Una célula vexetal ye'l tipu de célula eucariota de la que tán compuestos munchos texíos vexetales. De cutiu, ye descrita coles traces d'una célula del parenquima d'una planta vascular. Pero les sos carauterístiques nun pueden xeneralizase al restu de les célules meristemáticas o adultes d'una planta y menos entá a les de los bien diversos organismos imprecisamente llamaos vexetales.

Imáxenes microscópiques de les célules d'elodea.

Les célules adultes de les plantes terrestres presenten traces comunes, converxentes coles d'otros organismos sésiles, fixos al sustratu, o pasivos, mesmos del plancton, d'alimentación osmótrofa, por absorción, como ye'l casu de los fungos, pseudohongos y de munches algues. Eses traces comunes desenvolviéronse independientemente a partir de protistes unicelulares fagótrofos desnudos (ensin paré celular). Tolos eucariontes osmótrofos tienden a basar la so solidez, sobremanera cuando algamen la pluricelularidad, na turgencia, que llogren gracies al desenvolvimientu de parés celulares resistentes a la tensión, en combinación cola presión osmótica del protoplasma, la célula viva. Asina, les parés celulares son comunes a los fungos y protistas de manera de vida equivalente, que s'alimenten por absorción osmótica de sustancies orgániques, y a les plantes y algues, que tomen disueltos sales minerales del mediu y realicen la fotosíntesis. Y tamién cabo amestar que nun tienen centriolos nel so interior.

Tipos de célules editar

  • Les célules del parénquima son célules vives que tienen funciones que van dende l'almacenamientu y el soporte hasta la fotosíntesis y el tresporte de nutrientes nel floema (célules de tresferencia). Aparte del xilema y el floema nos sos fexes vasculares, les fueyes compónense principalmente de célules del parénquima. Delles célules del parénquima tán especializaes na penetración de la lluz y na regulación del intercambiu gaseosu, como na epidermis, pero otres tán ente les menos especializaes del texíu vexetal y pueden permanecer totipotentes, capaces d'estremase pa producir nueves poblaciones de célules indiferenciadas a lo llargo de les sos vides. Les célules parenquimatosas tienen parés primaries delgaes y permeables que dexen el tresporte de pequeñes molécules ente elles, y la so citoplasma ye responsable d'una amplia gama de funciones bioquímiques como la secreción de néctar o la fabricación de productos secundarios que desalientan a los herbívoros. Les célules del parénquima que contienen munchos cloroplastos y participen principalmente na fotosíntesis llámense célules del clorenquima. Otres, como la mayoría de les célules del parénquima nos tubérculo de pataca y los cotiledones de les semilla de les lleguminoses, tienen una función d'almacenamientu.[1]
 
Corte tresversal d'una fueya qu'amuesa dellos tipos de célules vexetales
  • Les célules del colénquima: les célules del colénquima tán vives nel maduror y namái tienen una paré primaria. Estes célules maurecen a partir de derivaos del meristema que primeramente se paecen al parénquima, pero les diferencies fáense evidentes rápido. Los plastidios nun se desenvuelven, y l'aparatu secretor (ER y Golgi) abonda pa secretar la paré primaria adicional. La paré ye más comúnmente más gruesa nes esquines, onde trés o más célules entren en contautu, y más delgada onde namái dos célules entren en contautu, anque son posibles otres disposiciones del engrosamiento de la paré.
    La pectina y la hemicelulosa son los constituyentes dominantes de les parés celulares del colenquima de les dicotiledónees anxospermes, y pueden contener solo'l 20% de celulosa nes Petasites.[2] Les célules del coléenquima son típicamente bastante allargaes, y pueden estremase transversalmente pa dar un aspeutu septado. El papel d'esti tipu de célules ye sofitar a la planta n'exes que siguen creciendo en llargor y conferir flexibilidá y resistencia a la tracción nos texíos. La paré primaria escarez de lignina que la fai resistente y ríxida, polo qu'esti tipu de célula apurre lo que podría llamase un soporte plásticu. Apurre flexibilidá a los tarmos mozos, a los pecíolos y a los nervios de les fueyes. Los filos nel apiu son colénquima.
  • Célules del esclerénquima: les célules de esclerénquima (del griegu skleros, duru) son célules dures con una función de sofitu mecánicu. Son de dos tipos amplios: esclereidas o célules dures y fibres. Les célules desenvuelven una paré celular secundaria estensa que se deposita nel interior de la paré celular primaria. La paré secundaria ta trescalada con lignina, faciéndola dura ya impermeable a l'agua. Poro, estes célules nun pueden sobrevivir por enforma tiempu yá que nun pueden intercambiar suficiente material pa caltener el metabolismu activu. Les célules de esclerénquima tán típicamente muertes nel maduror funcional y fálta-yos el citoplasma, dexando un cuévanu central vacida.
    Les funciones de les célules esclerótiques (célules dures que dan a les fueyes o frutos una testura arenosa) inclúin la de desanimar a los herbívoros, al estropiar los conductos dixestivos nes primeres etapes de los bárabos de los inseutos y la proteición física (un texíu sólido de célules esclerótiques dures forma la paré del güesu d'un piescu y de munches otres frutes). Les funciones de les fibres inclúin el suministru de soporte de carga y la resistencia a la tracción de les fueyes y tarmos de les plantes herbales.[1] Les fibres del esclerénquima nun tán implicaes na conducción, yá seya d'agua y nutrientes (como nel xilema) o de compuestos de carbonu (como nel floema), pero ye probable qu'evolucionaren como cambeos de les célules iniciales del xilema y del floema nes primeres plantes .

