Cantalapiedra ye un conceyu español de la provincia de Salamanca, na comunidá autónoma de Castiella y Lleón. Intégrase dientro de la contorna de la Tierra de Peñaranda y la subcomarca de Las Guareñas. Pertenez al partíu xudicial de Peñaranda.[3]

Cantalapiedra
Alministración
País España
Autonomía Castiella y Lleón
Provincia provincia de Salamanca
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcaldesa de Cantalapiedra (es) Traducir Juana González Mulas
Nome oficial Cantalapiedra (es)[1]
Códigu postal 37400
Xeografía
Coordenaes 41°07′31″N 5°11′00″W / 41.125277777778°N 5.1833333333333°O / 41.125277777778; -5.1833333333333
Cantalapiedra alcuéntrase n'España
Cantalapiedra
Cantalapiedra
Cantalapiedra (España)
Superficie 71.15 km²
Altitú 782 m[2]
Demografía
Población 909 hab. (2023)
- 499 homes (2019)

- 454 muyeres (2019)
Porcentaxe 0% de provincia de Salamanca
0.04% de Castiella y Lleón
0% de España
Densidá 12,78 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
Cambiar los datos en Wikidata

El so términu municipal ta formáu por un solu nucleu de población, ocupa una superficie total de 71,15 km² y según los datos demográficos recoyíos nel padrón municipal ellaboráu pol INE nel añu 2017, cuenta con una población de 1003 habitantes (529 homes y 490 muyeres).

Topónimu editar

Una opinión que goció de cierta divulgación en redol al orixe del nome de Cantalapiedra ye la siguiente. Los tautopónimos son los nomes d'un llugar que repite l'accidente xeográficu que designa o, polo xeneral, cualquier repetición. Exemplu d'esto ye'l nome d'esti llugar: Cantalapiedra, onde «canta» ye etimológicamente ayena al verbu cantar, yá que fai referencia a un raigañu prerromanu (que seique pervive en voces como cantar 'piedra').

Sicasí, yá ye antigua tamién la opinión discordante, según la cual los nomes de Cantalapiedra, Cantaracillo, Cantalpino, Cantiveros, Cantimpalos, Cantespino, Cansoles y similares una forma proclítica *can ('campu'), como yá señaló Julio González,[4][5][6] refugando como innecesaria la hipótesis prerromana antes espuesta, de la que Llorente yera'l más destacáu valedor.[7] Riesco Chueca xuntar a la propuesta de Julio González, ufiertando una panorámica xeneral ya introduciendo delles matizaciones semántiques qu'espliquen l'alta concentración espacial de los topónimos Canta- na frontera ente los antiguos reinos de Lleón y de Castiella, un fechu que yá llamara l'atención d'Ángel Barrios.[8]

Con rellación a Cantalapiedra, rexístrense les cites alatinadas Campum de Petra (1136) y Campu Petre (1167).[9] En 1251 constátase una interesante forma romance, Candelapiedra. Yá en 1265, apaez la forma actual, Cantalapiedra,[10] que s'estabiliza darréu. Ello deberá probablemente a una etimoloxía popular, basada en dalguna xustificación toponímica folclórica.

Julio González[4][5] interpretaba la toponimia de campu na rexón allende el Duero como alusiva a terrenes fértiles, aptos pal llabor, pero abandonaos tres les guerres (“campos primeramente incultos, non venceyaos namái pa camperes”), que llamaríen l'atención de los ganaderos y caballeros repobladores nel s. X. Sicasí, y sobremanera pa los topónimos fronterizos, Riesco[6] barruntu nestos nomes una referencia más militar qu'agrícola, na que *cam o *can tean per campu de batalla, llinia defensiva'. Estos pueblos asítiase na frontera ente los antiguos reinos de Lleón y de Castiella, onde fueron frecuentes les esfriegues militares; Cantalapiedra y Cantaracillo cuntaron con torres fortificaes. A la vista d'estos datos y dada l'alta concentración de topónimos Canta-, Cande- (< cam[po] de) nestes árees de frontera, ye probable que faigan referencia a llugares de batalla o puntos d'alta tensión fronterizo. El calter d'emblema nos determinativos (piedra, arcillo, pinu, sol, escayu) paez entroncar cola tradición heráldica d'amestar la memoria d'una batalla a una circunstancia anecdótica. N'otros casos, sicasí, va haber d'interpretase campu na so acepción toponímica más común: tierra desarbolada, rasa.

