Colonies y protectoraos británicos

artículu de llista de Wikimedia

Les Colonies y protectoraos británicos fueron territorios qu'a nivel global tuvieron sol dominiu del Imperiu británicu. La fundación del Imperiu británicu a finales del sieglu XVII ye considerada'l puntu de partida de la evolución territorial del Reinu Xuníu. De magar, munchos son los territorios que tuvieron sol control del Reinu Xuníu o de los sos estaos predecesores.

Mapa animáu de la espansión del Imperiu británicu.

Cuando se formó'l Reinu de Gran Bretaña en 1707 por aciu la unión de los reinos d'Escocia y el d'Inglaterra, les posesiones coloniales d'ésti pasaron al nuevu estáu. De forma similar, cuando se formó'l Reinu Xuníu de Gran Bretaña ya Irlanda en 1801 por aciu la unión del Reinu d'Irlanda al de Gran Bretaña (ver Acta d'Unión (1800)), el control sobre les posesiones coloniales d'esti postreru pasaron al estáu socesor. Nel so conxuntu estos territorios son conocíos como l'Imperiu británicu. Cuando una gran parte d'Irlanda llogró la independencia (ver Estáu Llibre Irlandés), los otros territorios del Imperiu permanecieron sol control del Reinu Xuníu (dende entós denomináu Reinu Xuníu de Gran Bretaña ya Irlanda del Norte).

L'Imperiu en 1907, marcáu en rosa.

Dende 1714 hasta 1837 el tronu británicu taba amestáu al del Reinu de Hannover, un estáu nel norte del Sacru Imperiu Romanu Xermánicu, que los sos líderes yeren tamién duques y eleutores del reinu. Sicasí, esto yera una simple unión personal na cual Hannover caltenía la so independencia política, polo cual nun se consideraba como parte integrante del Imperiu británicu.

Dellos países o dominios del Imperiu británicu llograron la independencia de forma socesiva a principios del sieglu XX. Nos 20 años que siguieron a la Segunda Guerra Mundial, desmantelóse la mayor parte del Imperiu restante, empezando cola independencia de la India y de Paquistán en 1947. L'últimu territoriu significativu en desafiase del Imperiu británicu foi Hong Kong, trespasáu a China en 1997.

Munchos de los antiguos territorios del Imperiu británicu son miembros de la Mancomunidá de Naciones, quince de los cualos (tamién conocíos, xunto col Reinu Xuníu, como Reinos de la Mancomunidá) caltienen a los monarques británicos (anguaño, la reina Sabela II) como xefes d'Estáu. Estos tamién ostenten el títulu de “Xefes de la Mancomunidá de Naciones”, anque solo trátase d'un títulu personal y simbólico, pos tolos miembros tienen corones nacionales totalmente separaes ya independientes del Reinu Xuníu. Esta disposición constitucional nun representa nin un real, nin una continuación teórica de la dominación británica sobre cualesquier de los otros reinos; los miembros de la Mancomunidá de Naciones (incluyendo los Reinos de la Mancomunidá) son estaos de plena soberanía.

Tipos de control editar

 
Carta anacrónica de los territorios británicos, dende antes del Acta d'Unión de 1707 hasta los actuales territorios británicos d'ultramar.

La naturaleza de los territorios (y los sos gobiernos) en cuantes que partes constitutives del Imperiu británicu variaron descomanadamente. En términos llegales inclúi los territorios que taben formalmente so la soberanía de los monarques británicos (quien, amás, ostentaben el títulu de Emperatrices (o Emperadores) de la India dende 1876 hasta 1947); territorios varios gobernaos como protectoraos; territorios trespasaos a l'alministración británica so l'autoridá de la Sociedá de Naciones o de les Naciones Xuníes; y otros diversos territorios, tales como'l Sudán Anglu-Exipciu. Nun s'aplicó un sistema uniforme de gobiernu a estos territorios.[1][2]

La naturaleza de l'alministración del imperiu camudó abondo a lo llargo del tiempu y dependiendo del llugar, magar pue ser bastante fácil arrexuntaos nes siguientes categoríes:

Reinu Xuníu editar

El mesmu Reinu Xuníu taba formáu polos reinos (agora naciones constituyentes) d'Inglaterra, Gales, Escocia ya Irlanda (a partir de 1922 solamente Irlanda del Norte, pos Irlanda llogró la so independencia).

Dependencies de la Corona editar

Les Dependencies de la Corona de les islles de Man, Xerséi y Guérnesei (los dos últimes conócense colectivamente como les "Islles de la Canal"). Estes islles, que de cutiu se consideren parte de la Islles Britániques, nunca formaron parte del propiu Reinu Xuníu, o de los sos estaos antecesores. Coles mesmes, nunca fueron consideraos como colonies; magar el Gobiernu británicu ye xeneralmente responsable del so defensa y rellaciones esteriores, cada unu de los territorios tien les sos propies lleis ya instituciones polítiques. En sentíu estrictu la so rellación cola soberanía británica solo dase col Gobiernu.

Colonies editar

Les colonies yeren territorios que taben destinaos a ser llugares d'asentamientu permanente, apurriendo tierra pa los sos pobladores. La Corona declaró la so absoluta soberanía sobre ellos, anque nun yeren formalmente parte del propiu Reinu Xuníu. Polo xeneral el so derechu foi'l Derechu común d'Inglaterra, xunto con toles lleis del Parllamentu que tamién yeren aplicaes a ellos. L'autoridá real polo xeneral representar na persona d'un gobernador, nomáu pol Gobiernu británicu. Col tiempu, un númberu de colonies concedióse-yos "gobiernu responsable", que derivó en autogobiernu. Les colonies yeren típicamente d'unu de los siguientes tipos:

Colonia de la corona Una colonia de la Corona yera un tipu d'alministración colonial de los ingleses y más tarde del Imperiu británicu, que taben direutamente controlada pola Corona británica.[3][4]

Les colonies de la corona fueron gobernaes por un gobernador designáu pol monarca. A mediaos del sieglu XIX, el soberanu nomó gobernadores reales por conseyu del Secretariu d'Estáu pa les Colonies. Esti convertir nel métodu principal pa crear y gobernar colonies.[5] La mayoría de les colonies de la corona, especialmente les colonies con población blanca, teníen una llexislatura bicameral, que consistía nuna cámara alta usualmente llamada Conseyu Llexislativu, que los sos miembros yeren nomaos y teníen un propósitu similar al de la Cámara de los Lores británica. Tamién esistíen cámares baxes que xeneralmente se llamabn'Asamblea llexislativa o Cámara de l'Asamblea. El sufraxu pa la cámara baxa taba acutáu solo a homes blancos llibres, xeneralmente con restricciones de propiedá. Como la propiedá de la tierra yera xeneralizada, la mayoría de los homes blancos podíen votar.[6] El gobernador tamién tenía de cutiu un Conceyu Executivu que tenía una función similar al Gabinete n'Inglaterra pero nun yera responsable ante la cámara baxa colonial. Sicasí, caltuvieron una posición consultiva y nun sirvieron n'oficines alministratives como los ministros del gabinete. Los miembros del Conseyu Executivu nun yeren necesariamente miembros de la cámara baxa, sinón que xeneralmente yeren miembros de la cámara alta.[7] Más tarde, cuando les colonies blanques llograron un gobiernu responsable, la cámara baxa empezó a reemplazar a la cámara alta (xeneralmente non escoyida) como la llexislatura colonial, y surdió el cargu de Primer ministru.[8]

Colonies de la Carta

Una colonia de la Carta yera una de les trés clases de gobiernu establecíes nes colonies ingleses del sieglu XVII n'América del Norte. Nuna colonia de la Carta, el Rei otorgaba una carta real o otra lexisllación al gobiernu colonial estableciendo les regles so les cualos gobernaríase y la manera d'escoyer a los sos propios gobernadores sobre la base de les regles detallaes na carta.[9]

Colonia propietaria

Delles colonies nos sieglos XVI y XVII fueron daes a individuos particulares; estes son conocíes como colonies propietaries. Les colonies propietaries n'América taben gobernaes por un señor propietariu, quien, teniendo autoridá en virtú d'una carta real, polo xeneral exercía esa autoridá cuasi como un soberanu independiente. Finalmente, estos convirtiéronse en colonies de la Corona.[10][11]

Compañía privilexada

Una compañía privilexada ye una asociación formada por inversores o accionistas con fines de comerciu, esploración y colonización. Estes compañíes xeneralmente formáronse, incorporaron y legitimaron so una carta real. Esti documentu establecía los términos so los cualos la empresa podría operar; definió les sos llendes d'influencia y describió los sos derechos y responsabilidaes. Grupos d'inversores formaron compañíes pa suscribir y beneficiase de la esploración d'África, India, Asia, el Caribe y América del Norte, sol patrociniu del estáu. Delles compañíes como la Compañía Británica de les Indies Orientales gobernaron grandes posesiones coloniales (especialmente na India).[12][13]

Protectoraos y estaos protexíos editar

Los estaos protexíos yeren territorios estranxeros que se rexíen nominalmente por gobernantes locales, qu'entraron nuna rellación convenientes col Gobiernu británicu y que los escluyó de tratar direutamente con otres potencies estranxeres, lo cual dio-y a los británicos el derechu d'implicase nos asuntos internos del so territoriu. L'interés nestos territorios debióse principalmente por una cuestión estratéxica. Un exemplu fueron los Estaos de la Tregua, anguaño Emiratos Árabes Xuníos.

