Catral ye un conceyu de la Comunidá Valenciana, España. Asitiáu nel sur de la provincia d'Alicante, na comarca de la Vega Baxa del Segura. Cuenta anguaño con 8.690 habitantes (INE 2015). La llocalidá ye “Conceyu Turísticu de la Comunidá Valenciana”.

Catral
Alministración
País España
Autonomía Comunidá Valenciana
ProvinciaBandera de Alacant provincia d'Alacant
Comarques Vega Baja (es) Traducir
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Catral (es) Traducir Pedro Zaplana Garcia (es) Traducir
Nome oficial Catral (es)[1]
Códigu postal 03158; y 03349 (Camino a San Isidro).
Xeografía
Coordenaes 38°09′34″N 0°48′18″W / 38.159444444444°N 0.805°O / 38.159444444444; -0.805
Catral alcuéntrase n'España
Catral
Catral
Catral (España)
Superficie 20 km²
Altitú 13 m
Llenda con
Demografía
Población 9275 hab. (2023)
- 4307 homes (2019)

- 4332 muyeres (2019)
Porcentaxe 100% de Vega Baja (es) Traducir
0.49% de provincia d'Alacant
0.18% de Comunidá Valenciana
0.02% de España
Densidá 463,75 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
catral.es
Cambiar los datos en Wikidata

Xeografía editar

La llocalidá gocia d'una situación privilexada dientro de la provincia d'Alicante y la contorna de la Vega Baxa del Segura. Ta considerada como "la puerta de la Vega Baxa".

Atópase aproximao a la mesma alloña de la capital d'Alicante y Murcia (42 km), a 15 km de Guardamar de Segura y 20 km de Torrevieja. La capital de la contorna, Orihuela atopar a 16 km y los nucleos industriales d'Elx y Crevillente a 15 y 10 quilómetros respeutivamente.

Les comunicaciones actuales motiven la so importancia estratéxica, pos al traviés de l'autopista (A-37) y de l'autovía (A-7) ye posible movese a Elx, Murcia, Alicante, y a Torrevieja.

Esiste una estación de ferrocarril a 3 km (Albatera-Catral).

L'aeropuertu internacional d'Alicante-Elx atopar a 30 km.

El clima ye templáu devasando los 10º de temperatura en xineru y 26º en xunetu.

Al nordeste atopa'l parque natural “El Fondu” onde pueden atopase delles diversidaes d'aves, como por casu el cabeciblanca, la cigüeñuela, la avoceta, el porrón común, etc..

Esti conceyu parte con Crevillente (Norte); Dolores (Esti); San Isidro (sureste); Almoradí (Sur); Callosa de Segura (Oeste;) y Orihuela (Suroeste). Toos ellos de la provincia d'Alicante.

La zona de la güerta toma 14.554,5 tahúllas y ta irrigada pola acequia Mayor y otros acueductos menores llamaos arrobes. La Lluriga, Fornos, Albellón y San Juan, son los sos nomes. La superficie ocupada por cultivos ye de 1611 Hectárees.

Historia editar

Los oríxenes del topónimu son inciertos. Embaráxense tres teoríes: que'l nome seya d'orixe íberu (Kal turl la, que significa "el doble cume", lo que fadría referencia a los cercanos Cabezos d'Albatera), que seya d'orixe llatín (de Castrum Altum, "Villa fortificada" en llatín) o d'orixe árabe (Al-Qatrullät). Sía que non, a mediaos del sieglu XIII acabó la dominación musulmana de Catral.

Conquistáu pol infante Alfonso pa la Corona de Castiella, concedióse-y a la Orde de Santiago los llugares de Catral y Callosa en 1255. Sicasí, el rei castellanu lo reintegró a la Corona en 1264. Dende 1296, Catral, al igual que la metá sur de la provincia, pasaría a manes de la Corona d'Aragón, dientro de la Procuración Xeneral d'Orihuela.

La tierra cultivable del conceyu aumentó de manera importante mientres les dos primeres décades del sieglu XVIII debíu al drenaxe de tierres pantanoses, promovíu pol cardenal Belluga. En 1741, los 152 moradores de Catral pagaron 12 499 llibres pa llograr el títulu de Villa y con él la independencia de Orihuela. El 21 de marzu1829, llibrar de los devastadores efeutos d'un terremotu qu'estrozó gran parte de les poblaciones de la contorna (Baxu Segura). De magar, realízase una rogativa añal a San Emigdio, santu proteutor contra los terremotos, como amuesa d'agradecimientu ante'l so intercesión. Los vecinos canten y salen a les cais el Miserere xunto cola orquesta de fondu.

