Claude Bernard (12 de xunetu de 1813Saint-Julien – 10 de febreru de 1878París) foi un biólogu teóricu, médicu y fisiólogu francés. Fundador de la medicina esperimental, ente les sos aportaciones a la medicina, destaca'l so estudiu del síndrome de Claude Bernard-Horner. Foi escoyíu pa l'Academia Francesa en 1868 y gallardoniáu cola Medaya Copley en 1876.

Claude Bernard
171. presidente Academia Francesa de les Ciencies, Francia

1r xineru 1869 - 31 avientu 1869
Charles-Eugène Delaunay - Joseph Liouville
Sillón 29 de la Academia Francesa (es) Traducir

7 mayu 1868 - 10 febreru 1878
Pierre Flourens (es) Traducir - Ernest Renan
presidente Association française pour l'avancement des sciences, Francia (en) Traducir

- Jean Louis Armand de Quatrefages de Bréau
senador del Segundo Imperio (es) Traducir

Vida
Nacimientu Saint-Julien12 de xunetu de 1813[1]
Nacionalidá Bandera de Francia Francia
Muerte París[2]10 de febreru de 1878[1] (64 años)
Sepultura Cementeriu de Père-Lachaise
Grave of Claude Bernard (en) Traducir
Familia
Casáu con Marie Françoise Bernard
Estudios
Estudios Facultad de Medicina de París (es) Traducir doctoráu
Facultad de Ciencias de París (es) Traducir 1853) doctoráu
Llingües falaes francés[3]
Profesor de Ivan Tarkhanov (es) Traducir
Étienne Lancereaux
Oficiu médicu-escritor, políticu, psicólogu, profesor, fisiólogumédicu
Emplegadores École pratique des hautes études
Muséu Nacional d'Historia Natural de Francia
Facultad de Medicina de París (es) Traducir
Collège de France  (1855 –  1878)
Trabayos destacaos Milieu intérieur (es) Traducir
Premios
Influyencies François Magendie
Miembru de Royal Society
Société Philomatique de Paris (es) Traducir
Academia Francesa
Real Academia de les Ciencies de Suecia
Academia Francesa de les Ciencies
Academia de Ciencies de San Petersburgu
Academia de Ciencies d'Hungría
Real Academia Danesa de Ciencias y Letras (es) Traducir
Académie Nationale de Médecine (es) Traducir
Academia de Ciencies de Rusia
Academia Prusiana de les Ciencies
Academia de les Ciencies de Baviera
Cambiar los datos en Wikidata

Biografía editar

Fíu d'una modesta familia de viticultores, Bernard abandonó la so villa natal a los 19 años pa treslladase a la ciudá de Lyon, onde trabayó como ayudante nuna farmacia. Nesta dómina, el mozu Bernard escribió una obra de teatru (Rose du Rhône) que tuvo ciertu ésitu de públicu. Sicasí, un amigu de la familia (profesor de lliteratura na Sorbona) encamentó-y dexar de llau estos enclinos lliterarios, tres una llectura crítica del so segundu manuscritu, un drama en cinco actos tituláu Arthur de Bretagne, que sería publicáu pol so amigu G. Barral nueve años dempués de la so muerte, en 1887. Fora o non acertáu, esti conseyu fizo que Claude Bernard diera un xiru a la so vida y treslladárase a París pa empecipiar la carrera de medicina.

En 1839 Bernard llogró una plaza d'internu, ocupando'l puestu 26 d'un total de 29 opositores, y entró en contautu con François Magendie, que les sos polémiques clases espertaron nél una inesperada pasión pol descubrimientu de les lleis fisiolóxiques. Magendie sometía les hipótesis a contrastación esperimental ante'l so auditoriu, riendo abiertamente cuando dalgún esperimentu nun trescurría según lo anunciao pola teoría qu'él mesmu acababa d'esplicar na aula'l día anterior. Magendie definíase como un traperu que percuerre'l terrén de la ciencia recoyendo fechos d'equí y de allá, ensin otra pretensión que "echá-ylos al llombu". La ellaboración de dalguna elegante y "pretenciosa" (predictiva) teoría a partir de tales fechos nun tenía cabida nel escepticismu de Magendie. Sicasí, Bernard, nun s'atopó nunca cómodu colos supuestos epistemolóxicos del so maestru, lo que determinó que los sos intereses dieren un nuevu xiru, pasando esta vegada del ámbitu puramente científicu al filosóficu. D'ende que Claude Bernard pasara a la hestoria del pensamientu non yá poles sos contribuciones a la fisioloxía, sinón tamién pol so intentu d'encontar la posibilidá mesma d'una medicina -y por estensión, d'una bioloxía- científiques. Magar que resulta un fechu pocu conocíu polos estudiosos de la epistemoloxía, Claude Bernard adelantró les principales tesis de Karl Popper nesti campu.

