Carme

conceyu de la provincia de Barcelona

Carme ye un conceyu de la contorna de l'Anoia, asitiáu na provincia de Barcelona, Comunidá Autónoma de Cataluña, España. Concretamente, el pueblu atópase xusto metanes un valle, que ta compuestu per un sitiu pola sierra de Orpinell (751 m.) y pol otru pola de Collbàs (544 m.). El pueblu atópase fondiáu no fondero del valle, en mediu del monte y sutilmente estremáu de les grandes poblaciones. La capital de la contorna de la Anoia, Igualada, atópase esautamente a diez quilómetros del mesmu pueblu, ente qu'otros conceyos como La Pobla de Claramunt o Capellades atópense escasamente a unos cinco quilómetros de la villa. Anguaño'l pueblu cunta aproximao con unos 800 habitantes, pero en temporaes de vacaciones esta cifra puede vese llixeramente aumentada.

Carme
Q20108032 Traducir
Alministración
País España
Autonomía Cataluña
ProvinciaBandera de Provincia de Barcelona provincia de Barcelona
Contorna Anoia
Tipu d'entidá conceyu de Cataluña
Alcalde de Carme (es) Traducir Marc Sànchez Rodríguez (es) Traducir
Nome oficial Carme (ca)[1]
Códigu postal 08787
Xeografía
Coordenaes 41°31′53″N 1°37′16″E / 41.5314°N 1.6211°E / 41.5314; 1.6211
Carme alcuéntrase n'España
Carme
Carme
Carme (España)
Superficie 11.7 km²
Altitú 351 m[2]
Llenda con La Llacuna, Orpí, Vilanova del Camí, La Pobla de Claramunt, La Torre de Claramunt y Mediona
Demografía
Población 783 hab. (2023)
- 396 homes (2019)

- 369 muyeres (2019)
Porcentaxe 100% de Anoia
0.01% de provincia de Barcelona
0.01% de Cataluña
0% de España
Densidá 66,92 hab/km²
Viviendes 19 (1553)
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
carme.cat
Cambiar los datos en Wikidata
Carme, vista xeneral

El conceyu cunta perfectamente con tolos servicios mínimos de forma independiente (farmacia, tienda de comestibles, restoranes, piscina, quioscu, agospiamientu de turismu rural, panadería o médicu de cabecera) y permanente, lo que dexa evitar llargos desplazamientos a la de llevar a cabo actividaes diaries. Sicasí y como yá mentemos con antelación, la capital de la contorna atopar a escasamente diez minutos en coche, lo que dexa una comunicación fluyida con tolos sos servicios, yá sían d'algame local, nacional o estatal. Coles mesmes la capital del país, Barcelona, atópase apenes a una hora del pueblu, yá seya de forma particular en coche o en tresporte públicu.

Sicasí l'aspeutu y l'espaciu nel que s'atopa'l pueblu de Carme son totalmente distintos a los que nos presenta la capital catalana. Tal que yá diximos Carme ta xusto metanes un valle, ente montes, terraces y güertos que son lo que realmente apurre la esencia rural a la villa.

Historia editar

Históricamente'l conceyu podemos asitialo a la fin de la Edá Media, anque los primeros documentos históricos de la villa falen de finales del sieglu XVII. Na dómina de la conquista árabe y mientres la mesma edá media (s. X-XV), gran parte de l'actual Cataluña taba parcialmente ocupada polos musulmanes. Esto causó que'l centru del país formaren una serie de fortificaciones pa controlar la meyora de los musulmanes escontra l'actual Europa. Esti conxuntu de fortificaciones conocer col nome de Castiellos de frontera, y correspuenden a una llinia ficticia trazada al traviés de l'actual Cataluña central que dexaba apoderar visualmente un ampliu territoriu y defendelo d'una forma rápido y eficaz. Dalgunos de los castiellos d'esi momentu pueden visitase na ruta "Castiellos de frontera de la edá media" a lo llargo del territoriu catalán. Ello ye que la contorna de la Anoia ye una de les que más castiellos y pequeñes fortaleces caltién, y dexa llograr una idea bien allegada a la realidá d'aquel momentu. Unu de los castiellos meyor calteníos y restauraos ye'l de La Pobla de Claramunt, que s'atopa a cinco quilómetros del pueblu de Carme y que dexa esfrutar del arte medieval d'una forma sele y ensin necesidá de coche. Dellos otros castiellos d'estos son el de Orpí, La Llaguna, Montbui, etc.