Los protectoraos fueron territorios que nun taben formalmente anexaos pero nos cualos, yá seya por tratáu, concesión o otru mediu llegal, la Corona tenía autoridá política y xurisdicción polo que les autoridaes britániques tomaron una participación más activa nos asuntos internos del territoriu.[2] Dellos protectoraos estableciéronse de cutiu como mediu de control de los súbditos británicos en determináu territoriu (en llugar de la población indíxena), o pa escluyir la influencia d'una potencia rival europea. Un exemplu ye Bechuanalandia, agora Botsuana.

Dominios editar

Los dominios yeren entidaes polítiques semi-independientes que taben nominalmente so la Corona, constituyendo parte del Imperiu británicu y la Mancomunidá Británica; apaecieron a finales del sieglu XIX y la primer parte del sieglu XX.[14][15] Dalgunos fueren primeramente colonies de la corona, y dalgunos otros federaciones de colonies como la Unión Sudafricana y la Mancomunidá d'Australia. El conceutu de dominiu definióse formalmente na Declaración de Balfour de 1926, que reconocía a estos países como "comunidaes autónomes dientro del Imperiu británicu", reconociéndolos según iguales políticos al Reinu Xuníu; el Estatutu de Westminster de 1931 convirtió esti conceutu en realidá llegal, convirtiéndolos en miembros esencialmente independientes de lo qu'entós se llamaba Mancomunidá Británica. Primeramente, los dominios llevaron a cabu la so propia política comercial, delles rellaciones esteriores llindaes y fuercies armaes autónomes, anque'l gobiernu británicu reclamó y exerció el poder esclusivo de declarar guerres. Sicasí, dempués de l'aprobación del Estatutu de Westminster, la dependencia d'estos a la Corona del Reinu Xuníu cesó. Dempués d'eso, los países qu'enantes se denominaben "Dominios" convertir en Reinos de la Mancomunidá onde'l soberanu yá nun yera'l monarca británicu, sinón qu'esti yera'l monarca de cada nación en sí mesmu, y considérense iguales al Reinu Xuníu y ente sigo.[16] Un exemplu foi l'Estáu Llibre d'Irlanda, formáu como un dominiu en 1922 a partir del territoriu d'Irlanda y que caltuvo a la reina como xefe d'Estáu hasta que se formó la República d'Irlanda en 1949. Exemplos similares son los dominios de Canadá (1867), Dominiu de la India India (1947), Paquistán (1947); Ceilán y Kenia.

Mandatos editar

Los mandato fueron formes de gobiernu de determinaos territorios creaos tres la Primer Guerra Mundial. El Reinu Xuníu y los sos dominios d'Australia, Nueva Zelanda y la Unión Sudafricana caltuvieron como mandatos delles colonies y protectoraos alemanes. En teoría, estos territorios rexir en nome de la Sociedá de les Naciones en beneficiu de los sos habitantes. La mayoría convertir a los Territorios en fideicomiso de les Naciones Xuníes en 1946.[17]

Casos especiales editar

Raj británicu El

Raj británicu, tamién llamáu Imperiu del Indiu, foi la estructura política imperial aplicada nel subcontinente indiu ente 1858 y 1947, qu'entiende la India británica (una colonia de la corona: presidencies y provincies gobernaes direutamente pola Corona británica al traviés del virréi y gobernador xeneral de la India) y los Estaos principescos, gobernaos por dirixentes indios, so la soberanía de la Corona británica exercida al traviés del virréi y gobernador xeneral.[18]

Irlanda Dempués

de los dieciocho meses de la guerra d'independencia llibrada ente los nacionalistes irlandeses y les autoridaes britániques nos años 1919-1921, la mayoría d'Irlanda establecióse como un dominiu británicu separáu denomináu Estáu Llibre d'Irlanda. Poniendo fin a un procesu qu'empezara a mediaos de la década de 1930, los llazos constitucionales finales romper en 1949, cuando Eire convertir nuna república. La parte norte-oriental de la islla d'Irlanda sigue siendo parte del Reinu Xuníu hasta'l día de güei.

Antes de la fusión d'Irlanda nel Reinu Xuníu en 1801, la so rellación con Gran Bretaña podría ser descritu como una especie d'híbridu ente una colonia y una dependencia de la corona.

Territorios restantes editar

 
Actuales territorios británicos d'ultramar.

Mientres los siguientes venti años tres la independencia de la India Británica (considerada como la posesión colonial más importante) en 1947, la mayor parte de los territorios del Imperiu algamaron plena independencia. Anguaño solo 14 antigües colonies (conocíes dende 2002 como "Territorios Británicos d'Ultramar") permanecen baxu dominiu británicu; el términu "colonies" yá nun s'utiliza pa describir a estes posesiones.

Cuasi la totalidá de los territorios británicos d'ultramar son islles (o grupos d'islles) con una pequeña población; dalgunos tán en zones bien remotes del mundu. De los territorios con una población permanente, toos tienen siquier ciertu grau d'autonomía interna, calteniendo'l Reinu Xuníu la responsabilidá del so defensa y de les sos rellaciones esteriores.

Los catorce territorios d'ultramar británicos son:

Los trés dependencies de la corona son:

Llista de territorio editar

Leyenda editar

!±! Dependencia de la Corona   Parte del Reinu Xuníu
:±: Sabela II como xefe d'Estáu, y Reinos de la Mancomunidá   Territorios d'ultramar
£ IMP Moneda basada na Llibra esterlina CYP Moneda derivada de la Llibra esterlina
!T! Sistema llegal del Derechu anglosaxón [X] Sistema Westminster o parllamentariu
abc Inglés como llingua dominante o oficial /\\/ Sentíu de conducción pela izquierda

Códigu de colores editar

Color Descripción
Miembros actuales de la Mancomunidá de Naciones
Actuales territorios británicos d'ultramar (remanentes del Imperiu Británicu)
Dependencies de la corona

África editar

Nome del territoriu Feches Estatus Comentarios
África Central Británica - vease "Nyasalandia"
África Occidental Británica 1780–1960
África Oriental Británica 1888–1895 Territoriu arrendáu a la Compañía Británica d'África Oriental pol Sultán de Zanzíbar
1895–1920
1920
África Oriental Alemana 1916–1922 Ocupación
Basutolandia 1868–1871
1871–1884 Amestada a la Colonia del Cabu
1884–1965
1965–1966
1966 Independiente como Lesothu !T! abc /\\/
Bechuanalandia, Protectoráu de |1884–1964
1964–1965
1965–1966
1966 Independiente como Botsuana !T! abc /\\/
Bechuanalandia Británica |1885–1895
1895 Incorporáu a la Colonia del Cabu Anguaño parte de les provincies sudafricanas de Cabu Norte y Noroeste
Camerún Británicu 1916–1919 Ocupación
1919–1946 Mandatu de la Sociedá de Naciones
1946–1961 Fideicomiso de Naciones Xuníes
1961
1961 La parte sur incorporóse a la República de Camerún y el norte a Nixeria !T! abc
Concesiones Tati 1872–1893 Concesión
1893 Separáu de Matabelelandia
1893–1911 So protectoráu de Bechuanalandia
1911 Anexáu a Bechuanalandia
Mariña d'Oru Británico 1874–1957
1957 Independiente como Ghana !T! abc
Cabu, Colonia de 1910 Convertir

nuna provincia de la Unión Sudafricana col nome de "Cabu de Bona Esperanza"

Cirenaica 1942–1946 Alministración
1946–1951 Baxu tutela de la ONX Anguaño parte de Libia
Exiptu, Sultanatu de 1801–1803 Ocupación
1882–1914 Ocupación
1914–1922
1922
- Canal de Suez 1882–1956 Restaurada al

control Exipciu

1956 Restaurada al

control Exipciu

Delta del Ríu Níxer 1886–1899 Protectoráu so la Compañía Real de Níxer
1900 Convertir en parte de Nixeria del Norte
Gambia, Colonia y Protectoráu de 1816–1965
1965 !T!

abc

Golfu de Benín 1852–1861
1861 Xunida col Golfu de Biafra
Golfu de Biafra 1849–1861
1861 Xunida col Golfu de Benín
Golfos de Biafra y Benín 1861–1891 Protectoraos
Kenia, Colonia y Protectoráu de 1920–1963 Antes

parte d'África Oriental Británica

1963 abc

/\\/

Lagos, Protectoráu de 1887–1906 Protectoráu gobernáu dende la Colonia de Lagos
1906 Incorporáu nel Protectoráu de Nixeria del Sur
Natal, Colonia de 1856–1910
1910 Convertir nuna provincia de la Xunión de Sudáfrica Anguaño parte de la provincia de KwaZulu-Natal, Sudáfrica
Níxer, Distritu de 1885–1899 Protectoráu so la Compañía Real de Níxer
1900 Convertir en parte de Nixeria del Norte
Nixeria, Protectoráu de 1914–1954 Protectoráu gobernáu dende la Colonia de Nixeria Primeramente conocíu como Protectoráu de Nixeria del Sur
1954 Xuníu cola Colonia de Nixeria pa formar la Federación de Nixeria
Nixeria, Colonia de 1906–1954 Conocida como Colonia de Lagos

o de Nixeria del Sur hasta 1913

1954 Fundir col Protectoráu de Nixeria pa formar la Federación de Nixeria
Nixeria, Federación de 1954–1960 Formada pola unión

de la Colonia y el Protectoráu of Nixeria

1960 !T!

