Ciudad del Carmen

llocalidá de Méxicu

Ciudad del Carmen ye la cabecera del conceyu de Carmen, Campeche. Alcontrar al suroeste de la península de Yucatán, en partir occidente de la Islla del Carmen, ta asitiada ente'l Golfu de Méxicu y la Llaguna de Términos.

Ciudad del Carmen
Alministración
PaísBandera de Méxicu Méxicu
Estáu federáu Campeche (es) Traducir
Conceyu Carmen
Tipu d'entidá ciudá
Nome oficial Ciudad del Carmen (es)[1]
Nome llocal Ciudad del Carmen (es)[1]
Códigu postal 24100–24199
Xeografía
Coordenaes 18°38′16″N 91°50′11″W / 18.6377894°N 91.83645°O / 18.6377894; -91.83645
Ciudad del Carmen alcuéntrase en Méxicu
Ciudad del Carmen
Ciudad del Carmen
Ciudad del Carmen (Méxicu)
Altitú 0 m[2]
Demografía
Población 191 238 hab. (2020)
Porcentaxe 100% de Carmen
100% de Campeche (es) Traducir
0.15% de Méxicu
Más información
Fundación 16 xunetu 1717
Prefixu telefónicu 938
Estaya horaria UTC−06:00
carmen.gob.mx
Cambiar los datos en Wikidata

Destacar por ser un importante centru d'operaciones de Petróleos Mexicanos, que caltién na Sonda de Campeche l'área d'esplotación de hidrocarburos más importante de Méxicu. Amás, cuenta con interesantes curiosos naturales y turísticos, principalmente los paseos en bote na islla de términos y la visita a llugares que fueron frecuentaos polos pirates.

Dende'l puntu de vista económicu, Ciudad del Carmen sufrió na so actividá por cuenta de la baxa na producción y precios del petroleu, situación qu'afectó al estáu de Campeche.

Nomenclatura editar

 
Escudu de Ciudá del Carmen.

Toponimia editar

La ciudá toma'l so nome del 16 de xunetu de 1717, día de la Virxe del Carmen, fecha en que los pirates fueron derrotaos y espulsaos de la islla por Alonso Felipe de Andrade nel fuerte de San Felipe.

Escudu editar

L'escudu del Carmen ye un óvalu llindáu por una periferia en color gris que tien el nome de la ciudá y l'estáu al que pertenez. Nel centru del óvalu atopa la Llaguna de Términos y sobre ella la Islla del Carmen.

El lleón simboliza l'asediu européu a Méxicu mientres el dominiu español y l'intervención francesa, ta sobre la islla y sobre él una águila mancar col picu y les garres. L'águila simboliza al pueblu carmelita, evitando qu'un país estranxeru intervenga nel so territoriu y la nación.

L'escudu orixinal de Carmen tien la lleenda "La llaguna por Yucatán y dambes pola República Mexicana", mientres los primeros años de Méxicu como país independiente, a la rexón del Carmen conocióse-y como La Llaguna, entá nos primeros años del sieglu XX llamábase-y asina. La razón del lema ye que cuando ésti creóse en 1828, el Carmen yera parte de la Provincia de Yucatán.

Historia editar

Colonización editar

La islla del Carmen y los sos llugares redoma fueron significativos na ruta del descubrimientu. Pa 1518 la islla yera habitada por indíxenes d'orixe maya, por migraciones de grupos tolteques, zapotecas y tutul xiúes, conquistadores de Xicalango. A finales de mayu d'esi mesmu añu los españoles llegaron a bordu de cuatro navíos a puertu deseyáu -Puerto Real o Islla Aguada-. Al mandu de aquella espedición diba Juan de Grijalva y, como esperimentáu pilotu, Antón o Antonio de Alaminos, prohome de la navegación que, al rexistrar nes sos cartes d'aldu la Islla de Trs (posteriomente por faer difícil la llectura nes cartes de mar amiéstase la lletra "i" quedando como tris), de Términos, dio a entender que yera la llende de la tierra por ellos descubierta, anque tamién consideraben qu'ende terminaba la gran islla que creíen yera Yucatán. L'abreviatura Tris fíxose avezada nos mapes y cartes de navegación, dando nacencia a un llugar memorable polos acontecimientos futuros, una y bones la colonización de la islla namái se llogró años más tarde de la fundación española de San Pedro de Champotón en 1537 y San Francisco de Campeche en 1540. Dempués d'estos momentos iniciales de la Colonia, fueron pirates los que llegaron en 1558 a abellugase, primero, pa dempués aprovechase de los recursos naturales de la Islla de Términos.

Prindada como abellugu seguru y convertida en base pa distintos ataques per mar y tierra, la Islla de Tris paecía tar destinada a cumplir les funciones que desempeñaba Xamaica, en poder de los ingleses dende 1655, o la Islla Tortúa, qu'apoderaron los franceses; esto ye, puertu de avituallamiento de les naves corsaries.

Llaguna o Islla del Carmen tien, xunto cola porción territorial, una historia singular por distintos motivos, ente ellos, que los españoles afayar pero nun lu conquistaron nin la colonizaron; en cuantes que los pirates facer xoril y residencia mientres se lluchaba per tierres vecines y poblábense otros llugares de la rexón. La so colonización española formal surdió cuasi dos sieglos dempués del viaxe d'Hernández de Córdoba y Grijalva a estos llugares. Arriendes d'ello, los bucaneros sentaron naquella rexón los sos reales, y cuando nun atacaben buques comerciales que pasaben cerca del llugar, dedicar a la corte del palu de tinte pa unvialo a Europa. Yeren homes de gran fortaleza física, considerando que'l trabayu que realizaben, por delictivu que fuera y conducentemente granible, executar en condiciones por demás difíciles, pos les temperatures que soportaben na selva o xunto a ríos y banzaos superaben regularmente los 35 graos, amás del mugor y l'eleváu númberu d'inseutos, ensin dexar de llau l'amplia variedá de víbores y arácnidos.

Otra esplicación histórica sobre la tardida colonización de la islla foi'l so allugamientu: na zona más escondida del Golfu de Méxicu, na frontera coles tribus indíxenes mayes y tabscoobs, ya inmediata a la rexón ístmica de Tehuantepec, xunida a la so estraordinaria riqueza maderera, pero, por ello mesmu, seguru abellugu de los bajeles que se dedicaben al so tráficu, polo que siempres se constituyiría n'oxetu d'ambición d'otros países.

Los problemes de la Colonia siguíen en tierra firme, con una colonización lento y difícil. Avanzábase tan adulces que, por casu, el 4 de setiembre de 1663, mientres el gobiernu provincial de Francisco Esquivel y de la Rosa, gobernador y capitán xeneral de Yucatán, llegaron noticies valederas de qu'Islla de Tris atopar en poder de los pirates, quien para aquel entós yá esplotaben, con grandes utilidaes, el palu de tinte.

Primer espedición (1672)

Tuvieron que pasar dos llustros por que se fixera daqué al respeutu: el 14 d'agostu de 1672 tomóse una decisión y salió del puertu de Veracruz una primer espedición escontra la islla col enfotu de refundiar al mar a los pirates que s'habíen posesionado d'ella; sicasí, n'ochobre de 1673 la espedición tornó cola novedá de nun poder desallugalos.

Segunda espedición (1680)

Los tropiezos, col consiguiente afandu, nun cayíen nel olvidu, de tal manera que nel añu de 1680 l'alcalde de San Francisco de Campeche, Felipe González de la Barrera, punxo n'operación lo que podemos llamar la segunda espedición, qu'entós arrincó del puertu muráu y llegó a Llaguna, onde amburaron estancies, cases y madera tintórea; pero la espulsión foi temporal, pos cuando los soldaos concentrar na plaza d'onde salieren, los pirates tornaron nuevamente a les sos avezaes xeres. Con tou, el fechu foi consideráu tan notable que'l rei concedió al alcalde'l títulu nobiliariu de conde de la Llaguna.

Tercer espedición (1703)

Les carauterístiques de la rexón nesi entós nun yeren nada hospitalaries, y allo hai qu'añader la distancia, que se cubrir de normal per agua, y qu'esixía meses y meses pa dir d'un sitiu a otru. Amás, el poblamientu de la península trescurría amodo, y tuvieron que pasar pocu más de dos décades por qu'unviara una tercer espedición pa sacar a los pirates de la Laguna. A fines del sieglu XVII atopaben unes 600 persones arranchadas en Términos y Puerto Real, pos dende 1686 un númberu considerable de pirates tornó a la islla, reiniciando'l hostigamiento a pueblos de Tabasco y escalando el de Usumacinta. Los españoles fixeron cargu de la iniciativa y el virréi Gálvez sofitó a les provincies de Tabasco y Yucatán, qu'en 1690 reconquistaron temporalmente'l llugar, pero nun s'establecieron. Coles mesmes, el virréi unvió al inxenieru Jaime Frank pa estudiar la posibilidá de fortificar la islla; pero ésti cuntó que nun yera conveniente, pos al esistir delles entraes a la islla, los contrarios podíen sorprender a los soldaos y fortificase.

