Clemente de Dunblane

Clemente de Dunblane (¿? – 1258Dunblane) foi un flaire dominicu del sieglu XIII y primer obispu del so orde en Gran Bretaña ya Irlanda. En 1233 foi escoyíu pa liderar la maltrecha diócesis de Dunblane, n'Escocia y consiguir que l'obispáu de Dunblane (conocíu tamién como «obispáu de Strathearn») fuera financieramente vidable. Esta misión implicó munches negociaciones coles autoridaes seculares y otres poderoses instituciones relixoses, qu'adquirieren el control de los ingresos que de normal corresponderíen por derechu de la diócesis de Clemente. Les negociaciones fueron difíciles, obligando a Clemente a visitar la curia papal en Roma. A pesar de nun algamar tolos sos oxetivos, Clemente llogró salvar l'obispáu de la so reubicación na abadía de Inchaffray. Tamién recuperó ingresos abondos pa empezar a trabayar na nueva catedral de Dunblane.

Clemente de Dunblane
Vida
Muerte Dunblane1258
Estudios
Estudios Universidá d'Oxford
Universidá de París
Oficiu sacerdote
Creencies
Relixón Ilesia Católica
Orde relixosa Orde de Predicadores
Cambiar los datos en Wikidata

Enfrentar a un retu similar nel aprobetáu obispáu de Argyll nos años 1240. Encargóse-y la xera de restaurar la viabilidá de la diócesis y el nomamientu d'un nuevu obispu. El so trabayu llevólu a crear una estrecha rellación col rei Alejandro II d'Escocia. Clemente tuvo col rei mientres la so campaña en Argyll en 1249 y al so llau cuando morrió por cuenta d'unes fiebres. En 1250 Clemente consiguió instalar a un nuevu obispu en Argyll y convirtióse n'unu de los «Guardianes», nomaos pa gobernar Escocia mientres la minoría d'edá d'Alejandro III. Nel añu 1250 gociaba yá de la reputación de ser unu de los reformadores dominicos más activos en Gran Bretaña. Clemente participó nos procesos previos a la canonización d'Edmundo de Abingdon y la reina Margarita. Dempués de la so muerte, foi veneración de santos veneráu como santu, anque nunca foi formalmente canonizáu.

Antecedentes y primeros años editar

 
Efixe del obispu de Dunblane, identificada cola de Clemente.[1]

Nun se tienen datos fidedignos de los oríxenes o familia de Clemente. La Analecta Ordinis Fratrum Praedicatorum a cencielles afirma que Clemente yera «un escocés de nacencia», y que foi almitíu na Orde de Predicadores en París en 1219.[2] Esta fonte, sicasí, nun ye considerada veraz por munchos estudiosos y nun ye de plenu enfotu.[3] L'historiador Archie Duncan, nel so estudiu sobre Clemente, amosóse cautelosu sobre la fecha d'ordenación, que finalmente dató a principios de 1221 y escribió que «entrara na orde dominica a finales de la década de 1220».[4] Anque «Clemente» nun ye un nome gaélicu escocés nin inglés, había un gran númberu de falantes de francés n'Escocia ya Inglaterra mientres esti periodu;[5] ello ye que «Clemente» nun tien siquier por qué ser el so nome de nacencia.[6] Pela so parte, la gran mayoría de los habitantes de la diócesis de Dunblane falaben gaélicu y nesta dómina considerábase qu'un obispu nun podía ser ignorante de la llingua de la so diócesis.[7] Si esto fuera consideráu nel nomamientu de Clemente, puede afirmase que yera escocés. Cabo amestar que destacó más tarde pola so habilidá pa los idiomes.[8] Recibió la so educación universitaria na Universidá d'Oxford o na Universidá de París, o seique en dambes instituciones.[9] Esiste la posibilidá de que se correspuenda con un tal «padre Clemente Rocha», que foi'l dueñu d'un manuscritu de la dómina, agora curiáu n'Edimburgu. Esti fechu, sicasí, nun diz namás alrodiu de los sos antecedentes.[4]

La orde mendicante de los dominicos tien los sos oríxenes na misión reformista del sacerdote castellanu Domingo de Guzmán mientres la Cruzada albigense nel sur de Francia. En 1219, Domingo estableciera cases en París, Boloña, Madrid y Segovia. Cuando morrió, en 1221, esistíen yá 21 cases.[10] La espansión de la orde siguió n'Inglaterra por aciu l'establecimientu de comunidaes en Oxford en 1221 y Londres en 1224.[11] Hubo cinco cases n'Inglaterra en 1230, momentu en que la orde taba a puntu d'entrar n'Escocia.[4] La tradición posterior afirma que la orde dominica introducir n'Escocia en 1230, afalada pol rei Alejandro II y William de Malveisin, obispu de Saint Andrews. Sicasí, la primer fecha cierta de fundación d'una casa dominica n'Escocia ye 1234.[12]

