Carl Edward Sagan (9 de payares de 1934Brooklyn – 20 d'avientu de 1996Seattle) foi un astrónomu, astrofísicu, cosmólogu, escritor y divulgador científicu d'Estaos Xuníos.

Carl Sagan
Vida
Nacimientu Brooklyn9 de payares de 1934[1]
Nacionalidá Bandera de Estaos Xuníos d'América Estaos Xuníos
Muerte Seattle20 d'avientu de 1996[1] (62 años)
Sepultura Lake View Cemetery (en) Traducir[2]
Causa de la muerte neumonía[3]
Familia
Casáu con Lynn Margulis (1957 – 1965)
Linda Salzman Sagan (1968 – div. 1981)
Ann Druyan (1981 – m. 1996)
Fíos/es
Estudios
Estudios Universidá de Chicago 1960) doctoráu : astrofísica, astronomía
Universidá de Chicago 1955) bachiller de ciencies : física
Universidá de Chicago 1956) maestría en ciencies : física
Rahway High School (en) Traducir
Direutor de tesis Gerard Kuiper
Direutor de tesis de James B. Pollack (es) Traducir
Steve Squyres (es) Traducir
Steven Soter
Owen Toon
Llingües falaes inglés[4]
Profesor de James B. Pollack (es) Traducir
Neil deGrasse Tyson
Bill Nye
Steve Squyres (es) Traducir
Oficiu cosmólogu, astrofísicu, novelista, científicu planetariu, científicu espacial, divulgador científicu, escritor de ciencia ficción, escritor de ciencia, astrónomu, profesor universitariu, escritor, escritor de non ficción, físicu, guionista, naturalistapresentador de televisión
Emplegadores Universidá Cornell
Trabayos destacaos El mundo y sus demonios (es) Traducir
Un punto azul pálido (es) Traducir
Cosmos (es) Traducir
Contact (es) Traducir
Cosmos: A Personal Voyage
El cerebro de Broca (es) Traducir
Premios
Miembru de Sociedá Filosófica Americana
Academia de les Artes y les Ciencies d'Estaos Xuníos
Xunión Astronómica Internacional[11]
American Astronomical Society (es) Traducir[11]
Asociación d'Estaos Xuníos pa la Meyora de la Ciencia[11]
American Physical Society[11]
Proyeutu A119
Creencies
Relixón Agnosticismu
IMDb nm0755981
carlsagan.com
Cambiar los datos en Wikidata

Sagan publicó numberosos artículos científicos y comunicaciones[12] y foi autor, coautor o editor de más d'una ventena de llibros. Defensor del pensamientu escépticu científicu y del métodu científicu, foi tamién pioneru de la exobioloxía, promotor de la busca d'intelixencia estraterrestre al traviés del Proyeutu SETI ya impulsó la unviada de mensaxes a bordu de sondes espaciales, destinaos a informar a posibles civilizaciones estraterrestres alrodiu de la cultura humana. Por aciu les sos observaciones de l'atmósfera de Venus, foi de los primeros científicos n'estudiar l'efeutu ivernaderu a escala planetaria.

Na Universidá Cornell, Carl Sagan foi'l primer científicu n'ocupar la Cátedra David Duncan d'Astronomía y Ciencies del Espaciu, creada en 1976, y foi direutor del Llaboratoriu d'Estudios Planetarios.

Carl Sagan foi bien popular polos sos llibros de divulgación científica —en 1978, ganó'l Premiu Pulitzer de Lliteratura Xeneral de Non Ficción pol so llibru Los Dragones del Edén—, pola gallardoniada serie documental de TV Cosmos: A Personal Voyage, producida en 1980, de la que foi narrador y coautor, y pol llibru Cosmos que foi publicáu como complementu de la serie, amás de pola novela Contautu, na que se basa la película homónima de 1997.

A lo llargo de la so vida, Sagan recibió numberosos premios y condecoraciones pol so llabor como comunicador de la ciencia y la cultura.

Ta consideráu como unu de los divulgadores de la ciencia más carismáticos ya influyentes, gracies a la so capacidá de tresmitir les idees científiques y los aspeutos culturales al públicu ensin especializar con cencellez non exenta de rigor, lo que dio orixe a ensame de vocaciones científiques ente'l públicu xeneral.

Infancia y adolescencia editar

Carl Sagan nació en Brooklyn, Nueva York,[13] nuna familia de xudíos ucraínos. El so padre, Sam Sagan, yera un obreru de la industria testil nacíu en Kamianets-Podilsky, Ucraína,[14] y la so madre, Rachel Molly Gruber, yera ama de casa. Carl recibió'l so nome n'honor de la madre biolóxica de Rachel, Chaiya Clara; en pallabres de Sagan, la madre qu'ella nunca conoció. Tenía una hermana llamada Carol.

Graduóse na Rahway High School de Rahway, Nueva Jersey, en 1951.[15]

La familia vivía nun modestu apartamentu cerca del Océanu Atlánticu, en Bensonhurst, un barriu de Brooklyn. Según Sagan, yeren xudíos reformistes, el más lliberal de los trés principales grupos xudíos. Tanto Sagan como la so hermana coinciden en que'l so padre nun yera especialmente relixosu, pero que la so madre de xuru creía en Dios, y participaba viviegamente nel templu...; y namái sirvía carne kosher.[15] Mientres la puxanza de la Gran Depresión, el so padre tuvo qu'aceptar un emplegu como acomodador de cine.

Según el biógrafu Keay Davidson, la guerra interior de Sagan yera resultáu de la estrecha rellación que caltenía colos sos padres, quien yeren opuestos en munchos sentíos. Sagan remontaba los sos posteriores impulsos analíticos a la so madre, una muyer que conoció la probeza estrema siendo neña, y que creciera cuasi ensin llar na ciudá de Nueva York mientres la I Guerra Mundial y la década de 1920.[15] Tenía les ambiciones propies d'una muyer nueva, pero bloquiaes poles restricciones sociales, pola so probeza, por ser muyer y esposa, y por ser d'etnia xudía. Davidson señala qu'ella, por tanto, adoraba al so únicu fíu, Carl. Él fadría realidá'l so suaños ensin cumplir.[15]

Sicasí, la so capacidá pa sorprendese venía del so padre, que yera un tranquil y bondosu fuxitivu del Zar. Nel so tiempu llibre, regalaba mazanes a los probes o ayudaba a anidiar les tensiones ente patronos y obreros na tumultuosa industria testil de Nueva York.[15] Anque amedranáu pola brillantez de Carl, por los sos infantiles parlloteos sobre estrelles y dinosaurios, tomar con aselu l'interés del so fíu, como parte de la so educación.[15] Años más tarde, como escritor y científicu, Sagan recurriría a les sos alcordances de la infancia pa ilustrar idees científiques, como fixo nel so llibru El mundu y los sos demonios.[15] Sagan describe asina la influencia de los sos padres nel so pensamientu posterior:

Los mios padres nun yeren científicos. Nun sabíen cuasi nada de ciencia. Pero al empecipiame simultáneamente al escepticismu y a faeme entrugues, enseñáronme los dos maneres de pensamientu que conviven precariamente y que son fundamentales pal métodu científicu.[16]

La Esposición Universal de 1939 editar

Sagan recordaba que vivió una de les sos meyores esperiencies cuando, con cuatro o cinco años d'edá, los sos padres llevar a la Esposición Universal de Nueva York de 1939. La muestra convertir nun puntu d'inflexón na so vida. Tiempu dempués recordaba'l mapa móvil de la América de la Mañana:

Víense formoses autopistes y cruces a nivel y pequeños coches General Motors que llevaben xente a los rascacielos, edificios con guapos pináculos, arbotantes... ¡y tou tenía una pinta xenial![15]