abc

Nixeria del Norte 1900–1913 Protectoráu gobernáu pola colonia de Nixeria del Sur
1914 Fundíu col protectoráu de Nixeria del Sur pa formar el Protectoráu de Nixeria
Nixeria del Sur 1891–1913
1914 Fundíu con Nixeria del Norte pa formar el Protectoráu de Nixeria
Nyasalandia 1891–1964 Conocíu como Distritu de Nyasalandia

hasta 1893, y de siguío como África Central Británica hasta 1907

1964 Independiente como Malaui !T! abc /\\/
Ríu Orange, Colonia del 1900–1910
1907 Gobiernu responsable
1910 Convertir nuna provincia de la Xunión de Sudáfrica col nome de "Estáu Llibre d'Orange"
Rodesia Anguaño estrémase en Zambia y Zimbabue
- Matabelelandia 1888–1894 Protectoráu so la Compañía Británica de Sudáfrica
1894 Xuníu con Mashonalandia como Zambesia del Sur en 1894
- Mashonalandia 1889–1894 Protectoráu so la Compañía Británica de Sudáfrica
1894 Xuníu con Matabelelandia como Zambesia del Sur en 1894
- Zambesia del Sur 1894–1895 Protectoráu so la Compañía Británica de Sudáfrica
1895 Xuníu con Zambesia del Norte como Rodesia
- Rodesia 1895–1901 Protectoráu so la Compañía Británica de Sudáfrica
1901 Mashonalandia y Matabelelandia xuníos como Rodesia del Sur
- Rodesia del Norte 1911–1924 Protectoráu so la Compañía Británica de Sudáfrica Axuntadura de Rodesia Noroccidental y Rodesia Nororiental
1924–1953
1953–1963 Parte de la Federación de Rodesia y Nyasalandia
1964 Independiente como Zambia !T! abc /\\/
- Rodesia del Sur 1901–1923 Protectoráu so la Compañía Británica de Sudáfrica
1923–1953
1953–1963 Parte de la Federación de Rodesia y Nyasalandia
- Rodesia 1964–1965
1965–1970 Declaración unillateral d'independencia, con Sabela II como xefe d'Estáu Ensin reconocer internacionalmente
1970–1979 República Ensin reconocer internacionalmente
- Zimbabue Rodesia 1979 Estáu provisional
1979–1980
1980 Independiente como Zimbabue !T! abc /\\/
Sierra Lleona, Colonia y Protectoráu de 1787–1808 Colonia d'esclavos llibres entamada pola Compañía de Sierra Lleona
1808–1821
1821–1850 Parte del África Occidental Británica
1850–1866
1866–1888
1888–1895
1896–1961 Colonia y protectoráu
1961 !T!

abc

Somalilandia Británica 1884–1960 Fundíu a encomalo

cola Somalia Italiana y depués independizóse en 1991 como Somalilandia (non reconocíu)

Sudáfrica 1910–1961 Dominiu Conformada pola federación de les provincies del Cabu, Ríu Orange, Natal y Transvaal
1961- !T!

abc /\\/ (nun foi miembru de la Mancomunidá ente 1961 y 1994)

Sudán Anglu-Exipciu 1899–1952
1952–1956
1956 Independiente como Sudán !T! abc
Suazilandia 1893–1902 Protectoráu de Transvaal
1902–1967
1967–1968
1968 abc

[X] /\\/

Tanganica 1922–1946
1946–1961 Fideicomiso de les Naciones Xuníes
1968 !T! abc /\\/ Xunida con Zanzíbar en 1964 pa formar Tanzania
Transvaal, Colonia de 1877–1884
1884–1900 Independiente como República Sudafricana
1900–1906
1906–1910
1910 Parte de la Unión Sudafricana como una de les sos provincies Anguaño estremada ente les provincies de Gauteng/Limpopo/Noroeste/Mpumalanga, Sudáfrica
Tripolitania 1942–1946 Alministración
1946–1951 Fideicomiso de la ONX Anguaño parte de Libia
- Bengasi; Sirte 1942–1946 Ocupación
1946–1951 Fideicomiso de la ONX Anguaño parte de Libia
- Trípoli 1943–1946 Ocupación
1946–1951 Fideicomiso de la ONX Anguaño parte de Libia
Uganda, Protectoráu de 1890–1893 Ocupáu pola Compañía Británica d'África Oriental
1893–1894 Protectoráu provisional
1894–1905
1905–1962
1962
1962 Independiente como Uganda !T! abc /\\/
Walvis Bay 1795–1878 Ocupación
1878–1884
1884 Parte de la Colonia del Cabu Anguaño parte de Namibia
Zanzíbar, Sultanatu de 1890–1963
1963 Xuníu con

Tanganica en 1964 pa formar Tanzania

Zululandia 1887–1897
1897 Incorporación na Colonia de Natal Anguaño parte de la provincia de KwaZulu-Natal, Sudáfrica

América del Norte editar

Nome del territoriu Feches Estatus Comentarios
Assiniboia 1812–1836
1836 Devueltu al control de la Compañía de la Badea de Hudson Anguaño parte de la provincia de Manitoba, Canadá
Avalon 1623–1637 Palatináu
1637 Incorporáu a la Colonia de Terranova
Alto Canadá 1791–1841 Provincia (colonia) Correspuende la metá sur de la provincia d'Ontario, Canadá
1841 Fundíu col Baxu Canadá pa formar la provincia de Canadá Restablecíu nel Dominiu de Canadá como la provincia d'Ontario en 1867
So Canadá 1791–1841 Provincia (colonia) Correspuende la metá sur de la provincia de Quebec, Canadá
1841 Fundíu col Altu Canadá pa formar la provincia de Canadá Restablecíu nel Dominiu de Canadá como la provincia de Quebec en 1867
Bristol's Hope 1618–1631
1631
Canadá, Dominiu de 1867 Formáu pola federación de les provincies de Canadá, Nueva Brunswick, y Nueva Escocia :±: [X] abc
  • Reina Sabela II primer monarca en ser titulada Reina de Canadá (ascensu al tronu de Canadá en 1952)
  • 1982 - Nueva Constitución actualizando les rellaciones ente Canadá y el Reinu Xuníu
  • Delles provincies y territorios xunir a la Confederación
Canadá, Provincia de 1841–1867 Formada pola unión

de les provincies del Altu y So Canadá

1867 Xunir al Dominiu de Canadá y estremábase nes provincies d'Ontario y Quebec Agora les rexones sur d'Ontario y Quebec, Canadá
Cabu Bretón, Islla de 1763 Enantes

so soberanía francesa

1784 Separada de Nueva Escocia
1820
Carolina, Provincia de 1586–1663
1663
1663–1691
1729 División nes colonies de Carolina del Norte y Sur
- Carolina del Norte, Provincia de 1691–1710
1710–1776
1776 Declaró la so independencia como l'estáu de Carolina del Norte
1783
- Carolina del Sur, Provincia de 1691–1710
1710–1776
1776 Declaró la so independencia como l'estáu de Carolina del Sur
1780–1782 Ocupación
1783
Columbia Británica, Colonia de 1858–1871
1871 Correspuende a la parte continental

de la Columbia Británica

Connecticut, Provincia de 1636 Más

tarde incorporó les colonies de New Haven (1638-1665) y la de Saybrook (1635-1644)

1776 Declaró la so independencia como l'estáu de Connecticut
1783
Cuper's Cove 1610–1621
1621
Falkland del Sur 1623–1626 Abandonada
Florida Occidental 1763–1781
1781 Devuelta a la soberanía española Agora parte del estáu de Florida, Estaos Xuníos
Florida Oriental 1763–1783
1783 Devuelta a la soberanía española Agora parte del estáu de Florida, Estaos Xuníos
Xeorxa, Provincia de 1732–1755
1755–1776
1776 Declaró la so independencia como l'estáu de Xeorxa
1778–1782 Ocupación
1783 Arrenunciu formal de soberanía por Gran Bretaña
Llabrador 1763–1774 Parte de Terranova Anexada a Quebec
1774–1809 Parte de Quebec (1774–1809)
1809 Amestada a Terranova Agora parte de la provincia de Terranova y Llabrador, Canadá
Les Floríes - veanse "Florida Occidental" y "Florida Oriental"
Massachusetts, Provincia de 1629
1691 Xunida cola Colonia de Plymouth
Nueva Brunswick 1784–1867 Dixebráu de Nueva Escocia
1867 Convertir nuna provincia de Canadá
Nueva Escocia 1621–1632
1654–1670
1690–1691
1710–1713
1713–1867
1848
1867 Convertir nuna provincia de Canadá
New Hampshire 1641 Parte de la Colonia de la badea de Massachusetts
1679
1686 Provincia del Dominiu de Nueva Inglaterra
1691
1776 Declaró la so independencia como l'estáu de New Hampshire
1783
Nueva Jersey, Provincia de 1664-1673 Proprietary Colony Formada per partes de Nuevos Países Baxos y Nueva Suecia
1673-1702 Estremada nes colonies de Xerséi Occidental y Xerséi Oriental
1702 Colonia real Reunificación de Xerséi Occidental y Oriental
1776 Declaró la so independencia como l'estáu de Nueva Jersey
1783
Nueva York, Provincia de 1664-1685 Colonia proprietaria Creada tres la conquista de los Nuevos Países Baxos
1685-1776 Provincia real
1776 Declaró la so independencia como l'estáu de Nueva York
1783
Príncipe Dubardu, Issla del
conocida como Nueva Irlanda hasta 1769, y como Islla de Saint John hasta 1799
1744–1748 Ocupación
1758–1763 Ocupación
1763–1769 Parte de Nueva Escocia
1769–1873
1873
Quebec, Provincia de 1763–1791 Provincia (colonia) Incluyía parte de les provincies de Quebec y Ontario, en Canadá, y (hasta 1783) los estaos d'Ohio, Michigan, Indiana, Illinois, Wisconsin y Minnesota, nos Estaos Xuníos
1791
Renews 1610–1623 Abandonada
Saint Pierre y Miquelon 1713–1763 Parte de Nueva Escocia
1763 Reestablecimientu de la soberanía francesa
1778–1783 Ocupación
1793–1802 Ocupación
1803–1816 Ocupación
Terranova, Colonia de 1497–1583
1583–1818
1818–1907
1907–1934
1934–1949 Autonomía suspendida,

