Conócense como cebra a trés especies del xéneru Equus mesmes d'ÁfricaEquus grevyi (cebra de Grevy), Equus quagga (cebra común) y Equus zebra (cebra de monte)— que la so carauterística más distintiva ye'l so color a base de rayes blanques y negres. Al mesmu xéneru que pertenecen tamién los caballos y los pollíns.

Cebra
Rangu temporal: Pliocenu-Recién
Clasificación científica
Reinu: Animalia
Filu: Chordata
Clas: Mammalia
Orde: Perissodactyla
Familia: Equidae
Xéneru: Equus
Subxéneru: Dolichohippus
Hippotigris
Especies
Consultes
[editar datos en Wikidata]

Introducción editar

La pallabra «cebra» nun representa una entidá dende'l puntu de vista evolutivu, sinón ye una agrupación artificial de tres especies que tienen de mancomún la coloración a rayes blanques y negres, que nun ye un calter deriváu, sinón primitivu. Les rayes apaecen tamién en mayor o menor midida nes pates y el llombu de pollinos y caballos selvaxes, y manifiéstense más fuertemente nos híbridos, como ye'l casu de les mules, evidenciando que la presencia de rayes ye un calter antiguu dientro del xéneru Equus, y non unu deriváu propiu d'un subgrupu dientro d'ésti. Les cebres, a cencielles, fueron un pasu más allá nel desenvolvimientu d'unes rayes que yá teníen, ente que los caballos y los pollinos tendieron a perdeles o, siquier, a amazcarales.

Anque la taxonomía de les cebres sigue siendo dudosa, ciertos estudios, como'l de Debra K. Bennett (publicáu sol espresivu títulu «Les rayes nun faen a la cebra»), indiquen que la cebra de planicie y la de Grevy son especies hermanes, pero que la cebra de monte ta más emparentada col caballu que con estes.[ensin referencies][1][2] Dientro de los équidos actuales, el grupu tradicional formáu pol pollín africanu y l'asiáticu sería l'únicu con una historia evolutiva detrás que lo sofite. Les cebres son más pequeñes que'l so pariente'l caballu y bien paecíes n'aspeutu y en vezos a los pollinos selvaxes.

Les cebres son unu de los animales más conocíos d'África, onde habiten nuna variedá d'ecosistemes, como llanures de yerba, sabanes, rexones montiegues o con arbustos, montes y cuetos costeros. Son especialmente célebres poles sos carauterístiques rayes negres y blanques, que non yá varien ente especies sinón tamién d'un individuu al otru, y pol so clinaesra erecta. A diferencia de los sos parientes más cercanos, los caballos y los pollíns, les cebres nunca fueron realmente adomaes.

Sacante delles poblaciones de cebra común qu'habiten nel centru de Kenia, les cebres viven namái na metá sur del continente africanu. Anque les rexones de dos especies distintes pueden asolapase, nun se crucien debíu al distintu númberu de cromosomes; les cebres de Grevy tienen cuarenta y seis, les cebres comunes cuarenta y cuatro y les cebres de monte trenta y dos.[3]

Etimoloxía editar

Etimológicamente, la pallabra cebra qu'utilicen los falantes de castellán provién de la pallabra galaicoportuguesa zevra, que significa "pollín selvaxe".[4] El nome xenéricu Equus provién del llatín y significa "caballu". Tocantes a los nomes específicos, grevyi ye n'honor del Presidente de Francia Jules Grévy; quagga ye'l nome dau pol pueblu Khoikhoi a estos animales; y zebra fai referencia a la pallabra galaicoportuguesa mentada más arriba.

El nome zevra deriva del nome del "zebro" o "encebro" (Equus hydruntinus), una especie de pollín selvaxe, o quiciabes caballu selvaxe similar al tarpán, de cuartos traseros rayaos qu'habitó la Península Ibérica a lo menos hasta bastante avanzada la Edá Media.[5] Cuando los portugueses empezaron a esplorar la mariña africana y llegaron al Cabu de Bona Esperanza, a finales del sieglu XV, atoparon unos equinos rayaos que, pola so forma y midida, resultáron-yos notablemente similares a les femes de los zebros, polo cual diéron-yos el nome de zevras.[6]

Morfoloxía editar

 
Una de les carauterístiques de les cebres ye la so crinera de pelos erectos.

