Cantillana

conceyu de la provincia de Sevilla (España)

Cantillana ye un conceyu español de la provincia de Sevilla, Andalucía. Nel añu 2016 cuntaba con 10645 habitantes. La so estensión superficial ye de 107,70 km² y tien una densidá de 100,67 hab/km². Los sos coordenaes xeográfiques son 37º 36' N, 5º 49' O.

Cantillana
Alministración
País España
Autonomíasimple Andalucía
Provincia provincia de Sevilla
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcaldesa de Cantillana (es) Traducir Ángeles García Macías
Nome oficial Cantillana (es)[1]
Códigu postal 41320
Xeografía
Coordenaes 37°36′32″N 5°49′28″W / 37.6089°N 5.8244°O / 37.6089; -5.8244
Cantillana alcuéntrase n'España
Cantillana
Cantillana
Cantillana (España)
Superficie 107.7 km²
Altitú 34 m
Llenda con Brenes, Villaverde del Río, Castilblanco de los Arroyos, El Pedroso, Villanueva del Río y Minas, Tocina y Carmona
Demografía
Población 10 782 hab. (2023)
- 5454 homes (2019)

- 5230 muyeres (2019)
Porcentaxe 0.55% de provincia de Sevilla
0% de Andalucía
0.02% de España
Densidá 100,11 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
cantillana.es…
Cambiar los datos en Wikidata

Símbolos editar

L'escudu heráldicu y la bandera que representen al conceyu fueron inscritos de manera oficial nel Rexistru Andaluz d'Entidaes Llocales el 22 d'ochobre de 2014. L'escudu definir a partir del siguiente blasón:

 
Representación heráldica del blasón aprobáu
Escudu: Escudu español; en campu de gules, castiellu de plata mamposteado de sable y esclariáu d'azur, con puerta árabe, terrazado de sinople, naciente de la torre del homenaxe un guerreru armáu de coraza d'aceru del natural, con celada de perfil de lo mesmo, con moñu de cinco plumes de gules, oru, azur, plata y sinople, y na so diestra porta una espada de plata y empuñadura d'oru y na so siniestra una bandera de plata, con estil d'oru, cargada de cruz llatina flordelisada de gules (primitiva de la Orde de Santiago); sobre la torre albarrana derecha, mitra de plata afatada d'oru y con ínfulas de lo mesmo, cargada de cruz patriarcal de sinople y sobre la torre izquierda, corona condal d'oru; en punta un ríu con forma de faxa ondulada doble, la cimera azur, la inferior de plata; bordura d'oru cola lleenda llatina «Municipium flavium naevensis, origo castri, villae comitatusque cantillanae» en lletres de gules. Al timbre corona mural de villa.
Boletín Oficial de la Xunta d'Andalucía nᵘ 215 de 4 de payares de 2014[2]

La descripción testual de la bandera ye la siguiente:

Bandera: Pañu rectangular, cola proporción 11 x 18, con trés faxes, la cimera ya inferior de 3/7 del altor caúna, colorada la primera y verde la segunda y la central de plata (blancu agrisáu), de 1/7 d'altor, centráu sobre'l tol escudu d'armes municipal.
Boletín Oficial de la Xunta d'Andalucía nᵘ 215 de 4 de payares de 2014[2]

Situación editar

 
Términu municipal de Cantillana al respective de la provincia de Sevilla.

Asítiase a una altitú de 34 metros y a 31 quilómetros de la capital de provincia, Sevilla. Cantillana atopar nel ángulu que formen la desaguada del ríu Viar col ríu Guadalquivir. Ta asitiada dientro de la Vega Alta del Guadalquivir, atestando pel norte coles estribaciones de Sierra Morena.

Delimitación editar

El términu municipal de Cantillana llinda'l Norte col Pedroso y Castilblanco de los Arroyos. Al este con Tocina y Villanueva del Río y Minas. Al Sur con Brenes, Carmona y Villanueva del Río y Minas. Al oeste con Villaverde del Río.

Relieves y suelos editar

El términu municipal de Cantillana queda estremada en dos zones bien estremaes:

- La primera inclúi'l nucleu urbanu y tol Sur a partir del Regueru Valsequillo, Ricache y Carretera de Córdoba. Los ríos, nel so descensu dende la sierra, abasnaron magres (depósitos aluviales), formando una llanura que se conoz col nome de Vega del Guadalquivir.

