Carlos Menem

políticu arxentín (1930-2021)

Carlos Saúl Menem (2 de xunetu de 1930Anillaco – 14 de febreru de 2021Buenos Aires) foi un abogáu políticu y empresariu arxentín que foi presidente de la Nación Arxentina pol Partíu Xusticialista dende 1989 hasta 1999, gobernador de la provincia de La Rioja ente 1973 y 1976 y ente 1983 y 1989 y senador nacional del 2005 al 2021 en representación de la provincia de La Rioxa.

Carlos Menem
senador d'Arxentina

10 avientu 2017 - 14 febreru 2021 - Ricardo Antonio Guerra
Distritu: Provincia de La Rioja (es) Traducir
Eleiciones: eleiciones llexislatives d'Arxentina de 2017
senador d'Arxentina

10 avientu 2011 - 9 avientu 2017
Distritu: Provincia de La Rioja (es) Traducir
senador d'Arxentina

10 avientu 2005 - 9 avientu 2011
Distritu: Provincia de La Rioja (es) Traducir
Presidente d'Arxentina

8 xunetu 1989 - 10 avientu 1999
Raúl Alfonsín - Fernando de la Rúa
Vida
Nacimientu Anillaco2 de xunetu de 1930[1]
Nacionalidá Bandera d'Arxentina Arxentina
Grupu étnicu Inmigración siria en Argentina (es) Traducir
Llingua materna castellanu
Muerte Buenos Aires[2]14 de febreru de 2021[3] (90 años)
Sepultura cementerio Islámico de San Justo (es) Traducir
Causa de la muerte infección urinaria (es) Traducir[4]
Familia
Casáu con Zulema Fátima Yoma (es) Traducir (1966 – 1999)
Cecilia Bolocco (2001 – 2011)[5]
Fíos/es
Hermanos/es Eduardo Menem
Estudios
Estudios Universidá Nacional de Córdoba
Llingües falaes castellanu[6]
Oficiu políticu, abogáuempresariu
Llugares de trabayu Buenos Aires
Premios
Serviciu militar
Lluchó en Atentado a la embajada de Israel en Argentina (es) Traducir
Atentado a la AMIA (es) Traducir
Operación Alfil (es) Traducir
Operación Uphold Democracy (es) Traducir
Creencies
Relixón islam[17]
catolicismu[18]
Partíu políticu Partido Justicialista (es) Traducir
IMDb nm1364013
Cambiar los datos en Wikidata

Cumplió'l so primer periodu presidencial de 1989 a 1995, depués de Raúl Alfonsín, ya impulsó la reforma constitucional arxentina de 1994, que menguó la estensión del mandatu a cuatro años y habilitó una reelección presidencial inmediata. Esto dexó-y presentase como candidatu y ser reelecto en 1995 pa un segundu mandatu, que s'estendió hasta 1999, añu en que foi asocedíu por Fernando de la Rúa. Foi'l presidente arxentín col mayor periodu siguíu de gobiernu, siguíu por Juan Domingo Perón y Cristina Kirchner..

Nos trés eleiciones presidenciales pa les cualos presentóse foi'l candidatu con mayor númberu de votos, pero na tercer vegada, en 2003, en que nun algamar el mínimu necesariu pa ser escoyíu na primer vuelta, arrenunció la so candidatura al decidir nun presentase a la segunda vuelta.[19]

Primeros años editar

Nació en Anillaco, provincia de La Rioxa. Los sos padres, Saúl Menem (1898-1975) y Mohibe Akil (1907-1977), yeren d'orixe siriu. Estudió abogacía na Universidá Nacional de Córdoba. Salió a la conocencia pública cuando defendió profesionalmente a presos políticos mientres el gobiernu militar de la Revolución Llibertadora.

Foi deteníu per primer vegada en 1956 mientres el gobiernu del xeneral Pedro Eugenio Aramburu.[20] Al añu siguiente fundó la Mocedá Peronista de la so provincia, mientres se desempeñaba como asesor llegal de la Confederación Xeneral del Trabayu y d'otros sindicatos de La Rioxa.

 
Afiche de campaña de 1989.

En 1973, cola vuelta de la democracia, foi electu gobernador del so provincia. Primeramente amosó una adhesión a les postures del peronismu revolucionariu, qu'abandonaría a fines de 1973:

La revolución del 25 de Mayu tien el so sentíu más fondu na defensa que van faer d'ella la Mocedá, les FAR y Montoneros. Hai entá munchos conservadores metíos nel Movimientu, nel gobiernu nacional y ésta ye una llucha a muerte
Carlos Menem[21]

En marzu de 1976, tres el derrocamientu de la presidenta María Estela Martínez de Perón, foi depuestu y deteníu pola Xunta Militar que gobernó'l país mientres el Procesu de Reorganización Nacional y permaneció nesa situación mientres cinco años, primero na cárcel y depués confináu nuna pequeña llocalidá de la provincia de Formosa, llamada Las Lomitas, hasta quedar en llibertá en febreru de 1981.

N'ochobre de 1983, col fin del réxime militar y el regresu de la democracia al país, Menem foi electu nuevamente como gobernador de La Rioxa.

En 1988 ganó a Antonio Cafiero nes eleiciones internes del Partíu Xusticialista y foi proclamáu candidatu a la Presidencia de la Nación pol Frente Xusticialista Popular (FREJUPO), una coalición del xusticialismu con otros partíos menores. Nes eleiciones del 14 de mayu de 1989 foi electu Presidente de la Nación col 47 % de los votos, superando al candidatu de la Unión Cívica Radical, Eduardo Angeloz (que llogró'l 32,45 % na llista de la Unión Cívica Radical más un 4,59 % na llista de la Confederación Federalista Independiente, que lo llevaba tamién como candidatu, esto ye, 37,04 % en total), y asocedió al Presidente Raúl Alfonsín, al que tuvo de reemplazar cinco meses antes de la finalización del so mandatu por cuenta de la crisis provocada pola hiperinflación qu'afectó al país.

Presidencies editar

Primer presidencia (1989-1995) editar

Carlos Menem asumió la presidencia'l 8 de xunetu de 1989, tres el retiru antemanáu de Raúl Alfonsín. Foi daquella la primer socesión presidencial ente dos presidentes constitucionales dende 1928, y la primera dende 1916 ente presidentes de distintos partíos políticos.