Anque les rayes blanques y negres que presenten les cebres seya una carauterística común, los trés especies de cebra nun tienen una rellación más cercana ente elles que la que tienen con otros animales del xéneru Equus. Amás, la carauterística común de les rayes tampoco ye tan definitiva; una de les subespecies de cebra común, la estinguida quagga namái tenía rayes nel pescuezu. Per otru llau, hai otros perisodáctilos que tamién tienen rayes nes pates.

A pesar de que tienen una morfoloxía similar a la de los caballos, son más pequeñes, con un tamañu mediu de 2,3 metros de llargor, 1,2-1,5 metros d'altu na cruz y un pesu d'aproximao 300 kilogramos, a pesar de que les cebres de Grévy pueden llegar a pesar hasta 450 kilogramos. Nesta última especie, los machos y les femes tienen un tamañu similar, pero nes cebres comunes y les cebres de monte los machos son llixeramente más grandes.[7]

Les cebres tienen un total de cuarenta dientes: dolce incisivos qu'utilicen pa cortar y arrincar cachos de vexetación, cuatro caninos, dolce premolares y dolce molares, toos utilizaos pa moler l'alimentu antes de traga-y lo.[8]

Les cebres tienen un escelente sentíu de la vista. Créese que pueden ver en color. Como munchos ungulaos, les cebres tienen los güeyos a los llaos de la cabeza, dándo-y un ampliu ángulu visual. Les cebres tamién tienen visión nocherniega, a pesar de que nun ye tan avanzada como la de la mayoría de les sos predadores, pero'l so bon oyíu compensar.

Les cebres tienen un gran sentíu del oyíu, y tienden a tener oreyes más grandes y arrondaes que los caballos. Como los caballos y otros ungulaos, les cebres pueden xirar les sos oreyes en cuasi cualquier direición. Amás d'una bona vista y oyíu, les cebres tienen un agudu sentíu del gustu y un sentíu del olfatu bien sensible al fumu, esencial pa sobrevivir a les quemes.

La esperanza de vida media de les cebres ye d'unos trenta años, a pesar de que pueden llegar a vivir hasta cuarenta años en cautividá. N'estáu natural, onde los predadores representen una amenaza constante pa estos animales, la llonxevidá media ye d'aproximao doce años.[7]

Rayes editar

 
Cebra nel Zoolóxicu Matecaña (Pereira)

Les cebres son animales negros con rayes blanques,[9] y con una gran mancha blanca nel banduyu que sirve pa estremase.[10] Delles cebres tienen "rayes solombra" de color marrón ente les rayes blanques y negres.

Hai trés razones poles cualos considérase que les cebres son negres con rayes blanques, y non al aviesu, nin tampoco que toes tienen una frecuencia distinta:[11]

  1. Los équidos blancos nun podríen sobrevivir nes llanures y montes d'África.
  2. El quagga, una subespecie estinguida de la cebra común, tien les típiques rayes na parte anterior del cuerpu, pero una parte posterior escura.
  3. Cuando la rexón ente les rayes pigmentadas pasa a ser demasiáu ancha, apaecen rayes secundaries, como si tuviera debilitándose la supresión.

El fechu que delles cebres tengan banduyos y pates de color blancu puru nun ye una prueba bien concluyente de que son animales blancos, pos munchos animales de colores distintos tienen banduyos y pates de color blancu o un color claru.

 
Una madre que curia de la so cría camuflar ente cañes seques.

Amás, les rayes de les cebres son ausentes nel fetu, que ye totalmente negru. Les rayes apaecen darréu, en bandes d'unos 400 micrómetros (venti veces la midida d'una célula). Poro, les rayes son más anches cuanto más grande ye l'animal, y crecen conxuntamente col tamañu del cuerpu. Según Bard, les especies de cebres difieren en cuanto al estadiu embrionariu en qu'apaecen les rayes. Bard afayó una cebra anormal, ensin rayes; la so pelame negra tenía puntitos blancos, cosa que probaría que les rayes formar por inhibición de la producción de melanina, y que polo tanto la cebra ye ensin dulda un équido negru con rayes blanques.[12]

Les rayes suelen ser verticales na cabeza, pescuezu, paletiyes y tueru, y horizontales por detrás y nes pates del animal. Los paso de cebra tomen el so nome de les rayes blanques y negres de les cebres.