Cuando Clemente volvió a Escocia y foi escoyíu obispu pasaren trés años dende la muerte del postreru ordinariu de Dunblane, Osbert. Puesto que nun esistía colexu eleutoral na diócesis, el papa Gregorio IX encargó a los obispos de les diócesis de St. Andrews, Brechin y Dunkeld, atopar y nomar a un preláu fayadizu.[13][14] Por cuenta de la falta de documentación de la dómina, namái puede especulase al respective de la eleición de Clemente. Sí ye sabíu que'l rei Alejandro destacó más tarde pola so esmolición pola construcción d'ilesies pa los flaires predicadores [Fratrum precipue Predicatorum]».[15] La reputación de los dominicos como vanguardia de la reforma relixosa, xunto a la formación y contestu de Clemente, pueden ser los factores decisivos. Sía que non, Clemente foi consagráu como obispu en Wedale el 4 de setiembre de 1233, por William de Malveisin, obispu de St. Andrews.[16] La so consagración fai que fuera'l primer dominicu de les islles britániques que gobernó una diócesis, fechu que l'historiador Archie Duncan califica de «coraxosu».[17]

Obispu de Dunblane editar

L'obispáu de Dunblane yera una pequeña diócesis qu'esencialmente se llindaba a los condaos de Strathearn y Monteith. Tan escasa estensión de terrén y población yera'l principal inconveniente del obispáu, que nun podía cuntar colos ingresos fayadizos, un problema que s'agravó pol fechu de que Gille Brígte, conde de Strathearn, estableciera'l Prioratu de Inchaffray en 1200 (xubíu a abadía en 1221). Nos años 1440, Bower escribió que Gille Brígte:

Estremó'l so condáu en trés partes iguales. Una que-y dio a la Ilesia y al obispu de Dunblane, la segunda para [la ilesia de] San Xuan Evanxelista y los canónigos de Inchaffray, la tercera que caltuvo pa él y pa les sos propies necesidaes.
Walter Bower, Scotichronicon.[18]

Por si esto nun fuera abondu, gran parte de los ingresos non correspondientes a Inchaffray dende entós fuera daos a otres instituciones relixoses, dalgunes inclusive controlaes pol obispu de Dunkeld.[19] Dunblane tuvo los sos oríxenes nun establecimientu monásticu gaélicu antiguu, esto ye, nuna institución con un abá-obispu al mandu de un conxuntu relativamente informal d'edificios más pequeños rellacionaos ente sigo pero separaos xeográficamente. Dunblane convertir en diócesis en 1155, probablemente, como otros obispaos con una hestoria similar (por casu, Brechin), por aciu un cambéu en pocu más que de nome.[20] Había una comunidá d'eremites Céli Dea en Muthill hasta a lo menos el final del sieglu XIII, polo que la sede del arcedianu de la diócesis asitióse alternativamente ente Dunblane y Muthill hasta la eleición de Clemente como obispu.[21] El mesmu obispáu nun tuvo una única sede y probablemente tuvo acomuñáu con dambos allugamientos.[22] Clemente visitó la corte papal pa presentar la so difícil situación. Na primavera de 1237, el papa escribió al obispu de Dunkeld nos siguientes términos:

[El] obispu Clemente... atopó la ilesia [diócesis] tan afarada que nun había sitiu na ilesia catedral onde pudiera folgar la cabeza; nun había colexu del cleru; los oficios divinos celebrar nuna ilesia ensin techu y namái por un capellán rural; y los ingresos episcopales yeren tan llindaos y fueren alienados en tal grau, qu'apenes yera abondu pa sostene-y mientres mediu añu.
Vetera monumenta, nᵘ 91.[23]

Per otra parte, en respuesta a la visita de Clemente, el papa habilitara a los obispos de Dunkeld, Brechin y Saint Andrews pa tomar les midíes oportunes que sirvieren pa rescatar l'obispáu. Díxo-y a esos obispos que:

Yá que la continua atención de toles ilesies ye la nuesa carga diaria, concedemos a dicha ilesia [Dunblane], hasta onde podemos personalmente, y autorizámoslos, si atopen la situación como la describen, a asignar al obispu citáu, si puede faese ensin escándalu, una cuarta parte de los diezmos (teinds) de toles ilesies parroquiales de la diócesis de Dunblane, por que so la so direición y la d'aquellos homes, pueda acutar una parte fayadiza pal so propiu caltenimientu y asignar a partir el restu de los ingresos a un deán y un grupu de canónigos que deseyamos y autorizamos a instituyir ellí.
Vetera monumenta, nᵘ 91.[23]