Política económica editar

Añu[22] Crecedera
del PIB
1989   -7%
1990   -1,3%
1991   10,5%
1992   10,2%
1993   6,3%
1994   5,8%
1995   -2,8%
1996   4%
1997   8,1%
1998   3,8%
1999   -3.4%

El principal problema que tuvo d'enfrentar al asumir la presidencia foi'l d'una economía en crisis con hiperinflación. El gobiernu de Menem nun principiu paecía plegase a los principios del Consensu de Washington, anque solo fueron aplicaos finalmente los puntos 6 y 9 y parcialmente al 8 (ver equí) al nun cumplir con dellos de los puntos propuestos tuvo un gran déficit fiscal, atrasu cambiario, aumentu del gastu públicu y una gran presión impositiva. Finalmente les reformes realizaes tuvieron un calter muncho más lliberal que lo que yá había, pero igualmente fueron insuficientes na estabilidá al llargu plazu. Cola aprobación de la Llei de Reforma del Estáu foi autorizáu a privatizar delles empreses estatales, na forma que'l presidente envalorara conveniente. Les primeres privatizaciones efectuaes fueron les de la empresa telefónica Entel y la d'Aerolíneas Argentinas. Les mesmes, y otres posteriores, privatizáronse rápido buscando consiguir con ello réditos mediáticos qu'instalaren la idea de la voluntá reformista del gobiernu, pero dicha rapidez condució depués a numberoses crítiques y denuncies d'irregularidaes, omisiones y casos de corrupción. Llueu se privatizaron tamién la rede vial, les canales televisives (cola esceición de ATC, güei Canal 7), gran parte de les redes ferroviaries, Xacimientos Petrolíferos Fiscales y Gas del Estáu.

En 1990 Arxentina recibió la visita del entós Presidente George Bush, con quien Menem comprometer a fortalecer l'axenda de lliberalización del comerciu. Fragmentu de la conferencia de prensa conxunta na Casa Rosada.

Se desreguló la economía, amenorgando cupos, aranceles y prohibiciones d'importaciones, y establecióse la llibertá de precios. Col aumentu d'impuestos como los del Valor Agregáu y Ganancies aumentó la recaldación fiscal. Aun así, a pesar de dichu aumento y de los ingresos xeneraos poles privatizaciones, la situación económica calteníase sopelexada y a fines de 1989 producióse una segunda hiperinflación. El ministru d'economía d'entós, Erman González, apeló al Plan Bonex: confiscó los depósitos a plazu fixu y camudar por bonos de llargu plazu en dólares. Coles mesmes, acutó fuertemente la emisión monetaria.

Mientres la xestión de Domingo Cavallo, ministru d'Economía del so gobiernu, establecióse la Llei de Convertibilidad, que la so aplicación enllargar hasta la crisis arxentina de fines de 2001 y empiezos de 2002. El Bancu Central de la República Arxentina taba obligáu a sofitar la moneda arxentina coles sos reserves nuna rellación de cambéu na qu'un dólar equivalía a un pesu. D'esta forma acutábase la emisión de billetes como mediu de financiamiento del Estáu. Esta llei de calter intervencionista contradiz en gran parte les polítiques aceptaes como neolliberales, al afitar un preciu llibre de la economía con una llei.

Ficheru:Carlos Menem (Retrato Oficial 1989).jpg
Carlos Menem el día de la so asunción presidencial (1989).

Estes midíes llograron una estabilidá económica ensin inflación significativa qu'ufiertó un clima favorable pal surdimientu d'inversiones y l'ingresu de capitales dende otros países, produciéndose una marcada crecedera del PIB. Esi aumentu tuvo carauterizáu pola medría del sector servicios, mientres el PIB industrial contraíase y privatizábase la economía. La estabilidá económica foi, entós, namái aparente, una y bones la capacidá d'emplegar mano d'obra menguaba y cerrábense incontables establecimientos industriales. Mientres el so gobiernu la delda esterna pública multiplicar dende los 45.000 millones que dexara'l gobiernu de Alfonsín, hasta llegar finalmente nel 2000 a 145.000 millones.[23] Nos servicios públicos les privatizaciones producieron meyores calidable en dellos rubros (lletricidá, telefonía), ente que n'otros l'impautu foi negativu, como nos tresportes ferroviarios, esti postreru en particular pol zarru masivu de los servicios de pasaxeros de llarga distancia, asocedíu'l 10 de marzu de 1993. Magar los servicios de trenes privatizaos urbanos del área metropolitana y cargues polo xeneral rexistraron leves ameyoramientos, finalmente cola crisis de 2001 y la devaluación, esnudaron les fráxiles condiciones contractuales que llevaron a les empreses a la quiebra, el posterior vaciamiento de la so infraestructura y finalmente a un deterioru del serviciu en parte sosteníu por subsidios. Coles mesmes, los principales inconvenientes económicos xeneraos por esta política fueron un amenorgamientu de la competitividá basada nel tipu de cambéu y una crecedera del desemplegu.

Al asumir Menem el gobiernu, los valores de desocupación y subocupación habíen alcanzáu picos históricos (8,1% y 8,6% de la población económicamente activa, respeutivamente). Depués d'un periodu de lentu amenorgamientu (6,9% y 8,3% en mayu de 1992), el desemplegu y el subempleo volvieron crecer mientres la crisis de la Tequila, hasta algamar un picu de 18,4% y 11,3% en mayu de 1995, dempués de lo que baxaron llevemente hasta 12,4% y 13,6% n'ochobre de 1998. Pal final del so gobiernu, estes cifres yeren de 13,8% y 14,3%. Contribuyeron al aumentu del desemplegu y el subempleo los despidos masivos nes empreses públiques privatizaes, la terciarización d'actividaes y les socesives midíes de flexibilización llaboral.

Planu políticu y privatizaciones na década menemista editar

El presidente Carlos Menem anuncia la implementación de la reforma educativa y pide sofitu pa la privatización de YPF y del sistema jubilatorio. 1992

En política esterior, dende l'entamu mesmu del so mandatu promovióse un alliniadura automática colos Estaos Xuníos, de manera tal que l'Arxentina abandonó'l Movimientu de Países Ensin Alliniar. El ministru Guido Di Tella referir a dichu alliniadura en forma humorística como les "rellaciones carnales", pero más palantre el términu sería tomáu polos críticos de dicha política internacional pa referise a ésta en forma denigratoria.

Poco dempués de la implementación del Plan Bonex tuvo llugar el Swiftgate, nel que la empresa d'Estaos Xuníos Swift denunció trate perxudicada nuna operación comercial al nun aceptar otorgar un sobornu. Swift recurrió al embaxador de los Estaos Xuníos, Terence Todman, y el mesmu gobiernu d'Estaos Xuníos tomó cartes nel asuntu. Finalmente, a principios de 1991 arrenunció tol gabinete menemista. Foi mientres dichu escándalu que José Luis Pumar pronunció la so espublizada frase Yo robo pa la corona.[24]

N'otros planos, en 1991 Menem promovió la formación del Mercosur y restableció rellaciones diplomátiques col Reinu Xuníu, atayaes dende la Guerra de Malvines. Suspendió'l serviciu militar obligatoriu tres l'escándalu a raigañu del Casu Carrasco. Indultó a militares de l'anterior dictadura (1976-1983) y a militantes d'organizaciones guerrilleres qu'actuaren principalmente mientres la década del setenta, lo que sicasí nun aseló'l descontentu de los militares qu'amenaciaron dempués con otru intentu de golpe.[25][26][27]

 
Menem y el presidente Clinton, el gobiernu menemista ye carauterizáu por estrechar rellaciones "carnales" con Estaos Xuníos.

