La Casa de Tudor o Dinastía Tudor gobernó'l reinu d'Inglaterra dende 1485 hasta 1603.[1] El so emblema yera una rosa, la rosa Tudor, de diez pétalos, cinco blancos nel centru y cinco coloraos nel cantu esterior. D'esta forma simbolizábase la unión de la Casa de York cola Casa de Lancaster y el fin de la guerra civil qu'ensangreció la historia inglesa mientres el sieglu XV. La so historia ta enxareyada colos acontecimientos más importantes y dramáticos de la historia moderna d'Europa y del mundu, pos sol so gobiernu empezó la esploración inglesa d'América. Por ello considerar como la familia real inglesa más famosa y revesosa. Son un exemplu de les monarquíes autoritaries coles que compitieron y rellacionáronse nel escenariu de la Europa occidental del Antiguu Réxime.[2]

Casa de Tudor
Casa real y dinastía
Parte de Casa de Lancaster (es) Traducir, llista de monarques británicos, Reinu d'Irlanda, llista de monarques de Francia y Lord teniente d'Irlanda
Formáu por Xuana Grey, Enrique VIII d'Inglaterra, María I d'Inglaterra, Sabela I d'Inglaterra, Eduardu VI d'Inglaterra y Enrique VII de Inglaterra (es) Traducir
Estáu Reinu d'Inglaterra y Reinu d'Irlanda
Fundador/a Enrique VII de Inglaterra (es) Traducir
Creación 22 agostu 1485
Disolución 24 marzu 1603
Cambiar los datos en Wikidata

La dinastía Tudor editar

 
Enrique VII
 
Enrique VII sablasa

La dinastía Tudor o Casa de Tudor (Tudur en galés) remonta'l so orixe al sieglu XIII. Entiende una serie de cinco monarques d'orixe galés que reinaron sobre'l reinu d'Inglaterra y el reinu d'Irlanda. Los trés principales monarques, Enrique VII, Enrique VIII y Sabela I orquestaron el tresformamientu del reinu d'Inglaterra d'un patiu traseru européu siempres somorguiáu na Edá Media, nun Estáu poderosu del Renacimientu que diba apoderar gran parte del mundu conocíu.

La dinastía Tudor empezó col matrimoniu secretu ente Owen Tudor (un pro inglés de Owain ap Maredudd ap Tudur), descendiente de Ednyfed Fychan, poderosu senescal del reinu de Gwynedd en tiempos de Llywelyn el Grande; y Catalina de Valois vilba del rei Enrique V d'Inglaterra. La dinastía adquirió'l so poder cuando Enrique Tudor convertir en rei d'Inglaterra sol nome d'Enrique VII. Enrique Tudor, pola so madre, una Plantagenet, baxaba del rei Eduardu III; amás él casóse en 1486 cola fía mayor del rei Eduardu IV, Sabela Plantagenet.

Enrique VII fixo sumir en 1499 al conde de Warwick, Eduardo (1475-1499), postreru descendiente varón de la casa Plantagenet. El reináu de la dinastía acabóse cuando la reina Sabela I morrió ensin descendencia.

La socesión de Sabela I recayó nel so sobrín el rei Xacobu VI d'Escocia que reinó tamién como Xacobu I d'Inglaterra. Jacobo yera bisnietu de Margarita Tudor, que yera fía d'Enrique VII. Convertir nel primer representante de la Casa de Estuardo de los reis d'Inglaterra.

Los Tudor, monarques ingleses editar

 
María I

Los monarques de la familia Tudor, por orde de socesión al tronu, fueron:

Otros miembros de la dinastía editar

 
María Tudor xunto al so segundu maríu Charles Brandon.