Ye'l capitán Francisco Fernández quien vence la resistencia pirata alredor de los años 1703-1704 con un buque guardacostes, seis canoes y 184 homes bien provistos y armaos. Prindó un centenar de foraxíos ingleses y destruyó instalaciones y embarcaciones, pero retirar del llugar por falta de sofitos financieros. Nesti fechu hai detalles que ye conveniente destacar: detuvo 100 ingleses y nueve negros, apoderar d'una urca pequeña cargada de palu de tinte, un patache de construcción británica con 800 quintales de palu de Campeche, un bergantín español, robáu antes polos pirates, y otru construyíu en San Román; tamién s'apoderaron los victoriosos espedicionarios d'una balandra, mediu centenar de canoes, preseos pa distintos desplazamientos; bona cantidá de jarcia y miles de quintales del palu yá cortáu y llistu pa embarcase. Fixeron prisioneros nada despreciables, como Isaac Hamilton, xudíu londinense que la so misión yera embarcar el tinte con destín a Nueva Inglaterra; Guillermo Haven, natural de Xamaica, y John Elliot, londinense enlistado en Xamaica nes files de la piratería. Botín y prisioneros fueron treslladaos a San Francisco de Campeche, y los postreros unviaos a la capital de la Nueva España.

Como los ataques pirates siguíen, les autoridaes españoles decidieron entamar un desallugu de los pirates apostaos na islla de Tris. Dicha incursión realizar nel mes de mayu de 1704, pa lo cual, el Virréi unvió al Alcalde Mayor de Tabasco la orde pa incorporase a la llaguna de Términos pa realizar un ataque xunto coles fuercies de Campeche. L'Alcalde Mayor de Tabasco, Alonso Felipe de Andrade, decidió dir personalmente y dirixióse al mandu de 200 homes y 14 piragües escontra la llaguna de Términos.[3] Andrade afayó catorce campamento pirates y dempués d'enfrentalos, prindó dellos pirates y pieces d'artillería les que llevó a Tabasco dempués de permanecer más d'un mes na llaguna de Términos, que les sos entraes y salíes a tierra y mar demarcó faciendo un mapa.[3]

Cuarta espedición (1707)

Tienen que trescurrir otra vegada dellos años por qu'en 1707 —cuarta tentativa— el gobernador de Tabasco, Pedro Mier y Terán, unviara fuercies pa sacar a los pirates de la islla. Tienen ésitu, pero repiten les circunstancies: al dexar el llugar, tornen los pirates. Foi la dómina na que Cazos s'asitió na islla y dende ende prindó barcos y desmanteló bodegues d'otros navíos. Esto ye, mientres nun s'estableciera un grupu d'habitantes, la rexón camudaría de posesión con relativa facilidá.

Quinta espedición (1716)

Viéronse tornar los barcos ingleses en 1710, y nel so percorríu fundieron una galeota guardacostes. Fíxose imposible almitir eventualidaes na cuestión de la llaguna de Términos, de tal manera que l'alcalde mayor de Tabasco, Juan Francisco Medina y Cachón, propunxo una estratexa de desallugu na que participaríen barcos de l'Armada de Barloventu, con base en Veracruz, y les fuercies navales de Tabasco y San Francisco de Campeche. Los buques escoyíos en San Francisco de Campeche pa la espedición fueron: la fragata La nuesa Señora de la Soledá, propiedá del alcalde Ángel Rodríguez de la Gala; la fragata d'Andrés Benito, la balandra de Sebastián García, dos galeotas guardacostes y delles piragües pal serviciu de los buques. Mérida, Tacotalpa de la Real Corona y San Francisco de Campeche apurrieron de les sos caxes reales la cantidá de 7 945 pesos pa la compra de comestibles, pertrechos de guerra y carena de les embarcaciones. Los movimientos preliminares taben n'operación cuando tuvieron que suspendese: llegó a San Francisco de Campeche el marín Agustín Toledo, procedente de Llaguna, alvirtiendo que s'atopaben na islla tres fragates ingleses, una d'elles con 20 cañones, otra de 16 y la postrera con 10; amás, dos bergantinos ensin artillería taben preparaos pa pidir ayuda a Xamaica.

Finalmente, l'Alcalde Mayor de Tabasco, Graniel de Gil, ordenó l'ataque, y la quinta espedición partió de Tabasco el 7 d'avientu de 1716, al mandu del sarxentu mayor y ex Alcalde Mayor de Tabasco, Alonso Felipe de Andrade; los pirates fueron nuevamente derrotaos, pero esta vegada les fuercies tabasqueñas trunfadores nun se retiraron, sinón qu'establecieron na islla una guarnición a la que punxeron por nome Fuerte de San Felipe. El desallugu, señala Calderón Quijano:

[...] ye una páxina verdaderamente gloriosa de la historia española n'América. Con notable inferioridá numbérica, llevó a cabu un ataque naval contra los ingleses, llogrando'l so apresamientu cuasi total y obligándolos a abandonar los buques y el contrabandu, dientro d'unes condiciones desaxeradamente benévoles.

Puestu militar d'El Carmen editar

Dempués d'esa victoria, empecipióse la rápida construcción d'una estacada pa la defensa, que ye l'orixe de l'actual Ciudad del Carmen. La planta del presidiu o fuerte construyir con simplicidá; los planos respeutivos señalen que la edificación yera perfectamente cuadrada y regular, y que tenía baluartes nos sos ángulos.

Poco dempués, más d'un centenar de bucaneros quixeron retomar el territoriu y tornaron con más buques y pertrechos de guerra, y atacaron por sorpresa a les tropes tabasqueñas el 15 de xunetu de 1717 pela nueche, pero valerosamente fueron refugaos, cola respuesta contundente de "homes, bales y pólvora abonda pa defendese". Los pirates encamentaron a De Andrade a rindise y él respondiólos: «Homes tengo y pólvora abonda pa nun apurrir la plaza».

El sarxentu Alonso Felipe de Andrade contraatacó, arrampuñó-yos un cañón de metralla y entabló una batalla memorable. Nel combate finó'l sarxentu mayor Andrade de 50 años, que s'atopaba nel centru de l'acometida. Los pirates británicos dar a la fuga. Mientres tola nueche los paisanos siguieron escorriendo a los que fuxíen, a l'amanecida del 16 de xunetu de 1717, nun quedaba un solu pirata vivu na islla.

En celebración del día de la victoria, 16 de xunetu de 1717, les fuercies tabasqueñas fundaron el Puestu militar del Carmen, nome de la festividá relixosa d'esi memorable día, consagráu a la Virxe del mesmu nome. El rei Felipe V deploró la muerte del sarxentu, y rebautizó la islla como Islla del Carmen.

Años dempués, en 1747, Enrique Díaz Pimienta fixo una descripción del cuartel, diciendo que pel llau esterior del polígonu tenía unes 300 vares, siendo tou él d'estaques o palizadas plantaes sobre'l terrén, d'ocho pies d'altu; l'artillería asomaba poles abertures.

=== Presidiu d'El Carmen estableció'l presidiu o cuartel y adulces fueron llegando pobladores que se dedicaron a la esplotación maderera. La rellación documental de Prieto describir en 1758 nos siguientes términos: "La mayor parte son manglares, sobre les veres de la so circunstancia; lo demás del terrén abonda de cedros, jabines, bícacos, guayos, palmeres, cocos, y otres especies de menor considerancia". La obra de defensa cuntaba a mediaos del sieglu XVIII con una guarnición de 174 homes y l'estacada clavada en tierra, xunida y sostenida por dos faxes de madera, interior una y esterior la otra. Dientro d'ella taba la capiya de la Virxe del Carmen, asitiada como a 200 pasos del presidiu, cola ilesia de Jesús de Nazarenu y una población de 1450 persones. La rellación de Prieto señala al llau opuestu de la entrada principal de la Llaguna, en tierra firme, la esistencia de dos pueblecitos llamaos Palizada y Sabancuy. Tamién alvierte la situación de cuatro vigías y, dempués d'encamentar la ereición de la fortaleza de piedra, fala de l'actividá de los habitantes, dedicaos namái a la pesca y al tráficu interior, sopesando la importancia de la riqueza forestal.

Hubo dellos intentos por que la fortaleza tuviera mayor consistencia, ente éstos la designación, en 1756, d'un responsable de los trabayos, l'inxenieru francés Gaspar de Courselle, quien llevó a cabu una serie de trabayos preliminares, lo qu'amuesa la seriedá con que se consideraba esta cuestión. De Courselle llevantó primero'l planu de la llaguna de Términos (na que podía desembarcase por tola mariña norte de la islla y per la Boca Nueva, pudiéndose tresportar artillería contra'l castiellu; la islla nun podía caltener un cuerpu de tropa pa combatir al enemigu, pos apenes producía l'abondu maíz pa la guarnición y el pueblu) y dempués presentó'l planu del castiellu, que yera una simple abarganada arriendes de suelu. Nel proyeutu notaba un cuadráu perfectu, de 200 vares de polígonu esterior, con cuatro baluartes y puestu dientro y nel mesmu centru del fuerte de la estacada. Proyeutar nel interior de la cortil una habitación casa del gobernador y los sos dependientes. Per otra parte, anque consideraba abondos los fueos proyeutaos, nun escluyía la posibilidá d'una batería a barbeta y una plataforma o batería circular nel frente, que miraba al mar. Con respectu a l'agua, bastaba faer aguaes o pozos, yá que yera escelente. Consideraba que la piedra podía llograse nun pueblu d'indios abandonáu polos ingleses na so fuxida— que se denominaba Tixchel. Amás, De Courselle incluyía una rellación de les dimensiones de toos y cada unu de los baluartes y cortines proyeutaos, lo mesmo que de les puertes que daben accesu al presidiu y el calibre de l'artillería de la que pensaba dotalo.