Tipos de texíu editar

 
célules epidérmiques de Arabidopsis thaliana

Los tipos principales de célules estremar de les célules meristemáticas (análogues a les célules madre de los animales) pa formar les estructures tisulares de la raigañu, fueyes, flores y estructures reproductives.

Célules del xilema:[3] son célules allargaes con espesamiento secundariu lignificado de les parés celulares. Les célules del xylema especializar pa la conducción de l'agua, y primero apaecieron nes plantes mientres la so transición a la tierra nel periodu Silúricu hai más de 425 millones d'años (vease Cooksonia). La posesión del xilema define a les plantes vasculares o traqueofitas. Les traqueides del xilema son célules de xilema allargaes y apuntiaes, les más simples de les cualos tienen parés celulares primaries continues y engrosamientos de parés secundaries lignificadas en forma d'aniellos, aros o redes reticulares. Les traqueides más complexes con perforaciones similares a válvules, llamaes fueses, estremen a les gimnospermas. Los felechos y otros pteridófilos y les gimnospermas namái tienen xilema, ente que les anxospermes tamién tienen vasos del xilema. Les célules del recipiente son célules de xilema bueques ensin parés y que tán alliniaes estremu con estremu pa formar tubos continuos llongures. Los briofitas escarecen de verdaderes célules de xilema, pero'l so esporófitu tien un texíu que conduz l'agua conocíu como'l hidroma que ta compuestu de célules allargaes de construcción más senciella.

Floema: ye un texíu especializáu pal tresporte de nutrientes en plantes cimeres. Les célules del floema tresporten principalmente sacarosa a lo llargo de los gradientes de presión xeneraos pola ósmosis. Esti fenómenu llámase translocación. El floema componer de dos tipos de célules, el tubu criboso y les célules acomuñaes íntimamente. Les célules del tubu criboso escarecen de nucleos celulares y ribosomas y el so metabolismu y funciones tán regulaos poles célules complementaries nucleadas axacentes. Los tubos cribosos xunir d'estremu a estremu con plaques estremes furaes ente les denominaes plaques del cribu, que dexen el tresporte del fotosintato ente los elementos de cribu. Les célules complementaries, coneutaes a los tubos de cribu al traviés del plasmodesmo, son responsables de cargar el floema con azucrees. Los briofitos tienen un falsu floema, pero los mofu esporófitos tienen un texíu más simple con función análoga conocida como'l leptoma.

 
Una micrografía electrónica de les célules epidérmiques d'una fueya de Brassica chinensis. Los estomas tamién son visibles.

Les célules epidérmiques de les plantes son célules especializaes del parénquima que cubren les superficies esternes de les fueyes, tarmos y raigaños. Les célules epidérmiques de los órganos aéreos surden de la capa superficial de célules conocíes como la "túnica" (capes L1 y L2) que cubre'l vértiz de la planta. La corteza y los texíos vasculares surden de la capa más interna del ápice del biltu conocíu como'l "corpus" (capa L3). La epidermis de los raigaños aniciar de la capa de célules esistente darréu debaxo de la caliptra del raigañu.