Nel añu 1741, Catral foi declarada “Villa Real” pol Rei Felipe V y a los habitantes llámase-yos catralenses.

Cultura editar

Casa de Cultura "José María García Bernabé" editar

La Casa de Cultura ta asitiada na cai Oscar Esplá y ye unu de los edificios más emblemáticos de la llocalidá.

Inaugurar en 1996, y foi remocicada apocayá nel añu 2012. Ye ensin dulda una de les infraestructures culturales más importantes, non yá de Catral sinón de munchos municipuios de la Vega Baxa.

Alluga actividaes como: Música, Teatru, Cine, Esposiciones, Cursos, Talleres, Danza, etc.

Anguaño tien una gran actividá, esistiendo una programación cultural continua ellaborada por principalmente pol Conceyu.

S.O.M. La Constancia editar

La Sociedá Unión Musical "La Constancia" de Catral cunta con una destacada sede social na cual impartir clases de grau elemental, por tar la so Escuela inscrita nel Rexistru de Centros Docentes de la Comunidá Valenciana, col códigu 03015701, nes disciplines de: Trompeta, Trombón, Trompa, Bombardín, Clarinete, Flauta, Saxofón, Percusión, Pianu, Guitarra, Violonchelu, Llinguaxe musical y Cantar Coral.

Na actualidá los componentes de la banda de música son 75, qu'apurren una calidá estraordinaria nos sos conciertos ya interpretaciones, una y bones dellos tienen estudios cimeros de música y el restu na so mayoría son alumnos de los conservatorios de Catral, Almoradí, Murcia, y Alicante.

La S.O.M. "La Constancia" llogró a lo llargo de la so historia numberosos premios y reconocencies d'ámbitu provincial, rexonal y nacional.

Conservatoriu Profesional de Música y Danza "Juan Miralles Leal" editar

Ye un ampliu edificiu de nueva creación, inauguráu nel añu 2012, anexu a les instalaciones de la Casa de Cultura. La titularidá ye municipal y la so xestión ta al cargu de la S.O.M. La Constancia.

Sede de la Xunta Mayor de Cofraderíes y Hermandaes de la Selmana Santa "Capiya de la Resurrección" editar

La Sede de la Xunta Mayor de Cofraderíes y Hermandaes de la Selmana Santa ta sita na cai San Juan, en plenu centru de la llocalidá.

La so inauguración ye recién, del añu 2009, y nella atopen la mayoría de los tronos procesionales de toles Cofraderíes y Hermandaes que participen na histórica y tradicional Selmana Santa catralense.

Fiestes editar

Santa Águeda editar

Ye una de les festividaes y tradiciones más antigües y populares de la provincia d'Alicante.

Esta fiesta consiste nuna romería, qu'empieza nel barriu Santa Águeda llevando a la Santa a hasta la Ilesia de los Santos Juanes. Celebrar del 4 al 6 de febreru, siendo'l día mayor el 5.

El conceyu convertir nun zoco ferial onde los vecinos y visitantes pueden mercar les típiques “bolicas de Santa Águeda, y tou tipu de llambiotaes y llambionaes, de les que, ensin dala dulda, el rei ye'l turrón.

La forma peculiar de de mercar llámase “la pesá” que consiste nun paquete de dulces de toes clases y que se regala a una persona querida.

Los vendedores ambulantes asítiase nos estremos de les cais, nos cualos vendíense turrón, apañicos de torraos, frutos secos, duces y les típiques boles de Santa Águeda. Esta tradición sigue faciéndose anguaño, onde cientos de puestos ambulantes asentir mientres el quilómetru y mediu que trescurre dende la Plaza de Santa Águeda hasta la Plaza d'España nel centru de la llocalidá.

La devoción en Catral d'esta mártir siciliana ye bien antigua. Dizse que foi introducida pola Orde de Santiago nel añu 1255, anque los primeros documentos que faen referencia a la imaxe y a la ermita daten de 1684.