- La segunda zona correspuende al norte del términu y tien un relieve más variáu, alternando llanos y montes. La so altitú media varia dende los 50 a los 150 metros, xubiendo nel vértiz occidental onde s'algamar los mayores altores, siendo la Llomba de Enmedio con 316 metros el picu más altu. Son tierres resistentes a la erosión, formaes por delles clases de roques: cayueles y tremaos nes zones más baxes. Granitos y basaltos de colores escuros nos mayores altores del Norte.

Demografía editar

Gráfica d'evolución demográfica de Cantillana ente 1996 y 2013

Nestos 17 años aumentó la población de Cantillana en 1.912 habitantes.

Edificios destacaos editar

  • Ilesia Parroquial de La nuesa Señora de l'Asunción, el templu data del sieglu XVI, foi construyíu gracies al patronatu de los Condes de Cantillana.
  • Ermita de San Bartolomé.
  • Ermita de la Misericordia.
  • Ermita de Ntra. Sra. de la Soledá (Antigua ermita de San Sebastian).
  • Ermita de la Divina Pastora de les Almes, empezó la so construcción en febreru de 1957, so proyeutu del arquiteutu sevillanu Aurelio Gómez Millán.
  • Antiguu conventu franciscanu del que namái queden restos y delles partes del vieyu recintu, más una moderna capiya que foi mientres dellos años conventu y colexu de les MM. Teatines.
  • Hospital de Tolos Santos, del que resta la vieya sala d'agospéu, con arquiteutura popular del sieglu XV-XVI, güei sala d'esposiciones municipal. D'igual estilu popular, l'antigua sede del pósito municipal, anguaño oficina d'Estensión Agraria. * De les vieyes muralles árabes queden dellos llenzos de muriu embutíos nes medianeres y llindes de cases del vecinderu, según una torre, la Torre del Reló, rematada nel sieglu XIX con espadaña pa les campanes del reló de la villa.

La Torre del Reló editar

- Torre del reló: Nel sieglu XII yá hai noticies d'una fortaleza con una función militar y defensivo, que controlaba la ruta de Córdoba a Sevilla pol Guadalquivir. A la conquista de la ciudá en 1247 el pueblu atopábase arrodiáu per una muralla d'argamasa y lladriyu que circulaba'l puexu sobre'l que s'asitia. L'analís urbanísticu de la zona amuesa un caleyeru irregular, típicamente medieval.

- Nel sieglu XV l'alcázar d'accesu a la ciudá por esti sector ye esmanteláu y sustituyíu per una puerta simple flanqueada por una torre. L'allugamientu de l'actual Torre del Reló asítiase pos na puerta sur del recintu cercáu que daba accesu a la ciudá dende la vega, tando la torre asitiada sobre la mancha” de dicha puerta d'ingresu a la ciudá y sobre el mesmu llenzu de muralla. Foi construyida con lladriyu macizu, recubiertu con un enfoscáu de dos centímetros, compuestu de paya, arena y poco cal, tintado d'ocre. Al interior de la torre aportábase al traviés d'una puerta adintelada dende'l paséu de ronda de la muralla por un vanu asitiáu na cara oeste, xubiendo trés gradies.

- Un finxu cronolóxicu importante pal edificiu ye'l monumentu nel que la torre sufre un esbarrumbe con al respective de la vertical por cuenta de los problemes de cimentación, precisamente na parte que nun ta sofitada sobre la muralla.

- Nel sieglu XVIII yá se-y denomina Torre del Reló, por cuenta de la esistencia d'un reló de sol nel so cara sur. Tien por blasón un escudu na fachada principal en que se ve una águila imperial en que'l so someru vese un castiellu y nel so visu un armáu con una bandera, y faciendo orla lleen estos versos: Baslipo Clara Vetis qu'a vandalis olim: Cantiliana vero Cesara numcipata. Arripanis demun Cantillana profertum.