La defensa yera una esmolición natural dende l'amagu costanero de los bucaneros; los proyeutos y propósitos son la midida de la congoxa y la medrana. De Courselle nun pudo empecipiar nengún trabayu y el so proyeutu pasó al inxenieru Agustín López de la Cámara, quien nun lo aprobó y formuló otru distintu. Pal efeutu llegó al Carmen l'inxenieru Juan de Dios González, quien reconoció'l terrén y, el 27 d'abril de 1763 presentó al virréi les sos considerancies sobre la islla, señalando fertilidá, boques, navegabilidad y estáu del presidiu: mentaba los cinco quemes sufiertes por ésti en 42 años d'alzáu, y encamentaba, arriendes d'ello, la so construcción en mampostería, que nunca llegó a feliz términu. Civeira Taboada señala:

Dempués de tantu razonáu proyeutu, na Islla del Carmen nunca se llegó a l'allampada fortificación de fábrica y mampostería. La edificación de madera tuvo de siguir munchos años inda; y ye fácil fora la base de la llamada Batería de Guerrero, asitiada nel mesmu llugar que'l Presidiu del Carmen, y llevantada en 1838 pol comandante militar José del Rosario Gil.

Sicasí, los pirates tornen a la Islla del Carmen, amburando'l puestu militar y los vigías de San Pedro y Barra del Grijalva que fueren construyíos pa sollertar a la capital de Tabasco d'un nuevu ataque pirata.

Desallugu definitivu de los pirates editar

Finalmente, en 1786, l'Alcalde Mayor de Tabasco Francisco de Amuzquívar unvió a les milicies de Tabasco, al mandu del capitán Juan de Amestoy y del teniente Francisco Interiano, quien ganen y desalluguen definitivamente a los ingleses de la Islla del Carmen,[4] reintegrando la islla a Tabasco.[5] y reconstruyendo el puestu militar de La nuesa Señora del Carmen terminando asina cola presencia de pirates na rexón.[5]

Dende entós nunca más volvieron los bucaneros, quien tuvieron en posesión de la islla per cerca de 200 años, esplotando los sos recursos y atacando navíos españoles y les costes de Tabasco, onde obligaron a les autoridaes coloniales a camudar en dos causes la capital de la provincia de Tabasco, de Villa de Santa María de la Victoria Santa María de la Victoria a Villahermosa de San Juan Bautista en 1641, y de ende a Tacotalpa de la Real Corona en 1677. Ensin dulda que los ingleses espulsaos son los que pasaron a l'aguada opuesta —Belize— a siguir el so oficiu de traficantes y contrabandistes.

Disputa ente Tabasco y Yucatán editar

Dende la dómina colonial esistió una disputa ente Tabasco y Yucatán pola posesión de la islla del Carmen. En 1540 la Provincia de Tabasco algamó la so mayor estensión, una y bones el "...llenderu que dixebraba Tabasco de Yucatán taba dempués de Sabancuy, y el primer pueblu yucateco yera Tixel". Inda nel añu 1817 Tabasco tenía la islla del Carmen, Palizada y Sabancuy. Sicasí, el gobiernu del país nun tenía una idea clara del allugamientu xeográficu de la islla, a tal grau qu'Iturbide, por disposición del 2 de setiembre de 1822, fixo depender El Carmen del estáu de Puebla. Pero en 1823 el restablecíu Congresu mexicanu queriendo correxir esti error, dispunxo que se -y reintegrara a la xurisdicción de Tabasco "...amestándo-y a la Comandancia Xeneral de Tabasco el Distritu de la Llaguna de Términos",[6] fechu que se peracabó al publicar la Llei eleutoral pa los comicios de diputaos al Segundu Congresu Constituyente de la Nación el 17 de xunu de 1823.[7] Sicasí n'agostu de 1824 por presiones del gobiernu de Yucatán, el territoriu del Carmen foi segregáu de Tabasco pa ser incorporáu a Yucatán.

En 1842, el gobernador de Tabasco Francisco de Sentmanat, decidió invadir Yucatán y tomó Palizada y El Carmen, segregándolos de la xurisdicción yucateca y reincorporándolos al Departamentu de Tabasco,[8] sicasí al ser derrocáu, el nuevu gobernador José Julián Dueñes devolvió los territorios a Yucatán. Pocos meses dempués, Tabasco recuperó'l territoriu d'El Carmen, cuando'l xeneral Santa Anna decretó, el 2 d'ochobre de 1843, el pase del partíu d'El Carmen a la xurisdicción de Tabasco. Sicasí, el 15 de xunetu de 1854 el mesmu xeneral Antonio López de Santa Anna decretó la creación del Territoriu del Carmen, con territoriu segregáu a Tabasco y Yucatán, colo que se-y arrampuñó a Tabasco cuasi tol partíu de Usumacinta y la islla del Carmen.[9]

Más tarde, el 4 de xunu de 1856, el gobernador de Tabasco José Víctor Jiménez unvió un escritu al Congresu Constituyente de la Nación, alzando la so voz pa pidir que se-y devolvieren a Tabasco les sos antigües llendes, "...por que se demarque y estiendan les llendes actuales de Tabasco colos estaos de Chiapas, Yucatán y Veracruz:". El 17 de setiembre de 1856, con 77 votos a favor por 8 en contra, diose la disolución del Territoriu del Carmen, recuperando Tabasco solo'l partíu del Usumacinta, ente que a Yucatán amestóse-y el distritu d'El Carmen, esti resolución foi afigurada na Constitución de 1857, colo que Tabasco perdió'l territoriu d'El Carmen.

Títulu de villa editar

Concedióse-y el títulu de villa per disposición gubernativa del 2 d'ochobre de 1828, col so respeutivu escudu: un lleón posáu sobre la islla que ye taramiáu pola águila; alredor lleva la siguiente lleenda: "La Llaguna por Yucatán y dambes pola República Mexicana".

Nel añu de 1841 conceder a la villa del Carmen, por decretu de 26 d'ochobre, la categoría de puertu d'altor pola importancia del so comerciu marítimu. Tamién participó nes vicisitúes nacionales, braceos ente federalistes y centralistes, y conflictos bélicos. Siguiendo'l destín de la península, cuando asocedió la dixebra de la República Mexicana na década de 1840, inclinar pola separación y pola neutralidá; en 1846, na guerra contra los Estaos Xuníos, siguió'l criteriu qu'adoptara'l 8 d'avientu d'esi mesmu añu'l Conceyu de San Francisco de Campeche: ensin ser ayenu a la presión popular, nuna xunta pronunciar por un aplazamientu de la reincorporación hasta que'l gobiernu nacional amosárase estable. Señala l'historiador Bolívar quE'l Carmen foi ocupada por fuercies estauxunidenses, al mandu del comodoro Perry quien fixo'l trazu de la Parroquia; les autoridaes del estáu poner en contautu coles fuercies d'ocupación. Luis Ramírez Aznar fíxonos saber que, desque pidieron la neutralidá, el grupu políticu de Santiago Méndez estableciera comunicación col comodoro Perry al traviés d'un unviáu especial, llamáu José Robira, de nacionalidá española, criáu nos Estaos Xuníos y avecindado nel Carmen; el mesmu Méndez visitara al comodoro nel puertu de Veracruz. La neutralidá de Yucatán foi aceptada a condición de facilitar la ocupación de la Islla del Carmen, que sería base estauxunidense na rexón pola so importancia. Robira presidió una xunta popular na que los vecinos pidieron al comodoro Perry que nun se retirara de la islla cuando se roblara la paz ente los Estaos Xuníos y Méxicu, sinón hasta que'l Supremu Gobiernu tuviera en condiciones d'atender la seguridá y defensa del Carmen. Esta esposición, roblada'l 5 de xunu de 1848, aludía a la mesma belixerancia ente los dos países, según a la Guerra de Castes que tenía a la península n'estáu d'alarma:

Agora que la guerra de los bárbaros fixo tantos progresos y que por cuenta de ellos flúi diariamente a esta islla una inminente inmigración, qu'ésta nun trai consigo más que la fame devoradora y la más llamentable indigencia: los esponentes clamien siga la ocupación militar d'esta islla, mientres el gobiernu de Méxicu pueda unviar fuercies a ocupala y defendela, quedando los productos líquidos de les rentes aduanales a beneficiu de la desventurada península de Yucatán.