Nel so defectu, escribió'l papa:

Un cuartu de los diezmos de toles ilesies de la diócesis asignaes al obispu, que son calteníes por llaicos, van poder ser tresferíes cola sede episcopal a los canónigos regulares de San Juan de la diócesis [esto ye, a l'abadía de Inchaffray], que van tener el poder d'escoyer a un obispu cuando'l puestu tea vacante.
Vetera monumenta, nᵘ 91.[23]

Poro, l'ayuda pontificia tenía dos cares. Per un sitiu, facilitó la xera de Clemente coles instituciones eclesiales yá esistentes. Por otra, abrió la posibilidá de que Dunblane sumiera como centru episcopal, en favor de Inchaffray.[24]

Recuperación y reconstrucción editar

 
Representación artística moderna de la construcción de la catedral de Dunblane, supervisada pol obispu Clemente.

Nos cuatro años posteriores a la so visita a Roma, fixéronse alcuerdos coles diverses instituciones que recibíen los ingresos de la diócesis de Clemente, esto ye, l'abadía de Coupar Angus, l'abadía de Lindores, l'abadía de Cambuskenneth, l'abadía de Arbroath, el conventu de North Berwick y el Hospital de Brackley, Northamptonshire. Sicasí, estos alcuerdos nun constituyeron un ésitu completu: Clemente foi capaz de recuperar dellos ingresos, pero en pagos fixos pocu seguros por cuenta de la inflación. Per otra parte, tuvo que vencer canonjías permanentes a dellos de los abás, concesiones que-yos daríen un importante papel na eleición de los socesivos obispos.[25] Otru revés parcial asocedió cuando Walter Comyn, Lord de Badenoch, conde de Menteith xure uxoris, decidió fundar un monesteriu nel so condáu y dedicar los ingresos de les ilesies del so territoriu a la nueva fundación, constituyendo'l territoriu de Menteith cuasi la metá de tola diócesis. A pesar del sofitu previu del papa a la causa de Clemente, concedió'l permisu necesariu al conde pa fundar el nuevu monesteriu. Comyn estableció'l prioratu de Inchmahome nel llagu de Menteith en 1238.[26] Walter y Clemente enfrentáronse al respective de los derechos de la nueva fundación, pero nel mesmu añu ellaboróse un alcuerdu nuna xunta de miembros del cleru en Perth. L'alcuerdu asitió la mayoría de les ilesies de Menteith sol control del conde, pero Clemente llogró delles concesiones, incluyíu'l derechu a recibir les cuotes episcopales del nuevu prioratu.[27] Polo xeneral, los ésitos de Clemente fueron considerables teniendo en cuenta la oposición a que s'enfrentó, pero inclusive dempués de la so muerte, namái 12 de les 26 parroquies de la diócesis taben baxu control direutu del obispu.[28]

Anque'l so socesor, Robert de Prebenda, alegó que los ingresos de la sede episcopal yeren entá desaparentes, fueron, sicasí, abondes por que Clemente empezara a construyir una nueva catedral.[29] Esta obra plantegar a pesar de la hostilidá del conde de Menteith y lo que Cynthia Neville señaló como falta d'interés per parte de los condes de Strathearn, como demostraba'l so renuencia a otorgar el patrociniu al obispáu. La esplicación de Neville ye que, a lo llargo de la historia, «l'ambición de los obispos representara un desafíu pa los sos intereses y propiedaes».[30] Suxurióse que Clemente desmanteló la pequeña ilesia qu'esistía en Dunblane antes d'empezar el trabayu de construcción del nuevu templu.[31] La catedral foi construyida según l'estilu góticu, empezando cola «Lady Chapel», que s'utilizó pal cultu mientres se construyía'l restu de la Catedral. Ye posible que la catedral de Dunblane fuera completada mientres l'episcopáu de Clemente, siquier la mayor parte d'ella.[32]

Fora de la diócesis editar

 
Imaxe del obispu Clemente na catedral de Dunblane.[33]
 
Catedral moderna de Dunblane, sede (cathedra) del obispu Clemente, responsable de la so reconstrucción.

