El parque históricu nacional de la Cultura ChacoChaco Culture National Historical Park n'inglés[1]—, más conocíu como Cañón del Chaco o Chaco Canyon, ye un parque históricu nacional de los Estaos Xuníos (enantes monumentu nacional) y Patrimoniu de la Humanidá de la Unesco qu'alluga la más trupa y escepcional concentración de pueblos nel Suroeste d'Estaos Xuníos. El parque ta allugáu al noroeste de Nuevu Méxicu, ente Albuquerque y Farmington, nun valle relativamente inaccesible cortáu pol Chaco Wash. Conteniendo la mayor cantidá de ruines antigües al norte de Méxicu, el parque caltién una de les árees culturales y hestóriques más importantes d'América.

Cultura Chaco
Patrimoniu de la HumanidáUNESCO
Ruines de Chetro Ketl.
Llugar  Estaos Xuníos d'América
Criterios Cultural: iii
Referencia 353rev
Inscripción 1987 (XI Sesión)
Área Europa y América del Norte
Cambiar los datos en Wikidata

Ente l'añu 900 y 1150, Cañón del Chaco yera un importante centru cultural de los anasazi. Los habitantes de la rexón consiguíen bloques de piedra arenisca y tresportaben madera dende grandes distancies, armando quince importantes complexos que siguieron siendo les construcciones más grandes n'América del Norte hasta'l sieglu XIX. Una evidencia de l'arqueoastronomía nel Chaco foi suxurida, col petroglifu «Daga del Sol» na Llomba Faxada como un exemplu popular. Munches construcciones chacoanas fueron alliniaes pa prindar los ciclos solar y llunar, riquiendo xeneraciones d'observaciones astronómiques y sieglos de construcción esperta coordinada. Créese que'l cambéu climáticu llevó a una emigración de los chacoanos y un eventual abandonu del cañón, empezando con una seca de 50 años en 1130.

Alcontráu na greba y inhospitable rexón de les Cuatro Esquines, los sitios culturales chacoanos son fráxiles; medranes d'erupción causaos por turistes llevaron a la clausura de la Llomba Faxada al públicu. Los sitios son consideraos tierres d'orixe ancestral sagraos de los pueblos hopi, navajo y pueblo, que siguen calteniendo tradiciones orales que rellaten la so migración histórica del Chaco y la so rellación espiritual cola tierra. Mientres la preservación de parques caltién conflictos coles creencies relixoses de los nativos, los representantes de les tribus trabayen estrechamente col National Park Service pa compartir la so conocencia y respetu al heriedu de la cultura chacoana.

Proteición editar

El llugar foi primeru declaráu'l 11 de marzu de 1907, por proclamación del presidente Theodore Roosevelt, monumentu nacional Cañón del Chaco (Chaco Canyon National Monument). Dempués, foi rebautizado como «monumentu nacional de les Ruines Azteques» (n'inglés, Aztec Ruins National Monument), con un cambéu de llendes, el 2 de xunetu de 1928). Como toles propiedaes históriques del Serviciu de Parques Nacionales, esi monumentu nacional foi llistáu alministrativamente nel Rexistru Nacional de Llugares Históricos, tres la so constitución el 15 d'ochobre de 1966. Amplióse nuevamente la zona y se rediseñó como parque históricu nacional el 19 d'avientu de 1980.

Les ruines azteques fueron añadíes a la llista de Patrimoniu de la Humanidá de la Unesco, como parte del Parque nacional Históricu de la Cultura Chaco, el 8 d'avientu de 1987.[2]

Xeografía editar

El Cañón del Chaco ta asitiáu na cuenca San Juan, sobre la estensa pandu Coloriáu, arrodiáu polos montes Chuska nel oeste, les montaña San Juan al norte, y les montaña San Pedro nel este. Los chacoanos antiguos sofitábense sobre los trupos montes de carbayu, piñón, pinus ponderosa, y juniperus pa llograr madera y otros recursos. El cañón en sí, alcontráu nes tierres baxes llindaes per campos de dunes, cuetos, y montes, preséntase direición cuasi de noroeste a suroeste y ye abarganáu por macizos llanos conocíos como meses. Grandes resquiebros ente la parte del suroeste los ribayos (llaos del cañón conocíos como rincones) fueron decisivos n'enriar nubes nel cañón, aguiyando los niveles de precipitación locales. Los principales complexos chacoanos, como Pueblu Guapu, Nuevu Altu, y Kin Kletso, tienen elevaciones de 1890 a 1963 metros.