N'otres exhibiciones, recordaba cómo una llámpara qu'allumaba una célula fotoeléctrica creaba un soníu crujiente, y cómo el soníu d'un diapasón convertir nuna onda nun osciloscopiu. Tamién foi testigu de la teunoloxía del futuru que reemplazaría a la radio: la televisión. Sagan escribió:

Cenciellamente, el mundu contenía maravíes que yo nunca imaxinara. ¿Cómo podía convertise un tonu nuna imaxe, y una lluz convertise en ruiu?[15]

Tamién pudo ver unu de los eventos más espublizaos de la Esposición: l'entierru d'una cápsula del tiempu en Flushing Meadows, que contenía alcordances de la década de 1930 pa ser recuperaos poles xeneraciones vinientes d'un futuru mileniu. La cápsula del tiempu emocionó a Carl, escribe Davidson. D'adultu, Sagan y los sos colegues crearon cápsules del tiempu similares, pero pa unviales a la galaxa: la Placa de la Pioneer y el Discu d'Oru de les Voyager, fueron productu de les alcordances de Sagan sobre la Esposición Universal.[15]

La II Guerra Mundial editar

Mientres la II Guerra Mundial, la familia de Sagan tuvo esmolecida pol destín de los sos parientes europeos. Sagan, sicasí y polo xeneral, nun foi consciente de los detalles sobre'l cursu de la guerra. Escribió: Ciertu ye que tuvimos parientes que quedaron atrapaos nel Holocaustu. Hitler nun yera un suxetu popular na nuesa casa... Pero, per otru llau, yo tuvi bastante aislláu de los horrores de la guerra. La so hermana, Carol, dixo que la so madre percima de too quería protexer a Carl... Ella lo taba pasando extraordinariamente mal cola II Guerra Mundial y l'Holocaustu.[15] Nel so llibru El mundu y los sos demonios (1996), Sagan inclúi les sos alcordances sobre aquel periodu conflictivu, cuando la so familia enfrentar a la realidá de la guerra n'Europa, pero trató d'evitar qu'ésta socavara el so espíritu optimista.[16]

Interés pola naturaleza editar

Pocu dempués d'ingresar na escuela elemental, Sagan empezó a espresar un fuerte interés pola naturaleza. Sagan recordaba les sos primeres visites en solitariu a la biblioteca pública, a la edá de cinco años, cuando la so madre regaló-y un carné de llector. Quería saber qué yeren les estrelles, yá que nengunu de los sos amigos nin los sos padres sabíen da-y una respuesta clara:

Fui al bibliotecariu y cisqué un llibru sobre les estrelles... Y la respuesta foi sensacional. Resultó que'l Sol yera una estrella pero que taba mui cerca. Les estrelles yeren soles, pero tan alloñaos que namái paecíen puntitos de lluz... De sópitu, la escala del universu abrir pa mi. Foi una especie d'esperiencia relixosa. Había daqué magníficu nello, una grandiosidá, una escala qu'enxamás m'abandonó. Que nunca m'abandonará.[15]

Pola dómina en que tenía seis o siete años, Sagan y un amigu fueron al Muséu Americanu d'Historia Natural de la ciudá de Nueva York. Ellí tuvieron nel Planetariu Hayden y pasiaron poles exhibición d'oxetos espaciales del muséu, como los meteoritos, y les muestres de dinosaurios y animales en redolaes naturales. Sagan escribió sobre eses visites:

Quedábame paralizáu ante les representaciones en dioramas realistes de los animales y de los sos hábitats de tol mundu. Pingüinos sobre'l xelu apenes allumáu de L'Antártida... una familia de gorilas, col machu cutiéndose'l pechu... un oso grizzly de pies sobre les sos pates traseres, de diez o doce pies d'altu, y mirándome fijamente a los güeyos.[15]

Los padres de Sagan ayudaron a alimentar el creciente interés d'ésti pola ciencia mercándo-y xuegos de química y material de llectura.[17] El so interés pel espaciu yera, sicasí, el so principal focu, especialmente dempués de lleer les hestories de ciencia-ficción d'escritores como Edgar Rice Burroughs, quien aguiyaben la so imaxinación alrodiu de cómo sería la vida n'otros planetes, como Marte. Según el biógrafu Ray Spangenburg, estos primeros años nos que Sagan trataba d'entender los misterios de los planetes, convertir nuna fuercia motor na so vida, una chispa continua pal so intelectu, y una busca qu'enxamás sería escaecida.[16]

Formación y carrera científica editar

Carl Sagan matricular na Universidá de Chicago, onde participó na Ryerson Astronomical Society,[18] graduándose n'artes, en 1954, con honores especiales y xenerales; en ciencies, en 1955, y llogrando un máster en Física, en 1956, pa depués doctorase en Astronomía y Astrofísica, en 1960.[19] Mientres la so etapa de pregrado, Sagan trabayó nel llaboratoriu del xenetista Hermann Joseph Muller. De 1960 a 1962, Sagan esfrutó d'una Beca Miller pa la Universidá de California, Berkeley. De 1962 a 1968, trabayó nel Smithsonian Astrophysical Observatory en Cambridge.

Sagan impartió clases ya investigó na Universidá de Harvard hasta 1968, añu nel que s'incorporó a la Universidá Cornell, n'Ithaca, Nueva York. En 1971, foi nomáu profesor titular y direutor del Llaboratoriu d'Estudios Planetarios. De 1972 a 1981, Sagan foi Direutor Asociáu del Centru de Radiofísica ya Investigación Espacial de Cornell. Dende 1976 hasta la so muerte, foi'l primer titular de la Cátedra David Duncan d'Astronomía y Ciencies del Espaciu.

Sagan tuvo venceyáu al programa espacial d'Estaos Xuníos dende los entamos d'ésti. Dende la década de 1950, trabayó como asesor de la NASA, onde unu de los sos cometíos foi dar les instrucciones del Programa Apollo a los astronautes participantes enantes de partir escontra la Lluna. Sagan participó en munches de les misiones qu'unviaron naves espaciales robótiques a esplorar el Sistema Solar, preparando esperimentos pa delles espediciones. Concibió la idea d'añader un mensaxe universal y perdurable a les naves destinaes a abandonar el sistema solar que pudiera ser potencialmente comprensible por cualesquier intelixencia estraterrestre que lo atopara. Sagan preparó'l primer mensaxe físicu unviáu al espaciu esterior: una placa anodizada, xunida a la sonda espacial Pioneer 10, llanzada en 1972. La Pioneer 11, que llevaba otra copia de la placa, foi llanzada al añu siguiente. Sagan siguió refinando los sos diseños; el mensaxe más ellaboráu qu'ayudó a desenvolver y preparar foi'l Discu d'Oru de les Voyager, que foi unviáu coles sondes espaciales Voyager en 1977. Sagan opúnxose frecuentemente a la decisión de financiar el Tresbordador Espacial y la Estación Espacial por cuenta de futures misiones robótiques.

Sagan impartió un cursu de pensamientu críticu na Universidá Cornell, hasta la so muerte en 1996.

Llogros científicos editar

Ficheru:Sagan Viking.jpg
Sagan xunto a una maqueta de les sondes Viking, destinaes a posase sobre Marte. El científicu estudió los posibles llugares d'aterrizaxe con Mike Carr y Hal Masursky.