El cargu de Clemente como obispu de Dunblane apurrió-y la oportunidá de participar en diversos asuntos d'ámbitu nacional ya internacional. En 1241, el capítulu xeneral de la Orde del Císter empezó la postulación de la santidá d'Edmundo de Abingdon, ex arzobispu de Canterbury. Al añu siguiente, dellos clérigos escribieron rellatos biográficos y arrexuntaron pruebes que sofitaben la eventual canonización de Edmundo. Clemente foi unu d'estos clérigos. La canonización de Edmundo foi aprobada pol papa Inocencio IV en 1246.[34] Clemente tomó parte nuna campaña similar en 1249, como parte del movimientu pa la canonización de la reina Margarita, una de les antepasaes de los reis escoceses de la so dómina. Clemente foi encargáu d'investigar la so santidá y al añu siguiente Margarita foi canonizada.[35] Mentanto, en 1247, Inocencio IV dio a Clemente'l nomamientu, más oneroso y esixente, de recaldador d'impuestos papales. Clemente foi l'encargáu de recoyer una ventiava parte de tolos ingresos eclesiásticos dientro del Reinu d'Escocia coles mires de financiar una nueva cruzada. El nomamientu de Clemente formaba parte de la iniciativa de recaldación que realizó la xerarquía eclesiástica en tola cristiandá occidental.[36]

Seique les actividaes más importantes de Clemente fora de la so diócesis fueren, sicasí, en rellación col obispáu de Argyll. En 1241, l'últimu obispu de Argyll, William, afogárase nel mar. Argyll yera l'obispáu más probe n'Escocia y l'área escarecía d'una autoridá real fuerte y, poro, de bona proteición. Nos siguientes seis años, naide ocupara l'obispáu vacante. Dende siquier 1247, Clemente encargar de la diócesis, ensin títulu episcopal adicional.[37] Esencialmente solicitóse-y faer por Argyll lo que fixera enantes por Strathearn. Les fontes son bien probes al respeutu, pero escontra 1249 consiguiera'l control de siquier una más de les ilesies del territoriu.[38] El 23 d'avientu de 1248, foi autorizáu pol papa, col beneplácito del obispu de Glasgow, el nomamientu d'un nuevu obispu de Argyll. En xineru de 1249, Clemente llogró'l permisu pa treslladar la catedral de Argyll, asitiada en Lismore, al continente.[39] Los problemes de Clemente paez que se centraben nel gobernante de Argyll, Eóghan MacDubhghaill. La falta d'autoridá real en Argyll faía difícil pa la Ilesia exercer un control eficaz na provincia; coles mesmes, l'establecimientu d'un obispáu fuerte nel área yera vital pa integrar el territoriu dafechu nel Reinu, un oxetivu naguáu pol rei, Alejandro II. Asina, coincidíen esencialmente los oxetivos d'Alejandro y de Clemente. Nun ye posible ser más específicos, pero en 1249, el monarca entamó una espedición contra Eóghan. El rei taba tratando de forzar al caudiellu local, que les sos tierres atopar dientro de los señoríos del Reinu d'Escocia y del Reinu de Noruega, a arrenunciar a la so llealtá al rei noruegu. Eóghan alegó que yera incapaz de faelo.[40] L'historiador contemporaneu Mateo de París escribió al respeutu que:

El rei, poro, declaró infiel a Eóghan y escorrer hostilmente por barcu cerca de Argyll, animáu poles vehementes instigaciones de, como se diz, un determináu ya indiscretu obispu de Strathearn, un flaire, esto ye, de la orde de predicadores.
Citáu en Anderson, Scottish Annals.[41]

Esti «indiscretu obispu... flaire» yera, poques gracies, Clemente. Alejandro II morrió d'enfermedá nesta espedición, con Clemente al llau nel so llechu de muerte. El so últimu actu foi espachar una subvención al obispáu de Argyll. A pesar de la muerte del rei, la espedición foi un ésitu pa Clemente. Hubo un nuevu obispu de Argyll el 27 de setiembre de 1250; a más llargu plazu, la sede siguió siendo gobernada por obispos ensin vacante hasta la reforma protestante.[42] Per otra parte, escontra 1255 Eóghan fixo pública la so plena llealtá a la Corona Escocesa, tres la falta de sofitu del rei de Noruega.[43]