El suelu aluvial del cañón, que torna al nordeste con una nidia rimada de 6 metros per quilómetru, ta estremáu pol Chaco Wash, una rambla que namái infrecuentemente lleva agua. De los acuíferos del cañón, el más grande ta asitiáu a una fondura que -y imposibilitó a los chacoanos tocar la so agua soterraño; namái un pocu más pequeñes y menos fondes fontes dexaben pequeñes nacientes. Una parte significante d'agua del área ye virtualmente inesistente sacante col aspeutu d'una nube corriendo intermitentemente al traviés de les ramblas.

Xeoloxía editar

Dempués de que'l supercontinente de Panxea estremar mientres el periodu Cretácicu, la rexón volvióse parte d'una zona de transición, ente un mar tierra adientro de poca profunidad—la Ruta Marítima Interior Occidental— y una banda de llombes baxes y llanes al oeste. Una mariña arenoso y pantanoso alternó n'este y oeste, alternadamente somorguiando y desatapando la porción del cañón que güei ye'l Colorado Plateau.

Como'l Chaco Wash fluyía nel llau más altu de lo que ye agora la pandu Chacra, cortaba sobre él, afayando'l total del cañón pol cursu de millones d'años. El pandu en sí mesma entiende formaciones d'arenisca y cayuela que daten del Cretácicu Cimeru, que son de la formación de Mesa Verde. Les tierres de baxo del cañón fueron dempués erosionadas, esponiendo'l llechu de roca Menefee Shale, este foi subsecuentemente soterráu so 8 metros de sedimentu depositáu. El cañón y el pandu cayen nel «Chaco Core», distintu del más anchu Chaco Plateau; ye una rexón relativamente llana de pacional con infrecuentes y entrepolaos files d'árboles. Especialmente porque la divisoria continental de les Amériques ta a namái 25 quilómetros al oeste del cañón, les carauterístiques xeolóxicu y distintu patrones de desaguadoriu estremes estos dos rexones d'elles y de los cercanos Cayente Chaco, Cayente Gobernador y el valle de Chuska.

Clima editar

Una rexón greba d'arbustos alredor de la tierra y una estepa erma, el cañón y el bañu más ancho promedian 20 centímetros de precipitaciones per añu; el parque promedia 231,1 milímetros. El Cañón Chaco sobre'l llau sotaventu de los rangos de los estensos montes de sur a oeste, resultando nun efeutu d'agua solombra que lleva a la predominante falta de mugor na rexón. Cuatro estaciones distintes definen a la rexón, con cayida d'agua mayormente ente xunetu y setiembre; mayu y xunu son los meses más secos. La precipitación orográfica, resultáu del mugor de sistemes de nube que xuben los rangos del monte alredor del Cañón Chaco, ye responsable de la mayoría de les precipitaciones tantu pel iviernu como pel branu; la cayida d'agua amonta nes árees más elevaes. Escursiones anormales ocasionales al norte de la Zona de converxencia intertropical puede traer grandes cantidaes inusuales de precipitaciones en dellos años.

L'área del Cañón Chaco ye tamién carauterizada polos remarcables estremos climáticos: les temperatures rexistraes tán ente los -39 °C a los 39 °C, y los cambeos de temperatura de más de 16 °C nun namái día nun son desconocíos. La rexón promedia menos de 150 díes ensin xelaes blanques per añu, y el clima llocal puede camudar xabazmente d'años d'abondosa cayida d'agua a sequía estendíes. La fuerte influencia del fenómenu d'El Neñu nel clima del cañón contribúi a la estrema variabilidá climática.