A partir de 1848, por cuenta de la guerra social, amontóse la población del Carmen y de Sabancuy; el Partíu cuntaría 12 352 habitantes nel añu de 1852, sumaos los establecíos en Palizada. Pal añu de 1849, esistió yá producción agrícola pol aldu de Palizada, Cerillos y Atasta. La esistencia de trapiches dexaron procesar panela, azucre y aguardiente; cultivóse arroz, maíz, algodón, y producióse hortolices, cebolla, cacahuate y camote, ente otros. La villa del Carmen amburar nos díes del 16 al 18 de marzu de 1850. El guanu de los techos, el clima y la debilidá de les construcciones favoreció qu'éstes fueren barríes pol fueu, traxedia que'l so orixe resultaba sospechosu. Pero la población sobrevivió y trés años más tarde planióse col impulsu de l'autoridá exercida pol xeneral Tomás Marín.

La quema dexó na miseria a quien fueren prósperos comerciantes; un exemplu ye la desapaición de la empresa Preciat y Gual, que perdió mercancíes por 10 000 pesos y edificios que se calcularon con un valor de 30 000 pesos; o la casa MacGregor, que sumió al amenorgase a cenices tres edificios que teníen un costu de 20 000 pesos; Domingo Trueba perdió en mercancíes y edificios 56 000 pesos. Otros tuvieron la suerte de nun perder na quema la totalidá de los sos bienes, y salváronse dos de les más importantes comercializadoras de palu de tinte: Benito Anizán y Victoriano Nieves. Esteban Paullada salvó tamién el so patrimoniu.

Territoriu d'El Carmen editar

Poco tiempu dempués, en payares de 1853, namái la rexón qu'entendía la islla foi declarada territoriu federal; darréu, el so xurisdicción amplióse'l 15 de xunetu de 1854, estendiéndose dende Punta Varadero hasta'l ríu San Pedro y San Pablo, na mariña. El Conceyu de San Francisco de Campeche, a moción del rexidor Francisco Estrada Ojeda, alcordó encamentar al Cimeru Gobiernu de la península faer tolos esfuercios posibles pa reincorporar al estáu'l Territoriu del Carmen; el gobiernu de Yucatán solicitó al Congresu Constituyente de 1856 la restitución d'aquella parte separada y, dempués de dellos discutinios, se reintegró a la entidá peninsular con 77 votos a favor por 8 en contra, colo cual diose la disolución del territoriu del Carmen, recuperando Tabasco y Yucatán los sos respeutivos territorios.

Ye precisu esclariar una situación que paralizó moliciones polítiques; Xusto Sierra O'Reilly ocupar nel so momentu de poner los puntos sobre les íes, recordando que namái l'espíritu de partíu ya intereses impulsó aquel desprendimientu, auspiciado pol dictador Antonio López de Santa Anna, que los sos propósitos fueron, mientres 27 meses del so réxime, fraccionar los grandes estaos de la nación pa imponer más fácilmente'l xugu y la influyencia del poder centralista.

Pola importancia adquirida y el so marcáu desenvolvimientu, el gobiernu del presidente Comonfort decretó, el 10 de xunetu de 1856, la titulación de ciudá pal Carmen, fechu qu'aprobó'l Congresu de la Unión el 17 de setiembre d'esi mesmu añu. La población, antes de formar parte del estáu, yá llograra integrar la so personalidá: d'ente los barrios más carauterísticos atopábense El Guanal, que foi pobláu por families de Palizada, Atasta y San Francisco de Campeche; el barriu del Jesús, el de Tila, fundáu por families yucatecas que llegaron fuxendo de la Guerra de Castes; La Puntilla, de pescadores; El Salitral, cercanu al regueru de los franceses, y el de Fátima, pa namái citar dalgunos.

Creación del estáu editar

El conflictu na península de Yucatán, ente los políticos Méndez y Barbachano, siguió, la guerra de castes fixo lo propio.

Les dificultaes mayores na península presentar en 1857 por causa d'irregularidaes na eleición del gobernador del estáu, Pantaleón Barrera. Pablo García, qu'entós tenía 33 años y fuera electu diputáu, abandonó la sala de sesiones del Congresu llocal en Mérida nel mes de xunetu, argumentando falsio del procesu eleutoral. Aína empezaron les sulevaciones en distintes poblaciones, principalmente del distritu de Campeche, pidiendo que se convocara a nuevos comicios; les fuercies militares escorrieron a los sulevaos, pero aselaos unos, apaecieron otros. La nueche del 6 d'agostu de 1857 dellos marchantes arrexuntaos alredor de García y Pedro Baranda apoderar de los baluartes de Santiago y la Soledá en San Francisco de Campeche, lo mesmo que de la maestranza d'artillería. Al asocedese les negociaciones solicitaron la destitución del Conceyu de Campeche pola so filiación mendista, según la del alministrador de l'Aduana y otres condiciones non del tou xustificaes. Poco dempués, el 9 d'agostu, desconocer na acta d'esa fecha al Congresu y al gobernador Pantaleón Barrera, por falta de llibertá nes eleiciones. Cesaron al Conceyu y nomaron a otres persones. Pablo García foi designáu xefe políticu y militar, y empezó a recibir adhesiones d'otros llugares del distritu.

Les aiciones de García pa unificar n'agostu de 1857 la decisión del rompimientu con Yucatán, nun fueron fáciles y tuvo qu'exercer l'autoridá qu'ostentaba. Arriendes d'ello, el día 19 dirixir al xefe políticu d'El Carmen pidiéndo-y que nun torgar la llibre manifestación de los laguneros, de quien él tenía conocencia que deseyaben xuntase al so proyeutu. Alvirtió-y que pa protexer la llibre espresión instruyera al capitán Andrés Cepeda Peraza por que coles fuercies al so mandu desembarcara en Les Piles y, averándose a la población, diera oportunidá a los habitantes por qu'espresaren les sos opiniones. Díes más tarde, gracies a Nicolás Dorantes y Ávila, García enterar de que cuntaba col sofitu de los laguneros. El fechu nun foi pacíficu, yá que hubo víctimes: morrieron nel marcu de la proclamación Jerónimo Castillo y Santiago Brito, quien s'aguantara a los oxetivos de García. Igualmente, Pablo García dixebró de la xefatura política del Carmen a José del Rosario Gil y unvió dende Campeche a José García y Poblaciones, a quien tamién concedió la comandancia militar del partíu.

D'agostu a avientu de 1857 numberoses poblaciones xuntar a proclamar de García y Barrera dexó la gubernatura en poder de Martín F. Peraza. Por tou ello, nun foi casual que n'abril de 1858 hubiera un consensu mayoritariu pa la creación del nuevu estáu. El 3 de mayu de 1858 roblóse'l Conveniu de División Territorial, qu'ente otros puntos axustaba los respeutivos a llinia divisoria, obligaciones na guerra contra los indíxenes, impuestos y aranceles; publicar en San Francisco de Campeche cola solemnidá del casu'l 15 de mayu. Consecuencia inmediata del Conveniu foi la espedición d'un documentu de cuatro puntos pol cual la xunta Gubernativa del Distritu de Campeche ya islla del Carmen declaró tener la voluntá d'alzase n'estáu, reconociendo como gobernador a Pablo García y estableciendo que la designación de comandante recayería en Pedro Baranda; amás nomaron un Conseyu de Gobiernu que s'integraría con cinco miembros.

El decretu definitivu de la creación del nuevu estáu expedióse'l 29 d'abril de 1863. L'estáu formar con unu de los distritos yucatecos: el de Campeche (los otros yeren Mérida, Tekax, Izamal y Valladolid), el distritu de Campeche formar los partíos de Carmen, Champotón, Campeche, Hecelchakán y Bolonchenticul. El primer gobernador foi'l llicenciáu Pablo García y Montilla.

Intervención francesa editar

La suspensión del pagu de la delda esterna dio la oportunidá a Inglaterra, España y Francia de consiguir, nuevamente, un llugar hexemónicu en Méxicu, y unviaron les sos flotes pa esixir el so pagu, llegando a Veracruz en xineru de 1862.

El 12 de febreru, a los cuatro de la tarde, fondió na badea del Carmen el vapor de guerra francés “-y Granade”, cola escusa desembarcaron armamentos nel mes de mayu. La llucha ente los adeptos a la causa conservadora y los fieles a la República de Juárez fíxose manifiesta, convocar a una xunta d'autoridaes y persones connotadas y, dempués d'una votación, el Carmen quedó en calidá de colonia francesa, los lliberales tuvieron que exiliase de la ciudá.

En San Francisco de Campeche entamóse fuercies pa reconquistar la islla, les tropes de la intervención al mandu de don Pedro Pucurul llegaron a Palizada y en San Joaquín llibraron combate. Carmelites lleales dirixeron una proclama a los habitantes de la islla a aguantar y defender la patria, ente los primeres atopábase Arturo Shields. Nel Carmen la naturaleza vieno n'auxiliu y la tripulación de “La Granade” finó, na so totalidá, de fiebre mariello, l'únicu que se salvó foi'l capitán Hoquart.

