La cadarma humana ye'l conxuntu total y entamao de pieces ósees qu'apurre al cuerpu humanu una firme estructura multifuncional (locomoción, proteición, contención, sustentu, etc.). A esceición del güesu hioides —que se topa sepatráu de la cadarma—, tolos güesos tán articulaos ente sigo formando un continuum, soportaos por estructures coneutives complementaries como lligamentos, tendones, músculos y cartílagos.

Cadarma humana

Cadarma humana, dibuxu de Borrell, grabáu de Maura
Llatín [TA]: ossa
[TA]: systema skeletale
TA A02.0.00.000
TH H3.01.00.0.00001
Función Sostén de tolos órganos ensin rixidez
Proteición de los muérganos internos
Dexa la locomoción
Estructures
básiques
Güesu
Enllaces esternos
FMA 23881
[editar datos en Wikidata]

La cadarma d'un ser humanu adultu tien, aproximao, 206 güesos, ensin cuntar les pieces dentaries, los güesos suturales o wormianos (supernumerarios del craniu) y los güesos sesamoideos. La cadarma humana participa (nuna persona con un pesu normal) con alredor del 12 % del pesu total del cuerpu. Poro, una persona que pesa 75 kilogramos, 9 kilogramos d'ellos son pola so cadarma.

El conxuntu entamáu de güesos —o órganos esqueléticos— conforma'l sistema esqueléticu, qu'allega con otros sistemes orgánicos (sistema nerviosu, sistema articular y sistema muscular) pa formar l'aparatu llocomotor.

El cadarma oseu ye una estructura propia de los vertebraos. En Bioloxía, una cadarma ye toa estructura ríxida o semirríxida que da sostén y apurre la morfoloxía básica del cuerpu, asina, dellos cartílagos faciales (nasal, auricular, etc.) tuvieren de ser consideraos tamién formando parte de la cadarma.

Funciones editar

El sistema esqueléticu tien delles funciones, ente elles les más destacaes son:

  1. Sostén mecánicu: del cuerpu y de les sos partes blandies funcionando como armazón que caltién la morfoloxía corporal;
  2. Caltenimientu postural: dexa postures como la bipedestación;
  3. Soporte dinámicu: collabora pa la marcha, locomoción y movimientos corporales funcionando como palanques y puntos de anclaxe pa los músculos;
  4. Contención y proteición: de les coraes, ante cualesquier presión o golpe del esterior, como, por casu, les costielles al allugar los pulmones (órganos delicaos que precisen d'un espaciu pa enanchase).
  5. Almacén metabólicu: funcionando como moderador (tapón o amortiguador) de la concentración ya intercambiu de sales de calciu y fosfatu.
  6. Tresmisión de vibraciones.

Númberu de güesos editar

El númberu de güesos en persones adultes ye d'aproximao 206, pero tenemos de recordar qu'esta cifra nun se cumple nos neños pequeños y menos entá nos naciellos. Esto debe a que los naciellos nacen con dellos güesos separaos pa facilitar la so salida dende la canal de partu, por casu tenemos los güesos del craniu, si apalpamos la cabeza d'un naciellu atopamos partes blandies llamaes fontaneles: nelles los güesos tán xuníos por texíu cartilaxinoso que depués s'osificará pa formar el craniu d'un adultu.

Tamién el maxilar alcuéntrase estremáu en dos, el maxilar superior y l'inferior, cuando se suture'l maxilar inferior va dar llugar a un tipu de sutura llamada sínfisis. Asina que el númberu de güesos depende de la edá de la persona a la cual refiérase, pero como permediu pa un adultu ye alredor de 206 güesos.

Componentes de la cadarma editar

   
Vistes frontera y trasera de la cadarma humana.

Unu de los esquemes pal estudiu de la cadarma humana, estrémase en dos partes:

  1. La cadarma axal, que son los güesos asitiaos a la llinia media o exa, y ellos soporten el pesu del cuerpu como la columna vertebral. Encárguense principalmente de protexer los órganos internos.
  2. La cadarma apendicular, que son el restu de los güesos pertenecientes a les partes amiestes a la llinia media (apéndices); concretamente, los pares d'estremidaes y les sos respeutives cintures, y ellos son los que realicen mayores movimientos como'l carpu (moñeca).

Cadarma axal: 80 güesos aproximao

Cadarma apendicular: 126 güesos

Enfermedaes del sistema esqueléticu editar

Ver tamién editar

Bibliografía editar

  • Guyton CA & Hall JH: Tratáu de fisioloxía médica, McGraw-Hill, 10ª, Méxicu, 2004. ISBN 970-486-0322-2.
  • Rouvière H & Delmas A: Anatomía humana: descriptiva, topográfica y funcional, Masson, 9ª, Barcelona, 1996. ISBN 84-458-0506-2.

Referencies editar

Enllaces esternos editar