Canales de la Patagonia

(Redirixío dende Canales patagónicos)

Les canales de la Patagonia[Nota 1] son una rede de canales que tomen cinco graos de llatitú, na rexón austral de Chile.

Canales de la Patagonia
Situación
Tipu fiordu
Datos
Cambiar los datos en Wikidata

Alministrativamente, toles canales y les sos riberes pertenecen a la Rexón d'Aysén del Xeneral Carlos Ibáñez del Campo[1] y a la XII Rexón de Magallanes y de l'Antártica Chilena.[2]

Estes canales yeren saleaos pol pueblu kawésqar dende hai aproximao 6000 años hasta fines del sieglu xx, pos habitaben nes sos costes. A empiezos del sieglu xxi esti pueblu fuera práuticamente escastáu pola aición del home blancu.

Percorríu editar

Denominar canales de la Patagonia les canales que se formen ente les costes qu'empiecen nes islles del archipiélagu Guayaneco y terminen nos castros Fairway incluyendo'l senu Baker. Ente estos estremamos canales principales y canales secundaries. Toles naves estranxeres que saleen por estes canales deben obligatoriamente llevar a bordu práuticos chilenos.

Los principales son aquellos interiores que sirven como ruta al navegación comercial y tán señalizaos por aciu faros, balices y boyes. Por ellos recálase a los cuatro puntos habitaos de la rexón, caleta Tortel, Puerto Edén, Guarello y Puerto Natales.

Los secundarios son aquellos que sirven p'aportar al océanu o bien pa salealos en casu de necesidá; nun cunten con faros y balices.[3]

Canales principales y secundaries editar

Toos estes canales arrexuntar en cinco grupos principales, según seya la so direición paralela a la mariña patágónica o perpendicular:

  • Grupu principal llonxitudinal: dende'l golfu de Penas al estrechu de Magallanes, una vía marítima con unos 707,5 km (382 milles marines) de llargu. Ta formáu, en direición norte a sur, polos siguiente tramu:

Xeoloxía y orografía editar

Tol archipiélagu patagónico data de la dómina terciaria y ye productu de la mesma causa xeolóxica que fizo apaecer primero la cordal de la Mariña y depués la de los Andes. Na edá glacial, tomó'l so aspeutu actual siendo la continuación escontra'l sur del cordal de la Mariña.

Ye d'orixe ígneu pola clase de roca que la constitúi y pol so relieve aspru ya irregular, característicu de les cadenes d'erupción.

Nel pasáu produció un fundimientu del territoriu provocáu pol alcuentru, frente a la península de Taitao, de trés plaques tectóniques: la de Naza y l'Antártica, que se mueven escontra l'este, y la Suramericana, que se mueve escontra l'oeste. Esto produció un bultable fundimientu del cantu de la placa Suramericana. Los suelos baxaron el so nivel, estazándose y nos qu'enfusó'l mar nes partes fundíes surdiendo gran cantidá d'islles. Amás, la intensa actividá glaciar esculpió fondos valles, que depués del fundimientu aniciaron los numberosos fiordos esistentes nes veres de les canales.

Son una socesión de tierres altes y barrancosas con numberosos cumes y puexos bien paecíos ente sigo. Los sos cabos y puntes terminen en forma abrupta.

Les costes son acantiladas y les sos canales polo xeneral son llimpies y abiertes, onde hai estorbises estos tán invariablemente marcaos por sargazos.

Esisten altores bastante notables que sirven pa reconocer la entrada a los distintos senos, canales o badees. Estes tán claramente indicaes nes respeutives cartes y derrotero de la rexón.[5]

Climatoloxía editar

La rexón ye afeutada de cutio por vientos del oeste y pol pasu frecuente de sistemes fronteros. Estos sistemes fronteros xenerar na llatitú 60° S, zona na que conflúin mases d'aire subtropical y mases d'aire polar creando una petrina de baxes presiones que forma los sistemes fronteros.

