Canán[1] (en feniciu, Knʿn; n'hebréu, כְּנַעַן Kanaʿan; n'árabe, کنعان Kanaʿān; en griegu, Χαναάν Janaán) ye la denominación antigua d'una rexón d'Asia Occidental, asitiada ente'l mar Mediterraneu y el ríu Xordán y que tomaba parte de la franxa siriu-fenicia conocida tamién como'l Creciente fértil. Na actualidá corresponder con Israel, Palestina (la Franxa de Gaza y Cixordania), la zona occidental de Xordania y dellos puntos de Siria y El Líbanu. Les sos llendes entenderíen dende l'antigua Gaza al sur, hasta la desaguada del ríu Orontes al norte, englobando toles tierres non desérticas del interior, hasta una fondura d'unos 150 km dende la mariña del mar Mediterraneu, hasta dellos quilómetros más allá de la ribera oriental del ríu Xordán.

  • 𐤊‏𐤍‏𐤏‏𐤍‏ (Knʕn) en feniciu
  • כְּנַעַן (Kanaʕan) n'hebréu
  • کنعان (Kanaʕān) n'árabe
  • Χαναάν (Janaán) en griegu
Canán
Alministración
Tipu d'entidá rexón xeográfica
Nome llocal 𐤊𐤍𐤏𐤍 (<abbr title="Llingua non definida na plantía {{obtener idioma}}.">phn)
Xeografía
Coordenaes 32°46′00″N 35°20′00″E / 32.76667°N 35.33333°E / 32.76667; 35.33333
Demografía
Cambiar los datos en Wikidata

Usu del términu editar

El marcu temporal pal usu del términu Canán suel tar entendíu dende l'añu 3000 e.C. hasta que los romanos, mientres la so estensa dominación, camudáron-y el nome por Palestina como represalia inmediata contra los hebreos n'encalorando'l so rebelión de los años 132 a 135.

Canán ye'l nome del fíu de Cam y nietu de Noé. Canán recibiría la maldición del so güelu cuando Cam, el so padre, vio a Noé borrachu y desnudu.[2]

Nel Diccionariu hebréu Strong, «cananéu» recibe'l significáu de ‘mercader’, ‘traficante’. «Cananéu» apuerta a símbolu de ‘mercader’ (ver el Llibro de los proverbios, 31:24 y el Llibru de Job 41:6).

El pueblu cananéu yera adorador de dioses tales como El (Dagan), Baal y Asera,[3] y eso implicaba una forma de vida refugada polos hebreos, lo que puede trate nes prohibiciones del Antiguu testamentu sobre rindir cultu a dichos dioses.

Esisten otres denominaciones pa referise a la mesma rexón, o partes d'ella, magar acomuñaes a les mesmes entidaes xeográfiques ya históriques, tales como Tierra d'Israel, Xudá, Fenicia, Aram, Siria, etcétera. Tamién yeren cananeos los fenicios ya importantes ciudaes que fundaron nel Mediterraneu occidental, como'l casu de Cartago.

El Evanxeliu de Matéu y el Evanxeliu de Marcos destaquen a Simón el Cananéu, refiriéndose al apóstol Simón (tamién conocíu como «el zelote»), unu de los 12 discípulo direutos de Xesucristu.

Historia editar

Canán ye una zona con una llarga historia, que remonta la so ocupación a les fases neolítiques más tempranes, con importantes asentamientos a lo llargo del tiempu, como Xericó, Ugarit, Xerusalén, Tiru, Sidón, Biblos, Damascu o Gaza. Foi habitáu por pueblos bien diversos, como amorreos, jebuseos, hicsos, filisteos, fenicios, arameos, hebreos qu'a lo último, conquistaron a dellos d'estos pueblos pa tomar posesión d'esta tierra.[ensin referencies]Tyler-Smith basáu nuna investigación de cadabres de cananeos, estableció que vivieron nel actual El Líbanu hai unos 4.000 años, y que fueron los qu'inventaron unu de los primeros alfabetos que se conocen.

Primeros semites editar

A partir de la primer invasión semita na rexón (ca. 3000 e.C. ) esiste unidá d'organización, urbanismu, arte militar, etc., ente toles ciudaes de Canán y les de la zona montascosa de Xudea; la so historia ye común, con pequeñes vicisitúes peculiares de cada ciudá.[4]

Cabo tener en considerancia los trabayos d'investigación arqueolóxica desenvueltos por Israel Finkelstein, que los sos resultaos formen parte de les sos obres escrites y de dellos videos documentales (como La Biblia desenterrada) que dexen oldear información bíblica con datos reales descubiertos. Por casu que Xericó sufrió distintes destrucciones por actividá sísmica, al tar enclavada nuna llinia d'inestabilidá teutónica.