Mientres el so gobiernu, modificar por llei del Congresu'l númberu d'integrantes de la Corte Suprema de Xusticia, alzándolo a nueve miembros. Parte de la prensa denominó a esta corte ampliada la mayoría automática, aduciendo que na mayor parte de los casos polémicos los votos d'estos cinco xueces coincidíen cola posición del gobiernu.

 
Bandera recordando los 6 000 000 de muertos nel holocaustu xudíu y a los muertos nos atentaos terroristes realizaos en Buenos Aires contra la Embaxada d'Israel y contra la AMIA.

Mientres la so xestión l'Arxentina foi blancu de dos ataques terroristes: el 17 de marzu de 1992 producióse'l primera atentáu contra la embaxada d'Israel, onde morrieron 22 persones y el 18 de xunetu de 1994 producióse'l Atentáu a la AMIA (Asociación Mutual Israelita Arxentina) que causó la muerte de 85 persones. La investigación del primer atentáu foi realizada pola Corte Suprema de Xusticia, ensin que fuera alzada nunca a xuiciu. Respectu del segundu atentáu a l'AMIA, cuando se realizó'l xuiciu oral ente 2001 y 2003, quedó al descubiertu una xigantesca rede de encubrimiento qu'arreyaba al xuez de la causa, los fiscales, los servicios d'intelixencia, l'entós presidente Menem y altos funcionarios del so gobiernu, y hasta'l presidente de la Delegación d'Asociaciones Israelites Arxentines (DAIA), que xeneró un segundu xuiciu por encubrimiento, empecipiáu en 2015 y qu'entá nun rematara n'ochobre de 2018.

Les denuncies de corrupción sobre'l so gobiernu nun torgar que la so xestión caltuviera una imaxe favorable debíu al ésitu na cara económica. En 1993, el so Ministru del Interior, Gustavo Béliz, arrenunció al so cargu y declaró públicamente que'l presidente taba arrodiáu de corruptos.[28][29] Cuando Menem anunció'l so propósitu de faer aprobar una llei que declarara la necesidá de convocar a una convención constituyente que modificara la Constitución Nacional y dexara la so reelección, plantegóse un conflictu interpretativu respectu del artículu 30 de dicha Constitución. Menem sostenía -al igual que lu había fechu Perón en 1949- que la mayoría de dos tercios de los miembros del Congresu riquida pa ello tenía de calculase sobre los que tuvieren presentes na sesión, en tantu la oposición sostenía -tal como lo fixera la Unión Cívica Radical en 1949- que se precisaben dos tercios del númberu de representantes qu'integraba cada Cámara. El puntu yera crucial porque los partidarios de la reforma nun algamar la mayoría necesaria si aplicábase esta última interpretación.

Menem primió con utilizar la interpretación que la favorecía ya inclusive convocó a un plebiscitu non venceyante por que la ciudadanía opinara sobre la reforma, pero finalmente entró en negociaciones col líder de la oposición radical, Raúl Alfonsín, quien aceptó que se convocara a una Convención pa la reforma de la Constitución Nacional qu'incluyera, amás de la tema de la reelección, otres clauses que-y interesaben, tales como la eleición d'un tercer senador pola minoría, l'establecimientu de la figura del Xefe de Gabinete y la incorporación a la Constitución de diversos convenios internacionales, ente otros puntos, tou lo cual configuró'l llamáu Pactu de Olivos. La reforma foi aprobada pola convención en 1994 y dexó la reelección de Menem al añu siguiente.

Empreses privatizaes o concesionadas editar

  • Alministración Xeneral de Puertos AGP: privatizada.
  • Aerolíneas Argentinas SE: privatizada.
  • Aeropuertos: concesionados.
  • Agua y Enerxía Llétrica SE, Sector Llétricu: privatizada.
  • Área Material Córdoba Aviones: privatizada.
  • Argentina Televisora Color LS 82 TV Canal 7 (ATC): disuelta.
  • Estelleru Ministru Manuel Domecq García - DOMECQ: disuelta.
  • Estelleros y Fábriques Navales del Estáu - AFNE SA: provincializado.
  • Bancu Hipotecariu Nacional: privatizáu.
  • Bancu Nacional de Desarrollu (BANADE): disueltu.
  • Caxa Nacional d'Aforru y Seguro: privatizada.
  • Canal 11, Dicon Espardimientu SALS 84 TV: privatizada.
  • Canal 13, Ríu de la Plata SALS 85 TV: privatizada.
  • Carboquímica Arxentina Sociedá Anónima Mista: privatizada.
  • Minero Carolina SA: disuelta.
  • Compañía Azucrera les Palmes SAI.C.A.P.O.: disuelta.
  • Conarsud SA Asesoría y Consultoría: disuelta.
  • Consultara SA Consultora de l'Armada: disuelta.
  • Corporación Arxentina de Productores (CAP): disuelta.
  • Empresa Desarrollo Especiales (SAEDESA): disuelta.
  • Empresa Líneas Marítimas Argentinas (ELMA): Disuelta llei 23.696 de Reforma del Estáu.
  • Empresa Nacional de Correos y Telégrafos (ENCOTEL): disuelta.
  • Empresa Nacional de Telecomunicaciones (ENTEL): privatizada y depués renacionalizada.
  • Empresa Nuclear Arxentina de Centrales Llétriques (SAENACE): disuelta.
  • Establecimientos Altos Fornos Zapla: privatizada.
  • Fábrica Militar d'Ácidu Sulfúrico: privatizada.
  • Fábrica Militar de Tolueno Sintéticu: privatizada.
  • Fábrica Militar de Vainas y Conductores Llétricos ECA: privatizada.
  • Fábrica Militar General San Martín: privatizada.
  • Fábrica Militar Pilar: privatizada.
  • Fábrica Militar San Francisco: privatizada.
  • Ferrocarril Belgrano SA: concesionado.
  • Ferrocarriles Argentinos SA: concesionado.
  • Ferrocarriles Metropolitanos SA: concesionado.
  • Fondu Nacional de la Marina Mercante: disueltu.
  • Forxa Arxentina SA: disuelta.
  • Gas del Estáu SE: privatizada (vease Gas del Estáu).
  • Hidroeléctrica Norpatagónica SA Sector Llétricu (HIDRONOR): privatizada.
  • Fierro Patagónico de Sierra Grande SA Minera (HIPASAM): provincializada (vease Fierro de Sierra Grande).
  • Hipódromu Arxentín: concesionado.
  • Induclor Sociedá Anónima Mista: privatizada.
  • Indupa SA: privatizada.
  • Institutu Nacional de Reaseguros (INDER): disueltu.
  • Interbaires SA: privatizada.
  • Intercargo SA: privatizada.
  • Xunta Nacional de Carnes: disuelta.
  • Xunta Nacional de Granos: disuelta.
  • LR3 Radiu Belgrano: concesionada.
  • LR5 Radiu Excelsior: concesionada.
  • LV3 Radio Córdoba: concesionada.
  • Llao Llao Holding: privatizáu.
  • Monómeros Vinílicos: privatizáu.
  • Obres Sanitaries de la Nación (OSN): concesionada.
  • Petropol: privatizada.
  • Petroquímica Bahía Blanca S.A: privatizada.
  • Petroquímica Xeneral Mosconi SAI.y C.: privatizada.
  • Petroquímica Ríu Terceru: privatizada.
  • Polisur Sociedá Mista: privatizáu.
  • Redes d'Accesu a grandes ciudaes: concesionadas.
  • Servicios Llétricos del Gran Buenos Aires Sector Llétricu (SEGBA): privatizada.
  • Sociedá Mista Siderurgia Arxentina (SOMISA): privatizada.
  • Talleres Navales Dársena Norte SAC.I.y N.(TANDANOR): privatizaos.
  • Tanque Arxentín Medianu SE (TAMSE): disueltu.
  • Teunoloxía Aeroespacial SATEA: disuelta.
  • Xacimientos Carboníferos Fiscales YCF: concesionada.
  • Xacimientos Petrolíferos Fiscales YPF: privatizada.