Flora y fauna editar

La flora del Cañón Chaco ye típica de l'atopada nos desiertos altos d'América del Norte: artemisa y delles otres especies de Cactaceae tán en montes secos de piñón y juniperus, esti postreru principalmente nel visu de los pandos. El cañón recibe menos precipitaciones que munches otres partes de Nuevu Méxicu alcontraes a llatitúes y elevaciones similares; polo que, nun tien los bosque templaos de coníferes qu'abonden n'árees al este. La prevalente poca densidá de plantes y vida selvaxe resonó en tiempos antiguos, cuando la sobrepoblación, cultivación expandiente, escesu de caza, destrucción del hábitat, y seca pudo impulsar a los chacoanos a enllenar el cañón de plantes selvaxes y xuegu. Tal asina, inclusive mientres los periodos húmedos, el cañón solamente foi capaz de sofitar a 2000 persones.

Les especies de mamíferos más notables del cañón inclúin l'omnipresente coyote (Canis latrans); el venáu mular, el uapití, y el antílope tamién viven nel cañón, anque son raramente atopaos polos visitantes. Importantes carnívoros más pequeños inclúin a los llobos cervales coloraos, los melandros, los foinos, y dos especies de zorrinos. El parque alluga poblaciones abondoses de royedores, incluyendo dellos pueblos de perrinos de la pradería y pequeñes colonies d'esperteyos, que tán presentes mientres el branu. La escasez local d'agua significa qu'hai relativamente poques especies de páxaros presentes; éstes inclúin los correcaminos, ferres grandes (como los azores de Cooper y los peñerines americanes), les curuxes, los buitre, y los cuervo, anque son menos abondosos nel cañón que n'otros montes más húmedos nel este. Considerables poblaciones de páxaros más pequeños, incluyendo a los canoros, los gorriones, y los carpodacus mexicanus, son tamién comunes. Tres especies de colibríes tán presentes, incluyendo'l diminutu, pero altamente pugnaz, selasphorus rufus; ellos compiten intensamente colos más apacibles archilochus alexandri por hábitats de crianza en arbustos alcontraos cerca de l'agua. Los crotalus oreganus son vistos dacuando nes contornes, anque dellos saurios y escincos son muncho más abondosos qu'otros.

Historia editar

 
Mapa amosando la estensión de l'antigua civilización Anasazi.
 
Víes prehistóriques y Cases Mayores na cuenca del ríu San Juan.
 
Jackson Stairs.

Puebloanos ancestrales editar

Los arqueólogos identifiquen al primer pueblu nel Baño San Juan como cazadores-pañadores designaos como arcaicos; baxen de cazadores clovis nómades qu'aportaron al suroeste alredor del años 10 000 e.C. P'aprosimao'l 900 e.C., eses persones vivíen en sitios como'l Covarón Atatl. El pueblu arcaicu dexó bien poca evidencia de la so presencia nel Cañón Chaco. Sicasí, p'aprosimao l'añu 490, los sos descendientes, designaos como fabricadores de canastes, cultivaben de cutio nel cañón, viviendo na aldega Shabik'eshchee y otros asentamientos soterraños.

Una pequeña población de fabricadores de canastes permaneció nel área del Cañón Chaco y desenvolvióse al traviés de delles instancies culturales hasta alredor del añu 800, cuando taben construyendo complexos con forma d'arcu, cada unu entendiendo de cuatro a cinco suites residenciales con kivas soterrañes, árees bien zarraes fueron puestes pa observaciones relixoses y ceremonies. Estes estructures fueron identificaes como carauterístiques de los pueblos pueblo tempranos. Pal 850, la población pueblo —tamién conocíu como los anasazi, d'un términu navajo que significa «antiguu enemigu»— espandiéronse rápido, con miembros morando en pueblos más grandes y mestos. Hai fuerte evidencia d'una industria de procesu ya intercambiu de turquesa que data del sieglu X. Hasta esti momentu, la primer seición del complexu masivu Pueblu Guapu yá foi construyíu, empezando con una columna curvada de 50 habitaciones cerca del actual muriu del norte.