Les contribuciones de Sagan fueron vitales pal descubrimientu de les altes temperatures superficiales del planeta Venus. A empiezos de la década de 1960 naide sabía a ciencia cierta cuálos yeren les condiciones básiques de la superficie de dichu planeta, y Sagan numberó les posibilidaes nun informe que darréu foi sopelexáu nun llibru de Time-Life tituláu Planetes. Na so opinión, Venus yera un planeta secu y bien caliente n'oposición al paraísu templáu qu'otros imaxinaben. Investigara les emisiones de radio procedentes de Venus y llegáu a la conclusión de que la temperatura superficial d'ésti debía de ser d'unos 380 °C. Como científicu visitante del Llaboratoriu de Propulsión a chorru de la NASA, participó nes primeres misiones del Programa Mariner a Venus, trabayando nel diseñu y xestión del proyeutu. En 1962, la sonda Mariner 2 confirmó les sos conclusiones sobre les condiciones superficiales del planeta.

Sagan foi de los primeres en plantegar la hipótesis de qu'una de les llunes de Saturnu, Titán, podría allugar océanos de compuestos líquidos na so superficie, y que una de les llunes de Xúpiter, Europa, podría tener océanos d'agua soterrañu. Esto fadría qu'Europa fora potencialmente habitable por formes de vida.[20] L'océanu soterrañu d'agua d'Europa foi darréu confirmáu de forma indireuta pola sonda espacial Galileo. El misteriu de la gurriana acoloratada de Titán tamién foi resueltu cola ayuda de Sagan, debiéndose a molécules orgániques complexes en constante agua sobre la superficie de la lluna saturniana.[21]

Sagan tamién contribuyó a la meyor comprensión de les atmósferes de Venus y Xúpiter y de los cambeos estacionales de Marte. Determinó que l'atmósfera de Venus ye desaxeradamente caliente y trupa con presiones en gradual aumentu hasta la superficie planetaria. Tamién percibió'l calentamientu global como un peligru creciente d'orixe humanu y comparar cola evolución natural de Venus escontra un planeta caliente y non aptu pa la vida de resultes d'un efeutu ivernaderu fuera de control. Sagan y el so colega de Cornell, Edwin Ernest Salpeter, especularon sobre la posibilidá de la esistencia de vida nes nubes de Xúpiter, dada la composición de la trupa atmósfera del planeta, rica en molécules orgániques. Tamién estudió les variaciones de color de la superficie de Marte y concluyó que nun se trataba de cambeos estacionales o vexetales, como munchos creíen, sinón desplazamientos del polvu superficial causaos por nubes de vientu.

Sicasí, Sagan ye más conocíu poles sos investigaciones sobre la posibilidá de la vida estraterrestre, incluyendo la demostración esperimental de la producción d'aminoácidos por aciu radiación y a partir de reaiciones químiques básiques.[22]

En 1994, Sagan recibió la Medaya de Bienestar Público, la mayor condecoración de l'Academia Nacional de Ciencies d'Estaos Xuníos poles sos destacaes contribuciones a l'aplicación de la ciencia al bienestar público.[23] Dizse que-y foi refugáu l'ingresu en dicha Academia porque la so actividá nos medios fixéra-y impopular ante otru científicos.[24]

Abanderáu de la Ciencia editar

L'habilidá de Sagan pa tresmitir les sos idees dexó que munches persones entendieren meyor el cosmos, enfatizando simultáneamente el valor de la raza humana, y la relativa consolancia de la Tierra respeuto del universu. En Londres, impartió la edición de 1977 de les Royal Institution Christmas Lectures.[25] Foi presentador, coautor y coproductor --xunto a Ann Druyan y Steven Soter-- de la popular serie de televisión de trece capítulos Cosmos: A Personal Voyage, producida pol PBS, y que siguía'l formatu de la tamién serie L'ascensu del home, presentada por Jacob Bronowski.

Sagan defendió la busca de vida estraterrestre, encamentando a la comunidá científica a utilizar radiotelescopios pa buscar señales procedentes de formes de vida estraterrestres potencialmente intelixentes. Sagan foi tan persuasivo que, en 1982, llogró publicar na revista Science un pidimientu de defensa del Proyeutu SETI roblada por 70 científicos ente los que s'atopaben siete ganadores del Premiu Nobel, lo que supunxo una enorme llombarada a la respetabilidad d'un campu tan revesoso. Sagan tamién ayudó al Dr. Frank Drake pa preparar el mensaxe d'Arecibo, una emisión de radio empobinada al espaciu dende'l radiotelescopiu d'Arecibo el 16 de payares de 1974, destinada a informar sobre la esistencia de la Tierra a posibles seres estraterrestres.

 
Los fundadores de la Sociedá Planetaria. Carl Sagan, sentáu a la derecha.

De 1968 a 1979, Sagan foi editor de la Revista Icarus, publicación pa profesionales sobre investigación planetaria. Foi co-fundador de la Sociedá Planetaria, el mayor grupu del mundu dedicáu a la investigación espacial, con más de cien mil miembros en más de 149 países, y foi miembru del Conseyu d'Alministración del Institutu SETI. Sagan exerció tamién de Presidente de la División de Ciencia Planetaria (DPS) de la Sociedá Astronómica Americana, de Presidente de la Seición de Planetoloxía de l'American Geophysical Union, y de Presidente de la Seición d'Astronomía de l'Asociación d'Estaos Xuníos pa la Meyora de la Ciencia.

Nel clímax de la Guerra Fría, Sagan dedicó parte de los sos esfuercios a concenciar a la opinión pública sobre los efeutos d'una guerra nuclear cuando un modelu matemáticu del clima suxurió qu'un intercambiu nuclear de proporciones abondes podría desestabilizar el delicáu equilibriu de la vida na Tierra. Foi unu de los cinco autores —l'autor "S"— del informe TTAPS, como foi conocíu dichu artículu d'investigación. Finalmente, foi coautor del artículu científicu que plantegaba la hipótesis d'un iviernu nuclear global tres una guerra nuclear.[26] Carl Sagan rellató la so implicación nos alderiques políticos sobre l'iviernu nuclear y la so errónea predicción del enfriamientu global que causaríen les quemes de los pozos petrolíferos mientres la Guerra del Golfu, nel so llibru, El mundu y los sos demonios. Tamién foi coautor del llibru A Path Where No Man Thought: Nuclear Winter and the End of the Arms Race ("Un camín que nengún humanu pensó: l'iviernu nuclear y el fin de la carrera armamentista"), un analís refechu del fenómenu del iviernu nuclear.

La serie Cosmos tomó un ampliu espectru de materies científiques qu'incluyíen el orixe de la vida y una perspeutiva del nuesu llugar nel universu. Foi estrenada pol Public Broadcasting Service en 1980, ganando un Premiu Emmy y un Premiu Peabody. Foi emitida en más de 60 países y vista por más de 600 millones de persones, convirtiéndose nel programa del PBS más vistu de la hestoria.[27] Amás, la revista Time publicó un artículu de portada sobre Sagan pocu dempués del estrenu, refiriéndose a él como el creador, autor principal y presentador-narrador de la nueva serie de la televisión pública Cosmos, toma'l control de la so nave de la fantasía.[28]

Sagan tamién escribió llibros de divulgación científica que reflexen y desenvuelven dalgunos de les temes trataes en Cosmos, ente los que destaquen Los dragones del Edén: Especulaciones sobre la evolución de la intelixencia humana, que ganó un Premiu Pulitzer y convirtióse nel llibru de ciencia n'inglés más vendíu de tolos tiempos;[29] y El celebru de Broca: Reflexones sobre'l romance de la ciencia. Sagan tamién escribió, en 1985, la esitosa novela de ciencia-ficción Contautu, basada nun proyeutu de guión qu'escurrió cola so esposa en 1979, pero nun viviría pa ver l'adautación cinematográfica de la mesma, estrenada en 1997, protagonizada pola actriz Jodie Foster, y que ganaría'l Premiu Hugo de 1998 a la "Meyor Presentación Dramática".[30]

 
Un puntu azul maciu: La Tierra nun ye más qu'un píxel brillosu fotografiáu dende la Voyager 1, a 6.000 millones de quilómetros de distancia (más allá de Plutón). Sagan convenció a la NASA por que xenerara esta imaxe.