La epidermis de tolos órganos aéreos, pero non de los raigaños, cubrir con una cutícula de la planta fecha de poliéster y de polímeru d'hidrocarburu (cután) con una capa superficial de cera epicuticular. Créese que les célules epidérmiques del biltu primariu son les úniques célules vexetales cola capacidá bioquímica pa sintetizar la cutina.[4] Na epidermis puede haber dellos tipos de célules. Ente elles destaquen les célules de proteición estomática, los pelos glandulares y los pelos radiculares de los raigaños primarios. Na epidermis de los biltos de la mayoría de les plantes, namái les célules de guarda tienen cloroplastos. Los cloroplastos contienen la clorofila, el pigmentu verde necesariu pa la fotosíntesis.

== Estructura ==.

 
Célula adulta xeneralizada d'una planta.

Paré celular editar

Estrémense una paré primaria y una paré secundaria, que se desenvuelven en forma arrobinada a les microsporofila de celulosa dispuestes de manera ordenada, con una estructura más trupa que la paré primaria. Nun dexa la crecedera de la célula; solamente aumenta la so espesura por aposición, esto ye, por depósitu de microfibrillas de celulosa. Xeneralmente presenta trés capes, anque pueden ser más.

Citoplasma editar

La citoplasma ta compuestu pol hialoplasma o citosol, disolución aguacienta de molécules orgániques ya iones, y los orgánulos citoplasmáticos, como los plastos, mitocondrias, ribosomas, aparatu de Golgi. Les membranes del retículo endoplásmico son relativamente escases y tán amazcaraes polos numberosos ribosomas qu'enllenen el citosol. El gran desenvolvimientu del retículo endoplásmico mientres la diferenciación celular rellacionar cola intensa hidratación qu'esperimenta'l cloroplastu. Esti procesu da llugar a enormes vacuolas que s'enllenen de líquidu que se suelen xunir ente sigo, como paré celular.

Plasmodesmo editar

Los plasmodesmos son caúna de les unidaes continues de citoplasma que pueden travesar les parés celulares, calteniendo interconectaes les célules continues n'organismos pluricelulares nos qu'esiste paré celular, como les plantes o los fungos. Dexen la circulación direuta de les sustancies de la citoplasma ente célula y célula comunicándoles, travesando los dos parés axacentes al traviés de perforaciones acoplaes, que se denominen punteaduras cuando namái hai paré primaria.[5] Cada plasmodesmo ye percorríu a lo llargo de la so exa por un desmotúbulo, una estructura cilíndrica especializada del retículo endoplasmático.

Vacuola editar

Una vacuola ye un orgánulo celular presente en toles célules de plantes. Son compartimientos zarraos o llindaos por una membrana plasmática llamada tonoplasto, contienen distintes fluyíos como agua o enzimes, anque en dellos casos puede contener sólidos, por casu azucrees, sales, proteínes y otros nutrientes. La mayoría de les vacuolas formar pola fusión de múltiples visícules membranoses. El orgánulo nun tener una forma definida, la so estructura varia según les necesidaes de la célula en particular.[6]

Plastos editar

La so función principal ye la producción y almacenamientu d'importantes compuestos químicos usaos pola célula. Asina, xueguen un papel importante en procesos como la fotosíntesis, la síntesis de lípidos y aminoácidos, determinando'l color de frutes y flores, ente otres funciones.[7] Hai dos tipos de plastos claramente estremaos, según la estructura de les sos membranes: los plastos primarios, que s'atopen na mayoría de les plantes y algues; y plastos secundarios, más complexos, que s'atopen nel plancton.[8]

Cloroplastos editar

Los cloroplastos son los orgánelos celulares que nos organismos eucariotes fotosintetizadores ocupar de la fotosíntesis. Tán llindaos por una envoltura formada por dos membranes concéntriques y contienen visícules, los tilacoides, onde s'atopen entamaos los pigmentos y demás molécules que converten la enerxía llumínica en enerxía química, como la clorofila.[9]

Leucoplastos editar

Los leucoplastos son plastidios qu'almacenen sustancies incolores o pocu coloriaes, son pequeños y xeneralmente esféricos;[10]dexen la conversión de la glucosa n'azucres complexos (polisacáridos), en grasu o en proteínes.[11] Abonden n'órganos d'almacenamientos llindaos por membrana que s'atopen solamente nes célules de les plantes y de les algues. Tán arrodiaos por dos membranes, al igual que les mitocondrias, y tienen un sistema de membranes internes que pueden tar intrincadamente plegaes.