El sistema cohesivu que caracterizó a la sociedá chacoana empezó a desintegrarse alredor del añu 1140, quiciabes de resultes d'una severa seca de 50 años qu'empezó en 1130; la inestabilidá crónica del clima, incluyendo una serie de seques severes, qu'otra vegada mancaron a la rexón ente 1250 y 1450. Otros factores inclúin los patrones de manexu d'agua y la deforestación. Por casu, la madera pa construcción foi importada de montes remotos, como los montes Chuska a 80 quilómetros al oeste. Les comunidaes remotes empezaron a sumir y, pal final del sieglu, les construcciones nel centru del cañón fueron curioso sellaes y abandonaes. La evidencia arqueolóxico y cultural llevó a los científicos a creer que la xente d'esta rexón migró al sur, este y oeste nos valles y drenaxes del ríu Little Coloráu, el ríu Puercu, y el ríu Bravo.

Socesión athabaskan editar

Los pueblos que falaben numic, como los ute y los shoshone, taben presentes nel Colorado Plateau nel sieglu XII. Pueblu nómades que falaben athabaskan del sur, como los apache y los navajo asocedieron al pueblu na rexón pal sieglu XV; nel procesu, adquirieron costumes y habilidaes agriculturales de los chacoanos. La Nación Navajo moderna xaz al oeste del Cañón Chaco, y munchos navajo (más apropiadamente conocíos como diné) viven n'árees circundantes. L'apuerto de los españoles nel sieglu XVII inauguró una era de sometimientu y rebelión, cola área del Cañón Chaco absorbiendo refuxaos puebloanos y navajos fuxendo de los españoles. En socesión, primero Méxicu, dempués los Estaos Xuníos, llograron la soberanía sobre'l cañón, y campañes militares fueron llanzaes contra'l restu de los habitantes de la rexón.

Escavación y proteición editar

En 1832 el comerciante Josiah Gregg foi'l primeru n'escribir sobre les ruines del Cañón Chaco, refiriéndose a Pueblu Guapu como «construyíu con piedra arenisca fina». En 1849, un destacamentu del Exércitu de los Estaos Xuníos travesó la zona y esaminó les ruines. L'allugamientu yera tan remota, sicasí, que nos siguientes 50 años el cañón foi escasamente visitáu. Dempués d'una curtia reconocencia realizada por estudiantes de la Smithsonian nos años 1870, en 1896 empezó'l trabayu arqueolóxicu formal, al cargu de un grupu del Muséu Estauxunidense d'Historia Natural (la Espedición Esploradora Hyde) qu'empezó a escavar en Pueblu Guapu. Pasaron cinco veranos na rexón, mandando más de 60 000 oxetos a Nueva York y operando una serie de puestos comerciales.

En 1901 Richard Wetherill, que trabayara pa los hermanos Hyde y la so espedición, reclamó, faciendo usu de la posibilidá que daba a cada estadiounidense la llei de Granxes («Act Homestead») de 1862, una facienda de 161 acres de tierra qu'incluyía Pueblu Guapu, Pueblu del Regueru, y Chetro Ketl. Mientres investigaba la reclamación de tierra de Wetherill, l'axente federal de tierra Samuel J. Holsinger informó de les condiciones del mediu físicu del cañón y sobre los sitios, los notables segmentos prehistóricos y les escalinates sobre Chetro Ketl, y documentó la esistencia de diques prehistóricos y antiguos sistemes de regación. El so informe (que finalmente nun foi publicáu) encamentó encarecidamente la creación d'un nuevu parque nacional pa caltener el conxuntu de los sitios chacoanos. Al añu siguiente, Edgar Lee Hewett, que yera presidente de la Universidá Normal de Nuevu Méxicu (que dempués se convirtió na Universidá de la Rexón Montascosa de Nuevu Méxicu), realizó llevantamientos cartográficos de munchos de los sitios chacoanos. L'esfuerzu de Hewett y d'otros ayudó a que'l Congresu aprobara la llei d'Antigüedaes de 1906 («Antiquities Act»), que foi la primer llei estauxunidense pa protexer les antigüedaes (la llei foi una consecuencia direuta del discutiniu que rondaba les actividaes de Wetherill nel área del Cañón Chaco). Esa nueva llei tamién dexaba al Presidente de los Estaos Xuníos establecer por aciu proclamación pública monumentos nacionales. El presidente Theodore Roosevelt, faciendo usu d'esa prerrogativa presidencial, proclamó'l monumentu nacional Cañón del Chaco el 11 de marzu de 1907. Tres ello, Wetherill arrenunció a la so demanda de delles parceles de tierra que tenía nel Cañón Chaco.