Sagan escribió un llibru continuación de Cosmos, llamáu Un puntu azul maciu: Una visión del futuru humanu nel espaciu, que foi escoyíu como llibru destacáu de 1995 por The New York Times. En xineru de 1995, Sagan apaeció nel programa de Charlie Rose, nel PBS. Tamién escribió una introducción al esitosu llibru de Stephen Hawking, Curtia Historia del Tiempu Curtiu hestoria del tiempu. Tamién foi conocíu pol so llabor como divulgador de la Ciencia, polos sos esfuerciu p'amontar la comprensión científica del públicu polo xeneral, y pola so posición en favor del escepticismu científicu y contra les pseudociencias, como la so refutación de l'abducción de Betty y Barney Hill. Pa señalar el décimu aniversariu de la muerte de Sagan, David Morrison, unu de los sos antiguos alumnos, recordó les inmenses contribuciones de Sagan a la investigación planetaria, a la comprensión pública de la ciencia, y al movimientu escépticu na revista Skeptical Inquirer.[31]

En xineru de 1991, Sagan plantegó la hipótesis de qu'una cantidá abonda de fumu procedente de los quemes petroleres de Kuwait d'esi añu podría algamar un altor tal que llegara a desmantelar l'actividá agrícola nel sur d'Asia ... Darréu reconoció, en El mundu y los sos demonios, que dicha predicción nun resultó ser correuta: taba escuru como boca de llobu a mediudía y les temperatures cayeron ente 4 y 6 °C nel Golfu Pérsicu, pero nun foi enforma'l fumu qu'algamó altitúes estratosfériques y Asia salvóse.[32] En 2007, un estudiu aplicó modelos computacionales modernos a les quemes petroleres de Kuwait, resultando que columnes individuales de fumu nun son capaces d'alzar ésti hasta la estratosfera, pero que'l fumu procedente de fueos que tomen una gran superficie, como delles quemes forestales o les quemes de ciudaes enteres productu d'un ataque nuclear, sí qu'alzaríen cantidaes significatives de fumu a niveles estratosféricos.[33][34][35]

Nos sos últimos años, Sagan abogó pola creación d'una busca entamada d'oxetos cercanos a la Tierra que pudieren impautar contra ésta.[36] Mientres otros espertos suxuríen la creación de grandes bombes nucleares que pudieren usase p'alteriar la órbita d'un NEO susceptible d'impautu terrestre, Sagan propunxo'l Dilema de la Esviación: al crear la capacidá d'alloñar un asteroide de la Tierra, tamién se crea la capacidá d'esvialo escontra ésta, dotando potencialmente a un poder maléfico con una auténtica bomba del fin del mundu.[37]

Miles de millones editar

A partir de Cosmos y de les sos frecuentes apaiciones nel programa The Tonight Show Starring Johnny Carson, empezó a rellacionase a Sagan cola muletilla miles de millones y miles de millones —n'inglés estauxunidense, billions and billions—. Sagan afirmaba qu'él nunca utilizó esa frase na serie.[38] Lo más asemeyao que llegó a espresar ta nel llibru Cosmos, onde fala de "miles y miles de millones":[39]

Una galaxa componer de gas y de polvu y d'estrelles, de miles y miles de millones d'estrelles.

Sicasí, el so frecuente usu de la pallabra billions, enfatizando la pronunciación de la "b" (de forma intencional pa nun recurrir a alternatives más farragosas, como dicir billions with a "b", por que el espectador estremara claramente dicha pallabra de millions --millones--),[38] convirtiéron-y nel blancu favoritu d'humoristes como Johnny Carson,[40] Gary Kroeger, Mike Myers, Bronson Pinchot, Penn Jillette, Harry Shearer, y otros. Frank Zappa satirizó la espresión nel so cantar Be In My Videu, xunto col términu "lluz atómico" --atomic light--. Sagan tomóse tou esto de bon humor hasta tal puntu que'l so últimu llibru titulóse Miles de millones, empecipiándolo con un analís burlesco de la famosa espresión, señalando que'l mesmu Carson yera un aficionáu a l'astronomía y que los sos númberos de cutiu incluyíen elementos de ciencia real.[38]

Les sos habituales descripciones d'enormes cantidaes a escala cósmica inculcaron na perceición popular la maravía de la inmensidá del espaciu y el tiempu como, por casu, la so frase El númberu total d'estrelles nel Universu ye mayor que'l de tolos granos de sable de toles sableres del planeta Tierra. Como homenaxe humorísticu, definióse un sagan como una unidá de midida equivalente, siquier, a cuatro mil millones, yá que el númberu más pequeñu que puede ser descritu como miles de millones y miles de millones ye dos mil millones más dos mil millones.[41][42]

Activismu social editar

Sagan creía que la ecuación de Drake, a falta d'estimaciones más razonables, suxure la formación d'un gran númberu de civilizaciones estraterrestres, pero la falta d'evidencia de la esistencia de les mesmes, resaltada pola paradoxa de Fermi, indicaría l'enclín de les civilizaciones teunolóxiques escontra la autodestrucción. Esto dio pie al so interés n'identificar y dar a conocer les diverses maneres en que la humanidá podría destruyise a si mesma, cola esperanza de poder evitar dicha catástrofe y, finalmente, faer posible que los seres humanos convertir nuna especie capaz de viaxar pel espaciu. La fonda esmolición de Sagan alrodiu de una potencial destrucción de la civilización humana nun holocaustu nuclear quedó afigurada nuna memorable secuencia nel últimu episodiu de la serie Cosmos, tituláu ¿Quién fala en nome de la Tierra?. Sagan acababa de dimitir del so puestu nel Conseyu Científicu Asesor de les Fuercies Aérees Estauxunidenses y de refugar voluntariamente la so autorización d'accesu a asuntos d'altu secretu en protesta pola Guerra de Vietnam.[43] Tres el so matrimoniu cola que sería la so tercer esposa, la escritora Ann Druyan, en xunu de 1981, Sagan amontó la so actividá política, concretamente na so oposición a la carrera armamentística nuclear, mientres la presidencia de Ronald Reagan.

En marzu de 1983, Reagan dio a conocer la llamada Iniciativa de Defensa Estratéxica, un proyeutu nel que s'invirtieron miles de millones de dólares pa desenvolver un completu sistema de defensa contra ataques con misiles nucleares, que foi popularmente conocíu como Programa Guerra de les Galaxes. Sagan oponer al proyeutu, argumentando que yera téunicamente imposible desenvolver un sistema asemeyáu col nivel de perfeición riquíu, y que sería muncho más caru ellaboralo que pa un enemigu'l refugalo por aciu señuelos o otros medios, y que la so construcción desestabilizaría seriamente la balanza nuclear ente los Estaos Xuníos y la Xunión Soviética, tornando imposible cualquier progresu escontra'l desarme nuclear.

Cuando'l líder soviéticu Mikhail Gorbachov declaró una moratoria unillateral sobre les pruebes d'armamentu nuclear, qu'empezaría'l 6 d'agostu de 1985, nel 40 aniversariu de los bombardeos atómicos sobre Hiroshima y Nagasaki, el gobiernu de Reagan tornó la dramática iniciativa tachándola de propaganda, y refugó siguir l'exemplu soviéticu. En respuesta, activistes anti-nucleares y pacifistes estauxunidenses llevaron a cabu una serie de protestes nel allugamientu de pruebes de Nevada, que s'empecipiaríen el domingu de Pascua de 1986 y siguiríen hasta 1987. Cientos de persones fueron arrestaes, incluyendo a Sagan, quien foi deteníu en dos causes al tratar de saltar un gordón de seguridá.[16]

Vida privada, idees y creencies editar

Matrimonio y descendencia editar

Sagan casóse trés vegaes: en 1957, cola bióloga Lynn Margulis, madre del escritor Dorion Sagan y del programador y empresariu informáticu Jeremy Sagan; en 1968, cola artista y guionista Linda Salzman, madre del escritor y guionista Nick Sagan; y en 1981, cola escritora y activista Ann Druyan, madre de la productora, guionista y direutora Sasha Sagan y de Sam Sagan, unión que duraría hasta la muerte del científicu en 1996.