Clemente caltuvo una estrecha asociación col rei Alejandro II y la so reputación como obispu y alministrador fixo d'él una figura política clave mientres la minoría d'Alejandro III. Clemente foi miembru del Conseyu de guardianes, el pequeñu grupu de nobles y clérigos que gobernaron Escocia hasta'l final de l'adolescencia d'Alejandro III.[44] El Conseyu gobernante estremar en dos facciones rivales, una en redol a Walter Comyn y la otra alredor d'Alan Durward. Hai poca documentación alrodiu de les actividaes de Clemente en rellación col Conseyu, pero foi acomuñáu cola facción de Comyn, que goció de la mayor influencia dempués de que Walter llograra'l control del gobiernu en 1251.[45] En 1255, los miembros de la facción de Durward lideraron un golpe en Roxburgu y espulsaron al grupu de Comyn del poder efectivu.[46] Por desgracia pa Alan Durward, Gamelin, partidariu de Comyn, que fuera nomáu obispu de St. Andrews y sufría l'exiliu de la so diócesis gracies a Durward, fuxera a la corte papal y convenció al papa por qu'escomulgara a Durward. La sentencia foi apurrida pol obispu Clemente y los abás de Melrose y Jedburgh.[47] Ésti ye l'últimu actu públicu conocíu de Clemente.[48]

Muerte y legáu editar

 
Litografía de la catedral de Dunblane, publicáu en 1821, mediu sieglu antes de la so reconstrucción.

La Crónica de Melrose recueye la muerte de Clemente en redol al añu 1258. Foi recordáu como'l restaurador de la diócesis de Dunblane y l'artífiz de la so nueva catedral. Poro, pa les xeneraciones futures, Clemente convertir na figura paterna» de la sede. Clemente foi más tarde veneráu como santu, anque nun hai nengún rexistru de canonización formal.[49] El so fiesta celebraba'l 19 de marzu, cuasi con total seguridá la fecha de la so muerte.[50] Tamién se rexistró la muerte de Clemente na obra de Walter Bower, un historiador escocés activu nos años 1440, qu'incluyó'l obituariu siguiente:

Clemente, obispu de Dunblane, morrió; esi miembru destacáu de la Orde de Predicadores, un home elocuente na traducción de delles llingües, poderosu nel discursu y l'acción a los güeyos de Dios y de los homes. Atopó la ilesia catedral de la so diócesis amenorgada, pol descuidu de los sos predecesores, a un estáu de decadencia nel que se celebraben los oficios divinos apenes tres veces per selmana, como si fuera una capiya rural. La reedificó pa ser un santuariu sagráu, arriquecíu con tierres y posesiones y aumentó el so prestíu amestando prebendes y canonjías.
Bower, Scotichronicon.[51]

Tales afalagos fueron espresaos inclusive mientres la vida de Clemente. Por casu, en 1250, axuntar en Londres el Capítulu Xeneral de la orde dominica y decretó que:

Concedimus fratri Clementi, ordinis nostri, episcopo Scocie post mortem unam missam per ordinem a quolibet fratre sacerdote, et in provincia Anglie fiat pro eo quod pro alío fratre.
Concedemos al hermanu Clemente, de la nuesa orde, obispu d'Escocia que tres la so muerte celebre una misa per parte de cada hermanu sacerdote, y na so provincia de Anglia facer por él lo que se fai por cualesquier otru hermanu.
Capitulum generale 1250, suffragium <4> (ed. B.M. Reichert, Acta capitulorum generalium ordinis praedicatorum, vol. I en Monumenta ordinis fratrum praedicatorum, III, Roma 1898, p. 54)

Anque namái sobrevive un sermón que cuasi con toa seguridá foi escritu por él,[52] Clemente foi recordáu como un prolíficu traductor y sábese qu'escribió cuatro llibros (incluyendo una haxografía de Santu Domingu de Guzmán), toos anguaño perdíos.[49]

Les conclusiones de dellos historiadores fueron desemeyaos respectu al episcopáu del Clemente. Por casu, Cynthia Neville, a pesar de reconocer que «l'ésitu de la reforma de la sede [de Dunblane] foi, ello ye que un ésitu cuasi puramente gracies a los esfuercios de Clemente y los sos socesores»,[53] espresa, sicasí, ciertu escepticismu sobre los sos llogros y recuerda los sos fracasos por llograr el patrociniu de los gobernantes de Strathearn.[54] Otros amuésense más entusiastes. L'historiador eclesiásticu y ministru de la catedral de Dunblane, James Hutchison Cockburn, amosóse acordies con l'aponderamientu de Bower y declaró que'l títulu» de santidá «fuera dignamente dau».[49] Archie Duncan, más apocayá, declaró que Clemente «esfrutó d'una reputación muncho más amplia de lo qu'espliquen los sos llogros nacionales por sigo solos» y llegó a la conclusión de que Clemente «representa'l trunfu del ideal de la reforma de la vida de la Ilesia sobre'l "carrerismo" que xeneralmente motivaba al cleru del sieglu XIII».[4]

