Carlos Antonio López

Carlos Antonio López Insfrán (4 de payares de 1792Asunción – 10 de setiembre de 1862Asunción) foi un políticu paraguayu qu'ocupó los cargos de cónsul y presidente de Paraguái. Electu cónsul xunto a Mariano Roque Alonso pol quintu Congresu Nacional en 1841. Al términu del Consuláu llamar a congresu en 1844, y aprobóse la constitución redactada por López, de tinte aristocráticu republicanu, y foi escoyíu como primer presidente de Paraguái.[4]

Carlos Antonio López
1. Presidente de Paraguái

13 marzu 1844 - 10 setiembre 1862
Mariano Roque Alonso (es) Traducir - Francisco Solano López
Vida
Nacimientu Asunción4 de payares de 1792[1]
Nacionalidá Bandera de Paraguái Paraguái [2]
Residencia Asunción
Llingua materna idioma guaraní
Muerte Asunción10 de setiembre de 1862[1] (69 años)
Sepultura Panteón Nacional de los Héroes (es) Traducir
Causa de la muerte paru cardiorrespiratoriu
Familia
Casáu con Juana Pabla Carrillo (es) Traducir
Fíos/es Francisco Solano López
Estudios
Llingües falaes castellanu[3]
Oficiu políticuabogáu
Premios
Miembru de Institutu Históricu y Xeográficu Brasilanu
Royal Nordic Society of Antiquaries (en) Traducir
Sociedad de Geografía de Berlín (es) Traducir
Graduación Capitán General (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

Ta consideráu como'l padre de la primer modernidá (1840-1870), el que procuró averar al Paraguái a los bienes de la cultura universal ensin desdexar por ello l'exerciciu de la soberanía. El so gobiernu destacar poles varies reformes que contribuyeron al progresu del país nos aspeutos políticos, económicos y sobremanera culturales.[5] Por aciu estos llogros foi reelecto nel cargu en 1854 y 1857.

Trayeutoria editar

López nació en Manorá, Asunción, el 4 de payares de 1792, fíu de Miguel Cirilo López y Melchora Ynsfrán (o Insfran), matrimoniu que tuvo seis fíos y dos fíos. Miguel Cirilo yera un xastre d'orixe español y Melchora provenía d'un antiguu fonduxe asuncena. Aconseyáu polos sos padres cursó los sos estudios de filosofía y teoloxía nel Real Seminariu de San Carlos de dicha ciudá, pero depués abandonó dicha carrera pa estudiar derechu. En doctorándose en xurisprudencia, foi caderalgu de dicha institución. Por cuenta de les contraries rellaciones col so tíu, el dictador José Gaspar Rodríguez de Francia, viose obligáu a caltenese ocultu de manera clandestina per dellos años.[6] Adquirió de toes formes una gran conocencia de les lleis y asuntos gubernamentales.

Casóse con Juana Pabla Carrillo Vianna (o Viana), nacida en 1807 y finada en 1871, fía de Pedro Ignacio Carrillo Cabañes de Ampuero (muertu en 1814) y María Madalena Vianna Larios (1773-1842).[7] Los sos fíos fueron Francisco Solano López (1827-1870), Venancio (1828-1870), Juana Inocencia (1829-1902), Mónica Rafaela (1830-1891) y Ánxel Benignu (1834-1868).

Cónsul de la República de Paraguái editar

 
Carlos Antonio López y Juana Pabla Carrillo, en A Vida Fluminense.