Cromoplastos editar

Los cromoplastos son un tipu de plastos qu'almacenen pigmentos llamaos carotenos, a los que se deben los colores, anaranxaos o colloraos, de flores, raigaños o frutos. La forma más común que presenten ye l'ameboide. Pueden provenir de cualesquier otru tipu de plasto.[12]

Aparatu de Golgi editar

L'aparatu de Golgi designa al conxuntu d'unos 80 dictiosomas de la célula. Estos dictiosomas tán compuestos por 40 o 60 sáculos (cisternes) esplanaos y arrodiaos de membrana que s'atopen apilados unos enriba d'otros, y que la so función ye completar la fabricación de delles proteínes.[13]

Ribosomas editar

Los ribosomas son complexos macromoleculares de proteínes y ácidu ribonucleico (ARN) que s'atopen nel citoplasma, nes mitocondrias, nel retículo endoplasmático y nos cloroplasto. Son un complexu molecular encargáu de sintetizar proteínes a partir de la información xenética que-yos llega del ADN transcrita en forma d'ARN mensaxeru (ARNm).[14]Namái son visibles al microscopiu electrónicu, por cuenta del so amenorgáu tamañu (29 nm en célules procariotas y 32 nm en eucariotes)

Retículo endoplasmático editar

El retículo endoplasmático o endoplásmico ye un orgánulo distribuyíu por tou la citoplasma celular d'una célula eucariota, que represéntase como un complexu sistema de membranes celulares dispuestes en forma de sacos esplanaos y túbulos que tán interconectaos ente sigo compartiendo'l mesmu espaciu internu. Les sos membranes siguir cola de la envuelta nuclear y pueden estendese hasta les proximidaes de la membrana plasmática, llegando a representar más de la metá de les membranes d'una célula.[15]

Mitocondrias editar

Les mitocondrias son orgánulos de gran tamañu, dalgunes lleguen a midir 7 µm de llargu y 1 µm de diámetru. La so vida media ye d'unos diez díes a partir de los cualos allárgase y pártese en dos. La so función principal ye la síntesis d'ATP por aciu el procesu conocíu como fosforilación oxidativa[16]

Membrana celular de la célula vexetal editar

La membrana plasmática, membrana celular, membrana citoplasmática o plasmalema, ye una bicapa lipídica que delimita tola célula. Ye una estructura formada por dos llámines de fosfolípidos, glucolípidos y proteínes qu'arrodien, llinden la forma y contribúin a caltener l'equilibriu ente l'interior (mediu intracelular) y l'esterior (mediu estracelular) de les célules. Regula la entrada y salida de munches sustancies ente'l citoplasma y el mediu estracelular.

Nes célules vexetales esiste amás d'esta membrana plasmática una cubierta ríxida formada fundamentalmente por celulosa y denominar paré celular.[17] La paré celular protexe'l conteníu de la célula, y da rixidez a esta, funciona como mediadora en toles rellaciones de la célula cola redolada y actúa como compartimientu celular.

Citoplasma editar

La citoplasma ye la parte del protoplasma que, nuna célula eucariota, atopar ente'l nucleu celular y la membrana plasmática. Consiste nuna dispersión coloidal bien fina d'aspeutu granulientu, el citosol o hialoplasma, y nuna diversidá de orgánulos celulares que desempeñen distintes funciones.

La so función ye allugar los orgánulos celulares y contribuyir al movimientu d'estos. El citosol ye la sede de munchos de los procesos metabólicos que se dan nes célules.

Nucleu celular editar

El nucleu celular ye un orgánulo membranosu que s'atopa nel centru de les célules eucariotes. Contién la mayor parte del material xenético celular, entamáu en múltiples molécules lliniales d'ADN de gran llargor formando complexos con una gran variedá de proteínes como les histonas pa formar los cromosomes.[18]El conxuntu de gen d'esos cromosomes denominar xenoma nuclear.