- Ye nel sieglu XIX cuando la torre sufre los mayores tresformamientos arquiteutónicos. Rematar con una espadaña que sirve de campanariu, construyida a plombu respetando la so verticalidá, lo cual acentúa entá más l'esbarrumbe que yá tenía'l primer cuerpu. La nueva espadaña apaecía enfoscada y tintada con almagra, presentando un esgrafiado en negru alredor de los arcos, asonsañando la disposición de los lladriyos. Les cornises que rematen la espadaña fueron en principiu pintaes de añil y darréu tiñíes de almagra pa homogeneizar el conxuntu. Asitiáronse dos campanes. Na mayor apaez la fecha de la so fundación, datada en 1889 y la menor tien una inscripción que diz “Ave María Purísima”. A este mesmu momentu constructivu correspuende la llocalización del reló de peses na cara sur de la torre.

- Nel sieglu XX añader, al altor del primer cuerpu, unes almenes de tipu rexonalista, que constitúin la última intervención habida sobre l'edificiu hasta'l momentu.

  • Restauración de la Torre del Reló municipal

- Dende va bastantes años la Torre presentaba un deterioru visible, con un enclín cada vez más acusada,siendo munches les voces que ciscaben la so puesta restauración.

- Una vegada que'l Conceyu interesar pol asuntu, pidió informes a los Servicios d'Arquiteutura de la Diputación de Sevilla, informe que foi emitíu pola arquiteuta Isabel Ceballos Chávez, nel que se punxo de relieve, dempués d'una inspeición téunica, que la torre atopábase escalzada, al perder los sos cimientos.

- Realizóse un ampliu estudiu arqueolóxicu lleváu a cabu poles arqueólogues Elena Vera Cruz, Inmaculada Carrasco Gómez y Carmen Romero Paredes, nel que se marcaron les pautes d'actuación, tres l'estudiu pormenorizáu del monumentu.

- Les obres fueron empuestes principalmente a garantizar la estabilidá de la torre y pallo haise hormigonado la base, rellenando los cimientos hasta l'altor en qu'arrinquen los murios de lladriyos orixinales y introducióse-y una especie de percha metálica onde fuelguen los citaos murios. Esti rellenu de formigón ocupó l'espaciu onde descolgaban les peses del reló primitivu y de resultes d'ello foi necesariu sustituyilo por unu llétricu, que non precisa peses y que nun apurre nenguna carga suplementaria a la estructura. El restu de les obres llevaes a cabu llindáronse a la llimpieza del enfoscáu, retirando los restos del mesmu que esteban desprendíos, restauración d'elementos de lladriyos que faltaben y enfoscáu completu de tol conxuntu.

- Tolos datos téunicos y detalles pormenorizaos de les actuaciones realizaes atopar nesti Conceyu, a disposición de toles persones que sientan interés o s'interesen pol so estudiu más completu d'esta emblemática torre.

Xacimientu arqueolóxicu de Naeva

Nel trescursu d'unes obres na pavimentación de callar Sacristán José Díaz Hidalgo mientres payares de 2017, nuna cota de 2 metros per debaxo del nivel del suelu, apaeció un perinteresante conxuntu d'un pozu, mosaicos y columnes d'una casa romana. La Naeva romana (actual Cantillana) foi una notable ciudá asitiada nel estratéxicu llugar de la talaya qu'apodera'l Guadalquivir xunto a la desaguada del Viar, ente'l valle del Guadalquivir y la Sierra, cuntando con un importante puertu fluvial.

De la riqueza del pasáu romanu de Cantillana cuntar con dellos afayos nel conceyu, ente ellos una inscripción topada pela redolada de la llocalidá, alcontrada nel Muséu Arqueolóxicu de Sevilla y la Dama Romana, pero lo más destacao hasta'l momentu ye esti importante xacimientu que causó gran espectación sobremanera nel mundu de l'arqueoloxía.

La escavación arqueolóxica atopar a pocos metros de la torre del reló y de la Parroquia, lo mesmo que de la muralla. El mosaicu llama l'atención pola so estelante calidá y l'escelente estáu de caltenimientu, forma una superficie cuadrangular bordiada d'una guardilla decorativa y nel centru motivos de pexes, siendo escasos los exemplos d'esta temática caltenida anguaño, polo qu'amonta'l valor del mesmu.