El mesmu día de la muerte de Francia, asumió'l mandu una Xunta de los comandantes de los cuatro cuarteles de la capital, so la presidencia del alcalde del cabildru, Manuel Antonio Ortiz. Asignar a sigo mesma la misión de convocar un Congresu, pero les selmanes pasaben ensin qu'ésti fuera anunciáu. De cuenta que el 22 de xineru de 1841, un golpe d'estáu empobináu por un cabu del exércitu terminó cola Xunta. Nel so llugar asumió un Triunviratu, formáu por Juan José Medina, José Gabriel Benítez y José Domingo Campos, que convocó al Congresu; éstos fueron de la mesma derrocaos el 19 de febreru por un segundu golpe d'estáu. El xefe d'esti golpe d'estáu, coronel Mariano Roque Alonso, asumió'l gobiernu col títulu de Comandante Xeneral d'Armes. Exercía como secretariu'l doctor Carlos Antonio López, sobrín del dictador Francia.[8]

El 12 de marzu axuntó'l Congresu. La so primer esmolición foi formar un gobiernu, al que dieron el nome de Consuláu. Rexir polos mesmos principios del Consuláu de 1813, y formar Alonso y López, y duraríen trés años nel so mandatu. El cónsul Alonso concentrar na seguridá y defensa del país, mientres tol restu de l'alministración pública yera llevada alantre por López.[9]

Fora d'esta eleición, el Congresu decidió l'apertura comercial y diplomática colos países vecinos; facer en forma bastante moderada, yá que s'habilitaron solamente los puertos de Pilar y Itapúa. Magar que los más lletraos de los paraguayos esperaben la sanción d'una Constitución, la tema nun foi siquier consideráu.[10]

Primer Presidente Constitucional de la República de Paraguái editar

 
Carlos Antonio López (Iconográfico).

El 13 de marzu de 1844 axuntóse un nuevu Congresu de trescientos diputaos. So la direición de López dictó una "Llei qu'establez l'Alministración Política de la República de Paraguái", que ye considerada dacuando la segunda constitución del país:[11] establecíase una división de poderes, anque bien favorable al poder cuasi ilimitáu del Poder Executivu. Ésti sería exercíu por un Presidente de la República, que gobernaría mientres diez años. La Constitución escluyía toa mención a garantía dalguna de los derechos civiles.[12] Pal cargu de presidente foi escoyíu Carlos Antonio López.[13]

Promulgada la Llei dar por termináu'l gobiernu Consular y decidió escoyese un Presidente siendo escoyíu Don Carlos Antonio López. Foi'l primer Presidente Constitucional de la República pol periodu 1844-1854. Al términu de dichu periodu, foi reelixíu dos veces, una por trés (1854-1857) y otra por diez años (1857-1867), nun pudiendo completase esta tercer etapa por cuenta del so fallecimientu, el 10 de setiembre de 1862. Anque nominalmente yera un presidente actuando so una constitución republicana, gobernó despóticamente. El so gobiernu dotó al país d'una nueva constitución y un exércitu modernu.

Ente los más importantes apurras de la so xestión pueden citase:

  • El primer tramu del Ferrocarril Nacional.
  • La creación de la Flota Nacional.
  • Les fundiciones de fierro de Ybycuí.
  • El desenvolvimientu del arsenal.
  • La medría de la producción y el comerciu. Robláronse trataos comerciales con Francia, Estaos Xuníos y el Reinu Xuníu.
 
Carlos Antonio López.
  • La creación del Himno Nacional.
  • La reforma de l'agricultura.
  • La concesión de la ciudadanía a los indíxenes en 1848, anque les tierres y otros bienes d'estos pasen a propiedá del Estáu.[14]
  • La fundación del periódicu El Paraguayu Independiente.
  • La reorganización completa de l'alministración pública, con un mayor presupuestu.
  • La instalación d'imprentes.
  • El resurdimientu de la vida social.
  • L'afianzamientu de les fronteres paraguayas, según la reconocencia de la so independencia per parte de munchos países.

El celu que guardaba a los acercamientos estranxeros delles vegaes envolubrar en disputes diplomátiques con Brasil, Inglaterra, y Estaos Xuníos, que munches vegaes llevar en cantu de la guerra, pero cada vez qu'esto asocedía redimir por mediu de coraxosos fuximientos.

