Circunnavegar (deriváu de navegar una circunferencia), ye viaxar alredor d'un llugar, seya una islla, un continente, o la Tierra. El términu suelse referir al navegación marítima alredor del mundu nun barcu o nave, anque más apocayá, tamién s'utilizó pa referise a vuelos (n'avión) o viaxes a cuerpu o en cualquier vehículu a motor, alredor del mundu. La primer circunnavegación de la Tierra foi la Espedición de Magallanes-Elcano que salió d'España en 1519 y tornó en 1522 dempués cruciar los océanos Atlánticu, Pacíficu y Índicu.

Les corrientes oceániques.

Anguaño, realícense frecuentes viaxes de circunnavegación de la Tierra pa intentar bater récores o realizar nueves proezas, seya por faer les en solitariu, ensin escales, per ciertes rutes peligroses, según el tipu d'embarcación o pola edá o sexu de los tripulantes. Tamién se realicen competiciones deportives como carreres de velocidá.

En 2012, el trimarán de la Banque Populaire V llogró dar la vuelta'l mundu en 45 díes, 13 hores y 42 minutos, con una velocidá media de 26,51 nuedos, en saleando un total de 29 002 km.

En 2017 esti récor foi abrasáu pol sofisticáu trimarán IDEC Sport y la so tripulación formada pol navegante español Alex Pella, los franceses Francis Joyon, Clément Surtel, Gwénolé Gahinet, Sébastien Audigane y el suizu Bernard Stamm. Consiguieron el récor de velocidá absolutu de vuelta al mundu a vela, conocíu como Trofeo Jules Verne; circunnavegando el planeta en 40 díes, 23 hores, 30 minutos y 30 segundos. La tripulación fixo asina hestoria, cola circunnavegación más rápida del planeta.

Circunnavegación de la Tierra editar

En principiu, si una persona camina por completu alredor de cada polu, cruciaría tolos meridianos, pero esto nun se considera xeneralmente una circunnavegación». Una definición básica d'una circunnavegación del mundu, o circunnavegación del globu o global, sería una ruta que cubre a lo menos un gran círculu, ysobremanera, unu que pase al traviés de siquier un par de puntos antipodales unu del otru.[1] Na práutica, p'axudicar récores y premios dependiendo de cada métodu de viaxe, utilícense diverses definiciones de lo que ye una circunnavegación del mundu. Puesto que el planeta ye una esfera, un viaxe d'un polu al otru, y de vuelta, téunicamente, sería una circunnavegación, pero les dificultaes práutiques xeneralmente esclúin esta travesía.

Pa los ricos, los llargos viaxes alredor del mundu, tal como fixo Ulysses S. Grant, fixéronse posible nel sieglu XIX y mientres la Primer Guerra Mundial treslladar a un gran númberu de tropes per tol planeta. Sicasí, fueron les meyores na teunoloxía y l'aumentu de los ingresos los que más tarde fixeron estos viaxes relativamente comunes.

Circunnavegaciones náutiques editar

 
La ruta d'una moderna circunnavegación típica de vela, vía canal de Suez y canal de Panamá amosar en colloráu; les sos antípodes amosar en mariellu
 
En colloráu, la ruta típica d'una regata de yates de circunnavegación; les sos antípodes amosar en mariellu.

El récor de circunnavegación náuticu ta anguaño en manes d'un buque impulsáu pol vientu; el IDEC Sport, que xunto colos navegantes: Alex Pella, Francis Joyon, Clément Surtel, Gwénolé Gahinet, Sébastien Audigane y Bernard Stamm, establecer el 26 de xineru de 2017 en 40 díes, 23 hores, 30 minutos y 30 segundos.[2]

Circunnavegaciones a vela editar

El mapa a la derecha amuesa, en colloráu, una ruta non competitiva de circunnavegación típica del mundu propulsada polos vientos alisios al traviés de les canales de Suez y de Panamá; el resalte en mariellu son los puntos antipodales de tolos puntos de la ruta. Puede trate que la ruta averar a un gran círculu y que pasa por dos pares de puntos antipodales. Esta ye una ruta siguida por munchos de los cruceros marítimos, diendo en direición oeste; l'usu de los vientos alisios fai'l navegación a vela relativamente fácil, anque traviesa delles zones d'aselu o de vientos llixeros.

Nuna regata a vela, una ruta alredor del mundu que s'averara a un gran círculu sería absolutamente impracticable, particularmente nuna ruta ensin escales que nun podría usar les canales de Panamá y de Suez.