Gabinete del 1ᵉʳ periodu editar

  
Ministerios del Gobiernu de
Carlos Menem
Titular Periodu
Ministeriu del Interior Eduardo Bauzá
Julio Mera Figueroa
José Luis Pumar
Gustavo Béliz
Carlos Federico Ruckauf
Carlos Vladimiro Corach
7 de xunetu de 1989 - 15 d'avientu de 1990
15 d'avientu de 1990 - 12 d'agostu de 1991
12 d'agostu de 1991 - 4 d'avientu de 1992
4 d'avientu de 1992 - 23 d'agostu de 1993
23 d'agostu de 1993 - 9 de xineru de 1995
9 de xineru de 1995 - 8 de xunetu de 1995
Ministeriu de Rellaciones Esteriores, Comerciu Internacional y Cultu Domingo Felipe Cavallo
Guido Di Tella
8 de xunetu de 1989 - 31 de xineru de 1991
31 de xineru de 1991 - 8 de xunetu de 1995
Ministeriu de Defensa Ítalo Arxentín Luder
Humberto Romero
Guido Di Tella
Antonio Erman González
Oscar Camilión
8 de xunetu de 1989 - 26 de xineru de 1990
26 de xineru de 1990 - 31 de xineru de 1991
31 de xineru de 1991 - 1 de marzu de 1991
1 de marzu de 1991 - 9 d'avientu de 1993
9 d'avientu de 1993 - 8 de xunetu de 1995
Ministeriu d'Economía y Producción Miguel Ángel Roig
Néstor Rapanelli
Antonio Erman González
Domingo Felipe Cavallo
8 de xunetu de 1989 - 14 de xunetu de 1989
14 de xunetu de 1989 - 18 d'avientu de 1989
18 d'avientu de 1989 - 4 de febreru de 1991
4 de febreru de 1991 - 8 de xunetu de 1995
Ministeriu de Xusticia, Seguridá y Derechos Humanos Lleón Carlos Arslanián
Jorge Luis Maiorano
Rodolfo Carlos Barra
8 de xunetu de 1989 - 16 de xineru de 1992
16 de xineru de 1992 - 16 de xunu de 1994
16 de xunu de 1994 - 8 de xunetu de 1995
Ministeriu de Trabayu, Emplegu y Seguridá Social Jorge Alberto Triaca
Rodolfo Díaz
Enrique Osvaldo Rodríguez
Armando Caro Figueroa
8 de xunetu de 1989 - 16 de xineru de 1992
16 de xineru de 1991 - 4 d'avientu de 1992
4 d'avientu de 1992 - 22 d'avientu de 1993
22 d'avientu de 1993 - 8 de xunetu de 1995
Ministeriu de Salú y Ambiente Julio Corzu
Antonio Erman González
Eduardo Bauzá
Alberto Kohan
Avelino Porto
Julio César Aráoz
Alberto Mazza
8 de xunetu de 1989 - 23 de setiembre de 1989
26 de setiembre de 1989 - 14 d'avientu de 1989
15 d'avientu de 1989 - 20 de setiembre de 1990
20 de setiembre de 1990 - 16 de xineru de 1991
16 de xineru de 1991 - 3 d'avientu de 1991
3 d'avientu de 1991 - 22 d'abril de 1993
22 d'abril de 1993 - 8 de xunetu de 1995
Ministeriu d'Educación Antonio Salonia
Jorge Alberto Rodríguez
8 de xunetu de 1989 - 4 d'avientu de 1992
4 d'avientu de 1992 - 8 de xunetu de 1995
Ministerio d'Obres y Servicios públicos Roberto José Dromi 8 de xunetu de 1989 - 4 de xineru de 1991

Segunda presidencia (1995-1999) editar

 
Menem, el secretariu de Defensa d'EE. XX. William S. Cohen y la so esposa Janet el 15 de payares de 1999.

El 14 de mayu de 1995 realizáronse les eleiciones presidenciales que refundiaron la siguiente resultancia:

  1. Carlos Menem-Carlos Ruckauf (PX): 8.687.319 votos, 49,94%
  2. José Octavio Bordón-Carlos "Chacho" Álvarez (FREPASO): 5.095.029 votos, 29,30%
  3. Horacio Massaccesi-Antonio Hernández (UCR): 2.956.087 votos, 16,99%

Nel so segundu mandatu, Menem caltuvo les polítiques económiques de la so primer etapa de gobiernu. Esta vegada, sicasí, l'empiezu d'una recesión nel tercer trimestre de 1998 y nueves acusaciones de corrupción tuvieron de resultes un descensu na so popularidá: depués d'un nuevu intentu de reforma constitucional —esta vegada fallíu—, Menem terminó'l so gobiernu'l 10 d'avientu de 1999 trespasándo-y el mandu al presidente electu Fernando de la Rúa.

En 1998, depués d'una entrevista col papa Xuan Pablo II na Ciudá del Vaticanu, Carlos Menem aprobó un decretu que declaró'l 25 de marzu el Día del Neñu por Nacer na Arxentina.[30] Mientres la primer celebración, en 1999, el presidente afirmó que "l'Arxentina asitió ente les prioridaes de la so política esterior, un firme y decidida aición en defensa de la vida".[31] Nesti contestu foi que Zulema Yoma, ex esposa del presidente, decidió cuntar nuna entrevista que se realizó un albuertu col sofitu de Carlos Menem.[32]

 
Menem apurre'l mandu a Fernando de la Rúa tres 10 años de gobiernu.

El 3 de payares de 1995 esplotaron los depósitos de la Fábrica Militar de Ríu Terceru. Morrieron siete persones y produciéronse daños materiales na ciudá. Abarruntóse qu'en realidá nun foi un accidente, y que lo que se buscaba yera despintar un faltante d'armes (ver seición Vida pública dempués de les sos presidencies).