Estos ocupantes paez ser qu'entraron pel este. Les ciudaes que d'ellos conocemos, tantu na zona montascosa como nes llanures y costes, coinciden na solidez de los sos murios defensivos, como los de ’Ai, Tirsah, Xericó, Dotayn, etc.; amás son de bastante estensión, lo qu'indica una población urbana numberosa con tola complexidá de servicios y el consiguiente desenvolvimientu económicu.

Nel trazáu de les ciudaes hai un destacáu interés urbanísticu: alcantarellaos, cais rectes y bien trazaes, harmonía d'edificios públicos coles viviendes particulares, etc. Esta disposición urbanística ye nueva por completu en Canán y esixe una fuerte autoridá interna. Desgraciadamente falten los documentos escritos que dexen reconstruyir la historia mientres los cuasi nueve sieglos que duró esta civilización ensin variantes.

Paez ser que la principal fonte de riqueza ye l'agricultura de los campos inmediatos a les ciudaes: regadíos, como los de Xericó, o secanu bien esplotaos, como nel casu de 'Ai. Pero la so posición yera estratéxica: yera un enclave frente al Mediterraneu, y territoriu de camín ente les diverses potencies: los exipcios, los asirios, los babilonios, los hitites... Esto favoreció una nueva fonte de riqueza: el comerciu.

La gran destrucción de les ciudaes fala de les conquistes guerreres de les mesmes. Aun así, les destrucciones nun suelen ser totales, y los mesmos pobladores refaen les partes estropiaes de les ciudaes al sumir el peligru que les aquexaba.

Los amorreos editar

Poco primero de rematar el tercer mileniu, una nueva incursión de xentes de vida nómada, siquier aparentemente, destrúi cuasi per completu les ciudaes de la zona montascosa, anque les del llanu, menos conocíes, pue que nun sufrieren tantu, especialmente les bien conocíes de Fenicia, como Biblos. De normal considérase amorreos a los nuevos invasores.[5]

Los descendientes de los pobladores bien amenorgaos nel so númberu, llueu volvieron reconstruyir les antigües ciudaes de la zona montascosa, con otres téuniques defensives y ensin tanta atención urbanística.[6]

Los documentos exipcios yá falen d'espediciones guerreres en Canán, entá non conocida por esti nome; ente estes espediciones hai que destacar la de Sesostris III (ca. 1850 e.C. ).

Los hicsos editar

Mientres los sieglos XVII y XVI e.C. los hicsos apoderaron Exiptu, y controlaben tamién a Canán; hasta se toparon nos estratos correspondientes a la so ocupación más escarabeos y cerámica so qu'en les mesmes ciudaes exipcies. Colos hicsos introdúcense, por razones militares, nueves téuniques nes ciudaes; los murios, que yá nun yeren tan sólidos como na dómina anterior, reforzar colos carauterísticos glacis hicsos, y les puertes son de tenaza.

La opresión de los más poderosos sobre les mayoríes faise notar: ye apreciable una mayor diferencia ente les viviendes de los nobles y les de los semi-siervos que les arrodien. Cola decadencia de los hicsos coincide la llegada d'una nueva folada de pobladores, esta vegada del norte y d'orixe indoeuropéu: los hurritas.

Los hurritas editar

Los hurritas van llegar a establecese de tal forma en Canán, que nos documentos exipcios de la dómina pasa a llamase Huru (el país de los hurritas). El comerciu floria y non yá de productos manufacturados, sinón especialmente de materia primo pa la industria artesano: los colorantes pa la cerámica, los minerales metálicos traíos dende bien lloñe; pero'l bronce ye usáu principalmente pa fines bélicos: armes y armadures.

La prosperidá económica y la medría de la población a lo llargo d'esti periodu (1750-1550 e.C. ) ye patente nes escavaciones de los estratos correspondientes. Y yá que el comerciu ye'l motor d'esa bonanza, fáense más numberoses les ciudaes. Dalgunes surden totalmente de nuevu, otres repuéblense.

El dominiu hurrita foi desmontáu en Canán polos grandes faraones exipcios del Imperiu Nuevu. Tutmosis III, yá nel sieglu XV e.C. , invadió triunfalmente Canán pel camín del mar, ocupando Yajó (Joppe), Lidda, Gézer, Megiddo y Ta'ának, convirtiendo en feudatarias a toles ciudaes.