Referencies editar

  1. Robert Brydall, "Monumental Effigies of Scotland, from the Thirteenth Century to the Fifteenth Century", en Proceedings of the Society of Antiquaries of Scotland, 29 (1894–95), figura 21, p. 358.
  2. James Hutchison Cockburn, The Medieval Bishops of Dunblane and Their Church, (Edimburgu, 1959), pp. 46, 63, n. 3.
  3. James Hutchison, "Friar Clement, OP", en The Society of Friends of Dunblane Cathedral, 7 (1956), pp. 86–93.
  4. 4,0 4,1 4,2 4,3 Vease A. A. M. Duncan, "Clement (d. 1258)", nel Oxford Dictionary of National Biography, Oxford University Press, 2004 , consultáu'l 30 de payares de 2006
  5. Conócense numberosos falantes de francés n'Escocia ya Inglaterra na dómina de Clemente. La influencia de la cultura y llingua francesa nes Islles Britániques na Alta Edá Media foi estudiada por eruditos como D. D. R. Owen en The Reign of William the Lion: Kingship and Culture, 1143–1214, (East Linton, 1997); vease tamién G. W. S. Barrow, "French after the Style of Petithachengon", en Barbara Crawford (ed.), Church, Chronicle and Learning in Medieval and Early Renaissance Scotland; Edimburgu, 1999), pp. 187–93.
  6. Pa conocer exemplos de cambeos de nomes ingleses a franceses n'adultos, vease Ian Short, "Tam Angli Quam Franci: Self-Definition in Anglu-Norman England", en Anglu-Norman Studies, XVIII (Proceedings of the Battle Conference, 1995), pp. 160–61.
  7. V.g., ver Robert Bartlett, The Making of Europe, Conquest, Colonization and Cultural Change: 950–1350, Londres 1993), pp. 222–23.
  8. Cockburn, Medieval Bishops of Dunblane, pp. 46, 63.
  9. Cockburn, Medieval Bishops of Dunblane, p. 47.
  10. Malcolm Barber, The Two Cities: Medieval Europe, 1050–1320, (Londres, 1992), pp. 161–64.
  11. Barber, The Two Cities, p. 165.
  12. Ian B. Cowan, & David Y. Easson, Medieval Religious Houses: Scotland With an Appendix on the Houses en Isle of Man, segunda edición, (Londres, 1976), pp. 114–21; Duncan, "Clement (d. 1258)"
  13. Augusteniner, Vetera monumenta Hibernorum et Scotorum historiam illustrantia, quae ex Vaticani Neapolis ac Florentiae, (Rome, 1864), non. 91.
  14. Cockburn, Medieval Bishops of Dunblane, p. 46.
  15. Bower, Scotichronicon, ix.63, en Simon Taylor, D. Y. R. Watt y Brian Scott (eds.), Scotichronicon by Walter Bower in Latin and English, vol. 5, (Aberdeen, 1990), p. 192–93.
  16. John Dowden, The Bishops of Scotland, ed. J. Maitland Thomson, (Glasgow, 1912), p. 197.
  17. «(...) La eleición del primer flaire-obispu (...) namái puede calificase como coraxosu», cfr. Duncan, "Clement (d. 1258)".
  18. Walter Bower, Scotichronicon, viii.72, en David J. Corner et al., Scotichronicon by Walter Bower in English and llatín, vol. 4, (Aberdeen, 1994), p. 459.
  19. Cynthia Neville, Native Lordship in Medieval Scotland: The Earldoms of Strathearn and Lennox, c. 1140–1365, (Dublín, 2005), pp. 150–51.
  20. G. Donaldson, "Scottish Bishops' Sede before the Reign of David I", en Proceedings of the Society of Antiquaries of Scotland, 87 (1952–53), p. 115.
  21. Cfr. D.Y.R. Watt, Fasti Ecclesiae Scotinanae Medii Aevi ad annum 1638, (St Andrews, 1969), p. 88.
  22. Cfr. Cowan, & Easson, Medieval Religious Houses, p. 204.
  23. 23,0 23,1 23,2 Pasaxes de Augusteniner, Vetera monumenta, nᵘ 91, traducíos en Cockburn, Medieval Bishops of Dunblane, p. 49.