Esta área tien un clima que se conoz como “templáu fríu lluviosu” que s'estiende dende la parte sur de la X Rexón de Los Lagos hasta'l estrechu de Magallanes. Equí rexístrense les máximes cantidaes de precipitaciones, en islla Guarello algamáronse hasta 9.000 mm añales.

La nubosidad atmosférica ye alta, los díes estenos son escasos. L'amplitú térmica ye amenorgada, la oscilación añal ye d'aproximao 4° C con una temperatura medio de 9 °C. Bastia mientres tol añu siendo más lluviosu escontra la seronda.

Esisten solu dos estaciones: branu ya iviernu. El branu empieza en setiembre y los vientos empiecen a ronden del NO al SO. Los díes empieza a ser más llargos y n'ochobre pueden haber dellos díes estenos. Nos meses d'avientu, xineru y febreru los vientos yá soplen cuasi puramente del SO con gran intensidá.

Les agües, nesta estación, son frecuentes pero non tan persistentes como nel iviernu y preséntense so la forma de fuertes y bayurosos bastios. La meyor dómina del añu ye la que va de febreru a abril. En mayu reparen braveces de mar que traen muncha marexada. En mayu cayen les primera nevazones les que siguen mientres tol iviernu. Les nevazones dacuando son tan trupes que la visibilidá vese amenorgada a non más de 100 metros. El vientu rondó al NO. Los meses de xunu y xunetu considérense los peores del añu. El mal tiempu ye l'estáu normal de la rexón, el bon tiempu ye un accidente transitoriu.

Na mayoría de los senos, esteros y canales les tierres altes faen camudar la direición del vientu verdaderu. El vientu tiende a soplar a lo llargo de les canales, siguiendo la so direición y escontra baxo nos valles.

Nos puertos y fondeaderos que s'atopen a sotaventu de les tierres altes, cuando los bastios que soplen polo alto atopen quebraes o valles, baxen por ellos en forma repentina y violenta, a estos bastios conózse-yos como “williwaws”.

El vientu dominante en tola zona según el mes ye: xineru del NO – febreru del O – marzu y abril del O – mayu ronda al S – xunu camuda al SO – xunetu y agostu ente l'O al SO – setiembre del E y del N – ochobre del O – payares del O al NO y n'avientu del ONO.[6]

Flora y fauna editar

Nes fasteres y fondalaes de los cuetos crez un monte tupiu que s'afirma nes fiendes de les roques, los árboles enxaréyense unos con otros. De normal nun se desenvuelven sobre los 50 metros sobre'l nivel del mar, pero onde ta abellugáu del vientu dominante xube hasta los 200 y 300 metros sobre dichu nivel.

Sobre la roca desnuda reparar una formación esponxosa sobre la cual crecen líquenes y mofos dende los cualos surde l'agua a la menor presión que s'exerza sobre la so superficie. Dellos árboles son l'haya, el tepú y el canelu.[7]

El reinu animal ye bien amenorgáu, pueden atopase el foín y dalgunos royedores. Hai llobos y llondres.

Ente les aves terrestre y acuáticu podemos atopar el martín pescador, el tordu, el malvís, el cisne, el coríu, el pingüín, el canquén, la gavilueta y el quetro o coríu a vapor.

Ente los pexes atopen el róbalo, el pejerrey, el blancucu y la vieya. Ente los mariscos hai centolles, jaibas, corcuspinos y choros.[8]

Producción editar

Producción minera editar

Solo atopáronse minerales de piedra caliar na islla Guarello el que ye estrayíu y embarcáu pola Compañía d'Aceru del Pacíficu y de mármol na islla Diego de Almagro.[7]

Producción ganadera editar

El senu d'Última Esperanza, pola bona calidá de les sos camperes, ye la única parte d'esta rexón onde se desenvolvió con escelente resultáu la crianza de ganáu corderuno, lo qu'anició industries de carnes frigorizadas, graserías y esportación de llanes.[7]

