Caza

práutica de persiguir un ser vivu pa l'alimentación, recréu o comerciu

La caza (tamién denomada actividá cinexética) ye l'actividá o aición na que se prinda o mata un animal n'estáu selvaxe.[1] Según el filósofu español José Ortega y Gasset, «la caza ye tolo que se fai antes y dempués de la muerte del animal. La muerte ye imprescindible por qu'esista la cacería».[2]

Cuadru representando al cazador cola so presa, pintáu por Joachim von Sandrart.
Azulexos representando la caza.

Historia editar

La especie humana prauticó la caza dende la prehistoria. Considérase que los primeros grupos humanos utilizaron un sistema de caza, pesca y recueya el cual foi bien eficiente pa garantizar el poblamientu del planeta. Envalórase que más del 80 % de los grupos humanos anguaño son herederos d'esta miente de producción basáu nel desenvolvimientu d'incipientes teunoloxíes y téuniques primitives de recueya, cacería y pesca.[3]

L'humanu empezó a cazar pa subsistir, y asina sigue siendo anguaño en munches partes del mundu. La caza de subsistencia ye aquella actividá que se realiza cola cuenta de llograr proteína animal o subproductos de caza pa satisfaer les necesidaes propies de los grupos humanos amestaos a zones rurales onde la disponibilidad d'especies cinexétiques ye alta.

L'exerciciu de la caza formó la primera y principal ocupación de tolos homes y dedicáronse a ella con pasión, lo que se reflexa en testos relixosos y mitolóxicos. Por casu, la Biblia diz que Nemrod nietu de Noé yera cazador. Ismael, fíu de Abrahan y de Agar, estremar nesti exerciciu. Esaú vendió'l so heriedu a Jacob por un platu de llenteyes al llegar afamiáu de la caza. David foi cazador, etc.

 
Caza na Antigua Grecia

La fábula represéntanos a Diana como la divinidá de los cazadores. Chirou, que curió de la instrucción de la mayor parte de los héroes de l'antigüedá, foi instruyíu por Diana nel arte de la montería. La mesma atribúi a Pólux la gloria d'enseñar o adomar los perros a la caza; y nadu disputa a Cástor l'introducir los caballos na caza de los venaos.

Los babilonios y los medos teníen tamién una afición particular a la caza y los postreros habíen construyíu grandes parques, nos que teníen zarraos león, xabalinos, lleopardos y venaos. Los griegos de los tiempos heroicos yeren apasionaos tamién pola caza. Platón llamaba a cazar «exerciciu divín» y la escuela de les virtúes militares. Lleemos en Homero qu'Ulises foi mancáu na zanca por un xabalín que la so señal duró-y tola vida. Teníen una cierta balagoria en tener perros bien enseñaos a los que-yos daben nomes distintos, estremándolos según el país d'onde proveníen. Tampoco-yos yera desconocida la caza de páxaros col ferre y gavilán.

 
Caza del xabalín nun mosaicu romanu

Ente los romanos solo los esclavos y la xente de baxa estraición yeren los que diben a la caza, a pesar de que consideraron esta ocupación como un exerciciu honestu. Paulo Emilio regaló a Escipión un equipaxe de caza asemeyáu a los de los reis de Macedonia; y el mozu héroe dempués de la derrota de Perseo cazó nel reinu d'esti príncipe mientres tol tiempu que les sos tropes permanecieron nel. Pompeyu vencedor de los africanos apurrir ente estos pueblos a los placeres de la caza.

Los romanos diben cazar nos montes, nos campos, etc. y nos últimos tiempos de la república, nos sotos o parques onde teníen zarraos animales de toa especie. La caza con perros paeció-yos siempres la más noble; a pesar de qu'esto nun torgar, como diz Plinio, que cazaren tamién col ferre o'l gavilán.

Los francos, que nun conocíen otru oficiu que la de les armes, dempués de la conquista de les Galias encargaron a los naturales del país el cultivu de les tierres y acutáronse pa sigo la caza, que pasó a ser ente ellos un exerciciu noble.

La caza, que formó la primera y principal ocupación de los homes, yera d'antiguo dexada a tol mundu. Los romanos nun formaren inda d'ella un puntu de xurisprudencia. La llei Sálica contenía yá dellos reglamentos relativos a la caza, pero non coartaba en nada'l derechu natural d'esta. Adulces fuéronse introduciendo lleis y formando reglamentos pal exerciciu d'ella, nun dexando en ciertos países el dedicase a cazar sinón a la clase distinguida de la sociedá.

