Cespedosa de Tormes

Cespedosa de Tormes ye un conceyu y llocalidá española de la provincia de Salamanca, na comunidá autónoma de Castiella y Lleón. Intégrase dientro de la contorna de Guijuelo y la subcomarca del Alto Tormes. Pertenez al partíu xudicial de Béjar.[3]

Cespedosa de Tormes
Alministración
País España
Autonomía Castiella y Lleón
Provincia provincia de Salamanca
Partíu xudicial Béjar
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Cespedosa de Tormes (es) Traducir Ángel Mesón Román (es) Traducir (Partido Popular)
Nome oficial Cespedosa de Tormes (es)[1]
Códigu postal 37750
Xeografía
Coordenaes 40°32′36″N 5°34′52″W / 40.543333333333°N 5.5811111111111°O / 40.543333333333; -5.5811111111111
Cespedosa de Tormes alcuéntrase n'España
Cespedosa de Tormes
Cespedosa de Tormes
Cespedosa de Tormes (España)
Superficie 46.29 km²
Altitú 1032 m[2]
Llenda con
Demografía
Población 501 hab. (2023)
- 267 homes (2019)

- 228 muyeres (2019)
Porcentaxe 0% de provincia de Salamanca
0.02% de Castiella y Lleón
0% de España
Densidá 10,82 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
ayuntamientodecespedosa.es
Cambiar los datos en Wikidata

El so términu municipal ta formáu por un solu nucleu de población, ocupa una superficie total de 46,29 km² y según los datos demográficos recoyíos nel padrón municipal ellaboráu pol INE nel añu 2017, cuenta con una población de 508 habitantes.

Símbolos editar

 
Escudu de Cespedosa de Tormes

L'escudu heráldicu que representa al conceyu foi aprobáu la 29 d'abril de 2013 col siguiente blasón:

«Escudu mediu partíu y cortáu. Primero, d'oru, seis roeles d'azur puestos en palu, dos, dos, dos. Segundu, de gules, una torre d'oru, almenada de cinco almenes, mamposteada de sable y abierta d'azur. Terceru, de sinople, encina de plata acompañada a diestra y siniestra de cántaru y palos de danzante dambos d'oru; en campaña faxa ondada de plata y azur. Al timbre, corona Real d'España.»

Xeografía editar

Allugamientu El

términu municipal ta arrodiáu pel ríu Tormes pel llau sur y oeste, siendo bien conocida esta zona pa la práutica de la pesca deportiva. Llenda al norte con La Tala, al este con Narrillos del Álamo (provincia d'Ávila), al sur con Santibáñez de Béjar y Guijo de Ávila, y al oeste con Guijuelo y Aldeavieja de Tormes.

La única via de comunicación ye la Carretera SA-104 que provién de Guijuelo y diríxese escontra Piedrahita.

 
Puente Cespedosa.

La llocalidá ta asitiada a una altitú de 1032 msnm.[5][6]

Noroeste: Aldeavieja de Tormes Norte: Salvatierra de Tormes Nordeste: La Tala
Oeste: Guijuelo   Este: Narrillos del Álamo (Ávila)
Suroeste: Guijo de Ávila Sur: Santibáñez de Béjar Sureste: Puente del Congosto
 
Torrexón de Cespedosa de Tormes.

Historia editar

Cespedosa De Tormes dempués de reconquistar, perteneció al conceyu d'Ávila, teniendo de ser repoblada alredor del añu 1100 por Don Raimundo de Borgoña, xenru del rei Alfonsu VI de Lleón. Na dómina de la so repoblación, tuvo de tener muralles siendo éstes anteriores al castiellu. Tuvo pleitos por llendes de tierres col vecín conceyu de Salvatierra que duraron hasta bien entráu'l sieglu XV.

El Señoríu de la Villa de Cespedosa de Tormes foi donáu por Enrique III, "el Doliente", nel añu 1393 a Gil González Dávila. El nome de la Villa non siempres foi'l de Cespedosa de Tormes, sinón que según unos documentos antiguos y el diccionariu del sieglu XIX llamábase Cepedosa, nome que vien de Cepa que s'emplegó como símbolu del Uz qu'abondaba pellí.

Hasta 1833 perteneció a la provincia d'Ávila, de la que dependía no alministrativo, no civil y no eclesiástico, integrándose en dichu añu na provincia de Salamanca y la Rexón Lleonesa,[7] anque caltuvo la so dependencia eclesiástica abulense hasta 1959.

Demografía editar

El conceyu, que tien una superficie de 46,29 km²,[8] cuenta según el padrón municipal pa 2017 del INE con 508 habitantes y una densidá de 10,97 hab./km².

Gráfica d'evolución demográfica de Cespedosa de Tormes ente 1842 y 2017

     Población de derechu (1842-1897, sacante 1857 y 1860 que ye población de fechu) según los censos de población del sieglu XIX.[9]      Población de derechu (1900-1991) o población residente (2001) según los censos de población del INE.[9]      Población según el padrón municipal de 2011[10] y de 2017 del INE.

Economía editar

La principal fonte d'ingresos ye l'agricultura y ganadería, destacando'l ganáu ovín y porcín. Dada la so proximidá a Guijuelo destaca la industria chacinera, apaeciendo nueves fábriques dedicaes a la ellaboración d'embutíos y xamón.