En 1949, el monumentu nacional Cañón del Chaco foi ampliáu con tierres vencíes pola Universidá de Nuevu Méxicu. Al volver, los científicos calteníos pola universidá investigaron derechos del área. En 1959 el Serviciu de Parques Nacionales construyó un centru de visitadores del parque, casa del personal, y campings. Como una propiedá histórica del Serviciu de Parques Nacionales, el monumentu nacional foi incluyíu nel Rexistru Nacional de Llugares Históricos el 15 d'ochobre de 1966, nel momentu de la so creación. En 1971, los investigadores Robert Lister y James Judge establecieron el Chaco Center, una división pa investigación cultural que funcionó como un proyeutu común ente la Universidá de Nuevu Méxicu y el Serviciu de Parques Nacionales. Un númberu de proyeutos multidisciplinarios, inspeiciones arqueolóxiques, y escavaciones llindaes empezaron mientres esi momentu. El Chaco Center inspeccionó extensivamente los senderos chacoanos, caminos bien construyíos irradiaos del centru del cañón. Los resultaos d'esa investigación conducieron a Pueblu Altu y otros sitios a interpretaciones académiques aceptaes dramáticamente alteriaes de la cultura chacoana y la rexón de los Cuatro Esquines del Suroeste Estauxunidense.

La riqueza cultural de los restos de los xacimientos arqueolóxicos de la rexón llevó a una nueva ampliación y a la reconversión del pequeñu monumentu nacional. El 19 d'avientu de 1980 establecióse como parque históricu nacional («Chaco Culture National Historical Park»), y ampliáronse 53 km² al área protexida. En 1987, el parque foi designáu Patrimoniu de la Humanidá pola Unesco. Pa salvaguardar los sitios chacoanos en tierres axacentes del Bureau of Land Management y de la Nación navajo, el Serviciu de Parques desenvolvió un programa multiagencia de Sitiu de Proteición Arqueolóxica de la Cultura de Chaco. Eses iniciatives detallaron la presencia de más de 2.400 sitios arqueolóxicos dientro de les llendes actuales del parque; namái un pequeñu porcentaxe d'ellos fueron escavaos.

Xestión editar

 
Mapa del Parque nacional Históricu de la Cultura Chaco.

El Chaco Culture National Historical Park ye xestionáu pol National Park Service, una axencia federal dientro del Departamentu del Interior. Nel añu fiscal 2002-03, el presupuestu añal operáu pol parque foi d'US$ 1 434 000. Enantes a les escavaciones de los años 1980, les escavaciones dientro del parque fueron intensives, implicando'l parcial esmantelamientu o baltadera de murios compuestos y l'estracción de miles d'artefactos. Empezando en 1981, una nueva metodoloxía informada poles creencia tradicionales de los hopi y los pueblu llevó a les restricciones d'eses escavaciones invasivas, prefiriendo sicasí métodos —incluyendo la teledetección, la investigación antropolóxica nes tradiciones orales indies, y dendrocronología— que dexó a los sitios chacoanos relativamente seles. Nesta veta, el Comité de Consulta India Chacoano-Estauxunidense foi establecíu en 1991 n'orde de dexar a los navajo, hopi, pueblu y otros representantes indios una voz nel manexu del parque.

