Centru políticu

posición política

En ciencia política, conocer por centru al conxuntu de partíos, polítiques y ideoloxíes que se caracteriza por considerase a sigo mesma entemedies nel espectru políticu, a posiciones tantu de derecha como d'izquierda.[1]

Astención por ideoloxía (parte del espectru políticu), pa Europa en 2008. Puede reparase que'l centru políticu ye'l sector más astencionista. L'astención mengua escontra los estremos y vuelve aumentar na estrema izquierda y l'estrema derecha dientro de les cualos esisten persones que nun consideren llexítimu al sistema políticu.

Tracamundiu de conceutos editar

Ye habitual confundir el centrismu col reformismu. Mientres el centrismu valora les posiciones consensuales como un fin en sí mesmes —les polítiques del “xustu mediu”—,[2] el reformismu caltién oxetivos al llargu plazu pa los cualos tales posiciones seríen solo un momentu nun procesu progresista de meyora moderada o paulatín. Na práutica política contemporánea, el centrismu propón y defende polítiques d'economía mista y de profundización de la democracia.[3][4][5]

De cutiu alegóse que munchos partíos políticos o políticos individuales mesmos tán adoptando posiciones centristes, de tal manera que —ello ye que na actualidá, en dellos países occidentales— llegóse al puntu que les diferencies ente los principales partíos enantes vistos como dereches y d'izquierda son pequeñes, defendiendo dambos el mercáu y la democracia representativa, con distintos matices de regulación y proyeutos de profundización. Esto, aliégase, podría debese yá seya a la supuesta falta de posiciones definíes del centrismu —lo que lo llevaría a movese na midida que les otres posiciones muévense—[6] o quiciabes por cuenta d'oportunismu políticu.[7][8] Otros, ven la causa de tal “progresu” al centru na supuesta “derrota” de posiciones que paecen considerar opuestes.[9]

Sicasí non toos acepten que tal converxencia seya real. Partíos asitiaos no que se consideraba la izquierda enantes, yeren aceptaos como partíos centristes por cuenta de que refugaben delles idees conservadores y coles mesmes proponíen nueves alternatives económiques como'l Neocapitalismu. Aun así los d'izquierda revolucionaria refugaben reconocer estos partíos como izquierdistes, señalando tol espectru formáu pel centru políticu como una ideoloxía de dereches. Igualmente, dende posiciones que se consideren de derecha, especialmente los de derecha conservadora, considerar como ideológicamente d'izquierda. Citando a Margaret Thatcher puede dicise que «Tar metanes la carretera ye bien peligrosu; te pilla'l tráficu de dambos sentíos». Pa otros movimientos el qu'esista daqué que se declare de “centru” ye llindar les alternatives polítiques namái a una llinia” dende la izquierda y la derecha y cerrar el camín a la diversidá d'alternatives plantegaes nes ciencies social y políticu —ver, por casu: Espectro políticu—.

Fundamentos del centrismu editar

El términu tuvo tradicionalmente —non del tou correutamente— una connotación de ser una posición vaga, escareciendo de principios[10] o fundamentos filosóficos y basándose, lo más, nuna aspiración —de cutiu percibida como utópiques—[11][12] d'atopar alcuerdos basándose na esperanza (racional o non) de la “bona fekantiana[13] o la virtú que se supón ye inherente nel xusto mediu aristotélicu.

Dende esti puntu de vista percíbese comúnmente al centrismu como una posición política propia de la democracia representativa que se caracteriza por ser una ideoloxía qu'escarez de concepciones dogmátiques[14][15] de los individuos; la sociedá y l'orde políticu;[16] basándose n'idees que se rastrexen a Aristóteles —l'home ye un animal políticu—[17] y Kant —la carauterística del home ye la facultá de xulgar—[18] buscando establecer asina un orde políticu social basáu na persecución de les polítiques del consensu.[19] y el diálogu racional,[20] práutiques que, aduzse, pasu ente pasu ameyoraren les carauterístiques étiques de los individuos y, al traviés d'ello, la sociedá[21] lo que puede llevar a posiciones que dacuando paez ser posible denunciar como elitistes. Asina, por casu, Eugenio Trías argumenta:

«Esi centru tien de recuperar sentíu, pulsu, auctoritas. Nél tópase lo meyor n'ética, en política, n'economía. Si Aristóteles resucitara fadríase cruces de lo escasamente que se-y entiende n'ética y en política (al traviés de la so idea xenial del xustu mediu). Dende posiciones amontesaes, cercanes al estremismu más bederre, tiense una especie de fóbica iñerizu a cualquier xiru escontra'l centru[22]
Eugenio Trías

Esa situación ta empezando a camudar al traviés del trabayu de dellos pensadores norteamericanos basaos na filosofía analítica, tales como Linda Trinkaus Zagzebski, Alvin Goldman, Alvin Plantinga, y Ernest Sosa, que busquen resolver lo que ven como espresiones de dilemes falsos, al traviés del alcuentru del terceru escluyíu. (Como introducción a esta perceición, ver Rizoma (filosofía)).[23] Esto dio orixe a posiciones que se definen como de centru radical”, basaes na perceición que l'afirmación simultánea de los principios de los estremos políticos non yá nun ye contradictoria, basada nuna esperanza utópica, sinón que ye un actu válidu de “virtú epistémica” que dexa la superación d'aparente dicotomíes tales como , por casu, “o socialismu o capitalismu”.[24]

Asina, por casu, un centrista podría afirmar que tanto la cooperación del socialismu como la competición del capitalismu son necesaries pal desenvolvimientu económicu, con cuenta de producir una solución qu'afale al capital y a les fuercies sociales a producir n'harmonía les riqueces pa vencer la miseria y probeza qu'aforfuga a la Nación.[25]

Congruentes con esa visión hai una variedá d'estudios qu'esquicen la contribución qu'un aproximamientu que enfatice l'usu combináu de dambos principios podría faer con cuenta de llograr esi progresu. El casu más xeneral puede vese nel documentu de Maria Bengtssona y Walter W. Powell[26] Ente los estudios relevantes al desenvolvimientu polo xeneral pueden mentase aquellos que busquen resolver como implementar elementos de competencia n'alcuerdos comerciales, yá seya xenerales[27] o específicos a dalguna área d'interés, por casu, estudios científicos,[28] enerxía,[29] nueves teunoloxíes.[30] De posible interés pa los comenenciudos en proyeutos de movilización o aición social podríen ser los estudios que se refieren a les cooperatives.[31]

Centru políticu y partíos editar

Los partíos puros de centru son más propios de monarquíes parllamentaries, con parllamentos proporcionales, yá que el bipartidismu favorez la polarización en partíos de centru derecha (democristianos o conservadores) y centru izquierda (socialdemócrates o llaboristes).

Na práutica, considérase que los gobiernos apliquen xeneralmente un programa cercanu al centru políticu, con matices de centru-izquierda o centru-derecha, por ser este'l puntu nel que s'asitia la mayoría de la sociedá, incluyendo a aquellos que nun suelen participar viviegamente en política.

  • Nel terrén económicu, un programa de centru combina la llibre empresa col intervencionismu selectivu del Estáu n'árees como la educación o la sanidá, ensin amenorgar nin aumentar l'Estáu de bienestar.
  • Nel terrén diplomáticu, los partíos de centru son europeístes, ente que los estremos son opuestos a la meyora de la Xunión Europea (anque basándose en criterios radicalmente distintos na mayoría de los casos).
  • N'aspeutos militares, son partidarios de la Organización del Tratáu del Atlánticu Norte, ensin qu'esto implique que sían militaristes.

Ente los partíos más representativos del centru atopen la UDF francesa (fundando agora'l Movimientu Demócrata), los liberaldemócratas ingleses y ciertos partíos italianos, asociaos en La Margarita (los cualos, agora pasen a formar parte del Partíu Democráticu, xunto colos socialdemócrates).