Dalgunos zoólogos creen que les rayes son un mecanismu de camuflaje. Esti mecanismu funciona de delles maneres. De mano, les rayes verticales contribúin a esconder la cebra ente les yerbes. A pesar de qu'esto puede paecer absurdu a la primer vista, teniendo en cuenta que la yerba nun ye nin blanca nin negra, supónse que ye efectivu contra'l predador principal de les cebres, los lleones, que son daltónicos. En teoría, una cebra que permaneza quieta ente yerbes altes podría pasar desaparcibida pa un lleón. Amás, como les cebres son animales gregarios, les rayes ayuden a confundir a los predadores – delles cebres que tean o que se muevan xuntes pueden paecer un únicu y gran animal, faciendo que'l lleón tenga problemes pa escoyer una sola cebra p'atacar.[13] Un fatáu de cebres que s'esvalixen pa fuxir d'un predador paecerán-y una masa confuso de rayes verticales moviéndose en direiciones distintes, faciendo que al predador cuéste-y siguir visualmente a un individuu que se dixebre de los sos compañeros.[14] Aun así, los biólogos nun repararon nunca lleones que paezan confundíos poles rayes de les cebres.

Créese que les rayes tamién desempeñen un papel nel comportamientu sexual; llixeres variaciones de los patrones dexen que les cebres estremen a los distintos individuos. En rares ocasiones, nacen cebres ensin rayes, y estos exemplares tienden a quedar separaos del grupu; esto reforzaría la teoría de qu'estes rayes tamién tienen una función social.

Una teoría más recién, que cunta col sofitu d'esperimentos, sostién que la coloración disruptiva tamién ye un mediu efectivu de confundir el sistema visual de la mosca tsé-tsé, zucadora de sangre.[15] Otres teoríes alternatives son 1º la que diz que les rayes coinciden cola distribución de grasa so la piel, sirviendo asina de mecanismu termorregulador pa la cebra, o 2º la que sostién que cualquier firida alteria'l patrón de rayes, indicando claramente l'estáu de forma de la cebra a potenciales pareyes.

Una lleenda africana intenta dar una esplicación folclórica a les rayes d'esti équido:

Hai enforma tiempu, les cebres nun teníen les rayes blanques y negres que tienen anguaño, sinón que yeren toes blanques. Cuando víen una cebra, dalgunos dicíen que se trataba d'un encruz ente un caballu de color blancu y un pollín, o quiciabes una mula. Naquel tiempu, la xente inda intentaba adomar a los caballos selvaxes pa poder acaballalos y llucilos delantre de tol mundu, pos yeren bien bellos.

Les cebres teníen otru nome porque yeren distintos de los caballos y les mules. Pero yera bien difícil prindar y entrenar una cebra. Un día, una cebra qu'inda yera bien nueva perdióse y acabó dientro un pobláu. La xente empezó a mirala y a cuchichear, pensando como podríen prindala.

La cebra asustóse, y diose cuenta de lo que queríen face-y. Empezó a correr mientres la xente entraba a casa a buscar una rede pa cazala. Corrió y corrió, hasta que finalmente tuvo una idea. Atopó un bote de pintura negra y baltar; la pintura esparder en munches rayes ondulaes. La cebra valtar hasta que les rayes quedáronse-y pintaes nel cuerpu, pensando qu'asina quedaría fea y la xente nun lo querdría prindar.

Dieta editar

Alimentu editar

 
Un grupu de cebres paciendo en Zambia.

Les cebres son mamíferos puramente herbívoros que comen sobremanera pela mañana y pela tarde, reponiendo al mediudía. Son animales que s'alimenten de yerba tosca, fueyes y biltos.[7][16] Tamién comen corteza y cañes. El so aparatu dixestivu bien afechu déxa-yos subsistir con una dieta calidable nutritiva más baxa que la que precisen otros herbívoros, pero tamién ye menos eficiente, lo qu'obliga a les cebres a pasase más de la metá del tiempu comiendo.[7]

Les cebres pueden movese una ventena de quilómetros nun día en busca d'alimentu, pero a la fin del día suelen volver al so puntu d'orixe. Aun así, les menaes de cebres faen una migración añal muncho más importante, que coincide cola estación seca y que tamién faen otros munchos mamíferos africanos y que representen un movimientu de centenares de miles d'animales al empar.

Agua editar

Les condiciones seques de los ecosistemes en qu'habiten les cebres faen que s'afixeren a los periodos de aridez.

Les cebres de Grevy son les que meyor s'afixeron a les condiciones de seca. Pa sobrevivir a la estación seca, en que la mayoría de ríos, estanques y otres fontes d'agua ensúguense, esta especie de cebra escava nel llechu de los ríos colos sos pezuñes p'atopar agua.