L'actual política del parque manda la restauración parcial de sitios escavaos. El «backfilling», qu'arreya l'usu de sable pa tapar sitios escavaos, ye una de les téuniques utilizaes. Otres iniciatives inclúin el Programa Cielu de Nueche de Chaco, que busca esaniciar l'impautu de la contaminación lumínicia nos aclamaos cielos nocherniegos del parque; sol programa, unos 14 000 visitantes faen usu del Observatoriu Chaco (inauguráu en 1998), telescopios del parque, y programes rellacionaos cola astronomía. Aun así, les reliquies chacoanas fuera de les llendes del parque fueron amenaciaes pol desenvolvimientu: un exemplu foi l'arrendamientu competitivu de tierres federales na Cuenca San Juan pa la minería de carbón qu'empezó en 1983. Dende eso, amplios depósitos de carbón darréu ocuparon el parque.

Sitios editar

 
Pueblu Del Regueru.
 
Pueblu Guapu, la mayor de les Cases Grandes del Chaco.
 
Faxada Butte, cañón del Chaco (pel branu).
 
Faxada Butte, cañón del Chaco (pel iviernu).
 
Cerámica escavada nel parque de la cultura Chaco.

Los chacoanos construyeron los sos complexos a una distancia de 14 quilómetros del suelu del cañón, coles parés de delles estructures alliniaes cardinalmente col ciclu de 18,6 años de mínima y máxima salida y puesta de la lluna. Nueve Cases Grandes tán asitiaes al llau norte del Chaco Wash, na base de monumentales pandos de sable. Hai otres 14 Cases Grandes, que tán arrexuntaes debaxo d'alcuerdu al allugamientu xeográficu con respectu al cañón.

Cañón central editar

La porción central del cañón contién los complexos chacoanos más grandes. El más estudiáu ye Pueblu Guapu; cubriendo cuasi 8.000 quilómetros cuadraos y conteniendo siquier 650 habitaciones, ye les Casa Grande más grande. Pueblu Guapu ta estremáu en dos seiciones por un muriu precisamente alliniáu de norte a sur, estremando la plaza central. Un Gran Kiva foi puestu en cada llau de la paré, creando un patrón simétricu común a munches de les Grandes Cases chacoanas, so finalización, yera aproximao del tamañu del coliséu romanu.

Cerca ta Pueblu del Regueru; fundáu ente los años 1050 y 1075 y completáu a empiezos del sieglu XII, ta alcontráu cerca de Pueblu Guapu, nuna desaguada conocida como la Fienda del Sur. Casa Requexada, allugando un Gran Kiva y relativamente aisllada d'otros sitios nel Cañón Chaco, atopar al sur del Chaco Wash, axacente al senderu chacoano que lleva a la puesta de pasos pronunciaos qu'algamen el visu del pandu Chacra. El kiva permanez namái, ensin estructures residenciales nin de soporte; dalguna vegada tuvo un pasiellu de 12 metros dende'l kiva soterrañu a dellos niveles sobre la tierra. Chetro Ketl, asitiáu cerca de Pueblu Guapu, tien la forma típica de D de munchos otros complexos centrales, pero ye llixeramente más pequeñu. Empezáu ente los años 1020 y 1050, los sos 450-550 habitaciones compartíen namái un kiva. Los científicos envaloren que tomó 29.135 hores de persona de construcción pa edificar solamente'l Chetro Ketl; Hewett envaloró que riquió la madera de 5.000 árboles y 50 millones bloques de piedra.

Kin Kletso («Casa Mariella») foi un complexu de tamañu medianu asitiáu a 0,8 metros al oeste de Pueblu Guapu; amuesa fuerte evidencia de construcción y ocupación de pueblos pueblo del norte de la Cuenca San Juan. La so forma y diseñu rectangular ta rellacionáu col grupu cultural pueblu II, más que col estilu de pueblu III o la so variante chacoana. Contién alredor de 55 habitaciones, cuatro kivas de planta baxa, y una torre cilíndrica de dos pisos que pudo funcionar como kiva o como centru relixosu. Evidencia d'una industria de producción obsidiana foi afayada cerca de l'aldega, que foi construyida ente los años 1125 y 1130.

