La cantata ("cantada", del italianu cantara) ye una pieza musical escrita pa una o más voces solistes con acompañamientu musical, xeneralmente en dellos movimientos y n'ocasiones con un coru. Estremar de la pieza pa ser tocada o «sonada» (la sonata). La cantata tien el so orixe a principios del sieglu XVII, de forma simultánea a la ópera y al oratoriu. El tipu más antiguu de cantata, conocíu como cantata da camera, foi compuestu pa voz solista sobre un testu profanu. Contenía delles seiciones en formes vocales contrapuestes, como son los recitativos y les aries. Ente los compositores italianos qu'escribieron estes obres inclúyense Giulio Caccini, Claudio Monteverdi y Jacopo Peri. Escontra finales del sieglu XVII, la cantata da camera convertir nuna composición pa dos o tres voces.

Tipos editar

Cantates relixoses editar

Les cantates crear pa ritos relixosos, tantu católicos (cantates sacres) como protestantes. Eses cantates teníen una parte oral bien consistente, destinaes a ser cantaes polos feligreses. El gran maestru de la cantata relixosa foi Johann Sebastian Bach. Les cantates de Bach teníen xeneralmente un coru inicial en que les sopranos empecipiaben el tema musical siguíu poles otres voces. Asoceder por mediu d'aries con recitativos curtios, dacuando con preseos solistes que tocaben la melodía preparada pa la voz (ye lo que se denomina obbligato). La congregación de fieles conocía los corales de mano, yá que s'empecipiaba'l serviciu relixosu con un preludiu coral» que tocaba'l órganu. Estos corales de Bach fueron la base de los coros de los grandes oratorios, como'l Oratoriu de Navidá y les pasiones, como la Pasión según San Mateo y la Pasión según San Juan.

Cantates profanes editar

Nel Barrocu tamién se cultivó la cantata profana o secular d'orixe italianu, qu'apaeció como xéneru en 1620 y que se consolidó a finales del sieglu XVII. Alessandro Scarlatti compunxo cantates per mediu d'una socesión de recitativos con tiempu rápidu y aries da capo (que repitíen la tema inicial na última parte vocal, según la estructura A-B-A). Scarlatti concibió estes cantates pa un públicu cultu y bien selectu, polo que la harmonía y les melodíes contrapuntísticas resultaben complexes, y tendíen a nun acentuar en demasía la escritura en arioso pa conceder más importancia a los ritornelli instrumentales. Esti modelu foi adoptáu magistralmente por Antonio Vivaldi nes cantates sacres y por Georg Friedrich Händel. Händel compunxo cantates que yeren como pequeñes óperes. Yeren cantates llíriques d'altu conteníu dramático, delles concebíes pa voz y so continuu, otres pa voz, so continuu y orquesta. Ente elles, cabo destacar Acis, Galatea y Polifemo y Apolo y Dafne.

Compositores destacaos editar

Ente los compositores qu'escribieron esti tipu d'obres destaquen los italianos Alessandro Grandi, Barbara Strozzi, Alessandro Stradella, Alessandro Scarlatti, Antonio Vivaldi y Giacomo Carissimi, y los alemanes Heinrich Schütz, Georg Philipp Telemann, Georg Friedrich Händel, Dietrich Buxtehude y Johann Sebastian Bach.

Sieglu XX editar

Nel sieglu XX la cantata apaez n'América Llatina, venceyada a la cantar d'autor, onde la reconoz como cantata popular y enceta variaes temátiques, especialmente polítiques y sociales. El so desenvolvimientu dase principalmente n'Arxentina, Chile, Nicaragua, El Salvador, Uruguái y Venezuela. En Chile, destaquen: la Cantata de Santa María de Iquique, los Murales Estremeños, el Cantar pa una grana de Luis Advis; la Cantata de los Derechos Humanos d'Alejandro Guarello; "La Fragua" de Sergio Ortega, "Américas" de Gustavo Becerra con Quilapayún; "Recaos a Gabriela Mistral" de Jaime Soto Lleón con Barrocu Andín; la "Rosa de los Vientos" d'Inti Illimani, ente otres. En Perú escribir en dos tendencies cantata académica como "Apu Inka" de Francisco Pulgar Vidal o popular como "Kuntur Wachana" de Celso Garrido Lecca; otru exemplu ente popular y académicu ye la "Cantata a Cajamarca, l'alcuentru de dos mundos" de Lino Bolaños Baldassari y Miguel Oblitas Bustamante. En Venezuela la Cantata más afamada ye la Canta Criolla d'Antonio Estévez compuesta pa Tenor y Barítonu, Coru y Orquesta, basada na tema popular de Florentino y el Diañu, esta obra contién abondosos exemplos de la sonoridá del sentir llaneru venezolanu. En Canaries destaquen la Cantata del Mencey Llocu de Los Sabandeños (1975) y Romance del Corredera de Mestisay (1983).

Ver tamién editar

Referencies editar

Referencies editar

Enllaces esternos editar