La función del nucleu ye caltener la integridá d'esos gen y controlar les actividaes celulares regulando la espresión xénica. Por ello dizse que'l nucleu ye'l centru de control de la célula.

Comparanza con otres célules eucariotes editar

La célula vexetal estremar d'otres célules eucariotes, principalmente de les célules animales, en que tien paré celular, cloroplastos, y una gran vacuola central. Por cuenta de la presencia d'una paré celular ríxida, les célules vexetales tienen una forma constante.

Les sos carauterístiques distintives inclúin:

  • Una vacuola central grande, un volume lleno d'agua zarráu per una membrana conocida como'l tonoplasto[19] que caltién la turgencia de la célula, controla'l movimientu de les molécules ente'l citosol y la cazumbre, almacena'l material útil y dixer les proteínes y organelos de refugaya.
  • Una paré celular compuesta de celulosa y hemicelulosa, pectina y en munchos casos lignina que ye secretada pol protoplasto nel esterior de la membrana celular. Esto oldea coles parés celulares de los fungos que tán feches de quitina y de les bacteries que tán feches de peptidoglicano. Les parés celulares desempeñen munches funciones esenciales: apurren forma pa formar el texíu y los órganos de la planta y desempeñen un papel importante na comunicación intercelular y les interacciones planta-microbiu[20]
  • Especialización de la comunicación celular en víes conocíes como plasmodesmos, poros na paré celular primaria al traviés de los cualos el plasmalema y el retículo endoplasmático[21][22] de les célules axacentes formen un continuu.
  • Plastos, los más notables son los cloroplastos, que contienen clorofila, un pigmentu de color verde qu'absuerbe la lluz solar, y dexa a la planta fabricar los sos propios nutrientes nel procesu conocíu como fotosíntesis. Otros tipos de plastos son los amiloplastos, especializaos nel almacenamientu d'almidón, los oleoplastos especializaos nel almacenamientu de grases y los cromoplastos especializaos na síntesis y almacenamientu de pigmentos. Al igual que nes mitocondrias, que tienen un xenoma que codifica 37 xenes, [[23] los plástidos tienen el so propiu xenoma d'alredor de 100-120 xenes únicos[24] y, presumir, surdieron como procariotas endosimbiontes que vivieron nes célules d'un organismu eucariota tempranu antepasáu de les plantes terrestres y de les algues.[25]
  • Los espermatozoides de les briofitas y pteridofitas, les cicadáceas y el ginkgo tienen flaxelos[26] similares a los de les célules animales,[27][28] pero les coníferes y les plantes con flores escarecen de flaxelos y centriolos.[29]
Comparanza d'estructures en célules animales y vexetales
Célula animal típica !Célula vexetal

típica

Estructures básiques
Orgánulos
Estructures adicionales
Comparanza de los orgánulos presentes en célules animales y vexetales
Célula animal típica Célula vexetal típica