Política interior editar

Concedió a los indíxenes la ciudadanía y, col fin de desaniciar el desemplegu, dio un nuevu impulsu a les obres públiques y dio a l'alministración un mayor presupuestu pa la contratación d'una persona.El Congresu de 1842 tamién sancionó la llibertá de banduyos.[15]

Na política esterior editar

 
Carlos Antonio López.

Trató colos países vecinos p'afitar les fronteres paraguayas y llogró que dellos países reconocieren la independencia de Paraguái, de la qu'anovó les rellaciones diplomátiques con dellos Estaos, rotes mientres los años de la dictadura. Nel planu cultural, creáronse l'Himnu Nacional y pieces populares como: Ma cumandá, Londón carapé, la Palombina, el Cielito chopí o Santa fe y el Campamentu Cerro Lleón. Sofitó la formación d'artistes, dexó la venida de compañíes estranxeres d'arte escénico, etc. Amás, dio beques a alumnos del interior pa estudiar na capital y Europa. Creó'l periodismu paraguayu con El Paraguayu Independiente, que tuvo como fin esponer circunstancies de fechos y derechu que xustificaben la independencia de Paraguái; más tarde, esti diariu foi reemplazáu por El Selmanariu.

Ganadería, Agricultura ya Industria editar

Afaló la constitución de les families sobre la base del matrimoniu dándo-yos propiedaes, criadorios de ganáu y ferramientes. Asina mesmu, desenvolvió la ganadería y l'agricultura. Tocantes a la industria, basar na esplotación de minerales, de yerba mate, de madera, la fundición de fierro, la producción de pólvora y sal.

A la so muerte editar

A la so muerte, dexó'l camín marcáu por que'l so primoxénitu fíu Francisco Solano López, a quien enantes había confiáu cargos de responsabilidá, asoceder na presidencia del país. El so llábana atopa frente al púlpitu de la Ilesia Santísima Trinidá.

Ver tamién editar

Fuentes editar

Referencies editar

  1. 1,0 1,1 Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.
  2. «Q24762060» (en rusu). Malin entsiklopiedicheskii Slovar' Brokgauza i Yefrona. Vtoroye izdaniye. Tome 2, 1909. 
  3. Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.
  4. BARUJA - PAIVA - PINTO (xineru de 2000). «Una Historia de Paraguái. Capítulu VII». Consultáu'l 12-09-11.
  5. ABC Dixital (06-09-10). «Biografía de Don Carlos Antonio López». Consultáu'l 12-09-11.
  6. La hestoria na guía 2000. «Carlos Antonio López». Consultáu'l 15-11-11.
  7. Salum-Flecha, Antonio (2006). La política esterior de Paraguái: de 1811 hasta la Guerra de 1864-70. Intercontinental Editora, páxs. 96. ISBN 9789992572535.
  8. Chaves (1968), páx. 13-16.
  9. Chaves (1968), páx. 16-32.
  10. Chaves (1968), páx. 16-20.
  11. Jorge Seall-Sasiain, Transición Paraguaya: Diseñu Constitucional y Falencias, nel sitiu del VIII Congresu Iberoamericanu de Derechu Constitucional. (enllaz rotu disponible n'Internet Archive; ver l'historial y la última versión).
  12. Constitución de 1844, nel sitiu del Tribunal Cimeru de Xusticia Eleutoral.
  13. Chaves (1968), páx. 44-46.
  14. decretu-del-7-de-ochobre-de-1848-del presidente-carlos-antonio-lopez/ Secretaría Nacional de Cultura » Blog Archive » El Decretu del 7 d'ochobre de 1848, del Presidente Carlos Antonio López
  15. Chaves, 1968, p. 35.

Enllaces esternos editar


Predecesor:
Cargu creáu
Cónsul de Paraguái
18411844
Socesor:
Cargu suprimíu
Predecesor:
Cargu creáu
 
Presidente de Paraguái

18441862
Socesor:
Francisco Solano López