"Dominiu" namái de nome

1949 Agora conocida como "[[Terranova

y Llabrador]]"

Territoriu Noroeste 1859–1870 Posesión de la Compañía de la Badea de Hudson
1870 Incorporación a los Territorios del Noroeste de Canadá Agora estremada ente les provincies y territorios canadienses del Noroeste, Yukón, Nunavut, Alberta, Saskatchewan, y Columbia Británica
Territoriu de Stikine 1862–1863 Agora estremáu ente la Columbia Británica y Yukón, Canadá
Tierra de Rupert 1670–1870 Posesión de la Compañía de la Badea de Hudson Entendía parte de los territorios y provincies canadienses de Territorios del Noroeste, Nunavut, Yukón (hasta 1858), Columbia Británica (hasta 1858), Alberta, Saskatchewan, Manitoba, Ontario, Quebec, y (hasta 1818) parte de los estaos de Dakota del Norte y Minnesota n'Estaos Xuníos.
1870 Incorporada a Canadá
Vancouver, Colonia de la Islla de 1849–1866
1866 Fundida na Colonia de la Columbia Británica Agora parte de la provincia de Columbia Británica, Canadá
Virxinia, Colonia de 1607–1624
1624–1776
1776 Declaró la so independencia como l'estáu de Virxinia
1783

América Central y el Caribe editar

Nome del territoriu Feches Estatus Comentarios
Anguila 1650–1696 Colonia dependiente de San Cristóbal
1696–1816 Parte de la colonia de les Islles de Sotaventu Britániques
1816–1832 Parte de la colonia de San Cristóbal, Nieves, Anguila y les Islles Vírxenes Britániques
1832–1871 Parte de les Islles de Sotaventu Britániques como colonia de San Cristóbal, Nieves, Anguila y les Islles Vírxenes Britániques
1871–1882 Parte de la presidencia de San Cristóbal (dientro de les Islles de Sotaventu)
1882–1956 Parte de la presidencia de Saint Kitts y Nevis (dientro de les Islles de Sotaventu)
1956–1967 Parte de San Cristóbal-Nieves-Anguila
1967–1969
1969–1980 Parte de San Cristóbal-Nieves-Anguila
1980–1983
1983–2002
2002- Territoriu Británicu d'Ultramar !T! [X] abc /\\/
Antigua
(inclúi a Barbuda dende 1860)
1632–1671
1671–1816 Parte de la colonia de les Islles de Sotaventu Britániques
1816–1832 Parte de la colonia d'Antigua-Barbuda-Montserrat
1832–1833
1833–1871 Parte de la colonia de les Islles de Sotaventu Britániques
1871–1956 Presidencia dientro de les Islles de Sotaventu Britániques
1956–1958
1958–1962 Provincia de la Federación de les Indies Occidentales
1962–1967
1967–1981
1981 independiente como Antigua y Barbuda :±: !T! [X] abc /\\/
Antigua-Barbuda-Montserrat 1816–1832
1832
Aruba 1799–1802 Ocupación
1805–1816 Ocupación
1940–1942
Les Bahames 1670–1684
1684 Ocupada por España
1718–1964
1964–1969
1969–1973
1973 :±:

!T! [X] abc /\\/

Barbados 1624–1627
1627–1652
1652–1663
1663–1833
1833–1885 Parte de la colonia de les Islles de Barloventu Britániques
1885–1958
1958–1962 Provincia de la Federación de les Indies Occidentales
1962–1966
1966 :±:

!T! [X] abc /\\/

Barbuda 1628–1832
1632–1671
1671–1816 Parte de la colonia de les Islles de Sotaventu Britániques
1816–1832 Parte de la colonia d'Antigua-Barbuda-Montserrat
1832–1833
1833–1860 Parte de la colonia de les Islles de Sotaventu Britániques
1860
1976–1980
1980
1981 Independiente como parte d'Antigua y Barbuda
Badea, Islles de la 1643–1780
1780 Ocupada por España per un mes
1780–1860
1860 Vencida a Hondures
Belize - ver "Honduras Británica"
Bonaire 1807–1815 Ocupación
Caimán, Islles 1670–1958
1958–1962 Provincia de la Federación de les Indies Occidentales
1962–1983
1983–2002
2002- Territoriu Británicu d'Ultramar !T! [X] abc /\\/
Cuba 1762–1763 Ocupación
Curaçao 1800–1803 Ocupación
1807–1816 Ocupación
Dominica 1763–1778 Ocupación
1778
1784–1871
1871–1939 Presidencia dientro les Islles de Sotaventu Britániques
1940–1958 Colonia dientro les Islles de Barloventu Britániques
1958–1962 Provincia de la Federación de les Indies Occidentales
1962–1967
1967–1978
1978 !T!

[X] abc /\\/

Granada 1762–1763 Ocupación
1763–1779 Parte de la colonia de les Islles Caribeñes del Sur
1779 Ocupada por Francia
1783–1802 Parte de la colonia de les Islles Caribeñes del Sur
1802–1833
1833–1958 Parte de les Islles de Barloventu Britániques
1958–1962 Provincia de la Federación de les Indies Occidentales
1962–1967
1967–1974
1974 :±:

!T! [X] abc /\\/

Guadalupe 1759–1763 Ocupación
1794 Ocupación
1810–1814 Ocupación
1815–1816 Ocupación
Honduras Británica 1665–1742
1742–1840 Asentamientu subordináu a Xamaica
1840–1862
1862–1884
1884–1954
1954–1964
1964–1981
1973 Cambéu de nome a "Belize"
1981 :±:

!T! [X] abc

Islles de Barloventu Britániques 1833–1956
1956–1960
1960 Disolución Incluyíos los países actuales de Barbados (hasta 1885), Granada, Dominica (dende 1940), Santa Llucía y San Vicente y Les Granadines, y (hasta 1889) la islla de Tobago
Islles de Sotaventu Britániques 1671–1816
1833–1871
1871–1956 Colonia federal Entendía les presidencies d'Antigua (incluyendo a Barbuda), Dominica (hasta 1939), Montserrat, Nieves, San Cristóbal (incluyendo Anguila, y combinada con Nieves en 1883), y les Islles Vírxenes
1956–1960
1960 Disolución
Islles Vírxenes - vease "Islles Vírxenes Britániques"
Islles Vírxenes Britániques 1666–1672 Ocupación
1672–1713 Parte de les Islles de Sotaventu Britániques como parte de la colonia d'Antigua
1713–1816 Parte de les Islles de Sotaventu Britániques como colonia de la corona |
1816–1832 Parte de les Islles de Sotaventu Britániques como colonia de San Cristóbal, Nieves, Anguila y les Islles Vírxenes Britániques
1832–1871 Parte de les Islles de Sotaventu Britániques como colonia de San Cristóbal, Nieves, Anguila y les Islles Vírxenes Britániques
1871–1956 Presidencia dientro les Islles de Sotaventu Britániques
1956–1960 Territoriu dientro les Islles de Sotaventu Britániques
1960–1967
1967–1983
1983–2002
2002- Territoriu Británicu d'Ultramar !T! [X] abc /\\/
Xamaica 1655–1670 Ocupación
1670–1953
1953–1958
1958–1962 Provincia de la Federación de les Indies Occidentales
1962 :±:

!T! [X] abc /\\/

Martinica 1762–1763 Ocupación
1794–1802 Ocupación
1809–1814 Ocupación
Montserrat 1632–1667 Parte de la colonia d'Antigua
1667 Ocupada por France
1668–1782 Parte de les Islles de Sotaventu Britániques
1784–1816 Parte de les Islles de Sotaventu Britániques
1816–1832 Parte de la colonia d'Antigua-Barbuda-Montserrat
1832–1833
1833–1871 Parte de les Islles de Sotaventu Britániques
1871–1956 Presidencia de les Islles de Sotaventu Britániques
1956–1958
1958–1962 Provincia de la Federación de les Indies Occidentales
1962–1967
1967–1983
1983–2002
2002- Territoriu Británicu d'Ultramar !T! [X] abc /\\/
Mosquitos, Mariña de 1668–1786 Territoriu del