Bernard llicencióse en 1843. En 1847 fundó la Sociedá Francesa de Bioloxía (Société Française de Biologie). En 1853 doctorar en ciencies naturales ante un tribunal formáu por Milne-Edwards, Alexandre Dumas y Jussieu. Ingresó na Académie des Sciences en 1854, llogrando esi mesmu añu la Cátedra de Fisioloxía Xeneral de la Facultá de Ciencies de París. En 1855 asocedió a Magendie nel Colexu de Francia.

En 1860 Claude Bernard yá escribiera lo esencial de la so obra. Anguaño empezó a tener serios problemes de salú que-y obligaron a retirase dacuando al so Saint-Julien natal. Ellí dedicóse a cavilgar sobre'l métodu qu'él mesmu emplegara p'algamar los sos descubrimientos científicos. D'esta dómina la so obra más famosa ye la "Introducción al estudiu de la medicina esperimental" (1865).

En 1868 ingresó na Academia Francesa. Esi mesmu añu arrenunció a la so cátedra de La Sorbona, y foi nomáu catedráticu de fisioloxía nel Muséu Nacional d'Historia Natural de Francia.

En 1869 foi nomáu senador. Aun así, l'alcalde republicanu de Villefranche negar a alza-y una estatua por suscripción popular tres la so muerte, alegando que se trataba d'un antiguu senador del Imperiu, y de un home separáu.

Nin la vida profesional de Claude Bernard nin la so vida familiar fueron sencielles. No qu'afecta a la so vida personal, Bernard dixebrar de la so esposa en 1869, tres llargos años de mutua incomprensión nos que la so muyer llegó a fundar, xunto a los sos dos fíes, un asilu pa perros y gatos col qu'espresaba la so oposición a la esperimentación con animales. Amás, el matrimoniu hubo d'encarar la muerte prematura d'unu de los sos fíos. Dende'l puntu de vista profesional, la obra de Claude Bernard namái foi reconocida pola comunidá académica a lo llargo de los últimos venti años de la so vida.

Obra editar

 
Una lleición de Claude Bernard (Lleón Lhermitte, 1889).

Contribuciones a la ciencia médica editar

Ente les contribuciones de Bernard a la ciencia, cabo destacar el descubrimientu de la función dixestiva del páncrees, el de la función glucogénica del fégadu, el mecanismu d'aición del curare, del óxidu de carbonu y de los anestésicos, l'establecimientu de los principios xenerales sobre los que s'asitia la farmacodinamia moderna y les funciones del sistema nerviosu. Nesti sentíu, pasaron a la historia de la fisioloxía los sos estudios avera del calter únicu de los nervios sensitivos y motores, la sensibilidá recurrente, la estructura de la migollu espinal, la vasomotricidad y les circulaciones locales, l'orixe medular del gran simpáticu, la so función vasomotora, y la so aición sobre la temperatura corporal, sobre les secreciones y sobre la glicemia. Otres aportaciones de menor importancia son los sos estudios alrodiu de la secreción salival, la fisioloxía pulmonar, l'efeutu de la nicotina y del uraniu sobre l'organismu, la diseición química en fisioloxía, la coagulabilidad del sangre, el tonu muscular y los mecanismos inflamatorios. Mención estreme merecen los sos estudios sobre l'afuega y sobre los formientos, que-y valieron una histórica polémica con Pasteur, aludiendo que la so teoría yera falsa.

Bernard introdució'l conceutu de homeostasia (constancia del mediu interior) alredor de 1860, magar el términu nun ye so, sinón de W. B. Cannon. Dichu modelu señala como cualidá definitoria de los seres vivos la capacidá pa caltener les condiciones físicu-químiques del mediu col que tán en contautu. En sentíu inversu, son diches condiciones físicu-químiques del líquidu que baña les célules (mediu internu) les que, al entrar en contautu con elles, determinen l'apaición de los fenómenos fisiolóxicos. Esti senciellu esquema pretende dar razón (hasta onde ello ye posible) del "inquiz" mesmu de lo vivo.