Campeche constituyir nel últimu baluarte de los lliberales na península y dempués de violentos combates fueron apoderaos poles fuercies imperialistes, dándose con ello la llegada al país de Maximiliano y Carlota. A fines de 1865, la emperatriz fixo un viaxe a la península llegando al Carmen el 17 d'avientu a bordu del vapor Tabasco.

A principios de 1866, Pablo Gracia y otros lleales marchantes tornaron al Carmen, internándose por Tabasco, pa reorganizar la lliberación de Campeche. El 23 d'abril de 1867 les fuercies lliberales, al mandu de don Juan Carbo, y la flota, al mandu de Vicente Riolen, entraron al Carmen a tomar la plaza, al consiguilo foi-yos apurrida pol prefeutu políticu del territoriu José María Ponce.

L'estáu empezó'l camín del progresu, un informe estadísticu de marzu de 1871 señalaba que s'esportaren a Europa, nel deceniu 1861-1870, la cifra de 4 millones 650 mil 139 quintales de palu de tinte.

Acaldía había más de 25 barcos de distintes nacionalidaes atracaos nos muelles y otros tantos esperaben p'atracar. Establecióse, con capital belga y francés, la planta d'estractu de palu de tinte ya instalóse na mesma'l primer xenerador de corriente llétrica p'allumáu nel país, yera l'añu de 1874.

La Revolución editar

Obedeciendo a un enclín económicu, empuesta pola transición de la tierra a manes de particulares, el gobiernu de Porfirio Díaz apurrió en concesión grandes estensiones territoriales a compañíes estranxeres y persones connotadas de la rexón.

A fines de 1907, n'El Carmen, enfrentáronse dos grupos con idees contrapuestes, el d'amigos del réxime porfirista denomináu “Club dos d'abril”, que s'axuntaben na farmacia de don Jesús Cervera, y l'otru llamáu “L'aviesperu”, que se xuntaben na farmacia de Carlos González l.

El 11 de setiembre, al entamu de la so campaña, don Francisco I. Madero llegó por barcu al Carmen procedente de Tabasco, acompañáu de la so esposa, doña Sara Pérez de Madero, de los llicenciaos José María Pino Suárez y Serapio Rendón y otros simpatizantes y collaboradores tabasqueños. Pela nueche hubo un mitin na plaza Zaragoza, onde tomaron la palabra'l llicenciáu Pinu Suárez, el llicenciáu Rendón y el mesmu Francisco I. Madero.

Una vegada algamáu'l poder en 1912, hubo un gran colapsu económicu, los inconformes contra'l presidente Madero enfrentar en franca llucha, los porfiristas pela so parte, llucharon por reconquistar el poder, toos estos fechos conducieron al país a la Decena Tráxica. Nel estáu sublevóse'l gobernador Manuel Castiella Brito.

En xunetu de 1914, les fuercies de Victoriano Huerta atopar en franca derrota, Venustiano Carranza alzóse como xefe de la revolución. Ente los oficiales del exércitu preconstitucionalista de Venustiano Carranza, venía los mozu Joaquín Mucel Acereto, quien viviera nel Carmen dende la so infancia y abandonáu los sos estudios d'inxeniería al entamu del movimientu. El coronel Mucel ye unviáu como xefe d'armes y gobernador. Cola llegada de Mucel, dellos mozos carmelites decidieron enlistarse nel exércitu, ente estos, Ramón Arcovedo, Ramón Vadillo, Alfonso Rosiñol del Valle, Benjamin Pérez, Marcos Almeida y José Ruiz.

Del camarón al petroleu editar

Ente 1946 y 1947, los pobladores de la Islla del Carmen buscaben una salida a la so crisis económica, acordies con datos de Leriche, dellos yeren los proyeutos que se teníen en mente, dende un gran hotel hasta una fábrica de botones, de toos estos proyeutos l'únicu que llegó a peracabase foi la instalación d'empacadores de mariscu. Mientres na islla aldericaben eses posibilidaes, compañíes Camaroneras nacionales y estranxeres amontaben la so presencia nes costes de Carmen, onde se topaben los bancos vírxenes de camarón rosado del Golfu.

L'actividá camaronera tuvo un entamu anárquicu, un tanto caóticu; sicasí, marcaría la economía de Carmen los siguientes 35 años. Les bondaes ente esta industria y les que la precedieron, como la del palu de tinte y maderes precioses, dexaron la diversificación de les actividaes ocupacionales de la rexón.

El descubrimientu de petroleu, pol pescador Rudesindo Cantarell en marzu de 1971 frente a les costes de Carmen, significó una nueva etapa na vida de la ciudá y un elementu de gran trescendencia nel destín del país.

Cultura Sella Maris

«La estrella del mar» (en llatín Stella Maris) conocida como Estatua de la Virxe del Carmen, ye unu de los monumentos más famosos y visitáu de Ciudad del Carmen. Atópase allugáu a doscientos metros del malecón dientro de les agües de la llaguna de Términos. Esta escultura foi inaugurada na nueche del 15 de xunetu del 2014 por autoridaes eclesiástiques y del gobiernu del Estáu y municipal ante más de 15 mil persones qu'atarraquitaron la escampada del estil monumental y parte del malecón de la ciudá. La estructura monumental de la Virxe del Carmen, una de les obres patrocinaes pol ex propietariu d'Oceanografía, Amado Yáñez Osuna. Nel so momentu, la empresa d'Amado Yáñez reportó destinó cerca de 44 millones de pesos nel rellenu y construcción de la base. Pero, en revelándose la crisis de la empresa, el conceyu solicitó al Congresu del estáu una partida de 40 millones de pesos pa la conclusión de los trabayos, que'l llexislativu negó la solicitú, polo que se desconoz d'ónde provieno'l dineru restante de la obra.

Detalles de la obra Más

de 15 meses tomó al escultor mexicanu Sergio Andrés Peraza Ávila la realización de la escultura n'honor a la Virxe del Carmen Stella Maris que la so obra d'arte la más grande na so trayeutoria artística foi'l mayor retu con más de 15 tonelaes de pesu de bronce y 14 metros d'altor, que guarda mística y sentimientu nel procesu de la so creación. al escultor encargáu de la edificación del monumentu Stella Maris, esplicó que más de 2 años tomó llevar el proyeutu al so culminación. Indicó que se tuvieron que crear 4 talleres pa la realización de la obra d'arte trés montaos de manera especial na Ciudá de Méxicu y una en Ciudad del Carmen na redoma del puertu Industrial pesqueru onde se llevaron a cabu los últimos detalles de la obra d'arte. Interpreto dalguna partes del Stella Maris, como la mirada de la imaxe que da fijamente a los ciudadanos cuando éstos empecipien el so percorríu dientro de les sos instalaciones, al igual afirmó que la creación de dicha escultura tuviéronse distintos retos, según dificultaes, polo cual la fola que xaz a los pies de la imaxe, representa la torbonada que se tuvo y la Virxe posa'l so pie de manera delicada p'apangar les agües.

El proyeutu rematáu n'honor a la Virxe del Carmen, pesa 12 tonelaes y mide 12 metros d'altor, tuvo un consto total de 70 millones de pesos de los cualos Oceanografía reportó que destinara unos 44 millones de pesos nel rellenu y construcción de la base.

Etapa final de construcción y montaxe

Esta obra foi develada pol gobernador Fernando Ortega Bernés, l'alcalde de Ciudad del Carmen Enrique Iván González López y l'obispu José Francisco González, nel marcu de los festexos de la Feria del Carmen. Mientres la ceremonia inaugural, l'alcalde esplicó que la imaxe tien un pesu de 12 tonelaes y un altor de 12 metros, pero asitiada n'el so base álzase sobre'l mar aproximao 25 metros. Na so intervención, el mandatariu estatal calificó de “histórica” la nueche y recordó que'l próximu añu cumplir 500 años de la nacencia de la cultura mestiza y del entamu del procesu d'evanxelización qu'encabezaron los franciscanos en tola rexón.

Economía editar

Ciudad del Carmen foi de gran importancia pal desenvolvimientu del estáu de Campeche y del país, pola so posición xeográfica y la riqueza de los recursos naturales que lu arrodien; nun primer momentu, vieno la bonanza derivada de la esplotación del palu de tinte y del chicle, más tarde, ésta llegó cola pesca del camarón. Na actualidá, caltién la so posición estratéxica na economía, pero agora xenerada por una fonte distinta, el petroleu. El petroleu ye estrayíu de la Sonda de Campeche, teniendo como principal base d'operaciones a Ciudad del Carmen, esta situación convertir nun centru onde se riquir de servicios complementarios pa les actividaes d'esploración y producción de crudu que desenvuelve la empresa paraestatal Petróleos Mexicanos.