Xeografía editar

Cantalapiedra, forma parte de la provincia de Salamanca, de que la so capital falta 50 quilómetros. Los 71,15 quilómetros cuadraos del so términu municipal, tienen forma de llingua de tierra llana, colindante coles provincies de Zamora, Valladolid y Ávila (altitú 781 m). Perteneciente al partíu xudicial de Peñaranda, cuenta anguaño con unos 1.130 habitantes (2009). Típicu pueblu de Salamanca, fronterizu ente l'Antiguu Reinu de Lleón y Castiella la Vieya, metanes la llanura ensin fin, de fecundos campos de trigu. Foi'l primeru d'España onde se fixo la concentración parcelaria.[ensin referencies]

Allugamientu editar

Noroeste: Tarazona de Guareña Norte: Fresno el Viejo Nordeste: Fresno el Viejo
Oeste: Vallesa de la Guareña   Este: Madrigal de las Altas Torres
Suroeste Villaflores Sur: Palaciosrubios Sureste: Horcajo de las Torres

Historia editar

 
Detalle del sur del Reinu de Lleón nel mapa "Nouvelle Carte d'Asturie, Galice et Leon, avec les grands chemins", de 1800, onde puede reparase Cantalapiedra

La historia medieval de Cantalapiedra vien marcada pola so situación na frontera ente los reinos de Lleón y Castiella, siendo repoblada polos reis lleoneses, quien la fortificaron y cercaron como plaza fuerte del Reinu de Lleón, siendo donada en 1136 por Alfonsu VII de Lleón al obispu de Salamanca en calidá de señoríu eclesiásticu.[11]

De la primer organización de Cantalapiedra quédanos un planu enmarcáu poles rondes (del Norte, del Sur, del Nordeste y del Noroeste) y presidíu nel centru pola plaza mayor y l'inmensa ilesia de Santa María del Castillo. La so pasáu queda reflexáu en topónimos como la cai de Texedores, ronda del Muriu, ronda del Mataderu Viejo o la cai del Hospital. Los restos de l'antigua cortil simbolizar la torre del Deán. Y como llugar emblemáticu pa la villa y pa la convivencia cabo sorrayar la ermita y parque de La nuesa Señora de la Misericordia. A esta trama histórica xúnese más tarde, nos sieglos XIX y XX, la crecedera nel camín o paséu de la Estación, con dos clares referencies: conventu de les Hermanes Clarises y l'estación de tren.

Cola creación de les actuales provincies en 1833, Cantalapiedra quedó encuadráu na provincia de Salamanca, dientro de la Rexón Lleonesa.[12]

Patrimoniu editar

 
Ilesia de Santa María del Castillo
  • Ilesia de Santa María del Castillo. Ta declarada Bien d'Interés Cultural, según Monumentu Históricu-Artísticu Nacional el 3 de xunu de 1931. La so construcción empecipiar na dómina de la repoblación, de la cual caltiénse una parte románica na que destaquen los ábsides. Coles mesmes, el restu de la ilesia ta realizada n'estilu mudéxar, destacando la gran torre-espadaña que remata la construcción.
  • Torrexón del Deán. Ye la única torre de la muralla que se caltién y que foi alzada pa la defensa de la frontera oriental del Reinu de Lleón. Toma'l so actual nome de pertenecer a los deanes de la catedral de Salamanca en siendo donada la villa al obispu salmantino en 1136 pol rei Alfonsu VI de Lleón. Ye una construcción de sillarejo con refuerzos de lladriyu nes esquines.
  • Ermita de la Virxe de la Misericordia. Atopar nuna pandiella a la entrada de la Villa, allugando a la so patrona. La so factura actual deber a la reconstrucción realizada nel sieglu XVI, cuando foi alzada sobre l'antigua Ermita de San Salvador.
  • Casa de los Onís. Nella destaca'l blasón de la familia Onís, que llegó a Cantalapiedra a finales del sieglu XVI.
  • Plaza Mayor. Trátase d'una bella plaza porticada.
  • Monesteriu del Sagráu Corazón. Nél destaca pol so simbolismu relixosu la Puerta de la Misericordia. Foi fundáu en 1920 pola Madre Amparo del Sagráu Corazón, natural d'esta Villa. La Ilesia del Monesteriu tien una única nave d'estilu neorrománico.