Ente les sos contribuciones a la terapéutica hai que destacar les relatives al tratamientu de la diabetes, les indicaciones de la sangría, el tratamientu de la intoxicación por monóxidu de carbonu por aciu ventilación mecánica, el tratamientu de l'anemia con lactato de fierro, el descensu de la temperatura corporal por aciu medios físicos, l'estudiu de los mecanismos d'antagonismu ente fármacos, el tratamientu de la intoxicación etílica, les aplicaciones de la morfina, los efeutos del anhídridu carbónico, l'alministración intravenosa de sueru fisiolóxicu, les téuniques de reanimación cardiopulmonar y la oxigenoterapia.

Bernard tamién realizó contribuciones importantes nel ámbitu de la ciruxía, pos, amás de los sos trabayos sobre l'anestesia, diseñó nuevos preseos quirúrxicos, propunxo nueves téuniques de incisión y de sutura y describió la hiperglicemia post-hemorráxica.

Bioloxía teórica editar

Amás de les teoríes concretes coles que Claude Bernard arriqueció la medicina, la bioloxía y la veterinaria de la so dómina, pueden estremase dos categoríes distintes dientro de les sos contribuciones "teóriques" al pensamientu biolóxicu: les relatives a la so peculiar manera de contestar la vieya entruga ¿qué ye la vida?, y les puramente epistemolóxiques (métodu y fundamentación de la medicina esperimental). Ye nesti sentíu nel que puede falase de la esistencia tantu d'una filosofía de la vida como d'una epistemoloxía bernardianas. Dambes tán, como se va ver de siguío, fondamente rellacionaes ente sigo.

Los seres vivos según Claude Bernard editar

Claude Bernard realizara'l sorprendente descubrimientu de que la materia inerte” y los cuerpos vivos” nun son la mesma cosa. Escribió lo siguiente “La materia inerte nun tien espontaneidá en sí mesma, escarez d'una diferencia individual, y polo tanto unu pue tar seguru de los resultaos llograes. Sicasí, cuando tratamos con un ser vivu, la individualidá apurre un elementu d'esmolecedora complexidá: más allá de les condiciones esternes, ye necesariu considerar tamién les reaiciones orgániques intrínseques, a les que doi'l nome de mediu interior’ (milieu intérieur)”. Claude Bernard empezara a entender. El so descubrimientu foi debíu obviamente a tola serie d'esperimentos fallíos que llevó a cabu, yá que nunca pudiera llograr dos veces siguíes el mesmu resultáu nos sos ensayos; tal descubrimientu esmolió-y descomanadamente porque amenaciaba con demostrar la inutilidá de tola so vida como “científicu”. Quiciabes los implacables errores que surdíen constantemente de los sos viviseiciones yá empezaren a desequilibrar el so estáu mental. Sía que non, deterioraron la so vena lliteraria, nublando'l so estilu y paralizando el so razonamientu. Porque si Introduction espresaba claramente unes idees que la so incorreición solamente col pasu del tiempu sería demostrada, en Médecine el pensamientu ye nebuloso y l'autor espresar ensin sensatez, como a la fin del siguiente fragmentu (páxina 249):

“Preguntóse cómo puede unu llegar a conclusiones válides cuando hai sustancies que son venenoses pa ciertos animales pero nun lo son pa otros, y sustancies que son venenoses pal home pero non pa los animales. Mentóse'l puercu espín que nun resulta envelenáu al consumir acedu prúsico, la cabra que come belladona ensin problemes, la oveya que puede inxerir enormes cantidaes d'arsénicu ensin sufrir efeutos letales, los sapos que nun resulten envelenaos pol so propiu venenu, los animales acuáticos que son capaces de producir descargues llétriques ensin carecer les sos consecuencies y los animales marinos que nun sufren daños pola influencia del sal. Tou lo qu'acabamos de mentar ye desaparente como esplicación. Ello ye que si unu almitir la ciencia sería imposible”.