N'España, dende la desapaición del Congresu de los Diputaos del Centru Democráticu y Social (CDS) a principios de la década de 1990, nun esistió un partíu esplícitu de centru d'ámbitu estatal con representación parllamentaria hasta la irrupción na cámara baxa d'Unión Progreso y Democracia (UPyD),[32] anque tamién hai partíos de recién creación que s'apuesten esti espaciu como Ciudadanos – Partíu de la Ciudadanía (C's) o'l más recién de toos, Contigo o tambien llamáu Contigo Somos Democracia (CSD).[33] Amás esisten dellos partíos de representación testimonial, como'l Centru Democráticu Lliberal, Alianza Central Demócrata, Centru Lliberal Renovador o Ciudadanos de Centru Democráticu, y organizaciones carentes de toa representación institucional, que tamién se reclamen centristes, como Unión Centrista Lliberal.

En Méxicu ta'l Partíu Revolucionariu Institucional (PRI) que gobernó mientres 71 años el país teniendo en cada presidente una postura mista en temes económiques, políticos y sociales.

Crítica y retórica centrista y centru políticu editar

Como se suxurió más arriba, fixéronse una variedá de crítiques al centrismu:

  • El centrismu ye de cutiu criticáu por escarecer de principios y/o basar les sos posiciones nes d'otros. Esto lleva a la suxerencia que les posiciones centristes son mutables. ("La tercer opción, el centrismu, nun ye ideolóxica. Nun parte d'una concepción del home y del Estáu, como'l lliberalismu o'l socialismu.
  • El centrismu ye en sí mesmu situacional, yá que se define en función de la posición ideolóxica d'otros. Puede defender una cosa o la contraria, según la oportunidá.) Sicasí un centrista podría fácilmente retrocar que si'l centrismu camuda en rellación a los cambeos d'otres posiciones, en realidá toes tán camudando. ¿Por qué seria entós tal situación solu criticable nos centristes? Esto fadría al centrismu un conceutu superfluu por cuenta de que se esta afirmando que l'espectru políticu ye cambiante ensin perspeutives fixes. Una solución ye considerar modelos con múltiples exes que tomen en cuenta más posiciones que solo izquierda o derecha, como'l sistema de Hans Eysenck o'l Gráficu de Nolan.
  • Otru aspeutu problemáticu ye'l so altu grau d'astinencia. Esto puédese entender como una opinión totalmente neutra por cuenta de qu'amuesa inconformidad coles opiniones de dambos llaos. El problema ye que de normal el centrismu abstien pero nun propón, yá que comúnmente propuestes que parten del centrismu puru terminen empobinaes escontra la izquierda o derecha. Inclusive puede percibise esta posición neutra como escasa d'información que sirve pa nun tomar una opinión incorreuta, sicasí esto nun significa qu'abstenese seya la decisión correuta.

Frecuentemente, criticóse a organización que se autodeclaran como centristes, de siguir autoetiquitarse d'esa manera namái una estratexa política,[34] pa prindar votos a izquierda y derecha acordies con el teorema del votante medianu y l'estratexa básica d'un partíu "atrápalo-tou"[35] introducida na teoría politológica por Otto Kirchheimer y Maurice Duverger. Ye frecuente que dellos partíos de centru, xunto cola retórica centrista d'ambigüedá calculada, inclusive usen elementos discursivos típicos del transversalismo.

Centroderecha editar

El términu "centroderecha" o "derecha moderada" ye bastante confusu, usándose en dellos sentíos. Equí va entendese como refiriéndose a les persones o organizaciones que comparten ideoloxíes tantu de derecha como más centristes o un entemediu ente dambes. Esti sector xeneralmente percibe'l rol del estáu non solo como garante del orde sinón tamién como garante d'última instancia en materies de bienestar social (ver, por casu, Escuela de Friburgu) Coles mesmes partidarios d'esti puntu de vista enfatizan les cualidaes étiques que los individuos tienen de tener con cuenta de participar plena y fructuosamente na vida económica, política y social d'una nación, por casu, responsabilidá tanto personal como social.[36]

Esta versión de centroderecha paez trazar los sos raigaños a dos visiones disimilares -anque posiblemente busquen espresar una visión común:

A) "un partíu modernu de centru derecha, reformista y lliberal, ... respuende siempres al mesmu prototipu: rigor nos principios, flexibilidá nes estratexes y eficacia na xestión.... centru-lliberal y repitió la vocación del so partíu en defensa de la sociedá abierta, según el compromisu inequívocu de los populares cola Constitución y la soberanía nacional que nella se proclama.[37] o "España precisa un centru derecha modernu; un Partíu Popular centráu, moderáu, llibre de complexos del pasáu; abiertu a la modernización real de la sociedá española, qu'él contribuyó a consolidar, y ensin mieos nin perversiones mayores que les lóxiques na confrontación política parllamentaria. Un Partíu Popular que valore, sobremanera, el so fondu sentíu del Estáu; esto ye, que nun collabore n'estratexa dalguna, y muncho menos impulsar, que busque, consciente o inconscientemente, ganar el Gobiernu entá pagando'l impagable preciu de desprestixar siquier subrepticiamente la excelencia del sistema institucional de la democracia española."[38]

B) "Na centroderecha, dirixentes como'l saliente Vicente Fox en Méxicu y Elías Antonio Saca n'El Salvador entienden que la economía de mercáu y l'Estáu de Derechu son los cimientos de la prosperidá. Los líderes de la centroderecha escoyeron caltener el statu quo primero que reformalo. Caltuvieron una disciplina monetaria ya intentáu seducir a inversores estranxeros. Pero fixeron pocu pa tresformar les instituciones fundamentales de los sos países, incluyíu'l poder xudicial, o d'incorporar a la mases a la economía global."[39]

Lo anterior dio orixe a suxerencies que la centro derecha tien munchos aspeutos o matices ( "La nueva centroderecha presentar de munches maneres nel mundu. Dende'l primariu y brutal Pervez Musharraf hasta'l mediáticu y leve Nicolás Sarkozy, pasando pol fríamente numbéricu Silvio Berlusconi. Toos formen parte d'una mesma ideoloxía, pero amuesen matices marcaos.[40]) o qu'entiende amplios y diversos sectores: "El Parllamentu Européu 2004-2009 va topase apoderáu pel centru-derecha, representáu pol Partíu Popular Européu (Demócrata Cristianu) - Demócrates Europeos (EPP-ED), con unos 285 escaños de los 732 esistentes, y pol Partíu Européu de los Demócrates, Lliberales y Reformistes (ELDR), que llograría unos 73 escaños."[41]

Carauterístiques editar

Na actualidá la centroderecha nos países desenvueltos estremar por tener posiciones tales como:

  • Racionalización y llimitación de los programes sociales (pa evitar situaciones nes que la xente abuse de los subsidios del Estáu negándose a faese responsables d'ellos mesmos).
  • Comerciu internacional "llibre" pero dientro d'alcuerdos que protexan intereses nacionales y rexonales, (mercaos comunes, alcuerdos billaterales o rexonales etc)

Diferencies con otres posiciones polítiques editar

Les sos mayores diferencies coles fuercies de centroizquierda anicien en qu'éstes últimes quieren mayor gastu públicu, menos amenorgamientos d'impuestos y un equilibriu fiscal más flexible, según la defensa del estáu del bienestar. Adicionalmente, sofita una política penal más dura colos delincuentes, buscando correxir más que prevenir.

A diferencia col centrismu puru, la centroderecha tiende a per un sitiu a ser nacionalista -o rexonalista- y coles mesmes incorpora posiciones o valores "de principiu". Nesi sentíu, herieda de la derecha'l conceutu de que'l meyor gobiernu ye aquel que ta más cerca de los costumes y valores del pueblu (lo que dacuando se traduz nuna influencia de perceiciones relixoses nel remanar políticu)

A diferencia cola derecha, la centroderecha reconoz un papel legitimo -anque llindáu- al actuar económicu del gobiernu y al actuar políticu de les instituciones que na tradición cristiana vense como entemedies ente l'individuu o la familia y l'estáu: dende asociaciones de vecinos a organismos sindicales y partíos políticos- tienen non solo'l derechu a actuar en representación de los sos miembros sinón a que l'estáu delegue poderes a ellos y subsidie la so esistencia (ver principiu de subsidiariedad) Adicionalmente, propón una postura menos conservadora que la derecha política en temes sociales, en qu'acepta una concepción más amplia del derechu de los individuos a escorrer los sos intereses o enclinos na midida que nun ruempan la llei.