La cebra de monte aprovecha les carauterístiques del so hábitat pa sobrevivir a los periodos secos. Cuando s'ensuguen les fontes d'agua de les cualos subsiste, esta especie a cencielles migra a una altitú más alta, onde les temperatures inferiores faen que'l vapor d'agua entestar en forma d'agua, nieve o rosada.

La cebra común ye la menos afecha a la seca. A diferencia de les otres dos especies, siempres precisa tener agua disponible, lo que la obliga a migrar d'un llugar al otru según la estación en busca de recursos hídricos.

Comportamientu editar

 
Cebres en Tanzania.

Como la mayoría de équidos, les cebres son altamente sociables. Aun así, la so estructura social depende de la especie. Les cebres de monte y cebres comunes viven en grupos, conocíos como "harénes", que consisten nun machu con hasta seis yegües y los sos potros. Los machos non dominantes o viven solos o con otros machos non dominantes, hasta que son abondo grandes como pa desafiar a un machu dominante. Cuando un grupu de cebres ye atacáu por hienes o perros selvaxes, les yegües arrexuntar colos potros nel mediu mientres el machu intenta estornar a los atacantes.

Cuando un machu rival intenta derrocar al machu dominante, esti lo desafía tocando la ñariz del rival cola suya o estregando los llombos contra les suyes. Esto ye un tipu de demostración de fuercia destinada a asustar al rival. Si ésti nun dexa, empiecen a engarrase, mordiéndose'l pescuezu y les pates o, en casos estremos, dándose coces; estos combates son más peligrosos que la mayoría de combates d'esti tipu nel mundu animal, y una cebra puede acabar quebrada.[7] La xerarquía del grupu reflexar nel orde en qu'anden los sos miembros; delantre de too, anda la yegua más vieya colos sos potros, dempués vienen les otres femes n'orde d'edá, tamién colos sos potros, y el machu ye'l que cierra'l grupu.

A diferencia de les otres especies de cebra, les cebres de Grevy nun tienen venceyos sociales permanentes. Los grupos d'esti tipu de cebres raramente permanecen xuntos mientres más d'unos cuantos meses. Les críes permanecen cola so madre, ente que los machos adultos viven solos. Aun así, como nes otres dos especies, los machos non dominantes entamar en grupos. En casos d'escasez de comida, munchos miembros d'esta especie pueden rexuntase alredor d'una fonte d'alimentu, dando la impresión de que formen una menada.

Mientres el día, les cebres duermen de pies, como los caballos, y namái duermen cuando tienen otros animales alredor que les avisen de la presencia de predadores. De nueche, sicasí, de cutiu báltense en tierra. Cuando reposen, igual que cuando s'afechen les unes a les otres, les cebres ponen la una xunto a la otra, pero al aviesu (esto ye, cada cebra tien la so cabeza escontra'l llau traseru de la otra cebra). Esto tien delles ventayes: per un sitiu, dexa que la cola d'una cebra pueda axorizar les mosques de la cara de la otra; per otru llau, ufierta a los animales un ángulu de visión de 360°.[7]

Andadura editar

 
Una cebra caminando.

Como los caballos, les cebres pueden andar, trotiar, mediu galopiar y galopiar. Al galopie, pueden algamar una velocidá máxima de 55 km/h.[7] Suelen ser más lentes que los caballos, pero la so gran resistencia les ayuda a afletase de los predadores. Una cebra que tea siendo escorrida va correr en zigzag d'un llau pa otru pa poner en dificultaes al predador. En casu de que quede acorrexada, la cebra va poner en posición rampante y va dar coces y mordigaños al so atacante.

Comunicación editar

Les cebres comuniquen la una cola otra con relinchíos y gañíos agudos. Les cebres de Grevy emiten bramíos paecíos a los de les mules. Les oreyes de les cebres indiquen el so estáu d'ánimu. Cuando una cebra ta aselada, tirante o amistosa, les sos oreyes permanecen erectas. Cuando tien mieu, mover escontra alantre. Cuando s'enoxar, les oreyes muévense escontra tras. Cuando les cebres busquen predadores nun área, permanecen nuna postura d'alerta, coles oreyes erectas, la cabeza alta y reparando con atención. Si tán tirantes, emiten bufíos. Si una cebra detecta o oi la presencia d'un predador, va poner a bramar fuertemente.

Reproducción editar

 
Una yegua y el so potru.

