Casas-Ibáñez

conceyu de la provincia d'Albacete (España)

Casas-Ibáñez ye un conceyu español asitiáu al sureste de la península ibérica, na provincia d'Albacete, dientro de la comunidá autónoma de Castiella-La Mancha. Ta allugáu na parte septentrional de la contorna de La Manchuela. Llenda colos conceyos albaceteños de Villamalea, Fuentealbilla, Alcalá del Júcar y Alborea, y colos conceyos Provincia de Valencia valencianos de Requena y Venta del Moro.

Casas-Ibáñez
Alministración
País España
AutonomíaBandera de Castiella-La Mancha Castiella-La Mancha
Provincia provincia d'Albacete
Comarca Manchuela (es) Traducir
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcaldesa de Casas-Ibáñez (es) Traducir Carmen Navalon Perez
Nome oficial Casas-Ibáñez (es)[1]
Códigu postal 02200
Xeografía
Coordenaes 39°18′29″N 1°28′21″W / 39.3081°N 1.4724°O / 39.3081; -1.4724
Casas-Ibáñez alcuéntrase n'España
Casas-Ibáñez
Casas-Ibáñez
Casas-Ibáñez (España)
Superficie 103.22 km²
Altitú 707 m
Llenda con Alcalá del Júcar, Venta del Moro, Fuentealbilla, Villamalea, Alborea y Requena
Demografía
Población 4581 hab. (2023)
- 2294 homes (2019)

- 2244 muyeres (2019)
Porcentaxe 100% de Manchuela (es) Traducir
1.19% de provincia d'Albacete
0.22% de Castiella-La Mancha
0.01% de España
Densidá 44,38 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
casasibanez.es
Cambiar los datos en Wikidata

Xeografía editar

Ye unu de los venticinco conceyos castellanu-manchegos que formen la contorna de La Manchuela, y qu'entiende parte del sureste de la provincia de Cuenca, y parte de la zona nordeste de la provincia d'Albacete. Atopar nel llanu ente la depresión de dos ríos, el Cabriel al norte delimitando la provincia d'Albacete con Valencia y al sur el Júcar.

El so puntu más alto atópase nel Cuetu San Jorge con 772 msnm. Casas-Ibáñez ye la capital política de la contorna.

El conceyu atopar no que puede considerase como la exa principal de La Manchuela, zona delimitada pelos ríos Júcar y Cabriel, que tamién llenda cola Comunidá Valenciana.

El conceyu de Casas-Ibáñez ocupa una estensión de 103,22 km², y atópase a un nivel mediu de 707 msnm.

Paraxes naturales editar

El so términu municipal cuenta con innumberables paraxes d'especial interés paisaxísticu:

  • La Ceya, onde s'acolumbra la depresión del pandu manchegu.
  • La Terrera, na ribera del ríu Cabriel.
  • La Olla Guali, escontra'l ríu Júcar.
 
Vista del pueblu dende'l cuetu de San Jorge.
 
Valle del ríu Cabriel dende'l Balcón del Suañu (Casas-Ibáñez). El Balcón ye unu de los miradores más panorámicos de la «Derrubiada» (nome col que se conoz popularmente el valle del Cabriel na zona).

Son d'especial interés les sos nueches estrellaes (San Llorienzo, 10 d'agostu), pos s'acolumbra tol firmamentu dende sitios altos como'l Tacón del Moru (nel cuetu de San Jorge), con una atmósfera limpísima, ideal p'acolumbrar l'agua d'estrelles.


Historia editar

En 1833, cuando se creó la provincia d'Albacete, la villa de Casas-Ibáñez consiguió la so autonomía municipal definitiva.

Hasta entós formara parte del marquesáu de Villena dependiendo de la villa de Jorquera.


Demografía editar

Según l'Institutu Nacional d'Estadística, en 2017, Casas-Ibáñez cuntaba con 4.558 habitantes censaos.[2] En 2017 yera'l segundu conceyu más pobláu de la Manchuela Albaceteña y el décimu de la provincia d'Albacete.

Evolución de la población editar

Gráfica d'evolución demográfica de Casas-Ibáñez ente 1900 y 2017
Datos según el nomenclátor publicáu pol INE.