Al relleer la so conclusión, Claude Bernard tuvo de decatase de que yera necesariu realizar una aclaración y añadió una nota empiorándolo inda más:

“Unu tien que ser esclavu d'un fechu; unu puede dicir que ye un fechu brutal, como si lo que diz fuera bien científicu. Verdaderamente unu tien que creer nos fechos, pero nun tien de creer nellos ciegamente. Disponemos del razonamientu pa dar lluz a los fechos, y de los fechos pa moderar la imaxinación y detener el razonamientu. Poro, l'esperimentador qu'envelena a un sapu col so propiu venenu ensin resultaos, o a una cabra con belladona ensin resultaos, va dicir lo siguiente: ‘Soi coherente, sí, pero hai fechos qu'unu nun puede creer porque la mente tien la certidume de que les coses son d'otra manera. Por esa razón nun pudi creer nos datos proporcionaos pol sapu. Si nun tuviera ésitu arrenunciaría a la mio ocupación como fisiólogu”.

El Dr. Delhoume, qu'introdució abondoses notes n'otres partes del volume, optó por ignorar esta última metedura de pata de Bernard, quiciabes cola esperanza de que pasara inalvertida, porque anque les sos pallabres fueren confuses y desordenaes demuestren que l'autor da cuenta de que los fechos faen risión les sos teoríes. Por tanto, decide a cencielles ignorar “los fechos rellacionaos col sapu y la cabra, porque de lo contrario tendría qu'arrenunciar “ a la so ocupación como fisiólogu”. Como otros munchos vivisectores de los munchos qu'esistieron dempués d'él, Claude Bernard escarecía del grandor necesariu p'almitir que toa'l so pseudociencia fuera alzada sobre un error de proporciones xigantesques.

Por esi motivu realiza la estraordinaria afirmación de que “hai fechos qu'unu nun puede creer porque la mente tien la certidume de que les coses son d'otra manera”. ¿Y qué fechos son ésos? ¿O qué tipu de “mente” ye ésa? Nun ye posible que seya la mesma mente qu'allá una vegada afirmó lo siguiente: “Si un fechu ta en contradicción con una teoría dominante, unu tien d'aceptar el fechu y hai d'abandonar la teoría, anque esta última fuera aceptada de forma xeneral y fuera ratificada por personalidaes de gran sonadía”.

Nel terrén conceptual, Bernard propunxo un modelu teóricu pa entender qué son los organismos, que resultó tar dotáu d'un gran valor heurísticu. Col so conceutu de "mediu internu" quedaba legitimada la pretensión puesta n'entredichu pol escepticismu de Magendie, pol vitalismo de Bichat, y poles tesis de los románticos- de faer de la medicina una auténtica ciencia, al empar que se salvaguardaba l'estatutu ontolóxicu peculiar de los seres vivos. Nesti sentíu, el modelu del mediu internu evitaba que los científicos cayeren na tentación d'amenorgar conceptualmente los seres vivos a meres máquines físicu-químiques desaxeradamente complexes. Lo que Claude Bernard ufiertó, por tanto, a la nueva medicina foi una certificación definitiva del so calter científicu exenta d'un reduccionismu físicu-químicu nel planu ontolóxicu.

Bernard parte de la idea de que los organismos vivos atopar en constante interaición físicu-química col mediu que los arrodia. Esta interaición ye bidireccional, y ta empobinada a un fin: l'autoconservación de dichu organismu, o'l so interaición con otros pal caltenimientu del tou. Puesto que nos seres complexos esta interaición asitiar a nivel celular, dichu mediu ten de ser denomináu nellos "mediu internu" (el mediu internu ye, según esti modelu, el líquidu que baña les célules). Los fenómenos vitales vienen soportaos por procesos puramente físicu-químicos. Cuando un axente físicu-químicu interacciona con una célula, ésta "produz" un efeutu fisiolóxicu que-y ye propiu (segregar una hormona, contraer, emitir una descarga llétrica, dilatase...), ensin que l'analís científicu de los fenómenos vitales pueda estendese más allá. D'esta miente, xunto cola so carta de ciudadanía como auténtica ciencia, Bernard impon a la bioloxía unes llendes clares: enxamás va poder pronunciase alrodiu de la esencia de la vida, magar va ser capaz d'ellaborar lleis relatives a les sos condiciones físicu-químiques. La ciencia tendrá d'arrenunciar a dar una respuesta a la vieya entruga pol "qué" (qué ye la vida), pa llindase a un positivista "ver pa prever".