Historia editar

Por más de 6000 años estes canales y les sos costes fueron percorríes polos kawésqar, indíxenes, nómades canoeros. Hai dos hipótesis sobre la so llegada a los llugares de poblamientu. Una, que procedíen del norte siguiendo la ruta de les canales chilotes y que travesaron escontra'l sur cruciando l'ismu d'Ofqui. La otra ye que procedíen dende'l sur y qu'al traviés d'un procesu de colonización y tresformamientu de poblaciones cazadores terrestres, procedentes de la patagonia oriental, poblaron les islles del estrechu de Magallanes y xubieron poles canales de la Patagonia hasta'l golfu de Penas. A empiezos del sieglu xxi esti pueblu fuera práuticamente aniquiláu pola aición del home blancu.[9]

Espediciones y trabayos hidrográficos editar

A cuntar de 1520, col descubrimientu del estrechu de Magallanes, poques rexones fueron tan esploraes como la de les canales de la Patagonia. Nes cartes antigües la rexón de la Patagonia, ente los paralelos 48° y 50° Sur, apaecía ocupada cuasi puramente por una gran islla denominada “Campana” separada del continente pela canal de la nación Calén”, nación que se supunxo esistió hasta'l sieglu xviii ente los paralelos 48° y 49° de latitud sur.

Dende mediaos del sieglu xx eses canales son percorríos con seguridá por grandes naves de toles naciones, gracies a les numberoses reconocencies y trabayos hidrográficos efectuaos neses peligroses costes. De siguío damos una síntesis d'estes esploraciones y trabayos.[9]

Viaxes de reconocencia editar

Espedición de Francisco de Ulloa - (1553)

Unviada pol gobernador de Chile don Pedro de Valdivia col propósitu d'esplorar la mariña sur del país y llograr datos del estrechu de Magallanes. A fines d'ochobre de 1553 zarparon del puertu de Valdivia dos naves de 50 tonelaes al mandu del mariscal Francisco de Ulloa. Llevaben como cosmógrafu al capitán Francisco Cortés Ojea. Percorrieron les canales chilotes aportando a la península de Taitao en payares de 1553. Ellí, al desembarcar, recibieron una agua de piedres de parte d'indíxenes polo que tuvieron que reembarcarse con dellos tripulantes mal mancaos.

Siguieron saleando escontra'l sur percorriendo les costes de la islla Campana hasta fondiar nun pequeñu puertu que llamaron de los Inocentes en badea Salvación. Depués reconocieron l'estrechu Guadalupe, el golfu Sarmiento y l'estrechu Nelson pa finalmente llegar a la entrada occidental del estrechu de Magallanes ingresando nél más de 90 milles. Ulloa envaloró que dada la dómina del añu yera preferible tornar al norte aprovechando'l branu polo que punxo proa escontra'l norte aportando a Valdivia a mediaos de febreru de 1554.

Espedición de Juan Ladrillero - (1557–59)

El gobernador de Chile don García Hurtado de Mendoza, en cumplimientu d'órdenes reales, armó dos naves de 450 tonelaes caúna y tripulaes por 60 homes poner sol mandu del capitán Juan Ladrillero, esperimentáu marín del Mar del Sur. La misión yera la reconocencia del estrechu de Magallanes y de les canales de la Patagonia.

