Chrysler (/kraɪslər/) ye un fabricante d'automóviles d'Estaos Xuníos de luxu con sede en Auburn Hills, nel estáu de Michigan. Chrysler entamar por primer vegada en 1925 sol nome Chrysler Corporation.[1] Hasta 1998, Chrysler Corporation cotizó nel New York Stock Exchange col símbolu "C".

Chrysler
marca rexistrada, marca de automóviles (es) Traducir, empresa de capital abiertu y productor d'automóviles
Llocalización
Sede Auburn Hills (es) Traducir
Direición Estaos Xuníos
Forma xurídica filial
Historia
Fundación6 xunu 1925
Fundador Walter Chrysler
Organigrama
Dueñu FCA US (2021)
Sector
Industria industria del automóvil
Productos destacaos automóvil
Participación empresarial
Organización matriz Stellantis
Datos económicos
Emplegaos 90 000 (2019)
Web oficial
Cambiar los datos en Wikidata

En 1998, Chrysler y los sos subsidiarias fueron adquiríes pol grupu alemán Daimler-Benz AG, dando llugar a DaimlerChrysler AG.[2] So DaimlerChrysler, la compañía denominóse DaimlerChrysler Motors Company LLC. El 14 de mayu de 2007, DaimlerChrysler anunció la venta del 80,1% de Chrysler Group a la empresa norteamericana de private equity Cerberus Capital Management, L.P., pa denominase entós Chrysler LLC, anque Daimler (renombráu a Daimler AG) siguió teniendo un paquete accionarial del 19,9%.[3] L'alcuerdu remató'l 3 d'agostu de 2007.[4] El 27 d'abril de 2009, Daimler AG robló un alcuerdu venceyante p'arrenunciar al so 19,9% restante en Chrysler LLC y que pasaría a manes de Cerberus Capital Management y realizó un pagu de 600 millones de dólares no fondero de pensiones de Chrysler.[5]

El 30 d'abril de 2009, Chrysler LLC acoyer al Capítulu 11 del códigu de los Estaos Xuníos (Llei de Quiebra) al empar qu'anunció una alianza col grupu industrial italianu Fiat Group.[6] El 1 de xunu Chrysler LLC fixo públicu que se venderíen delles inversiones y operaciones a l'acabante crear Chrysler Group LLC.[7] Fiat facer con un paquete accionarial del 20%, con opción a aumentar al 35%, y finalmente a 51% si algamen una serie de metes financieres y de desenvolvimientu de la empresa.[8]

El 10 de xunu de 2009 completóse la venta de les inversiones de Chrysler a Chrysler Group LLC, tamién conocida como "La Nueva Chrysler". El gobiernu federal financió l'alcuerdu apurriendo 6,6 miles de millones de dólares de financiamientu, abonaes a la "L'Antigua Chrysler", una compañía nueva denomada Old Carco LLC y creada pa faese cargu de les inversiones restantes y de les responsabilidaes restantes del capítulu 11.[9] La tresferencia nun incluyó 8 plantes de fabricación y tampoco munches propiedaes inmobiliaries o bienes de producción. Tampoco se tresfirieron los contratos con 789 concesionarios d'Estaos Xuníos.[10][11]

Historia editar

Fundación y primeros años editar

 
Logotipu tradicional de Chrysler Europa, cola estrella de cinco puntes sobre un pentágonu azul

La compañía d'Estaos Xuníos foi fundada por Walter Percy Chrysler en 1925. Tien los sos oríxenes na Buick Motor Company, onde Walter Chrysler consiguió un trabayu menor en consiguiendo'l títulu de mecánicu oficial de la Union Pacific con 20 años d'edá, llogrando faer fortuna. Dexó la compañía en 1920 dempués de recibir una ufierta de la presidencia de la compañía (anguaño Buick ye un fabricante de coches de luxu n'Estaos Xuníos). En 1923 aportó a la presidencia de Maxwell-Chalmers, un fabricante automovilísticu que s'atopaba en serios problemes económicos. Chrysler realizó una reorganización y reestructuración de la empresa y contrató a los inxenieros Fred Zeder, Carl Breer y Owen Skelton pa la realización d'un motor de seis cilindros. A partir d'entós comercializaron coches mientres 20 años.

Sobre la base de Maxwell-Chalmers fundó Chrysler Corporation el 25 de xunu de 1925. El primer modelu que llanzaron al mercáu foi denomináu precisamente Maxwell (conocíu tamién como B-70). Yera un coche de luxu del que se vendieron 32.000 unidaes. En 1928 Chrysler presentó la so nueva marca de vehículos de baxu costu, la mítica Plymouth. Pero'l verdaderu golpe dar esi mesmu añu, al faese con Dodge, fundada en 1914 y que nesi momentu yera cinco veces más grande que Chrysler. El grupu automovilísticu taba yá ente los trés grandes d'Estaos Xuníos, y Walter Chrysler lo escenificó al treslladase a Nueva York pa construyir l'edificiu Chrysler.

 
1936 Chrysler Airflow Series C-9.

La década de los 30 tuvo marcada pola Gran Depresión y la nacencia del modelu Airflow en 1934, un automóvil que marcaría enclín nel futuru. El 18 d'agostu de 1940 morrió Walter Chrysler. La Segunda Guerra Mundial provocó un xiru radical na política de la compañía. La fabricación de turismos viose sópito atayada tres l'españíu del conflictu, polo que Chrysler fabricó mediu millón de camiones militares. Al términu de la guerra, la compañía retomó la construcción de turismos, pero éstos entá siguíen la llinia d'ellaboración de los modelos de preguerra, polo que nun calar ente'l públicu. Esto obligó a realizar un completu “llaváu de cara” pal catálogu de 1949.

