El Cantón de Schwyz (n'alemán Schwyz, en francés Schwytz, n'italianu Svitto, en romanche Sviz, d'antiguo n'español Suiz[1][2]) ye un cantón de Suiza Central y unu de los cuatro cantones montiegos (Waldstätten). El cantón ta abarganáu pol llagu de los Cuatro Cantones al sur y el llagu de Zúrich al norte.

Cantón de Schwyz
Alministración
Estáu federáu Suiza
ISO 3166-2 CH-SZ
Tipu d'entidá cantón de Suiza
Capital Schwyz (es) Traducir
Nome llocal Schwyz (de)
Llingües oficiales alemán estándar suizu
División
Xeografía
Coordenaes 47°04′N 8°45′E / 47.07°N 8.75°E / 47.07; 8.75
Superficie 907.88 km²
Llenda con Cantón d'Uri, Cantón de Glaris, Cantón de Sankt Gallen, Cantón de Zúrich, Cantón de Zug, Cantón de Lucerna, Cantón de Nidwalden y Cantón d'Obwalden
Puntu más altu Bös Fulen (es) Traducir
Puntu más baxu Lago de Zúrich (es) Traducir
Altitú media 516 m
Demografía
Población 159 165 hab. (31 avientu 2018)
Densidá 175,32 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00 y UTC+02:00
Fundación 1240
sz.ch
Cambiar los datos en Wikidata

Na capital caltienen los archivos nacionales de la confederación, nel Muséu Nacional de Cartes (Bundesbriefmuseum), nel que s'amuesa'l Pactu de 1291 pol cual los cantones de Schwyz, Uri y Unterwalden declaráronse independientes del Sacru Imperiu Romanu Xermánicu.

Toponimia editar

El términu Schwyz apaecería nel 972 pa designar el nome de los suittes, los pueblos que vivíen na rexón. Esti nome vendría de la mesma del altu alemán antiguu Suedan que significa quemar, recordando que los habitantes quemaben los montes de la contorna pa construyir o cultivar la tierra.

El nome del cantón deriva de la so capital, la ciudá de Schwyz. Por cuenta de que el cantón de Schwyz yera'l más importante y próximu a los dominios austriacos de los trés cantones primitivos, el so nome foi xeneralizáu rápido a tola Antigua Confederación nel sieglu XIV. La forma con diptongu Schweiz que vien del mediu-altu alemán foi depués xeneralizada como designación del Estáu, ente que la forma llocal (ensin diptongu) foi tomada como Suisse en francés.

Historia editar

Nel norte del cantón, cerca del llagu de Zúrich, atopáronse nicios d'un poblamientu de la zona dende hai 5.000 años. Topáronse muertes que daten de la edá de Piedra y de la edá del Bronce.

El territoriu del Cantón de Schwyz, como tola Suiza Central foi conquistada pol imperiu romanu.

La era romana concluyó en 401, cuando Estilicón retiró a toles tropes del Rin. Esto abrió'l pasu pa la subsecuente y aparentemente non violenta toma de posesión de Suiza occidental per parte de los burgundios —asitiaos ende por Aecio en 443 pa sirvir como escudu contra los invasores hunos— y de Suiza septentrional y central polos alamanes.[3] Estos asentamientos establecieron la división cultural y llingüística más importante qu'esiste na Suiza moderna: les árees burgundies convertir na francófona Romandía, ente que la población na metá oriental inda fala variantes del alemánicu.

El cristianismu solo llegó nel sieglu VII.

Nel sieglu X l'abadía de Einsiedeln gana más poder, controlando los terrenos circundantes, gran parte de los cualos atópense n'árees fora del territoriu actual del cantón. La economía benefíciase del tráficu qu'escurría pol pasu de San Gotardo, pero los beneficios atraxeron a otros poderosos como los Habsburgos.

Pela so parte, la rexón del burgu de Schwyz paez de primeres una comunidá de llabradores llibres. Sicasí, la rexón taba so l'autoridá de los Condes de Zúrich, de la Casa d'Habsburgu. N'avientu de 1240 recibe de Federico II la Inmediación imperial n'agradecimientu de los refuerzos militares emprestaos pola rexón, colo cual la soberanía de los Habsburgos sobre la zona llegó al so fin. Los Habsburgos nun reconocieron el decretu del Emperador y tres dellos fregaos, Schwyz vuelve a la so zona d'influencia.

El 1 d'agostu de 1291, el cantón de Schwyz fundó la Confederación Suiza xunto colos cantones d'Uri y Unterwalden. L'alianza firma un Pactu Federal (Bundesbrief), y en 1307 el Xuramentu de Rütli. En 1309 tres la fuelga na rexón de la March, llogren qu'Enrique VII reconoza los derechos de llibertá de la Confederación de los Trés cantones, y aseguren la so llibertá na batalla de Morgarten en 1315.

