI
1983-1987 Laureano Suñer Carbonell PSPV
1987-1991 Ricardo Lloret Ibáñez PSPV
1991-1995 José Carbonell Fons PSPV
1995-1999 José Antonio Juanes Escrivá
Aurelio Hernández Monar
PSPV (moción de censura)
PP
1999-2003 Aurelio Hernández Monar PP
2003-2007 Demetrio Enrique Benavent Lodroño PP
2007-2011 Marta Hernandis Martínez PP
2011-2015 Marta Hernandis Martínez PP
2015-2019 Josep Botella Pardo ACC
2019-2023 n/d n/d
2023- n/d n/d

Demografía editar

Evolución demográfica de Càrcer[3]
1857 1877 1900 1920 1940 1960 1981 1990 1994 1998 2002 2005 2008 2011 2014
681 782 979 1.180 1.860 2.008 2.034 2.058 2.010 2.034 2.018 2.040 2.120 2.081 1.952

Economía editar

L'agricultura ye l'actividá más importante. Basada nel monocultivu y comerciu de la naranxa. No que fai a la industria, esti sector ta dedicáu mayoritariamente al tresformamientu de los cítricos.

Monumentos y paraxes editar

 
Imaxe tomada en el Cano.
  • La Ilesia Parroquial de l'Asunción del sieglu XVIII.
  • Barriu de San Roque, parte antigua del pueblu formada por estreches cais antigües empedriaes.
  • Restos de L'Arcà, acueductu restauráu por efeutos de la riada d'ochobre de 1982.
  • El Cano pequeña represa nel Ríu Sellent, a manera de cálcer, pintorescu llugar de pescadores visible dende la mesma ponte de la carretera.
  • Desaguada del ríu Sellent como llugar d'interés paisaxísticu.

Fiestes llocales editar

  • Falles. Mientres el mes de marzu celebren les Falles n'honor a San Xosé. Cárcer cunta cola falla "El Corralot".
  • Moros y Cristianos. Celébrase la primer selmana de setiembre. Anguaño Cárcer cuenta con nueve comparses
  • Santa Cecilia. Celebrar mientres el mes de payares, al cargu de la S.A.M. "El Valle de Cárcer".

Himnu del conceyu editar

Estazo Pasudoble "Cárcer en Fiestes" himnu del conceyu:

Educación editar

La educación en Cárcer depende de la Conseyería d'Educación de la Xeneralidá, titular de les competencies en materia d'educación nel ámbitu de la Comunidá Valenciana.

Cárcer cunta col una Guardería inaugurada nel 2010 que sustitúi a l'antigua guardería Mafalda, un colexu d'educación primaria (el CEIP Pare Gumilla) y l'Institutu d'ESO y Bachilleratu IES Càrcer que tien capacidá p'allugar a los alumnos de los ocho pueblos del valle.

Persones destacaes editar

Cárcer ye'l llugar de nacencia del Padre José Gumilla Moragues, misioneru xesuita que nel sieglu XVIII esploró la cuenca del ríu Orinoco y escribió un llibru fundamental y de gran valor históricu sobre dichu ríu: GUMILLA, (Padre) José. El Orinoco ilustráu y defendíu. Historia natural, civil y xeográfica d'esti gran ríu y de les sos caudaloses aguaes, escritu en 1731.

Importante pirotéunicu reconocíu na comunidá valenciana y que dedicó tola so vida a la so pasión.

  • Enrique Hernandis Martínez (Cárcer, 1977 - )

Nuevu compositor con numberosos premios a nivel nacional ya internacional.

Referencies editar

Ver tamién editar

Enllaces esternos editar