Como na mayoría d'especies animales, les femes lleguen al maduror sexual primero que los machos, y pueden tener el so primer potru a la edá de trés años. Los machos nun pueden criar hasta que tienen cinco o seis años. Les yegües pueden dar a lluz a un potru cada dolce meses, que ye'l tiempu que dura la xestación. Curien de les críes mientres un máximu d'un añu. Como los caballos, les cebres son capaces de ponese de pies, andar y mamar al poco de nacer.[7] Al nacer, un potru de cebra ye marrón y blancu en llugar de negru y blancu. Cuasi siempres naz un únicu potru, pero n'ocasiones desaxeradamente rares pueden nacer ximielgos.[17]

Nel casu de les cebres de monte y les cebres comunes, los potros son protexíos pola so madre, según pol machu y les otres yegües del grupu. Sicasí, los potros de cebra de Grévy namái tienen a la so madre como proteutora habitual, pos, como se dixo más arriba, los grupos d'esta especie suélense esvalixar dempués d'unos cuantos meses. La proteición de los potros ye especialmente relevante pa estos animales, pos les críes son una presa fácil pa los predadores y la metá d'elles nun sobreviven al primer añu de vida a pesar de los esfuercios de la so madre y del machu del grupu. Otru de los peligros que cuerren los potros ye que se repararon infanticidios y feticidios ente les cebres, a pesar de que namái se reparó esti comportamientu n'exemplares en cautividá.[18]

Especies editar

 
Una cebra de Grevy reposa espurrida na tierra.
 
Dos cebres comunes nel Parque Nacional de Etosha.
 
Una cebra de monte de Hartmann alimentándose de yerba.
 
Cebres nel Parque nacional de la Selva Impenetrable de Bwindi

.

Hai trés especies de cebres, que contienen un total de nueve subespecies,[19] una d'elles, el quagga, estinguida.

Subxéneru Dolichohippus editar

Cebra de Grevy editar

La cebra de Grevy (Equus grevyi) ye la especie más grande de toes, con una midida d'ente 2,5 y 2,75 metros de llargor y 1,45-1,6 metros d'altu al llombu. Pesa ente 350 y 440 kg. Otres diferencies d'esta especie al respective de les otres son les sos oreyes grandes y el fechu de que les sos rayes sían más estreches. Tamién se trata de la especie que puede aguantar más tiempu ensin beber agua.

Subxéneru Hippotigris editar

Cebra común editar

La cebra común (Equus quagga) ye la especie más numberosa y estensa xeográficamente. Tamién ye la que tien más subespecies distintes. Mide unos 2,5 metros de llargor y 1,5 metros d'altu al llombu, con un pesu de 385 kg. Tien una gran importancia dientro l'ámbitu del turismu en dalgunos de los países nos qu'habita, pos ye unu de los animales africanos más famosos. Les poblaciones septentrionales tienen les rayes meyor definíes que les meridionales.

Subespecies

Cebra de monte editar

La cebra de monte (Equus zebra) ye una especie que vive en grupos pequeños y que, a diferencia de la cebra común, nun s'arrexunta en menaes. Mide unos 2,2 metros de llargor y 1-1,4 metros d'altor al llombu. El so pesu ye d'ente 240 y 370 kg. Tien dos subespecies, una de les cualos, Y. z. cebra presenta dimorfismu sexual, pos les femes son más grandes que los machos. Vive en grebes zones montascoses.

Subespecies

Espardimientu editar

Orixinalmente, les cebres estender por cualesquier parte d'África. Aun así, escastar del norte del continente en tiempos antiguos.

Na actualidá, la cebra col espardimientu más ampliu ye la cebra común. Viven dende les zones de transición ente la sabana y el desiertu del sur de Sudán y d'Etiopía, pasando pola sabana d'África oriental, hasta'l sur y el suroeste del continente. Los hábitats de la cebra de Grevy son les tierres seques de arbustos y de yerba del este d'África, en Kenia, Etiopía y Somalia. La cebra de monte tien un espardimientu muncho más amenorgáu que les otres dos especies. Vive n'altiplanos montascosos de Namibia y Sudáfrica, a altitúes d'hasta 2.000 m.

Salú editar

Predadores y otres amenaces editar

 
La única imaxe esistente d'un quagga en vida. Trátase de la única subespecie estinguida de cebra, y sumió a finales del sieglu XIX.

Los predadores principales de les cebres son los lleones, les hienes enllordiaes y los cocodrilos. Los lleones y les cebres caltienen les sos poblaciones n'equilibriu, pos los lleones maten antes a les cebres vieyes o enfermes qu'a les sanes y fuertes.