Gabinete del 2ᵘ Periodu editar

  
Ministerios del Gobiernu de
Carlos Menem
Titular Periodu
Xefatura de Gabinete de Ministros[33] Eduardo Bauzá
Jorge Alberto Rodríguez
8 de xunetu de 1995 - 4 d'avientu de 1996
28 de marzu de 1996 - 10 d'avientu de 1999
Ministeriu del Interior Carlos Vladimiro Corach 8 de xunetu de 1995 - 10 d'avientu de 1999
Ministeriu de Rellaciones Esteriores, Comerciu Internacional y Cultu Guido Di Tella 8 de xunetu de 1995 - 10 d'avientu de 1999
Ministeriu de Defensa Oscar Camilión
Jorge Domínguez
8 de xunetu de 1995 - 7 d'agostu de 1996
7 d'agostu de 1996 - 10 d'avientu de 1999
Ministeriu d'Economía y Producción Domingo Felipe Cavallo
Roque Fernández
8 de xunetu de 1995 - 7 d'agostu de 1996
7 d'agostu de 1996 - 10 d'avientu de 1999
Ministeriu de Xusticia, Seguridá y Derechos Humanos Rodolfo Barra
Elías Jassán
Raúl Granillo Ocampo
8 de xunetu de 1995 - 10 de xunetu de 1996
10 de xunetu de 1996 - 25 de xunu de 1997
25 de xunu de 1997 - 10 d'avientu de 1999
Ministeriu de Trabayu, Emplegu y Seguridá Social José Armando Caro Figueroa
Antonio Erman González
José Alberto Uriburu
8 de xunetu de 1995 - 5 d'avientu de 1997
5 d'avientu de 1997 - 26 de mayu de 1999
26 de mayu de 1999 - 10 d'avientu de 1999
Ministeriu de Salú y Ambiente Alberto José Mazza 8 de xunetu de 1995 - 10 d'avientu de 1999
Ministeriu d'Educación Jorge Alberto Rodríguez
Susana Decibe
Manuel García Solá[34]
8 de xunetu de 1995 - 28 de marzu de 1996
28 de marzu de 1996 - 7 de mayu de 1999
7 de mayu de 1999 - 10 d'avientu de 1999

La muerte del so fíu Carlos editar

 
Zulema Yoma, primer esposa de Menem y madre de «Carlitos».

El fíu del presidente, Carlos Menem Jr., «Carlitos», morrió'l 15 de marzu de 1995 xunto al corredor d'autos Silvio Oltra mientres un viaxe n'helicópteru, a los 26 años d'edá. Los peritos determinaron que l'aparatu cayó al truñar cables d'alta tensión pero la so madre, Zulema Yoma, aportunó siempres en que'l so fíu fuera atacáu por proyeutil y que'l mesmu gobiernu taba despintando les pruebes del fechu pos, según la so versión, la muerte del so fíu foi entamada pola redolada del presidente.

De primeres el presidente nun sofitó la teoría de la so esposa y, pocu dempués de la muerte del so fíu, Zulema divorciar d'él, de quien yá taba dixebrada de fechu. Depués presentóse como querellante na causa, abandonando la teoría del accidente.

La causa foi archivada'l 16 d'ochobre de 1998 pol Xuez Villafuerte Ruzo, al considerar que se trató d'un accidente, pos la nave estrellóse depués de cutir con cables d'alta tensión; pero ante'l recursu de Zulema foi reconsiderada pola Corte Suprema, que n'abril de 2001 decidió refugar el recursu pa reabrila.[35][36]

En 2010 la causa foi reabierta.[37] El 8 de xunetu de 2014 el ex-presidente Carlos Menem realizó una presentación por escritu na que manifestó: "Depués d'esplorar y estudiar los fechos y circunstancies qu'arrodien la causa –anque primeramente nun foi asina-, llegué a la conclusión de que la cayida del helicópteru, y la consecuente muerte del mio fíu, foi la resultancia d'un atentáu".[38][39][40][41]

Amás de Zulema Yoma. dellos sectores de la opinión pública tamién abarrunten que nun se trató d'un accidente, como s'aportunó nun principiu, sinón d'un posible axuste de cuentes o vengación por alcuerdos políticu-mafiosos ensin cumplir.[42][43] Basar en que l'esguace del helicópteru fíxose darréu, ensin posibilidá d'un nuevu peritaxe; en que se producieron delles muertes por asesinatu o causes pocu clares de 14 persones rellacionaes cola investigación (ente testigos, investigadores y peritos);[44][45] y na falta de midíes concretes per parte del gobiernu pa esclariar el casu.

Vida pública dempués de les sos presidencies editar

 
Cecilia Bolocco foi la segunda y última esposa de Menem.

En mayu de 2001 casóse cola ex-modelu (Miss Universu 1987) y presentadora televisiva chilena Cecilia Bolocco, cola cual empecipió los trámites de divorciu en febreru de 2007. Con ella tien un fíu: Máximo Menem Bolocco, quien nació en 2003.[46]

Candidatura presidencial en 2003 editar

La nueche del 21 de payares de 2001, el mesmu día en que foi lliberáu del arrestu domiciliariu al que tuvo sometíu pola causa de la venta illegal d'armes a Ecuador, Menem llanzó la so candidatura presidencial en La Rioxa, xunto a la so entós esposa, Cecilia Bolocco.[47][48]

En xineru de 2003, los xusticialistes esperaben dirimir na so interna qué candidatu representar nes próximes eleiciones xenerales. Sicasí, el Congresu Nacional del Partíu Xusticialista, axuntáu'l 24 de xineru nel miniestadio de Lanús, anuló les internes partidaries y aprobó el sistema de "neolemas" por aciu el cual autorizó a Carlos Menem, Adolfo Rodríguez Saá y Néstor Kirchner a participar direutamente na eleición xeneral convocada pal 27 d'abril. Estes nueves regles de participación eleutoral fueron impulsaes pol presidente Eduardo Duhalde, quien impulsaba la candidatura de Kirchner, entós gobernador de Santa Cruz. Menem, sicasí, quería qu'hubiera internes. En tantu, la xueza eleutoral María Servini de Cubría aceptó l'apelación presentada pol duhaldismo al resolución que prohibe l'usu de neolemas pa dirimir la fórmula presidencial del Partíu Xusticialista. Menem nun pudo revertir la decisión partidaria por aciu la vía xudicial.

La fragmentación eleutoral del peronismu esvalixaba'l votu dando más posibilidaes a una segunda vuelta. Nes eleiciones del 27 d'abril diben presentase 19 candidatos, provenientes d'un peronismu estremáu en trés fraiciones.

Nes mesmes, Menem, candidatu de l'alianza "Frente pola Llealtá - Ucede", allugar nel primer llugar, con 4.740.907 de votos (24,45%), y Kirchner, del "Frente pa la Victoria", secundar, con 4.312.517 de votos (22,24%). Terceru allugóse l'ex ministru d'Economía radical Ricardo López Murphy, encabezando un frente disidente, con 3.173.475 votos (16,37%); cuartu Adolfo Rodríguez Saa, con 2.735.829 votos (14,11%), y quinta Elisa Carrió. El candidatu de la O.C.R., Leopoldo Moreau, quedó apostráu a unu de los últimos llugares, col 2,34% de los votos.