En países menos desenvueltos el términu centroderecha dacuando ye usáu pa designar a fuercies que n'Europa y Estaos Xuníos nun seríen llamaes como tales. Asina, por casu, en Chile dalgunes de les fuercies polítiques que sofitaron a Augusto Pinochet se autodefinen como "centroderecha : Dicir la verdá, con tranquilidá, con aselu, con argumentos, con solidez y lo meyor posible dende'l puntu de vista comunicacional: pa la centroderecha nun ye una vergüenza sofitar al gobiernu militar. Al aviesu. Pa muncha xente como yo, civiles, militares, nuevos, ye una enorme xera, qu'arguyez.[43]

Centroizquierda editar

Denominar centroizquierda en ciencia política al espectru políticu onde s'alluga a formaciones polítiques d'izquierda, alloñaes de les denominaes izquierdes revolucionaries o del comunismu. La ideoloxíes típiques del centru izquierda n'occidente y especialmente n'Europa seríen los enclinos xeneralmente denominaos reformistes: la socialdemocracia, el sociolliberalismu, la nueva izquierda. L'eleutoráu tradicional de la centru esquierdu componer la clase trabayadora urbana, la clase intelectual académica y, inclusive, la población rural. La mayor parte de les organizaciones de centroizquierda presenten actitúes de centroizquierda al respective de numberoses cuestiones sociales, y tienen actitúes más alloñaes de la izquierda tradicional en cuestiones económiques. Nesi sentíu les organizaciones de centroizquierda son firmes defensores del capitalismu y de dexar numberoses cuestiones al arbitrio de mecanismos de mercáu.

El ecoloxismu ya inclusive el democristianismo podríen tar incluyíos na centroizquierda dependiendo'l país. N'Estaos Xuníos, a diferencia d'otros países, el lliberalismu como tal suel ser encuadráu nel centru izquierda, por cuenta de la preponderancia del conservadorismu y el ultraconservadurismu nesi país. (n'EEXX la derecha utiliza la pallabra "lliberal" como sinónimu de "izquierda")

Nel casu de coaliciones eleutorales o parllamentaries, la centroizquierda identificaría al conxuntu de formaciones de centru y izquierda, posiciones que na actualidá polo xeneral promueven la tercer Vía.

Carauterístiques editar

El términu centroizquierda nació a principios del sieglu XX pa describir les ideoloxíes polítiques cercanes al socialismu, pero con matices capitalistes, anque a partir de la dómina de la cayida del Muriu de Berlín foi usada más polos promotores del "capitalismu con cara humana" o'l "capitalismu popular"; y reemplazó asina al términu "izquierda moderada".

La mayoría de les fuercies polítiques de la centroizquierda son socialdemócrates; munchos d'estos partíos (como'l Partíu Llaborista del Reinu Xuníu) defendíen nos sos oríxenes el llamáu "Socialismu democráticu", que propón la transición pacífico y gradual a una economía socialista dientro del sistema democráticu de los países occidentales (n'oposición al cambéu violento y revolucionario acompañáu de dictadura que supónía'l comunismu).

Sicasí, col pasu del tiempu estes fuercies empezaron a arrenunciar al oxetivu de socializar totalmente la economía, especialmente cuando se fixo evidente'l fracasu de la economía centralizada nos países comunistes. La cayida del Muriu de Berlín aceleró'l procesu pol cual los partíos socialistes democráticos arrenunciaben a esa visión derivada del marxismu y aceptaron más llargamente los postulaos de la tercer vía.

Na actualidá les principales carauterístiques de la centroizquierda nos países occidentales (principalmente n'Europa) son les siguientes:

  • Defensa de la economía mista como únicu modelu políticu-económicu vidable (no que coinciden col centroderecha). Sicasí, la centroizquierda pon l'acentu nel calter social del modelu; por eso suxuren concepciones más llindaes del estáu del bienestar o concepciones más amplies del estáu social:
    1. Mantención d'un nivel relativamente alto d'impuestos y refugu a retayos fiscales escesivos; anque la centroizquierda -dende'l puntu de vista económicu de la tercer vía- nun s'opón necesariamente a amenorgar los impuestos (y ello ye que dellos Gobiernos de centroizquierda amenorgaron los impuestos cuando gobernaron), polo xeneral prefier caltener el nivel d'impuestos necesarios p'actuar como preséu de redistribución del ingresu na sociedá (al traviés de gastos sociales o polítiques redistributivas)
    2. Defensa de los principios básicos del "Estáu de bienestar". Históricamente foi la centroizquierda la qu'impulsó la creación de tal estáu, yá que considera un deber esencial de la sociedá implementar polítiques a favor de la igualdá d'oportunidaes y desenvolvimientu de los sos miembros, incluyendo l'accesu de tolos ciudadanos a beneficios sociales básicos. (polítiques sociales)
    3. Equilibriu fiscal (procurar nun cayer en déficit fiscal) como oxetivu xeneral pero calteniendo la llexitimidá de la intervención estatal (incluyendo delda fiscal) si la situación lo amerita.
  • En materies de comerciu internacional, sectores del centroizquierda busquen acutar el comerciu totalmente llibre ya inclínense por un ciertu proteicionismu moderáu, cola finalidá non solo de protexer los intereses nacionales (incluyendo sectores populares) sinón llograr un ciertu grau de comerciu xustu.