La bisnieta d'Enrique VII, la protestante Xuana Grey, asocedió a Eduardu VI según los últimos deseos d'ésti; el rei deseyaba estremar a la so hermana, la católica María I, del tronu d'Inglaterra. Xuana Grey reinó namái nueve díes antes de ser destituyida y executada por María I, coles mesmes que'l so home Lord Guilford Dudley, fíu de John Dudley, primer duque de Northumberland. Xuana Grey yera nieta de María Tudor, fía d'Enrique VII y hermana d'Enrique VIII. Ésta habíase convertíu primero en reina de Francia pol so matrimoniu con Lluis XII. Tres enviudar, volviera casase col duque de Suffolk y tuvo una fía, la madre de Xuana Grey.

El periodu Tudor editar

El periodu históricu Tudor reflexa davezu'l periodu de la Renacencia inglesa. Dacuando, el términu ye utilizáu frecuentemente pa carauterizar el reináu de Sabela I, anque xeneralmente esti periodu seya tratáu por separáu de la dómina isabelina. El reinu de los Tudor n'Inglaterra ta xuníu sicasí a incansables conflictos cola Casa de Estuardo, familia real d'Escocia que consagraba un odiu ensin igual contra la monarquía de los Tudor. Son per otra parte los Estuardo los que van asoceder a los Tudor, en 1603, pol advenimiento de Xacobu VI d'Escocia, fíu de la reina María Estuardo.

Pa los ingleses, la espresión remembra al empar un estilu arquiteutónicu y un periodu particularmente animáu nel planu políticu, cultural y artísticu. A pesar de los graves problemes relixosos que marcaron los años 1529-1558 nel momentu de la reforma n'Inglaterra, el periodu Tudor ve'l remanecer d'Inglaterra como poder políticu y marítimu, el principiu de la espansión colonial inglesa y la nacencia d'una brillosa lliteratura inglesa.

Xenealoxía editar

Como puede reparase nel cuadru axuntu, Enrique Tudor (fundador de la dinastía como Enrique VII) yera un miembru colateral de la casa de Lancaster pola so madre Margarita Beaufort. Pol so matrimoniu con Sabela de York emparentó cola casa rival de los York, lo que xustifica'l so emblema, que combinaba la rosa colorada de los Lancaster cola blanca de los York.

Arriendes d'ello, Enrique VIII baxaba tantu de Xuan de Gante, antepasáu de los Lancaster, como d'Edmundo de Langley, antepasáu de los York, siendo dambos fíos del rei Eduardu III.

Per otra parte, Xuana Grey, la "reina de los nueve díes" en 1553, nun pertenecía a la casa Tudor, anque-y la suel incluyir na dinastía.

 
Árbol xenealóxicu de los reis d'Inglaterra de les cases de Lancaster (en mariellu), York (en colloráu) y Tudor (en moráu).

Cronoloxía de la Casa Tudor editar

Imaxe Escudu nome Monarca dende Monarca hasta
    Enrique VII
Reina consorte Sabela de York
22 d'agostu de 1485 21 d'abril de 1509
    Enrique VIII
Reina consorte Catalina d'Aragón
Reina consorte Ana Bolena
Reina consorte Jane Seymour
Reina consorte Ana de Kleve
Reina consorte Catalina Howard
Reina consorte Catalina Parr
21 d'abril de 1509 28 de xineru de 1547
    Eduardu VI 28 de xineru de 1547 6 de xunetu de 1553
    Xuana I
Consorte Guilford Dudley
6/10 de xunetu de 1553 19 de xunetu de 1553
    María I
Xunto al rei xure uxoris Felipe I (II d'España) dende 1554
19 de xunetu de 1553 17 de payares de 1558
    Sabela I 17 de payares de 1558 24 de marzu de 1603