Les armes y les téuniques de caza primitives utilizaes tradicionalmente n'África nun yeren lo bastante eficientes como p'afectar de manera significativa a les poblaciones de cebres. Los nativos africanos cazar non solo pola so piel, sinón tamién pola so carne. Aun así, la situación camudó cola llegada de los colonizadores europeos y los sos armes de fueu.

Los humanos modernos tuvieron un gran impautu sobre les poblaciones de cebres dende'l sieglu XIX. Les cebres son cazaes principalmente pola so piel. El quagga o cuaga, una subespecie de la cebra común, escastóse antes d'acabar el sieglu XIX, ente que la cebra de monte del Cabu foi cazada cuasi hasta la estinción (na década del 1930 yá quedaben menos de cien exemplares). De magar, la población creció hasta aproximao setecientos individuos, gracies al esfuerciu pa caltener la subespecie. Acualmente, dambes subespecies de la cebra de monte tán protexíes en parques nacionales, pero inda s'atopen en peligru.

La cebra de Grevy tamién ta en peligru. La caza y la competición per parte del ganáu amenorgaron drásticamente la población. Debíu al amenorgáu tamañu de la población, los peligros ambientales, como por casu les seques, fácilmente pueden afectar a la especie entera. Les cebres comunes son muncho más numberoses y tienen una población sana. Aun así, esta especie tamién ta amenazada pola caza y el cambéu de los hábitats provocada pola agricultura.

Evolución editar

Mientres enforma tiempu creyóse que'l primer antepasáu direutu de los équidos actuales yera Hyracotherium, un pequeñu perisodáctilu del Eocenu inferior y mediu d'América del Norte y Eurasia, pero anguaño clasificóse-y dientro la familia de los paleotéridos, antepasaos tantu de los équidos como de los brontoterios.[20] Tenía un tamañu similar al de los foínos (250-450 mm d'altu), con una cabeza y un pescuezu relativamente curtios y un llombu narquiáu. Tenía cuarenta y cuatro dientes, con una fórmula dental típica d'un mamíferu que s'alimenta desmochando les cañes o la parte cimera de la yerba: trés incisivos, un canín, cuatro premolares y trés molares en cada llau del maxilar. Utilizaba los sos muelas pa moler les fueyes blandes y los fruto de los que s'alimentaba.[21]

 
Cadarma de Eohippus angustidens.

Cuando'l clima camudó y abriéronse los montes a principios del Oligocenu, empezaron a apaecer llanures de yerba y praos.[22] En respuesta al cambéu del ambiente, los équidos tamién camudaron y desenvolvieron dientes más robustos, aumentaron el tamañu del so cuerpu y el de les sos pates, convirtiéndose n'animales más rápidos. El xéneru norteamericanu Mesohippus caminaba sobre tres dedos en cada pata; inda caltenía'l primera y el quintu deu, pero nun los usaba p'andar. El tercer deu yera más fuerte y pesáu que los otros. Les sos pates llargu y espodáu dexen deducir que yera un animal axilosu y rápido. Una de les innovaciones de Mesohippus yera que tenía seis dientes posteriores, una carauterística que caltendríen tolos équidos posteriores.

Nel Miocenu tuvo llugar la transición de les formes primitives de équidos a les formes modernes. Animales como por casu Parahippus, Merychippus o Hipparion siguieron la evolución escontra unes pates tridáctiles.[21] Los équidos siguieren aumentando de tamañu y yá teníen unes dimensiones asemeyaes a les d'un poni. Esti enclín completar con Pliohippus, morfolóxicamente bien similar a los Equus d'anguaño y que mientres enforma tiempu foi consideráu l'antepasáu direutu. Trátase d'un rápidu animal d'estepes.

Plesippus yera un équido del tamañu d'un caballu árabe orixinariu del oeste de Norteamérica.[23] Amás de ser l'antepasáu prehistóricu más cercanu de los équidos actuales, esti caballu del Pliocenu destaca porque foi'l qu'entamó la espansión d'América del Norte a Eurasia fai dos millones y mediu d'años. Esta migración sería finalmente la salvación de los équidos, pos tolos caballos americanos escastáronse hai aproximao 11.000 años xunto con otros munchos grandes mamíferos. Les causes d'esta estinción siguen siendo una tema d'alderique, sobremanera porque sumieron de manera bien repentina animales que sobrevivieren mientres millones d'años. Ente les posibilidaes más citaes destaquen el cambéu climáticu, una pandemia, o la caza per parte de los humanos, posiblemente acabaos de llegar.[24]