Les principales regatas de circunnavegación son:

Los yates que compiten nuna regata de circunnavegación tienen de realizar un percorríu d'a lo menos 21 600 milles náutiques (40 000 km) de llargor que tien de cruciar l'ecuador y tolos meridianos na mesma direición y acabar nel mesmu puertu en qu'empezó.[3] El mapa a la izquierda amuesa la ruta de la regata Vendée Globe alredor del mundu en colloráu; la sobreimpresión en mariellu son los puntos antipodales de tolos puntos na ruta. Puede vese que la ruta nun pasa por nengún par de puntos antipodales. Puesto que los vientos predominantes de les llatitúes más altes soplen d'oeste a este, cuando se circunnavega a vela hai una ruta más fácil (d'oeste a este) y una ruta más difícil (esti oeste); esta dificultá ye mayor pa navíos de veles cuadraes.

Pa los récores de circunnavegación a vela, hai una regla qu'establez que la duración tien de ser de siquier de 21 600 milles marines calculaes a lo llargo de la ruta más curtia posible dende'l puertu de partida y de regresu, que non encruz per tierra y que non vaya per debaxo de los 63°S. Déxase tener un únicu puntu de control p'allargar la ruta calculada y débese cruciar l'ecuador.[4]

Nel récor de 2012 la circunnavegación a vela foi de 45 díes, 13 hores, 42 minutos y 53 segundos y foi establecíu por Loïck Peyron y 13 navegantes, nel Banque Populaire V, terminando'l 6 de xineru de 2012.

El récor actual de la circunnavegación a vela ye de 40 díes, 23 hores, 30 minutos y 30 segundos; foi establecíu'l 26 de xineru de 2017 pol trimarán IDEC Sport. La tripulación taba compuesta namái por seis navegantes; l'español Alex Pella, los franceses Francis Joyon, Clément Surtel, Gwénolé Gahinet, Sébastien Audigane y el suizu Bernard Stamm. El viaxe siguió una ruta en direición este pel océanu Atlánticu Norte, l'Ecuador, l'océanu Atlánticu Sur, l'océanu Austral, l'océanu Atlánticu Sur, l'Ecuador y l'océanu Atlánticu Norte.

Circunnavegaciones propulsadas mecánicamente editar

Dende la llegada de los cruceros mundiales en 1922, col Laconia de Cunard Line, miles de persones completaron vueltes al mundu a un ritmu más pausáu. Polo xeneral, estos viaxes empiecen na ciudá de Nueva York o Southampton y diríxense escontra l'oeste. Les rutes varien, yá seya viaxando pol Caribe y l'océanu Pacíficu al traviés de la canal de Panamá, o alredor del cabu de Fornos. A partir d'ende los buques polo xeneral emponer a Ḥawai, les islles del Pacíficu Sur, Australia, Nueva Zelanda, y depués escontra'l norte a Hong Kong, el sureste d'Asia y la India. Nesi momentu, una vegada más, les rutes pueden variar: una forma ye al traviés de la canal de Suez y el Mediterraneu, y la otra ye d'alredor del cabu de Bona Esperanza y depués pola mariña oeste d'África. Estos cruceros rematen nel puertu onde s'empezó.

El récor actual de circunnavegación de traición mecánica ye de 60 díes, 23 hores y 49 minutos y foi establecíu pol trimarán Earthrace que se completó'l 27 de xunu de 2008. El viaxe, en direición oeste, crució l'océanu Atlánticu Norte, canal de Panamá, océanu Pacíficu, océanu Índicu, canal de Suez y el mar Mediterraneu.

Circunnavegaciones aérees editar

Dende'l desenvolvimientu de l'aviación comercial munchos miles de persones viaxaron alredor del mundu. Delles rutes regulares, como l'antiguu Flight One de la Pan American (y más tarde, anque de volao, el Flight One d'United Airlines), circunnavegan el mundu y, anguaño, planiar un viaxe similar con distintes conexones ye abondo simple.

La primer circunnavegación aérea producir en 1924 por un grupu de pilotos de les Fuercies Aérees del Exércitu de los Estaos Xuníos nun cuartetu de biplanos Douglas World Cruiser .

La primera aeronave más llixera que l'aire de cualquier tipu en circunnavegar la Tierra pelos sos propios medios foi'l dirixible ríxidu Graf Zeppelin LZ 127 , que lo fixo en 1929.