Sicasí, el positivismu de Claude Bernard nun ye un positivismu estrictu. Enfrentándose a les influyentes tesis de Comte, Bernard va ser unu de los pocos científicos franceses partidarios de la teoría celular. Ente que los científicos de la so redolada atopaben en dicha teoría sospechosos muertes d'ideoloxía romántica -frente a la que'l positivismu de Comte precisamente alzárase en reaición-, Claude Bernard acutó siempres na so epistemoloxía un llugar privilexáu pa les hipótesis. D'esta miente, entá reconociendo la carga hipotética -y por tanto especulativa- de la teoría de Matthias Schleiden y Theodor Schwann, Claude Bernard ve nella una auténtica teoría científica. Puesto que la ciencia nun puede prescindir de les hipótesis (Claude Bernard fuxe del empirismu de Magendie), la única condición que-yos impunxo la epistemoloxía bernardiana -col fin de salvaguardar la so medicina esperimental de los escesos del romanticismu- foi un constante sometimientu al control esperimental. Con ello, el traperu de Magendie dexa de sirvir como imaxe ilustradora del llabor de los científicos. D'equí p'arriba, queden llexitimaos pa estructurar los fechos que recueyen -nel llaboratoriu o na cabecera de los enfermos- n'hipótesis más o menos ambicioses o ventureres. Ye más, ye precisamente la presencia previa (Claude Bernard va utilizar la espresión "a priori") d'hipótesis na mente del investigador lo que-y dexa reparar y rexistrar fechos. Una mente ensin hipótesis ye, pa Bernard, una mente ciega, incapaz d'abrir a la naturaleza.

La medicina según Claude Bernard editar

Según Bernard, la práutica esperimental desenvolver en cuatro momento. De primeres, produzse ante los güeyos del científicu un fechu que constata de forma precisa. De siguío, surde una idea alrodiu de la posible causa de dichu fenómenu. Esta idea constitúi la hipótesis científica, que namái va tener valor na midida na que pueda oldease esperimentalmente. Pa ello, el científicu deduz de dicha hipótesis otres que son les sos consecuencies lóxiques, y pasa a diseñar esperimentos o a buscar observaciones que les confirmen. Les teoríes científiques nun son en realidá más qu'hipótesis controlaes esperimentalmente por aciu un procesu qu'establez un delicáu equilibriu ente la razón y l'esperiencia. D'ende'l so calter necesariamente provisional y les difíciles eleiciones que de cutiu el científicu tien de faer ente los fechos y les teoríes cuando hai discordancia ente dambos. Inclusive cuando los fechos paezan confirmar la hipótesis, ésta tendrá de ser sometida a la contraprueba. La contraprueba ye la ferramienta lóxico que garantiza al científicu la esistencia d'un auténticu nexu causal ente dos fenómenos, y non d'una mera coincidencia nel tiempu.

La consecuencia epistemolóxica más importante de la concepción bernardiana del métodu científicu ye'l protagonismu de la deducción: les hipótesis a partir de les cualos establécense los siloxismos de la deducción surden na mente del esperimentador con ocasión de la observación de determinaos fechos, pero nun son la resultancia d'un procesu d'inducción lleváu a cabu a partir d'ellos. En contra de los supuestos de los inductivistas, Bernard entendía que lo universal namái puede venir de lo universal.

Ello ye que Bernard emplega de cutiu la equívoca espresión “idees a priori” pa referise a les hipótesis científiques. Con ello quier poner de manifiestu qu'éstes nun tienen de ser entendíes como un meru destilado de los fechos que la nuesa mente llindar a recoyer y a afigurar. El procesu de xénesis de diches hipótesis débese, más bien, a la creatividá del científicu que les ellabora. Vienen de una cualidá psicolóxica a la que Bernard denomina sentimientu o corazón, magar nun pueden escarecer d'unos criterios mínimos de racionalidá.

La epistemoloxía bernardiana asítiase, d'esta miente, nun puntu equidistante de los cuatro polos que configuren la so redolada científico y filosófico: el empirismu de Magendie (y el so consiguiente escepticismu), el racionalismu de los científicos románticos (y los sos descomanadamente especulatives teoríes biolóxiques), el vitalismo de Bichat (que faía de los fenómenos vitales el terrén propiu de la espontaneidá, inaccesible a la conocencia científica), y el positivismu de Comte (col so refugu de les hipótesis).