Santa Águeda ye bien venerada tantu polos catralenses como por un ensame de xentes que cada añu son fieles a la so cita cola Santa.

Poles sos connotaciones específiques, (enfermedá nos pechos) son les muyeres les que más suelen pidir a la Santa la so proteición ya interseición, anque tamién se-y pide amparu a Santa Águeda pa protexer y potenciar les xeres de la güerta.

Mientres la guerra civil la imaxe de Santa Águeda foi destruyida y al términu d'ésta, la familia Ñiguez, descendientes de los antiguos compradores de la Ermita, encargaron al escultor Carmelo Vicent Suria, de Valencia, l'actual imaxe y tronu de la Santa.

El día 4 de febreru la Santa treslladar ante un gran ensame de devotos que fixeron promeses, hasta'l templu parroquial de los Santos Juanes, onde pernocta pa salir, dempués d'una misa solemne y acompañao poles autoridaes, en romería hasta la so ermita.

Nel 1936 pola guerra civil foi destruyida la imaxe de la virxe y l'Ermita, pero darréu reconstruyóse.

Son miles los devotos qu'alleguen a la llocalidá mientres estos díes, sobremanera de la provincia d'Alicante, Murcia, Albacete y Valencia.

La "Romería de Santa Águeda" foi declarada d'Interés Turísticu Provincial de la Comunitat Valenciana, pola Generalitat Valenciana.

La Purísima editar

La Purísima ye la patrona de Catral, coles sos auroros, esta fiesta ye más relixosa que cívica. El 7 d'avientu ye llevada de la so ermita a la parroquia, ente les sos vítores y los sos pasudobles. El 8 d'avientu empieza la tradición colos auroros.

Ye una tradición, na que ta compuesta por una novena, tiempu dedicáu al so novenario.

Ye la Real Archicofradía del Santísimu Rosario y la Purísima de la Ermita la que s'encarga d'entamar los festexos populares y relixosos, que tienen empiecen el día 7 d'avientu col treslláu de la Patrona, dende la Ermita al Templu Parroquial. El día 8 ye'l día grande y celébrase una Solemne Procesión, con asistencia d'autoridaes y Reines de les Fiestes.

Tres la novena, na que ye costume que pedriquen los sacerdotes de Catral, la Virxe ye devuelta, en Romería a la Ermita.

San Xuan Bautista editar

San Xuan Bautista ye'l patrón de Catral, por eso la ilesia llámase Los Santos Juanes”. De normal coincide col Sagráu Corazón de Jesús, l'últimu domingu de xunu, a los que vecinos tienen gran devoción.

En xunu celebren les fiestes mayores patronales n'honor a san Juan Bautista.

Son les fiestes Patronales de la llocalidá. Coinciden colos primeros díes del branu y les Fiestes tán entamaes pol Conceyu.

Son fiestes bien participatives onde se conxuga tol pueblu, dende neños a mayores, en diverses y variaes celebraciones. Suelen empezar cola Coronación de les Reines de Fiestes, nuna espectacular y ceremoniosa gala.

Ye destacable el día de la Cabalgata popular, onde participen Les Peñes y los Barrios de la llocalidá, colos más risonderos y sorprendentes amarutes. Suelse celebrar el sábadu antes de San Juan.

Tamién se recuperó la tradición de montar una Foguera o Falla. Plantar los vecinos de la cai Santa Bárbara y suel contener dalguna tema o motivu irónicu. Hai espectáculos pa mozos, xuegos infantiles tradicionales y Barraques Populares.

Nestes fiestes los catraleses vistir cola típica indumentaria huertana, dende'l sieglu XIX.

Tamién se celebra de manera menor a San Xuan Evanxelista (copatrón), el 27 d'avientu.

Corazón de Jesús editar

Celébrase de normal l'últimu fin de selmana de xunu, al rematar les fiestes patronales de San Xuan. Ye una fiesta principalmente relixosa, qu'entama y atiende la Hermandá del Sagráu Corazón de Jesús en collaboración col Conceyu.