Los gobernantes de Schwyz, foron espandiendo la so influencia na rexón. Tres delles batalles como la batalla de Sempach en 1386, el territoriu espándese considerablemente. Ello ye que la soberanía de Schwyz estiéndese gracies a les guerres y les compres de tierres a los austriacos. Asina, Schwyz llogra controlar Einsiedeln, la March y Küssnacht am Rigi. La Reforma Protestante foi combatida con ésitu. Na batalla de Kappel en 1531, les tropes de Schwyz llograron vencer a les del reformador Ulrico Zuinglio, que morrió na batalla.

Ente 1798 y 1803 el cantón de Schwyz foi integráu nel cantón de Waldstätten como parte de la República Helvética. Tres la disolución de la República Helvética y gracies al Acta de Mediación de Napoleón, Schwyz recuperó la so independencia y coles mesmes foi-y atribuyíu Gersau, qu'hasta entós fuera un territoriu independiente, aliáu de los Waldstätten. Esto causó la división del cantón; en 1830 creóse'l cantón Schwyz esterior, pero esti se reunificó en 1833. En 1845 el cantón xunióse a la lliga separatista católica romana (Sonderbund). Sicasí, la Sonderbund foi ganada en 1847 pola Confederación Helvética y los cantones de l'alianza fueron reintegrados na Confederación.

La constitución de 1848 punxo fin a l'asamblea pública (Landgemeinde). La constitución foi revisada en 1876 y 1898.

Xeografía editar

 
Llagu nel Muotathal.

El cantón de Schwyz ta allugáu na rexón de Suiza Central. Los trés cuartes partes del territoriu tán cubiertes per llombes en cuenta de montes nos prealpes suizos, lo que dexa qu'estes tierres sían aptes pa l'agricultura. De la tierra granible cerca de 240 km² tán cubiertos de montes. Los lago ocupen 65 km². Esta área ta compuesta per parte del llagu de los Cuatro Cantones y del llagu de Zúrich, una pequeña parte del llagu de Zug, y otros llagos más pequeños como'l llagu de Lauerz (Lauerzersee) y el llagu del Sihl (Sihlsee), que tán dafechu al interior del cantón. Amás, el cantón ye bañáu pelos ríos Sihl y el Muota.

El territoriu cantonal llenda colos cantones de: Zug, Zúrich y St. Gallen al norte, con Glaris al este, con Uri y Nidwalden al sur, y con Lucerna al oeste.

El puntu más altu ye'l Bös Fulen con 2.802 msnm, anque'l monte más famosu del cantón ye'l Rigi (Kulm, 1.798 msnm, y Scheidegg, 1.665 msnm). La superficie total del cantón ye de 908 km².

Demografía editar

El cantón de Schwyz tien 159 165 hab. (31 avientu 2018)[4]. El 72% de la población revindica ser de creencia católica-romana, ente que el 12% declaren ser protestantes. A nivel llingüísticu, la llingua oficial del cantón ye l'alemán, faláu pol 89,9% de la población.[5] El dialeutu alemán-suizu faláu na rexón pertenez a la familia del Hochalamanisch, namái'l distritu de Höfe fala la variante del Zürichdeutsch (alemán de Zúrich).

Economía editar

 
Abadía de Einsiedeln.

Gran parte del cantón depende de l'agricultura. La raza de bovinos llocal ye famosa. Los testiles fueron de gran importancia pal cantón, pero agora cesaron cuasi de producir. La población concéntrase alredor de la capital Schwyz, na que s'atopen delles fábriques d'artículos de luxu.

Gracies a los sos recursos hídricos, la rexón cunta tamién con delles plantes de producción hidroeléctrica. El turismu ye tamién una de les actividaes importantes en delles rexones, principalmente nel centru de pelegrinaxe de Einsiedeln, que tamién ye un centru de deportes d'iviernu. Los ferrocarriles de monte son tamién conocíossobremanera'l del Rigi.

El productu más conocíu nel mundu producíu en Schwyz ye la navaya suiza fabricada por Victorinox na llocalidá de Ibach, en cercaníes del centru de Schwyz. Freienbach,na parte norte del cantón, ye conocida por tener los impuestos más baxos de toa Suiza, lo qu'atrái a un gran númberu de persones adineraes.

Comuñes editar

Les ciudaes más grandes son Freienbach, Schwyz y Einsiedeln. El cantón ta estremáu en seis distritos y 30 comuñes.

 
Distritos del cantón de Schwyz.

Los distritos son:

Referencies editar

Enllaces esternos editar