Criticismu editar

Dalgunos opositores de la esperimentación animal acusen a Bernard de falta d'empatía polos animales suxetos de les sos esploraciones científiques. Nel so "Introduction", Bernard escribe que “El fisiólogu nun ye una persona normal, ye un científicu, un home absorbíu pola idea científica qu'escuerre; él yá nun oi los lloros de los animales, yá nun ve'l sangre qu'arramen, solamente ve la so idea y los organismos que-y escuenden los problemes qu'él desea afayar. Nun siente que ta perpetando una horrible carnicería; so la influencia d'una idea científica él esamina con prestar el repugnante filamentu nerviosu y la carne llívío qu'a cualesquier otra persona provocaríen disgustu y horror…”. L'escritor inglés John Vyvyan afirmó que si Bernard viviera na nuesa dómina nun publicaría eses llinies, porque son un exemplu de llibru de testu d'esquizofrenia paranoide.[6]

Bibliografía editar

  • Bernard, Claude (1843). Recherches anatomiques et phisiologiques sur la corde du tympan, pour sirvir à l´histoire de l´hémiplégie faciale. París: impr. Bourgogne et Martinet.
  • Bernard, Claude (1843). Du suc gastrique et de son rôle dans la nutrition. Tesis doctoral de la Facultá de Medicina..
  • Bernard, Claude (1853). “Recherches expérimentales sur le grand sympathique et spécialement sur l´influence de la section que ce nerf exerce sur la chaleur animale”,. Memoires de la Société de Biologie, 5, páxs. 77-107..
  • Bernard, Claude (1855-1856). Leçons de physiologie expérimentale appliquée à la médecine, 2 vol.. París: Baillière.
  • Bernard, Claude (1858). Leçons sur les effets des substances toxiques et médicamenteuses. París: Baillière.
  • Bernard, Claude (1858). Leçons sur la physiologie et la pathologie du système nerveux,. París: Collège de France.
  • Bernard, Claude (1859). Leçons sur les propriétés physiologiques et les altérations pathologiques des liquides de l´organisme, 2 vols.. París: J. B. Baillière.
  • Bernard, Claude (1859). “Leçons sur la matière glycogène du foie”, 26, 35, 38, 54 y 56. Union médicale.
  • Bernard, Claude (1863-1864 y 1864-1865). “Faculté des Sciences, physiologie générale. Cours année 1864”, Revue des Cours Scientifiques, 2 vol.. París: Baillière.
  • Bernard, Claude (1859 / 1976). Introduction à l´étude de la médecine esperimental / Introducción al estudiu de la medicina esperimental. París: Collège de France / Barcelona: Fontanella.
  • Bernard, Claude (1866). Leçons sur les propriétes des tissus vivants. París: Sorbonne.
  • Bernard, Claude (1867). Rapport sur les progrés des lettres et des sciences en France. París: Imprimerie Impériales.
  • Bernard, Claude (1872). Leçons de pathologie expérimentale. París: J. B. Baillière.
  • Bernard, Claude (1872). De la physiologie générale. París: Hachette.
  • Bernard, Claude (1875). Leçons sur les anesthésiques et sur l´asphyxie.Cours de médecine du Collège de France. París: Baillière.
  • Bernard, Claude (1876). Leçons sur la chaleur animale, sur les effets de la chaleur et sur la fièvre. París: Baillière.
  • Bernard, Claude (1877). Leçons sur la diabète et la glycogènese animale, Cours de médecine du Colège de France. París: Baillière.
  • Bernard, Claude (1878). La Science Expérimentale. París: Baillière.
  • Bernard, Claude (1866). Leçons sur les phénomènes de la vie communs aux animaux et aux végétaux. París, Librairie philosophique J. Vrin.
  • Bernard, Claude (1877). Leçons de physiologie opératoire. París, Baillière.
  • Bernard, Claude (1937). Pensées. Notes détachées. París, Baillière.
  • Bernard, Claude (1954). Philosophie. Manuscrit inédit. París, Haitier-Boivin.
  • Bernard, Claude (1942). Cahier rouge. París: Gallimard.
  • Bernard, Claude (1948). Principes de médecine expérimentale (inacabada). París: Presses Universitaires de France,..
  • Bernard, Claude (1850-1860). Cahier de notes. París: Gallimard.
  • Bernard, Claude (1945). Lettres Beaujolaises. Villefranche sur Saôna: Éditions du Cuvier.