Demografía editar

Gráfica d'evolución demográfica de Cantalapiedra ente 1900 y 2017
Fonte Institutu Nacional d'Estadística d'España - Ellaboración gráfica por Wikipedia.

Cantalpetrenses pernomaos editar

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. URL de la referencia: https://www.aemet.es/es/eltiempo/prediccion/municipios/cantalapiedra-id37081.
  3. Llorente Maldonado, Antonio (1976). Centro d'Estudios Salmantinos: contornes históricu y actual_de_l.html?id=wZQtAQAAIAAJ Les contornes históricu y actual de la provincia de Salamanca (en castellanu), páx. 157. Consultáu'l 23 de payares de 2014. «Las Guareñas o Tierra de Cantalapiedra: yo incluyiría nesta contorna, tan asemeyada a la Tierra de Peñaranda, pero con ciertes carauterístiques distintives, ente elles la relativa bayura de terrenes de regadío dedicaos a les hortolices, El Pedroso de la Armuña (a pesar del nome), Cantalapiedra, Tarazona de Guareña, Cantalpino, Palacios Rubios, Poveda de las Cintas y Villaflores (páxina 99) Queda fuera de La Armuña, poro, El Pedroso, qu'a pesar de llamase «de Armuña», apellíu recién, nun perteneció nunca al Cuartu de Armuña, sinón al de Valdevilloria (páxina 129)»
  4. 4,0 4,1 González, Julio (1974) «La Estremadura castellana al mediar el sieglu XIII». Hispania
  5. 5,0 5,1 González González, Julio (1987) Repoblación en tierra d'Alba de Tormes (1226). Anuariu d'estudios medievales. V. (17). Madrid: Universidá Complutense, páxs. 105-118
  6. 6,0 6,1 Riesco Chueca, Pascual (2006), “Anotaciones toponímiques salmantinas”, en Revista d'Estudios. Diputación de Salamanca, nᵘ 53, páxs. 185-264. Salamanca, 2006.
  7. Llorente Maldonado de Guevara, Antonio. Toponimia salmantina. Diputación de Salamanca.
  8. Barrio García, Ángel (1982) «Toponomástica y hestoria. Notes sobre la despoblación na zona meridional del Duero». Estudios en memoria de Salvador de Moxó, I. Univ. Complutense de Madrid.
  9. Martín Martín, José Luis; Villar García, Luis Miguel; Marcos Rodríguez, Florencio, y Sánchez Rodríguez, Marciano (eds.) (1977) Documentos de los Archivos Catedralicio y Diocesano de Salamanca (Sieglos XII-XIII). Universidá de Salamanca.
  10. Llibru de los préstamos, redactáu en 1265 y copiáu en 1345; xeneralmente síguese la llectura de García Martín (1982).
  11. Mínguez, José María (Coord.) (1997). Historia de Salamanca. II Edá Media. Salamanca: Centru d'Estudios Salmantinos. Páx. 248
  12. «Real Decretu de 30 de payares de 1833 sobre la división civil de territoriu español na Península ya islles axacentes en 49 provincies» (castellanu). Gaceta de Madrid.

Enllaces esternos editar