Alministración editar

Los resultaos de les postreres eleiciones municipales de Casas-Ibáñez, celebraes en mayu de 2015, fueron:

Eleiciones Municipales - Casas-Ibáñez (2015)
Partíu políticu Votos %Válidos Conceyales
Partíu Popular (PP)
1.033
39,25%
5
Partíu Socialista Obreru Español (PSOE)
1.013
38,49% 4
Ganemos
525
19,95%
2
 
Instalaciones de la cooperativa agrícola

Economía editar

Casas-Ibáñez ye centru comarcal y de servicios, con producciones y actividaes en ceberes, azafrán, ganadería, vinicultura, industria alimentaria, de maquinaria alimentaria, química y de fabricación de captadores solares, materiales de construcción, etc.

Como llugar de camín obligáu pa comunicar la zona de los llanos con Valencia, surdieron distintes iniciatives empresariales pa dar serviciu tanto a viaxeros como a visitantes, perfilando a los sos ciudadanos como abiertos y atopadizos.

Comunicaciones editar

A Casas-Ibáñez puede llegase dende distintes carreteres:

 
Ilesia de San Xuan Bautista

Patrimoniu editar

  • El so edificiu más destacable ye la Ilesia de San Xuan Bautista, obra barroca del sieglu XVII y empiezos del XVIII, dedicada a San Xuan Bautista, y con socesives reformes. Alluga un notable Cristu talláu en marfil, del sieglu XVIII.
  • Capiya de los Ochando, d'estilu rococó.
  • Nes contornes de la población atopa la ermita de la Virxe de la Cabeza, obra senciella y arrodiada de parque, onde l'últimu domingu d'abril el pueblu celebra de forma multitudinaria la fiesta de la so patrona.

Camín de Santiago de la Llana editar

A finales del sieglu XX, tomó gran importancia l'espardimientu de los distintos Caminos de Santiago que percuerren la provincia d'Albacete, ente ellos la Ruta de la Llana. Esti camín xune la ciudá d'Alicante cola de Burgos, onde se xune col Camín Francés, y percuerre la provincia d'Albacete dende Almansa hasta Villamalea, pasando tamién polos términos municipales de Bonete, Alpera, Alatoz,[3] Alcalá del Júcar y Casas-Ibáñez.

Fiestes editar

 
Imaxe de la Virxe de la Cabeza

L'últimu domingu d'abril, el conceyu celebra una romería de forma multitudinaria y con gran devoción a la so patrona, la Virxe de la Cabeza. Sobresal, percima de tolos actos, la romería nel santuariu allugáu a dos quilómetros de la llocalidá y el treslláu de la imaxe de la Virxe hasta la ilesia parroquial na tarde-nueche del domingu, onde ye recibida colos acordes del himnu nacional, aplausos y lloros d'emoción.

A otru día, tien llugar la Misa Mayor n'honor a la Virxe y, pela tarde, la ufrienda de flores y procesión peles cais de la llocalidá. Tamién ye destacable el ciñu col que'l conceyu, per mediu de la Tuna, canta los mayos a la so patrona na nueche del 30 d'abril.

Del 24 al 29 d'agostu celebren les feries y fiestes n'honor a San Agustín. Nos sos oríxenes tuvo un calter comercial más que festivu. Yeren díes pa realizar tratos con mules, compra de preseos de llabranza o instrumentos de cocina (lebrillos, pucheros, sartenes) o pa echar a les rifes de los turroneros. Anguaño tienen un calter eminentemente lúdicu-festivu.

El día 24 tien llugar l'apertura de la feria con una cabalgata cada vez más brillosa y participativa. Los cinco díes posteriores tán cargaos d'actividaes culturales (esposiciones, teatru, actuaciones musicales, dances), deportives, lúdiques pa los más pequeños y otres como corríes de toros o les vaquillas, ensin pasar per alto les terribles nueches de verbena. Ye ensin dulda la feria de Casas-Ibáñez un referente na contorna llegando inclusive nesos díes a doblar la so población.

Otres fiestes d'interés son San Antón, el 17 de xineru, cola rifa del gochu y repartu del pan bendito, l'Antroxu, San Isidro, El Cristu, celebráu'l sábadu más próximu al 14 de setiembre con fogueres, procesión y ufrienda d'alábega al Cristu de la Salú.

Gastronomía editar

La gastronomía típica de la zona son los gazpachos manchegos, el pan bendito, los nuegados, los embutíos, especialmente les güeñas (llonganices picantes feches con carne y sangre), el perru (una especie de morcón) y les morcielles con piñones. Tamién el mueye manchegu (ensalada fresca de tomate caseru con atún, güevu duru, cebolla y olives negres).

Persones destacaes editar

Referencies editar

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. «Población de Casas-Ibáñez» (1 de xineru de 2017).
  3. Asociación d'Amigos del Camín de Santiago d'Albacete

Enllaces esternos editar