Comité de Lliberación Nacional

El Comité de Lliberación Nacional (n'italianu: Comitato di Liberazione Nazionale, CLN) foi una asociación de partíos y movimientos opositores al réxime fascista de Benito Mussolini y a la ocupación alemana d'Italia afigurada na "República Social Italiana".

Bandera del CLN (1943-1945)

El Comité nació en Roma el 9 de setiembre de 1943 y arrexuntaba movimientos de bien distinta estracción cultural ya ideolóxica: había representantes del Partíu Comunista Italianu (PCI), de la Democracia Cristiana (DC), del Partito d'Azione (PdA), del Partíu Lliberal Italianu (PLI), del Partíu Socialista Italianu (PSI) y del Partíu Democráticu del Trabayu (PDL). El plan inicial d'esti grupu partidariu coincide en lluchar contra'l Tercer Reich y contra el fascismu, collaborando pa ello colos Aliaos occidentales que yá ocupaben entós Sicilia y el sur de Calabria.

Na sesión de fundación participaron en representación de los distintos movimientos políticos Ivanoe Bonomi (PDL, presidente), Mauro Scoccimarro y Giorgio Amendola (PCI), Alcide De Gasperi (DC), Ugo La Malfa y Sergio Fenoaltea (PdA), Pietro Nenni y Giuseppe Romita (PSI), Meuccio Ruini (DL) y Alessandro Casati (PLI).

Al mes siguiente constituyérense los comités rexonales y dempués ser faciendo los comités provinciales. Tres la fuga del rei Victor Manuel III y del xeneral Piero Badoglio a Bríndisi, el CLN treslladar a dicha ciudad pero constitúyese como gobiernu d'emerxencia de la Italia so ocupación. Los Aliaos occidentales reconocen llueu al CLN como gobiernu provisional de la "Italia antifascista" y el xeneral Badoglio nun tien más remediu qu'aceptar el calter gubernamental del CLN

Movimientos que s'escluyeron del CLN editar

El Partíu Republicanu Italianu permaneció fora del CLN, pero participó na Resistencia de manera autónoma, collaborando colos Aliaos. Otros grupos d'estrema izquierda nun aceptaron el compromisu d'unidá nacional sobre'l que se basaba'l CLN, que daba «prioridá a la llucha contra l'enemigu esternu, dexando para dempués de la victoria'l problema de la configuración institucional del Estáu» y combatieron a nazis y fascistes de manera autónoma, pero ensin aceptar la xefatura del CLN y promoviendo una "tresformamientu marxista" en áras sol so control.

El primer presidente del CLN foi Ivanoe Bonomi y asocediéron-y Ferruccio Parri (21 de xunu de 1945) y Alcide De Gasperi (10 d'avientu de 1945).

El CLN coordinó y dirixó la Resistencia. Estremar nel CLNAI (Comité de Lliberación Nacional de l'Alta Italia, presidíu ente 1943 y 1945 por Alfredo Pizzoni) con sede nel Milán ocupáu y por tanto clandestín; y el CLNC (Comité de Lliberación Nacional Central) con sede nel sur. El CLN actuó como organismu clandestín na zona ocupada polos nazis mientres la Resistencia y asumió por delegación poderes de gobiernu sobre árees rurales de les cualos yeren espulsaes les tropes alemanes. Ello ye que tolos partíos representaos nel CLN tuvieron les sos propies formaciones militares partisanes, que polo xeneral tuvieron les sos operaciones coordinaes pol respeutivu representante nel CLN.

Los "comités rexonales" y "provinciales" del CLN tuvieron una xera prevalentemente política y de coordinación de guerrilles, con influencia (pero non mandu direutu) sobre les formaciones armaes partisanes, que respondíen polo xeneral direutamente al so propiu partíu. Esta solución podía ser dacuando contraproducente en casos de partíos rivales que calteníen partisanos nuna mesma área y podíen competir ente sigo por armes y recursos o atacase abiertamente (como unidaes del PCI contra la PSI, o milicies de la DC contra les del PCI). Diéronse tamién casos nos que les guerrilles partidaries desobedecieron los alcuerdos y les órdenes del CLN tocantes a operaciones de sabotaxe y control d'árees rurales, anque polo xeneral el fervor antinazi de toles guerrilles (según el calter fuertemente nacionalista de la so llucha, primero que políticu) torgó al mandu alemán aprovechar estes diferencies como asocedió en Yugoslavia.

Antes de les eleiciones de 1946 los "comités de lliberación" entá esistentes en zones remotes fueron desaposiaos de toa función y finalmente fueron eslleíos en 1947.

Referencies editar

Enllaces esternos editar