Pueblu Altu, una Casa Grande de 89 habitaciones, ta asitiada enriba del pandu cerca del mediu del Cañón Chaco, y ta a 1 quilómetru de Pueblu Guapu; empezó ente los años 1020 y 1050. La so llocalización fixo a la comunidá visible pa la mayoría de los habitantes de la Cuenca San Juan; a éstes taba a namái 3,7 quilómetros al norte de Tsin Kletsin, nel llau opuestu al cañón. La comunidá foi'l centru d'una industria de procesu d'abaloriu- y turquesa- qu'influyó'l desenvolvimientu de la mayoría de les aldegues nel cañón; la producción de ferramientes de pedernal yera tamién común. Una investigación encabezada pol arqueólogu Tom Windes nel sitiu suxurió que namái un puñáu de families, quiciabes ente cinco y venti, realmente vivieron nel complexu; esto puede implicar que'l rol principal de Pueblu Alto nun foi residencial. Otra Casa Grande, Nuevu Altu, foi construyida nel norte del pandu cerca de Pueblu Altu; foi fundada a fines de la década del 1100, momentu en que la población chacoana taba menguando nel cañón.

Periferia editar

Nel norte del Cañón Chaco hai otru grupu de Cases Grandes; de les cualos la más grande ye Casa Chiquita, una aldega construyida na década de 1180 cuando, nun periodu de grandes precipitaciones, la cultura chacoana taba espandiéndose. El so diseñu presentaba un perfil más pequeñu y cuadráu; tamién-y faltaba les places abiertes y kivas separaes de los sos predecesores. Piedres más grandes y cuadraes fueron utilizaes na albañilería; kivas fueron diseñaes na tradición del norte de Mesa Verde. 3,2 quilómetros sol cañón ta Peñasco Blanco, un edificiu compuestu con forma d'arcu construyíu sobre'l cantu del sur del cañón en cinco etapes distintos ente los años 900 y 1125. Una pintura del cantil (la «Platografía Supernova») cercana puede rexistrar el avistamiento de la supernova SN 1054 el 5 de xunetu de 1054.

Hungo Pavi, alcontrada a namái 2 quilómetros d'Una Vida, midía 266 metros de circunferencia. Esploraciones iniciales revelaron habitaciones de 72 plantes, con estructures llegando a 4 pisos d'altu; una kiva circular foi identificada. Kin Nahasbas (construyida nel sieglu IX y el sieglu X) foi otra ruina importante; ta asitiada al norte d'Una Vida, asitiada al pie del norte del pandu. Escavación llindada foi dirixida nesta área.

Tsin Kletzin («Llugar de Charcoal»), un complexu alcontráu nel pandu Chacra y asitiáu sobre Casa Requexada, ta a 3,7 quilómetros al sur de Pueblu Altu, nel llau opuestu al cañón. Ta cerca del Dique Weritos, una estructura masiva que según los científicos aprovía a Tsin Kletzin tola so agua doméstico. El dique trabayaba reteniendo'l líquidu de les nubes nun banzáu. Aun así, los grandes resquiebros que se producieron forzaríen a los residente a reconstruyir regularmente'l dique y dragar l'área de receición d'agua.

Más fondu nel cañón, Una Vida ye una de les trés primeres Cases Grandes cola so construcción empezando alredor del añu 900. Entendiendo siquier dos pisos y 124 habitaciones, comparte una forma d'arcu o D cola de los sos contemporáneos, Peñasco Blanco y Pueblu Guapu, pero tien una adición única de «pierna de perru» necesaria por topografía. Ta asitiada nuna de les principales desaguaes del cañón, cerca del Baño Gallu, y foi espandida masivamente dempués del 930. Wijiji («arbustu»), entiende namái unes 100 habitaciones y ye la Casa Grande más pequeña. Construyida ente los años 1110 y 1115, foi la última Casa Grande chacoana en ser construyida. Por dalguna razón aisllada nel bañu estrecho, ta asitiada a 2 quilómetros del vecín Una Vida.