Turismu editar

La Islla del Carmen y les sos árees aledañas, constitúi una de les zones del sureste del país con mayor potencial turísticu, el so territoriu vese enmarcáu por formosos paisaxes de tipu llacustre y marín, complementaos pola esistencia de muertes arqueolóxiques y pola exuberante vexetación tropical. Otramiente, Ciudad del Carmen caltién esi marcu natural que representa'l tar asitiáu ente'l Golfu de Méxicu y la Llaguna de Términos, lo cual da a la población un tinte bien interesante. Dende Carmen, pueden visitase numberosos sitios con diversos curiosos turísticos, alcontraos nel suroeste del Estáu de Campeche, tales como Palizada, Islla Aguada, Atasta, Sabancuy y Candelaria. Encontiando l'actividá turística los llugares emblemáticos en Ciudad del Carmen son:

Sableres

La zona costera de Ciudad del Carmen y puramente de la Islla del Carmen, ta conformada por formoses sableres; dalgunes cunten con diversos servicios turísticos.Na zona urbana de Ciudad del Carmen alcuéntrense les siguientes sableres:

  • Cascoxu.
  • Puntilla.
  • Manigua
  • Playa Norte.

Escontra l'oriente de Ciudad del Carmen, na mesma Islla del Carmen, esisten les siguientes zones de sablera:

  • Bahamitas.
  • Tortugueros.
  • Puerto Real.
  • Punta Santuyano.
Llaguna de Términos Bañada peles sos agües, al sur de Ciudad del Carmen alcuéntrase la Llaguna de Términos, nome que se debe a los españoles qu'afayaron la Islla del Carmen en 1518, creyendo que la llaguna dixebraba lo que se creía entós yera la islla de Yucatán de tierra firme. La Llaguna de Términos ye'l sistema lagunar estuarino de mayores dimensiones y volúmenes del país, nella desagua una parte de la principal rede hidrolóxica de la zona costera del Golfu de Méxicu. Especies como'l róbalo, los crustáceos, el camarón, el manatí y los delfines, ente otros, reprodúcense exitosamente nes sos agües. El so gran diversidá biolóxica débese, en gran midida, a la descarga fluvial que recibe.

Más allá de la Llaguna de Términos estiéndese l'Área de Proteición de Flora y Fauna del mesmu nome, na que Ciudad del Carmen atópase somorguiada. Grandes montes de manglares, árees pantanoses, selves baxes inundables, selves medianes y altes, tulares, carrizales y popales sirven como reservorio d'especies —crustáceo y peces—, y formen un sitiu aparente pa la anidación y hábitat d'aves, reptiles y mamíferos.

L'Área de Proteición de Flora y Fauna Llaguna de Términos cunta con una estensión de 705 016 hectárees, lo que la convierte nuna de les Árees Naturales Protexíes más grandes de Méxicu. Les particulares carauterístiques de la Llaguna de Términos úniques nel planeta— mereciéron-y que dende l'añu 2004, fora declaráu sitiu Ramsar. Nel añu 2008 les güelgues del área natural protexida ingresaron na llista indicativa de sitios mexicanos a formar parte del patrimoniu mundial de la UNESCO. Pola enorme riqueza natural na que s'atopa somorguiada, una de les vocaciones naturales de Ciudad del Carmen ye la del turismu ecolóxicu, conformando l'escenariu ideal pal desenvolvimientu y esfrute de diverses actividaes ecoturísticas.

Cais y edificaciones históriques

Ciudad del Carmen cunta con antigües y estreches cais, que dexen al turista o visitante trescalase de la so historia y tradiciones, como l'antigua cai del Comerciu (agora la 22), que xunto coles vialidades allegantes, fueron mudos testigos mientres más de 290 años del desenvolvimientu d'actividaes comerciales extractivas como'l palu de tinte, les maderes precioses y el chicle.

Otros sitios a destacar son:

  • Santuario Mariano Diocesanu de La nuesa Señora del Carmen y El Parque Zaragoza.

El corazón urbanu de Ciudad del Carmen alcontrar nel área formada pol Santuariu Mariano Diocesanu de La nuesa Señora del Carmen y el Parque Zaragoza, la construcción de la primera empecipiar en 1856, la so arquiteutura presenta llinies harmonioses bien apurríes nel so frontispiciu. Un antepar, dos torres y un tímpanu angulado ente los cantos del techu de dos agües, trés contra fuertes dan solidez a la estructura llateral y el so altar de mármol gris y blancu sirve d'agospiamientu a la formosa imaxe de la Virxe del Carmen, Patrona de los marineros.

El parque Zaragoza, de formosu espaciu d'amplia vexetación alcuéntrase integrando a esta área relixosa cívica, onde amás de la ilesia, allúgase'l Teatru de la Ciudá, el Centru Cultural Universitariu y la fonte nomada “Monumentu a la Historia de la Llaguna de Términos”. Destaca'l bellu y tradicional kiosco, una de les imáxenes representatives de la ciudá.

  • Muséu Victoriano Nieves.

Allugáu nun antiguu hospital, reseña los tiempos precolombinos, según la historia de Ciudad del Carmen y la so impresionante incorporación a la economía del Méxicu modernu. Resalten equí los escelentes exemplos de cerámica maya, un barcu integráu a la esposición permanente, la historia temprana de la Islla de Tris, la espulsión de pirates ingleses y la fundación del presidiu del Carmen, amás de la cuantiosa estraición de palu de tinte mientres la primer metá del sieglu XIX. Nesta cortil pueden conocese los diversos escenarios históricos de la Rexón de Carmen dende la dómina prehispánica, pasando pola conquista y colonia, hasta los nuesos díes.

  • Ponte El Zacatal y Malecón.
     
    Ponte El Zacatal y el Malecón de la Ciudá.

La ponte El Zacatal ye la ponte más llarga d'América Llatina nel so tipu, con un llargor de 3861 metros y un anchu de 9 metros. Ye unu de los más transitaos del país al tratase de la entrada a la península de Yucatán, cuenta con dos carriles, unu en cada sentíu, transitable por cualesquier tipu de vehículu.[10]

Tolos díes, a les 20:00 y a les 21:00 preséntase un espectáculu de lluz y soníu qu'epondera'l grandor d'esta obra d'inxeniería civil. Allumando la ponte de manera sincronizada colos elementos decorativos del malecón, mientres esti espectáculu tresmite un videu sobre la historia de la islla del Carmen denomináu "Ventanes" y un videu sobre turismu de Campeche. El llume de la ponte y el malecón permanez hasta altes hores de la nueche.[11] Si estímense se pueden reparar delfines dende la ponte y nel malecón al atapecer.

Otros sitios d'interés
 
Vista de la ciudá dende la Llaguna de Términos.

La Ciudá y Puertu de Carmen, ufierta al visitante amás de les sos guapures naturales, llugares que visitar dientro de la so etapa de modernidá; centros comerciales, llugares d'esparcimientu, modernos hoteles, restoranes y zoolóxicu, ente otros.

Ensin perder la so esencia y sabor propiu d'una islla, Ciudad del Carmen viénose incorporando a la modernidá demandada por el mesmu medría poblacional y pola dinámica económica impuesta pola industria petrolera, polo que güei día ufierta al visitante una variedá d'opciones en materia gastronómico, d'agospéu, cultura, diversión y esparcimientu. Les comodidaes y ufierta comercial de cualquier ciudá moderna, resulten un escelente complementu a los sos sableres y curiosos naturales.

Urbanismu editar

En 2009, l'Institutu Municipal de Planeación, organismu creáu pa promover el desenvolvimientu integral y de llargu plazu, dirixendo los procesos d'información y planeación estratéxica del conceyu de Carmen, presentó'l Programa Direutor Urbanu de Ciudad del Carmen, denomináu: "Per una ciudá bella, competitiva, sustentable y incluyente", conmelapelas un horizonte d'execución de proyeutos nel curtiu, medianu y llargu plazu y un periodu de revisión de cada trés años.

Ente les temátiques que s'enceten nel Programa Direutor Urbanu atópase l'ordenamientu de los usos y destinos del suelu, les polítiques per árees y aiciones de caltenimientu, meyoramientu y crecedera y les polítiques y lineamientos de desenvolvimientu urbanu pa la prevención de riesgos por fenómenos naturales y provocaos pol home.

Tamién se tomaron en cuenta les normes de desenvolvimientu urbanu sobre la estructura vial, tresporte, infraestructura y servicios públicos y la zonificación secundaria de los usos y destinos del suelu a los que podrán dedicase les árees y predivos urbanos susceptibles d'urbanización. Otramiente, les normes de zonificación que regulen en caúna de les zones que s'establezan: los usos y destinos dexaos y prohibíos del suelu, la densidá ya intensidá nel aprovechamientu del suelu, superficie mínimes de llotes urbanos, superficie y l'altor máximu que pueden construyise, les restricciones llaterales de construcción, los requerimientos de estacionamiento y demás normes d'estructura urbana. Ente otres coses.

Estratexa d'ocupación de la Islla del Carmen editar

El planteamientu del ordenamientu establecíu nel nuevu Programa Direutor Urbanu considera que:

Ciudad del Carmen ta integrada al área natural de la Islla del Carmen, polo que ye necesariu fortalecer la unidá y les rellaciones harmóniques ente la ciudá y el so mediu ambiente. Nesti sentíu va buscase impulsar el desenvolvimientu fayadizu del conxuntu isleño que va velar pola integridá patrimonial de la islla promoviendo aiciones avocadas al caltenimientu, proteición y restauración del mediu natural, según l'aprovechamientu del edificáu.