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Ye importante caltener presente qu'esti puntu entemediu nun busca una equidistancia xeométrica nin pretende que dambos estremos tán igualmente “equivocaos” sinón más bien ye una posición de querer incorporar lo valuable n'opiniones diverses o atopaes; «una ideoloxía que combina lo meyor de la derecha y l'izquierda nunes plataformes muncho más banciaes.» Eugenio Martínez Rodríguez en: Equilibriu y centrismu políticu
  2. Por casu, Jaime Rodríguez-Arana Muñoz diz: Dende esta perspeutiva, el centru políticu suel interpretase como'l xustu mediu ente dos asities estremes.— Ver: Xusto mediu, política y centru, en: http://www.conoze.com/doc.php?doc=6024
  3. Por casu: «…ye posible llograr un consensu xeneral alredor d'esos puntos… evidencia a lo llargo d'eses llinies vien de la estensiva investigación d'un grupu de científicos sociales —so la direición de Terry Nichols Clark y Ronald Inglehart—. La orientación qu'ellos afayaron nun correspuende a les categoríes avezaes, combina daqué del lliberalismu de mercáu acomuñáu cola derecha col progresismu social identificáu cola izquierda. Los sos adherentes nun tán fuertemente acomuñaos con nengún partíu identificable o ideoloxía tradicional y paecen haber perdíu interés en dalgunos de les temes tradicionales del conflictu políticu… [etc.]», Walter Truett Anderson en 44 Escritores, políticos y activistes (traten) de describir el Centru Radical (n'inglés)
  4. «El gobiernu representativu falla cuando políticos corruptos polo xeneral sirven intereses empresariales o especiales. Ye entós imprescindible que la ciudadanía tenga oportunidaes democrátiques direutes.», Joel S. Hirschhorn en Our President Should Support More Direct Democracy
  5. Juan José Lucas: «Podríamos concretar más señalando que'l centrismu reformista tien de desenvolvese sobre trés pilastres fundamentales. El primeru d'ellos consiste na defensa d'unos valores humanos y de unos principios democráticos básicos Alain Touraine señálanos que, güei, l'apelación a la igualdá y la llibertá aburre, mientres l'interés de la mayoría vese escitáu pol consumu. Pero tenemos de convencenos de qu'esto sería una regresión insoportable. Hemos de realcontrar la conciencia política. Tenemos De realcontrar el convencimientu de que podemos ser los actores de la nuesa hestoria y non yá los ganadores o perdedores d'unes batalles llibraes nel mercáu internacional.», en Los trés pilastres del centru reformista
  6. «La tercer opción, el centrismu, nun ye ideolóxica. Nun parte d'una concepción del home y del Estáu, como'l lliberalismu o'l socialismu. El centrismu ye en sí mesmu situacionista, yá que se define en función de la posición ideolóxica d'otros. Puede defender una cosa o la contraria, según la oportunidá.», Lliberalismu, socialismu y centrismu en Esperanza2012
  7. «L'afayu estratéxicu del centrismu ye la campana de Gauss. El centrista calcula la curva pa cada cuestión, y busca asitiase ellí onde haya más votantes. El centrista nun tien idees, nin principios, nin aspira a convencer de nada a naide. “Soi un home normal”, dicía Rajoy na campaña eleutoral, ansiosu por convencer a los millones de votantes normales que tán nel centru de la campana de Gauss.», Lliberalismu, socialismu y centrismu en Esperanza2012
  8. «Nes crítiques a Aznar y al so Gobiernu pola so actuación na crisis del “Prestige” nun se reparó nun aspeutu, el so calter d'auténtica epopeya centrista, de semeya inmisericorde d'una forma bien profesional y bien de dereches de faer política, carente por completu d'escupulicios, ciega y sorda a tou lo que nun seya l'esfrute del poder, pero que trata de revistir con palabrería moderada y atapecíos esconxuros guerracivilistas, una ética que nun va más allá del esfrute del cargu y una ideoloxía que nun ye sinón la falta de compromisu colos votantes, col so programa eleutoral, col sistema representativu y cola soberanía nacional. ¿Qué ye centrismu? L'arte de caltener el Poder quitar de metanes, la téunica de nun apostar a nada pa caltenelo tou.», Federico Jiménez Losantos en ¿Qué ye centrismu? Lo del “Prestige”
  9. Como exemplu: Gonzalo Fernández de la Mora argumenta que «La tercer vía que patrocinen ciertos socialistes finiseculares tien yá más de mediu sieglu d'ineficaz ambigüedá; nin ye nueva, nin ye única, nin funcionó. Si agora tapa la simple adopción del mercáu, la fórmula sería'l maquillaxe verbal d'una plena retractación sustantiva.», en: Izquierda y derecha güei. Ente que Angel Rodriguez Kauth, en Centru en Política, aduz que'l centrismu nun ye más que «una paranoica fuxida de los orixinarios lliberales escontra un supuestu centru». El restu de los argumentos de dambos son esencialmente los mesmos.
  10. «Esto fai qu'unu termine ocupando un espaciu definíu pola oposición a otres postures», Martín Tanaka en El “xustu mediu” en Aristóteles. Sicasí, John Avlon —citáu en 44 Writers, Activists, and Politicians (Try to) Describi the Radical Middle— argumenta que tal suxerencia ye «como llamar “aburridor” a un sabiu. A partir de la base que nengún partíu tien inherentemente el monopoliu sobre les bones idees, los centristes tienen la posibilidá única de buscar les meyores soluciones a problemes persistentes y situaciones nueves»