Los hitites editar

Pero otru imperiu surde al norte, n'Anatolia: los hitites, que van salir al alcuentru de los exipcios y van aprovechar cualquier debilidá del poder faraónicu pa llevar la so influencia escontra'l sur, estableciendo cabeces de ponte inclusive en Canán y la parte montascosa de Xudea. Cuando aparren los imperios, les reñedielles ente los nobles cananeos y unos grupos misteriosos d'homes armaos, los hapiru, torguen la paz: aparra la cultura y reina el mieu. Mércase lo que la falta de paz nun dexa fabricar, aumentando les importaciones, inclusive de cerámica.

 
Canán n'escritura xeroglífica, treslliteráu k3nˁnˁ, grabáu na Estela de Merenptah, sieglu XIII e.C.

Los exipcios editar

La descripción de Canán nes cartes de Amarna, archivu d'estáu d'Ajenatón (Amenofis IV), nun puede ser más desoladora: l'anarquía apoderar de Canán nel sieglu XIV e.C. Los faraones de la dinastía XIX, a fines del sieglu y principios del siguiente, intenten restablecer el dominiu del vital pasu de Canán, pero'l reinu nuevu hitita sále-yos al pasu hasta que Ramsés II consigue un tratáu de paz perpetua, tres la batalla de Qadesh, cola delimitación de les mutues esferes d'influencia: l'actual Nahar al-Kalb, ríu que desagua ente Biblos y Beirut, va dixebrar les rexones apoderaes polos hitites, al norte, de les feudatarias d'Exiptu, al sur; queda por tanto Canán so la dominación faraónica una vegada más. Pero esti alcuerdu había de durar pocu pola decadencia respeutiva de dambos imperios, que nun tardó en llegar (ca. 1250 e.C. ).

Los Pueblos del Mar editar

Nuevos invasores presentar en Canán: los "Pueblos del Mar" desembarquen nes costes y coles sos armes de fierro, una vegada desfechu'l monopoliu hitita al derrumbar l'imperiu de Jattusas (Bogazköy), apoderar de la mariña de Canán. Los estudiosos de la Biblia del sieglu XIX identificaron la tierra de los filisteos (Filistea o Plesheth, col significáu hebréu de ‘invasores’)[7] con Palastu y Pilista de les inscripciones asiries, según el Diccionariu de la Biblia de Easton (1897). Otros grupos amás de los filisteos yeren los tjekker, dananeos y shardana; el contraataque de Ramsés III destruyó la mayoría de los sitios cananeos. El mesmu faraón dexó más palantre a los filisteos y tjekker, y posiblemente tamién a los dananeos, reconstruyir les ciudaes del camín costeru.

Los filisteos llueu adquirieron les costumes de los habitantes locales. Les ciudaes filistees apoderaron la rexón hasta la conquista asiria de Tiglatpileser III nel añu 732 e.C. Darréu, fueron sometíes a los imperios rexonales y paecen asimilar progresivamente les cultures dominantes.[8]

Les cinco ciudaes filistees principales yeren Gaza, Ashdod, Ekron, Gath, y Ascalón. Los israelites llogren col tiempu apoderar tol territoriu, anque precisamente l'antiguu Canán, la zona costera, va ser lo último en cayer nes sos manes. Con esta victoria remata la historia d'antiguu Canán.

Cananeos editar

Los resultaos del estudios recién de la Sociedá de Xenética Humana de EE UU— indiquen que los cananeos nun fueron aniquilaos y que'l so ADN siguió tresmitiéndose de xeneración en xeneración y güei ye predominante en tolos libaneses.[9] La Biblia hebrea identifica a Canán col El Líbanu (principalmente cola ciudá de Sidón) pero estiende la denominación «Tierra de Canán» escontra'l sur, al traviés de Gaza hasta'l «Ríu d'Exiptu» y escontra l'este hasta'l Valle del Xordán, tou lo cual coincide cola «Tierra Prometida» de los xudíos.[ensin referencies] Yá na dómina de dominiu persa, el nome de «cananéu» pasó a designar al feniciu de Tiru», como sinónimu de ‘negociante’ o ‘mercader’:

¿Quién decretó esto sobre Tiro [...] que los sos negociantes yeren príncipes, que los sos mercaderes yeren los nobles de la tierra?
Isaías 23:8.

Los hebreos crearon una xenealoxía pa los pueblos cananeos: según la Biblia, los cananeos yeren los descendientes de Canán, fíu de Cam.

Nun vais faer como faen na tierra d'Exiptu, na cual morásteis; tampoco vais faer como faen na tierra de Canán, a la cual llévovos.