Pero lo realmente estelante ye'l perinteresante pozu que s'asitia próximu a un Angulo del mosaicu, y que ye l'únicu pozu romanu que se conoz, con decoración de mosaicu nel so esterior. Nesti casu, la temática ye distinta, son ninfes y faunos  los que confieren la ornamentación del pozu, del que se caltién tola superficie, sacante una parte del brocal, pudiéndose ser un homenaxe al dios baco. Cabo la posibilidá de que'l pozu formara parte d'una fonte decorativa.

Debíu al enclave históricu de les obres a efectuar, el Conceyu cuntó con  l'arqueólogu José Antonio Valiente de Santis pa revisar los trabayos, siendo díes dempués cuando sorprendió l'afayu, primero del brocal del pozu y darréu tol mosaicu, y bases de columnes. La espectación causada nel conceyu poner de manifiestu con un enorme espardimientu nes redes sociales, tantu pol conceyu, páxines d'arqueoloxía y medios de comunicación, como por particulares. La prensa tamién se fixo ecu del afayu y de les novedaes que cuasi a diariu foi deparando, y en poco tiempu, esti importante afayu fixo de Cantillana el puntu de mira de los amantes de l'arqueoloxía y del mundu romanu.

Dau l'interés amenáu, el conceyu entamó unes xornaes de puertes abiertes pa los alumnos de los colexos del pueblu y darréu pal públicu polo xeneral, los díes 16 y 17 d'avientu, siendo masiva l'arribación de visitantes, devasando'l millar de personar.

Artesanía editar

Ye típica de Cantillana l'artesanía de los mantones de Manila por iguase a mano poles muyeres cantillaneras los llabores del anoyáu y enrexáu de los flecos de seda de los mantones dende'l sieglu XIX. Gran parte de la producción nacional d'estes prendes ellaborar en Cantillana, gracies a dellos talleres que se dediquen a la manufactura y venta d'estes prendes.

Tamién ye típica la guarnicionería, que por cuenta de la importante afición al mundu del caballu y a les numberoses feries y fiestes tantu de la zona como d'otres provincies mueven la economía llocal.

Al igual que les anteriores tien gran importancia l'alfarería, llegando a tener el pueblu, a finales del XX, cinco 5 fornos obradores, dalgunos d'ellos tuvieron n'activu hasta principiu de la década de 1980.

Hermandaes editar

D'entamos del sieglu XVIII ye la dedicada a la Divina Pastora de les Almes (1720), fundada por Frai Isidoro de Sevilla, siendo esti mesmu, el que al paecer encarga la realización de la talla de la Virxe y d'empiezos del sieglu XIX ye la hermandá dedicada a Ntra. Sra. de l'Asunción (1805).

La hestoria de dambes ta llena d'episodios de rivalidá popular, que dieron al pueblo notoriedá, con especial fama polos sos brillantes cultos y celebraciones. Na actualidá, les fiestes llocales coinciden colos actos convocaos por estes dos hermandaes, el 15 d'Agostu (Ntra. Sra. de l'Asunción) y el 8 de setiembre (Divina Pastora de les Almes). Particularmente celebraes son les Fiestes de la Xubida de l'Asunción (selmana y penúltimu domingu de setiembre) y la Romería al Santuariu de la Divina Pastora (selmana y últimu fin de selmana de setiembre).

Son tamién antigües fundaciones piadoses la Archicofradía del Santísimu Sacramentu, la de Ntrª Sra. de la Soledá, Patrona y Alcaldesa Mayor Perpetua de la Villa, la de Ntrº Padre Jesús Nazarenu y la de Ntrª Srª del Consuelu. De fundación moderna, la del Santísimu Cristu de la Misericordia (xunida anguaño a la Sacramental), la de la Entrada en Xerusalén, y la de San Benitu Abá.