Fízose bien popular, pos la viéspora (sábado noche) realízase'l Conciertu de “la Banderina”, per parte de la S.O.M. "la Constacia" de Catral, llamáu asina por ser esta pieza de la obra “les Corsaries” la que toca la Banda de Música nel pasacalle alredor del pueblu al rematar el conciertu. Ye cantada y baillada por tou los participantes, primero qu'empiece la “Gran traca” por tola Cai Santa Bárbara, onde se produz la escorribanda al escuchase los primeros truenos.

Al rematar hai un bonitu y atopadizu baille na Plaza.

Selmana Santa editar

La Selmana Santa de Catral esperimentó una considerable puxanza nos últimos años.

El gran llabor que les distintes Cofraderíes vienen desenvolviendo mientres tol añu queda reflexada nuna gran meyora estética de los desfiles Pasionales de la Selmana Santa, qu'entama y coordina la Xunta Mayor de Cofraderíes y Hermandaes.

La realización y reforma de tronos, la restauración d'imáxenes y vestuariu de les mesmes, la renovación d'estandartes, la medría de penitentes, según la incorporación de nuevos pasos procesionales asina lo evidencian. Esta meyora esterna nun va exenta del más importante de los elementos: el relixosu. El Septenariu de los Dolores, el Via Crucis Penitencial y la masiva participación nos actos y Oficios de la Selmana Mayor atestiguar.

El Domingu de Ramos, realiza la so Estación Penitencial la Cofradería d'El nuesu Padre Jesús Triunfante. Portando al so titular a homes los componentes de la Banda de Cornetes y Tambores “Los Santos Juanes” de Catral, acompañaos por innumberables neños o neñes con vistoses palmes.

Pela tarde cométese la llamada procesión de “Les Mantielles”, por ser esta prenda la tradicional qu'usen les muyeres p'acompañar a la Virxe de los Dolores.

El llunes santu El nuesu Padre Jesús Cautivo, realiza la so estación Penitencial, llamada Procesión de los Escapularios.

El martes santu realízase la Procesión del Treslláu, dende la ilesia parroquial a la Ermita de la Purísima. Participen les Cofraderíes d'El nuesu Padre Jesús Nazarenu, Santa Muyer Verónica, San Xuan Evanxelista, Ntra Sra. De los Dolores y el Stmu. Cristu de la Salú.

El Xueves Santu faise la Procesión del Silenciu.

El Vienres Santu, dende les 5 hores fai'l Cantar de la Pasión. Ancestrales cantares acompañaos por unes singulares trompes de dos metros de llargor, montaes sobre dos carrinos con ruedes. Son melodíes curties con versos alusivos a La Pasión. A les 8,00 dende la Ermita sale la Procesión del Alcuentru, los mesmes Cofraderíes que fixeron el treslláu. Conflúin el la Plaza d'España, onde se realiza l'alcuentru” de Jesús Nazarenu cola Virxe de los Dolores.

Pela nueche, la llamada Procesión del Santu Entierru, por participar amás de los mentaos l'Agrupación del Cristu del Amor nel Descendimiento de la Cruz, la Cofradería del Sepulcru y la de la Virxe de la Soledá.

El Domingu de Resurreición, tien llugar l'alcuentru de María col so Fíu Resucitáu. Salen la Virxe de la Encarnación, dende la Ermita, cola cara tapada por un velu y dende la ilesia parroquial el Santísimu baxu paliu. Atopar a metá de la cai, quiten el velu a la Virxe y los porteadores realicen “les cortesíes” al Santísimu.

Pela tarde los mozos y neños celebren la Pascua. Ye costume salir al campu o al “Cabezo” a merendar. Obligatoriu les mones con güevu.

Rosario de l'Aurora editar

Cada madrugada de los domingos d'ochobre y el día 1 de payares, festividá de Tolos Santos, los Auroros canten formoses melodíes, dalgunes d'elles con reminiscencies mozárabes, allabando'l Santu Rosario.

Patrimoniu históricu-artísticu editar

Ilesia Parroquial de los Santos Juanes editar

Ye posible qu'esta Ilesia tenga'l so orixe visigodu anque son tar del tou seguru, pero per esta zona de Tudmir taba apoderando'l conde Teodomiro (visigodu).

Cuando llegaron los musulmanes destruyeron l'edificiu y alzaron una mezquita nel nome de Alá.