Les cartes de Amarna (ca. 1480-1450 e.C. ) apurrieron los nomes cananeos de Yamir Dagan y Dagan Takala (gobernantes de Ascalón), lo cual da testimoniu de l'antigüedá del cultu a Dagan ente los habitantes de Canán, ya introducida n'Exiptu en dómina de los hicsos .El cultu al dios Él yera propiu de los pueblos cananeos nel sieglu XXII e.C. Depués espublizaríase ente asirios y babilonios. Yera la deidá principal, el rei, creador de toles coses, el xuez que dictaba lo que teníen de faer tantu los homes como los dioses.

Les tribus hebrees editar

Les tribus hebrees empecipiaron la conquista de Canán escontra 1400 e.C. Foi un procesu lentu, que duró dellos decenios. Jacob y los sos descendientes (israelites) carauterizar por lluchar contra aquellos ídolos y polo tanto adorar al dios únicu Yahvé. Ente los hebreos, dicir «raza de Canán» yera equivalente a un insultu (vease'l Llibru de Daniel, 13:56). Mientres sieglos, el pueblu d'Israel llucharía contra la idolatría (los dioses del materialismu» como El, Baal, Asera...).

Anque con altibaxos, los sos líderes y el pueblu tou pudieron conformar una sociedá que vivía según los preceptos del dios Yahvé. Esto finalmente consiguir mientres los reinaos de David y Salomón. Precisamente Salomón (a los cananeos) facer tributarios (1 Reis 9:20, 21; 2 Cróniques 8:7, 8). Entós munchos cananeos abellugaríense en Tiru y más tarde emigraríen a les colonies fenicies asitiaes nel norte d'África.

Pero dalgunos sieglos dempués d'esa etapa salomónica, los reis d'Israel (como Acab), portar de manera abominable, diendo tres los ídolos, conforme a tou lo que fixeron los amorreos [cananeos], a los cualos espulsó Yahvé ante los fíos d'Israel» (1 Reis 21:25,26).

Aspeutos culturales editar

Canán destacar pola so cultura escrita y la so lliteratura. Nes escavaciones topáronse documentos, práuticamente contemporáneos, escritos n'exipciu, acadiu, y dialeutos semites cananeos en distintos sistemes d'escritura. Estos últimos procedimientos carauterizar por simplificar los complexos métodos estranxeros, el xeroglíficu exipciu y el silábicu cuneiforme que tienen unu y dos millares de signos, respeutivamente, y con frecuencia diverses llectures pa un signu. La primer simplificación ye'l silabariu de Biblos, que totaliza un centenar averáu de signos distintos.

L'alfabetu editar

Pero'l gran afayu ye l'alfabetu, al que se llega por dos caminos: el cuneiforme d'Ugarit, coles sos consonantes y el alef colos trés soníos vocálicos, y l'alfabetu del sur o cananéu puramente dichu, que s'empecipia nes inscripciones atopaes en Serabit el-Jadim y va dar orixe, dende los sos signos orixinariamente exipcios, al cananéu, o triangular o llinial, del calendariu de Gezer o de la inscripción d'Áhiram de Biblos. D'ésti derivaránse l'alfabetu griegu y el abecedariu llatín. La llingua cananea ye un dialeutu araméu, bien próximu al hebréu. Nos testos ugaríticos, bien abondosos vese que caltién dalgún elementu enriquecedor, perdíu pol hebréu, como son los casos del nome, y que coinciden en llinies xenerales coles grandes llingües semites, árabe y acadiu.

Arte editar

Les escavaciones arqueolóxiques dexaron conocer l'arte de los cananeos. Polo xeneral ye bien probe; nun hai arquiteutura monumental nin esmolición por enguapecer los edificios con motivos ornamentales. Llama l'atención la probeza de los templos o palacios, ensin capiteles nes sos columnes, ensin entallaos nes puertes, etcétera. La escultura queda apostrada, pelo normal, a relieves y pequeñes figures, cuasi siempres de dioses, y a trabayos de marfil y modelaos de cerámica y terracotes. La mayor pieza topada en Canán ente les escultures de piedra ye l'ídolu del templu de Hasor de la dómina del Bronce Recién (ca. 1500 e.C. ) que nun llega al tamañu natural. Los idolillos y exvotos topaos nos santuarios, especialmente baales de Ugarit, y tablillas de la diosa de la fecundidá topaes perdayuri, fálennos d'un arte d'orixe remotu mesopotámicu, pero d'execución exipcia. Tanto los idolillos como les plaquines son de dellos centímetros d'altor. Una esceición puede ser el cercu de la diosa culiebra de Tell Bayt Mirsim. Los marfiles tallaos recuerden los exipcios, anque yá se ven influxos mesopotámicos ya inclusive elementos de los nómaes del desiertu próximu.

