Casas de Fernando Alonso

conceyu de la provincia de Cuenca (España)

Casas de Fernando Alonso ye un conceyu español allugáu nel sur de la provincia de Cuenca, ente les llocalidaes de San Clemente y Minaya (Albacete), na comunidá autónoma de Castiella-La Mancha.

Casas de Fernando Alonso
Alministración
País España
AutonomíaBandera de Castiella-La Mancha Castiella-La Mancha
Provincia provincia de Cuenca
Tipu d'entidá conceyu d'España
Cabezaleru/a del gobiernu Maria Teresa Paños Paños
Nome oficial Casas de Fernando Alonso (es)[1]
Códigu postal 16610
Xeografía
Coordenaes 39°21′02″N 2°19′46″W / 39.350555555556°N 2.3294444444444°O / 39.350555555556; -2.3294444444444
Casas de Fernando Alonso alcuéntrase n'España
Casas de Fernando Alonso
Casas de Fernando Alonso
Casas de Fernando Alonso (España)
Superficie 30.28 km²
Altitú 727 m
Llenda con Casas de los Pinos, San Clemente, Vara de Rey y Casas de Haro
Demografía
Población 1132 hab. (2023)
- 608 homes (2019)

- 561 muyeres (2019)
Porcentaxe 0% de provincia de Cuenca
0.05% de Castiella-La Mancha
0% de España
Densidá 37,38 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
Cambiar los datos en Wikidata

Xentiliciu editar

El xentiliciu ye teatineros y asina ye conocíu por tolos habitantes de los pueblos d'alredor.

Xeografía editar

Atópase a 727 metros sobre'l nivel del mar. Tien un clima mediterraneu continentalizáu, carauterizáu per branos templaos y verdaderamente secos ya iviernos bien rigorosos, con xelaes per debaxo de los -10 graos y un periodu de nieve que dura d'avientu a marzu, meses nos que s'entiende la dómina de nevaes. Los ríos que pasen pela zona, pasen na so mayoría secos (réxime irregular), y namái lleven agua tres episodios lluviosos (como pueden ser los frentes burios) o tres el destemple de les nieves que se dan a lo llargo del términu.

Demografía editar

Cuenta con 1.311 habitantes (INE 2015).

Economía editar

La principal actividá ye agrícola, onde la mayoría del cultivu ta dedicáu a la vide, que'l so caldu trabayar na Cooperativa Purísima Concepción, amás d'otres bodegues. Estos vinos fueron premiaos en múltiples certámenes de cates de vinos de tol territoriu nacional. El vinu pertenez a la Denominación d'Orixe de la Ribera del Jucar.

Fiestes editar

  • A finales de xineru celebra San Antón.
  • En febreru celebra l'Antroxu y Xueves Lardero.
  • En marzu los últimos díes celébrase la Selmana Santa.
  • N'abril celebra la Selmana Cultural.
  • El día 15 de mayu celebra San Isidro y ye fiesta llocal.
  • El día del Corpus Christi.
  • En xunetu celebra'l día nuevu.
  • Les sos fiestes patronales son a finales d'agostu, fiestes d'El Cristu de la Fe.
  • N'avientu celebra les fiestes n'honor a la patrona del pueblu, esto ye, la Inmaculada.

Historia editar

La historia de Casas de Fernando Alonso ta amestada a la de San Clemente dende los sos entamos. Mientres la Dómina Romana apaecía la Ponte Romana construyíu pa flanquear el ríu Rus. El nome actual de la villa de San Clemente deber al caballeru fidalgu Clemente Pérez de Rus, establecíu nestes tierres.

Un fechu importante na historia de San Clemente anicia na guerra que caltuvieron los Reis Católicos contra los siguidores de la Beltranexa. Nesti enfrentamientu, el pueblu de San Clemente decidió sofitar a Sabela la Católica y remontóse contra'l poder del Marqués de Villena. Una vegada rematada la guerra, con victoria pal bandu isabelín, el sofitu que San Clemente brindó-y, sirvió por que los Reis Católicos decidieren incorporar la villa de San Clemente a la Corona, faciéndola de Realengu y otorgándo-y la independencia de la villa d'Alarcón. Recibió la visita de los Reis Católicos el 9 d'agostu de 1488, visita na que, como símbolu de gratitud pol sofitu emprestáu, confirmaron los privilexos qu'enantes -yos dieron, xurando “de facer guardar y facer mandar guardar toles coses y mercés y privilexos que tenía dicha villa”, como'l mercáu francu de los xueves.