Ciencia y relixón editar

L'escritor Isaac Asimov describió a Sagan como una de los dos úniques persones que conociera que'l so intelectu superaba al so, siendo la otra l'informáticu y espertu n'intelixencia artificial, Marvin Minsky.[44]

Sagan escribía de cutiu sobre la relixón y sobre la rellación ente ésta y la ciencia, espresando'l so escepticismu sobre la convencional conceptualización de Dios como ser sapiente:

Dalguna xente piensa en Dios imaxinándose un home vieyu, de grandes dimensiones, con una llarga barba blanca, sentáu nun tronu en dalgún llugar ende enriba nel cielu, llevando afanosamente la cuenta de la muerte de cada gorrión. Otros —por casu, Baruch Spinoza y Albert Einstein— consideraben que Dios ye básicamente la suma total de les lleis físiques que describen al universu. Nun sé de nengún niciu de pesu en favor de dalgún patriarca capaz de controlar el destín humanu dende dalgún llugar privilexáu ocultu nel cielu, pero sería estúpidu negar la esistencia de les lleis físiques.[45]

N'otra descripción del so puntu de vista sobre Dios, Sagan afirma rotundamente:

La idea de que Dios ye un home blancu de grandes dimensiones y de llarga barba blanca, sentáu nel cielu y que lleva la cuenta de la muerte de cada gorrión ye risible. Pero si por Dios unu entiende'l conxuntu de lleis físiques que gobiernen l'universu, entós ta claro que dichu Dios esiste. Esti Dios ye emocionalmente insatisfactoriu... nun tien enforma sentíu reza-y a la llei de la gravedá.[46]

Nel llibru El mundu y los sos demonios (1995), Sagan ejemplifica la falacia del argumentu especial con exemplos puramente relixosos:

  • un argumentu especial, de cutiu pa salvar una proposición nun problema retóricu fondu (p. ex.: ¿Cómo puede un Dios caritatible condergar al tormentu a les xeneraciones futures porque, contra los sos órdenes, una muyer indució a un home a comese una mazana? Argumentu especial: nun entiendes la sutil doctrina del llibre albedríu. O: ¿Cómo pue haber un Padre, Fíu y Espíritu Santu igualmente divinos na mesma persona? Argumentu especial: nun entiendes el misteriu divín de la Santísima Trinidá. O: ¿Cómo podía dexar Dios que los siguidores del xudaísmu, cristianismu ya islam —obligaos cada unu a la so manera a midíes heroiques d'amabilidá candial y compasión— perpetaren tanta crueldá mientres tanto tiempu? Argumentu especial: otra vegada nun entiendes el llibre albedríu. Y, seya que non, los caminos de Dios son misteriosos);[47]

En 1996, en respuesta a una entruga alrodiu de les sos creencies relixoses, Sagan contestó: Soi agnósticu.[48] El puntu de vista de Sagan sobre la relixón foi interpretáu como una forma de panteísmu comparable a la creencia d'Einstein nel Dios de Spinoza.[49] Sagan sostenía que la idea d'un creador del universu yera malo de probar o refutar, y que l'únicu descubrimientu científicu que podría desafiala sería'l d'un universu infinitamente vieyu.[50] Según la so última esposa, Ann Druyan, Sagan nun yera creyente:

Cuando'l mio maríu morrió, por cuenta de que yera tan famosu y conocíu por ser un non creyente, munches persones averábenseme —entá asocede dacuando— a preguntar si Carl camudó a la fin y convirtióse nun creyente na otra vida. Tamién me preguntar con frecuencia si creo que-y voi volver a ver. Carl enfrentar a la so muerte con infatigable valor y enxamás buscó abellugu n'ilusiones. Lo tráxico foi saber qu'enxamás nos volveríamos a ver. Nun espero volver axuntame con Carl.[51]

En 2006, Ann Druyan editó les Conferencies Gifford sobre Teoloxía Natural, impartíes por Sagan en Glasgow, nel añu 1985, incluyéndoles nun llibru llamáu La diversidá de la ciencia: una visión personal de la busca de Dios, nel que l'astrónomu espón el so puntu de vista sobre la divinidá nel mundu natural.

 
Carl Sagan (nel centru) charra con trabayadores de los CDC, en 1988.

Llibrepensador y escépticu editar

Sagan tamién ta consideráu como llibrepensador y escépticu; una de les sos frases más famoses, de la serie Cosmos, ye: Afirmaciones estraordinaries riquen evidencies estraordinaries. Dicha frase ta basada n'otra cuasi idéntica del so colega fundador del Comité pa la Investigación Escéptica, Marcello Truzzi: Una afirmación estraordinaria rique una prueba estraordinaria.[52] Esta idea tuvo'l so orixe en Pierre-Simon Laplace (1749–1827), matemáticu y astrónomu francés, quien dixo que el pesu de la evidencia d'una afirmación estraordinaria ten de ser proporcional a la so rareza.

A lo llargo de la so vida, los llibros de Sagan fueron desenvueltos sobre la so visión del mundu, naturalista y escéptica. En El mundu y los sos demonios, Sagan presentó ferramientes pa probar argumentos y detectar falacias y fraudes, abogando esencialmente pol usu estensivu del pensamientu críticu y del métodu científicu. La escoyeta Miles de millones, publicada en 1997 tres la muerte de Sagan, contién ensayos, como la so visión sobre'l albuertu, y el rellatu de la so vilba, Ann Druyan, sobre la so muerte como escépticu, agnósticu y llibrepensador.

Sagan alvirtió contra l'enclín humanu escontra'l antropocentrismu. Foi asesor de los Alumnos de Cornell pol Tratu Éticu escontra los Animales. Escontra'l final del capítulu Blues pa un planeta coloráu, del llibru Cosmos, Sagan escribió: «Si hai vida en Marte creo que nun tendríamos de faer nada col planeta. Marte pertenecería entós a los marcianos, anque los marcianos fueren namái microbios».[ensin referencies]

El fenómenu ovni editar

Sagan amosó interés nos informes sobre'l fenómenu ovni siquier dende'l 3 d'agostu de 1952, cuando escribió una carta al Secretariu d'Estáu estauxunidense Dean Acheson preguntar cómo responderíen los EE. XX. si los platillos volantes resultaren ser d'orixe estraterrestre.[53] Darréu, en 1964, caltuvo delles conversaciones sobre l'asuntu con Jacques Vallée.[54] A pesar del so escepticismu alrodiu del llogru de cualquier respuesta estraordinaria a la cuestión ovni, Sagan creía que los científicos teníen d'estudiar el fenómenu, anque namái fora pol gran interés que l'asuntu espertaba nel públicu.

Stuart Appelle comenta que Sagan «escribió frecuentemente sobre lo qu'él percibía como falacias lóxiques y empíriques alrodiu de los ovnis y les esperiencies d'abducción. Sagan refugaba la esplicación estraterrestre del fenómenu pero tenía la sensación de qu'esaminar los informes ovni tendría beneficios empíricos y pedagóxicos, y que l'asuntu sería, poro, una materia d'estudiu llexítima».[55]

En 1966, Sagan foi miembru del Comité Ad hoc pa la Revisión del Proyeutu Llibru Azul, promovíu pola Fuercia Aérea de los EE. XX. pa investigar el fenómenu ovni. El comité concluyó que'l Llibru Azul dexaba que deseyar como estudiu científicu, y encamentó la realización d'un proyeutu de corte universitariu pa someter el fenómenu a un escrutiniu más científicu. La resultancia foi la formación del Comité Condon (1966-1968), lideráu pol físicu Edward Condon, y que, nel so informe final, dictaminó formalmente que los ovnis, con independencia del so orixe y significáu, nun se portaben de manera consistente pa representar una amenaza a la seguridá nacional.