Caribe entendíu dende Cabu Gracias a Dios n'Hondures hasta Limón en Costa Rica

1787–1861 [[Cantón

de Limón|Limón]] ye incorporáu a Costa Rica

1861 Bluefields

ye incorporáu a Nicaragua

Nieves 1628–1671 Colonia subordinada a Barbados
1671–1701 Parte de la colonia de les Islles de Sotaventu Britániques
1701–1704 Parte d'Antigua so la colonia de les Islles de Sotaventu Britániques
1704–1816 Parte de la colonia de les Islles de Sotaventu Britániques
1816–1833 Parte de la colonia de San Cristóbal, Nieves, Anguila y les Islles Vírxenes Britániques
1833–1871 Parte de les Islles de Sotaventu Britániques como colonia de San Cristóbal, Nieves, Anguila y les Islles Vírxenes Britániques
1871–1883 Presidencia de les Islles de Sotaventu Britániques
1883 Xuntada a San Cristóbal pa formar la presidencia de to form the presidency of Saint Kitts y Nevis
Redonda 1872–1981
1981-
Saba 1665 Ocupación
1672–1679 Ocupación
1781 Ocupación
1801–1803 Ocupación
1810–1816 Ocupación
San Cristóbal
(Saint Kitts)
1623–1666
1666
1671–1701 Parte de les Islles de Sotaventu Britániques
1701–1704 Parte de la colonia d'Antigua de les Islles de Sotaventu Britániques
1704–1782 Parte de la colonia de les Islles de Sotaventu Britániques
1782
1783–1816 Parte de les Islles de Sotaventu Britániques
1816–1833 Parte de San Cristóbal, Nieves, Anguila y les Islles Vírxenes Britániques como colonia de les Islles de Sotaventu Britániques
1833–1871 Parte de la colonia de San Cristóbal, Nieves, Anguila y les Islles Vírxenes Britániques
1871–1882 Parte de la colonia de les Islles de Sotaventu Britániques
1882 Xuntáu a Nieves pa formar la presidencia de Saint Kitts y Nevis (nes Islles de Sotaventu)
Saint Kitts y Nevis 1882–1958
1958–1962 Parte de la provincia de San Cristóbal-Nieves-Anguila de la Federación de les Indies Occidentales
1962–1967 Parte de la colonia de San Cristóbal-Nieves-Anguila
1967–1980 Parte del estáu acomuñáu de San Cristóbal-Nieves-Anguil
1980–1983
1983 :±:

!T! [X] abc /\\/

San Eustaquio 1665–1666 Ocupación
1672–1682 Ocupación
1690–1693 Ocupación
1781 Ocupación
1801–1802 Ocupación
1810–1816 Ocupación
Saint John 1801–1802 Ocupación
1807–1815 Ocupación Agora parte de la Islles Vírxenes Americanes
Santa Llucía 1605–1640
1640
1664–1667 Ocupación
1762–1763 Ocupación
1781–1783 Ocupación
1794–1795 Ocupación
1796–1802 Ocupación
1803–1838
1838–1958 Colonia de la corona parte de les Islles de Barloventu Britániques
1958–1962 Provincia de la Federación de les Indies Occidentales
1962–1967
1967–1979
1979 :±:

!T! [X] abc /\\/

San Martín 1690–1699 Ocupación
1801–1802 Ocupación
Saint Thomas 1801–1802 Ocupación
1807–1815 Ocupación Agora parte de la Islles Vírxenes Americanes
San Vicente y Granadines 1627–1636
1672
1762–1763 Ocupación
1763–1776
1776–1779
1779
1783–1833
1833–1958 Parte de la colonia de les Islles de Barloventu Britániques
1958–1962 Provincia de la Federación de les Indies Occidentales
1962–1969
1969–1979
1979 :±:

!T! [X] abc /\\/

Islles Caribeñes del Sur 1763–1802
1802 Incluyíos

los países actuales de Dominica, Granada, San Vicente y Les Granadines, y la islla de Tobago

Tobago 1762–1764 Parte de la colonia de les Islles de Barloventu Britániques
1764–1781
1781
1793–1802 Ocupación
1802
1803–1833
1833–1888 Parte de la colonia de les Islles de Barloventu Britániques
1889
Tortúa y Saint-Domingue 1655–1659 Ocupación
1793–1798 Ocupación
Tortúa 1631–1635
1635 Agora parte d'Haití
Trinidá 1802–1888
1889 Xuntada a Tobago como "Trinidá y Tobagu"
Trinidá y Tobagu 1889–1958
1958–1962 Provincia de la Federación de les Indies Occidentales
1962 !T!

[X] abc /\\/

Turcos y Caicos, Islles 1799–1848 Colonia dependiente de Les Bahames
1848–1874
1874–1959 Colonia dependiente de Xamaica
1959–1962 Provincia de la Federación de les Indies Occidentales
1962–1983
1983–2002
2002- Territoriu Británicu d'Ultramar !T! [X] abc /\\/
Federación de les Indies Occidentales 1958–1962 Federación de colonies
1962 Disolución Incluyíos los países actuales d'Antigua y Barbuda, Barbados, Dominica, Granada, Xamaica, Saint Kitts y Nevis, Santa Llucía, San Vicente y Les Granadines y Trinidá y Tobagu, y los Territorios Británicos d'Ultramar d'Anguila, Islles Caimán, Montserrat y Islles Turcos y Caicos

América del Sur editar

Nome del territoriu Feches Estatus Comentarios
Berbice 1781–1782 Subordináu a Barbados
1782 Ocupáu por Francia
1796–1802
1802 Devueltu a los Países Baxos
1803–1814
1814–1831
1831 Xuníu a Demerara-Esequibo pa formar la Guayana Británica Agora parte de Guyana
Demerara 1781–1782 Subordinada a Barbados
1782
1796–1802
1802 Devuelta a los Países Baxos
1803–1814
1814 Fundir con Esequibo pa formar Demerara-Esequibo
Demerara-Esequibo 1814–1831 Formada pola fusión

de les colonies separaes de Demerara y Esequibo

1831 Xunida con Berbice pa formar la Guayana Británica
Esequibo 1781–1782 Subordináu a Barbados
1782 Ocupáu por Francia
1796–1802
1802 Devueltu a los Países Baxos
1803–1814
1814 Xunida con Demerara pa formar la Demerara-Esequibo
Guayana Británica 1831–1961 Formada pola fusión

de les colonies de Berbice y Demerara-Esequibo

1961–1966
1966 Independiente como Guyana
Oyapoc 1620 Agora en

Guyana

Pomeroon 1666–1667
1689
1689 Incorporáu en Esequibo Agora, en Guyana
Willoughby 1652–1688
1688 Agora Paramaribu,

en Surinam

Asia editar

Nome del territoriu Feches Estatus Comentarios
Adén, Colonia de 1839 Colonia subordinada a la Presidencia de Bombay
1932 Provincia separada de la India Británica
1937
1963 Parte de la Federación de Arabia del Sur Agora parte de Yeme
Afganistán 1839–1842
1879
1919
Assam 1874–1905 Provincia de la India Británica
1905–1912 Incorporada na provincia de Bengala Oriental y Assam
1912–1947 Provincia separada de la India Británica Anguaño un estáu de la India
Baḥréin 1880
1961–1971
1971 Convidáu a xunise a los

Estaos de la Tregua, pero tornó

Baluchistán 1877–1896
1896–1947 Provincia de la India Británica
1947 Parte de Paquistán Anguaño parte de Baluchistán y les Árees Tribales, en Paquistán
Bantén 1603–1609 Estación
1609–1617
1617–1621
1621 Espulsión polos neerlandeses
1630–1634 Subordinada a Surat
1634–1652
1652–1682 Subordinada a Surat
1682 Espulsión polos neerlandeses Agora n'Indonesia
Bencoolen Británicu
(Fuerte York)
1685–1760 Fuerte subordináu a Madrás
1760–1785
1785–1825 Subordináu a la Presidencia de Bengala
1825 Parte de les Indies Orientales Neerlandeses Agora Bengkulu, n'Indonesia
Bengala
("Fuerte William")
1634–1658
1658–1681 Subordináu a Madrás
1681–1682
1682–1694 Presidencia de Coromandel y Bengala
1694–1698 Subordináu a Madrás
1698–1700 Presidencia de Coromandel y Bengala
1700–1774
1774–1905 Presidencia de la India Británica
1905–1912 Partida en Bengala Occidental, Bengala Oriental y Assam
1912–1937 Presidencia de la India Británica
1937–1947
1947 Estremada ente la Dominiu de la India India (Bengala Occidental) y Paquistán (Bengala Oriental) Agora Bangladex, y parte de Bengala Occidental, Bihar, Odisha, y Jharkhand, n'India
Bengala Oriental 1905–1912 Provincia de la India Británica Establecida tres la primer partición de Bengala (1905)
1912 Partición reversada División ente'l re establecida provincia d'Assam y el re constituyida Presidencia de Bengala
Bengala Occidental 1905–1912 Establecida pola [[primer

partición de Bengala]]. Abolida tres la reversión de la pártición y la creción de la provincia de Bihar y Orissa.