D'alcuerdu a les condiciones actuales y a los nuevos preseos de planeación a nivel municipal y rexonal, les árees consideraes enantes como parte del sistema urbanu de ciudaes del Carmen, agora pueden establecese como centros de población que formen parte d'un sistema rexonal más ampliu.

D'esta manera, Islla del Carmen se delimita como'l centru de población de Ciudad del Carmen ya inclúi l'área urbana de la ciudá cola so reserva, la Lagartera o Islla Media y Puerto Real. La ciudá puede considerase como un centru industrial y de turismu de negocios, va incluyir la zona urbana y árees d'actividaes económiques como los servicios rellacionaos cola esplotación del petroleu, pero tamién s'impulsaren árees p'actividaes económica paraleles a la del Petroleu como'l turismu y la pesca; na zona de la Lagartera o Islla Media va prevalecer l'usu turísticu, la pesca y actividaes rellacionaes con estes actividaes. Per otru llau, Puerto Real va tener un desenvolvimientu turísticu de baxa intensidá rellacionáu con turismu de baxu impautu.

Los programes que se consultaron na ellaboración del PDU fueron:

  • Plan de Manexu de Flora y Fauna de la Llaguna de Términos ellaboráu en 1997.
  • Programa Municipal d'Ordenamientu Ecolóxicu y Territorial de Carmen, Campeche, en procesu d'ellaboración.
  • Programa Rexonal de Desarrollu Turísticu del Corredor Costeru, Ciudá de San Francisco de Campeche-Ciudad del Carmen, en procesu.

Infraestructura deportiva editar

  • L'estadiu "Delfín" cuntó con un equipu de fútbol profesional llamáu Delfines Futbol Club que participaba na lliga Ascensu MX debutando nel Tornéu Apertura 2013, con capacidá pa 15,100 persones. Allugáu en Av. Correxidora, Santa Rosalía, Ciudad del Carmen, Campeche. Dambos inmuebles son propiedá de la UNACAR.
  • L'estadiu municipal de béisbol "Nelson Barrera Romellón" ye un inmueble allugáu al suroeste de la islla del Carmen antes conocíu como'l "Estadio Concordia" nel Puertu Pesqueru de la ciudá. Llogra'l so actual nome n'honor al xugador de béisbol carmelita y miembru del Salón de la Fama del Béisbol Profesional de Méxicu, Nelson Barrera Romellón "L'Almirante", quien finara en xunetu de 2002 na capital del Estáu. Na escampada fora del estadiu hai una estatua na so memoria. Na actualidá xueguen los Camaroneros del Carmen na lliga campechana de béisbol. Tamién ye espaciu pa espectáculos artísticos, culturales, deportivos y índole relixosa. Pertenez al Conceyu del Carmen. Allugáu n'Avenida Héroes del 21 d'Abril, Ciudad del Carmen, Campeche, Méxicu.
  • Unidá Deportiva "Mundu Maya" Inaugurada'l 6 de xunu del 2017 ,pol secretariu de Gobiernu, Carlos Miguel Aysa González, xunto col direutor xeneral de Petróleos Mexicanos (Pemex), José Antonio González Anaya y el secretariu xeneral del Sindicatu de Trabayadores Petroleros de la República Mexicana (STPRM), Carlos Romero Deschamps, tres 10 años en planificación y construcción ,la unidá tien canches de futbol , voleibol playeru, usos múltiples y les árees de serviciu médicu , banzáu semiolímpica, canches de basquetbol, beisbol, voleibol convencional y tenis, según con ximnasiu techado, salón d'usos múltiples, ente otros espacios. Allugada en Av. Edzna , Mundu Maya, Cd del Carmen, Camp.
  • La Cancha "Revolución" Nesta cortil xueguen los Camaroneros del Carmen (Basquetbol) na lliga LIBASSUR (Lliga de basquetbol Suroeste) , tamién se lleven a cabu funciones de boxéu rexonal , llucha llibre , torneos de basquetbol (Primer fuercia), voleibol , distintos tipos d'artes marciales , fútbol sala etc . Con capacidá pa 1,000 persones . Allugáu en cai 31 - Colonia Centro, Carmen, Campeche.
  • Unidá Deportiva "20 De Payares" Ye unu de los espacios deportivos mas llonxevos na islla , perteneciente al INDEJUCAR , compónse principalmente pel so campu de Sóftbol/béisbol conocíu como campu "Revolución" (nun confundir con cancha "Revolución"), 2 ximnasios , el primeru ye'l Ximnasiu Municipal "Joaquín Vadillo Sandoval" , l'otru ye'l polideportivu para de basquetbol /voleibol , asi como variedá de canches multiusos. Por cuenta de ellos imparten les siguientes disciplines : voleibol , béisbol , Sóftbol , boxéu , futbol soccer , Karate Do , Tae Kwon Do , Yudu , basquetbol, halterofilia , axedrez , fitnees , tenis ,cachibol , fronton , squash handball , y tiru deportivu.

Allugar en cai 26 , Puertu Pesqueru, 24129 Carmen, Campeche, Méxicu

  • Unidá Deportiva Infantil Apuéstense alcuentros de la "Lliga infantil Hugo Sánchez Márquez", amás de ser see d'alcuentros de futbol soccer, futbol playeru, beisbol, voleibol, basquetbol, atletismu y rugbi. Allugada n'Insurxentes e/n, Colonia Malibran , 24197 Cd del Carmen, Camp.

Infraestructura de comunicaciones editar

La ciudá cunta con distintes víes d'accesu de tipu terrestre, marítimu y aereu, lo que-y dexa ser una de les ciudaes meyor comunicaes del estáu de Campeche.

Nel accesu de tipu terrestre, la Islla del Carmen ye comunicada nel estremu oriente pela Ponte de la Unidá que la xune col pobláu d'Islla Aguada y na parte sur la Ponte El Zacatal qu'enllaza la islla cola Península de Atasta. Polo que toca al accesu marítimu, dase al traviés del Puertu Islla del Carmen. Nel accesu per vía aérea, llógrase al traviés del Aeropuertu Internacional de Ciudad del Carmen y un helipuertu.

Ente les sos principales aveníes atópense: Avenida 10 de Julio, antes conocida como Periférica Sur y Luis Donaldo Colosio, ye una de les principales aveníes que lleven escontra la Ponte El Zacatal, la salida a Villahermosa, l'Avenida Islla de Tris, coneuta les dos partes de la ciudá y ye única vía direuta escontra la ciudá de Campeche, les Aveníes Juárez y Periférica Norte, treslladen a los automovilistes de Norte a Sur. Otres más son l'Avenida 31, l'Avenida Pasio del Mar, l'Avenida Camarón, l'Avenida Nardos, l'Avenida Constelación Pléyades, l'Avenida Central, l'Avenida Contadores, ente otres más.

Puertu Industrial Pesqueru "Islla del Carmen" editar

Ciudad del Carmen históricamente foi un puertu natural, lo que-y dexó tener una posición relevante al traviés de los sieglos nel ámbitu comercial, non solo a nivel rexonal, sinón nacional ya internacional inclusive.

En tiempos pasaos el conceutu de Ciudá y Puertu atopábense íntimamente amestaos, práuticamente xuníos, una y bones tola actividá de la población movíase direuta o indireutamente sobre la base de les actividaes comerciales portuaries, ocupando l'área de muelles, estelleros y árees de sofitu, tol frente dende La Puntilla hasta'l Faru de La Talaya.

Cola llegada de la puxanza del Camarón, constrúyese'l Puertu Pesqueru Llaguna Azul, alcontráu ente l'esteru La Caleta y el Golfu de Méxicu, instalación qu'opera hasta l'escurrimientu de dos eventos; en primer instancia la medría de la producción petrolera y segundu, la declinación de los volumes de captura del camarón.

Güei día los Puertu Islla del Carmen, ye'l que mayor númberu de movimientos de barcos rexistra a nivel nacional, por ser la exa de los llabores de sofitu en cuanto al movimientu de personal, alimentación y materiales d'escala menor de la zona d'esplotación petrolera de la Sonda de Campeche y atópase nuna etapa de modernización y ampliación de les sos instalaciones.

Aeropuertu Internacional de Ciudad del Carmen editar

L'Aeropuertu Internacional de Ciudad del Carmen atópase alcontráu al oriente de la ciudá, mui cerca de la zona comercial y de los principales hoteles, y ye de vital importancia pa l'actividá económica que se desenvuelven en Ciudad del Carmen.

L'aeropuertu foi incorporáu a la Rede ASA en 1965, cuenta con una superficie de 192 hectárees aproximao y la so plataforma pa l'aviación comercial ye de 10 484 metros cuadraos; amás tien trés asities, una pista de 2,2 quilómetros de llargor y tien estacionamiento propiu. Tamién ufierta los servicios d'arriendu de coches y tresporte públicu.

Ye notable señalar que dientro de les instalaciones del aeropuertu alcuéntrase un helipuertu con delles compañíes que llaborien por aciu contratos pa Petróleos Mexicanos. Esti helipuertu ocupa'l llugar númberu unu n'hores de vuelu a nivel nacional y ye unu de los helipuertos con más hores de vuelu a nivel continental ya internacional.