Dempués de que Xaime I d'Aragón cola ayuda d'Alfonsu X de Castiella "el sabiu" reconquisten estes tierres en 1265 mientres la sulevación mudéxar. El 23 de xunu de 1299 el rei destrúi la mezquita pa reconstruyila de nuevu nun templu cristianu y va ser él el que va poner el nome de San Xuan Bautista a la ilesia. La reconstrucción de la ilesia va vese influyida l'estilu arquiteutónicu de la dómina del llugar, estilu Góticu Mediterraneu. Compuestu d'una sola nave, con arco diafragma y una cubrición de madera con doble aguada. En 1340 va recibir el títulu de parroquia.

Col pasu de los años el pueblu crez y la parroquia quédase cada vez más pequeña y en 1572 va empezar les reformes, modificárase la so cabecera y va añadíse-y un cruceru. Esta reforma dio-y un cambéu al edificiu, al tratase d'una cruz llatina y camudar la orientación, una y bones la cabecera siempres s'empobinaba al norte y non al Este como nesti casu. Esto fixo qu'esti edificiu fuera peculiar na contorna.

En 1760 volverá baltase y va entamase un plan de construcción, pero nun se terminara hasta'l 1802 terminando'l cambéu definitivu que podemos apreciar anguaño. Tres esta construcción la parroquia va tener un estilu Barrocu desornamentado, pola influencia del estilu del Barrocu nel XVIII. L'edificiu quedó con más unidá estructural y ornamental, xugando colos volumes; la torre del campanariu va quedar aisllada de la exa axial del templu.

La planta de cruz llatina; una sola nave con bóveda de lunetos; cabecera absidial; capiya ente los contrafuertes dándo-y asina la función de pseudonaves llaterales, los llaterales cubiertos por una bóveda vaída. Pel interior sigue'l xuegu de lluces y solombres; y combina la decoración propia del neoclasicismu y según el tipu arquiteutónicu de transición Barrocu y el Neoclásicu (Barrocu desornamentado). L'esterior los murios arrexunten los volúmenes que configuren los trés puertes, una asitiada na fachada-retablu, la puerta principal, y otra na capiya nel llateral de la nave principal.

Ermita de la Purísima editar

La Ermita de la Purísima foi en principiu la capiya del Santu Hospital del llugar en 1555.

Los sos traces arquiteutóniques siguen modelos barrocos y neoclásicos de finales del Sieglu XVIII, y la so última restauración data de 1998.

Nel so interior mora la Sagrada Imaxe de la Purísima, Patrona de Catral, y obra de los valencianos Rabasa y Royo realizada en 1940, y coronada canónicamente el 19 d'avientu de 2004.

El camarín ye obra del tallista murcianu Manuel Ángel Lorente Montoya.

La Ermita alluga cuatro altares-capiya adosaos a los murios del zarru dedicaos a la Virxe del Rosario, la Virxe de Lourdes, la Virxe del Carmen, según a San José, una preciosa talla del Sieglu XVIII.

Ye la sede de la tradición “aurora”, que los sos orixe asitiar a mediaos del sieglu XVI, y de la que ye depositaria la Real y Bien Pernomada Archicofradía del Santísimu Rosario y la Purísima de la Ermita.

Ta allugada na cai Santa Bárbara de la llocalidá.

Ermita de Santa Águeda editar

Les referencies más antigües que conocemos sobre esta Ermita daten de finales del sieglu XVII.

Probablemente, la devoción a esta mártir siciliana foi traida a Catral pola Orde de Santiago, en que los sos dominios incluyir a Catral hacia l'añu 1255. Tamién podría tar rellacionada cola figura de San Vicente Ferrer (gran devotu de la Santa), que tuvo predicando per estes tierres alicantines alredor de 1411.

Más tarde facer los flaires de la Orde Carmelitana de Valencia, pudiendo éstos contribuyir, de la mesma manera, al so afitamientu ya inclusive ayudar na construcción de la primer ermita dedicada a la santa.

La Ermita ye de planta circular, y perdió la cúpula que la cubría nel terremotu del 21 de marzu de 1829.

La so planta guarda clares reminiscencies de los martyria paleocristianos (primitivos templos del cultu).

Nel so interior mora la imaxe de Santa Águeda. Esta Santa ye proteutora de les enfermedaes qu'afecten a los pechos de les muyeres, de les nodrizas en periodu de nutrición y fecundidá de lleche materno.