Nos primeros sieglos del cristianismu'l celu de los fieles nun-yos dexaba dir a cazar mientres la cuaresma y díes d'ayunu, anque se guardara este, destinando'l tiempu pa exercicios de penitencia. A pesar de ser la caza un exerciciu bien violentu y cansáu, munchu señores d'Inglaterra y dalgunes de Francia tienen una pasión particular por ella a la que se dediquen como los homes más aficionaos.[4]


L'instintu de caza tien orixe remotu na evolución de la raza. L'instintu cazador y el de llucha combinar en munches manifestaciones. [...] Puesto que l'enfotu sanguinario de los seres humanos ye una parte primitiva de nós, resulta bien difícil erradicarlo, sobremanera cuando se promete como parte de la diversión una engarradiella o una cacería.
William James (psicólogu), 1890

Modalidaes de caza mayor editar

Les especies cinexétiques aplicables al términu de caza mayor» difieren de la llexislación d'un país a otru. Por casu, n'España considérase caza mayor a les especies que n'estáu adultu son más grandes qu'un foín (ensin incluyilo): xabalín, venáu, corzu, cabra montés, robecu, llobu (al norte del ríu Duero), gamo, muflón y arruí.[5]

Anque en caza menor tamién ye necesariu tener en cuenta les carauterístiques meteorolóxiques (vientu, agua, fases llunares, temperatura, etc.) ye na mayor onde hai que tenela más en cuenta, una y bones estes carauterístiques condicionen los movimientos de los animales, o delaten la presencia del cazador.

Montería editar

D'esta modalidá, con más de 300 años d'historia, esisten dos variantes practicaes n'España.

Na variante más conocida, practicada en cuasi tola península, los cazadores (denominaos monteros) asítiase en puestos arrodiando una mancha (zona de monte más o menos trupu onde s'abeluguen los animales) dispuestos en llinies (denominaes armaes) qu'arrodien el mancha. Una vegada instalaos tolos cazadores una serie de rehales empezar a mover ordenadamente por dicha mancha pa llograr que los animales fuxan, de forma que los cazadores puedan disparar sobre ellos.

Nesta variante les distintes armaes nes que s'asitien los puestos reciben les siguientes denominaciones en función de la so posición:

  • Zarru: ye una llinia de puestos que cierra'l mancha pa evitar la fuxida de los reses de la finca a cazar.
  • Traviesa: ye una llinia de puestos que traviesa l'interior de la mancha col enfotu de ablayar los reses que se mueven nel interior d'ésta.

Una vegada asitiáu'l monteru nel so puestu (o postura), tendrá de permanecer nél hasta la finalización de la montería ensin movese de la so posición. Ye, poro, un métodu de caza estáticu onde'l cazador espera a que los perros arrexuntaos en rehalas conduzan a los animales a la posición na que s'atopa ésti pa intentar ablayalos col so rifle o escopeta.

Na otra variante, más típica del norte d'España, antes d'asitiar los puestos búsquense los encames con perros atraillados (principalmente sabuesos). Sabiendo la llocalización de los animales a cazar asítiense los puestos en función de les sos escapatories y querencies.

Mientres la montería, amás d'a les normes de seguridá'l cazador tien d'emprestar atención a disparar namái sobre los animales sobre los que ta dexáu faelo y ablayando namái'l númberu autorizáu, pudiendo esistir distintes llimitaciones en función de la especie, sexu, edá, etc.

Rematada la montería, realízase la denomada «xunta de carnes», onde los porteadores van asitiar los animales abatíos mientres la cacería por que los monteros puedan reparar los sos trofeos y los de los demás asistentes.

Gabitu o batida editar

Modalidá similar a l'anterior, pero con llimitaciones de puestos, perros y total de participantes. Hai de solliñar que la organización de les postures ye distinta a la d'una montería, yá que nuna batida asítiense los puestos nuna única llinia pa cortar la fuxida de les pieces a cazar.

 
Caza del alce en Noruega, imaxe d'empiezos de sieglu XX.

Rececho editar

Consiste nel aproximamientu a un animal primeramente escoyíu. Ye la modalidá que más esfuerciu precisa del cazador, pos debe de consiguir llegar a una distancia óptima de disparu, ensin que l'animal perciba la so presencia. L'aproximamientu realizar nel mediu natural del animal, siendo comúnmente en cumes, fasteres serrapatoses o montes zarraos. Esta modalidá carauterizar por ser la más selectiva de toes, yá que dende'l primer momentu, el cazador sabe con certidume l'animal al que va dar caza, según el so sexu y la so edá averada.

Aguardo o espera editar

El cazador asitiar nuna posición próxima a un llugar asiduo de los animales (xeneralmente xabalinos, en bañes o zones comida). Nel casu qu'apaecieren, el cazador dempués de la observación de los animales va efectuar el disparu sobre l'animal escoyíu. Una de les variantes más practicada ye la espera nocherniega, na que'l cazador ayúdase o non, d'una fonte lluminosa artificial.

Al saltu editar

Un solu cazador, con o ensin perros, busca l'animal a cazar, bien nel so encame o cerca d'este, pa terminar el llance con un disparu o dempués del agarre per parte de los perros con cuchiellu o llanza.