Ladrillero, al mandu de la San Luis y Cortés Ojea al mandu de la San Sebastián zarparon de Valdivia el 17 de payares de 1557. Los pilotos yeren Hernán Gallego de la primer nave y Pedro Gallego de la segunda. Enfusaron nes canales de la Patagonia pela canal Fallo, a la salida del Fallos los buques dixebráronse nun volviendo atopar se. Cortés Ojea saleó mientres dos meses les canales estre la islla Wellington y l'estrechu de Magallanes, abellugar nuna caleta nel golfu Trinidá onde desarmó la so esgonciada San Sebastián y colos sos restos construyó un pequeñu bergantín al que bautizó como San Salvador y col que zarpó aldu al norte saleando la canal Picton y saliendo al océanu pela so boca occidental. Recaló en Valdivia el 1 d'ochobre de 1558. Ladrillero saleó la canal Concepción y depués tornó al norte hasta'l golfu de Penas tornando al sur vía oceánica. Enfusó pol estrechu Nelson y saleando el canal Kirke reconoció'l senu Obstrucción pensando que yera l'estrechu de Magallanes. Volvió al Pacíficu buscando la entrada del estrechu, pero esta vegada siguió de llongura escontra'l sur, reconociendo la islla Ablayamientu, entró al estrechu saleando de xuru la canal Abra. Esploró l'estrechu hasta cabo Posesión onde llegó'l 9 d'agostu de 1558. Dende esti puntu tornó al norte soportando tou tipu de calamidaes, falta de cebera y muerte de los sos tripulantes llogrando recalar na badea de Concepción onde fondió la nave con namái'l capitán, un marineru y un negru de serviciu, que morrieron a los pocos díes, sacante Ladrillero, que morrió a mediaos de 1559. La posteridá foi inxusta col capitán Ladrillero, que foi'l primer esplorador que saleó la canal Fallos y el primeru que percorrió dafechu les costes d'América Meridional.

Espediciones de Sarmiento de Gamboa - (1579–84)

El virréi de Perú don Francisco Toledo ante les correríes del corsariu inglés Francis Drake, ordenó entamar una escuadrilla de dos buques la que punxo sol mandu del marín Pedro Sarmiento de Gamboa. La misión yera esplorar les canales de la Patagonia y l'estrechu de Magallanes, llevantar cartes hidrográfiques d'estos, reparar si Inglaterra estableciera dalgún asentamientu y estudiar llugares apropiaos pa la construcción de fuertes.

Sarmiento de Gamboa diba al mandu de la La nuesa Señora de la Esperanza col títulu de capitán cimeru y l'otru buque, la San Francisco, sol mandu de Juan Villalobos col títulu d'almirante. La espedición zarpó del Callao el 11 d'ochobre de 1579 y na mañana del 17 de payares recalaron frente a una canal que s'abrir escontra'l SE, canal al que-y punxo Golfu de la Santísima Trinidá, Pasaron dos meses reconociendo les islles y canales que tán al norte del estrechu, tornaron al océanu y prosiguieron escontra'l sur en busca de la entrada del estrechu, pero pasar escontra'l sur soportando bien malos tiempos, Sarmiento viró al norte ingresando por fin al estrechu en xineru de 1580. Villalobos pela so parte foi abasnáu hasta la llatitú 56º sur, polo que por cuenta de la falta de cebera y dificultaes tornó a Chile recalando en Valparaíso el 23 de febreru de 1580. Sarmiento percorrió l'estrechu saliendo al Atlánticu'l 24 de febreru del mesmu añu dirixiéndose a España. N'España convenció a Felipe II de la necesidá de construyir una fortaleza nel estrechu. El rei fornió una flota de 23 naves con una dotación de 4.000 homes les que punxo sol mandu de Flores de Valdés por que treslladara a Sarmiento hasta l'estrechu. D'estes naves namái 5 llegaron a la entrada oriental del estrechu n'avientu de 1584.

Sarmiento llevantó un fuerte en cabo Posesión al que denominó Jesús, los malos tiempos obligaron a Rivera que les mandaba a dexar solo una, la María con Sarmiento y él tornó a España depués de perder a la Trinidá nel estrechu.
Sarmiento dirixir por tierra con un centenar d'homes escontra'l sur hasta un llugar denomináu Rei Don Felipe, actual de la Fame onde fundó la ciudá «San Felipe». Na María que lo había siguíu tornó al norte con 30 homes pa construyir otru fuerte nes angosturas, pero un temporal refundiar al Atlánticu polo que tornó a Rio de Janeiro. dende esti puertu espachó en dos oportunidad naves p'abastecer la colonis, pero los malos tiempos nun les dexaron aportar al so destín. Decidió dir a España a solicitar socorru pa la colonia pero nel viaxe foi prindáu polos ingleses quien lo conducieron a Inglaterra. Les colonies tuvieron un dramáticu fin.