Cantillana y l'himnu d'Andalucía editar

L'actual Himnu d'Andalucía apuerta d'un antiguu cantar piadoso popular, el Santu Dios, que se cantaba en Cantillana como plegaria de rogativas pa pidir l'agua, siendo cantáu polos llabradores nes sos xeres agrícoles. Blas Infante conoció esta copla relixosa nos años en que foi notariu de Cantillana, 1910-1923, siendo la melodía base sobre la qu'afadría la lletra que compunxo pal himnu andaluz. La lletra orixinal del Santu Dios que se canta en Cantillana ye esta:

Los pecadores pidimos / al Señor de cutio / y por eso dicímos-y Santu Dios y Santu Fuerte. / Santu Dios / Santu Fuerte / Santu Inmortal / Llíbranos Señor / de too mal. / Con dolor de los nuesos pechos / pidímos-y al Señor / que síamos perdonaos / ante'l Tribunal de Dios. / Santu Dios / Santu Fuerte / Santu Inmortal / Llíbranos Señor / de too mal.

En Cantillana cantar mientres la Cuaresma, nos cultos de les Hermandaes de Penitencia, mientres la Selmana Santa, y pa les rogativas d'agua.

Historia editar

Foi fundada polos turdetanos, col nome de Llia o Hipalia; los primeros asentamientos remontar al Neolíticu de que'l so periodu atopar abondosos restos na zona.

Na dómina romana foi denomada Naeva, mentada por Plinio, perteneciendo al conceyu romanu de Munigua, instalándose un importante puertu fluvial sobre'l Guadalquivir, llegando a acuñar inclusive moneda propia onde apaez una cabeza de muyer y un sépalo con atributos agrícoles. Caltiénense restos arqueolóxicos del puertu y de la ciudá romana, con numberoses inscripciones, xunto a muertes d'un acueductu, antiguos enterramientos. En payares de 2017 afayóse un brocal d'un pozu decoráu nes sos parés con figures en movimientu, como sátiros escorriendo ninfes y un mosaicu pavimental con motivos marinos del sieglu II.[3] Mientres el Baxu Imperiu Romanu, el so nome camuda, derivándolo d'una antigua familia romana denomada Cantillus a la que se-y añader el sufixu "ana". Nes Etimoloxíes (627–630) de san Isidoro de Sevilla apaez como Catiliana.[4]

Na dómina árabe sigue la importancia de Cantillana, reaprovechando l'antigua muralla romana, denomada Catineao Catinana, del que deriva la so actual denominación. Constituyó una importante fortaleza nel camín ente Córdoba y Sevilla.

Dempués d'un tarrecible asediu foi conquistada por Fernandu III nel mes d'abril de 1247. Col títulu de Villa, foi donada por Fernandu III nel repartimientu de Sevilla, a la Orde de Santiago en 1248, pero pasó en 1252 al señoríu de la ilesia de Sevilla. La villa contribuyó en distintes ocasiones a los gastos de la Corona en tiempu de los Reis Católicos; nel Conceyu caltién una carta de privilexu que dieron los Reis a la villa. El primer Conde de Cantillana fundó cinco capellaníes. El rei Felipe II ayenar en 1.574 a los Vicentelos de Leca, Condes de Cantillana, que'l so palaciu esistió xunto a la Ilesia. D'antiguo fueron famosos los barqueros y pescadores de Cantillana.

Hidrografía editar

  • Guadalquivir

Destaca'l ríu Guadalquivir que traviesa'l términu d'este a oeste.

La naturaleza magriza del suelu sobre'l qu'escurre'l ríu, fai que les agües trabayen sobre la so vera constantemente, produciéndose esa enorme curva que describe'l ríu al so pasu por esta villa. Nel sieglu XIX la compañía del Guadalquivir, aprovechando una riada, fixo una curtia, pola cual se dirigío la corriente, abandonando, les agües el so calce primitivu.

El Guadalquivir recibe pel so marxe derechu les agües del ríu Víar ( de 165 km.), y del trujillo. que la so vegada recueye les agües de numberosos regueros procedentes de les sierres cercanes, ente ellos del regueru de les Culiebres, de los Molinos, el Fondu, Valsequillo, etc.

Tolos ríos na dómina veraniega sufren un importante amenorgamientu del so caudal, llegando inclusive a ensugase o dexar de correr, como-y asocedió al ríu Viar na sequia de los años 1981-1982.

  • Ríu Viar

Naz fora de les llendes d'Andalucía, concretamente na Sierra de Tentudía, mui cerca de Monesterio (Badayoz), desaguando nes proximidaes de Cantillana y Villaverde del Río.