Invocar contra los efeutos de les quemes pola so poder sobre'l fueu y ye, tamién, proteutora de los fundidores de metales. Otros poderes que-y atribúin ye'l de protexer contra los malos espíritus, les enfermedaes del ganáu y potenciar la producción agraria, y curiosamente estes últimes actividaes, tán bien rellacionaes coles xeres de la nuesa güerta.

En redol a la Ermita, tolos años, en febreru, manifiéstase una de les devociones más populares: La romería de Santa Águeda.

Templete de la Santa Cruz editar

Conocida como “La Cruz de Piedra” (por caltener la pilastra de sillería que sofitaba la Cruz destruyida en 1936), ignoramos la fecha exacta en que s'alzó, anque si sabemos que, xunto a otros dos crucies más, una na salida escontra Dolores y otra na plaza de Santa Águeda, señalaben les llindes de la población y al empar constituyíen una especie de petrina que, a manera de amuleto, protexer d'espíritos malinos.

Ello ye que cuando n'antaño celebrábase'l ritu de la bendición de los aires, el día 3 de mayu, tres la ceremonia visitaben les referíes cruces.

Gastronomía editar

Dientro de la cocina típica podemos señalar : los sos arroces secos (paelles con coneyu, pollu o mistes), l'arroz y tiez, el guisao d'albóndigues, el cocíu de pavu con pelotes y los rellenos al caricote.

Menos sofisticaos, pero non menos ricos, son : l'arroz y bacaláu, l'arroz de vixilia o arroz de los trés puñaos, el cocíu viudu o olla xitana, los cucorrones, el trigu picao, el caldu colorao, el guisao de xinoyos, la grajonera y la tortiella en caldu.

Ente les innumberables ensalaes que se dan na güerta cabo destacar la navidiega de cardu blancu, apiu y escarola y la de lisones con picá d'ayos.

Respectu de la repostería, les sos paparajotes, les sos serros, les sos almendraos, les sos mones, les sos almojábanas, y les sos tortadas d'almendra, ente otros, son inmeyorables.

Economía editar

L'agricultura, cítricos, alcachofes, frutales, hortolices, ceberes y olivares, producen gran parte de la riqueza; un pocu de ganadería bovina y ovina. Enantes nes tierres cultivábase principalmente trigu, alfalfa, maíz, algodón, llinu, figales.

Catral cunta con dos polígonos industriales: "Polígonu Industrial de San Juan" y el "Polígonu Industrial de Poniente". La industria principal centrar nos campos del mueble, testil, construcción, alimentación y piel.

Amás ye bien importante pa la llocalidá'l sector de la hostelería, creciente nos últimos años.

Turismu y servicios editar

El turismu y los servicios confuértense como la gran alternativa a los treme económicu de Catral.

En marzu de 2014, Catral foi declaráu pola Generalitat Valenciana “Conceyu Turísticu de la Comunidá Valenciana”.

Tomar en valor de la güerta catralense ye un aspeutu esencial que confuerta una más qu'apreciable y suxerentes ufiertes turístiques.

Secundaos por una climatoloxía favorable, onde se promedia cerca de 3000 hores de sol añales, como podemos ver nel gráficu siguiente, onde la temperatura medio ta pel iviernu más de 5 °C percima del restu d'España, danse les condiciones aparentes pal ésitu de la esplotación turística.

Apocayá surdieron una rede de cases rurales, respetuoses col mediu ambiente y qu'atraen a ciudadanos de tolos puntos d'España y Europa.

Ye la güerta unu de los principales y más pervalibles patrimonios locales, y asina lo entendieron los numberosos estranxeros que conviven colos nativos, práuticamente tol añu, pos a les consabíes cases espardíes pola güerta xunióse, pa potenciar la ufierta turística, la creación d'un Camping, qu'anque territorialmente nun pertenez a Catral, al tar na llende del nuesu términu municipal, a escasos 500 metros, deriva gran parte de la so actividá comercial y turístico al nuesu pueblu.

Hai que dicir que'l Camping ye de los más modernos d'Europa. Cuenta con 39 bungalows con capacidá pa 4/5 persones y afechos pa persones con movilidá amenorgada. Según una zona d'acampada con 1.432 parceles pa usuarios de tiendes, convertibles, caravanes y autocaravanas, ente munchos otros servicios.