  11. «…siempres tendí a pensar qu'esi “xustu mediu” en realidá tapaba una postura conciliadora; y que namái tenía sentíu dientro d'un razonamientu unidimensional, pero qu'incorporando más dimensiones, el pretendíu xustu mediu podría quedar en realidá nun estremu inconveniente.» Martín Tanala en El “xustu mediu” en Aristóteles
  12. «Una considerancia más frontalmente descalificatoria foi la formulada por autores como Stuart Hall, Chantal Mouffe, Steven Lukes, Alan Ryan, etcétera, pa quien se trata d'una operación cosmética que, cola sida de modernizar el programa p'afaelo a una situación nuevo y distinto, lo que fai en realidá ye confortar el statu quo arrenunciando a acometer los grandes problemes», José Vidal-Beneyto en destín-del reformismu El destín del reformismu
  13. D'alcuerdu a Kant, cabo preguntar cómo o por qué ye que les coses comúnmente consideraes “bones”, tales como salú, riqueza, amistá, ser. El conclúi que nun son tales en cualquier circunstancia, sinón namái en tantu tean xuníes a daqué que ye l'únicu bien ensin reserves: la bona voluntá. Pa él, la bona voluntá representa l'esfuerciu de los seres racionales por faer lo que tienen que faer, en llugar d'actuar por enclín o por interés propiu. Pa un analís más detalláu, ver: “Ética kantiana: la razón práutica”.
  14. Guillermo Hoyos V: Hermeneutica xurídica.
  15. La filosofía de Aristóteles.
  16. José Luis Colomer: Dellos apuntes sobre Kant y la llibertá política.
  17. Ver “Política”, “Ética” y “Virtúes” en Aristóteles
  18. Ver tener de ser y “Ética de Kant” en Kant
  19. Por casu, Javier Arenas: «Siempres defendimos que pa reformar estatutos había que faelo cola Constitución y por consensu», en Yo siéntome bien cómodu siendo centrista como Aznar y Rajoy.
  20. Juan José Lucas: «Pero estos valores tenemos de realizalos con un talante específico, como ye la tolerancia. El centrista tien de caracterizase non tantu polo que defende, sinón pol talante con que lo defende; basándose na tolerancia antidogmática, el consensu y el diálogu», en Los trés pilastres del centru reformista.
  21. La política como garantía de la moral, Immanuel Kant.
  22. Trías, Eugenio: Preludiu de Navidá.
  23. Esti centru radical” percíbese específicamente como «nun siendo un puntu mediu “salvu” o “cómodu” ente los estremos de derecha y izquierda. Esta fora del tradicional espectru políticu… en llibertá p'atopar idees onde sía», en Más allá del centrismu: la verdadera solución del centru radical (n'inglés).
  24. Ente otros, tantu los partidarios del marxismu como los del neolliberalismu afirmen que, nel llargu plazu, solo hai dos opciones posibles nel manexu d'asuntos d'economía política: o se dexa tou nes manes d'individuos o se da control total al estáu.
  25. Humberto Ortega en El camín del centrismu.
  26. Introduction: new perspeutives on competition and cooperation.
  27. Implementing Competition-related Provisions in Rexonal Trade Agreements: Is it possible to obtain development gains?.
  28. Incentives and Forms of Cooperation in Research and Development. n'http://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=1071967
  29. ENERGY COMPETITION OR COOPERATION: SHIFTING THE PARADIGM. en : https://web.archive.org/web/20080314050935/http://usinfo.state.gov/journals/ites/0504/ijee/stanislaw.htm
  30. Cooperation and competition. n'http://eu.coneuta.it/paper/Cooperation_competition.html
  31. Cooperation development for Sociu-Economic Sustainable Growth, etc, n'http://eucoop.org/
  32. UPyD. Ideology: centralism, social liberalism. Political Position: Centre (enllaz rotu disponible n'Internet Archive; ver l'historial y la última versión).- European Social Survey (n'inglés)
  33. «Ciudadanos gains ground in Spain's new political landscape» (inglés). Real Institutu Elcano (9 de marzu de 2015). Consultáu'l 12 de marzu de 2015.
  34. Seymour Martin Lipset, Stein Rokkan: Party Systems and Voter Alignments, Free Press, 1967.
  35. Duverger, Maurice (1957): Los Partíos políticos. Fondu de Cultura Económica, Méxicu D.F.
  36. El primer pasu d'esa estratexa dio'l pasáu 4 de marzu cola presentación del "Decálogu" del Grupu PPE-DE, un documentu que señala cuatro grandes exes d'actuación -Una Europa de valores, Una Europa de la crecedera y del poder adquisitivu, una Europa de la seguridá y una Europa de la solidaridá- sobre los que se van faer propuestes ya iniciatives concretes. Berlusconi, Fillon y Rato participan esta semana en el foro de ideas del centro-derecha europeo que preside Mayor Oreja
  37. el futuru-del centru derecha/
  38. partíu_popu.html Joaquín Calomarde, diputáu del PP al Congresu por Valencia, nun duru artículu d'opinión publicáu n'El País
  39. Posición de Vargas Llosa
  40. Wilson Tapia V. :LA NUEVA CENTRODERECHA
  41. Burson Marsteller: El Parllamentu Européu 2004-2009 va topase apoderáu pel centru-derecha
  42. George Bush Jr -a pesar de que nun ye xeneralmente reconocíu como centrista- averar a esta posición "centrista" cuando propunxo un paquete d'ayuda pa evitar la crisis financiera de 2008; mira mundial-pol discursu-de-Bush.html?cookie Firmemente creo na llibre empresa y el mio instintu yera que nun intervenga'l Gobiernu, pero estes nun son circunstancies normales", esplicó'l primer mandatariu
  43. Alberto Cardemil: Na derecha afirmen que la Concertación sacó dividendos políticos de los DD.HH. ¿Qué tien de faer l'Alianza pa revertir esta situación?

Bibliografía editar