Investigaciones recién por un grupu de xenetistes encabezáu por Carles Vilà indiquen que les cebres dixebrar del llinaxe de los pollíns (los sos parientes más cercanos) na segunda metá del Pliocenu.[25] La evidencia del rexistru fósil dexa determinar el momentu en que se produció esta separación de llinaxes con una mayor precisión. El fechu de que namái s'atoparon fósiles de cebres nel continente africanu implica que se produció dempués de la llegada de los équidos norteamericanos a Eurasia y África, esto ye, nun hai más de 2,6 millones d'años. El fósil más antiguu clasificáu con certidume como perteneciente a una cebra ye un fósil de cebra de Grevy descubiertu en Turkana (Kenia).[26]

Intentos de doma editar

 
Una cebra adomada llevando a una persona nel este d'África.

Intentóse entrenar cebres como animales de montadura, pos son más resistentes a les enfermedaes africanes que los caballos. Aun así, la mayoría d'estos intentos fracasaron, por cuenta de la naturaleza más impredicible de les cebres y al so enclín de dexase llevar pola llerza cuando se ponen nervioses. Por esti motivu, preferir a los cebroides (cruces ente cualquier especie de cebra y un caballu, poni, pollín o pollín) en cuenta de a les cebres pures.

 
Lord Rothschild col so famosu carruax de cebres comunes, que solía conducir por Londres.

El cuartu emperador mogol Jahangir (r. 1605-1627) encargó una pintura sobre cebres. Nesta pintura, realizada por Ustad Mansur, la cebra representar con estribos. N'Inglaterra, el coleicionista d'animales Lord Rothschild utilizaba de cutiu cebres pa mover la so carruaxe. En 1907, Rosendo Ribeiro, el primer médicu de Nairobi (Kenia), utilizaba una cebra de montadura pa les visites a casa. A mediaos de la década del 1800, el Gobernador George Grey importó cebres a Nueva Zelanda de la so antigua xurisdicción de Sudáfrica, y utilizar pa mover la so carruax a la so islla privada, la Islla de Kawau.

El Capitán Horace Hayes, en "Points of the Horse" (aprox. 1899), comparó la utilidá de les distintes especies de cebra. Hayes punxo una siella y una brida a una cebra de monte en menos d'una hora, pero nun consiguió alimentala los dos díes que lu tuvo. Remarcó que'l pescuezu de la cebra yera tan ríxidu y fuerte que nun foi capaz de torcelo en nenguna direición. A pesar de que lu enseñó a faer lo que quería nuna pista de circu, cuando la sacaba fora yera incapaz de controlala. Atopó la cebra común fácil de domar y considerar ideal p'adomala, pos tamién ye inmune a la picadura de la mosca tsé-tsé. Consideraba al quagga bono d'adomar porque yera más fuerte, mansu y paecíu a los caballos que les otres cebres.[27]

Nel capítulu "9. Cebres y matrimonios infelices" del so llibru "Armes, xermes y aceru", J. Diamond fai tamién referencia a la dificultá de doma de les cebres:[28]

Cualquier especie de mamíferu que seya suficientemete grande ye capaz de matar a un ser humanu. Sicasí, dellos grandes animales tienen disposiciones muncho más desagradables y son más incurablemente peligrosos qu'otros.
[...]
Los cuatro especies de cebra d'África son peores entá. Los intentos de doma llegaron al estremu d'engabitar a carros: fueron probaes como animales de tiru en Sudáfrica nel sieglu XIX, el excéntrico lord Water Rothschild desfiló peles cais de Londres nun carruax tiráu por cebres. Lamentablemente, les cebres vuélvense terriblemente peligroses a midida que avieyen. [...] La cebra tien el desagradable vezu de morder a una persona y nun soltala. N'EEXX, les cebres manquen a más cuidadores de zoolóxicos cada añu que los mesmos tigres. Les cebres tamién resulten práuticamente imposibles d'enllazar con una cuerda -inclusive pa vaqueros que ganen campeonatos de rodios prindando colos sos llazos a caballos-, por cuenta de la so habilidá a toa prueba pa reparar l'estremu de la cuerda volando escontra elles para, de siguío, agachar la cabeza y tornala. D'ende qu'escasamente (acasu nenguna) fuera posible ensillar o montar una cebra, polo que l'entusiasmu de los sudafricanos pola so doma sumió.