Espedición de sir John Narborough - (1669–71)

Inglaterra espacho'l 26 de setiembre de 1669 dos naves sol mandu de sir John Narborough cola misión de reconocer y llevantar planos de les tierres australes del océanu Atlánticu y Pacíficu. La escuadrilla percorrió y reconoció dambes costes del estrechu saliendo pela so boca occidental el 26 de payares de 1670 siguiendo escontra'l norte fondiando cerca de Valdivia. Zarpó de regresu a Inglaterra'l 22 d'avientu del mesmu añu, percorriendo'l mesmu camín. Aportó al cabu Pilar el 6 de xineru de 1671, crució l'estrechu y salió al Atlánticu'l 14 de febreru de 1671.

Espedición de Bartolomé Gallardo - (1674–75)

El gobernador de Chiloé comisionó al sarxentu mayor Bartolomé Diez Gallardo y Andrade por que zarpara dende'l puertu de Castro al envís de pescudar si los enemigos d'España estableciérense nes costes norte del territoriu de Magallanes. Gallardo partió'l 16 d'ochobre de 1674 con 7 piragües nes que diben 30 soldaos y 40 indíxenes, saleó les canales de los archipiélagos de les Guaytecas y de los Chonos, travesó'l ismu d'Ofqui y reconoció el Golfu de Penas. Depués d'esploralo tornó pola mesma ruta al puertu de Chacao en xineru de 1675.

Espedición d'Antonio de Vea - (1675)

El virréi de Perú don Baltasar de la Cueva Henríquez armó tres naves les que al mandu d'Antonio de Vea zarparon dende'l Callao el 21 de setiembre de 1675 coles instrucciones de confirmar les noticies de que los ingleses estableciérense nel territoriu de Magallanes. De Vea llegó hasta'l archipiélagu Guayaneco y nun atopando nengún asentamientu inglés tornó'l mesmu añu al Callao.[10]

Espediciones de los bucaneros editar

Espediciones de 1681 a 1720

Dellos bucaneros ingleses y franceses percorrieron les costes occidentales de la patagonia, estos fueron: en 1681 Sharp, depués en 1683 Dampier y Cowley, en 1698 Beauchesne-Gouin y en 1708 Roggers marín que llegó hasta'l archipiélagu de Juan Fernández onde recoyó a un marineru que fuera abandonáu na isla, tratar d'Alejandro Selkirk.[11]

Espediciones varies editar

Espedición de George Anson - (1741-42)

Inglaterra unvió una flota de la Royal Navy al mandu de George Anson col propósitu d'interferir les llinies de comunicaciones marítimes ente España y les sos colonies d'América. Anson zarpó d'Inglaterra el 18 de setiembre de 1740 al mandu de 6 naves (5 de guerra y 1 una gabarra) y dos naves auxiliares, que tornaron dempués de suministrar a la flota nel Atlánticu. Recaló nel golfu de Santuyano, reconoció'l cabu Vírxenes, saleó'l estrechu Lemaire y dende ellí, depués d'esperimentar siete selmanes de mal tiempu, dos de les sos naves tornaron a Brasil. El restu de la flota, tremada, dobló'l cabu de Fornos, y depués perdió al HMS Wager, que naufragó al sur del golfu de Penas. Anson llegó al archipiélagu de Juan Fernández el 9 de xunu de 1741 onde s'arrexuntaron dos naves el HMS Centurion y el HMS Gloucester y una gabarra el HMS Tryal. Depués prosiguió al norte atacando les posesiones españoles.