Birmania Británica 1824–1852 Posesión d'Arakan y Tenasserim
1852–1886 Alquisición de Baxa Birmania
1885–1886 Alquisición d'Alta Birmania
1886–1937 Alta y Baxa Birmania xúnense como provincia de la India Británica
1937–1942
1942–1945
1945–1948
1948 !T!
Borneo del Norte 1882–1946
1946 Labuán

pasa al Borneo británicu'l 15 de xunetu

1963 Xuníu a Malasia
Brunéi 1888–1941
1941–1945
1945–1984
1984 !T!

abc /\\/

Ceilán Británicu 1795 Vencida polos neerlandeses y subordinada a la Presidencia de Madrás de la India Británica
1798
1948 Agora [[Sri

Lanka]]

Colonies del Estrechu 1826–1858 Posesión de la Compañía Británica de les Indies Orientales Agora estremaos ente Malaca y Penang (en Malasia), y Singapur
1858–1867 Subordinada a la India Británica
1867–1942
1942
Côn Sơn/Côn Đảo 1702 Posesión de la Compañía Británica de les Indies Orientales
1705 Agora en

Vietnam

Estaos de la Tregua 1892–1971
1971 Formación de la Federación d'Emiratos Árabes Agora parte de los Emiratos Árabes Xuníos
Hong Kong Británicu 1841 Ocupación de la islla de Hong Kong
1843
1860 Kowloon y islla Stonecutters vencíes por China |
1898 Arrendamientu per parte de China de los Nuevos Territorios por 99 años
1997 Tresferíu a China como una Rexón Alministrativa Especial Agora parte de la República Popular China
Imperiu de la India
"Raj Británicu"
1613–1858 Dominiu de la Compañía Británica de les Indies Orientales
1858 Dominiu de la corona sobre los Estaos principescos y les Presidencies y provincies de la India Británica
1947 Independiente como los dominios de Dominiu de la India India y Paquistán tres la partición !T! abc /\\/
1971 Paquistán Oriental, (parte de la Paquistán dempués de la partición), dixebrada pa formar Bangladex !T! abc /\\/
Xava, Islla 1811–1816 Territoriu de la Compañía Británica de les Indies Orientales
1816 Devueltu a los Países Baxos
Kuwait, Protectoráu de 1899
1961 Agora Kuwait
Malasia Británica 1824 Transfeida d'alcuerdu al tratáu anglo-neerlandés de 1824
1824–1867 Territoriu de la Compañía Británica de les Indies Orientales
1867–1946 Colonia de corona col nome de Colonies del Estrechu
1895–1946 Protectoráu de la Estaos Malayos Federaos
1885–1946 Protectoráu de Johor, parte de los Estaos Malayos Ensin Federar
1909–1946 Protectoráu de Kedah, parte de los Estaos Malayos Ensin Federar
1909–1946 Protectoráu de Kelantan, parte de los Estaos Malayos Ensin Federar
1909–1946 Protectoráu de Perlis, parte de los Estaos Malayos Ensin Federar
1909–1946 Protectoráu de Terengganu, parte de los Estaos Malayos Ensin Federar
1942–1945
1946–1948 Unión Malaya
1948–1957 Federación Malaya
1957–1963
1963 Xuníu con Borneo del Norte y Sarawak pa crear l'estáu de Malasia !T! abc /\\/ [X]
Manila y Cavite 1762–1764 Ocupación
Mesopotamia, Mandatu Británicu de 1920–1932 Mandatu de la Sociedá de Naciones
1932 Independiente como Reinu d'Iraq
Palestina, Mandatu Británicu de 1920–1948
1948 Agora conocíu como Israel,

Cixordania y Franxa de Gaza

Sarawak, Reinu de 1888
1946
1963 Xunida con Malasia
Qatar 1916–1971
1971 Convidáu a xunise a los

Estaos de la Tregua, pero tornó

Siria 1941–1946 Ocupación
Surat 1612–1658
1658–1668
1668–1685 Posesión de la Compañía Británica de les Indies Orientales
1685–1703 Subordinada a Bombay
1703 Incorporada en Bombay Agora na India
Singapur 1824
1824–1867 Parte de les Colonies del Estrechu (como residencia de la presidencia de Bengala)
1867–1942 Parte de les Colonies del Estrechu (colonia de la corona)
1942–1945
1945–1963
1963–1965 Parte de Malasia
1965
Transjordania, Emiratu de 1920–1923 Parte del Mandatu de Palestina
1923
1923–1928
1928 Emiratu independiente, sacante nel control militar y finances
1928–1946
1946 Independencia formal Agora conocida como Xordania
Weihaiwei 1898–1930 Arrendáu a China
1930 Retornáu a China Agora parte de China

Europa editar

Nome del territoriu Feches Estatus Comentarios
Acrotiri y Dhekelia 1960–1983 Colonies
1983–2002
2002– Territoriu Británicu d'Ultramar
Alderney 1198–1204 Señoríu
1204 Feudu
1205 Feudu
1206–1279 Feudu
1279 De volao ocupada por Francia
1279–1660 Parte de la bailía de Guérnesei
1660–1825 Señoríu
1825 Subordinada a Guérnesei
Alemaña
(Zona d'ocupación británica)
1945–1955 Ocupación Inclúi los territorios de l'actual estaos alemanes de Hamburgu, Schleswig-Holstein, Baxa Saxonia, y Renania del Norte-Westfalia
1955 Plena soberanía restaurada a la República Federal d'Alemaña
Austria
(Zona d'ocupación británica)
1945–1955 Ocupación Incluyía Carintia, Estiria, y Tirol
1955
Berlín Oeste
(Sector británicu)
1945–1990 Ocupación
1990 Incorporáu a Alemaña
Calais 1347–1558 Fuerte consideráu como parte del territoriu inglés
1558 Recapturada por Francia
Córcega 1794–1796
1796
1814
1814
Xipre 1878–1914 Alministración, nominalmente sigue siendo del Imperiu otomanu
1914 Anexón
1925–1960
1960 Dos

zones permanecen so la soberanía británica; veanse "Acrotiri y Dhekelia"

Dodecaneso 1945–1947 Ocupación
1947 Incorporada a Grecia
Dunkerque 1658–1662 Ciudá y árees circundantes
1662 Incorporada a Francia
Elba 1796–1797 Guarnición
1797
Escocia, Reinu de 843
1603–1649 Unión personal col Reinu d'Inglaterra
1653–1660 Incorporáu na Mancomunidá d'Inglaterra, Escocia ya Irlanda
1660–1707
1707 Unión con Inglaterra pa formar el Reinu de Gran Bretaña Acta d'Unión de 1707
1999– Devolución de poder llindáu dientro del Reinu Xuníu
Feroe, Islles 1940–1945 Ocupación
1945 Devolución a la soberanía danesa
Gales 1282–1301 Dellos principaos suxetos a mandatu inglés
1301–1536 Principáu suxetu al herederu al tronu inglés
1536
1999 Devolución de poder llindáu dientro del Reinu Xuníu
Xénova 1800 Ocupación
1800 Soberanía devuelta a la República de Xénova
1814–1815 Administration
1815 Amestada a Cerdeña-Piamonte Agora parte d'Italia
Xibraltar 1704–1713
1713–1830 Guarnición
1830–1983
1983–2002
2002– Territoriu Británicu d'Ultramar   :±: £GIP T! abc [X]
Soberanía apostada por España
Gran Bretaña, Reinu de 1707 Formáu pola unión de los reinos d'Inglaterra y Escocia
1801 Unión con Irlanda pa formar el Reinu Xuníu de Gran Bretaña ya Irlanda
Guérnesei
(inclúi les islles de Brechou, Herm, Jethou, y Sark)
1198–1204
1204–1205
1206–1279
1279-1940 Bailía
1940–1945
1945– Bailía !±!
Heligoland 1807–1814 Ocupación
1814–1890
1890 Incorporación al Imperiu alemán
1945–1952 Ocupación
Inglaterra, Reinu de 927
1536 Incorporación de Gales
1603–1649
1649–1660 República como la Mancomunidá d'Inglaterra
1660–1707
1707 Unión política con Escocia pa formar el Reinu Xuníu de Gran Bretaña
Irlanda 1172–1541
1541–1800
1801 Xuníu con Gran Bretaña pa formar el Reinu Xuníu de Gran Bretaña ya Irlanda Acta d'Unión de 1800
1922 Secesión como'l Estáu Llibre d'Irlanda
1937 El Estáu Llibre d'Irlanda ruempe los venceyos constitucionales cola Corona británica y camúdase el so nome a Irlanda
1949 Irlanda convertir nuna república y dexa la Mancomunidá Ver tamién "Irlanda del Norte"
Irlanda del Norte 1921-1972 Autonomía dientro del Reinu Xuníu
1972–1973
1973–1974 Autonomía dientro del Reinu Xuníu
1974–1999
1999–2002 Autonomía dientro del Reinu Xuníu
2002–2007
2007- Autonomía dientro del Reinu Xuníu
Italia 1943–1947 Ocupación
1947
Xóniques, Islles 1809–1815 Ocupación
1815–1864 Protectoráu como Estaos Xuníos de les Islles Xóniques
1864 Incorporación a Grecia
Xerséi 1204–1279 Feudu subordináu a Guérnesei
1279–1380 Bailía subordinada a Guérnesei
1382–1461 Bailía subordinada a Guérnesei
1468–1487 Bailía subordinada a Guérnesei
1487-1940 Bailía
1940–1945
1945– Bailía !±!
Man, Islla de 1266–1290 Feudu d'Escocia
1313–1317 Feudu d'Escocia
1328–1333 Feudu d'Escocia
1333–1504
1504–1594
1594–1610
1610–1649
1649–1660 Mancomunidá y protectoráu
1660–1765
1765–1827 Posesión
1827–
Malta 1802–1813 Ocupación
1813–1921
1921–1933 Colonia con autogobiernu
1933–1947
1947–1958 Colonia con autogobiernu
1958–1961
1961–1962
1961–1964 Autogobiernu
1964
Menorca 1708–1713 Ocupación
1713
1714–1756
1756 Ocupación por Francia
1798–1802
1802 Devolución a España
Rockall 1955 Anexáu como la última adición territorial del Reinu Xuníu
1972 Parte d'Escocia so l'Acta Rockall de 1972
Rodas 1945–1947 Ocupación
1947 Incorporación a Grecia
Reinu Xuníu 1801 Formáu pola unión de los reinos de Gran Bretaña y Irlanda
1922 Secesión del Estáu Llibre d'Irlanda
1927 Nome oficial pasó de "Reinu Xuníu de Gran Bretaña ya Irlanda" a "Reinu Xuníu de Gran Bretaña ya Irlanda del Norte"
Viena
(Zona d'ocupación británica)
1945–1955 Ocupación
1955 Soberanía devuelta a Austria