Tocantes a Carme, cabo destacar que'l pueblu tamién cuntara d'antiguo con una pequeña fortaleza, yá que nel mesmu pueblu atopáronse dellos tramos de muralla medieval. Sicasí y oldeando col casu de Poblar, en Carme anguaño nun atopamos nenguna fortificación, pero sí dellos elementos que nos dexen deducir el pasáu medieval del pueblu. Per otra parte, y basándonos no qu'entá podemos reparar pel sol, cabo destacar la ilesia de Carme como principal monumentu y atraición turística del pueblu. La construcción que data de principios del sieglu XVIII y que recibe'l nome de "Ilesia de San Martín de Carme" presenta una nave de cruz llatina y una base neoclásica. Sicasí y según los estudios realizaos por espertos, créese qu'antes del actual recintu esistir otru más antiguu, concretamente de finales de la edá media y de base totalmente románica. Según apunten la mayoría de les fontes, a entamos del 1700 Carme, somorguiáu nuna crecedera demográfico y económico importante, construyó'l nuevu templu relixosu. Anguaño esta ye la ilesia del pueblu, llugar onde se celebren les tradicionales fiestes llocales y nacionales del pueblu, xunto coles actividaes relixoses.

Ilesia de Sant Martí de Carme editar

La primer ilesia parroquial de San Martín (Sant Martí) de Carme yera románica y taba asitiada na marxe esquierdu de rir de Carme y tuvo activa hasta mediaos del sieglu XVIII. Debíu a la crecedera del pueblu que s'había alloriáu estableciendo nun rellanu a la derecha de rir, presentóse la necesidá de disponer d'una nueva ilesia que fora más grande y conviniente, yá que nel añu 1725 había 381 habitantes.

Dende l'añu 1730 apaecen voluntarios pa la cimentación y apurrir materiales. Na visita parroquial del obispu Francisco del Castillo, en 1738, diose'l vistu-bonu pa les obres de construcción d'un nuevu templu parroquial, que foi bendichu en 1748 pol obispu Francisco Díaz Santos de Bullón. La nueva ilesia yera de planta de cruz llatina, con nave neoclásica y campanariu con balaustrada. Los trabayos pa dexalo tou llistu duraron entá dellos años y de fechu la dotación de les imáxenes y la decoración acaben en 1801.

La parroquia de Carme, encuadrada nel dominiu feudal, yera una sufragánea de La Pobla de Claramunt. Al tener una nueva ilesia los feligreses de Carme aportunaron en pidir al obispáu de Barcelona la independencia parroquial. Quexar de que munches vegaes quedar ensin misa y morríen ensin sacramentos, cuando les crecíes o'l mal tiempu torgaben que'l sacerdote de la comunidá de La Pobla que-yos faía los servicios relixosos, nun podía pasar pol pontón de rir o treslladase, amás de tolos inconvenientes del fechu de tener el sacerdote a una hora de caminada.

P'afaer el cambéu alministrativu, el rector de la Pobla, consiguió del obispáu barcelonés un mandamientu pa obligar a los habitantes de Carme a la construcción d'una ponte pa pasar rir, cuando en realidá lo que queríen y precisaben, yera un rector propio y residente nel pueblu, disponible a toes hores.