Viaxe del padre José García - (1766)

Los padres xesuites de la misión de Cailín, na islla de Chiloé unviaron al padre José García en 5 piragües tripulaes por 34 indios caucahues y 5 españoles a la rexón de les canales australes col propósitu de convertir a los xentiles, paganos, que los habitaben. El padre García zarpó de Cailín el 23 d'ochobre de 1766, recaló en Quellón, Melinka y depués saleó la canal Moraleda, llegó a la laguna San Rafael y crució el ismu d'Ofqui con namái 3 piragües. Reconoció'l fondu del Golfu de Penas llegando a la entrada de la canal Fallo onde atopó grupos d'indíxenes kawésqar a los que denominó «taijatafes» y distintos a los calenes qu'habitaben el senu Baker y la canal Messier. Tornó al norte pola mesma ruta y tresportando dellos xentiles.

Viaxe de Cosme Ugarte - (1767)

A fines de 1767 el gobernador de Chiloé don Manuel de Castelblanco unvió una espedición a cargu del pilotu Cosme Ugarte y del teniente Pedro Mancilla pa verificar si había colonies ingleses na patagonia. Créese que la espedición efectuar en piragües pos el diariu del viaxe nun se caltuvo y esiste namái un estractu nel Depósitu d'Hidrografía de Madrid. Este señala que'l 3 de febreru de 1768 la espedición atopar na entrada de la canal Fallos y que'l 10 del mesmu mes empecipiaren el regresu al norte.

Espedición de Machado y Sotomayor - (1768–69)

Na primavera de 1768 el gobernador de Chiloé don Carlos Beranger unvió una nueva espedición a les canales australes pa completar los estudios iniciadoes por Cosme Ugarte. Pa ello armó la goleta Monserrate y dos piragües les que punxo al mandu del teniente José de Sotomayor y a Francisco Machado como pilotu de la goleta. El total d'homes ente marinos y militares yera de 60. La espedición zarpó de Chacao el 17 d'avientu de 1768 y dirixiéronse hasta la laguna San Rafael. Travesaron el ismu d'Ofqui colos dos piragües coles que reconocieron en forma detallada les islles que s'atopen a la entrada de la canal Messier, percorrieron el canal Fallo y tornaron al norte llegando a Quicaví el 8 de mayu de 1769.

Viaxe de Benito Marín y Juan Real - (1778–79)

Estos relixosos entamaron el viaxe en dos piragües en busca de xentiles a los cualos evanxelizar. Travesaron l'ismu d'Ofqui y llegaron a la canal Fallos, embarcaron 11 indíxenes kawésqar y tornaron con ellos a Chiloé.[3]

Trabayos hidrográficos editar

  • Esploración del comandante Phillip Parker King (1826–30)

Inglaterra en 1826 decidió unviar una espedición hidrográfica al envís de llevantar les costes d'América del Sur. Pa ello unvió los barcos HMS Adventure y HMS Beagle, qu'asitió sol mandu del comandante Phillip Parker King qu'amás comandaba la HMS Adventure y al comandante Pringle Stokes al mandu del HMS Beagle, al qu'asocedió'l comandante Robert Fitz Roy dempués de la so muerte en 1828. Teniendo como puertu base pa los sos trabayos hidrográficos Puertu de la Fame, nel estrechu de Magallanes, efectuaron llevantamientos y observaciones nel estrechu y nes canales de la Patagonia en 4 campañes. Nengún de los viaxes d'esploración precedentes puede comparase n'eficiencia col llabor hidrográficu d'esta espedición.

  • Esploración del comandante Robert Fitz Roy (1831)

El Almirantazgo Británicu unvió una nueva espedición hidrográfica, esta vegada al mandu del comandante Robert Fitz Roy. Permaneció nel estrechu dende xineru de 1832 hasta'l 10 de xunu del mesmu añu, fecha en qu'empecipió'l regresu a la so patria.