Referencies editar

  1. 1,0 1,1 Cutter, EG (1977). Plant Anatomy Part 1. Cells and Tissues. ISBN 0713126388.
  2. Roelofsen, PA (1959). The plant cell wall.
  3. MT Tyree; MH Zimmermann (2003) Xylem estructura y la xubida de la cazumbre, 2 ª edición, Springer-Verlag, Nueva York EE.XX.
  4. Kolattukudy, P. Y. (1996) «Biosynthetic pathways of cutin and waxes, and their sensitivity to environmental stresses.» En: Plant Cuticles. Kerstiens, G. (coordinador) BIOS Scientific publishers Ltd., Oxford, pp 83-108.
  5. Lodish, Harvey (1 de xineru de 2005). Biología celular y molecular (en castellanu). Ed. Médica Panamericana. ISBN 9789500613743. Consultáu'l 4 de marzu de 2017.
  6. Zeiger, Eduardo (1 de xineru de 2006). Fisiología vexetal (en castellanu). Universitat Jaume I. ISBN 9788480216012. Consultáu'l 4 de marzu de 2017.
  7. (n'inglés) Wise, Robert R. «The Diversity of Plastid Form and Function» en Advances in Photosynthesis and Respiration. Springer (2006) Consultáu'l 3 d'agostu de 2012.
  8. (n'inglés) Chan, C. X. & Bhattacharya, D. (2010) «The Origin of Plastids». Nature Education 3(9):84 Nature Education. Consultáu'l 3 d'agostu de 2012.
  9. Campos, Patricia (1 de xineru de 2002). Biologia/ Biology (en castellanu). Editorial Limusa. ISBN 9789681860783. Consultáu'l 4 de marzu de 2017.
  10. Manual de Llaboratoriu de Morfoloxía Vexetal (en castellanu). Bib. Orton IICA / CATIE. Consultáu'l 5 de marzu de 2017.
  11. (1 de xineru de 1991) Introducción al estudiu de la naturaleza: una visión dende'l trópicu (en castellanu). EUNED. ISBN 9789977645216. Consultáu'l 5 de marzu de 2017.
  12. Jimenez (1 de xineru de 2003). Biologia Celular Y Molecular (en castellanu). Pearson Educación. ISBN 9789702603870. Consultáu'l 5 de marzu de 2017.
  13. Maillet, Marc (1 de xineru de 2002). Biología celular (en castellanu). Elsevier España. ISBN 9788445811054. Consultáu'l 5 de marzu de 2017.
  14. Villafaę, Hugo Humberto Montoya (1 de xineru de 2008). Microbiología básica pa l'área de la salú y allegaes. 2.a edición (en castellanu). Universidá d'Antioquia. ISBN 9789587140903. Consultáu'l 5 de marzu de 2017.
  15. Devlin, Thomas M. (1 de xineru de 2004). Bioquímica: llibru de testu con aplicaciones clíniques (en castellanu). Reverte. ISBN 9788429172089. Consultáu'l 5 de marzu de 2017.
  16. Gartner, Leslie P.; Hiatt, James L. (25 de mayu de 2011). Histología básica + StudentConsult (en castellanu). Elsevier España. ISBN 9788480865593. Consultáu'l 5 de marzu de 2017.
  17. Campos, Patricia (1 de xineru de 2002). Biologia/ Biology (en castellanu). Editorial Limusa. ISBN 9789681860783. Consultáu'l 5 de marzu de 2017.
  18. Maillet, Marc (1 de xineru de 2002). Biología celular (en castellanu). Elsevier España. ISBN 9788445811054. Consultáu'l 5 de marzu de 2017.
  19. Raven, JA (1997). «The vacuole: a cost-benefit analysis». Advances in Botanical Research 25:  páxs. 59–86. doi:10.1016/S0065-2296(08)60148-2. 
  20. Keegstra, K (2010). «Plant cell walls». Plant Physiology 154 (2):  páxs. 483–486. doi:10.1104/pp.110.161240. 
  21. pores in the primary cell wall through which the plasmalemma and endoplasmic reticulum
  22. Hepler, P. K. (1982). «Endoplasmic reticulum in the formation of the cell plate and plasmodesmata». Protoplasma 111:  páxs. 121–133. doi:10.1007/BF01282070. 
  23. «Sequence and organization of the human mitochondrial genome». Nature 290:  páxs. 4-65. 1981. doi:10.1038/290457a0. PMID 7219534. 
  24. «ChloroplastDB: the chloroplast genome database». Nucleic Acids Research 34:  páxs. D692-696. 2006. doi:10.1093/nar/gkj055. 
  25. Margulis, L (1970). Origin of eukaryotic cells. ISBN 978-0300013535.
  26. «Assembly and motility of eukaryotic cilia and flagella. Lessons from Chlamydomonas reinhardtii». Plant Physiology 127:  páxs. 1500-1507. 2001. doi:10.1104/pp.010807. PMID 11743094. 
  27. «An electron microscope study of the spermatozoid of Sphagnum». Journal of Esperimental Botany 3:  páxs. 265–275. 1952. doi:10.1093/jxb/3.3.265. 
  28. Paolillo, Jr., DJ (1967). «On the structure of the axoneme in flagella of Polytrichum juniperinum». Transactions of the American Microscopical Society 86:  páxs. 428–433. doi:10.2307/3224266. 
  29. Raven, PH; Evert, RF; Eichhorm, DÁTESE=1999 Biology of Plants. ISBN 9780716762843.