Nos años 50, la sociedá norteamericana vivía na bayura y arguyosa del so célebre estilu de vida. Chrysler introdució llamativos modelos, colores y l'enorme tamañu de los coches de la dómina xunto con meyores téuniques como los elevalunas llétricos y el tocadiscos integráu (podíen cargar hasta 19 discos).

La industria automovilístico, que venía d'unos apacibles años 60, volvió tremecer mientres los 70. La crisis del petroleu provocó un cambéu nel enclín de los consumidores: los grandes deportivos americanos (“muscle cars”) dexaron pasu a coches más seguros y económicos. Los fabricantes americanos viéronse seriamente perxudicaos tres l'embargu del petroleu per parte de la OPEP yá que namái habíen construyíu coches enormes. Chrysler llanzó en 1975 los modelos Cordoba y LeBaron, los vehículos más pequeños que fixeren nunca.

Amás, Chrysler mercó'l 15% de les aiciones de la empresa xaponesa Mitsubishi Motors en 1970, y empezó a comercializar automóviles subcompactos y compautos importaos de Xapón so les marques Chrysler, Dodge y Plymouth.

La fonda crisis siguió mientres los primeros años de la década de los 80. En 1985, Chrysler y Mitsubishi conformaron l'alianza Diamond-Star Motors, y en 1988 inauguraron una fábrica en Illinois pa fabricar modelos en xunto. Simultáneamente, Chrysler aliar con AMC en 1985 pa fabricar modelos na fábrica de la segunda, y en 1987 mercó la empresa a Renault. Los modelos AMC pasadon a denominase Eagle, y los sos socesores pasaron a ser versiones rebautizadas de modelos de Chrysler, Dodge, Plymouth y Mitsubishi.

Sicasí, Chrysler llogró dos afitaos importantes pa la compañía nesi momentu y, más tarde, pa la conducción y l'automovilismu comercial polo xeneral. Trátase del monovolume, qu'afaró n'Estaos Xuníos y Europa col míticu Chrysler Voyager, y l'introducción, per vegada primera, del airbag de serie. En 1993 Chrysler llanzó'l Dodge Viper, un deportivu forníu con motor V10. Mitsubishi mercó la fábrica de Diamond-Star y l'alianza sumió. La marca Eagle sumió en 1998.

En 1998 Jürgen Y. Schrempp (presidente de Daimler-Benz AG) y Robert Eaton (presidente de Chrysler) sellaron la so alianza na que se fundíen sol nome de DaimlerChrysler. El nuevu grupu automovilísticu permaneció como tal hasta 2007, añu en que les respeutives compañíes decidieron romper l'alcuerdu.[12]

L'antiguu propietariu de la firma, Walter Percy Chrysler Jr., formó una importante coleición d'arte qu'anguaño s'alluga nel Muséu Chrysler de Norfolk, (Virxinia, EE. XX.).

Modelos actuales editar

Antiguos modelos de Chrysler editar

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. «Chrysler Reviews and History». JB car pages. Consultáu'l 22 de setiembre de 2008.
  2. «Chrysler History». JB car pages. Consultáu'l 22 de setiembre de 2008.
  3. Cerberus Takes Majority Interest in Chrysler Group and Related Financial Services Business for EUR 5,5 Billion ($7,4 billion)». DaimlerChrysler. Archiváu dende l'orixinal, el 16 de mayu de 2007.
  4. «Cerberus gains control of Chrysler». San Jose Mercury News.
  5. Daimler Reaches Agreement On Separation From Chrysler. 27 d'abril de 2009. http://online.wsj.com/article/BT-CO-20090427-717397.html. 
  6. Chrysler bankruptcy plan is announced. www.nytimes.com. Retrieved 2009-04-30.
  7. «Court Approves Sale of Chrysler LLC Operations to New Company Formed with Fiat». News.prnewswire.com. Archiváu dende l'orixinal, el 22 de marzu de 2012. Consultáu'l 6 de xunu de 2009.
  8. «Chrysler Gets OK for Fiat Sale». Edmunds.com (1 de xunu de 2009). Consultáu'l 6 de xunu de 2009.
  9. Ramsey, Mike and Kary, Tiffany. "Chrysler Assets Said to Have Little Net Proceeds for Creditors" Bloomberg.com, 2009-06-23, retrieved on 2009-07-10.
  10. de la Mercel, Michael; Micheline Maynard (10 de xunu de 2009). «Swift Overhaul Moves Ahead as Fiat Acquires Chrysler Assets». New York Times. http://www.nytimes.com/2009/06/11/business/global/11chrysler.html. Consultáu'l 10 de xunu de 2009. 
  11. Forden, Sara Gay; Mike Ramsey (10 de xunu de 2009). «Fiat Said to Buy Chrysler Assets Today to Form New Automaker». Bloomberg. http://www.bloomberg.com/apps/news?pid=20601103&sid=a59MFT3OCDBs. Consultáu'l 10 de xunu de 2009. 
  12. Tresporte Informativu (Chrysler de Méxicu dio a conocer cambeos organizacionales)

Enllaces esternos editar