  • Esploración de R. C. Mayne (1868–69). El almirantazgo Británicu unvió al comandante Mayne al mandu del HMS Nassau a completar los trabayos hidrográficos nes canales de la Patagonia.
  • Esploración del comandante Enrique Simpson (1875). L'Armada de Chile comisionó al comandante Enrique Simpson al mandu de la corbeta Chacabuco por que reconociera les canales de la Patagonia. Llevantó un planu del senu Molyneaux y planos de los puertos Simpson y senu Lynch.
  • Esploración del comandante Oscar Viel (1879). L'Armada de Chile comisionó nuevamente a la corbeta Chacabuco agora al mandu del comandante Oscar Viel por qu'efectuara la reconocencia de les canales del archipiélagu Reina Adelaida, al poco tiempu la campaña foi suspendida pol entamu de la Guerra del Pacíficu.
  • Esploración del capitán Mc Clear (1879–80). Inglaterra unvió'l buque hidrográficu Alert al mandu del comandante Mc Clear por qu'esplorara les canales Picton, Trinidá y axacentes.
  • Esploración del capitán Amezaga (1882). Nel primer semestre d'anguaño la corbeta italiana Caracciolo al mandu del capitán Amezaga llevantó la canal Oeste, puertu caracciolo y caleta Rayu.
  • Esploración del buque alemán “Albatross” (1884). Anque nun se tienen antecedentes de quien yera'l so comandante, sí se rexistra'l pasu del buque de l'armada alemana “Albatross” poles canales de la Patagonia llevantando los que crucien la islla Wellington.
  • Esploración del comandante Ramón Serrano (1885). L'Armada comisionó al comandante Ramón Serrano Montaner al mandu del escampavía Toro por que reconociera y llevantara les canales Fallos, Ladrillero y Machado.
  • Esploración y llevantamientu del senu Baker (1900–01). A empiezos del añu 1900 l'Armada comisionó al comandante Francisco Nef al mandu de la cañonera Magallanes por qu'efectuara el llevantamientu completu del senu Baker. La comisión duró hasta abril de 1901.
  • Llevantamientu del senu Última Esperanza (1903–04). L'Armada comisionó al cruceru Presidente Pinto por que a los mandu del comandante Salustio Valdés llevantara'l senu Última Esperanza, estuarios y canales adyascentes. Esto debíu al gran desenvolvimientu comercial ya industrial qu'esperimentaba la rexón pola instalación d'estancies destinaes a la crianza de ganáu ovín y de frigorícos en Puerto Natales.
  • Llevantamientu del archipiélagu Reina Adelaida (1904). L'Armada unvió a la cañonera Magallanes al mandu del comandante Baldomero Pacheco por qu'efectuara el llevantamientu de la parte occidental de la islla grande del archipiélagu Reina Adelaida y la reconocencia de la canal Bambach. El trabayu empecipiar na badea Muñoz Gamero y siguió pol canales Smyth, Viel, Molinas, senu Riveros, senu Membrillar y canal Bambach.
  • Llevantamientu de la mariña occidental del archipiélagu Madre de Dios (1910). L'Armada comisionó al cruceru Presidente Errázuriz al mandu del comandante Rubén Morales por que rectificara los llevantamientos efectuaos na mariña occidental del archipiélago Madre de Dios.
  • Sondajes na mariña occidental de la Patagonia (1911). L'Armada comisionó al tresporte Maipo al mandu del comandante Florencio Dublé por qu'en los meses de marzu y abril sondara nos mares de les costes de los archipiélagos de la Patagonia, incluyendo'l golfu de Penas hasta Evanxelistes.
  • Reconocencia de los archipiélagos Mornington, North y Campana (1911–12). L'Armada comisionó al cruceru Errázuriz sol mandu del comandante Roberto Maldonado al que se-yos subordinaron los tenders “Águila” y “Porvenir” por que reconociera y rectificaren los trabayos hidrográficos de la canal Del Castillo y les costes de les islles Duque de York, Diego de Almagro y Ramírez.
  • 1912 Escampavía “Porvenir” al mandu del comandante Raúl Rivera reconoz les canales d'archipiélagu Reina Adelaida.
  • 1913 Escampavía “Porvenir” al mandu del comandante Cantos reconoz seno Unión.
  • 1922 Cruceru “Zenteno” al mandu del comandante Francisco Merín, llevantamientu canal Smyth, senu Icy y canal Martínez.
  • 1925 Escampavía “Porvenir” al mandu del comandante Francisco Acosta efectúa sondajes nes canales Gray y Mayne.
  • 1925 Minador “Orompello” al mandu del comandante Julio Allard llevanta la canal Ballena.
  • 1953 Tresporte “Micalvi” al mandu del comandante Manuel Lara reconoz canal Sierralta.
  • 1957 Patrulleru “Lientur” al mandu del comandante Horacio Justiniano trabaya na canal Oeste.
  • 1963 Patrulleru “Lautaro” al mandu comandante Roberto Benavente efectúa llevantamientu estrechu Collingwood y pasos Farquhar y Victoria.
  • 1970 Barcaza “Orompello” al mandu del comandante Sergio Yuseff reconoz costa canales Grappler y Icy.
  • 1972 AP “Piloto Pardo” al mandu del comandante Germán Guesalaga efectúa sondaje y sofitu xeodésicu área canales Grappler y Escape.
  • 1973 AP “Piloto Pardo” al mandu del comandante John Martin efectúa sondaje y sofitu xeodésicu área canales Gray, Mayne y Smith.
  • 1975 AGS “Yelcho” y AP “Pardo” al mandu de los comandantes Juan Mackay y Franklin González respeutivamente efectúen sondajes na canal Trinidá y puertu Alert.
  • 1978 AGS “Yelcho” al mandu del comandante Guillermo Concha realiza sondajes en puertu Grappler, canales Escape, Wide y Icy.
  • 1978 AP “Pilotu pardu” al mandu del comandante Gustavo Pfeiffer efectúa sondajes nel pasu Summer y canal Gray.
  • 1979 AGS “Yelcho” al mandu del comandante Hernán Couyoudjian reconocencia y sondaje nes canales Trinidá, Concepción, Wide, Murray y Ladrilleros.
  • 1980 AGS “Yelcho” al mandu del comandante Eduardo Berardi realiza sondaje na Angostura Inglesa, pasu del Indiu, puertu Gray, Edén y Riofrío.[12]