Rexón Antártica editar

Nome del territoriu Feches Estatus Comentarios
Territoriu Antárticu Británicu 1962–1982
1983–2002
2002– Territoriu Británicu d'Ultramar   :±: T! £GBP abc
Orcadas del Sur 1821–1908
1908–1962 Parte de les Dependencies de les islles Malvines
1962– Parte del Territoriu Antárticu Británicu
Shetland del Sur 1819–1908
1908–1962 Parte de les Dependencies de les islles Malvines
1962– Parte del Territoriu Antárticu Británicu
Tierra de Graham 1832
1908–1962 Parte de les Dependencies de les islles Malvines
1962– Parte del Territoriu Antárticu Británicu
Tierra de Enderby 1930–1933 rowspan="4"|Agora parte del

Territoriu Antárticu Australianu

1933 Tresferida a Australia
Tierra de Victoria 1841–1933 Reclamada
1933 Tresferida a Australia

Océanu Atlánticu editar

Nome del territoriu Feches Estatus Comentarios
Ascensión 1815–1922 Posesión
1922–2009
2009– Parte de Santa Lena, Ascensión y Tristan da Cunha
Bermuda 1612–1684
1684–1968
1968–1982
1983–2002
2002– Territoriu Británicu d'Ultramar    :±: T! abc /\\/
Islandia 1940–1944 Ocupación Restitución de la soberanía islandesa
Islles Malvines 1766 Asentamientu n'Islla Trinidá
1774 Abandonu en cumplimientu de promesa con España.
1774–1833
1833 Ocupación
1841–1892
1892–1908
1908–1962
1962 Les dependencies de les islles Malvines de Shetland del Sur, Orcadas del Sur y Tierra de Graham dixebrar pa formar el Territoriu Antárticu Británicu
1962–1982
1983–2002
2002– Territoriu Británicu d'Ultramar    :±: T! £FKK abc /\\/
Santa Lena, Ascensión y Tristan da Cunha
(conocida enantes como "Santa Lena y Dependencies")
1588–1673 Reclamación de Santa Lena
1673–1815 Posesión de la Compañía Británica de les Indies Orientales
1815–1821
1821–1834 Posesión de la Compañía Británica de les Indies Orientales
1834–1982
1983–2002
2002– Territoriu Británicu d'Ultramar    :±: T! £SHP abc /\\/
Xeorxa del Sur ya Islles Sandwich del Sur 1775–1908
1908–1985 Dependencia de les Islles Malvines
1985–2002
2002– Territoriu Británicu d'Ultramar    :±: T! £GBP abc
Tristan da Cunha (1816–1938) Dependencia de la Colonia del Cabu
1938–2009
2009– Parte de Santa Lena, Ascensión y Tristan da Cunha

Océanu Índicu editar

Nome del territoriu Feches Estatus Comentarios
Andamán y Nicobar, Islles 1789 Posesión de les Islles Andamán
1848 Posesión de les Islles Nicobar
1942–1945
1947 Parte de la India Anguaño un territoriu de la India
Ashmore, Islla 1878 Anexón Agora alministraes como les Islles Ashmore y Cartier
1931 Tresferida a Australia
Cartier, Islla 1909–1931 Anexón
1931 Tresferida a Australia
Ceilán Británicu 1795–1798 Subordinada a la Presidencia de Madrás
1798-1948
1948 Independiente como Sri Lanka !T! /\\/
Christmas 1888 Anexón
1889–1890
1900–1942 Dependencia de les Colonies del Estrechu
1942–1945
1945–1946 Alministración militar
1946–1958 Dependencia de la colonia de Singapur
1958
1958
Cocos, Islles 1825;
1826–1831
1831–1857
1857–1878
1878–1886 Parte de Ceilán
1886–1942 Parte de les Colonies del Estrechu
1942–1946 Parte de Ceilán
1946–1955 Dependencia de la colonia de Singapur
1955 Tresferida a Australia Agora alministraes como'l territoriu d'Islles Cocos
Dansborg 1801–1802 Ocupación
1808–1815 Ocupación
1845 Compra ya incorporación a la India Británica Agora nel estáu Tamil Nadu, India
Frederiksnagore 1801–1802 Ocupación
1808–1815 Ocupación
1845 Compra ya incorporación a la India Británica Agora nel estáu Bengala Occidental, India
Heard y McDonald, Islles 1833–1947 Reclamación
1947 Agora alministraes

como'l territoriu d'Islles Heard y McDonald

Madagascar 1942–1946 Ocupación Devuelta a Francia
Maldives 1796–1953
1953–1954
1954–1965 Vease la República de Suvadiva

(1959–1963)

1965 Independencia |style="background:#ccff99"|!T!

/\\/

- República de Suvadiva 1959–1963 República en forma de protectoráu Devuelta a Maldives
Mauriciu Británicu 1809 Ocupación de Rodrigues
1810–1968
1814 Cesión formal pol Tratáu de París
1965 El Archipiélagu de Chagos ye tresferíu al Territoriu Británicu del Océanu Índicu
1968 Independencia |style="background:#ccff99"| T! abc /\\/
- Rodrigues 1809–1814 Ocupación Parte de Mauriciu
1814–1968 Dependencia de la colonia de Mauriciu Británicu
Réunion 1810–1815 Ocupación Devuelta a Francia
1942–1946 Ocupación Devuelta a Francia
Seixeles 1794–1810 Ocupación
1810–1814 Colonia subordinada a Mauriciu
1814 Cesión formal pol Tratáu de París
1814–1903
1903–1970
1970–1975
1975–1976
1976 Independencia |style="background:#ccff99"| T! abc /\\/
Territoriu Británicu del Océanu Índicu 1810–1814 Ocupación
1814 Vencida al Reinu Xuníu pol Tratáu de París
1814–1903 Parte de la colonia de les Seixeles
1903–1965 Parte de la colonia de Mauriciu Británicu
1965–1982
1976 Les islles Aldabra, Desroches y Farquhar son restituyíos a les Seixeles
1983–2002
2002– Territoriu Británicu d'Ultramar    :±: T! £GBP abc
Tranquebar Agora en Nagapattinam, India

Australasia y el Pacíficu editar

Nome de territoriu Feches Estatus Comentarios
Australia 1901–1942
1942 Adopción del Estatutu de Westminster :±: T! abc [X] /\\/
Australia Meridional 1788–1836 Parte de la colonia de Nueva Gales del Sur
1836–1900 Provincia (colonia)
1901–
Australia Occidental 1791–1829 Asentamientu en King George Sound
1829–1832 Colonia del Río Swan
1832–1900
1901–
Baker, Islla 1886–1934 Reclamación Agora un territoriu de los Estaos Xuníos
Bonin, Islles 1827–1876 Reclamación
1876 Amestaes per Xapón
Cook, Islles 1888–1891
1891–1900 Federación
1900 Amestaes por Nueva Zelanda
Islles Fixi, Colonia de 1874–1877
1877–1952 Colonia alministrada como parte de los Territorios Británicos del Pacíficu Occidental
1952–1970
1970 !T!

abc /\\/

Gilbert y Ellice, Islles 1892–1916
1916–1975 Colonia de la corona alministrada como parte de los Territorios Británicos del Pacíficu Occidental
1975 Les islles Gilbert y Ellice son dixebraes como les colonies de les islles Gilbert y Tuvalú
- Gilbert, Islles 1975–1976 Colonia de la corona alministrada como parte de los Territorios Británicos del Pacíficu Occidental
1976–1979
1979 Independiente como Kiribati !T! abc /\\/
- Ellice, Islles 1975–1976 Dependencia alministrada como parte de los Territorios Británicos del Pacíficu Occidental
1976–1979 Renombrada a Tuvalú
Howland, Islla 1886–1935 Reclamación Agora un territoriu de los Estaos Xuníos
Jarvis, Islla 1889–1935 Anexón Agora un territoriu de los Estaos Xuníos
Lord Howe, Islla 1788–1834 Reclamación
1834–1855 Agora parte de [[Nueva Gales

del Sur]]

Macquarie, Islla 1810–1890 Parte de la colonia de Nueva Gales del Sur
1890– Parte de Tasmania
Mar de Coral, Islles del 1879– Parte de Queensland
Nauru 1914–1920 Alministrada como parte de los Territorios Británicos del Pacíficu Occidental
1920–1921 Mandatu de la Sociedá de Naciones alministráu como parte de los Territorios Británicos del Pacíficu Occidental
1921–1942 Mandatu de la Sociedá de Naciones
1942–1945
1945–1947 Mandatu de la Sociedá de Naciones
1947–1968 Fideicomiso de Naciones Xuníes
1968 !T!