Relixón editar

El panteón cananéu taba presidíu pol dios El (tamién denomináu Il, y Elohim n'hebréu), dios decanu de los nómades y, poro, con funciones eminentemente étiques y sociales. Ye descritu como tolerante y benignu: recibe los títulos de «padre de los dioses», «rei», «padre de los homes», «creador de les criatures», «atenta», «misericordiosu» y «toru».

El cultu al dios La era propiu de los pueblos cananeos nel sieglu XXII e.C. Depués espublizaríase ente asirios y babilonios. Yera la deidá principal, el rei, creador de toles coses, el xuez que dictaba lo que teníen de faer tantu los homes como los dioses.

Daes eses carauterístiques, pa dalgunos, La era l'apellativu con que se designaba por antonomasia a Dagan (dios de les ceberes).

De la mesma yera consideráu como padre de Baal. La representación de Baal yera tamién un toru nuevu (magüetu). En Ugarit el templu de Dagan y el de Baal taben xuntos.

Baal (b’l, dueñu o señor) yera una designación xeneral que pasó a constituyir la denominación de Hadad, el dios de les agües, convertíu nel dueñu» o «señor» por antonomasia nuna sociedá agrícola que vive pendiente de les agües pa llograr les colleches. Nes tables de Ugarit figura tamién como'l maríu (o fíu) de la diosa Asera (la madre de tolos dioses, la esposa celestial).

Les cartes de Amarna (ca. 1480-1450 e.C. ) apurrieron los nomes cananeos de Yamir Dagan y Dagan Takala (gobernantes d'Ascalón), lo cual da testimoniu de l'antigüedá del cultu a Dagan ente los habitantes de Canán, ya introducida n'Exiptu en dómina de los hicsos.

Los antiguos hebreos vivieren n'Exiptu so la influencia del cultu al dios El (espublizáu polos hicsos). Esos dioses trescalaben la vida del pueblu (según el Llibru de Ezequiel 20:8).

Una vegada nel so Tierra Prometida, los hebreos quedaron arrodiaos de pueblos qu'adoraben al mesmu dios El-Il-Dagan y al so fíu Baal-Hadad-Hammon.

Los líderes hebreos xustificaben les sos guerres d'aniquilamientu contra los pueblos vecinos como l'únicu mediu pa refugar el cultu paganu a «los Baales» pa sirvir al dios únicu Yahvé, que-yos dexaría vivir nun ámbitu de xusticia, verdá, derechura y compasión, conceutos que los hebreos aplicaben a sigo mesmos, mientres afirmaben que los pueblos cananeos yeren mercaderes avezaos al engañu pa consiguir riqueces. Por eso afirmaben qu'Israel (‘el que llucha con[tra el dios] El') tenía d'aniquilar a los demás pueblos vecinos.

Referencies editar

  1. Esti términu apaez nel Diccionariu de l'Academia de la Llingua Asturiana. Ver: cananéu, -ea, -eo
  2. Xénesis 9:20-27
  3. «Ugarit», artículu publicáu na Gran Enciclopedia Rialp (Madrid).
  4. Les fontes fundamentales pal so estudiu son los datos d'afayos arqueolóxicos y los escasos documentos escritos topaos, fundamentalmente fora de Canán. Ente estos, destacar pola so antigüedá los testos execratorios exipcios, y los que falen en concretu de dalguna ciudá fenicia, como Biblos, y, pa los tiempos florecientes de la civilización cananea, los abondosos testos d'Ugarit.
  5. K. M. Kenyon, The Archaeology of the Holy Land, Londres, Nueva York, 1960.
  6. Como la cultura ye uniforme, resulta práuticamente imposible saber si dalguna d'estes ciudaes foi poblada polos recién veníos, yá sedentarizados dempués de delles xeneraciones, o si convivíen nes ciudaes los dos elementos étnicos.
  7. «Plesheth (pel-eh'-sheth)», pallabra nᵘ 6429 del diccionariu Strong’s Hebrew Bible Dictionary.
  8. Pérez Largacha, Antonio (2003). «El Mediterraneu Oriental ante la llegada de los Pueblos del Mar». Gerión. Revista d'Historia Antigua (Universidá Autónoma de Madrid) 21 (1): 27. ISSN 1698-2444. Consultáu'l 7 d'agostu de 2017.
  9. https://elpais.com/elpais/2017/07/26/ciencia/1501071277_630340.amp.html

Referencies editar