Monumentos editar

El so ilesia foi construyida nel sieglu XV en mampostería y granitu. Ye de destacar el so retablu central representando la pasión del Señor; estatues y pintures, siendo d'especial mención la de San Sebastián, por esistir una capiya dedicada a dichu santu. Los sos altares llaterales, influyíos por dellos estilos na decadencia del góticu; el so Cristu articuláu sito frente a la entrada del templu y el Cristu de la Columna, so la escalera d'accesu al campanariu y al coru, esti postreru ye de destacar pos la so construcción ye en madera llabrao y policromada. La torre del campanariu, anguaño automatizado, alluga 4 campanes, una d'elles coneutada al Reló, que la so maquinaria tamién ta a lo cimero de la torre.

Ye característicu'l torrexón de vigilacia, edificáu con mampostería y sillares nos ángulos. Foi construyíu nel sieglu XV polos Dávila, señores d'esta villa, quien tamién s'encargaron de construyir el castiellu de la vecina llocalidá de Puente del Congosto

Atopáronse unos restos d'un asentamientu romanu nel que destaquen un dolmen dunerario y unos fornos de alfar, entá güei persiste dicha artesanía, pos l'alfarería de Cespedosa de Tormes sigue siendo bien reconocida.[ensin referencies]

Cultura editar

Dientro del Folclor, la música ye interpretada por dulzaina y tradición más respetada ye ensin dulda la danza de Palos, un bon momentu pa poder esfrutalos ye nes Fiestes patronales, pos se rinde homenaxe a la Virxe del Carrascal, patrona del pueblu, con dances nel so honor.

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. URL de la referencia: https://www.aemet.es/es/eltiempo/prediccion/municipios/cespedosa-de-tormes-id37103.
  3. Llorente Maldonado, Antonio (1976). Centro d'Estudios Salmantinos: contornes históricu y actual_de_l.html?id=wZQtAQAAIAAJ Les contornes históricu y actual de la provincia de Salamanca (en castellanu), páx. 157. Consultáu'l 9 de payares de 2011. «Un casu de zona mal definida que nun pertenez a nenguna de les contornes tradicionales, ye la que se topa nel estremu nordeste del actual partíu xudicial de Béjar, a lo llargo del Tormes, dende la so entrada na provincia hasta les llendes de Salvatierra; esta zona perteneció a Castiella non a Lleón, ya inclusive nel sieglu XVIII formaba parte de la provincia d'Ávila, non de Salamanca (…) Ye una contorna qu'hai gravitado siempres más escontra Barco de Ávila y Piedrahita qu'escontra Béjar o Ávila, y nun tien nada de particular que nun tea englobada en nenguna contorna salmatina, anque por pertenecer alministrativamente a Salamanca y a Béjar, los sos habitantes, o a lo menos los sos secretarios, considérense salmantinos y bejaranos. Nesta zona tán incluyíos los pueblos d'El Tejado, Navamorales, Puente del Congosto, Bercimuelle, Gallegos de Solmirón, Cespedosa de Tormes y Guijo de Ávila. Unu de los secretarios consultaos, precisamente'l de Guijo de Ávila diose perfectamente cunta de la situación particular d'estos pueblos riberanos del Tormes, y diznos na so respuesta al Cuestionariu: Esti conceyu de Guijo de Ávila, al igual qu'otros estremeros, siendo cuasi toos del Partíu de Béjar, nun pertenecen nengunu d'ellos a la Contorna de Sierra de Béjar, constituyendo una contorna entemedia ente ésta y la de Salvatierra, con calteres bastante difinidos y distintos a los d'aquelles, que perbién puediera considerase como Contorna Media del Tormes (páxina 97)»
  4. Xunta de Castiella y Lleón (ed.): «ALCUERDO de 29 d'abril de 2013, del Plenu del Conceyu de Cespedosa de Tormes (Salamanca), pol que s'aprueba l'Escudu Heráldicu Municipal.». Boletín Oficial de Castiella y Lleón nº 100 (28 de mayu de 2013).
  5. Axencia Estatal de Meteorología (ed.): «Datos d'altitú pa Cespedosa de Tormes} na páxina de previsión meteorolóxica de AEMET provenientes del Nomenclátor xeográficu de conceyos y entidaes de población del Institutu Xeográficu Nacional».
  6. Axencia Estatal de Meteorología (ed.): «Interpretación: Predicción por conceyos». Archiváu dende l'orixinal, el 13 de marzu de 2013.
  7. «Real Decretu de 30 de payares de 1833 sobre la división civil de territoriu español na Península ya islles axacentes en 49 provincies» (castellanu). Gaceta de Madrid.
  8. Institutu Nacional d'Estadística (ed.): «Población, superficie y densidá por conceyos - Salamanca». Archiváu dende l'orixinal, el 4 de marzu de 2016.
  9. 9,0 9,1 Institutu Nacional d'Estadística (España) (ed.): «Alteraciones de los conceyos nos Censos de Población dende 1842 - Cespedosa de Tormes».
  10. Institutu Nacional d'Estadística (ed.): «Cifres oficiales de población resultantes de la revisión del Padrón municipal a 1 de xineru de 2011».

Enllaces esternos editar