Rutes saludables editar

- Les Viñes - El palmitero - La cenahoria - Los carrizos - Los molinos que percuerre cantillana per montes a fin del términu de Cantillana - Nacencia del Ríu Viar

Clima editar

 
Climograma Cantillana (aeropuertu).
  • El clima de Cantillana ye mediterraneu con influencia continental, con precipitaciones variables, branos secos bien templaos ya iviernos nidios ensin nevaes. Según la clasificación climática de Köppen, correspuende a un clima Csa.[5] La temperatura medio añal ye de 18,6 °C, unes de les mayores d'Europa. Xineru ye'l mes más fríu, con una media de temperatures mínimes de 5,2 °C; y xunetu ye'l mes más calorosu, con una media de temperatures máximes diaries de 35,3 °C.[6]
  • Les precipitaciones bazcuyen de 500 a 600  mm al añu, concentraes d'ochobre a abril; avientu ye'l mes más lluviosu, con 95 mm. Ha un permediu de 52 díes d'agua al añu, 2.898 hores de sol y dellos díes de xelaes — que difícilmente s'enllarguen más de 3 ó 4 díes siguíos —, nos que la temperatura mínimo ye menor a los 0 °C y les máximes nun pasen de los 8 ó 10 °C.
Valores climatolóxicos normales nel observatoriu del Aeropuertu de San Pablo.[7]
1971-2000 Ene Feb Mar Abr May Jun Jul Ago Sep Oct Nov Dic MEDIA
Temperatura medio (°C) 10,6 12,2 14,7 16,4 19,7 23,9 27,4 27,2 24,5 19,6 14,8 11,8 18,6
Media de temperatures máximes diaries (°C) 15,9 17,9 21,2 22,7 26,4 31,0 35,3 35,0 31,6 25,6 20,1 16,6 24,9
Media de temperatures mínimes diaries (°C) 5,2 6,7 8,2 10,1 13,1 16,7 19,4 19,5 17,5 13,5 9,3 6,9 12,2
Precipitaciones medies (mm) 65 54 38 57 34 13 2 6 23 62 84 95 534

Superficie de los distintos cultivos editar

(Datos referíu al añu 1986)

REGADIO SECANU
Maíz.....2.800 Ha Trigu.......1300 Ha
Xirasol....800 Ha Xirasol.....1100 Ha
Pataques....450 Ha Pacional.....1000 Ha
Alcachofa..450 Ha Encinar......900 Ha
Melonar....250 Ha Cebar,avena.300 Ha
Algodón....220 Ha Olivar.......250 Ha
Llechugues...120 Ha Carba.....150 Ha
Remolacha..100 Ha
Hortoliza...80 Ha
Camperes......40 Ha
Naranxales...700 Ha
Piescu...90 Ha
Peres........7 Ha
Chopos......26 Ha

Referencies editar

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. 2,0 2,1 «Resolución de 22 d'ochobre de 2014, de la Direición Xeneral d'Alministración Local, pola que s'almite la inscripción nel Rexistru Andaluz d'Entidaes Llocales del escudu y la bandera del conceyu de Cantillana (Sevilla)». Boletín Oficial de la Xunta d'Andalucía nᵘ 215 de 4 de payares de 2014:  p. 25. ISSN 2253-802X. http://www.juntadeandalucia.es/boja/2014/215/BOJA14-215-00001-18278-01_00057619.pdf. 
  3. Trinidad Perdigueru (2 d'avientu de 2017). Naeva reivindicar na so rellumanza. 
  4. Conceyu de Cantillana (ed.): «Historia de Cantillana». Consultáu'l 4 de payares de 2017.
  5. Candau, P. Facultá de Farmacia. Universidá de Sevilla, España (ed.): «Aerobioloxía n'Andalucía: Estación de Sevilla». Consultáu'l 12 d'avientu de 2008.
  6. TuTiempo.net (ed.): «Clima en Sevilla. Aeropuertu de San Pablo mientres agostu de 2003» (2003). Consultáu'l 9 d'avientu de 2008.
  7. Axencia Estatal de Meteoroloxía, España (ed.): «Valores climatolóxicos normales. Aeropuertu de Sevilla». Archiváu dende l'orixinal, el 18 de setiembre de 2008. Consultáu'l 9 d'avientu de 2008.

Enllaces esternos editar