En 1586, creóse'l Correximientu de San Clemente, cuntando con Correxidor propiu. Según el Padrón de Alcabalas pa esi añu, un vecín llamáu Hernando Alonso vivía na cai de Francisco de Origüela hasta la Placeta del Pozu del Señor San Sebastián, según documentu del Archivu Xeneral de Simancas.

San Clemente algama la so máxima rellumanza mientres el periodu que va del sieglu XV a la primer metá del sieglu XVI, feches nes que la zona repuéblase, esperimenta un gran desenvolvimientu agrícola y algama una población cimera a los dos mil habitantes. Nestos años, San Clemente destaca pola riqueza y estensión de les sos tierres lo que foi atrayendo a ensame de nobles, fidalgos, llabradores y relixosos.

Según l'autora Montero Parra, historiadora y Doctora n'Historia de la Farmacia, en San Clemente fúndanse hospitales como'l de La nuesa Señora de la Concepción y el de Santiago pa muyeres probes; el de San Sebastián pa pelegrinos y méndigos; llevántense conventos de Franciscanos (fundáu en 1466), del Carmen, de Trinitaries y Clarises (sieglu XVI); constrúyese la Real Casa d'Estudiu de la Compañía de Xesús (sieglu XVI), el Real Pósito (sieglu XVI) y establezse na llocalidá la residencia del Gobernador del Marquesáu de Villena con xurisdicción en ventiocho villes/aldegues, munches d'elles pertenecientes xurídica y tributariamente a San Clemente, ente les qu'atopamos les Aldegues de Casas de Hernando Alonso, Vara del Rey, Villar de Cantares, Cañavate o la Aldea de Santiago de la Torre. A tenor de too esta rellumanza, la villa de San Clemente consideróse capital de la Mancha Altu, llamada d'Aragón o Montearagón, con una Pequeña Corte Manchega dotada d'instituciones alministratives, sanitaries y eclesiástiques.

Por Pragmática Sanción de 2 d'abril de 1767, ordenábase la espulsión de los Xesuites d'España. En San Clemente se desamortizaron los sos bienes y fueron vendíes les sos heredaes (los vecinos de Casas de Hernando Alonso cultivaron, dende antiguu, les sos tierres).

Sufrió San Clemente una tarrecible epidemia de peste negro, en 1600, perdiendo un cuartu de la población.

En 1606, nel Archivu Municipal de San Clemente, apaez una donación del clérigu Cristóbal de Tébar, cura párrocu de San Clemente, que va fundar el colexu de la Compañía de Xesús nesta villa, colos bienes teníos nuna finca cercana llamada Les Cruces. Dizse qu'esta finca topar xunto a Casas de Hernando Alonso.

Convien esclariar que los Teatinos yeren clérigos regulares, Orde constituyida por sacerdotes (aprobaos en 1524 y anteriores a los xesuites, éstos de calter monacal) y que llegaron a España en 1629, hasta'l so exclaustración poles socesives desamortizaciones en 1836. Tuvieron 6 Conventos n'España: Madrid, Zaragoza, Barcelona, Salamanca, Alcalá de Henares y Mallorca. Tamién taben n'Italia. Confundir colos xesuites pola semeyanza del so hábitu. Pue que dalgún Teatín quedar mientres dalgún tiempu en Casas de Hernando Alonso y de ende'l términu de Teatinos y de la finca de los Teatinos. Darréu, usóse como topónimu, pos na aldega nun esistió conventu dalgunu según les Respuestes Xenerales. Unu de los documentos más antiguos del Archivu Municipal de San Clemente atopamos un documentu cuñáu fechaos en 1637, que'l so receptor ye Lorenzo Andújar, el primer morador en Casas de Fernando Alonso. La corona de Castiella, en 1750, cuntaba con 22 provincies y la de Cuenca incluyía más estensión que l'actual.