Direutamente al norte hai comunidaes que son inclusive más remotes, incluyendo les Ruines de Salmón y les Ruines de Aztec, que tán xunto al río San Juan y el ríu Animes, cerca de Farmington; estos fueron construyíos mientres un periodu de 30 años de seca qu'empezó nel añu 1100. Direutamente a 100 quilómetros al sur del Cañón Chaco, nel Gran Senderu del Sur, atópase otru grupu de comunidaes perifériques. La más grande d'elles ye Kin Nizhoni, que ta a 2100 metros sobre'l pandu.

Ruines editar

Cases Grandes editar

Inmensos complexos conocíos como «Cases Grandes» fueron centros claves pa ejemplificar los estilos arquiteutónicos y los cultos chacoanos. La so carauterística más notable ye'l so gran volume; la mayoría de los complexos nel Cañón Chaco promediaban les 200 habitaciones cada unu, con dalgunos llegando a 700 habitaciones. Los tamaños de les habitaciones tamién yeren considerables, con techos altos comparaos coles construcciones feches en periodos anasazi previos. Tamién taben bien entamaos, con seiciones vastes o aletes construyíes nuna sola instancia. Les cases tán xeneralmente empobinaes frente al sur, coles árees de plaza cuasi siempres zarraes por edificios d'habitaciones separaes o de parés altes. Les construcciones predominantemente de munches plantes de cutiu teníen cuatro o cinco pisos d'altu.

Estructures ceremoniales conocíes como kivas fueron construyíes en proporción al númberu d'habitaciones nun pueblu. En permediu, una pequeña kiva yera construyida por cada 29 habitaciones. Nueve complexos tamién allugaben una Gran Kiva, que podía midir más de 19 metros de diámetru. Toles kivas chacoanas compartíen carauterístiques arquiteutóniques distintives, incluyendo les puertes con forma de T y dinteles de piedra. Anque murios y complexos simples fueron construyíos, les Cases Grandes fueron principalmente construyíes con parés de mampostería, dos pared paraleles d'allugamientu, bloques d'arenisca planos delimitados con amiestu de magre fueron construyíos. L'espaciu ente los murios yera enllenáu con cascotes, que depués formaben el nucleu del muriu. Los murios dempués yeren cubiertos con una capa delgada de pequeñes pieces d'arenisca.

Usu editar

Los edificios meticulosamente diseñaos que caracterizaron a los complexos chacoanos más grandes nun remanecieron hasta aproximao l'añu 1030. El pueblu chacoano combinaba diseños arquiteutónicos primeramente entamaos, alliniadures astronómiques, xeometría, panorames, ya inxeniería pa crear un centru urbanu antiguu d'arquiteutura pública única. Los investigadores concluyeron que'l complexu pudo tener una población residencial relativamente pequeña, con grupos más grandes arrexuntaos namái temporalmente pa eventos y ceremonies añales. Sitios más pequeños, aparentemente con un calter más residencial, tán esvalixaos cerca de les Grandes Cases en y alredor del Cañón Chaco.

Pa esi tiempu, la comunidá de puebloanos ancestrales (anasazi) tamién esperimentó una puxanza de la población y la construcción. A lo llargo del sieglu X, les téuniques de construcción chacoanas espandiéronse gradualmente dende'l cañón a rexones vecines. Pal añu 1115, siquier 70 pueblos periféricos cola arquiteutura carauterística chacoana construyeron dientro de los 65.000 quilómetros cuadraos que componen la Cuenca San Juan. Los investigadores alderiquen la función de les construcciones, dalgunes de les cualos son lo suficientemente grandes pa ser consideraes Cases Grandes. Dalgunos suxuren que pudo haber más que comunidaes llabradores, quiciabes funcionando como estaciones de comerciu o sitios ceremoniales.

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. [1]
  2. «Chaco Culture». Unesco. Consultáu'l 6 d'abril de 2015.

Enllaces esternos editar