Como nengún de los candidatos llogró la mayoría necesaria pa imponese na primer ronda, llegar a segunda vuelta. La reforma de 1994 de la Constitución arxentina prescribe, nos artículos 94 y 96, que se debe realizar la segunda vuelta si'l trunfador llogra menos del 45% de los votos y hai una diferencia menor de diez puntos porcentuales col segundu candidatu.

Preparóse entós una nueva eleición en segunda vuelta ente los dos candidatos más votaos (el mesmu Menem y el gobernador Néstor Kirchner), pal 18 de mayu de 2003. Menem decidió arrenunciar a la so candidatura al considerar que la ventaya en votos del so rival yera irreversible; d'esta miente, terminó siendo víctima del mecanismu escurríu pol so propiu equipu. Por aplicación del artículu 155 del Códigu Eleutoral Nacional arxentín, Llei n° 19.945, qu'axusta que "en casu d'arrenunciu de los dos candidatos de cualesquier de los dos fórmules más votaes na primer vuelta, va proclamase electa a la otra", al retirase de la segunda vuelta la fórmula Menem-Romero, quedó proclamada la fórmula Kirchner-Scioli.

Senador nacional per La Rioxa editar

El 23 d'ochobre de 2005 presentar a eleiciones pa Senador Nacional pola so provincia y llogró la banca correspondiente a la minoría; los dos escaños pola mayoría fueron ganaos pola fraición del presidente Néstor Kirchner, liderada a nivel llocal pol ex gobernador Ángel Maza. D'esta forma, Menem volvió ocupar un cargu públicu esautamente seis años dempués de dexar la Presidencia.

En mayu de 2007, Menem presentóse como opositor al presidente Néstor Kirchner, al que desfamó públicamente en repitíes ocasiones.[49] Según la so opinión, Kirchner nun aplica una política imparcial con respectu al juzgamiento de militares y civiles acusaos de cometer actos de violación de los derechos humanos nes décades del 70 y 80, yá que namái pretende xulgar a los cabezaleros de la última dictadura militar, pero non a los militantes d'organizaciones guerrilleres.

Presentóse como candidatu a gobernador de La Rioxa el 19 d'agostu de 2007, pero foi derrotáu: llogró cerca del 22% de los votos,[50] y quedó terceru detrás de Luis Beder Herrera y de Ricardo Quintela. Antes d'esta última derrota, Menem presentábase públicamente como candidatu a la presidencia pa les eleiciones d'ochobre de 2007.[51] Finalmente, arrenunció de postulase. Nel añu 2008 la empresa Siemens AG manifestó qu'ente 1998 y 2004 había pagu sobornos a distintos funcionarios, ente los cualos taba Menem, con cuenta de llograr un contrato multimillonariu col Estáu pa fabricar los documentos nacionales d'identidá, lo cual foi negáu pol imputáu.[52]

El 17 de xunetu de 2008, la figura del Senador Menem foi de gran importancia na sesión sobre la Resolución 125, relativa a la imposición de retenciones móviles a la esportación de productos agropecuarios, na cual se dirimió el conflictu qu'enfrentaba al Gobiernu Nacional col sector agrícola-ganaderu. Mientres l'alderique, que s'estendió por dieciocho hores, el ex-presidente tuvo en gran parte ausente por causa de una internación d'urxencia por una fuerte neumonía. Esto dio llugar a numberoses especulaciones, yá que cola so ausencia votaríen 71 de los 72 senadores, dexándo-y al oficialismo vencer por 36 votos contra 35 de la oposición. Finalmente, pasada la medianueche, el Senador fixo presente na cortil, pronunció un fuerte discursu en contra de les retenciones móviles, anunció públicamente'l so proyeutu ingresáu por mesa d'entraes y antemanó que votaría en contra del proyeutu oficialista. Esto foi calificáu como un actu de coraxe cívicu pol ex Secretariu Xeneral de la Presidencia, Alberto Kohan.[53] Finalmente, la sesión terminó empatada con 36 votos a favor ya idénticu númberu en contra, y debió desempatar l'entós Vicepresidente, Julio César Cleto Cobos.

El so votu nel proyeutu de llei Interrupción voluntaria del embaranzu del 08/08/2018 foi negativu.[54]

Imaxe pública editar

Menem incursionó nel automovilismu deportivu, compitiendo asiduamente en Rally nos años 1980 con un Peugeot 504 primeru y depués con un Renault 18, el que depués-y venció al so amigu Juan María Traverso. Dempués d'asumir el cargu como presidente y mientres l'exerciciu del so mandatu, Menem dedicó especial atención a los medios d'espardimientu, colo cual aumentó'l so protagonismu públicu y el so perfil mediáticu. Según dellos medios periodísticos,[55] n'oportunidá de brindar una conferencia de prensa, Menem afirmaría qu'ente'l so llectures topaba una obra escrita por Sócrates. L'error de Menem consistiría en que se desconoz qu'esista daqué escritu por dichu filósofu.

N'otra ocasión, al dar empiezu al ciclu lectivu de 1996 en Tartagal (Salta), informó a los neños d'una humilde escuelita del aprobetáu Norte arxentín que se licitaría un sistema de vuelos estratosféricos "dende una plataforma que quiciabes s'instale na provincia de Córdoba. Eses naves espaciales van salir de l'atmósfera, van remontar a la estratósfera y dende ende escoyer el llugar onde quieran dir, de tala forma que nuna hora y media podamos, dende Arxentina, tar en Xapón, en Corea o en cualesquier parte".[56][57] "Paez un suañu, pero ta en marcha. Nun me lo cuntaron: yo recibí a los empresarios de la compañía d'aviación d'Estaos Xuníos Lockheed»".[58] Como la compañía aeronáutica Lockheed fuera direutamente arreyada, el so representante, Harry Radclifee, esplicó'l proyeutu nos siguientes términos:

"El presidente referir a un programa anguaño en desenvolvimientu n'EEXX. Ye un programa de la NASA qu'agora ta na fase unu. Ye la fase preliminar, la de diseñu y desenvolvimientu".