Referencies editar

  1. Primer páxina de la primer parte de la obra citada: "Stripes Do Not a Zebra Make, Part I: A Cladistic Analysis of Equus" Pa tener accesu a la obra completa, ríquese afiliación a dalguna de les biblioteques y editoriales que son entidaes collaboradores de la revista Systematic Zoology, llamada anguaño Systematic Biology.
  2. Sobre investigación taxonómica del xéneru Equus en New Scientist. 18 de xunetu de 1985.
  3. Dorcas McClintock (1976). A Natural History of Zebras. Encore Editions. ISBN 978-0-684-14621-8.
  4. «Sheepshead Bay (Cebra) Playground». New York City Department of Parks & Recreation. Consultáu'l 12 de xunetu de 2008.
  5. ¿Qué tipu de ‘bestia' foi'l misteriosu cebro de la península ibérica?
  6. «"Ecoloxía eficaz na vida rural de monte"». Universidá Autónoma de Madrid. Consultáu'l 13 de xunetu de 2008.
  7. 7,0 7,1 7,2 7,3 7,4 7,5 7,6 7,7 «Zebra». MSN Encarta. Archiváu dende l'orixinal, el 18 d'agostu de 2008. Consultáu'l 12 de xunetu de 2008.
  8. "Zebra", en McGraw-Hill's AccessScience. Aportáu'l 15-07-2008. precísase subscripción per consultar l'artículu.
  9. (n'inglés) «Zebra stripes evolved to keep biting flies at bay» BBC. Consultáu'l 18 d'ochobre de 2012.
  10. Prothero D.R, Schoch R. M (2003). Horns, Tusks, and Flippers: The Evolution of Hoofed Mammals. Johns Hopkins University Press.
  11. Re: Is a zebra white with black stripes or black with white stripes?
  12. J. B. L. Bard (1981). «A model for generating aspects of zebra and other mammalian coat patterns». Journal of Theoretical Biology 93:  páxs. 363-385. 
  13. «How do a zebra's stripes act as camouflage?». How Stuff Works. Archiváu dende l'orixinal, el 8 de payares de 2006. Consultáu'l 13 de payares de 2006.
  14. «Pourquoi -y tigre est-il rayé et le léopard tacheté ?». Le Figaro . Consultáu'l 14 de xunetu de 2008.
  15. Waage, J. K. (1981). How the zebra got its stripes: biting flies as selective agents in the evolution of zebra colouration. J. Entom. Soc. South Africa. 44: 351 - 358.
  16. Jorge Hernández (9 de xineru de 2.017). «cebres/ ¿De qué alimenten les cebres?». Consultáu'l 15 de febreru de 2.017.
  17. «Plains Zebra Equus burchelli.». Archiváu dende l'orixinal, el 24 de xineru de 2009. Consultáu'l 17 de xunetu de 2008.
  18. Evidencia d'infanticidiu y feticidio per parte de machos de cebra común en cautividá
  19. Groves, C.P. & Bello, H.B. 2004. New investigations onde the taxonomy of the zebras genus Equus, subgenus Hippotigris. Mammalian Biology, 69: 182-196.
  20. «Hyracotherium». Florida Museum of Natural History. Consultáu'l 12 de xunetu de 2008.
  21. 21,0 21,1 Hunt, Kathleen (1995). Horse Evolution. TalkOrigins Archive.
  22. «Palaeos Cenozoic: Oligocene». Palaeos. Archiváu dende l'orixinal, el 16 de xunu de 2008. Consultáu'l 13 de xunetu de 2008.
  23. Jens Lorenz Franzen (2007). Die Urpferde der Morgenröte. Múnich: Elsevier, Spektrum Akademischer Verlag. ISBN 3-8274-1680-9.
  24. "Ice Age Horses May Have Been Killed Off by Humans" National Geographic News, 1 de mayu de 2006.
  25. Vilà, Carles; et al. (xineru de 2001). «Widespread Origins of Domestic Horse Lineages». Science 291:  páxs. 474-477. http://www.sciencemag.org/cgi/content/abstract/291/5503/474?ijkey=ee6b658a7y39y6054958efcf7f95ef0c57496273&keytype2=tf_ipsecsha. 
  26. «East Turkana - Area 3 - Okote: Pliocene - Pleistocene, Kenia». The Paleobiology Database. Consultáu'l 13 de xunetu de 2008.
  27. Matthew Horace Hayes (1969). Points of the Horse: A Treatise on the Conformation, Movements, Breeds, and Evolution of the Horse. Arcu Pub. ISBN 978-0-668-01811-1.
  28. * Jared Diamond, Armes, xermes y aceru, Alderique Editorial, abril de 2006. ISBN 84-8306-667-X

Bibliografía editar

Enllaces esternos editar