Ron Westrum escribe: «El puntu culminante del tratamientu que Sagan dio a la cuestión ovni foi'l simposio de l'AAAS de 1969. Los participantes espunxeron un ampliu abanicu d'opiniones formaes na tema, incluyendo non yá a partidarios como James McDonald y J. Allen Hynek sinón tamién a escépticos como los astrónomos William Hartmann y Donald Menzel. La llista de ponentes taba permediada, y ye méritu de Sagan el que dichu eventu tuviera llugar a pesar de la presión exercida por Edward Condon».[54] Xunto al físicu Thornton Page, Sagan editó les conferencies y alderiques presentaos nel simposio; éstos publicáronse en 1972 sol títulu UFOs: A Scientific Alderique. En dalgunos de los numberosos llibros de Sagan esamínase la cuestión ovni (al igual que n'unu de los episodios de Cosmos) y afírmase la esistencia d'una fonderada relixosa del fenómenu.

En 1980, Sagan volvió revelar el so puntu de vista sobre los viaxes interestelares na serie Cosmos. Nuna de les sos últimes obres escrites, Sagan espunxo que la probabilidá de que naves espaciales estraterrestres visitaren la Tierra yera bien pequeña. Sicasí, Sagan creía que yera plausible que la esmolición causada pola Guerra Fría contribuyera a que los gobiernos desorientasen a los ciudadanos alrodiu de los ovni, y que «dalgunos de los analises ya informes sobre ovnis, y quiciabes archivos avolumaos, fueren declaraos inaccesibles al públicu que paga los impuestos... Ye hora de qu'esos archivos seyan desclasificaos y puestos a disposición de toos». Tamién previeno alrodiu de sacar conclusiones sobre datos esaniciaos sobre los ovnis y aportunó en que nun esistíen clares evidencies de que posibles alienígenas visitaren la Tierra nin nel pasáu nin nel presente.[56]

2001: Una odisea del espaciu editar

Sagan exerció de volao d'asesor na película 2001: Una odisea del espaciu, dirixida por Stanley Kubrick.[15] Propunxo que la película suxuriera, ensin amosar, la esistencia d'una superinteligencia estraterrestre.[57]

Mr. X editar

Sagan foi consumidor y defensor del usu de la mariguana. Sol pseudónimu Mr. X, apurrió un ensayu sobre'l cannabis fumáu al llibru de 1971, Marihuana Reconsidered.[58][59] L'ensayu esplicaba que l'usu de la mariguana ayudara a inspirar parte de los trabayos de Sagan y a ameyorar les sos esperiencies sensuales ya intelectuales. Tres la muerte de Sagan, el so amigu Lester Grinspoon desveló esta información al biógrafu Keay Davidson. La publicación de la biografía Carl Sagan: Una vida, en 1999, atraxo l'atención de los medios escontra esti aspeutu de la vida de Sagan.[60][61][62] Poco dempués de la so muerte, la so vilba, Ann Druyan, aceptó formar parte de la xunta asesora de la NORML, una fundación dedicada a la reforma de la llexislación sobre'l cannabis.[63]

El casu Apple editar

En 1994, los inxenieros d'Apple Computer bautizaron al Power Macintosh 7100 col nome en clave Carl Sagan cola esperanza de qu'Apple ganara miles de millones coles ventes del mesmu.[13] El nome namái foi utilizáu internamente, pero a Sagan esmolecía-y que convertir nun mediu de promoción del productu y unvió a Apple una carta de desistimiento. Apple aceptó, pero los inxenieros respondieron camudando'l nome en clave internu a BHA (sigles de Butt-Head Astronomer - Astrónomu Cabezón).[64][65] Entós, Sagan denunció a Apple por bilordiu, ante'l tribunal federal. El tribunal aceptó'l pidimientu d'Apple de tornar l'acusación de Sagan y opinó, en obiter dictum, qu'un llector asitiáu nel contestu entendería qu'Apple taba tratando claramente de responder de forma humorística y satírica, y que fuérzase la razón al concluyir que l'acusáu trataba de criticar la reputación o competencia del demandante como astrónomu. Nun s'ataca en serio el remangu d'un científicu al usar la espresión indeterminada "cabezón".[64][66] Sagan, entós, denunció l'usu inicial del so nome por alusiones, pero volvió perder[67] y Sagan apeló la resolución.[67] En payares de 1995, llegar a un alcuerdu estraxudicial, y l'oficina de patentes y marques d'Apple emitió un comunicáu conciliatorio: Apple siempres sintió un gran respetu escontra'l Dr. Sagan. Nunca foi intención d'Apple'l causa-y al Dr. Sagan o a la so familia nenguna vergüenza o esmolición.[68]

Enfermedá y fallecimientu editar

 
Llábana dedicada a Carl Sagan nel Senderu de los Famosos, del Xardín Botánicu de Brooklyn.

Dos años dempués de diagnostica-y -y una mielodisplasia, y dempués de sometese a trés tresplantes de migollu oseu procedente de la so hermana, el Dr. Carl Sagan finó de neumonía a los 62 años d'edá nel Centru d'Investigación del Cáncer Fred Hutchinson de Seattle, Washington, el 20 d'avientu de 1996.[69][70] Foi soterráu nel Campusantu Lakeview, Ithaca, Nueva York.[71]

Reconocencies y premios editar

Sagan foi l'autor de la introducción al llibru divulgativu Historia del Tiempu, del físicu británicu Stephen Hawking, na so primer edición en llingua inglesa (1988). Dicha introducción foi sustituyida en posteriores ediciones por cuenta de que Sagan yera'l propietariu de los derechos de copia.

La película Contautu, de 1997, basada na novela homónima de Sagan y acabada tres la muerte d'ésti, remata cola dedicatoria Pa Carl.

Tamién en 1997 inaugurar n'Ithaca, Nueva York, el Sagan Planet Walk, una recreación del sistema solar a escala d'a pies, con una estensión de 1,2 km, dende'l centru de la zona piatonal (llamada The Commons) hasta'l Sciencenter, un muséu de la ciencia participativu, del que Sagan foi miembru fundador de la xunta d'asesores.[72]

El llugar d'aterrizaxe de la nave ensin tripular Mars Pathfinder foi rebautizado como Carl Sagan Memorial Station el 5 de xunetu de 1997. Amás, el asteroide 2709 Sagan lleva dichu nome n'honor del científicu.

Nick Sagan, fíu de Carl, ye autor de dellos episodios de la franquicia Star Trek. L'episodiu de la serie Star Trek: Enterprise tituláu Terra Prime, amuesa una curtia imaxe de los restos del robot esplorador Sojourner, que formó parte de la misión Mars Pathfinder, asitiaos xunto a un monumentu conmemorativo na Carl Sagan Memorial Station, sobre la superficie marciana. El monumentu amuesa una frase de Sagan: Sía como quier la razón pola que esteis en Marte, toi encantáu de que esteis equí, y yo deseyaría tar con vós. Steve Squyres, alumnu de Sagan, dirixó l'equipu que depositó con ésitu'l Spirit Rover y el Opportunity Rover sobre Marte en 2004.