Los récores d'aviación tomen en cuenta los patrones de circulación del vientu nel mundusobremanera les corriente en remexu corrientes en remexu, que circulen nos hemisferios norte y sur, ensin cruciar la llinia ecuatorial. Polo tanto nun hai necesidá de cruciar l'Ecuador, o pasar al traviés de dos puntos antípodes, nel cursu d'afitar un récor mundial alredor del mundu d'aviación. Asina, por casu, la circunnavegación global de Steve Fosset tuvo circunscrita dafechu dientro del hemisferiu meridional.

Pa l'aviación impulsada mecánicamente, el cursu d'un récor alredor del mundu tien d'empezar y terminar nel mesmu puntu y cruciar tolos meridianos; el cursu tien de tener siquier 36,787.559 de llargu (que ye'l llargor del Trópicu de Cáncer) y tien d'incluyir puntos de control establecíos en llatitúes fora de los círculos árticu y del antárticu.[5]

Nel casu de los globos aerostáticos, nos que se ta totalmente a mercé de los vientos, los requisitos reláxense entá más. El cursu tien de cruciar tolos meridianos, y tien d'incluyir un conxuntu de puntos de control que tean toos fora de dos círculos, escoyíos pol pilotu, con radios de 3335,85 km y zarrando los polos (anque non necesariamente centraos nellos).[6]

Túvose apocayá cerca posible d'algamar la tentativa de faer una circunnavegación polar, remontando un gran círculu alredor del globu 'verticalmente' ye dicir al traviés de dambos polos, que ye de xacíu solamente posible pel aire.

Circunnavegaciones astronáutiques editar

La primer persona en volar al espaciu, Yuri Gagarin, convirtióse tamién na primera en completar un vuelu orbital na nave espacial Vostok 1, en 1961, con una duración de 108 minutos. Les primeres misiones espaciales de la NASA incluyíen namái vuelos suborbitales.

Circunnavegaciones con propulsión humana editar

Según AdventureStats, Jason Lewis foi'l que primero completó la primera verdadera circunnavegación del globu con traición humana,[7] anque la National Geographic recueye a Colin Angus como'l primeru en faelo.[8] Nin Lewis nin Angus cumplen los criterios del Guinness World Records, yá que anque cada unu terminó un viaxe continuu alredor del planeta con desplazamientos impulsaos por aición humana, nun cruciaron un par d'antípodes nin percorrieron la distancia del Trópicu de Cáncer.[9] David Kunst foi la primer persona verificada que caminó alredor del mundu ente'l 20 de xunu de 1970 y el 10 d'ochobre de 1974. Les directrices emitíes en marzu de 2007 por Guinness World Records establecieron qu'una circunnavegación con propulsión humana tien de percorrer un mínimu de 36,787,559 km (la distancia del Trópicu de Cáncer), cruciar l'Ecuador, y que cada pierna tien d'empezar nel puntu exactu onde'l postreru remató. Hasta la fecha nun se completó nenguna circunnavegación de propulsión humana acordies coles directrices establecíes por Guinness.[10][11][12]

Delles persones, tantu en bicicleta como caminando, percorrieron el mundu, pero los océanos tuvieron que ser devasaos por aciu tresporte aereu o marítimu, polo que la distancia percorrida ye más curtia que les directrices del Guinness. Pasar a cuerpu d'Asia a América del Norte ye teóricamente posible, pero bien difícil, yá que s'hai de cruciar l'estrechu de Bering xeláu, amás de percorrer alredor de 3000 km de zones fríes, ensin caminos, anubiertes o conxelaes, n'Alaska y Rusia oriental. Naide hasta agora percorrió tou esi camín a cuerpu.

