Colonización francesa d'América

La colonización francesa d'América empecipiar nel sieglu XVI por Samuel de Champlain y prosiguió hasta'l sieglu XVIII. Francia construyó'l so primera imperiu colonial n'América del Norte, denomináu Nueva Francia, que estendíase dende'l golfu de San Llorienzo hasta los Montes Rocosos al oeste y hasta'l golfu de Méxicu pel sur. Los franceses colonizaron igualmente les Antilles: Saint-Domingue, Santa Llucía y la Dominica, según Guadalupe y Martinica. N'América del Sur, los franceses intentaron establecer tres colonies, de les cualos solo una sobrevivió hasta los nuesos díes: la Guayana Francesa

Colonización francesa d'América
Descubrimientu de Canadá por Samuel de Champlain.
Esploración de la Islla de Terranova.
Esploración d'Arkansas.
Inauguración d'estatues franceses na Hispaniola.
Navíos de la flota colonial francesa en Guadeloupe nel añu 1776.
Colonia de Cayenne.

América del Norte editar

 
Nueva Francia, n'América del Norte.

Dómina napoleónica editar

Los franceses fueron capaces de recuperar por poco tiempu dalgunes de les sos antigües posesiones, mientres la Era napoleónica, col tratáu de San Ildefonso; sicasí, Francia nun tenía l'armada pa suministrar a los sos dominios norteamericanos -el bloquéu del Imperiu francés foi una parte clave de la estratexa británica contra Napoleón– y porque Francia nun quería que les sos posesiones cayeren a manes de los británicos, Napoleón vendió esta Luisiana colonial a los Estaos Xuníos, una operación referida como la compra de Luisiana. Esti fechu tuvo llugar el 3 de mayu de 1803 y l'indemnización foi de 15 millones de dólares, una considerable suma pal nuevu estáu americanu. Sicasí, la tierra yera estensa –dende Nueva Orleans hasta Montana– y dende los díes coloniales británicos, la Luisiana Francesa empezara a paecer un constraint nel potencial espansivu más allá de los Apalaches. La compra abrió'l camín pa los colonizadores del sieglu XIX.

Centroamérica y el Caribe editar

 
Rexones d'América qu'anguaño falen francés.

Mientres los primeros viaxes de Colón estableciérense asentamientos na islla de La Española, primero'l Fuerte de La Navidá (1492), depués la colonia de La Isabela (1493) y finalmente Santu Domingu (1496). Magar la temprana colonización los españoles nun fueron capaces de caltener el control sobre la parte occidental de la isla, convirtiéndose asina un abellugu pa la creciente actividá pirata nel mar Caribe.

Tratando de defendese de los ataques pirates, el Rei d'España ordenó en 1606 a tola población de La Española treslladase a Santu Domingu, lo que nun fixo sinón facilitar l'asentamientu permanente de bucaneros franceses na Islla de la Tortúa a partir de 1625. La Corona Francesa reconoció oficialmente los asentamientos en La Española a empiezos de la década de 1660, fundándose l'asentamientu de Cap-France (nel actual Cap-Haitien y cerca de les ruines de la colonia española de Puerto Real, abandonada en 1578) que sirviría de capital pa la colonia de Saint-Domingue. Finalmente, en 1697 España reconoció la soberanía francesa sobre'l terciu occidental de La Española según el Tratáu de Ryswick.

Mientres el sieglu XVIII Saint-Domingue foi una próspera colonia gracies al comerciu d'azucre y a la so función como estelleru, aportando a conocida como "La Perla del Caribe". Esti comerciu d'azucre y los grandes plantíos esistentes traxeron consigo la llegada masiva d'esclavos africanos, que llegaron a superar en gran midida a la población d'orixe européu hasta que'l 22 d'agostu de 1791 empezó una gran rebelión de los esclavos que dio llugar a la independencia d'Haití en 1804.

América del Sur editar

 
Guayana Francesa, n'América del Sur.

Ente 1555 y 1567 los hugonotes franceses sol lideralgu del vicealmirante Nicolas Durand de Villegaignon intentaron establecer la colonia de Francia Antártica (cerca de Rio de Janeiro no que ye güei Brasil), pero fueron refugaos polos portugueses. Ente 1612 y 1615, llevar a cabu un segundu intentu al establecer la colonia de Francia Equinoccial (nel actual São Luís, Brasil) qu'acabó igualmente cola espulsión de los franceses por tropes portugueses.

La Guayana Francesa foi colonizada per primer vegada polos franceses en 1604, anque los primeros asentamientos fueron abandonaos por cuenta de la hostilidá de los indíxenes y les enfermedaes tropicales. L'asentamientu de Cayenne establecer en 1643 pero foi abandonáu.

Ver tamién editar


Referencies editar

Enllaces esternos editar