Centru izquierda

posición política
(Redirixío dende Centroizquierda política)

El centru izquierda[1] en ciencia política ye l'espectru políticu onde s'alluga a formaciones polítiques entendíes ente'l centru y l'izquierda revolucionaria o rupturista. El centru izquierda polo tanto se contrapone non yá a la derecha sinón tamién a dichos allugamientos d'estrema izquierda.

Les ideoloxíes típiques de centru izquierda n'Occidente seríen la socialdemocracia, el sociolliberalismu, y el socialismu democráticu. Na mayoría de países occidentales, l'electoráu esencial de centru izquierda componer sectores de la clase trabayadora urbana, miembros de la clase media intelectual académica, ya inclusive, la población rural en determinaos llugares. L'estudiu de los sistemes políticos,[2] amosó un enclín d'amplios sectores sociales a autodefinirse nel centru o centru izquierda, yá que al ser una posición definida según el contestu, la so ideoloxía varia dende posiciones relativamente progresistes a otres neolliberales.

El ecoloxismu ya inclusive el democristianismo podríen tar incluyíos nel centru izquierda dependiendo del país. N'Estaos Xuníos, a diferencia d'otros países, el centru izquierda ye denomada lliberalismu.

Carauterístiques editar

El términu centru izquierda nació a principios del sieglu XX pa describir les ideoloxíes polítiques cercanes al socialismu, pero qu'aceptaben numberosos aspeutos de la organización social del sistema capitalista, anque a partir de la dómina de la cayida del Muriu de Berlín foi usada más polos promotores del "capitalismu con cara humana" o'l "capitalismu popular"; y reemplazó asina al términu "izquierda moderada".

La mayoría de les fuercies polítiques de la centru izquierda son básicamente socialdemócrates y tán a favor del estáu del bienestar. Munchos partíos de centru izquierda (como'l Partíu Llaborista del Reinu Xuníu), nos sos oríxenes defendíen el llamáu "Socialismu democráticu", que yera la transición pacífico y gradual a una economía socialista dientro del sistema democráticu de los países occidentales capitalistes (n'oposición al cambéu violento y revolucionario acompañáu de la dictadura del proletariáu que suponía'l comunismu).

Sicasí, col pasu del tiempu estes fuercies empezaron a arrenunciar al oxetivu de socializar la economía, especialmente tres los problemes económicos esperimentaos por delles economíes centralizaes de los países del bloque soviéticu. La cayida del Muriu de Berlín aceleró'l procesu pol cual los partíos socialistes democráticos arrenunciaben al marxismu ya integraben como supuestu ideolóxicu básicu la defensa de la economía de llibre mercáu.

Na actualidá, les principales carauterístiques de la centru izquierda nos países occidentales (principalmente n'Europa) son les siguientes:

  • El progresismu como única posibilidá vidable a un modelu de desenvolvimientu económicu y social.
  • Defensa de la economía mista como modelu económicu vidable (no que coinciden cola centroderecha). Sicasí, a la centru izquierda gústa-y poner l'acentu nel calter social del modelu de capitalismu que defenden ("capitalismu con cara humana"); por eso prefieren dicir que defenden la llamada Economía social de mercáu o'l Sociolliberalismu.
  • Amenorgamientu moderáu, dacuando práuticamente nula, de los impuestos y refugu a retayos fiscales bien grandes; yá que anque la centru izquierda nun s'opón necesariamente a amenorgar los impuestos (y ello ye que dellos gobiernos de centru izquierda amenorgaron los impuestos cuando gobernaron), nun s'amuesa tan entusiasta como la centroderecha d'esi tipu de midíes. La centru izquierda prefier caltener impuestos relativamente altos pa financiar el gastu social, y polo tanto usalo como preséu de redistribución del ingresu na sociedá.
  • Defensa a estazón del Estáu de bienestar, yá que históricamente foi la centru izquierda la qu'impulsó la creación del Estáu de bienestar y por eso considera un compromisu defender les polítiques sociales a favor de la igualdá d'oportunidaes y del accesu de tolos ciudadanos a servicios sociales básicos.
  • Mayor gastu públicu del que ta dispuestu a dexar la centroderecha, especialmente en programes sociales; anque munchos economistes de centru izquierda oponer a cayer n'escesos na materia.
  • Equilibriu fiscal (procurar nun cayer en déficit fiscal) pero con más flexibilidá y mayor marxe de maniobra que la centroderecha.
  • Posición moderada frente a la privatización de les empreses del Estáu; anque la centru izquierda nun s'opón necesariamente a la privatización d'empreses estatales y de fechu munchos gobiernos de centru izquierda executaron programes de privatización, la centru izquierda suel ser menos radical que la centroderecha nesti aspeutu y puede aceptar caltener delles empreses públiques o siquier una participación minoritaria del Estáu nes sos aiciones, cuando intereses políticos o sociales nacionales aconseyar.
  • Estensión de los programes estatales de proteición social.
  • Reforzar el control de los mercaos financieros, prohibir les formes más peligroses d'especulación, normes más clares, más tresparencia y una mayor supervisión, pa evitar abusos de la empresa privada y defender al consumidor.
  • Conquistar mayores derechos pa los trabayadores y un salariu mínimu decente, torgar la competencia fiscal deslleal y el dumping salarial.

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Esti términu apaez nel Diccionariu de l'Academia de la Llingua Asturiana. Ver: centru
  2. En partícular nos analises d'Anthony Downs: An Economic Theory of Democracy (1957) y Inside Bureaucracy (1967)