  24. Cockburn, Medieval Bishops of Dunblane, p. 55.
  25. Cockburn, Medieval Bishops of Dunblane, pp. 50–56.
  26. Cowan, & Easson, Medieval Religious Houses, p. 91.
  27. Cfr. Cockburn, Medieval Bishops of Dunblane, p. 52.
  28. Cynthia Neville, Native Lordship, p. 154.
  29. Cockburn, Medieval Bishops of Dunblane, pp. 55–56.
  30. Neville, Native Lordship, p. 152.
  31. Cockburn, Medieval Bishops of Dunblane, p. 56.
  32. Cockburn, Medieval Bishops of Dunblane, p. 57; Duncan, "Clement (d. 1258)".
  33. Fotografía de Malcolm C. Wilson, & http://www.dunblanecathedral.org.uk.
  34. Cfr. Lawrence, "Edmund of Abingdon [St Edmund of Abingdon, Edmund Rich] (c.1174–1240)" y Duncan, "Clement (d. 1258)".
  35. Cfr. G. W. S. Barrow, "Margaret [St Margaret] (d. 1093)", nel Oxford Dictionary of National Biography, Oxford University Press, 2004 [1] y Duncan, "Clement (d. 1258)"
  36. Cockburn, Medieval Bishops of Dunblane, pp. 59–60.
  37. William Alexander Lindsay, John Dowden y John Maitland Thomson (eds.), Charters, Bulls and Other Documents relating to the Abbey of Inchaffray Chiefly from the Originals en Charter Chest of the Earl of Kinnoull, (Publications of the Scottish History Society, vol. 56, 1908), non. 74, en p. 65, el documentu, fecháu en 1247, reconoz una donación de Gilla Chríst, fíu de Maol Choluim mac Nechtain, a l'abadía de Inchaffray Abbey; L'obispu Clemente ye reseñáu como «C. dei gracia Dunblanensis episcopi tempore huius collcionis curam episcopatus Argadie optinentis.»
  38. Cockburn, Medieval Bishops of Dunblane, p. 58.
  39. Dennis Turner, "The Bishops of Argyll and the Castle of Achanduin", en Proceedings of the Society of Antiquaries of Scotland, 128 (1998), p. 648; esti movimientu, sicasí, nunca se produció.
  40. A. O. Anderson, Scottish Annals from English Chroniclers: AD 500–1286, (Londres, 1908), reimpresión, Marjorie Anderson (ed.) (Stamford, 1991), pp. 360–61.
  41. Anderson, Scottish Annals, p. 361.
  42. Turner, "Bishops of Argyll", p. 648.
  43. G. W. S. Barrow, Kingship and Unity: Scotland, 1000–1306, (Edimburgu, 1981), p. 116.
  44. Cfr. A. O. Anderson, Early Sources of Scottish History: AD 500–1286, 2 Vols, (Edimburgu, 1922), vol. ii, p. 583, n. 2.
  45. Alan Young, "The Political Role of Walter Comyn, Earl of Menteith During the Minority of Alexander III of Scotland", en K. J. Stringer (ed.), Essays on the nobility of medieval Scotland, (Edimburgu, 1985), p. 136; Duncan, "Clement (d. 1258)".
  46. D. Y. R. Watt, "The minority of Alexander III of Scotland", en Transactions of the Royal Historical Society, 5th series, 21 (1971), pp. 1–23; Matthew H. Hammond, "The Durward Family en Thirteenth Century", en The Exercise of Power in Medieval Scotland, c. 1200–1500, (Dublín, 2003), pp. 130–33.
  47. A. O. Anderson, Early Sources, p. 588.
  48. Cockburn, Medieval Bishops of Dunblane, p. 62.
  49. 49,0 49,1 49,2 Cockburn, Medieval Bishops of Dunblane, p. 63.
  50. D. Y. R. Watt, A Biographical Dictionary of Scottish Graduates to AD 1410, (Oxford, 1977), p. 103.
  51. Bower, Scotichronicon, x.11, in Simon Taylor, et al., Scotichronicon by Walter Bower, vol. 5, pp. 320–23.
  52. Cf. J. Sweet, "Some Thirteenth-Century Sermons and their Authors" en The Journal of Eccl. History 4 (1953), p. 27.35.
  53. Neville, Native Lordship, p. 151.
  54. Neville, Native Lordship, pp. 152–55.