Nes Respuestes Xenerales al Interrogatoriu del Marqués de la Ensenada (Epígrafe A del R.D. de Fernandu VI, de 10 d'ochobre de 1749, lleváu a cabu'l 26 d'agostu de 1752, siendo Alcalde Pedáneo Bartolomé Montero de 40 años, dizse que ye Aldea, cai, términu y xurisdicción de San Clemente y cuntaba con unos 130 vecinos, de los cualos 80 yeren xornaleros, 30 llabradores, unos 8 pastores... cultivábase sobremanera trigu, cebada, centenu, avena, cebolles, olives (aceite), viñes (vinu), arbeyes, azafrán y recoyíense abiyotes. Teníase ganadería porcina, caballar, ovina y cabría. Tamién pollos y pites. Esistíen 33 truébanos de miel. El Padre franciscanu Juan Parrilla yera'l cura teniente de l'aldega y Joseph la Peña, presbíteru. Como sangrador atopábase Juan Maldonado (tamién pa l'aldega de los Pinos y Casas de Haro) y maestru d'Escuela, Pedro Gómez, pa los pocos neños esistentes. Tamién vivíen ellí Miguel Montero, Marcos Quintanilla, Diego de Torres, Diego López, Diego Sevilla, Juan Montoya, Pedro Benito (con fornu de cocer texa, xunto a Juan y Tomás de Iniesta), Pedro Lozoya, Pedro Haro (fabricaba aguardiente rebaxáu), Mateo Perona (fábrica de vencejos), Juan Romero, Gabriel García, Antonio González, María Martínez Villaseñor, Joseph de Haro, Ana Montoya, Juan Montoya, Felipe Muñoz, Agustín Donate (xastre), Catalina Martínez… Don Thomás Melgarejo tenía arrendada una güerta nesta aldega.

Ente los años de 1803 a 1805 finaron 49, 93 (biltu de fiebre mariello) y 44 vecinos respeutivamente. Asina, en trés años, sumieron 186 persones, frente a los 39 nacencies.

El censu de Casas de Fernando Alonso o Teatinos (denomináu asina) de 1842 (INE) cuntaba con 129 llares y 513 habitantes. En 1857, 145 llares y 550 habitantes.

Nel añu 1870, instálase'l Rexistru Civil nel Conceyu.

 
Casas de Fernando Alonso, Cuenca 02.

Les mayores cifres de población algamar en 1960, con 476 llares y 1846 habitantes. Mientres estos años d'esplosión demográfica, xeneración de los baby boom, munchos mozos había nel yá conceyu de Casas de Fernando Alonso. Destacaron empresarios como Julián Montero Martínez (traería la primer oficina del Bancu Banesto. Empresariu: Ceberes y Tresportes), José María Quintanilla (empresariu), José María Ortega Montero (fábrica de magdalenas y duces), José María Cuenca (fábrica de magdalenas y duces), Urbanu (colos sos famosos bailles y discoteca, sobremanera mientres les fiestes)... fixeron posible'l desenvolvimientu industrial del pueblu de Teatinos mientres munchos años (Bibliografía: Montero Parra, P. "Estáu de la Farmacia y Ciencies de la Salú na Historia de San Clemente").

 
Retablo Iglesia Purísima Concepción

Reliquies calteníes de la Guerra Civil Española editar

Mientres la Guerra Civil Española, la ilesia foi profanada. Les imáxenes fueron destruyíes y solo caltiénse la carroza de la Dolorosa, tallada y dorada. Tamién un incensariu repuxáu, naveta y bien vistosa, una custodia de plata con esmalte y piedres incrustaes y amás una notable llámpara de brazos pareyaos, con decoración de brotos calaos en porzolana esmaltada.

La Plaza editar

Ye'l cascu antiguu del pueblu, onde s'atopa la ilesia y el conceyu. Ente 2009 y 2010 punxéronse adoquinos na plaza mayor.

 
Ilesia Purísima Concepción

Ilesia Purísima Concepción editar

La primera Ilesia construyóse'n 1678-79 por encargu del párrocu D. Matías Cueto. El maestru d'obres foi Juan León y el gastu que causó la construcción del edificiu xubía a 10.209 reales de vellón. La primera misa celebróse'l 25 de xunu de 1679.

En 1931 empezóse la construcción d'una nueva torre so la direición del párrocu D. Martín Garcés Masegoso que foi'l párrocu de la Ilesia dende l'añu 1930 al 1934. Esta Ilesia tuvo que valtase por motivos d'espaciu.

Mientres la construcción de la nueva Ilesia los cristianos axuntábense nuna nave a escuchar les mises y a rezar les sos oraciones.

La construcción de la Ilesia actual tuvo llugar mientres los años 1954-55 y foi bendicida ya inaugurada con una misa pontífiz el 5 d'abril de 1956, siendo párrocu D. Jesús Cortijo Moratalla.

 
Ilesia de la Purísima Concepción
 
Interior de la Ilesia de la Purísima Concepción.
 
Casco Antiguu
 
Campanariu de Casas de Fernando Alonso

Deporte editar

Dende l'añu 2011 cuenta con un equipu de fútbol, el Teatinos C.F., perteneciente al grupu I de Segunda Autonómica de Castiella-La Mancha na temporada 2015/2016.

Tamién, cuenta dende l'añu 2017 con un club ciclista.