En 2008, l'Aeropuertu Internacional de Ciudad del Carmen recibió a 586 950 pasaxeros, según datos publicaos por Aeropuertos y Servicios Auxiliares (ASA), polo que s'atopa dientro de los 22 aeropuertos con más tráficu aereu de Méxicu. Esiste amás, un proyeutu p'ampliar l'edificiu terminal y el estacionamiento públicu, la construcción d'una casa de máquines, ente otres coses. Cabo mentar qu'ente los terrenes pertenecientes al aeropuertu internacional de Ciudad del Carmen, viniéronse construyendo importantes centros comerciales de vital importancia pa la crecedera económica de la islla como la ye la recién construcción d'unu de los más importantes centros comerciales dientro de la ciudá Plaza Zentralia el cual alluga importantes cadenes comerciales y departamentales según una variedá de cadenes de comida rápida ente otres, amás de la recién incorporación de la torre executiva esclusiva pa oficines.

Educación editar

Al añu 2005, d'alcuerdu al II Conteo de Población y Vivienda 2005 nel estáu de Campeche numbérense 1867 escueles de modalidá escolarizada, d'éstes, 123 alcontrar en Ciudad del Carmen, 51,2 per cientu son de primaria, 23,6 per cientu de secundaria, 11,4 per cientu de nivel mediu, 0,8 per cientu de nivel téunicu superior y 13 per cientu de nivel cimeru. Estos espacios escolares alluguen una matrícula escolar de 29 233 alumnos, en permediu, 238 alumnos per escuela.

El centru d'estudios de nivel cimeru con mayor influencia en Ciudad del Carmen ye la Universidá Autónoma del Carmen, que los sos antecedentes remontar al Llicéu Carmelita. Esta ye una de les 3 universidaes más importantes del estáu de Campeche; amás, l'Institutu de Ciencies del Mar y Limnoloxía de la Universidá Nacional Autónoma de Méxicu cuenta con una estación de monitoreo ya investigación na Islla del Carmen. Otra de les universidaes más importantes del estáu de Campeche ye la Universidá Teunolóxica de Campeche allugada na península de Atasta en San Antonio Cárdenas que foi la primer universidá certificada col ISO 9001-2000 polos sos servicios de xestión calidable y que nel 2010 fuera reconocida cola meyor universidá teunolóxica del país.

Perfil sociodemográfico editar

La población de Ciudad del Carmen en 2005 yera de 154 197 habitantes, de los cualos los homes y muyeres tienen la mesma proporción, 50 y 50 per cientu cada unu. Respectu al añu 2000, la Ciudá tuvo una crecedera de 28 173 habitantes, que se traduz nuna tasa de 4.1 per cientu permediu añal.

El grupu de persones que representa la mayor proporción del total de la población de la Ciudad del Carmen ye'l de la población n'edaes llaborales, 30 a 59 años (18.2 % d'homes y 17.9 % de muyeres). El grupu de 0 a 14 años representa 29.4 per cientu en total (14.9 % homes y 14.5 % muyeres). El grupu de población nueva, 15 a 29 años, representa tamién 29 per cientu de la población (14 % homes y 15.1 % muyeres). Les persones que tán dientro del grupu de 60 años y más son namái'l 5.4 puntos porcentuales del total (2.5 % homes y 2.9 % muyeres). Les proporciones de población por grupos d'edá nun presenten variaciones significatives al respeutive de la rexistrada nel añu 2000, sacante nes primeres edaes (0 a 14 años de 32.1 % y 30 a 59 años de 32.8 %).

Cultura editar

Festividad editar

El nome y la veneración a la Virxe del Carmen naz de manera circunstancial, motivada pola orde que Felipe V fixera al Virréi de Nueva España, Marqués de Valivos, pa lo cual la escuadra de barloventu xunir a delles embarcaciones de Campeche tripulaes por marchantes que taben vívidamente comenenciudos n'echar de la islla a los sos tarrecibles enemigos, la espedición confiar a Don Alonso Felipe de Andrade, quien algamó una gloriosa victoria sobre los pirates el día 16 de xunetu de 1717.

En conmemoración a esi históricu eventu cada 16 de xunetu de cada añu celebra la fiesta relixosa más importante n'honor a La nuesa Señora del Carmen, onde se lleven a cabo evento relixosos y populares, nel que destaca'l paséu per mar de la Virxe del Carmen. A esta fiesta relixosa llámase-y Feria de Xunetu Internacional de Ciudad del Carmen, que se lleva a cabu añalmente del 15 al 31 de xunetu, con sede nel Complexu Turísticu de Playa Norte, construyíu en 1971 como recintu ferial; con eventos relixosos, xuegos mecánicos, torneos de pesca y bailles y establécense comerciantes de too tipu de coses. Esta feria nun tuvo interrupciones de nengún tipu.

Ente les demás tradiciones de Ciudad del Carmen atopa l'Antroxu, que se celebró 216 vegaes ensin interrupciones, y ye una fiesta llena de coloríu y de sonadiella que se celebra n'honor del Rei Momo. N'abril llevar a cabu la Fiesta del Mar, onde hai amuesa gastronómica, xuegos mecánicos y competencies deportives.

Tradición ye la Feria del Guanal n'honor a La nuesa Señora de l'Asunción, del 1 al 15 d'agostu. Conózse-y como Guanal al barriu onde se realiza la feria por cuenta de qu'años antes de 1900 toles cases del llugar teníen techu de guanu. El 16 de xunetu del 2017, Ciudad del Carmen taría cumpliendo'l 300 Aniversariu de la so Fundación.

Artesaníes editar

Por cuenta de que Ciudad del Carmen atopar nuna islla, los materiales de les sos artesaníes basar en conches, cascoxos y escames de pexes colos cualos ellabórense llámpares, floreros, ceniceros, aretes, llaveros, prendedores, alhajeros y variaos adornos. Rellacionáu col mar, tamién destaquen los barcos en miniatura y les figures d'animales y pirates que se faen de cocu.

Les artesaníes d'esta llocalidá tamién inclúin trabayos de talláu en madera como: especieros, alhajeros, cigarreres, ceniceros, saleros, tables pa cocina y mazos pa carne; asina mesmu la ellaboración de llaveros, carteres, porta chequeras, axendes, bolses pa dama y monederos de piel de tiburón. Hai dellos artesanos que se dediquen al talláu de cuernu de toru del que crean pulseres, aretes, llaveros, prendedores pa pelo y abre cartes, ente otros artículos.

Como sede cinematográfica editar

Nel añu de 1975 se filmó na islla la película La trenza del direutor Sergio Béxar, que tien como protagonistes a David Reynoso, Yolanda Ciani y Erick del Castillo y que foi estrenada'l día 13 de marzu del mesmu añu. Nos años 70 d'igual manera se filmó la película francesa Boulevard du rhum con Brigitte Bardot.

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. 1,0 1,1 Afirmao en: Instituto Nacional de Estadística y Geografía.
  2. «Instituto Nacional de Estadística y Geografía».
  3. 3,0 3,1 Eugenio Martínez María Ángeles. La defensa de Tabasco 1600-1717. Escuela d'Estudios Hispanoamericanos de Sevilla. Sevilla, España. p= 118. ISBN 84-00-02905-4
  4. Carlos Ruiz Abreu. Comerciu y Milicies de Tabasco na Colonia. Gobiernu del Estáu de Tabasco. 1989. p=117
  5. 5,0 5,1 Álvarez, 1994, p. 19
  6. Torruco Saravia, 1987, p. 51.
  7. Cámara de Diputaos LXI Llexislatura. Documentos pa la Historia del Méxicu Independiente 1808-1938. Llei eleutoral bien detallada pa los comicios de diputaos al Segundu Congresu Constituyente de la Nación. Ed. Porrúa. Méxicu, D.F. 2010. ISBN 978-607-401-313-9 p=231
  8. Arias G., 1987, p. 124
  9. Martínez Assad Carlos. Curtia historia de Tabasco. 2ª edición. 2006. Fondu de Cultura Económica. p.28. esbn 968-16-7726-9
  10. https://web.archive.org/web/20120309235540/http://www.carmen.gob.mx/sofito%20carmen/W_Principal/Turismu/Turismu.htm
  11. «Copia archivada». Archiváu dende l'orixinal, el 16 d'abril de 2012. Consultáu'l 15 d'abril de 2012.

Bibliografía editar

  • Carlos Xusto Sierra, Curtia historia de Campeche (1998).
  • Leopoldo Cervera Certucha, Fiches históriques de Ciudad del Carmen (1961).
  • Juan José Bolívar, El territoriu del Carmen. Los sos oríxenes y repercusión nel estáu de Campeche (1979).
  • Juan Nicolau Acal, Álbum carmelita (1910).
  • Arturo Shiels, El partíu del Carmen, nel "Boletín" de la Sociedá Mexicana de Xeografía y Estadística (1870).
  • Xusto Sierra O'Reilly, La cuestión del territoriu del Carmen (J. M. Peralta, 1856).

Enllaces esternos editar