El 9 de payares de 2001, nel 67º aniversariu de la nacencia de Sagan, el Ames Research Center de la NASA dedicó al científicu l'allugamientu del Centru Carl Sagan pal Estudiu de la Vida nel Cosmos. El responsable de la NASA, Daniel Goldin dixo: Carl foi un visionariu increíble, y agora el so legáu va poder ser calteníu y ampliáu por un llaboratoriu d'investigación y formación del sieglu XXI dedicáu a ameyorar la nuesa comprensión de la vida nel universu y a enarbolar la causa de la esploración espacial peronia. Ann Druyan tuvo na apertura de puertes del Centru, el 22 d'ochobre de 2006.

Esisten, siquier, tres premios que lleven el nome de Sagan n'honor a ésti:

En 2006, la Medaya Carl Sagan foi-y concedida al astrobiólogo y escritor David Grinspoon, fíu de Lester Grinspoon, amigu de Sagan.

El 20 d'avientu de 2006, el décimu aniversariu de la muerte de Sagan, el blogueru Joel Schlosberg entamó un blogatón pa conmemorar l'eventu. La idea foi sofitada por Nick Sagan,[74] y cuntó cola participación de munchos miembros de la comunidá bloguera.

N'agostu de 2007, el Grupu d'Investigaciones Independientes (IIG) dio a Sagan, a títulu póstumu, un premiu a tola so carrera científica, honor tamién concedíu a Harry Houdini y a James Randi.[75]

En 2009, la compañía discográfica Third Man Records, entamó un proyeutu de música electrónica denomináu Symphony of Science a cargu del músicu John Boswell, compuestu a partir de fragmentos sonoros y videos remezclados de delles obres de divulgación científica, incluyida la serie Cosmos. Los videos resultantes almacenaos en YouTube recibieron más de venti millones de visionados. Gracies a les xeres de remezcla, consiguióse que Sagan "cante" na tema A Glorious Dawn[76][77]

Dende 2009, por inicitiava del Center for Inquiry, delles organizaciones en pro del humanismu secular y l'investigación científica promueven la celebración del Día de Carl Sagan el 9 de payares de cada añu.

 
Medaya de la NASA al Serviciu Públicu Distinguíu. Sagan llograr en 1977.

Carl Sagan recibió diversos premios, condecoraciones y honores ente los que destaquen:

Obres editar

Llibros editar

Documentales editar

  • Cosmos: A Personal Voyage (1980) Serie documental sobre la evolución del universu y de la cultura de la especie humana, plantegada ésta como mediu de autoconocimiento del primeru. Ye la so obra de divulgación más popular ya influyente, y la que-y fixo mundialmente famosu.

Bibliografía editar

  • Davidson, Keay, Carl Sagan: Una vida. John Wiley & Sons, 31 d'agostu de 2000, ISBN 0-471-39536-6, 560 p.
  • Terzian, Yervant y Elizabeth Bilson (eds.), L'Universu de Carl Sagan. Cambridge University Press, 1997, ISSN 052157286X