Turismu editar

La ruta de los cubos o chozos ye una de les rutes más importantes del pueblu. Estes rutes tienen ente 10 o 15 quilómetros. Sirvieron va munchos años p'abelugase'l pastores y llabradores cuando tuvieren nel campu.

Los cubos tán construyíos por piedra seca, de planta circular y con una falsa bóveda.

 
Paséu de las tinajas

Conceyu editar

El primer edificiu del Conceyu construyir nel añu 1840 y reformóse, nel 1975. Edificiu de trés plantes onde s'alluguen tolos departamentos alministrativos municipales.

Alministración editar

Alcaldes dende les eleiciones de 1979
Llexislatura Nome Partíu
1979-1983 Luciano Díaz Escribano
1983-1987 Miguel Molina García   PP
1987-1991 Miguel Molina García   PP
1991-1995 Miguel Molina García   PP
1995-1999
1999-2003 León Angel Martínez Martínez
2003-2007 Fernando Molina Alarcón   PP
2007-2011 Maria Teresa Paños Paños   PSOE
2011-2015 María Teresa Paños Paños   PSOE
2015-2019 José Damián Haro Ruiz   PSOE
2019-2023 José Damián Haro Ruiz   PSOE
2023- n/d n/d

Ermita de San Antón editar

Ermita construyida nel añu 1781.Rehabilitar nel añu 1992.Declarada como Patrimoniu artísticu pola Conserxería de Cultura. Ye un pequeñu edificiu remozado de piedra y planta cuadrada con cuatro columnes d'estilu toscazo. Cubiertu de madera de artesonado. Imaxe de piedra de San Antón con un altor de 1,90 m y 625 kg de pesu. Atópase na cai de San Antón.

 
Ermita de San Antón

Ermita de San Isidro editar

Templete con base de piedra artificial arrodiáu d'un rexáu de forxa. Foi construyíu nel añu 2002 y ta asitiada nel barriu d'El Tesorillo nuna paraxa arrodiada de pinos.

 
Fiestes de San Isidro

Antigua Ermita de San Cristóbal editar

Construyida en 1980, asitiada al norte de la población nuna paraxa d'encines en direición a San Clemente (km 9 de la Carretera CM 3117). Consta d'una sola nave y una pequeña espadaña. Na so contorna hai meses de piedra que d'antiguo yeren piedres de molín de zumaque. El diez de xunetu por cuenta de la celebración de San Cristóbal celebrar nesta ermita una romería no que se bendicen los coches del conceyu.

 
Ermita de San Cristóbal

Casa de la Cultura editar

Atópase al llau del parque.Dientro de la Casa de la Cultura hai un salón d'actos y enriba hai una biblioteca.

 
Casa de la Cultura y Biblioteca

Parque editar

Atópase al llau d'un paséu y la casa de la cultura.

 
Parque Municipal de Casas de Fernando Alonso

Banda de Música Santa Cecilia editar

Esta Banda de música foi formada a iniciativa de l'Asociación de Padres d'Alumnos del Colexu de Y.G.B. d'esta llocalidá empezando los estudios de solféu nel añu 1983 y dando el so prime conciertu nel añu 1985 so la direición de Mario Correas. Dende entós fueron dellos los direutores que tuvo la banda, hasta l'actual, Miriam Meneses Madrigal, que lo ye dende finales del añu 2011.

La plantía actual ye de 45 músicos de diverses edaes, dándose la circunstancia de que nel branu del añu 2015 volvieron a la banda 14 componentes que yá tuvieron antes y que por diversu circunstancies tuvieron dellos años ensin formar parte d'ella, a los que se sumaron otres recién incorporaciones que fixeron que'l númberu de componentes aumente casi'l doble.

L'Asociación Musical Santa Cecilia cuenta tamién con una escuela de música a la que asiste una ventena de educandos que se formen nos estudios de solféu y preséu, tando preparaos dalgunos d'ellos pa incorporase a la banda.

La Banda de Música de Casas de Fernando Alonso actúa en delles ocasiones al añu na so llocalidá (Navidá, Antroxu, Selmana Cultural, San isidro, Fiestes Patronales y Santa Cecilia), actuando n'otros municipos conquenses como Casas de los Pinos, Casas de Haro, San Clemente, Mota del Cuervo, El Cañavate, Vara de Rey, Tébar, Alconchel de la Estrella, Chillarón de Cuenca, y nes poblaciones albaceteñas de Minaya y La Roda, según na Feria d'Albacete y nes Falles de Valencia.

Persones importantes editar

 
Cuadro d'Augusto Serrano

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.

Enllaces esternos editar