Dempués de munchos años de tira y afloxa ente los feligreses de Carme, el rector de La Pobla y l'obispáu de Barcelona, finalmente los carmetanos consiguieron la independencia parroquial, concedida en 1779 pol obispu Gabino de Valladares, que tamién autorizó la venta del llugar de la primitiva ilesia y del campusantu vieyu.

Como yera habitual, al llau de la nueva ilesia taba'l nuevu campusantu, onde perduraron los enterramientos hasta l'añu 1903, cuando s'ordenar que los campusantos habíen d'asitiase pela rodiada de les poblaciones, y asina se treslladó al llugar actual.

A les obres del nuevu templu contribuyeron el Gremiu de Pelaires y el barón señorial de Carme, duque de Cardona y Medinaceli, Luis Fernando de la Cerda y Aragón y Folch de Cardona, del Castiellu de Claramunt, cabecera de la baronía de la Conca d'Òdena.

Cultura editar

Culturalmente Carme nun destacar pol so gran actividá a nivel nacional, pero llocalmente y con rellación a los pueblos de la contorna Carme esfruta d'una rica actividá cultural. Carme, a pesar de cuntar con menos de mil habitantes, gocia d'una rica tradición cultural. Les coples, el preselbe viviente o la cabalgata de los Reis Magos d'Oriente son dalgunos de los aspeutos más significativos, yá que entemecen tradición, modernidá y llocalidá. Toos estos eventos tán entamaos pola mesma xente del pueblu, que conoz perfectamente les sos tradiciones y fai esfrutar a los más pequeños. Seique, ente tou, l'actividá más maxestosa ye la cabalgata de los reis, que dexa ver de cerca los trés Reyes Magos, al empar que falar con ellos personalmente o colos sos ayudantes, los paxes qu'apurren casa per casa cada unu de los regalos de tolos neños del pueblu.

Clima, flora y fauna editar

El clima de Carme ye mediterraneu con parte continental. Tien unos branos bastantes calorosos (25–40 °C) y unos iviernos bien fríos o desaxeradamente fríos (máximes: 5–10 °C, mínimes: -10 -25 °C). Al respective de les precipitaciones Carme ye'l pueblu más húmedu de la contorna d'Anoia con más de 1000 mm. al añu y llueve cuasi la metá d'estes precipitaciones na seronda pero en primavera tamién llueve abondo. Pel iviernu podemos atopar nevaes fuertes (100-200 cm) yá que anque nun tien demasiada altitú pero al ser un valle'l fríu atrópase y la cota de nieve nesta zona baxa al respective de otros pueblos como La Llacuna. Podemos atopar récores de contorna como: pueblu que más llueve nun añu (2010) con 1557 mm. (un 20% en forma de nieve), pueblu de la Cataluña central cola temperatura mínimo más baxa (-27,3 °C) en 2001 y pueblu cola mayor nevada de Cataluña (quitando los pirineos) 224 cm. l'añu 1997 y 2001. Los próximos 5 años presentar en Carme más fríos más nevosos ya iviernos más llargos sobremanera porque s'avera una nueva era glaciar (según munchos científicos) o porque cada 11 años la temperatura baxa y fai más fríu y nieva más (ej. 2001 con mayor nevada y temperatura más frío).

Yá pa terminar, hai que destacamos l'últimu aspeutu más significativu del pueblu. Como yá diximos primeramente, Carme ta asitiáu metanes un valle, lo que dexa esfrutar d'una gran variedá biolóxica y mineral. De fechu Carme y la so contorna destaquen por un motivu bien especial; el casu ye que por cuenta de la posición xeográfica del valle, podemos atopar nesta distintos climes y vexetaciones. Podemos atopar el clima de ribera, el mediterraneu o'l d'ensugar, toos ellos bien presentes y carauterizaos.

Referencies editar

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. URL de la referencia: http://www.idescat.cat/pub/?id=aec&n=925&t=2016.

Enllaces esternos editar