Radcliffe indicó que los primeros vuelos espaciales sirviríen p'asitiar satélites nel espaciu con fines científicos y que a partir del añu 2005 «podría haber vuelos con pasaxeros».[58]

Otru proyeutu impulsáu por Menem y duramente criticáu pola prensa foi'l de construyir una Aeroísla, una islla artificial nel Ríu de la Plata a la cual sería treslladáu'l Aeroparque Jorge Newbery. El proyeutu, sofitáu por Álvaro Alsogaray, nunca espolletó.[59]

Indultó a responsables del Terrorismu d'Estáu n'Arxentina nes décades de 1970 y 1980, y a integrantes de grupos guerrilleros como'l ERP y Montoneros; condecoró a Augusto Pinochet[60][61] ya intentó enllantar la pena de muerte.[62] Cuando en 1993 arrenunció'l so ministru del Interior, Gustavo Béliz, esti lo acusó d'escoyer en llugar de "funcionarios honestos" a "alcagüetes y mediocres".[63]

Na actualidá encabeza'l partíu "Llealtá y Dignidá", xunto a Mercedes Landa.[64]

Causes xudiciales editar

Absolución nel contrabandu d'armes a Croacia y Ecuador editar

El 7 de xunu de 2001 foi deteníu pol escándalu por venta d'armes a Ecuador, Croacia y Bosnia asocedida mientres el so gobiernu y quedó so arrestu domiciliariu hasta'l 21 de payares del mesmu añu, cuando la Corte Suprema emitió un fallu absolutoriu nel so favor.[65] Acusábase-y de dar les órdenes pa esviar grandes cargamentos d'armes que, según los decretos por él roblaos, teníen de dir a Panamá y Venezuela, pero terminaron n'Ecuador y Croacia.[66] Lleváu a xuiciu oral foi absueltu en 2011 pol Tribunal Oral no Penal Económicu 3 (TOPE 3).[67] En 2013 la Cámara Federal de Casación Penal revocó l'absolución y condergar como coautor del contrabandu d'armes a Croacia y Ecuador; poco dempués el TOPE 3 estableció la pena en 7 años de prisión.[68]

En 2017, la Corte Suprema por unanimidá (Lorenzetti, Highton de Nolasco, Maqueda, Rosatti y Rosenkrantz) fixo llugar a los recursos estraordinarios de los acusaos y ordenó dictar un nuevu fallu nel menor tiempu posible, por cuenta de que nun se cumpliera la garantía del “doble conforme” (dos fallos condenatorios).[69][70] La causa foi unviada a la Sala I de la Cámara Federal de Casación Penal (Liliana Catucci, Carlos Mahiques y Eduardo Riggi) que'l 4 d'ochobre de 2018 decidió absolver a Menem y los demás acusaos por cuenta de que nun se cumpliera'l "principiu del plazu razonable" p'aportar a una condena firme.[71]

Absolución na esplosión de la fábrica d'armes de Ríu Terceru editar

Tocantes a la causa de la voladura de la fábrica de Ríu Terceru, asocedida a pocu d'empezar la so segunda presidencia, la Cámara Federal de Córdoba anuló la so indagatoria na investigación sobre les causes d'esi sucesu en payares de 2008, a 13 años d'asocedíu. La razón pola cual desvenceyar de la causa ye que l'entós fiscal Carlos Stornelli nunca solicitó la indagatoria del exmandatario.[72]

Condena non firme por peculado y inhabilitación perpetua pa exercer cargos públicos editar

El 1 d'avientu de 2015, el Tribunal Oral Federal 4 condergó a Menem a 4 años y seis meses de prisión pol delitu de peculado y inhabilitación perpetua pa exercer cargos públicos.[73] [74] [75]

El so ministru d'economía Domingo Cavallo tamién foi topáu culpable, condergáu a 3 años y 6 meses de prisión, inhabilitación perpetua pa exercer cargos públicos, y a un prindo de 220.868 pesos. El tribunal tamién atopó culpable al ex ministru de Xusticia Raúl Granillo Ocampo, pol cobru de sobresueldos, impúnxo-y una pena de trés años y tres meses de cárcel y el prindo de 1.350.000 pesos.

Menem nun cumple la condena en prisión por cuenta de que la condena nun s'atopa firme, por cuenta de qu'entá se tramiten recursos.[76][77][78]