=== En mano Similar a l'anterior, pero más d'un cazador. Anque les definiciones de «al saltu» y «en mano» difieren pocu, en realidá la execución ye bien distinta. Nesta cacería abláyense más animales.

Modalidaes de caza menor editar

Les especies cinexétiques de caza menor difieren d'un país a otru. N'España considerar a los menores que'l foín y los principales en función de les sos captures son: coneyu, perdiz, falpayar, llebre y palombu.[6]

Al saltu o «A guerra galana» editar

Similar a la de caza mayor. Si prauticar con perros tamién se llama «a rabu».

=== En mano Similar a la de caza mayor.

Güeyo editar

Similar a la montería de mayor, pero con especies menores. Principalmente perdiz, anque tamién se suel dar con llebre.

Reclamu editar

 

Caza cola ayuda d'una perdiz viva enxaulada puesta nel centru d'un claru p'atraer a los sos conxéneres, que son atrapaos por redes o xeneralmente disparaos pol cazador escondíu nun puestu.

Al pasu editar

Caza similar al «aguardo» o «espera» en mayor, sacantes equí'l cazadores principalmente esperen a los animales nel trayeutu de los sos dormideros a les zones de comida, o los sos pasos migratorios. Son cazaos principalmente palombos y malvíses.

Cetrería editar

Caza usando una ave de presa.

Caza de llebre con galgu editar

 
Pintura de la caza de la llebre con galgu.

Trátase d'una modalidá na que nun s'utilicen armes y na que solo s'utilicen perros de raza galgu. Per otra parte ye similar a la caza «al saltu» o «en mano» sobre terrenales llanos y llimpios de vexetación arbórea o arbustiva.

Caza de lluriga editar

Caza realizada sobre mamíferos de lluriga (foínos y coneyos) utilizando perros terrier o furonos.

Evítase la fuxida del animal oxetu de la caza, bien disparándo-y (coneyu y foín) o bien con redes, llamaes capiyes, asitiaes nes boques (coneyu).

Caza con perros de rastru editar

Ye una modalidá na cual los perros de caza de rastru escuerren a la especie cinexética por aciu l'olfatu. Nun principiu rastréxense los rastros que l'animal dexó antes de chase. De siguío llevántase al animal de la cama o abellugu utilizáu. Finalmente escuérrese-y. Esta modalidá ye mesma del norte d'España utilizada pa la caza del foín y llebre na caza menor, y xabalín y corzu na caza mayor.

Aspeutu llegales editar

En Costa Rica el 10 d'avientu de 2012 la caza deportiva foi declarada illegal pola Asamblea Llexislativa d'esi país convirtiéndose nel primer país de Llatinoamérica en prohibir tal actividá.[7]

Trátase d'una actividá regulada na mayoría de países y que xenera importantes rendimientos económicos en mayor o menor midida.

Medios editar

 
El furón ye utilizáu na caza del coneyu en llurigues.

Pal exerciciu de la caza, l'humanu sirvióse, y siguir faciendo, d'otros animales: perros, furón y aves de presa (cetrería). L'usu de perros ye necesariu práuticamente en toles modalidaes de caza, tanto menor como mayor, siendo indispensable na caza d'animales como'l coneyu, o como asocede na caza de llebre con galgu, siendo esti postreru l'únicu mediu qu'usa'l home pa prindar al animal.

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Definición de Cazar según la Real Academia Española
  2. Álvarez Bustos, Pedro (2010). PUMES.pdf Antes lo pumes; agora los xabalinos. Pregón Agropecuariu, Huina Renancó, Córdoba: Sitiu Arxentín de Producción Animal, páx. 1. Consultáu'l 27 de xineru de 2011.
  3. «caza/ L'orixe de la caza» (castellanu) (4 d'avientu de 2014). Consultáu'l 4 d'avientu de 2014 2014.
  4. Diccionariu históricu enciclopédicu, Vicenç Joaquin Bastús i Carrera, 1828
  5. Artículu 8 de DECRETU 65/2011, de 23 de payares, pol que se regula'l caltenimientu de les especies cinexétiques de Castiella y Lleón, el so aprovechamientu sostenible y el control poblacional de la fauna montesa: [1]
  6. Artículu 9 de DECRETU 65/2011, de 23 de payares, pol que se regula'l caltenimientu de les especies cinexétiques de Castiella y Lleón, el so aprovechamientu sostenible y el control poblacional de la fauna montesa:[2]
  7. primer-pais-latino-en-prohibir-la caza-de-animales-como- americaeconomia

Bibliografía editar

  • Roberts, Neil (2004). «El tresformamientu humanu de la superficie terrestre», Institutu Centro Americanu de Prospectiva ya Investigación: Espaciu, tiempu y sociedaes humanes 56 (en castellanu). Guatemala: Ediciones ICAPI, páx. 7-24.

Enllaces esternos editar

  •   Wikiquote tien frases célebres suyes o que faen referencia a Caza.