Independientemente del ecoturismo, apocayá púnxose en valor turísticu la festividá de la Romería de Santa Águeda”, al se-y dada pola Consellería d'Economía, Industria, Turismu y Emplegu de la Generalitat Valenciana la categoría de “Fiesta d'Interés Turísticu Provincial de la Comunidá Valenciana”, pasu previu por que'l conceyu de Catral apuerte a declaráu oficialmente “Conceyu Turísticu” pol organismu autonómicu competente.

Otru de los espacios natural y turísticu más importantes xunto al conceyu ye la Paraxa Natural d'El Fondu, unu de les güelgues mundialmente más importantes, con reconocencies internacionales por cuenta de les carauterístiques de la so biodiversidá.

Este tuvo amestáu históricamente a la economía, costumes y tradiciones locales de Catral.

La llaguna d'El Fondu (que nun pertenez a Catral) ye'l restu de lo que d'antiguo foi una amplia zona de marismas. Na actualidá, l'espaciu d'interés ecolóxicu inclúi dos banzaos reguladores de riegos, llamargues naturales, estensiones de saladar y delles tierres de cultivu.

Demografía editar

Catral presentó una importante crecedera demográfica dende los años 90. Según los datos censales de 2013, el conceyu cunta con 8.648 habitantes, de los cualos 2.537 son estranxeros, siendo éstos últimos mayoritariamente europeos y con una gran representación proveniente del Reinu Xuníu.

Si comparamos los datos de Catral colos de la provincia d'Alicante concluyimos qu'ocupa'l puestu 41 de los 141 conceyos qu'hai na provincia y representa un 0,4562 % de la población total d'ésta.

A nivel nacional, Catral ocupa'l puestu 826 de los 8.116 conceyos qu'hai n'España y representa un 0,0188 % de la población total del país.

Hai que destacar la notable medría demográfica municipal esperimentáu por Catral nos últimos años, onde de 5.012 habitantes empadronaos nel añu 2000, pasóse en 2012, a rexistrase 9.083 habitantes, aumentu sustancial que se tradució nuna notable crecedera de la población n'edá escolar.

Evolución demográfica de Catral[2] editar

1857 1887 1900 1910 1920 1930 1940 1950 1960 1970 1981 1991 2001 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014
Población 3.078 2.593 2.592 3.007 3.000 3.025 3.391 3.871 4.183 3.904 4.209 4.394 5.146 6.642 7.530 8.105 8.629 8.745 8.926 9.092 9.083 8.648 8.663

Política y gobiernu editar

 
Eleiciones municipales del 24 de mayu de 2015
Partíu Candidatu
Votos
Conceyales
Alternativa por Catral

1 579

39,34 % 5   2
Partíu Popular   Joaquín Lucas Ferrández 1 390 34,63 % 5   1
Partíu Socialista del País Valencianu-PSOE   María Inmaculada Úbeda Pascual 712 17,74 % 2   1
Ciudadanos   Vicente Alonso Valero 282 7,03 % 1   1
Fonte: Ministeriu del Interior (España).[3]
Alcaldes dende les eleiciones de 1979
Llexislatura Nome Partíu
1979-1983 Joaquín Ñíguez Gelardo   UCD
1983-1987 Francisco Gelardo Aguilar   PSPV-PSOE
1987-1991 Juan Gelardo Culiañez   PSPV-PSOE
1991-1995 José Manuel Rodríguez Leal   PSPV-PSOE
1995-1999 José Manuel Rodríguez Leal   PSPV-PSOE
1999-2003 José Manuel Rodríguez Leal   PSPV-PSOE
2003-2007 José Manuel Rodríguez Leal   PSPV-PSOE
2007-2011 Aurelio David Albero García   PP
2011-2015 Aurelio David Albero García (hasta 2013)
Pedro Zaplana García
  PP
Agrupación Alternativa por Catral con moción de censura xunto a PSOE
2015-2019 Pedro Zaplana García Alternativa por Catral
2019-2023 n/d n/d
2023- n/d n/d

Referencies editar

Guirau,P 2001,"Castrum Altum", Revista cultural de la investigación de Catral, non.1, pp.4-41

Enllaces esternos editar