Bibliografía editar

  • Anderson, Alan Orr, Early Sources of Scottish History: AD 500–1286, 2 Vols, (Edimburgu, 1922), vol. ii
  • Anderson, Alan Orr, Scottish Annals from English Chroniclers: AD 500–1286, (Londres, 1908), reimpresión, Marjorie Anderson (ed.) (Stamford, 1991)
  • Barber, Malcolm, The Two Cities: Medieval Europe, 1050–1320, (Londres, 1992)
  • Barrow, G. W. S., "French after the Style of Petithachengon", en Barbara Crawford (ed.), Church, Chronicle and Learning in Medieval and Early Renaissance Scotland, (Edimburgu, 1999), pp. 187–93
  • Barrow, G. W. S., Kingship and Unity: Scotland, 1000–1306, (Edimburgu, 1981)
  • Barrow, G. W. S., "Margaret [St Margaret] (d. 1093)", en Oxford Dictionary of National Biography, Oxford University Press, 2004 [2]
  • Bartlett, Robert, The Making of Europe, Conquest, Colonization and Cultural Change: 950–1350, (Londres, 1993)
  • Brydall, Robert, "Monumental Effigies of Scotland, from the Thirteenth Century to the Fifteenth Century", en Proceedings of the Society of Antiquaries of Scotland, 29 (1894–95), pp. 329–410
  • Cockburn, James Hutchison, "Friar Clement, OP", en The Society of Friends of Dunblane Cathedral, 7 (1956), pp. 86–93
  • Cockburn, James Hutchison, The Medieval Bishops of Dunblane and Their Church, (Edimburgu, 1959)
  • Corner, David J., Scott, A. B., Scott, William W. & Watt, D. Y. R., (eds.), Scotichronicon by Walter Bower in English and Latin, vol. 4, (Aberdeen, 1994)
  • Cowan, Ian B. & Easson, David Y., Medieval Religious Houses: Scotland With an Appendix on the Houses en Isle of Man, segunda edición, (Londres, 1976)
  • Donaldson, G., "Scottish Bishops before the Reign of David I", en Proceedings of the Society of Antiquaries of Scotland, 87 (1952–53), pp. 106–77
  • Dowden, John, The Bishops of Scotland, ed. J. Maitland Thomson, (Glasgow, 1912)
  • Duncan, A. A. M., "Clement (d. 1258)", en Oxford Dictionary of National Biography, Oxford University Press, 2004 [3]
  • Hammond, Matthew H., "The Durward Family en Thirteenth Century", en The Exercise of Power in Medieval Scotland, c. 1200–1500, (Dublín, 2003), pp. 118–38
  • Lawrence, C. H., "Edmund of Abingdon [St Edmund of Abingdon, Edmund Rich] (c.1174–1240)", en Oxford Dictionary of National Biography, Oxford University Press, 2004; mayu de 2005 [4]
  • Lindsay, William Alexander, Dowden, John, and Thomson, John Maitland, (eds.), Charters, Bulls and Other Documents relating to the Abbey of Inchaffray Chiefly from the Originals en Charter Chest of the Earl of Kinnoull, (Publications of the Scottish History Society, vol. 56, 1908)
  • Neville, Cynthia J., Native Lordship in Medieval Scotland: The Earldoms of Strathearn and Lennox, c. 1140–1365, (Dublín, 2005).
  • Owen, D. D. R., The Reign of William the Lion: Kingship and Culture, 1143–1214, (East Linton, 1997)
  • Short, Ian, "Tam Angli Quam Franci: Self-Definition in Anglu-Norman England", en Anglu-Norman Studies, XVIII (Proceedings of the Battle Conference, 1995), pp. 153–75
  • Taylor, Simon, Watt, D. Y. R., and Scott, Brian, (eds.), Scotichronicon by Walter Bower in Latin and English, vol. 5, (Aberdeen, 1990)
  • Theiner, Augustin, Vetera monumenta Hibernorum et Scotorum historiam illustrantia, quae ex Vaticani Neapolis ac Florentiae, (Rome, 1864)
  • Turner, Dennis, "The Bishops of Argyll and the Castle of Achanduin", en Proceedings of the Society of Antiquaries of Scotland, 128 (1998), pp. 645–52
  • Watt, D. Y. R., A Biographical Dictionary of Scottish Graduates to AD 1410, (Oxford, 1977), pp. 99–103
  • Watt, D. Y. R., Fasti Ecclesiae Scotinanae Medii Aevi ad annum 1638, 2nd Draft, (St Andrews, 1969)
  • Watt, D. Y. R. & Shead, N.F. (eds.), The Heads of Religious Houses in Scotland from the 12th to the 16th Centuries, The Scottish Records Society, New Series, Volume 24, (Edimburgu, 2001)
  • Watt, D. Y. R., "The minority of Alexander III of Scotland", en Transactions of the Royal Historical Society, 5th series, 21 (1971), pp. 1–23
  • Young, Alan, "The Political Role of Walter Comyn, Earl of Menteith During the Minority of Alexander III of Scotland", en K. J. Stringer (ed.), Essays on the Nobility of Medieval Scotland, (Edimburgu, 1985), pp. 131–49

Enllaces esternos editar


Predecesor:
Osbert
Obispu de Dunblane
1233 – 1258
Socesor:
Robert de Prebenda