Referencies editar

  1. 1,0 1,1 Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Data de consulta: 27 abril 2014. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  2. Afirmao en: Gran Enciclopedia Soviética (1969–1978). Sección, versículu o párrafu: Бернар Клод. Data de consulta: 28 setiembre 2015. Editorial: Большая Российская энциклопедия. Llingua de la obra o nome: rusu. Data d'espublización: 1969.
  3. Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.
  4. Afirmao en: Complete List of Royal Society Fellows 1660-2007. Páxina: 33. Editorial: Royal Society.
  5. «Award winners : Copley Medal» (inglés). Royal Society. Consultáu'l 30 avientu 2018.
  6. Citáu en: Slaughter of the innocent. Hans Ruesch. Bantam Books, 1978. ISBN 0553111515, páx. 298
  • BARONA, J. L. Bernard: Antoloxía, Barcelona, Península, 1989.
  • BERGSON, H. “Ce que la philosophie doit avant tout à Claude Bernard”, Centenaire de Claude Bernard, París, Collège de France, 1913.
  • BINET, L. Esquisses et notes de travail inédites de Claude Bernard, París, Masson et Cie, 1952.
  • CANGUILHEM, G. L´idée de médecine expérimentale selon Claude Bernard, París, Palais de la Découverte, 1965.
  • ESCARPA SÁNCHEZ-GARNICA, D: "Les pasiones del laboratiorio: Claude Bernard y la nacencia de la medicina esperimental", en GONZÁLEZ RECIO ed. El Taller de les idees. Diez leición d'Historia de la Ciencia, Plaza y Valdés, 2004.
  • ESCARPA SÁNCHEZ-GARNICA, D.: Filosofía y Bioloxía na obra de Claude Bernard, Madrid, UCM, 2005.documentu en pdf
  • FOULQUIÉ, P. Claude Bernard, París, Les éditions de l´école, 1954.ARKE, R. Claude Bernard, París, Seghers, 1961.
  • GONZÁLEZ RECIO, J. L.: “Claude Bernard: un popperiano na Francia de Napoleón III”, en Rivadulla, A. (ed.): Hipótesis y verdá en ciencia. Ensayos sobre la filosofía de Karl R. Popper, Madrid, 2004, páxs. 275-292.
  • GONZÁLEZ RECIO, J.L.: "Who killed histological positivism? An approach to Claude Bernard's epistemology", Ludus Vitalis, 22 (2004), 61-82.
  • GRANDE, F. y VISCHER, M. B. Claude Bernard and esperimental medicine. Colected papers rom a symposium, Cambridge (Mass.), Schenkam, 1967.
  • GRMEK, M. Claude Bernard et la méthode expérimentale, París, Payot, 1973.
  • GRMEK, M. -y legs de Claude Bernard, París, Fayard, 1997.
  • GRMEK, M. Raisonement expérimentale et recherches toxicologiques chez Claude Bernard, Xénova-París, Droz, 1973.
  • HEIM, R. (ed.) les concepts de Claude Bernard sur le milieu interior, París, Masson, 1967.
  • HOLMES, F. L. Claude Bernard and animal chemistry. The emergence of a scientist, Cambridge (Mass.), Harvard Univ. Press, 1974.
  • LAÍN ENTRIALGO, P. “Claudio Bernard y l'esperimentación en fisioloxía”, Estudiu preliminar a la Introducción al estudiu de la medicina esperimental, Madrid, Centauros, 1947.
  • LORENZANO, C. “Claude Bernard y Karl Popper. Dos racionalismos críticos”, en Teoría, Méxicu D. F., UNAM, 1980.
  • OLMSTED, J. M. Claude Bernard, physiologist, Londres, Cassell, 1939.
  • PI-SUNYER, J. El pensamientu vivu de Claude Bernard, Buenos Aires, Losada, 1965.
  • PROCHIANTZ, A. Claude Benard et la revolution physiologique, París, BUO, 1990.
  • ROSTAND, J. Hommes de vérité, París, Éditions Stock, 1968.
  • ROGER, J. les sciences de la vie dans la pensée française du XVIII siècle, París, Armand Colin, 1971.
  • SCHILLER, J. Claude Bernard et les problèmes scientifiques de son temps, París, Les editions du Cèdre, 1967.
  • SERTILLANGES, A. D. La philosophie de Claude Bernard, París, éd. Montaigne, 1943.
  • VIRTANEN, R. Claude Bernard and his place in the history of ideas, Lincoln, Univ. of Nebraska Press, 1960.

Mayor información editar

Enllaces esternos editar