Circunnavegaciones destacaes editar

 
Retruque de la nao Victoria, la primer embarcación en dar la vuelta al mundu
  • Circunnavegaciones marítimes:
  • La espedición española de 1519-1522 de Fernando de Magallanes y Juan Sebastián Elcano foi la primer circunnavegación del mundu documentada. A instancies de la Corona española, Magallanes, un navegante portugués, encabezó la primer espedición que circunnavegó el mundu, saleando ente agostu de 1519 y abril de 1521. Sicasí, foi asesináu nuna batalla na islla filipina de Cebú'l 27 d'abril de 1521. El so segundu al mandu, el vascu Juan Sebastián Elcano, de Getaria, completó'l viaxe de regresu al traviés del océanu Índicu y alredor del cabu de Bona Esperanza tornando a España en 1522. Los 18 sobrevivientes de la espedición, incluyendo Elcano, completaron la circunnavegación al volver a Sanlúcar de Barrameda nel buque Victoria'l 8 de setiembre de 1522, dempués d'un viaxe de trés años y un mes. Estos fueron los primeros navegantes conocíos que dieron la vuelta al mundu.[13] Sanlúcar de Barrameda 2019-2022 ye una iniciativa que se ta preparando pa celebrar el quintu centenariu de la primer circunnavegación de la Tierra, que va partir y va retornar a Sanlúcar de Barrameda, provincia de Cádiz.
  • En 1577, Elizabeth I unvió a Francis Drake a empecipiar una espedición contra los españoles a lo llargo de la mariña del Pacíficu de les Amériques. Drake salió de Plymouth, Inglaterra en payares de 1577, a bordu del Pelican, que Drake rebautizó como Golden Hind a mediaos del viaxe. En setiembre de 1578, pasó pel estremu sur d'América del Sur, llamáu Drake Passage, que coneuta la parte suroeste del Océanu Atlánticu cola parte sureste del Océanu Pacíficu. En xunu de 1579, Drake desembarcó en dalgún llugar al norte de la reclamación más septentrional d'España n'Alta California, que se conoz como Drakes Bay, California. Drake completó la segunda circunnavegación del mundu en setiembre de 1580, convirtiéndose nel primer comandante pa dirixir una circunnavegación completa. (J. A. Froude, 1893)[14]
  • La fragata española Numancia, con Juan Bautista Antequera y Bobadilla, ente 1865-1867; primer circunnavegación nun buque de guerra acorazáu; "Enloricata navis que primu terram circuivit".
  • Joshua Slocum, 1895-1898, primer circunnavegación en solitariu.
  • Vito Dumas, 1942-1943, primer circunnavegación en solitariu d'Oeste a Este, vía Cabo de Hornos.
  • Trimarán IDEC Sport, 2017, circunnavegación del planeta más rápida de la hestoria; navegantes: Alex Pella, Francis Joyon, Clément Surtel, Gwénolé Gahinet, Sébastien Audigane y Bernard Stamm. Tiempu establecíu: 40 díes, 23 hores, 30 minutos y 30 segundos.
  • Circunnavegaciones aérees:
  • Circunnavegaciones terrestres:

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. «Definition of a Circumnavigation». Expedition360.com (28 de setiembre de 1924). Consultáu'l 2 de xunetu de 2012.
  2. «TVE - Récor Troféu Jules Verne». RTVE (26 de xineru de 2017). Consultáu'l 26 de xineru de 2017.
  3. «ISAF/World Sailing Speed Record Rules for individually attempted Passage Records or Performances Offshore, sec. 26.1.a, Record Courses». Sailspeedrecords.com. Archiváu dende l'orixinal, el 17 de xunetu de 2012. Consultáu'l 2 de xunetu de 2012.
  4. «ISAF/World Sailing Speed Record Rules for individually attempted Passage Records or Performances Offshore». Sailspeedrecords.com. Archiváu dende l'orixinal, el 17 de xunetu de 2012. Consultáu'l 2 de xunetu de 2012.
  5. «FAI Sporting Code Section 2: Powered Aerodynes: Speed around the world non-stop and non-refuelled». Fai.org. Consultáu'l 2 de xunetu de 2012.
  6. FAI Sporting Code Section 1: Aerostats: Around-the-World Records
  7. «by Explorersweb». AdventureStats. Consultáu'l 2 de xunetu de 2012.
  8. «Colin Angus + Julie Wafaei - National Geographic Adventure Magacín». Nationalgeographic.com (20 de mayu de 2006). Archiváu dende l'orixinal, el 4 de xunetu de 2012. Consultáu'l 2 de xunetu de 2012.
  9. AdventureStats by Explorersweb. «Global HPC - Human Powered Circumnavigations». Explorersweb.
  10. Julie Wafaei, Colin Angus. «Colin Angus version of circumnavigation». Angusadventures.com. Consultáu'l 2 de xunetu de 2012.
  11. «Erden Eruc version of circumnavigation». Around-n-over.org. Consultáu'l 2 de xunetu de 2012.
  12. «Jason Lewis version of circumnavigation». Expedition360.com (28 de setiembre de 1924). Consultáu'l 2 de xunetu de 2012.
  13. Magellan's Voyage: A Narrative Account of the First Circumnavigation.'Magellan's Voyage', d'Antonio Pigafetta, Raleigh Ashlin Skelton. Publicáu por Courier Dover Publications, 1994. ISBN 0-486-28099-3, ISBN 978-0-486-28099-8.
  14. Froude, James Anthony (1 de xineru de 1895). English seamen in the sixteenth century. Lectures delivered at Oxford, Easter terms, 1893-4. New York : C. Scribner's Sons. Consultáu'l 9 de febreru de 2017.

Enllaces esternos editar