abc /\\/

Niue 1889–1900
1900–1901 Protectoráu alministráu como parte de los Territorios Británicos del Pacíficu Occidental
1901 Anexón a Nueva Zelanda (como parte de les islles Cook)
Norfolk, Islla 1788–1844 Parte de Nueva Gales del Sur
1844–1856 Parte de la Tierra de Van Diemen (posterior Tasmania)
1856–1897 Subordinada a Nueva Gales del Sur
1897 Dependencia de Nueva Gales del Sur
Nueves Hébrides 1824–1878
1878–1887 Territoriu neutral
1887–1906
1906–1976 Condominiu con Francia |
1976–1980
1980 Independiente como "Vanuatu" !T! abc
Nueva Gales del Sur 1788–1900
1901–
Nueva Guinea Británica 1884–1886
1886–1906
1906 Agora parte de Papúa Nueva Guinea
Nueva Zelanda 1769–1788 Reclamación
1788–1835 Parte de Nueva Gales del Sur
1835
1835–1840
1840–1841 Parte de Nueva Gales del Sur
1841–1907 Colonia
1907–1947 Dominiu
1947 Adopción del Estatutu de Westminster :±: T! abc [X] /\\/
Palmyra, Atolón 1889 Anexón
1898 Anexón polos Estaos Xuníos
Pitcairn, Islles 1838–1887
1887–1898
1898–1970 Colonia alministrada como parte de los Territorios Británicos del Pacíficu Occidental
1970–1982
1983–2002
2002– Territoriu Británicu d'Ultramar   :±: T! abc /\\/
Queensland 1824–1859 Parte de la colonia de Nueva Gales del Sur
1859–1900
1901–
Samoa, Islles 1889–1900
Sandwich, Islles 1794 – 10 February 1843
1843
Salomón, Islles 1889–1893
1893–1942 Protectoráu alministráu como parte de los Territorios Británicos del Pacíficu Occidental
1942–1943
1943–1971 Protectoráu alministráu como parte de los Territorios Británicos del Pacíficu Occidental
1971–1973
1973–1976
1975 Renombraes de "Islla Salomón Britániques" to "Islla Salomón"
1976–1978
1978 :±: T! abc [X] /\\/
Tasmania
(Tierra de Van Diemen)
1803–1825 Parte de Nueva Gales del Sur
1825–1900
1856 Renombrada como "Tasmania"
Tokeláu 1889–1898
1898–1916 Protectoráu alministráu como parte de los Territorios Británicos del Pacíficu Occidental
1916–1949 Parte de la colonia de les islles Gilbert y Ellice
1949 Tresferida a Nueva Zelanda
Tonga 1889–1900
1900–1952 Protectoráu alministráu como parte de los Territorios Británicos del Pacíficu Occidental
1952–1970
1970 !T!

abc /\\/

Torres, Islles del estrechu 1879– Parte de Queensland
Tuvalú 1975–1976 Colonia alministrada como parte de los Territorios Británicos del Pacíficu Occidental
1976–1978
1978 :±: T! abc [X] /\\/
Victoria 1839–1851 Parte de la colonia de Nueva Gales del Sur
1851–1900
1901–

Trataos, Lleis, Actes, etc. editar

Esta ye una llista de los trataos y Lleis del Parllamentu más importantes, según otros preseos llegales y eventos qu'afecten la naturaleza y estensión territorial del Imperiu Británicu.

Fecha d'entrada a valir Nome del tratáu, etc. Efeutu territorial
1536/1542 Acta d'Unión Gales ye anexáu al Reinu d'Inglaterra
1707 Acta d'Unión Los reinos d'Escocia ya Inglaterra xúnense como'l Reinu de Gran Bretaña
1713 Tratáu d'Utrecht España venci Xibraltar al Reinu de Gran Bretaña. Francia venci Terranova, la Badea de Hudson y Acadia al Reinu de Gran Bretaña.
1763 Tratáu de París Francia dexa tolos sos territorios n'América al Reinu de Gran Bretaña, sacante l'archipiélagu de Saint Pierre y Miquelon.
1776 Declaración d'Independencia de los Estaos Xuníos Les Trece Colonies (New Hampshire, Massachusetts, Connecticut, Rhode Island, Nueva York, Pennsylvania, Nueva Jersey, Delaware, Maryland, Virxinia, Carolina del Norte, Carolina del Sur y Xeorxa) roblen la so independencia.
1783 Segundu Tratáu de París El Reinu de Gran Bretaña formalmente reconoz la independencia de los Estaos Xuníos. Fin de la Revolución estauxunidense.
1788 Nueva Gales del Sur establezse como colonia penal.
1791 Actu constitucional La Provincia de Quebec ye estremada en dos seiciones: Alto Canadá (actual Ontario) y So Canadá (actual Quebec).
1801 Acta d'Unión El Reinu d'Irlanda xunir al Reinu de Gran Bretaña] pa formar el Reinu Xuníu de Gran Bretaña ya Irlanda
1814 Tercer Tratáu de París Francia venci Seixeles al Reinu Xuníu de Gran Bretaña ya Irlanda.
1840 Tratáu de Waitangi Nueva Zelanda convertir nuna colonia británica.
1867 Acta de la Norteamérica británica La Provincia de Canadá, Nueva Brunswick y Nueva Escocia confedérense como'l Dominiu de Canadá
1870 La Tierra de Rupert y el Territoriu Noroeste son anexonaos a Canadá.
1871 La Columbia Británica convertir nuna provincia de Canadá
1876 Acta de los Títulos Reales La Reina Victoria adopta'l títulu de "Emperatriz de la India"
1899 Establezse un condominiu británicu-exipciu en Sudán
1901 Acta de Constitución de la Commonwealth d'Australia Fórmase la Mancomunidá d'Australia pola federación de les colonies de Nueva Gales del Sur, Victoria, Queensland, Australia Meridional, Australia Occidental y Tasmania
1910 Acta de Sudáfrica de 1909 Fórmase la Unión Sudafricana pola federación de les colonies del Cabu, Natal, Transvaal y Ríu Orange
1914 Orde d'Anexón de 1914 Xipre ye formalmente anexada
1920 Orde d'Anexón de 1920 La mayoría del África Oriental Británica ye amestada como la Colonia de Kenia
1922 Tratáu anglo-irlandés El Estáu Llibre Irlandés dixebrar del Reinu Xuníu de Gran Bretaña ya Irlanda
Declaración Unillateral d'Independencia d'Exiptu El Reinu d'Exiptu declárase independente
1931 Estatutu de Westminster Canadá, El Estáu Llibre Irlandés y la Unión Sudafricana llogren soberanía efectiva.
1934 Dificultaes financieres nel Dominiu de Terranova faen que pierda'l so status de dominiu
1942 Australia adopta'l Estatutu de Westminster
1947 Nueva Zelanda adopta'l Estatutu de Westminster
Acta d'Independencia de la India La India Británica ye estremada ente los dominios de la Dominiu de la India India y Paquistán. Paquistán taba formáu pol actual Paquistán y el Paquistán Oriental (actual Bangladex)
1948 El Rei Xurde VI arrenunciu al so títulu de "Emperador de la India"
1949 El Dominiu de Terranova pasa a ser una provincia de Canadá (Terranova y Llabrador)
1960 Acta d'Independencia de Nixeria La colonia y protectoráu de Nixeria vuélvese independiente
1962 Acta d'Independencia de Xamaica Xamaica vuélvese independiente
1983 L'estatus de "colonia" ye renombráu "territoriu dependiente"
1997 Declaración Conxunta Sinón-Británica (1984) y Acta de Hong Kong (1985) Ḥong Kong ye tresferida a la República Popular China
2002 L'estatus de "territoriu dependiente" camuda la so denominación por "Territoriu Británicu d'Ultramar"

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Ferguson, Niall (2004). Empire, The rise and demise of the British world order and the lessons for global power. ISBN 0-465-02328-2.
  2. 2,0 2,1 The Statesman's Yearbook 1967-1968
  3. U.S. Library of Congress - Glossary of terms.
  4. Compact Oxford English Dictionary - "Crown colony".
  5. Jenks, p. 70.
  6. Cooke (1993) vol 1 part 4
  7. Armstrong, Frederick H. (1985). Handbook of Upper Canadian Chronology (Revised ed.). Toronto: Dundurn Press, páx. 39.
  8. Christopher Moore (2011-07-27). 1867: How the Fathers Made a Deal. McClelland & Stewart. ISBN 978-1-55199-483-3.
  9. Putney, Albert H.. «Popular Law Library Vol 1 Introduction To The Study Of Law Llegal History». Cree Publishing Company. Consultáu'l 3 de setiembre de 2010.
  10. Roper (2007)
  11. Elson, Henry William, History of the United States of America, The MacMillan Company, New York, 1904. Chapter IV
  12. Ferguson, Niall, 2003. Empire—How Britain Made the Modern World, Allan Lane, London, United Kingdom.
  13. http://www.bartleby.com/65/ch/chartere.html Chartered companies
  14. Merriam Webster's Dictionary (based on Collegiate vol., 11th ed.) 2006. Springfield, MA: Merriam-Webster, Inc.
  15. Hillmer, Norman. «Commonwealth». Canadian Encyclopedia. «...the Dominions (a term applied to Canada in 1867 and used from 1907 to 1948 to describe the empire's other self-governing members)»
  16. Marshall, Sir Peter (September 2001). «The Balfour Formula and the Evolution of the Commonwealth». The Round Table 90 (361):  páxs. 541–53. doi:10.1080/00358530120082823. 
  17. Peace Treaties and International Law in European History, From the Late Middle Ages to World War One
  18. Interpretation Act 1889 (52 & 53 Vict. c. 63), s. 18.

Enllaces esternos editar