Na lliteratura y el cine editar

  • La dómina Tudor forma parte de los periodos históricos más populares de la lliteratura y la lleenda inglesa.
La casa Tudor apurrió particularmente toa una serie de coloríos personaxes de los que s'apoderaron los poetes, los dramaturgos y más tarde los novelistes y los cineastes. Dende'l sieglu XVI, l'ascensión al tronu del primer rei de la dinastía, Enrique VII ye puestu n'escena en Ricardu III de Shakespeare. Enrique VIII, pieza atribuyida a Shakespeare y John Fletcher ve la nacencia de la reina Sabela I. El martirólogo protestante, John Foxe, va tar nel orixe de la lleenda negra de María Tudor con Acts and Monuments, ente que sir Edmund Spenser forxa la lleenda dorada de Sabela I cola "gloria" del poema épicu The Faerie Queene (La reina de les faes) que va inspirar más tarde Gloriana, ópera en tres actos de Benjamin Britten, llibretu de William Plomer, estrayida de Elizabeth and Essex: A Tragic History de Lytton Strachey y estrenada en Londres en 1953. El so personaxe conoz sicasí un eclís na novela del sieglu XX na que de cutiu ye presentada como una vilba despótica.
Eduardu VI apaez na novela de Mark Twain, El príncipe y el méndigu. Na actualidá autores como Philippa Gregory, Laurien Gardner o Robin Maxwell siguen esplotando la veta Tudor con ésitu.
  • Nel sieglu XX y a principios del XXI, numberosos drames radiofónicos, documentales televisivos, miniseries y llargumetraxes perpetúen la lleenda de los reis Tudor:
El más popular ye ensin dulda Enrique VIII del que los artistes sorrayen el so calter despóticu: A Man for All Seasons de Robert Bolt, pieza escrita pa la radio depués afecha pal teatru (1954) inspira la película del mesmu nome de Fred Zinnemann, en 1966, y darréu un telefilme de 1988 con Charlton Heston. La so poligamia ye una fonte dramática perenal: Anne of the Thousand Days (1969) de Charles Jarrott, Henry VIII And His Six Wives de Waris Hussein (1972), Henry VIII telefilme de la BBC (1979), The Wives of Henry VIII (2001) d'Andy Rashleigh, The Six Wives Of Henry VIII serie televisiva (docudrama) de David Starkey (2003), Henry VIII (2003) de Pete Travis.
Enrique VII, Eduardu VI y María apenes inspiren a los autores, ente qu'Sabela ye la gran favorita con Elizabeth R, miniserie pa la BBC (1971) de Donald McWhinnie y Richard Martin con Glenda Jackson, Elizabeth I de Shekhar Kapur con Cate Blanchett (1998) que la presenta más bien como una víctima y la so secuela: Elizabeth: The Golden Age"(2007) con Cate Blanchett, The Virgin Queen de Coky Giedroyc (2006). Shakespeare in Love (1999) de John Madden, con Joseph Fiennes y Gwyneth Paltrow recupera al personaxe de la vieya aspro y embruscao nel tratu.
La reina de nueve díes, Jane Grey (Xuana I), ye la heroína de Lady Jane (1985) de Jane Lapotaire.
The Other Boleyn Girl ye una película histórica de 2008 dirixida por Justin Chadwick.
El filme ye una adautación cinematográfica de la novela del mesmu nome de Philippa Gregory y de la telemovie de la BBC tamién basada nel llibru. La historia centrar na vida sentimental de l'aristócrata británica del sieglu XVI, María Bolena, hermana d'Ana Bolena y una vegada amiga del Rei Enrique VIII d'Inglaterra.
En 1973 el tecladista británicu Richard Christopher Wakeman (más conocíu como Rick Wakeman) sacó a la lluz l'álbum "Los seis esposes d'Enrique VIII".
Finalmente, capitalizando la popularidá de la familia Tudor, Showtime estrenó en 2007 una serie, The Tudors, escrita por Michael Hirst con Jonathan Rhys-Meyers encarnando'l papel d'Enrique VIII.


Predecesor:
Casa de York
Casa vixente nel tronu d'Inglaterra
1485 -1603
Socesor:
Casa de Estuardo

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. http://www.britannica.com/EBchecked/topic/608456/House-of-Tudor House of Tudor. (2010). In Encyclopædia Britannica. Retrieved 6 March 2010, from Encyclopædia Britannica Online
  2. C.S.L. Davis, "Tudor: What's in a Name?" History (Jan. 2012) Volume 97, Issue 325, pp 24–42, online

Enllaces esternos editar