Ver tamién editar

Notes editar

  1. Encamiéntase lleer esti artículu teniendo a la vista un atles y/o les cartes de navegación de les zones que se menten.

Referencies editar

Bibliografía utilizada editar

  • Institutu Xeográficu Militar (1970). Atles de la República de Chile. Santiago - Chile - Institutu Xeográficu Militar. Segunda edición.
  • Institutu Hidrográficu de l'Armada de Chile (1974). Atles Hidrográficu de Chile. Valparaíso - Chile - Institutu Hidrográficu de l'Armada. Primer edición.
  • Institutu Hidrográficu (1982). Carreru de la Mariña de Chile Volume III. Valparaíso - Chile - Institutu Hidrográficu de l'Armada. 5ª edición.
  • Incafo, S.A. (1982). Chile y los sos parques nacionales. Madrid - España - La Naturaleza n'Iberoamérica. ISBN 84-85389-35-2.
  • Isidoro Vázquez d'Acuña García del Postigo (2004). Historia Naval del Reinu de Chile 1520-1826. Imprenta Salesianos S.A.. ISBN 956-12-1664-7.
  • Aysén, Rexón (2018). Gobierno de Chile - Rexón d'Aysén. https://www.gob.cl/rexones/region-de-aysen/. Consultáu'l 11 d'abril de 2018. 
  • Magallanes, Rexón (2018). Gobierno de Chile - Rexón de Magallanes. https://www.gob.cl/rexones/region-de-magallanes/. Consultáu'l 11 d'abril de 2018. 

Enllaces esternos editar