Referencies editar

  1. URL de la referencia: http://www.britannica.com/EBchecked/topic/374911/Carlos-Menem.
  2. URL de la referencia: https://elpais.com/internacional/2021-02-14/muere-el-expresidente-argentino-carlos-menem-el-padre-de-la-convertibilidad.html.
  3. URL de la referencia: https://www.lanacion.com.ar/politica/carlos-menem-nid2544563, .
  4. URL de la referencia: https://www.pagina12.com.ar/323746-murio-carlos-menem, .
  5. «ВВС».
  6. Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.
  7. «Երևանի պատվավոր քաղաքացիները».
  8. URL de la referencia: https://jis.gov.jm/information/awards/order-of-jamaica/.
  9. URL de la referencia: https://www.quirinale.it/onorificenze/insigniti/10732.
  10. Identificador del Boletín Oficial del Estado: BOE-A-1994-4462.
  11. «Resolución N° 1137/994. ENTREGA DE MEDALLA DE LA REPUBLICA ORIENTAL DEL URUGUAY. CARLOS SAUL MENEM. ARGENTINA». Dirección Nacional de Impresiones y Publicaciones Oficiales (27 ochobre 1994). Consultáu'l 9 xunetu 2020.
  12. URL de la referencia: https://web.archive.org/web/20150118121019/http://www.v1.sahistory.org.za/pages/artsmediaculture/culture%20&%20heritage/national-orders/1995.htm.
  13. URL de la referencia: http://www.moe.gov.cn/s78/A22/xwb_left/moe_829/tnull_44386.html. Data de consulta: 11 abril 2019. Llingua de la obra o nome: chinu. Editorial: Ministerio de Educación de la República Popular China.
  14. «Narodne novine» (croata) (1r mayu 1995).
  15. URL de la referencia: https://www.lrp.lt/lt/prezidento-veikla/apdovanojimai/apdovanotu-asmenu-duomenu-baze/27252?sqid=110e83bc68f73027eb258f7be4b4ebc7c162db03.
  16. Afirmao en: Suomen Valkoisen Ruusun ja Suomen Leijonan ritarikunnat. Páxina: 499. Editorial: Edita. Llingua de la obra o nome: finlandés. Data d'espublización: 2017. Autor: Antti Matikkala.
  17. «Diario Perfil» (castellanu). Consultáu'l 18 febreru 2021.
  18. URL de la referencia: https://www.youtube.com/watch?v=VlWCSIoMXdg.
  19. Cumplir 10 años del arrenunciu de Menem al balotaje
  20. «Menem, un "Animal Políticu".»
  21. El Descamisado (4):  p. 8. 12 de xunu de 1973.  citáu por cita publicación|url=http://www.scielo.org.ar/pdf/rhaa/v51n1/v51n1a06.pdf%7Cpublicación=Revista d'Historia Americana y Arxentina|volume=51|númberu=1|añu=2016|allugamientu=Mendoza|editorial=Universidá Nacional de Que'l so|issn=0556-5960|páxines=169-195 |títulu=Conflicto provinciales ente l'Enclín y l'ortodoxa. La Rioxa, un casu d'estudiu|nome=Damián |apellíu=Antúnez}}
  22. http://www.latdf.com.ar/2014/02/evolucion-del-pbi-de-argentina-dende.html
  23. Cómo empezó la delda esterna en La Nación del 6/5/2001, por Jaime Poniachik
  24. «Pumar: del Robu pa la corona” a empresariu aliáu del kirchnerismo». Clarín del 26 d'agostu de 2012. Consultáu'l 10 de xunetu de 2015.
  25. https://www.abc.es/hemeroteca/historico-08-06-2003/abc/Internacional/seineldin-álceme en-armes-forzáu-por-menem-que-me-tendio-una trampa_186247.html
  26. https://www.clarin.com/sociedad/rebelion-avientu-secretu-peor-guardáu_0_SyL-5LYlRtx.html
  27. https://www.diariopopular.com.ar/te-acordas-de cumplir-25-anos-del-ultimo-alzamientu-carapintada-n244280
  28. «a-beliz-que-senale-a-los-corruptos Menem píde-y a Beliz que señale a los corruptos». La Nación (13 de xineru de 1996).
  29. «graves acusaciones Beliz desamarró un discutiniu por graves acusaciones». La Nación (8 de marzu de 2003).
  30. «Menem instituyó el día del neñu nonato». Diariu La Nación (9 d'avientu de 1998). Consultáu'l 8 de xunu de 2013.
  31. «presidente-dr-carlos-sa%C3%BAl-menem Discursu del Presidente Dr. Carlos Saúl Menem». Vida Humana Internacional (19 de xunu de 2012). Consultáu'l 4 de setiembre de 2013.
  32. «Páxina/12». Consultáu'l 11 de xunu de 2018.
  33. Na Reforma de la Constitución Argrego la Xefatura de Gabinete de Ministros
  34. Metanes protestes, asumió García Solá
  35. “Clarín”
  36. http://www.pagina12.com.ar/1998/98-10/98-10-17/pag06.htm
  37. http://periodicotribuna.com.ar/13969-cfk-facer-reabren-espediente-pola muerte-de-menem-jr.html
  38. http://www.fiscales.gob.ar/fiscalias/el-ex-presidente-menem-foi-citáu-a-declarar-como-testigu-pola muerte-de-el so-fíu/
  39. http://www.lanacion.com.ar/1723553-volvieron citar-a-carlos-menem-pola causa-que-investiga-la muerte-de-el so-fíu
  40. http://www.diariopopular.com.ar/notas/200422-menem-admitio-que-el so-fíu-murio-un atentáu
  41. http://www.infobae.com/2014/09/11/1594047-menem-declarara-la muerte-el so-fíu-el-23-setiembre-y-podria-faelo-el congresu
  42. http://periodicotribuna.com.ar/13909-los-vinculos-ente-l'atentáu-a-la-amia-y-la muerte-de-carlitos-menem.html
  43. http://www.mdzol.com/nota/539377/
  44. http://periodicotribuna.com.ar/6275-secretos-del-dia-que-mataron-a-carlitos-menem.html
  45. http://www.lv12.com.ar/292252-los-sorprendentes-asesinatos-que-arrodiaron-la muerte-de-carlitos-menem.html (enllaz rotu disponible n'Internet Archive; ver l'muerte-de-carlitos-menem.html historial y la muerte-de-carlitos-menem.html última versión).
  46. A los 73 años, Menem foi padre de Máximo Saúl - 20.11.2003 - lanacion.com  
  47. «"Vengo a la mio tierra a llanzar la mio candidatura"». La Nación (21 de payares de 2001).
  48. «Menem llanzó la so candidatura pal 2003». Los Andes. Archiváu dende l'orixinal, el 7 de mayu de 2014. Consultáu'l 6 de mayu de 2014.
  49. Los mozos tamién tomen Viagra, Diariu Perfil, 20 de mayu de 2007
  50. Beder Herrera imponer nes eleiciones de La Rioxa
  51. Agora, Menem aspira a la gobernación
  52. Menem refugó l'acusación na so contra Publicáu nel diariu La Nación de Buenos Aires el 17-12-2008. Accesu'l 19-12-2008
  53. Kohan refugó alianza ente'l Kirchnerismo y Menem Del Diariu La Capital - Accesu 25-02-10
  54. El senáu refugó'l proyeutu d'interrupción voluntaria del embaranzu. http://www.senado.gov.ar/prensa/16631/noticies. Consultáu'l 10 d'agostu de 2018. 
  55. Notes en "Clarín" y Páxina/12
  56. Nota en "La Nación"
  57. Imáxenes en YouTube del discursu
  58. 58,0 58,1 Nota en "El Mundo"
  59. Nota nel diariu "Clarín".
  60. La solombra de Pinochet sobre la política arxentina
  61. Procuren derogar por llei les condecoraciones que dio l'Arxentina a Augusto Pinochet
  62. Pena de muerte: Menem desafía a la oposición
  63. L'arrenunciu'l ministru del Interior arxentín ilustra'l bracéu pol poder. "El País"
  64. https://web.archive.org/web/20170528140110/http://lealtadydignidad.com.ar/
  65. «Un fallu de la Corte punxo en llibertá a Menem». La Nación (21 de payares de 2001).
  66. Pilotos de la Fuercia Aérea de Perú llevaron los mirage a Buenos Aires en vuelu silenciosu. El Comercio, 2 d'abril de 2007
  67. El ex-presidente Menem foi absueltu pol tráficu d'armes a Ecuador y Croacia Diariu Clarín 13/09/11.
  68. «venta illegal-armes/ Conderguen a Menem a 7 años de prisión pola venta illegal d'armes». Infobae (13 de xunu de 2013).
  69. «Corte Suprema-en-les causes-de-Menem.html Decisión de la Corte Suprema nes causes de Menem». CIJ (22 d'agostu de 2017).
  70. «Casación Penal pasa a tramitar la causa por contrabandu d'armes qu'arreya a Menem». Telam (8 d'agostu de 2017).
  71. «xusticia-absolvio-a-carlos-menem-en-la causa-por-el-trafico-de-armes/ La Xusticia absolvió a Carlos Menem na causa pol tráficu d'armes» (castellanu). Consultáu'l 2018-10-04.
  72. Por irregularidá xudicial safaron Menem y Balza Diariu Crítica de l'Arxentina. 18/11/08 Archiváu el 16 d'avientu de 2008 na Wayback Machine.
  73. Condergaron a Menem y Cavallo pol pagu de sobresueldos. http://www.ambito.com/noticia.asp?id=818172. 
  74. Conderguen a prisión a Menem y a Cavallo por pagar sobresueldos, pero van siguir llibres. http://www.lanacion.com.ar/1850362-condena-carlos-menem-domingu-cavallo-pago-sobresueldos. 
  75. Sobresueldo: conderguen a prisión a Menem y Cavallo, pero van siguir llibres. http://www.clarin.com/politica/Carlos_Menem-Domingo_Cavallo-sobresueldos_0_1477652520.html. 
  76. Error de cita: La etiqueta <ref> nun ye válida; nun se conseñó testu pa les referencies nomaes llibres
  77. Error de cita: La etiqueta <ref> nun ye válida; nun se conseñó testu pa les referencies nomaes fueros
  78. Error de cita: La etiqueta <ref> nun ye válida; nun se conseñó testu pa les referencies nomaes analisis

Ver tamién editar

Enllaces esternos editar

Ye obligatoriu indicar l'idioma de Wikisource.