Referencies editar

  1. 1,0 1,1 Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.
  2. Afirmao en: Find a Grave. Llingua de la obra o nome: inglés.
  3. URL de la referencia: https://www.elmundo.es/elmundo/2011/12/19/ciencia/1324316030.html.
  4. Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.
  5. URL de la referencia: https://www.pulitzer.org/prize-winners-by-category/223.
  6. URL de la referencia: https://aps.org/programs/honors/prizes/szilard.cfm.
  7. URL de la referencia: https://www.aapt.org/programs/awards/oersted.cfm.
  8. URL de la referencia: https://dps.aas.org/prizes/masursky.
  9. URL de la referencia: https://www.nasonline.org/programs/awards/public-welfare-medal.html.
  10. URL de la referencia: https://www.nmspacemuseum.org/inductee/carl-sagan/. Data de consulta: 17 xunetu 2023.
  11. 11,0 11,1 11,2 11,3 Afirmao en: NNDB. Llingua de la obra o nome: inglés.
  12. Dalgunos de los trabayos de Carl Sagan (NASA ADS) (n'inglés) documentos
  13. 13,0 13,1 Poundstone, William (1999). Carl Sagan: A Life in the Cosmos. New York: Henry Holt & Company, páx. 363–364, 374–375. ISBN 0-805-05766-8.
  14. Carl Sagan: Biographical fast facts
  15. 15,00 15,01 15,02 15,03 15,04 15,05 15,06 15,07 15,08 15,09 15,10 15,11 15,12 15,13 Davidson, Keay; Sagan, Carl (1999). John Wiley & Sons: Carl Sagan: A Life, páx. 168. ISBN 0-471-25286-7.
  16. 16,0 16,1 16,2 16,3 Spangenburg, Ray; Moser, Diane. Carl Sagan: A Biography, Greenwood Publ. (2004) páxs. 2–5
  17. «Carl Sagan». FamousScientists.org. Consultáu'l 15 d'avientu de 2011.
  18. http://astro.uchicago.edu/RAS/
  19. Graduate students receive first Sagan teaching awards
  20. Gran parte de les investigaciones de Sagan nel campu de les ciencies planetaries fueron resumíes por William Poundstone. La biografía de Poundstone sobre Sagan inclúi una llista d'ocho páxines sobre los artículos científicos de Sagan publicaos de 1957 a 1998. Puede llograse información detallada sobre'l llabor científicu de Sagan a partir de los principales artículos d'investigación. Por casu: Sagan, C., Thompson, W. R., y Khare, B. N. Titan: A Laboratory for Prebiological Organic Chemistry, Accounts of Chemical Research, volume 25, páxina 286 (1992). Esti artículu d'investigación sobre Titán ta comentáu en The Encyclopedia of Astrobiology, Astronomy, and Spaceflight.
  21. Pafumi, G.R. (2010). Xlibris Corporation: Is Our Vision of God Obsolete?, páx. 338.
  22. The Columbia Encyclopedia. Columbia University Press (ed.): «Sagan, Carl Edward».
  23. The Planetary Society. The Planetary Society (ed.): «Carl Sagan».
  24. Gregory Benford (1997). «A Tribute to Carl Sagan: Popular & Pilloried». Skeptic (U.S. magacín) 13 (1). http://www.skeptic.com/reading_room/popular-and-pilloried/. 
  25. «Christmas Lectures 1977: The Planets: Ri Channel». Consultáu'l 23 de febreru de 2012.
  26. Turcu, R.P., Toon, A.B., Ackerman, T.P., Pollack, J.B., Sagan, C. (TTAPS) (January 1990). «Climate and Smoke: An Appraisal of Nuclear Winter». Science 247 (4939):  páxs. 167–8. doi:10.1126/science.11538069. PMID 11538069. Bibcode1990Sci...247..166T. http://www.atmos.washington.edu/~ackerman/Articles/Turcu_Nuclear_Winter_90.pdf. 
  27. CosmoLearning (ed.): «CosmoLearning Astronomy». Consultáu'l 23 de febreru de 2012.
  28. Time magacín, portada, 20 d'ochobre de 1980
  29. The Science Channel (ed.): «Meet Dr. Carl Sagan». Consultáu'l 23 de febreru de 2012.
  30. 1998 Hugo Awards
  31. Morrison, David (2007). Man for the Cosmos: Carl Sagan's Life and Legacy as Scientist, Teacher, and Skeptic. Skeptical Inquirer Xineru/Febreru, 31(1), páxs. 29–38.
  32. Sagan, Carl (1996). Random House: El mundu y los sos demonios: La ciencia como una vela na escuridá, páx. 257. ISBN 9788408020431.
  33. In-situ observations of mid-latitude forest fire plumes deep in the stratosphere
  34. EO Newsroom: New Images — Smoke Soars to Stratospheric Heights
  35. Fromm (2006). «Smoke in the Stratosphere: What Wildfires have Taught Us About Nuclear Winter». Eos Trans. AGU 87 (52 Fall Meet. Suppl.):  páxs. Resumen O14A–04. doi:10.1029/2006EO020009. Bibcode2006EOSTr..87...14Z. http://www.agu.org/cgi-bin/SFgate/SFgate?&listenv=table&multiple=1&range=1&directget=1&application=fm06&database=%2Fdata%2Fepubs%2Fwais%2Findexes%2Ffm06%2Ffm06&maxhits=200&=%22O14A-04%22. 
  36. Head, Tom (2006). University Press of Mississippi: Conversations With Carl Sagan, páx. 86–87. ISBN 1-578-06736-7.
  37. {{cita publicación | apellíu = Sagan | nome = Carl | apellíos2 = Ostro | títulu = Long-Range Consequences of Interplanetary Collisions | revista=Issues in Science and Technology | volume = X | númberu = 4 | añu = 1994 |-}
  38. 38,0 38,1 38,2 Sagan, Carl; p. 3-4 (1998). Ballantine Books: Billions and Billions. ISBN 0-345-37918-7.
  39. Fred R. Shapiro y Joseph Epstein, Yale University Press, ed., The Yale Book of Quotations, ISBN 0-300-10798-6 
  40. The Committee for Skeptical Inquiry (ed.): «Carl Sagan Takes Questions: More From His 'Wonder and Skepticism' CSICOP 1994 Keynote» (26 de xunu de 1994). Consultáu'l 25 de marzu de 2010.
  41. sagan en dictionary.reference.com (definición estrayida del Jargon File)
  42. William Safire, ON LANGUAGE; Footprints on the Infobahn, New York Times, 17 d'abril de 1994
  43. Druyan, Ann (2000). mio_m1374/is_6_60/ai_78889720/ A New Sense of the Sacred Carl Sagan's "Cosmic Connection". http://findarticles.com/p/articles/la mio_m1374/is_6_60/ai_78889720/. 
  44. Asimov, Isaac (1980). Doubleday/Avon: In Joy Still Felt: The Autobiography of Isaac Asimov, 1954–1978, páx. 217, 302. ISBN 0-380-53025-2.
  45. Sagan, Carl (1984). «23 - El sermón dominical», Editorial Grijalbo, S.A.: El celebru de Broca: Reflexones sobre l'apasionante mundu de la ciencia, páx. 181. ISBN 968-419-420-X.
  46. http://atheism.about.com/library/quotes/bl_q_CSagan.htm
  47. Sagan, Carl (1995). El mundu y los sos demonios. Barcelona: Planeta, páx. 236. ISBN 9788408020431.
  48. Head, Tom. «Conversations with Carl». Skeptic 13 (1):  páxs. 32–38.  Citada en Head, Tom, ed. (2006). University of Mississippi Press: Conversations with Carl Sagan. ISBN 1578067367.
  49. Tracy, David. "Kenosis, Sunyata, and Trinity: A Dialogue with Masao Abe." In The Emptying God: A Buddhist-Jewish-Christian Conversation, eds. John B. Cobb Jr., and Christopher Ives. Maryknoll, N.Y.: Orbis, 1990, pg. 52, ISBN 81-7030-490-3
  50. Sagan, Carl (1996). «5 - El suañu de Newton», El mundu y los sos demonios. ISBN 9788408020431.
  51. Druyan, Ann (Payares/Avientu 2003). «Ann Druyan talks about science, religion, wonder, awe ... and Carl Sagan». Skeptical Inquirer 27 (6). ISSN 0194-6730. http://www.csicop.org/si/show/ann_druyan_talks_about_science_religion/. Consultáu'l 3 d'abril de 2012. 
  52. Marcello Truzzi (1978). «On the Extraordinary: An Attempt at Clarification». Zetetic Scholar 1 (1):  p. 11. http://www.tricksterbook.com/truzzi/ZS-Issues-PDFs/ZeteticScholarNo1.pdf. 
  53. Davidson, Keay (1999). John Wiley and Sons, Inc: Carl Sagan: A Life, páx. 51–52. ISBN 0-471-25286-7.
  54. 54,0 54,1 Westrum, Ron; Jacobs, David Michael (ed.) (2000). «Limited Access: Six Natural Scientists and the UFO Phenomenon», University Press of Kansas: UFOs and abductions: Challenging the Borders of Knowledge, páx. 30–55. ISBN 0-700-61032-4.
  55. Appelle, Stuart; Jacobs, David Michael (ed.) (2000). «Ufology and Academia: The UFO Phenomenon as a Scholarly Discipline», University Press of Kansas: UFOs and abductions: Challenging the Borders of Knowledge, páx. 7–30. ISBN 0-700-61032-4.
  56. Sagan, 1996: 81–96, 99–104
  57. Sagan, Carl (2000). Cambridge University Press: Carl Sagan's cosmic connection: an extraterrestrial perspective, 2, páx. 183. ISBN 0-521-78303-8., Capítulu 25, páxina 183
  58. Grinspoon, Lester (1994). Quick American Archives: Marihuana Reconsidered, segunda. ISBN 0-932-55113-0.
  59. Sagan, Carl. Marijuana-Uses.com (ed.): «Mr. X». Consultáu'l 3 d'abril de 2012.
  60. Whitehouse, David (15 d'ochobre de 1999). Carl Sagan: A Life in the Cosmos. http://news.bbc.co.uk/1/hi/sci/tech/475954.stm. Consultáu'l 3 d'abril de 2012. 
  61. Davidson, Keay (22 d'agostu de 1999). «US: Billions and Billions of '60s Flashbacks». San Francisco Examiner. http://www.druglibrary.org/think/~jnr/sagan.htm. Consultáu'l 3 d'abril de 2012. 
  62. Larsen, Dana (1 de payares de 1999). «Carl Sagan: Toking Astronomer». Cannabis Culture Magacín. http://cannabisculture.com/articles/63.html. Consultáu'l 2 de mayu de 2007. 
  63. NORML and the NORML Foundation (ed.): «Ann Druyan – NORML». ABOUT NORML. Consultáu'l 3 d'abril de 2012.
  64. 64,0 64,1 Poundstone, p. 364
  65. The Mac Observer (ed.): «This Week in Apple History: November 14–20».
  66. Sagan v. Apple Computer, Inc., 874 F.Supp. 1072 (USDC C.D. Cal. 1994), CV 94-2180 LGB (BRx); 1994 U.S. Dist. LEXIS 20154.
  67. 67,0 67,1 Poundstone, p. 374
  68. Poundstone, páxs. 374–375.
  69. Carl Sagan dies at 62. 20 d'avientu de 1996. https://www.cnn.com/US/9612/20/sagan/. Consultáu'l 4 d'abril de 2012. 
  70. Morrió Carl Sagan, el científicu que s'averó a les estrelles, Clarín
  71. http://www.sciencenter.org/saganpw/
  72. The Council of Scientific Society Presidents (ed.): «Sagan Award for Public Understanding of Science». Consultáu'l 9 d'abril de 2012.
  73. Joel's humanistic blogue: Announcing the Carl Sagan memorial blogue-a-thon
  74. Iigwest.com (ed.): «IIG | The IIG Awards» (21 d'agostu de 2010). Consultáu'l 9 d'abril de 2012.
  75. «Jack White's Third Man Records to release Stephen Hawking-featuring single – videu» (inglés). NME (4 de payares de 2009). Consultáu'l 9 d'abril de 2012.
  76. Carl Sagan – A Glorious Dawn
  77. The John W. Campbell Memorial Award
  78. 1981 Hugo Awards
  79. John F. Kennedy Astronautics Award
  80. National Academy of Sciences (ed.): «Public Welfare Award». Consultáu'l 13 d'abril de 2012.

Enllaces esternos editar